Rabu, 4 Julai 2012

03 di manek urai - Google Blog Search

03 di manek urai - Google Blog Search


Mat Sabu pulih semangat penduduk <b>Manek Urai</b>

Posted: 21 Feb 2012 02:56 AM PST

KUALA KRAI, 21 Feb: Peristiwa cemas penduduk di Dun Manek Urai pada Julai 2009, diserang umpan kebendaan kini semakin dilupakan.

Sebaliknya hari ini mereka bangkit mengumpulkan semula kekuatan lama, ketika PAS hanya tinggal dua kerusi Dun pada pilihan raya umum 1978 di Kelantan.

Ketika itu PAS hanya bertahan di Dun Manek Urai dan Sering (Panchor).

Longgokan duit dikatakan diangkut menggunakan helikopter ditabur menjelang hari pengundian pada 14 Julai 2009, menambah semangat penduduk bagi mempertahankan PAS.

Semangat lama dibangkit kembali apabila ramai penduduk memenuhi program Pemimpin Bersama Rakyat yang diadakan di padang Majlis Daerah Dabong di Manek Urai Lama petang semalam.

Semangat berkobar-kobar turut dipamerkan anak muda apabila seramai 100 belia menyambut dan mengiringi kedatangan Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu ke program berkenaan.

Perarakan motosikal kapcai sejauh dua kilometer dengan mengibarkan bendera hijau seperti menenggelamkan aura kedatangan Timbalan Presiden Umno, Tan Sri Muhyiddin Yassin di Kampung Manek Urai Baru dua minggu lalu.

Adun Manek Urai, Mohd Fauzi Abdullah berkata, berbeza jauh apabila rakyat datang beramai-ramai tanpa perlu diangkut pada program yang diadakan di Markas PAS Kampung Manek Urai Lama.

"Berbeza dengan kehadiran TPM apabila guru-guru dan kakitangan kerajaan pusat dikerah hadir sehingga pelajar dibenarkan pulang awal pada hari berkenaan.

"Kita boleh lihat sendiri dua situasi yang berbeza. Saya nampak rakyat di Dun Manek Urai bangkit semula selepas mereka dikejutkan pada pilihan raya kecil lebih dua tahun lalu," katanya ketika ditemui di program berkenaan.

Menurutnya kedatangan Timbalan Presiden PAS seperti memulihkan semula semangat penyokong PAS dan Pakatan Rakyat di Dun Manek Urai.

Program Pemimpin Bersama Rakyat dianjurkan Urusetia Penerangan Kerajaan Negeri bermula jam 3 petang. Hadir pegawai penerangan urusetia terbabit, Norhashimah Deraman.

Last Updated on Selasa, 21 Feb 2012 11:42

APBN ONLINE: BIAR BETUL !!!... TAHAP KEPIMPINAN ABE UJI <b>...</b>

Posted: 26 Dec 2011 10:22 AM PST

Assalamualaikum...
Pejam celik pejam celik, rupa-rupanya sudah 2 tahun 5 bulan penduduk di Dun Manek Urai telah memperoleh Yang Berhormat baru iaitu YB Mohd Fauzi Abdullah atau lebih di kenali sebagai Abe Uji bagi menggantikan arwah Ismail Yaakob atau Poksu Wel. Tahniah pada Abe Uji dan Al-Fatihah pada arwah Poksu Wel.


Kemenangan telah dicapai oleh parti PAS di Dun Manek Urai ,  maka bermula hari itulah seluruh anak mukim                        
Manek Urai ( tak kira PAS dan UMNO) menggantung harapan kepada Yang Berhormat baru ini bagi menjalankan amanah Allah yakni memelihara kebajikan dan kesejahteraan 12293 orang pengundi kawasan ini.
Terkini, ada desas desus terutama dari kalangan jentera PAS Manek Urai mula mempersoalkan kewibawaan Abe Uji ini. Perbualan hangat di kedai kopi di seluruh Manek Urai , Laloh, Sungai Rek, Karangan , Manjur, Cucuh Puteri, Peria dan Temalir  bahawa Abe Uji tidak mampu melaksanakan agenda kebajikan rakyat sedangkan rakyat sangat-sangat memerlukan kebajikan dari kepimpinan yang boleh di harap  untuk menyelesaikan permasalahan seharian mereka.Dan mereka yang berkata demikian adalah bukannya datang dari jentera PAS yang biasa tetapi dari jentera-jentera rahsia Arwah Poksu Wel yang tak dapat di kesan oleh jentera PAS pusat sendiri pada PRK yang lalu. Semuanya adalah abe-abe hebat belako!!
Di antara kegagalan Abe Uji yang paling ketara adalah menyelesaikan masalah prasarana di seluruh Dun Manek Urai. Di antaranya :
GAGAL MENYELESAIKAN ISU JALAN KAMPUNG YANG ROSAK (MANEK URAI LAMA)
KEADAAN PELANTAIAN PASAR LALOH TERLALU DAIF
KEADAAN PELANTAIAN PASAR LALOH TERLALU DAIF

KIRI KANAN JALAN KAMPUNG DI SELUBUNGI SEMAK SAMUN
DAN BOLEH MENJADI PENYEBAB KEMALANGAN.(KG.KARANGAN)
AMAT JARANG SEKALI TURUN BERSUA JENTERA PAS 
APATAH LAGI ANAK MUKIM . JAUH LAGI LAH!!!
(LIHATLAH PAPARAN PINTU GERBANG MARKAS PAS LALOH)
HANYA SETAKAT INIKAH YANG DAPAT DI KUMPUL 
SEMASA CERAMAH PAS PADA HARI JUMAAT 23 DISEMBER?,2 3 HARI LEPAS SAJA.
Ambo menulis blog ini bukannya ambo nak reka-reka kenyataan  ambo. Ambo anak jati Manek Urai . Kalau ada orang nak kelong ambo mengenai hal-hal Dun Guchil , Manek Urai, Mengkebang , Dabong ,, lupakan hasrat demo. Ambo masak doh dengan kawasan ini. Ambo pun tahu dosa pahala, jadi ambo cuba mengelakkan pernyataan fitnah dan tidak benar. Cuma atas kita fikir, apakah berbaloi jika kita memilih pemimpin yang tidak dapat menjalankan amanah Allah Taala terhadap kita. 
RENUNGKAN DAN SENYUMLAH DENGAN KEBENARAN

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ads