Rabu, 17 April 2013

03 di kota bharu - Google Blog Search

03 di kota bharu - Google Blog Search


Perkongsian <b>Di Kota Bharu</b> | Dr. Shah Razali

Posted: 11 Apr 2013 02:50 AM PDT

1. Semasa di Kota Bharu, anak buah saya lepasan SPM minta pendapat saya mengenai course apa yang sesuai dengannya.

2. Saya bertanyakan mengenai apa matlamat hidupnya? Apa yang dia minat. Jawapannya adalah dia ingin menjalankan perniagaan selepas universiti nanti. Sekarang ni pun dia sedang menjalankan perniagaan secara online. Dalam pada itu dia juga berhasrat untuk menyambung pelajaran lagi sehingga ke peringkat PhD.

3. Ujar saya, jika bisnes adalah pilihan, adalah bagus untuknya ambil course bisnes. Harus berikan penekanan dalam perakaunan. Ini cukup penting.

4. Hasrat untuk menyambung pelajaran hingga ke peringkat tertinggi merupakan satu hasrat yang cukup murni. Niat perlu betul. Belajar tinggi-tinggi adalah untuk ilmu bukan niat untuk jadi kaya. Sebab itu cukup PENTING sebagai panduan hidup kita.

5. Sijil tidak menjanjikan kita kaya. Tapi usaha dan tindakan kita akan mencoraknya.

6. Kita mungkin pakar dalam satu bidang, tidak mungkin kesemuanya. Oleh itu fokus dan dalam masa yang sama jangan abaikan ilmu agama. Itulah kunci untuk meneroka ilmu-ilmu lain.

7. Jangan mudah mendabik dada. Walau setinggi mana pun ilmu kita, ianya hanyalah ibarat buih dilautan berbanding dengan ilmu Allah.

8. Oleh itu perlu sentiasa belajar tak kiralah ianya bidang kita atau tidak. Harus sentiasa terbuka didalam mencari ilmu.

9. Semoga anak buah saya berjaya didalam bidang yang dipilih dan masa depannya.

- DSR -

To view this post content please Like it on Facebook!

Kiriman Yang Berkaitan:

  1. Nak Mulakan Bisnes Atau Sekadar Melabur?
  2. Tip Bisnes Sendiri #1
  3. Melabur Didalam Hartanah
  4. Diantara Pelabur dan Pelebur
  5. Slogan Bukan Sekadar Hartanah di Thriller Workshop Hartanah

Benarkah Zaid Akan bertanding atas tiket PAS <b>di Kota Bharu</b>

Posted: 15 Apr 2013 02:54 AM PDT

Zaid tanding di Kota Bharu?

WARTAWAN SINAR HARIAN 15 April 2013 KOTA BAHRU - Bekas Presiden Parti Kesejahteraan Insan Tanah Air (Kita), Datuk Zaid Ibrahim kemungkinan besar akan bertanding di kerusi Parlimen Kota Bahru jika diberi ruang oleh Pas.

Difahamkan nama Zaid, bekas wakil rakyat kawasan itu, muncul semula meskipun sebelum ini beliau dilaporkan tidak akan turun gelanggang Pilihan Raya Umum ke-13.

Zaid Sedia Bertanding <b>Di Kota Bharu</b> Guna Tiket PAS

Posted: 15 Apr 2013 07:16 AM PDT

[Bekas ahli Parlimen Kota Bharu, Datuk Zaid Ibrahim menyatakan hasratnya untuk bertanding di kerusi tersebut atas tiket Pas sekiranya ditawarkan oleh pimpinan parti tersebut. Ini ekoran nama beliau turut disebut-sebut dalam pimpinan Pas sebagai calon yang bakal bertanding menentang calon Umno, Datuk Mohamad Fatmi Che Salleh. "Saya tidak menolak kemungkinan untuk bertanding pada Pilihan Raya Umum ke-13. "Saya orang Kota Bharu, dan kalau diberi peluang untuk bertanding, saya akan memilih untuk berada di tempat kelahiran saya," kata Zaid. Sebelum ini kerusi kawasan itu dipegang oleh veteran Pas, Datuk Wan Abdul Rahim Wan Abdullah yang mengumumkan tidak bertanding. Bekas Menteri di Jabatan Perdana Menteri dan juga bekas pemimpin PKR ini berkata, memang ada perbincangan dilakukan namun ia tidak secara bertulis dan dalam keadaan tidak formal. "Walaupun sebelum ini saya pernah menyatakan untuk bersara dalam politik, namun sekiranya bertanding menentang Fatmi, saya sanggup menerima cabaran itu," kata bekas Presiden Parti Kesejahteraan Insan Tanah Air (Kita). Bagaimanapun, Penolong Setiausaha Agong Pas Pusat, Datuk Takiyuddin Hassan menafikan dakwaan itu memandangkan segala senarai nama-nama calon sudah muktamad dan bakal diumumkan menjelang tarikh hari penamaan calon]. sumber

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ads