Khamis, 29 Mac 2012

03 di pasir mas - Google Blog Search

03 di pasir mas - Google Blog Search


PASPB: KHIANATI RAKYAT!!! Brahim Ali bakal berkubur <b>di Pasir Mas</b>

Posted: 22 Jan 2012 08:16 PM PST

http://www.malaysiandigest.com/images/zahar/ibrahim%20ali%20299.jpg"KAMI pengundi di Pasir Mas tidak sabar lagi hendak balas dendam terhadap Dato' Ibrahim Ali. Dia khianat amanah yang kami berikan.
"Selepas ini barulah dia tahu hujung jatuh kerjaya politiknya. Jangan dok angkuh sangat dengan kemenangan hasil bantuan orang lain," kata penghulu mukim Kasar, Pasir Mas, Rahim Wan Samad.


Hujahnya turut disokong Siti Nor Md Midin, 65 dari Kampung Landar, yang meluah perasaan sangat meluat terhadap anggota parlimen Pasir Mas sekarang. Kata beliau rakyat Pasir Mas begitu kecewa terhadap bekas Ketua Bahagian Umno itu kerana menggadaikan amanah dan tanggungjawab yang diberi pengundi.
"Kami beri undi kepadanya dengan harapan dapat memperkukuhkan parti dan menjaga kebajikan penduduk di sini.
"Namun malang tidak berapa lama selepas diberi peluang, pemimpin itu tiba-tiba khianati pengundi. Kami yakin orang yang khianat terhadap perjuangan tidak akan kekal lama," katanya.
Menurutnya semasa berkempen pada pilihan raya umum lalu begitu sukar untuk meyakinkan pengundi terhadap Ibrahim kerana mereka tahu rekod lama pemimpin terbabit.
Kata beliau pelbagai alasan diberi kepada penyokong PAS supaya menerima Ibrahim. "Tebal muka saya dan rakan-rakan ketika berkempen bagi meyakinkan pengundi tegar PAS. Mereka awal-awal lagi tidak yakin dengan Ibrahim.
"Namun saya terpaksa memberi pelbagai alasan kerana kemungkinan ada hikmahnya apabila dia diberi peluang bertanding menggunakan lambang PAS.
"Kita sebagai anggota parti berpegang kepada keputusan pemimpin di atas. Molek di atas moleklah kami di bawah. Siapa sangka amanah kami tiba-tiba dikhianati," kata Rahim.
Bekas pegawai bank, Rashidah Mahmud, 58 menanyakan mana janji-janji Ibrahim sebelum ini mahu membawa apa yang ada di Kuala Lumpur ke Pasir Mas.
Pesara guru, Mohd Zain Che Mat, 63 yang tinggal berdekatan pusat khidmat Ibrahim di Kampung Kasar memberitahu hanya sekitar 500 penyokong tegar bekas pemimpin Semangat 46 itu yang dilihat sering datang program dianjurkan di situ.
Beliau melihat wajahwajah yang sama sejak dahulu sehingga sekarang berada di sekeliling anggota parlimen Bebas terbabit.
"Orang kampung yang tinggal berdekatan tidak datang. Saya difahamkan penyokongnya datang dari tempat lain kerana ada upah.
"Lelaki yang datang ramai pakai seluar pendek dan memakai gelang di tangan. Biarpun masjid terletak berhampiran, namun mereka seperti tidak endahkan," ujarnya.
Rashidah yang juga Ketua Muslimat PAS Cawangan Kasar berkata, pihaknya sering mengadakan majlis bacaan Yaasin di masjid dan rumahrumah penduduk tempatan.
Kata beliau program tersebut mendapat sambutan menggalakkan, ada juga di kalangan penyokong Umno yang datang.
Katanya, program berkenaan diketuai Ustazah Aishah dari Pondok Lubuk Tapah dan Wan Munah Wan Salleh diadakan sekali seminggu.
Menurutnya program itu dimulakan sejak 10 tahun lalu diadakan setiap hari Jumaat dihadiri tidak kurang 50 muslimat tempatan.
"Kami juga menerima jemputan membaca Yaasin di rumah-rumah penduduk yang ada hajat termasuk sakit atau tahlil arwah keluarga mereka.
"Selain itu kami juga pernah menerima jemputan membaca al-Quran bagi tahlil arwah di kampung lain termasuk Kubang Bemban dan Bechah Durian," ujarnya.
Kata beliau program tersebut mendapat sambutan sehingga penyokong Umno pun mengikuti sama.
Bagaimanapun beliau meluah rasa bimbang kerana ada uraura setiap perjumpaan yang diadakan perlukan mendapat permit polis selepas rang undang-undang perhimpunan aman dilulus di parlimen barubaru ini.
Umno dilanda dilema Khabar angin pula menyebut Ibrahim akan bertanding menggunakan lambang dacing pada pilihan raya umum ke-13.
Berita itu membuat Umno Pasir Mas dilanda dilema.
Ibrahim dikatakan akan diberi ruang bertanding di kerusi parlimen, manakala Ketua Bahagian Pasir Mas, Dato' Hanafi Mamat mensasarkan Dun Tendong.
Timbalan Ketua Bahagian, Che Johan Che Pa pula mengintai kerusi Dun Chetok. Manakala Naib Ketua Bahagian, Abdul Aziz Mohammad disebut-sebut calon di Dun Pengkalan Pasir. Bagaimanapun kehadiran Che Johan ke Chetok menimbul ribut dalam rumah tangga Umno Pasir Mas.
Kerusi tersebut lebih awal menjadi taruhan kepada Ketua Pemuda Umno Pasir Mas, Najib Rashdan Abdul Rahman.
"Isu pertelingkahan di antara Najib dan Che Johan bukan lagi menjadi rahsia di Pasir Mas. Semua orang sudah tahu pergolakan antara mereka sekarang," kata Adun Chetok, Ustaz Abdul Halim Abdul Rahman.
Di Rantau Panjang isu retak menanti belah tidak dapat dinafikan. Dendam politik antara ketua bahagian sekarang, Dato' Abdullah Mat Yassin dan bekas ketua bahagian, Dato' Mohd Zain Ismail masih belum reda.
Biarpun ada usahausaha mendamaikan dua kumpulan tersebut, namun ia tidak lebih sebagai hangathangat tahi ayam. Mohd Zain dan penyokongnya masih mengimpikan jawatan lama.
Kegawatan pada Oktober 2008 ketika pemilihan di peringkat bahagian tidak dapat dilupkan.
Pasukan FRU terpaksa dikejar mententeramkan keadaan gawat mesyuarat perwakilan Pergerakan Pemuda Umno bahagian.
Suasana kecoh tercetus apabila pengerusi tetap mesyuarat berkenaan Nordin Ibrahim mengumumkan seramai 461 perwakilan daripada 144 cawangan layak mengundi. Mesyuarat tersebut diadakan di Sekolah Kebangsaan Seri Kiambang di Rantau Panjang. Hari ini Ketua Pemuda Rantau Panjang, Ustaz Effendi Yusof pula dikatakan mempunyai haluan sendiri.
Setahun lepas 36 Penyelia Pembangunan Mukim (sekarang JKKKP) dan tiga Ketua PPM yang dipecat Abdullah pernah mengugut mahu meninggalkan parti.
Kira-kira 500 penyokong Umno di Cawangan Baroh Pial di Dun Bukit Tuku dan 35 cawangan lagi di seluruh bahagian tekad mahu keluar Umno.
Bekas ketua cawangan Baroh Pial, Wan Yaakob Wan Ismail memberitahu antara sebab mereka berbuat demikian kerana hilang kepercayaan kepada Abdullah.
Situasi serupa juga berlaku di Tumpat apabila tidak ada nama besar bagi mengisi calon parlimen. Dr Ashraf Wajdi Dasuki yang dibawa pulang pada pilihan raya umum lalu tidak lagi menjadi sebutan.
"Saya mendengar ada ura-ura calon wanita yang akan diletak di kerusi parlimen Tumpat," kata bekas guru, Che Awang Lah dari Dun Pasir Pekan.
Manakala Dato' Noor Zahidi Omar dikatakan lebih selesa mempertahankan Dun Pengkalan Kubur, dan timbalannya Dato' Rusdi Abdul Aziz pula enggan berganjak daripada Dun Wakaf Bharu. Isu dalaman membelit Umno Pasir Mas, Rantau Panjang dan Tumpat tentunya menyukar misi Dato' Seri Mustapa Mohamed menawan Kelantan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ads