Rabu, 29 Jun 2011

03 di pulau melaka - Google Blog Search

03 di pulau melaka - Google Blog Search


<b>PULAU MELAKA</b> AKAN DIPULIHKAN? « Melaka Leaks

Posted: 23 Jun 2011 12:45 AM PDT

MELAKA 2 Jan. – Setelah hampir 15 tahun terbengkalai, Perbadanan Ketua Menteri (CMI) hari ini secara rasminya mengambil alih projek membaik pulih 1,534 unit rumah kedai dan pangsapuri di Pulau Melaka.

CMI yang melantik Perbadanan Kemajuan Negeri Melaka (PKNM) sebagai pengurus projek menjangkakan projek terbengkalai itu siap November ini sekali gus menjadikannya sebagai pulau pelancongan terkenal di negeri ini.

Ketua Menteri, Datuk Seri Mohd. Ali Rustam berkata, kerajaan negeri melantik Kejuruteraan Asas Jaya Sdn. Bhd. (KAJ) untuk membaik pulih keseluruhan projek berkenaan.

Sebagai permulaan, menurut beliau, sebuah tapak loji rawatan kumbahan perlu dibina dan dijangka siap September ini.

"Kita juga keluarkan tender sebanyak RM64 juta untuk pulihkan sebahagian daripada projek ini terutamanya 1,204 unit yang telah pun dijual kepada pembeli.

"Kita akan mengadakan perbincangan semula dengan pembeli hartanah ini Februari ini tentang jumlah wang tambahan yang diperlukan atau boleh menjualnya kepada kerajaan sekiranya mereka tidak berminat," katanya selepas melancarkan pemulihan projek Pulau Melaka, di sini hari ini.

Hadir sama, Pengarah Urusan KAJ, Datuk M. Yahya A. Hamid; Ketua Eksekutif PKNM, Datuk Yusof Jantan dan Pengurus Besar CMI, Ismail Lajen.

Hadir sama, Pengerusi Jawatankuasa Perindustrian, Perdagangan, Pembangunan Usahawan dan Koperasi negeri, Datuk Md. Yunos Husin dan Pengerusi Jawatankuasa Perumahan, Pembangunan Pekan Kecil dan Pemulihan Projek negeri, Datuk Abdul Ghafar Atan.

Mohd. Ali berkata, pembangunan projek Pulau Melaka berkeluasan 40.6 hektar itu mula dilancarkan pada 1996 sebelum projek dimulakan oleh Pulau Kembar Sdn. Bhd., sebuah anak syarikat kepada Talam Corporation Sdn. Bhd. pada 1998.

"Namun, projek tersebut terbengkalai walaupun telah siap antara 60 hingga 80 peratus sebelum ia menjadi kes mahkamah.

"Keputusan kali kedua di Mahkamah Rayuan Melaka pada 28 Disember lalu kemudian memutuskan kerajaan negeri berjaya mengambil projek terbabit untuk dipulihkan." katanya.

Mengenai status projek ketika ini, Mohd. Ali yang juga Pengerusi Jawatankuasa Hal Ehwal Agama, Tanah, Kewangan dan Perancangan Ekonomi negeri berkata, projek tersebut mempunyai tiga fasa.

Fasa pertama, katanya, mengandungi 612 unit rumah kedai, fasa kedua 762 unit rumah kedai manakala fasa ketiga, empat blok pangsapuri mengandungi 160 unit rumah.

"Bagi fasa pertama, ia sudah 70 peratus siap dan 521 unit terjual manakala fasa kedua, 60 peratus siap dengan 598 unit telah dibeli dan fasa ketiga siap 80 peratus dengan 85 pembeli," katanya.

Dalam perkembangan sama, Mohd. Ali berkata, masih terdapat 19 projek terbengkalai di negeri ini iaitu 15 di Melaka Tengah dan masing-masing dua di Alor Gajah dan Jasin.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ads