Sabtu, 22 Mac 2014

03 di pulau melaka - Google Blog Search

03 di pulau melaka - Google Blog Search


BLOG KELANTAN: 03 <b>di pulau melaka</b> - Google Blog Search

Posted: 17 Mar 2014 01:40 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

panglima tentera udara nafi pesawat mh370 dikesan <b>di pulau</b> perak <b>...</b>

Posted: 12 Mar 2014 01:25 AM PDT

Panglima Tentera Udara, Jeneral Tan Sri Rodzali Daud menafikan membuat pengesahan bahawa pangkalan udara Tentera Di-Raja Malaysia di Butterworth mengesan pesawat MH370 berada dekat kawasan Pulau Perak di Selat Melaka pada pukul 2.40 pagi Sabtu lepas sebelum isyaratnya hilang tanpa sebarang petunjuk. Kata beliau, laporan akhbar Berita Harian pada Selasa yang memetik kenyataannya itu telah tersalah lapor.

" ); (function() { var nn = document.createElement('script'); nn.type = 'text/javascript'; nn.src = 'http://synad2.nuffnang.com.my/lr.js'; var s = document.getElementsByTagName('script')[0]; s.parentNode.insertBefore(nn, s.nextSibling); })();

"Saya minta laporan itu dibetulkan bagi mengelak sebarang salah tafsir yang seterusnya tentang apa yang jelas tidak tepat dan salah lapor," katanya dalam satu kenyataan.

Panglima Tentera Udara Jeneral Tan Sri Rodzali Daud

Menurut Rodzali beliau telah diminta mengesahkan kejadian itu oleh wartawan Berita Harian tetapi beliau tidak menjawab soalan tersebut.

"Sebaliknya apa yang saya katakan kepada wartawan itu ialah 'sila rujuk kepada kenyataan yang saya buat pada 9 Mac 2014 semasa sidang media bersama Ketua Angkatan Tentera di Sama-sama Hotel, Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur," katanya.

Pada sidang media itu, Rodzali berkata:

"TUDM tidak menolak kemungkinan pesawat berpatah balik ke arah bertentangan sebelum pesawat itu hilang daripada radar dan ini menyebabkan operasi mencari dan menyelamat diperluaskan ke kawasan perairan Pulau Pinang."

Sementara itu, agensi berita Reuters memetik sumber pegawai kanan tentera Malaysia yang telah diberi taklimat tentang siasatan yang mengesahkan pesawat itu "mengubah laluan selepas Kota Bharu dan mengambil altitud lebih rendah" dan "terbang ke Selat Melaka".

Selat Melaka adalah perairan dunia yang paling sibuk yang menjadi laluan perkapalan utama antara timur dan barat. Laporan media pada Selasa itu menunjukkan satu perkara: ada percanggahan antara kenyataan pertama Malaysia Airlines beberapa jam selepas pesawat Boeing 777-200 miliknya itu hilang.

Dalam kenyataan pertama pada 8 Mac itu, pesawat MH370 dikatakan dikesan kali terakhir di ruang udara Laut China Selatan dekat dengan kawasan perairan Vietnam. Ia pada mulanya dilaporkan hilang pada pukul 2.40 pagi dan kemudian dibetulkan kepada pukul 1.30 pagi. Pesawat itu berlepas dari KLIA tidak sampai satu jam sebelumnya iaitu pada pukul 12.41 pagi dan dijadual tiba di Beijing pada 6.30 pagi. Penduduk di sekitar lokasi laluan pesawat itu juga tampil mendakwa melihat ada pesawat terbang rendah di kawasan tersebut pada malam kejadian.

Usaha mencari dan menyelamat yang digerakkan sejak awal pagi Sabtu itu sehingga ini gagal menemui sebarang petunjuk. Penemuan beberapa petunjuk termasuk tompokan minyak di permukaan laut dan objek terapung kemudiannya tidak dapat dikaitkan dengan pesawat itu.

Operasi itu kemudian diperluaskan meliputi 100 batu nautika daripada titik terakhir pesawat itu dikesan. Ia kini meliputi perairan di sebelah barat dan timur Semenanjung Malaysia mencecah sampai ke Vietnam dan utara Sumatera. Operasi disertai oleh 22 buah pesawat udara dan 44 buah kapal dari lapan buah negara.

p/s: Semakin pening dan keliru dengan apa yang berlaku. Ya ALLAH, KAU lindunglah mereka dari bala bencana. KAU permudahkanlah urusan mencari dan menyelamat mereka.. Amin…

Sumber: Astro Awani

Tags: , , , , , , ,

Category: INFO SEMASA

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ads