Jumaat, 13 Disember 2013

03 di tumpat - Google Blog Search

03 di tumpat - Google Blog Search


Kerajaan kaji cadangan tinggikan jalan <b>di Tumpat</b>, elak limpahan air <b>...</b>

Posted: 08 Dec 2013 11:59 AM PST

TUMPAT: Kerajaan Persekutuan akan mengkaji cadangan untuk meninggikan jalan alternatif di Jeram Perdah, Rantau Panjang ke Keseban, Tumpat sepanjang 27 kilometer bagi mengelak limpahan air Sungai Golok membanjiri beberapa perkampungan sekitar kawasan itu.

Timbalan Pengerusi Badan Perhubungan UMNO negeri Datuk Noor Zahidi Omar berkata kerajaan kini sedang menyiapkan satu reka bentuk untuk meninggikan beberapa kawasan di sepanjang jalan tersebut yang sering digenangi air, setiap kali musim tengkujuh.

"Selain bertindak sebagai ban (batas) tebatan banjir, ia juga boleh berfungsi sebagai jalan keselamatan," katanya ketika ditemui pemberita selepas meninjau tujuh kampung yang sering dinaiki air ketika musim banjir, di sini, semalam.

Tujuh kampung berkenaan ialah Kampung Bendang Pak Yong, Kampung Kubang Sawa, Kampung Kuala Jambu, Kampung Teluk Jering, Kampung Kajang Sebidang dan Kampung Simpangan.

Kira-kira 12,000 penduduk daripada 3,206 keluarga yang tinggal di kampung berkenaan terputus hubungan selepas jalan utama di situ dinaiki air sedalam kira-kira 1.5 meter, sejak Jumaat lepas.

Menurut portal rasmi kerajaan negeri, sehingga semalam seramai lima mangsa daripada sebuah keluarga di Kampung Bendang Pak Yong dipindahkan ke pusat pemindahan banjir Sekolah Kebangsaan Pengkalan Kubor 2, di sini.

Dalam pada itu, jurucakap Angkatan Tentera Malaysia berkata sepasukan pegawai dan anggota daripada Batalion Dua Rejimen Sempadan telah ditugaskan untuk membantu pihak berkuasa menguruskan perkara berkaitan banjir.

"Kita ada satu kompeni anggota ditugaskan untuk menjaga, mengurus dan memberi bantuan kepada pihak berkuasa awam untuk jajahan Tumpat sebagai persediaan awal menghadapi banjir ketika ini.

"Mengenai kawalan keselamatan pula, kita ada beberapa trup lain yang turut ditugaskan bersama Rejimen Sempadan untuk mengawal sempadana Malaysia-Thailand di negeri ini," katanya. — Bernama

To enable your comment to be published, please refrain from vulgar language, insidious, seditious or slanderous remarks. This includes vulgar user names.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ads