Isnin, 18 Julai 2011

03 di tumpat - Google Blog Search

03 di tumpat - Google Blog Search


RAKYAT MARHAEN: Program MyDaftar <b>di Tumpat</b>, rancangan Umno-BN <b>...</b>

Posted: 26 May 2011 08:02 PM PDT

Oleh WAN NORDIN WAN YAACOB

Ahli Parlimen Tumpat, Dato' Kamarudin Jaffar berkata, ia berdasarkan satu maklumat yang diberikan secara bersurat kepadanya baru-baru ini.

Maklumat berbentuk surat itu adalah mengenai satu pengumuman di Masjid-masjid Mukim Tumpat berhubung program pendaftaran itu yang bakal berlangsung 28 Mei ini.
Surat itu datang daripada Kompleks Penggawa Dareah Pengakalan Kubur, dalam Parlimen Tumpat yang telah diedarkan dan dibaca di seluruh Dun Pengkalan Kubur pada Jumaat lalu (20 Mei).
Program MyDaftar ini kata Kamarudin akan diadakan bermula 8.30 pagi hingga 3.00 petang di Dewan Sekolah Kebangsaan Pengkalan Kubur, Tumpat.
Dalam pengumuman itu, terdapat skrip hebahan agar pegawai masjid yang mengumumkan itu hanya perlu membaca sahaja skrip itu, katanya.
Ianya adalah kononnya untuk pendaftaran kelahiram, kematian, anak angkat, urusan kad pengenalan, kewarganegaraan dan khidmat nasih JPN serta Jabatan Imigresen, katanya
"Yang menjadikan kebimbangan masyarakat dan parti dalam Pakatan Rakyat ini ialah nampaknya dengan pelbagai bentuk pemberian kad pengenalan secara mudah oleh JPN, katanya akan dapat kad pengenalan dalam masa yang singkat" katanya.
Program ini sama seperti apa yang berlaku di Selangor iaitu operasi pemberian kad pengenalan secara segera dan selepas ini pendaftaran pengundi, katanya.
Hal ini kata Kamarudin boleh dilihat dalam kenyataan SPR yang kononnya menyatakan pendaftaran pemilih tiada pendatang asing.
Walhal, dari sudut ketelusan dan pemberian kad pengenalan secara segera ini mengundang satu pandangan bahawa kesahihan kad ini boleh dipertikaikan, katanya.
Kenyataan Pengerusi SPR, Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusof kononnya tidak ada pendatang asing yang didaftar sebagai pemilih kerana pengesan utama yang digunakan dalam menentukan kelayakan permohonan sebagai pemilih ialah kad pengenalannya tidak relevan, kata Kamarudin.
SPR menyatakan kononnya semasa proses pendaftaran pemilih melalui Sistem Pendaftaran Pemilih Sepanjang Tahun (e-SPPST) yang diguna pakai oleh SPR, pengenalan pemohon akan dihubung kait dengan 'Agency Link-Up System' (ALIS) Jabatan Pendaftaran Negara (JPN).
Malah ALIS yang mempunyai 33 jenis tapisan atau semakan wajib bagi setiap permohonan, akan menolak permohonan mereka yang bukan warganegara untuk didaftar sebagai pemilih boleh dipertikaikan, katanya.
"Bagaimana tapisan ini boleh dibuat jika kad pengenalan hanya boleh disiapkan dalam masa sehari?, apakah ianya boleh dipercayai, kami bimbang ianya hanya untuk mempastikan pengundi sasaran Umno berjaya didaftarkan," ujarnya lagi.
"Kita akan pantau hal ini, dan pastinya kita akan buat bantahan," ujar beliau lagi.
Sebelum ini Abdul Aziz berkata tapisan dan semakan yang dilaksanakan oleh sistem ALIS bukan sahaja menolak mereka yang bukan warganegara, malah ia juga menolak permohonan daripada mereka yang belum layak dari segi umur dan yang mengemukakan kad pengenalan palsu.
Katanya jika ada pihak tertentu yang mempunyai sebarang bukti berhubung perkara itu, beliau meminta supaya ia dikemuka kepada pihak SPR bagi membolehkan siasatan dilakukan.

Full Feed Generated by
Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ads