Selasa, 17 Disember 2013

di negeri kelantan - Google Blog Search

di negeri kelantan - Google Blog Search


impianafida: Masakan Berasaskan Ikan Rebus <b>Negeri Kelantan</b>

Posted: 04 Dec 2013 07:11 AM PST


Hujan itu rahmat setelah sepanjang tahu bermusimkan kemarau . Salju hatikuuu..Best ni BBQ bersama orang tercinta dan kengkawan heeee Meh ler makan keropok..Ni first time makan keropok mini well saya masih di negeri Che Siti Wan Kembang..mana kembangnya saya pun tak tahu..Mayb golongan mak-mak muda kembang semangkuk agaknya..ops..tak sabar pulak nak berhijrah di Terengganu . Apa yg bes kat kelate ialah makanann ! Ye saya suka makan tapi tak suka gemok . Macam mana tu ? Sebab tu kita kena seimbangkan cara pemakanan kita . Kawan Makcik saya meninggal dunia seminggu yg lepas kerana keracunan dan komplikasi ubat kurus paling MLM tersohor di Malaysia ni . Alfatihah . Ingat tau kalu ambil supplement kena ikut dos dan instruction sekali . Kalau ubat tu tulis kena banyakkan minum air..kita WAJIB minum air banyak sebab kalu tak ia akan merosakkan ginjal kita . Seterusnya organ lain . Sama la macam supplement utntuk memutih yg tersohor tu..kite kena tengok adakah kandungan kollagen tu sesuai dengan kita yang berkerja di pejabat ? Bukan nak membincangkan hal tu .
okey ini pula nasi goreng entah la saya pun tak tahu la..saya kasi nama nasi goreng kelate aje la huhu
nasi ni tumis cili boh ( saya blend sendiri .. besh )..lepas tu tumis sekali dengan ikan rebus..cara nak buat sama macam nasi goreng ikan masin cuma tukar ikan aje..lepas tu letak la telur baru . Ikan bilis pula goreng asing tau huhu . Masa buat ni time lunch masa tu lapar giler kot..Nak seribu daya . 
cakap pasal ikan rebus ni banyak kegunaanya . Orang KL tak tahu la dorang panggil apa ikan rebus tu . huhu
satu lagi cucur ikan rebus..sedap tau.carik-carikakn ikan ke dalam tepung..buat macam biasa then goreng..pergh..esok saya rasa nak buat je hehe
"Bukanlah ilmu itu dengan banyak riwayat, tidak juga dengan banyak menukil kata-kata ulamak (seperti berkata ulamak fulan dalam kitab fulan begian-begian), tetapi ilmu adalah cahaya yang dicampak ke dalam hati, dengannya ia mengetahui kebenaran, dan membezakan yang batil, ia mengungkapkannya dengan kalimah yang ringkas yang membawa kepada maksud."

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ads