Jumaat, 14 Mac 2014

03 di jelawat kelantan - Google Blog Search

03 di jelawat kelantan - Google Blog Search


BLOG KELANTAN: 03 <b>di jelawat kelantan</b> - Google Blog Search

Posted: 08 Mar 2014 11:35 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Penuntut Jepun kagumi adat, budaya <b>Kelantan</b> – Perak Today

Posted: 04 Mar 2014 10:21 PM PST

kagumi budaya

BACHOK -  Program Silang Budaya Universiti Malaysia Kelantan (UMK) Di Mata Dunia membawa lima penuntut Oita Prefectural College of Arts and Cultural (OPCAC) menyelami cara hidup dan adat budaya di Kelantan.

Hasil susunan program berkenaan, semua penuntut itu teruja merasai pengalaman baharu di sini, selain dibawa tinggal bersama keluarga angkat di inap desa Kampung Kubang Telaga, Jelawat, selama beberapa hari.

Masako Ohara, 69, berkata, dia sangat mengagumi seni dan kebudayaan Kelantan serta  berpuas hati dengan kemudahan disediakan sepanjang berada di negeri ini.
"Saya juga boleh menikmati masakan pedas yang sedap walaupun kami kurang sukakan masakan pedas.

"Ia pengalaman berharga dan saya gembira dapat datang ke sini," katanya.

Bagi Shiori Nakasu, 19, berkata, dia seronok dapat bergaul dengan pelajar UMK dan penduduk kampung yang sangat peramah.

Manakala, bagi pelajar UMK pula, Siti Maizura Salim, 22, dia juga teruja dapat berkongsi pengalaman sepanjang tinggal bersama penuntut dari Jepun dan keluarga angkat di Kubang Telaga.

"Bukan selalu kami dapat peluang untuk bersama dengan orang luar yang berbeza adat budaya. Kami seronok dapat melakukan aktiviti bersama-sama sepanjang program berlangsung," katanya ketika ditemui pada majlis persembahan kebudayaan penuntut Jepun bersama penduduk di Kampung Kubang Telaga, di sini, kelmarin.

Sementara itu, Pengarah Pusat Pengajian Bahasa dan Pembangunan Insaniah UMK, Prof Dr Farok Zakaria berkata, program berkenaan adalah kali kedua diadakan dan penuntut Jepun itu telah menjalani aktiviti bersama pelajar UMK dan penduduk sejak 22 Februari lalu.

"Program ini turut mendapat kerjasama Kementerian Pelancongan dan Kebudayaan Negeri Kelantan.  Ketika di Kelantan mereka mempelajari bahasa Malaysia, tarian muzik dan aktiviti masyarakat khususnya ketika berada bersama keluarga angkat di inap desa Kubang Telaga.

"Mereka juga berpeluang melihat pertunjukan silat tradisional, bawa mereka ke sawah untuk menangkap ikan dan melihat proses menanam padi," katanya.

-Sinar harian

BLOG KELANTAN: 03 <b>di jelawat kelantan</b> - Google Blog Search

Posted: 10 Mar 2014 11:38 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG KELANTAN: 03 <b>di jelawat kelantan</b> - Google Blog Search

Posted: 17 Apr 2013 11:27 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG KELANTAN: 03 <b>di jelawat kelantan</b> - Google Blog Search

Posted: 01 Jan 2013 11:27 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

PSSKJELAWAT2: Taklimat SPKS

Posted: 01 Jan 2013 04:56 AM PST

Bertempat di Bilik Mesyuarat Utama SK Jelawat 2, 30 Disember 2012, satu taklimat khas Sistem Pengurusan Kualiti Sekolah (SPKS) telah diadakan. Pegawai dari Sektor Jaminan Kualiti JPN Kelantan, iaitu Tuan Haji Zuni bin Mohamed, Penolong Pengarah Bahagian Kualiti, dan Encik Mohd. Ruslam bin Ab. Rahman telah sudi meluangkan masa untuk menyampaikan taklimat tersebut. Puan Hajah Anawiyah bt Abu Samah, selaku Penghulu Nita SK Jelawat 2, merangkap Pegawai Kualiti, PPD Bachok turut sama hadir.
Banyak input berguna yang diperolehi guru-guru berkaitan penyelenggaraan fail secara sistematik merangkumi pengurusan-pengurusan panitia, jadual waktu, pengajaran dan pembelajaran, pencerapan, peperiksaan, hasil kerja murid, mesyuarat, maklum balas pelanggan, PSS, perkembangan staf, perolehan dan pembelian, serta bimbingan dan kaunseling.
Di atas penerangan dan perkongsian yang amat berguna ini warga sekolah merakamkan berbanyak terima kasih. Semoga SK Jelawat 2 terus perkasa dalam pendidikan. Insya Allah.
Pegawai dari Sektor Jaminan Kualiti, JPN Kelantan berkongsi ilmu dan pengalaman bersama guru-guru SK Jelawat 2.

Tuan Guru Besar SK Jelawat 2, Encik C.M. Sabri bin Ibrahim menyampaikan cenderahati sebagai kenangan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ads