Isnin, 1 April 2013

03 di kota bharu - Google Blog Search

03 di kota bharu - Google Blog Search


Kes bayi berdarah <b>di</b> Hospital <b>Kota Bharu</b> | Anamarzablog.com

Posted: 13 Mar 2013 06:17 AM PDT

update terkini (15hb mac 2013) : Dah terbukti bukan salah nurse tu, even mak bapak baby ni pun tak tahu gambar baby dia tersebarkan luas di FB. Mungkin sedari awal lg terdapat salah faham, start dari yang mengambil gambar, yang mengupload dan meletak caption gambar sebegitu sehingga menyebabkan yang melihat gambar juga turut sama tersalah tafsir. Sama-sama la kita muhasabah diri dan ambil pengajaran dari isu ini ya...
~~~~~~~~~~~~~~*~~~~~~~~~~~~~~

Dari siang tadi dah terbaca tentang kes bayi berdarah yang dikhabarkan berlaku di Hospital Kota Bharu.
Sesiapa pun  bila terpandang gambar disebelah ni pasti akan beristighfar dan rasa kesian kat bayi ni kan?
Tambah pulak bila terbaca caption gambar (Petikan seperti dibawah) pasti sedikit sebanyak akan terbit rasa geram juga kan kat nurse yang di maksudkan tu?
"Kerja Nurse hospital kota bharu, bile ditanya..nurse salahkan baby kerana bergerak gerak dlm babycase..bila ditanya lg, klau xsuka benda mcm ini, jangan masuk hospital kerajaan katanya.."
Kalau ditengok pada feedback dari warga FB , ramai yang memberikan komen bernada menghentam nurse tersebut, tidak kurang juga yang menyalahkan kementerian kesihatan kerana masih belum memberi sebarang kenyataan berhubung perkara ni. Korang pun pasti ada respond tersendiri berkaitan kes ni kan?
Memang kita sebagai seorang ibu pasti akan terjentik dengan kes sebegini. Jika diberi pilihan sebolehnya kita tak nak perkara ni terjadi kat kita. Seandainya ia berlaku juga pastinya kita akan menuntut penjelasan yang sewajarnya dari nurse yang bertugas bukan? Mungkin juga hentaman dan kata-kata kurang sopan bakal terkeluar dari mulut kita.
Tapi sebelum terus menghentam seolah-olah hampir semua nurse hospital kerajaan bersikap sebegitu, apa kata kita cuba faham situasi di kebanyakan hospital besar khususnya hospital kerajaan. Mungkin:
  • Waktu tersebut merupakan waktu busy bagi nurse (nak siapkan segala macam tugas sebelum doktor mula bertugas). Bayi yang ada di situ mungkin banyak, setiap satu perlukan perhatian 
  • Dalam kesibukan tu, mereka terlepas pandang. Bukan abaikan, mungkin juga belum sempat mereka bersihkan, si ibu dah sampai.
Kita sendiri tidak berada pada situasi dan waktu kejadian tersebut berlaku, kita boleh faham ada waktunya nurse sibuk sampai tak cukup tangan, dan mungkin betul kejadian seumpama ini biasa terjadi 
Dalam situasi sebegitu, jika nada dan jawapan yang diberikan tidak memuaskan hati kita, pasti terbit rasa geram dan marah bukan?

Rasanya yang menjadikan kes ni lebih sensasi adalah gambaran sikap nurse tersebut, dimana dia digambarkan memberi jawapan yang bernada sedikit kurang sopan dengan memberi alasan baby lasak ( bergerak-gerak) serta nurse tersebut seolah-olah menempelak ibu bayi yang cuba mendapatkan penjelasan.
Sepatutnya jawapan dari nurse tersebut haruslah menggambarkan yang dia ada rasa tanggungjawab bukan sekadar memberi alasan " bayi bergerak-gerak" semata.
Diharap jangan la kerana nurse/ kes tersebut kita terus menjatuh hukum pada nurse kerajaan yang lain. Lagipun kes ni belum ada sebarang pengesahan dari pihak hospital lagi, kita sendiri tak tahu cerita sebenarnya bagaimana, so jangan la kita senang-senang je menghukum nurse tersebut yang bersalah.
Walau bagaimanapun, diharap sangat kesemua doktor, nurse dan staf hospital lebih pandai berkomunikasi dengan pesakit atau waris pesakit agar tidak berlaku sebarang salah faham disebabkan sikap atau nada dan tutur bicara mereka.
Nota Jejari : Kalau saya pun akan melenting juga jika respond dan jawapan yang diterima agak kurang ajar dan seolah-olah menggambarkan sikap kurang bertanggung jawab sebegitu.

headbomb: bila hampir 5000 rakyat kelantan berhimpun <b>di kota</b> <b>...</b>

Posted: 28 Mar 2013 08:49 PM PDT

atuk, ohh atuk, bangun, bangun tok, sekarang ni dekat kelantan dah lain macam tok.. apa lah perasaan pemimpin pas sekarang ek, apakah masih lagi kata... ahhhhhhhhhhhhhhhh ini semua poyo tajaan umno.. kawe tetap ghaso kelate hok pas yang punyo, mu umno tok sea dok cakak besar aaaa...

erm yelah, memang betul pas dah 23 tahun memerintah kelantan, hebat.. dan harap kesedaran wujud untuk semua rakyat malaysia, tak kira warna kulit.. KITA PATUT NYAHKAN PAKATAN RAKYAT PRU NANTI... ITU JANJI KITA SEMUA!!

KOTA BHARU - Kira-kira 5,000 rakyat di negeri ini berhimpun bagi menyampaikan memorandum bantahan berhubung isu penyelewengan tanah oleh kerajaan Pas kepada Sultan Kelantan, Sultan Muhammad V di Istana Balai Besar di sini semalam.

Memorandum setebal 315 muka surat itu disampaikan kepada wakil sultan, Pegawai Tadbir Istana, Zairi Abdullah yang meminta campur tangan baginda dalam menyelesaikan isu tersebut.

Terdahulu, perhimpunan yang diketuai oleh pertubuhan bukan kerajaan, Majlis Tindakan Rakyat Kelantan (MTRK) itu bermula kira-kira pukul 10 pagi di pekarangan Istana Balai Besar.

Presiden MTRK, Azmi Ali memberitahu, memorandum tersebut mengandungi maklumat mengenai senarai syarikat luar yang menerima konsesi, peta kawasan, pendeposit yang meneroka tanah, resit dan hasil kajian Universiti Malaysia Kelantan (UMK) mengenai kemusnahan tanah.
ps: rasanya orang takkan marah kalau pas jadi dominan dalam pakatan, tetapi apakan daya.. pas.... erm.. korang nilaikan je lah sendiri ye.. huhu

Taiping Mali: Korban Suluk akan tiba <b>di Kota Bharu</b> esok pagi

Posted: 12 Mar 2013 07:28 AM PDT

Al-Fatihah buat wira muda negara, Allyahyarham Ahmad Hurairah Ismail, 24, dari Tujuh Rejimen Askar Melayu Diraja berpangkalan di Tawau yang gugur ketika bertempur dengan pengganas di Sungai Nyamuk, Lahad Datu, 7.45 pagi ini. Foto kecil pula adalah Bapa arwah, Ismail Hussin, 55 yang menunjukkan SMS terakhir anaknya berbunyi `salam abah,ma doa la orng slmt...era'


Pagi tadi seorang lagi wira negara terkorban dalam pentempuran di Sungai Nyamok_Tandua, Lahad Datu pagi ni 12 mac jam 10 pagi..

Arwah beralamat di Lot 506 Kg Bayu Lalang 17000 Pasir Mas Kelantan....

JENAZAH WIRA DI JANGKA TIBA JAM 0800 PAGI ESOK 13 MAC 2013 , DI AIRPOT SULTAN ISMAIL P.CHEPA,KOTA BHARU.

SUDILAH DATANG BERAMAI MENYAMBUT JENAZAH WIRA KITA..ALFATIHAH...POKKU HAFIEZ ,PENGARAH PUSAT KHIDMAT MEMBELA RAKYAT DUN CHETOK PARLIMEN PASIR MAS

Apakah Nik Aziz akan menyambut jenazah pahlawan anak negeri Kelantan? 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ads