Ahad, 12 Januari 2014

03 di wakaf bharu - Google Blog Search

03 di wakaf bharu - Google Blog Search


Kenangan Berniaga <b>Di</b> Pasar Besar <b>Wakaf Bharu</b> - Chah Maisarah <b>...</b>

Posted: 05 Jan 2014 02:14 AM PST

Alhamdulillah...syukur kepadamu ya ALLAH...
Rahmati dan ampunkan dosa kedua ibubapaku ya ALLAH. Merekalah satu-satunya ibu dan bapa saya sehingga diakhirat.
Part kali ini kenangan berniaga bersama arwah mek dan kini baru saya sedar banyak ilmu yang mek guna walaupun dia buta huruf dan tidak menerima pendidikan formal. Kata-katanya " Mek ni kalau sekolah mesti lagi pandai dari anak-anak".
Rutinnya setiap kali cuti semester mesti berada di kedai kain mek di pasar wakaf baru. Dari situ la mulanya ilmu niaga ini diserap. Mula menghafal harga tudung, kain pasang, kain telekung, t-shirt dan banyak lagi. Dan biasanya mesti tanya mek yang ni maksimum berapa kurang sekiranya pelanggan minta kurang? Apa yang dipelajari ialah mesti ada keuntungan yang minima untuk sesuatu barang dan biasanya untuk pelanggan pertama setiap hari pasti ada sedikit keistimewaan seperti memjual dengan keuntungan yang minima kerana itulah permulaan rezeki bagi kami pada hari tersebut. Rutin ini semakin seronok apabila tiba bulan puasa yang mana tidak menang tangan kat kedai. Tetapi disamping keseronokkan berniaga kami tetap tutup kedai pada pukul 4.00ptg.
Kenangan ini yang memberi sedikit ilmu tentang perniagaan. Pernah suatu ketika saya bertanya "Mek kalau adik berhenti belajar meniaga dengan mek sahaja boleh?" dan jawapannya dengan nada marah " Berniaga bila-bila boleh tapi mencari ilmu itu lagi penting dan jangan nak buat perangai belajar sampai habis dulu".
Seronoknya berniaga dengan arwah tapi itulah masa itu masih diumur remaja belum matang. Sekarang baru menilai hasil praktikal niaga bersama arwah memberi banyak kesan dalam kehidupan ini.
Maka keypoint untuk hari ini ialah " Ilmu itu sangat penting dan perlu ada ilmu untuk berniaga". Sekarang saya mula belajar ilmu perniagaan di Ainon Business School (ABS) secara online.
Disini la saya membaca dan mengutip ilmu secara percuma yang disampaikan oleh pn ainon mahupun rakan-rakan lain yang berkongsi ilmu perniagaan. Saya sangat suka dengan tagline ABS. Semoga Pn.Ainon dan semua yang berada di ABS dirahmatinya. Dan saya sangat berterima kasih kepada sahabat saya yang invite saya ke group ABS ini iaitu Tuan Egr. Azrol Jailani. Alhamdulillah syukur. Nikmat yang mana lagi kita mahu dustakan? ALLAH ya ALLAH kami mohon keampunanMu ya ALLAH.
Akhirnya semoga kita sama-sama menjana usahawan akhirat dan mendidik ummah. InsyaALLAH

Murtabak Daging <b>di Wakaf Bharu</b> | BLOG JAAKECHIK.COM

Posted: 19 Jul 2013 05:00 AM PDT


Murtabak Daging Wakaf Bharu
Murtabak Daging Wakaf Bharu... sedappp weiii... rege? rege pada hari biasa murah jer RM2.00. tapi bila dah dah masuk bulan puasa nih.. rege murtabak dah naik ke RM2.50-RM3.00. hihihi.. tapi suka punya pasal tetap beli jugak kan.. nak buat sendiri memang konfem tak gheti. kang kalo dipaksa buat kang, bukan jadik murtabak, jadi kebab pulak... kekeke... tapi kalo jadi kebab okey lagi lah kan? kalo jadi cekadak?? uuuuu... nanges sebulan!!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ads