Rabu, 12 Mac 2014

03 di rantau panjang - Google Blog Search

03 di rantau panjang - Google Blog Search


My Media Hub: Saksi Dedah Pekerja Stesen Petron Bersubahat <b>...</b>

Posted: 26 Feb 2014 12:37 AM PST

Beberapa minggu ni saya kerap balik ke kampung sebab datuk saya tenat (telah kembali ke Rahmatullah pada pagi sabtu lepas). 
Rumah Mertua saya di Rantau Panjang, so saya selalu ulang alik Bukit Bunga - Rantau Panjang - Hospital Kota Bharu. Saya akan isi minyak di Petron Rantau Panjang sebab saya pengguna kad smile (blh petrol free bila cukup point).
Apa yang mendukacitakan saya sekarang ni bila tengok gelagat para penyeludup minyak yang x pernah surut datang ke stesen tu untuk pam minyak..bayangkan kereta iswara boleh isi minyak beratus2 ringgit n tempat pam dah diubah suai. tu x kira pick up Thailand lagi n kereta Thailand yg boleh isi RON95 dah sekarang..bila diintai ke dalam kereta..tu dia, tong besar ada kat dalam kereta yg dah di tinted. saya nak isi minyak kereta pun kena tunggu lama sebab semua pam penuh dengan kereta penyeludup walaupun pam di situ lebih 10..
ke mana pergi RELA yang dulunya jaga setiap pam mnyak? ke mana perginya UPP yang perlu banteras gejala penyeludupan ini? ke mana perginya pihak polis n pihak berkuasa yang lain di Rantau Panjang ini?
Dulu ada anggota RELA, kini nak nampak batang hidung pun payah..
Petikan dari Berita Harian 5/01/2012: 
"Menyedari penyeludupan bahan api semakin galak, kerajaan bertindak pantas mengekangnya melalui kaedah menempatkan anggota Ikatan Relawan Rakyat Malaysia (RELA) di stesen minyak bersempadan dengan negara jiran."
Sedih bila tengok keadaan ini, lebih sedih bila tengok cashier di kaunter yang berpakat dengan penyeludup durjana ni. So, lepas beberapa minggu saya tengok situasi ni x berubah, saya call pihak polis Rantau Panjang sebab x tau no. phone UPP Rantau Panjang. hasilnya, datang la sebuah peronda polis (kereta Waja) tahan kereta penyeludup bila dia keluar stesen minyak. 
saya perhati dari jauh saja untuk pastikan situasi yg berlaku. saya tengok pihak polis pun tak tegas untuk tangkap penyeludup tu..siap boleh borak dengan penyeludup di gerai nenas tepi jalan tu. lepas tu diorg blah macam tu saja..
bila buat report baru ada nak buat kerja? mana UPP? Mana polis? tak kan kena ketuk baru jalan..macam pahat dengan penukul..Road block UPP Simpang Empat Salam hanya 1KM saja dari stesen Minyak tu..kenapa x buat pemantauan? dan kereta penyeludup tu sentiasa lalu di road block tu..macam mana boleh lepas? sebab bila tengah hari tak ada pun pegawai UPP yang jaga road block tu..hanya ada kon2 dan payung saja..kalau takut panas, jangan kerja UPP..
kepada kawan2 CG yang mungkin boleh panjangkan isu ni ke pihak yang berkenaan, boleh la sama2 buat report supaya isu ni boleh dikurangkan dan dihentikan..
jangan mintak link..ni bukan copy paste, ni cerita sebenar saya..
nak mintak gambar kereta penyeludup tu? ambe x berani ambil gambar sebab diorg perhati je ambe dalam kereta masa tunggu turn isi minyak..silap2, diorg aim pulak ambe ni n rumah mertua..dulu pernah terjadi kes tetak kat kawasan rumah mertua, mangsa lari masuk rumah mertua, saya yg tolong sekat gangster kat luar yg ada parang kat tangan..silap hari bulan saya yg ditikam..x nak perkara ni berulang hanya disebabkan saya snap gambar diorg. - Azarulez | My Media Hub

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ads