Jumaat, 25 April 2014

03 di gua musang - Google Blog Search

03 di gua musang - Google Blog Search


MB arah siasatan terperinci kebakaran <b>di Gua Musang</b>

Posted: 05 Apr 2014 04:15 AM PDT

KOTA BAHARU: Dua mangsa kebakaran deretan gerai makan di Jalan Persiaran Raya, Gua Musang yang dirawat di Hospital Raja Perempuan Zainab II (HRPZII) di sini, masih belum sedarkan diri.
    
Pegawai Perhubungan Awam HRPZII Zaid Ahmad berkata Mohd Azman Hamat, 18, yang melecur 100 peratus, dan Tengku Ahmad Faqin Tengku Abdullah, 20, yang melecur 23 peratus, masih dalam keadaan kritikal.
    
"Kedua-dua mangsa masih ditempatkan di Unit Rawatan Rapi HRPZII, mereka bergantung kepada alat bantuan pernafasan dan pihak hospital akan merawat mangsa dengan sebaik mungkin," katanya kepada pemberita di sini, hari ini.
    
Pada Rabu lepas, 11 orang cedera akibat disambar api dipercayai berpunca dari tumpahan minyak petrol dari sebuah lori tangki yang sedang mengisi minyak di stesen minyak berhampiran gerai makan itu, kira-kira pukul 10.10 malam.
    
Zaid berkata dua lagi mangsa iaitu Nurul Isah Mohd Yusof, 20, dan Dayang Ilyana Abdul Rahim, 22, yang dirawat di hospital berkenaan pula dilaporkan stabil dan telah sedarkan diri.
    
"Sebelum ini Dayang Ilyana dirawat di Hospital Gua Musang dan dipindahkan ke HRPZII Khamis lepas, kedua-dua mangsa menunjukkan perubahan positif," kata Zaid.
    
Sementara itu, ketika ditemui pemberita, bapa kepada Mohd Azman, Hamat Teh, 62, berkata beliau dan anggota keluarga berharap pihak hospital mampu melakukan yang terbaik untuk menyelamatkan anak keenam daripada lapan beradik itu.
    
"Ketika melihat mangsa, saya tidak kenal kerana mangsa melecur 100 peratus, saya harap pihak hospital dapat merawat beliau sebaik mungkin.
    
"Saya dan anggota keluarga yang lain berada di sini, selama tiga hari tetapi tidak dapat bercakap dengan mangsa kerana beliau masih belum sedarkan diri dan memerlukan alat bantuan untuk bernafas," katanya.
    
Bapa kepada Tengku Ahmad Faqin, Tengku Abdullah Tengku Awang, 50, juga mempunyai harapan sama untuk melihat anak sulung daripada lima beradik itu kembali pulih.
    
"Hari ini pihak hospital beri taklimat kepada kami tentang keadaannya, saya berasa lega meskipun beliau masih belum sedarkan diri dan saya harap beliau pulih secepat mungkin," katanya.
    
Sementara itu, Menteri Besar Kelantan Datuk Ahmad Yakob hadir ke HRPZII untuk melawat mangsa serta memberi sumbangan kepada keluarga ketika ditemui pemberita berkata, beliau telah pun mengarahkan pihak berwajib melakukan siasatan terperinci bagi mengetahui punca kebakaran selain mengelakkannya dari berulang. - Bernama

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ads