Jumaat, 14 Disember 2012

03 di tanah merah - Google Blog Search

03 di tanah merah - Google Blog Search


Penginapan Budget @ Ekonomi <b>di Tanah Merah</b>, Kelantan <b>...</b>

Posted: 09 Dec 2012 07:51 AM PST

Penginapan Mad Inn Lodge terletak di tingkat atas kedai kami di Bandar Tanah Merah, Kelantan. Jika anda berminat boleh la hubungi kami dengan kadar segera di talian 09-9550434 / 01129452357

MP PKR <b>Tanah Merah</b>: Percubaan AES <b>di</b> 14 Lokasi (10 kamera <b>...</b>

Posted: 05 Nov 2012 05:21 AM PST

Posted on by Pelapor

PEMBERITAHUAN PERTANYAAN DEWAN RAKYAT
PERTANYAAN : LISAN JAWAB BERTULIS
DARIPADA : TUAN AMRAN AB GHANI [TANAH MERAH]
TARIKH : 27.09.2012 (KHAMIS)
SOALAN : Minta MENTERI PENGANKUTAN menyatakan jumlah saman yang telah dikeluarkan setelah Automated Enforcement system (AES) dilaksanakan di seluruh negara dengan jumlah kompaun yang dikeluarkan berserta kompaun paling maksimum pada musim perayaan yang lepas serta keberkesanan sistem tersebut bagi mengatasi masalah kemalangan setiap kali musim perayaan.

JAWAPAN :
Tuan Yang di-Pertua,
Tiada pengeluaran saman yang di buat melalui Automated Enforcement System (AES) pada musim perayaan yang lepas memandangkan pada tempoh tersebut pelaksanaannya masih dalam peringkat Pilot Stage di man melibatkan pengujian sistem. Untuk makluman, sistem AES baru sahaja mula beroperasi secara live untuk fasa pertama Roll-out pada 23 september 2012. Pelaksanannya bagi peringkat ini melibatkan 14 lokasi serta pengoperasian 10 kamera tetap dan 4 kamera mudah alih.

Selama dua hari beroperasi iaitu 23 dan 24 september yang lepas, sebanyak 3,344 imej kesalahan telah Dirakam dan sedang dalam proses pengesahan oleh pihak jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) sebelum saman dikeluarkan kepada pesalah lalu lintas.

Tuan Yang Dipertua,
Instituit Penyelidikan Keselamatan Jalan Raya (MIROS) menjalankan kajian terhadap keberkesanan pelaksanaan AES. Kajian tersebut meliputi perkara-perkara berikut:
(i) mengenalpasti tahap kesedaran orang ramai terhadap pelaksanaan AES.
(ii) menilai keberkesanaan kempen advokasi AES.
(iii) mengenalpasti keberkesanan AES sebagai intervensi keselamatan jalan raya.
(iv) mengenalpasti tahap perubahan sikap pemandu hasil daripada pelaksanaan AES.

Hasil penilaian akan dapat digunakan untuk proses penambahbaikan dalam program advokasi keselamatan jalan raya dan pelaksanaan AES.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ads