Isnin, 19 Mei 2014

di negeri kelantan - Google Blog Search

di negeri kelantan - Google Blog Search


Hudud dibentang <b>di</b> Parlimen September ini, kata timbalan MB <b>...</b>

Posted: 14 May 2014 10:20 PM PDT

Mohd Amar Nik Abdullah

Hasbullah Awang Chik, The Malaysian Insider

Rang undang-undang persendirian hudud kerajaan negeri Kelantan akan dibentangkan di Parlimen pada September ini selepas beberapa isu berkaitan dapat diselesaikan, kata Datuk Mohd Amar Nik Abdullah.

Timbalan menteri besar Kelantan itu berkata hasrat untuk membentangkan rang undang-undang itu tidak pernah ditangguhkan, sebaliknya menunggu tarikh yang sesuai untuk dibentangkan.

"Kita tidak boleh tergesa-gesa kerana perlu melihat hasil perbincangan jawatankuasa kebangsaan. Keputusan akhir berhubung isu ini akan dibuat oleh mereka.

"Kami menunggu kerajaan persekutuan memaklumkan bilangan mereka yang akan terlibat dalam jawatankuasa itu," katanya seperti dilaporkan akhbar milik MCA, The Star.

Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang dalam satu kenyataan pada Ahad memaklumkan rang undang-undang hudud kerajaan negeri Kelantan tidak akan dibentangkan pada Jun.

Katanya, penangguhan itu bagi memberikan masa yang cukup kepada jawatankuasa teknikal hudud yang dianggotai kerajaan Persekutuan dan kerajaan negeri bagi mengkaji pelaksanaan undang-undang itu di negeri Kelantan.

Mohd Amar berkata pembentangan rang undang-undang itu pada September perlu mendapat sokongan menteri dan kerana itulah ia dibincangkan secara terperinci di peringkat kebangsaan.

"Seorang menteri perlu mengusulkan untuk membentangkan rang undang-undang itu dan ia mesti disokong oleh 15 ahli Parlimen," katanya seperti dilaporkan akhbar berbahasa Inggeris, New Straits Times.

READ MORE HERE

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ads