Rabu, 17 Ogos 2011

03 di pulau melaka - Google Blog Search

03 di pulau melaka - Google Blog Search


<b>Melaka</b> - <b>Pulau</b> Sebang 2011 Hungry Ghost Festival | <b>MelakaBest</b>.com

Posted: 17 Aug 2011 01:01 AM PDT

In Malaysia Chinese society,  Some important cultural ceremonies are celebrate annually.  Beside Chinese New Year and Mid-Autumn (Lantern Festival),  Hungry Ghost Month(Chinese Lunar calendar 7th Month) is an important traditional cultural that normally celebrate annually by local Chinese.

Pulau Sebang, a small remote town in Melaka State, had celebrate(Pearl Park)Hungry Ghost Festival last week.  For your information, there are four(4) major ceremonies for Hungry Ghost Festival in Pulau Sebang.

  1. Pearl Park (old time cinema)
  2. Pulau Sebang wet market
  3. Pulau Sebang Sawmill
  4. Taman Clonlee

For those who don't know what is Hungry Ghost Festival, please refer to Wiki info.

Ghost Festival - Burning incense

Ghost Festival - "King Of the Ghost"

Ghost Festival - Foods for "Ghosts"

Ghost Festival - sacrifice goat for ritualistic activity

Ghost Festival - sacrifice pig for ritualistic activity

Burning incense, joss paper, offering foods and papier-mache form of material items such as clothes, gold and other fine goods for the visiting spirits of the ancestors are part of these activities.

Other festivities may include, buying and releasing miniature paper boats and lanterns on water, which signifies giving directions to the lost ghosts and spirits of the ancestors and other deities.

Related posts:

  1. Melaka Events Calendar 2011 – November 1. Event : Fruits Day with FAMA Dates : November...
  2. Melaka Events Calendar 2011 – February 1. Chinese New Year Celebration Date: February Venue : Menara Taming...
  3. Melaka Events Calendar 2011 – April 1. Event : Poco-Poco Dance With Police Dates : April...
  4. Melaka Events Calendar 2011 – September 1. Event : Batik Dates : September 2011 Venue :...
  5. Melaka Events Calendar 2011 – October 1. Event : Photography Exhibition & Competition Dates : October...
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

UMNO Online - Diktator Guan Eng Makin Panas Punggong <b>Di Pulau</b> <b>...</b>

Posted: 01 Aug 2011 10:50 PM PDT

Kategori Suara Bloggers

Diktator Guan Eng Makin Panas Punggong Di Pulau Pinang

Diktaktor, ultrakiasu chauvanis rasis Lim Guan Eng sebenarnya dalam kepanasan apabila mengetahui sudah ada gerakan daripada DAP Pulau Pinang yang mahu menyingkirkan beliau.

Adalah tidak munasabah, kerajaan negeri ini dipimpin oleh orang buangan rakyat Melaka.

DAP Pulau Pinang sebenarnya tidak mampu menahan lagi tekanan daripada akar umbi dan penyokong mereka yang mempertikaikan mengapa pengerusi negeri DAP tidak mendapat jawatan itu sedangkan merekalah yang berusaha sejak puluhan tahun tetapi secara tiba tiba kerusi itu disambar oleh apek Melaka.

Sebenarnya isu ini pernah dibangkitkan oleh Pisau pada awal 2010, Pisau berkesempatan berbual bersama seorang Adun DAP mendengar rungutan terhadap sikap Guan Eng,

Malah Adun tersebut turut mendedahkan beberapa pemimpin dan Adun DAP sendiri sudah lama merancang mahu menyingkirkan Lim Guan Eng dan kroninya.

Selepas pemilihan parti pada Desember 2010 menampakkan betapa barisan calon yang menang kebanyakan adalah kroni dan saudara Lim dan Karpal. Mereka menyusun barisan kepimpinan DAP negeri untuk mengelakkan agar kedudukan Guan Eng tidak tergugat.

Kata Adun DAP," siapa kata Guan Eng kuat dalam DAP, suruh dia lawan la,apa pasal tak bertanding? takut kah? you tengok mana ada dia berani mau lawan , i berani cakap kalau dia lawan mesti comfirm kalah " , katanya lagi "Melaka also reject him, do you think Penang people tak tau apa dia bikin di Melaka kah?"

Sebenarnya ada cerita di sebalik kekalahan Guan Eng di Melaka cuma Pisau tidak sempat mengorek lebih dalam kenapa Guan Eng dihalau keluar dari Melaka.

Pertelingkahan dan perebutan kuasa didalam DAP makin ketara apabila baru baru ini Wong Hong Wai aktivis DAP memerangkap bendahari mengkritik Jeff Ooi kerana hanya memberi kroni-kroni beliau skim perumahan tanpa melalui proses tapisan.

Malah Jeff Ooi turut tendang keluar senarai nama rakyat yang benar benar memerlukan rumah murah.

Wong Hong Wai diarahkan tutup mulut dan diugut akan dipecat apabila mengkritik kroni dan orang kuat Lim Guan Eng.

Di sini kita dapat melihat pertembungan dua kumpulan DAP yang sering bertembung. Satu kumpulan anak negeri Pulau Pinang dan satu kumpulan penjilat dan kroni Lim Guan Eng.

Menariknya apabila Wong Hong Wai mengkritik kerana Jeff Ooi dan Guan Eng tidak telus, bersih dan cekap. Semua ini membabitkan polisi kerajaan negeri yang begitu kuat promosi CAT.

pisau.net

Berita Bertarikh 2 August 2011 Pada 1:50 PM

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ads