Selasa, 19 Mac 2013

03 di kota bharu - Google Blog Search

03 di kota bharu - Google Blog Search


Kes bayi berdarah <b>di</b> Hospital <b>Kota Bharu</b> | Anamarzablog.com

Posted: 13 Mar 2013 06:17 AM PDT

update terkini (15hb mac 2013) : Dah terbukti bukan salah nurse tu, even mak bapak baby ni pun tak tahu gambar baby dia tersebarkan luas di FB. Mungkin sedari awal lg terdapat salah faham, start dari yang mengambil gambar, yang mengupload dan meletak caption gambar sebegitu sehingga menyebabkan yang melihat gambar juga turut sama tersalah tafsir. Sama-sama la kita muhasabah diri dan ambil pengajaran dari isu ini ya...
~~~~~~~~~~~~~~*~~~~~~~~~~~~~~

Dari siang tadi dah terbaca tentang kes bayi berdarah yang dikhabarkan berlaku di Hospital Kota Bharu.
Sesiapa pun  bila terpandang gambar disebelah ni pasti akan beristighfar dan rasa kesian kat bayi ni kan?
Tambah pulak bila terbaca caption gambar (Petikan seperti dibawah) pasti sedikit sebanyak akan terbit rasa geram juga kan kat nurse yang di maksudkan tu?
"Kerja Nurse hospital kota bharu, bile ditanya..nurse salahkan baby kerana bergerak gerak dlm babycase..bila ditanya lg, klau xsuka benda mcm ini, jangan masuk hospital kerajaan katanya.."
Kalau ditengok pada feedback dari warga FB , ramai yang memberikan komen bernada menghentam nurse tersebut, tidak kurang juga yang menyalahkan kementerian kesihatan kerana masih belum memberi sebarang kenyataan berhubung perkara ni. Korang pun pasti ada respond tersendiri berkaitan kes ni kan?
Memang kita sebagai seorang ibu pasti akan terjentik dengan kes sebegini. Jika diberi pilihan sebolehnya kita tak nak perkara ni terjadi kat kita. Seandainya ia berlaku juga pastinya kita akan menuntut penjelasan yang sewajarnya dari nurse yang bertugas bukan? Mungkin juga hentaman dan kata-kata kurang sopan bakal terkeluar dari mulut kita.
Tapi sebelum terus menghentam seolah-olah hampir semua nurse hospital kerajaan bersikap sebegitu, apa kata kita cuba faham situasi di kebanyakan hospital besar khususnya hospital kerajaan. Mungkin:
  • Waktu tersebut merupakan waktu busy bagi nurse (nak siapkan segala macam tugas sebelum doktor mula bertugas). Bayi yang ada di situ mungkin banyak, setiap satu perlukan perhatian 
  • Dalam kesibukan tu, mereka terlepas pandang. Bukan abaikan, mungkin juga belum sempat mereka bersihkan, si ibu dah sampai.
Kita sendiri tidak berada pada situasi dan waktu kejadian tersebut berlaku, kita boleh faham ada waktunya nurse sibuk sampai tak cukup tangan, dan mungkin betul kejadian seumpama ini biasa terjadi 
Dalam situasi sebegitu, jika nada dan jawapan yang diberikan tidak memuaskan hati kita, pasti terbit rasa geram dan marah bukan?

Rasanya yang menjadikan kes ni lebih sensasi adalah gambaran sikap nurse tersebut, dimana dia digambarkan memberi jawapan yang bernada sedikit kurang sopan dengan memberi alasan baby lasak ( bergerak-gerak) serta nurse tersebut seolah-olah menempelak ibu bayi yang cuba mendapatkan penjelasan.
Sepatutnya jawapan dari nurse tersebut haruslah menggambarkan yang dia ada rasa tanggungjawab bukan sekadar memberi alasan " bayi bergerak-gerak" semata.
Diharap jangan la kerana nurse/ kes tersebut kita terus menjatuh hukum pada nurse kerajaan yang lain. Lagipun kes ni belum ada sebarang pengesahan dari pihak hospital lagi, kita sendiri tak tahu cerita sebenarnya bagaimana, so jangan la kita senang-senang je menghukum nurse tersebut yang bersalah.
Walau bagaimanapun, diharap sangat kesemua doktor, nurse dan staf hospital lebih pandai berkomunikasi dengan pesakit atau waris pesakit agar tidak berlaku sebarang salah faham disebabkan sikap atau nada dan tutur bicara mereka.
Nota Jejari : Kalau saya pun akan melenting juga jika respond dan jawapan yang diterima agak kurang ajar dan seolah-olah menggambarkan sikap kurang bertanggung jawab sebegitu.

Tiada ulasan:

Catat Komen

ads