Sabtu, 5 Januari 2013

di negeri kelantan - Google Blog Search

di negeri kelantan - Google Blog Search


wak labu: Ini bukan <b>di negeri Kelantan</b>, Kedah atau P Pinang <b>...</b>

Posted: 04 Jan 2013 11:17 PM PST


Poto di atas ni Wak terjumpe di laman blog Intan Hijau @ DUN Changkat Jong, Teluk Intan, Perak. Poto ni menunjuk kan pemandangan se buah perkampungan melayu tradisi di pinggir bandar Teluk Intan. Nama kampung ni pun istimewa juge - Kampung Beca.

Sebab2 ianye di namakan Kampung Beca mungkin kerane penduduk2 nye terdiri dari warga pengayuh beca belake. Hari ni pengayuh2 beca ni dah pupus di telan zaman. Boleh di kate kan ianye cume tinggal dua tiga orang sahaja yang masih buat kerja ni.

Sebenar nye Wak bukan nye nak cerite tentang beca, tapi tentang Kampung Beca. Di pinggiran bandar Teluk Intan ni memang nye banyak kampun2 melayu seperti Kampung Terengganu, Kampun Durian Sebatang, Kampung Kebun Limau dan lain2 lagi.

Boleh di kate kan semua kampung melayu ini terletak di pinggiran sungai. Penduduk2 nye hampir 100% terdiri dari kaum melayu. Kampung2 melayu di Teluk Intan ini sudah ujud lame sebelum merdeka. Keadaan di kampung ini tidak pernah berubah  keadaan nye same sahaja hingge ke hari ini.

Sekarang Wak mau cerite sikit tentang kampun2 melayu di pinggir Teluk Intan. Mari kite rujuk kembali kepade poto di atas - poto ini di ambil bukan nye di musim tengkujuh, tetapi ianye di ambil pade waktu 'air pasang'. Oleh kerane hampir semua kampung2 melayu ini letak nye di pinggir sungai make ini lah akibat nye bile tibe air pasang.

Ianye sudah menjadi kebiasaan bagi penduduk2 di sini dengan keadaan begini semenjak dari dahulu kale. Adakah berkemungkinan keadaan ini akan berubah jika pemerintahan BN/UMNO di tumbangkan dan di ganti kan dengan Pakatan Rakyat? Sudah terlalu lame BN/UMNO memerintah, malang nye keadaan kaum melayu di pinggiran bandar Teluk Intan ini masih tidak berubah.

Kunjungan YB Tn Hj Anwar Sudin ADUN Changkat Jong, Teluk Intan, Perak ke Kampung Beca.

stokis <b>negeri kelantan</b> dan terengganu <b>di</b> cari segera - Air Walit Syifa

Posted: 22 Dec 2012 11:14 PM PST

Assalamualaikum

Bagi sesiapa yang berminat menjadi stokis negeri bagi Kelantan dan Terengganu boleh menghubungi kami. Kami memerlukan stokis negeri bagi memudahkan stokis kawasan mengambil stok dengan mudah.

Saya boleh dihubungi di talian 0196558840

Jazakallah

Zahir
0196558840

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ads