Salam perjuangan….
Kerajaan Kelantan yg ditadbir oleh PAS selama 22 tahun cukup utk mematangkan pemimpinnya dan tidak ketinggalan rakyatnya juga. Sepak terajang politik Kelantan sudah sebati di dalam denyut nadi rakyat dan pemimpin. Saya membesar dalam perjuangan PAS semenjak Kerajaan Negeri Kelantan ditadbir oleh seorang Ulamak Haraki dan kini beliau masih gah mentadbir dan memimpin kerajaan dan rakyat jelata dgn penuh amanah dan berprinsip.

Namun perubahan senario politik semasa harus di ambil kira. Tiada orang yg sepatutnya boleh mendakwa hanya dialah yg terbaik sepanjang masa. Hukum Alam ada kitarannya tersendiri.  Pengalaman lepas dan bacaan politik masa hadapan seharusnya dapat dikuasai dengan baik oleh mereka yg sedang memimpin. 

Saya secara peribadinya amat gusar kerana senario pru 13 bagi negeri Kelantan yg dihadapi oleh PAS saya rasai agak berat berbanding senario 2004 yg dihadapi oleh PAS. Namun tindakan dan gerak kerja di lihat masih di tahap minima walaupun berulang kali pimpinan cuba membuat gelombang kebangkitan dgn meramalkan tarikh pru 13 bermula bulan nov 11, mac, jun. Julai, september dan oktober 2012.  Saya melihat ianya di sambut sepi oleh petugas PAS di peringkat bawah khasnya UPU. 

Saya merasakan suasana ini cukup membimbangkan dan perlu ada sentuhan dari pimpinan utk petugas bawahan supaya semangat dan gerak kerja mereka meningkat menjelang pru 13 nanti. Secara sedarnya juga memang menjadi tradisi jentera akan bangkit sendiri apabila tiba masanya namun tidak salah jika pimpinan mengambil sedikit masa utk mengkaji suasana ini dan seterusnya mengubah pendekatan berpusat yg ada sekarang kepada pendekatan turun ke akar umbi bersama merasai denyut jantung petugas dan rakyat bawahan.

Disebut bahawa 30% calon muka baru akan membarisi calon di Kelantan. Adakah pengumuman ini mencukupi dan boleh di terima oleh rakyat khasnya pegundi atas pagar. Setiap ahli diingatkan untuk berkorban dan menerima sesiapa sahaja yg dicalonkan tetapi kepada pemimpin atau yb2 adakah sedia berkorban jika tidak dicalonkan dalam pru 13 nanti  ? Bagi saya angka 30% masih di bawah paras lulus periksa. Jika di tanya saya berapa % minima utk lulus tentulah jawapan saya 40%. Ini bererti 40 %muka baru harus ditonjolkan dan tidak semestinya di kalangan anak muda.

Saya dengan kapasiti yg ada telah berusaha memakkumkan kegusaran yg terpendam di jiwa kepada pihak yg berautoriti namun saya masih belum melihat satu inisiatif yg posiitf dan bersungguh sebagaimana yg di ambil oleh PAS semasa hadapi PRU 12 pd tahun 2008 yg lepas. Sudah semestinya inisiatif dan gerakkerja atau pun pendekatan yg hendak di ambil biarlah lebih baik dari persiapan 2008. Akhirnya saya mengharapkan agar tulisan ini mampu membantu meletakkan semula PAS dilandasan yg sepatutnya dan memastikan sekali lagi Kelantan menjadi milik PAS. Insyaallah.

image

image

image

image

image

image