Selasa, 28 Jun 2011

03 di manek urai - Google Blog Search

03 di manek urai - Google Blog Search


BERSIH : DEMOKRASI KEPALA LUTUT.

Posted: 27 Jun 2011 11:13 PM PDT

 Assalamualaikum wb dan Salam 1Malaysia.

1. Suhu kebangkitan rakyat malaysia yang menentang perhimpunan bersih semakin meningkat. Di luar sana telah kedengaran keluh kesah dan bantahan rakyat dari kalangan 'silent majority' yang membidas motif sebenar perhimpunan bersih.

2. Penentangan daripada beberapa kumpulan yang mewakili rakyat terbesar nampaknya tidak boleh dibendung lagi. Pemuda Umno telah menubuhkan NGO Patriot bagi menangkis gerakan bersih. Manakala puluhan NGO yang besar seperti Perkasa telah menggerakkan momentum kesedaran kepada rakyat akan motif sebenar bersih.

3. Setakat ini, sudah hampir 1600 lebih laporan polis telah dilakukan oleh rakyat yang membantah bersih, satu ide lucu tema demokrasi yang menggunakan kepala lutut .

4.Rakyat harus menyalahkan penganjur bersih sekiranya berlaku kesesakan luar biasa sebelum dan selepas bersih dilangsungkan. Pihak polis telah memberikan peluang untuk mereka berdemonstrasi di kawasan stadium, namun mereka tetap memilih politik jalanan sebagai cara menyatakan bantahan kononnya SPR tidak bertindak adil.

5. Inilah gaya politik yang jelas menampakkan kebobrokan IQ yang cukup low class kualitinya. Mana mungkin SPR itu bertindak tidak adil namun pada masa yang sama mereka telah memenangi 5 buah negeri selepas pilihanraya umum yang ke 12. 

6.Apa alasan SPR itu tidak adil jikalau beberapa siri awal pilihanraya kecil (bermula di prk kuala trengganu) mereka telah menang hampir 8 kerusi .

7. Rakyat wajib melakukan penilaian yang serius terhadap motif bersih.

8. Barisan Nasional telah tewas di 5 buah negeri selepas pilihanraya umum 2008. Barisan Nasional telah dinafikan majoriti kerusi 2/3 di parlimen. Barisan Nasional telah tewas hampir 8 kerusi pada siri pilihanraya kecil pasca 2008. Cuba tanya pada diri sendiri, pernahkah kita mendengar protes dari kalangan pimpinanan BN yang membantah ketidakadilan SPR ?

9.Perkara ini wajib digemburkan. BN tidak melatah walaupun pernah tewas selepas 2008. BN bangkit dan memperbetulkan semula perjalanan dalam semangat demokrasi yang cukup tinggi. BN bangkit dan belajar dari pengalaman lampau.

10. Akhir kebangkitan ini telah menyebabkan sokongan rakyat  kepada BN semakin terus meningkat. Lihat sahaja dalam beberapa siri di pusingan terakhir pilihanraya kecil yang jelas menampakkan kembalinya sokongan rakyat kepada BN, bermula di manek urai,hulu selangor dan yang terakhir di pilihanraya negeri di sarawak.

11. Rakyat wajar bangkit menentang penyangak bersih. Bersih tidak mewakili hampir 27 juta pandangan rakyat malaysia, Bersih juga tidak mewakili hampir 10 juta pengundi di malaysia. Bersih hanyalah perkakas kepada sang politikus yang sedang terhimpit dengan masalah peribadi dan parti.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Jengka 19: Utusan Online - Rencana

Posted: 18 Jun 2011 03:19 PM PDT

Gamat jadi sumber inspirasi

Gamat jadi sumber inspirasi

Oleh NORAINI ABD. RAZAK
noraini.razak@utusan.com.my
Foto IZHAM JAAFAR & Ihsan PROF. DATUK DR. HASSAN YAAKOB


HEALIN, hasil penyelidikan Dr. Hassan yang tidak dapat ditandingi.


DUA kali hampir mati lemas, dua minggu terlantar di hospital akibat dipatuk ular, terpaksa diselamatkan bomba gara-gara tidak boleh turun dari pokok dan seminggu sesat di hutan sudah cukup untuk menggambarkan betapa 'nakalnya' personaliti hebat ini.

Bukan setakat itu, namakan apa saja permainan yang popular di Kota Bharu, Kelantan pada tahun 60-an, kesemuanya 'dalam tangan' Prof. Datuk Dr. Hassan Yaacob yang lebih dikenali sebagai Hassan Gamat.

Semuanya mahu dicuba. Laga ayam, laga biji getah, menangkap ikan, masuk hutan mencari buluh untuk dibuat wau, bermain gitar dan pelbagai aktiviti lagi mewarnai zaman kecilnya. Dia juga pandai menganyam jala, tinju siam menjadi kegemaran sehingga mencapai peringkat berlimau.

Justeru tidak hairanlah jika dia menyifatkan adakalanya dirinya seperti mati hidup semula lantaran peristiwa-peristiwa yang dialami semasa zaman kanak-kanak dan di alam persekolahan.

Mengimbau kisah diselamatkan bomba, Dr. Hassan tersenyum. Keinginannya melihat sarang burung helang di atas pokok besar mencabar keterujaannya untuk memanjat pokok tersebut. Selepas hasrat tercapai, tatkala mahu turun baru terasa gayat apabila angin membuai dahan yang dipijak. Maka terpaksalah dia menunggu diselamatkan pasukan bomba.

Di sebalik pengalaman yang pelbagai Dr. Hassan tidak boleh lupa kejadian dia dan rakan-rakannya tersesat di dalam hutan. 'Ekspedisi' ke kawasan air terjun di Manek Urai berlangsung tanpa pengetahuan keluarga. Dari Kuala Krai, mereka menaiki van ke Manek Urai. Dari situ, kumpulan tersebut berjalan kaki selama sejam sebelum sampai ke destinasi.

Ekspedisi ke air terjun berakhir dengan tragedi sesat di dalam hutan selama seminggu menyebabkan keluarga masing-masing membuat laporan polis.

Dr. Hassan mengakui pencapaiannya semasa sekolah rendah 'below average'. Malah, sekolah bukan keutamaannya. Dia sering ponteng. Biar dipaksa mahu pun dirotan - kalau katanya tidak mahu bersekolah, maka buatlah macam mana sekali pun jangan harap dia akan ke sekolah.

Jika pun ke sekolah, perjalanan balik sering melencong ke tempat lain. Beca yang sepatutnya membawanya pulang ke rumah kebiasaannya dibiarkan menunggu lantaran ada 'dunia' lain yang menunggu untuk diteroka Dr. Hassan.

''Selalu saya balik jalan kaki sejauh lima kilometer sebab banyak benda yang diteroka. Masuk hutanlah dan main macam-macam.

''Perasaan ingin tahu sangat tinggi ketika itu lebih-lebih lagi persekitaran saya memang diwarnai dengan corak kehidupan yang aktif dengan pelbagai kegiatan,'' katanya ketika ditemui di House of Healin di Temasya Industrial Park, Shah Alam Rabu lalu.

Sains

Biar pun tidak cemerlang di sekolah dan sering duduk di kelas terakhir, namun bakatnya dalam bidang sains amat menyerlah. Markah bagi mata pelajaran sains sering menyamai malah adakalanya lebih baik berbanding pelajar kelas A.

Auranya sebagai saintis bermula apabila dia curi-curi membawa pulang asid hidroklorik dari makmal dan menggunakannya untuk menyuntik tikus-tikus yang ditangkap setiap Khamis malam Jumaat.

''Semasa sekolah menengah lagi saya dah biasa guna jarum untuk suntik tikus. Perasaan ingin tahu dan berani mencuba telah ada dalam diri saya sejak kecil lagi,'' kata pengasas Healwell Pharmaceuticals Sdn. Bhd itu.

Kecenderungan Dr. Hassan untuk berjaya dalam pelajaran terdetik apabila melihat abangnya melanjutkan pelajaran ke Scotland.

Memasuki tingkatan tiga, penuntut Sekolah Menengah Sultan Ismail, Kota Bharu itu mula terasa berdebar mengingati peperiksaan LCE yang bakal didudukinya. Ketika itu dia mula 'kehilangan' rakan-rakan sepermainan yang kebanyakannya menghabiskan masa mentelaah pelajaran.

Dr. Hassan turut berbuat demikian sehingga lulus peperiksaan dan satu-satunya pelajar yang terpilih memasuki aliran sains di Maktab Sultan Ismail. Selepas itu beliau terus cemerlang dalam bidang sains sehingga ke tingkatan enam walaupun terpaksa mengulangi peperiksaan MCE kerana gagal mata pelajaran Bahasa Malaysia.

Kisah budak nakal itu bertukar menjadi siri penjelajahan saintis terkenal apabila beliau atas tiket biasiswa JPA dan UM melanjutkan pelajaran ke Royal College of Surgeons (terkenal sebagai universiti pemenang Nobel Prize). Di situ segala-galanya bermula.

Dr. Hassan yang merupakan satu-satunya anak Melayu di universiti tersebut bijak menyesuaikan diri dengan masyarakat di sana tanpa ada rasa kekok jauh sekali gentar untuk bersaing. Peluang bergaul dengan 'orang putih' mengajar Dr. Hassan tentang cara hidup serta corak pemikiran masyarakat barat.

''Tidak ada budaya mengumpat, daya saing di kalangan mereka sangat tinggi selain terbuka dan bersedia menerima orang lain yang berbeza keturunan dan warna kulit,'' katanya.

Tamat pengajian dengan membawa pulang ijazah kedoktoran, Dr. Hassan meneruskan khidmat di di Jabatan Farmakologi, Universiti Malaya. Dunia penyelidikannya cuba diperluaskan namun terlalu banyak kekangan selain budaya 'yang terpakai hanya dalam jurnal dan buku'.

Keadaan itu menyebabkan kegilaan Dr. Hassan untuk melakukan penyelidikan demi penyelidikan menjadi agak terbatas. Dia cenderung mengkaji tentang gamat yang bukanlah asing bagi dirinya dan orang kampung.

''Saya masih ingat ketika itu baru pulang ke tanah air pada tahun 1989. Satu malam saya terdengar nenek yang baru menjalani pembedahan di bahagian perut mengerang kesakitan. Keesokan harinya saya suruh nenek ke hospital, tapi dia enggan.

''Hari-hari kemudiannya saya tidak lagi dengar nenek mengerang. Apabila ditanya nenek memberitahu dia menggunakan air gamat, lukanya juga sembuh,'' katanya yang memulakan projek perintis penyelidikan gamat pada 1989 iaitu selepas sembilan tahun berada di luar negara.

Biarpun penyelidikan tersebut gagal namun Dr. Hassan tidak berputus asa mahu mencari jawapan bagaimana air gamat yang berbau hanyir itu mampu merawat luka dan mempunyai kuasa penyembuh.

Dia yang teruja turun ke Pulau Pangkor, namun projeknya gagal apabila mentimun laut yang diperolehinya bukan gamat yang sebenar. Dr. Hassan memberitahu terdapat 29 jenis mentimun laut di Malaysia dan lebih 180 di seluruh dunia tetapi bukan semuanya gamat.

''Hanya satu spesies iaitu Stichopus horrens atau mentimun laut keemasan adalah gamat. Dan saya pergi ke Pulau Pangkor sekali lagi untuk melihat bagaimana ekstrak gamat diperbuat,'' katanya.

Beliau berjaya memperoleh geran penyelidikan daripada Kementerian Sains, Teknologi dan Alam Sekitar menerusi program Penyelidikan Intensif dalam Bidang Keutamaan (IRPA) yang akhirnya membawa kepada kejayaan membuktikan ekstrak gamat yang ditulenkan mengandungi sebatian aktif.

Sebatian tersebut bukan sahaja mampu merawat luka tetapi kesan penyembuhan yang sangat tinggi.

Hasil penyelidikannya mendapat pengiktirafan di peringkat antarabangsa.

Ditanya prinsip hidupnya, Dr. Hassan mengakui dia bukan seorang yang sensitif, justeru apa saja tohmahan atau cakap-cakap orang langsung tidak menjadi masalah baginya.

''Saya juga amat terbuka, bersedia menerima kritikan dan belajar daripada kritikan tersebut,'' katanya yang sinonim dengan jenama Healin serta berjaya melahirkan usahawan Melayu yang ada di antaranya berpendapatan RM1 juta.

Selepas 15 tahun berkecimpung dalam bidang keusahawan, Dr. Hassan kini masih giat menjalankan penyelidikan. Malah setiap Sabtu beliau sendiri turun padang merawat pesakitnya di Seksyen 14, Petaling Jaya. Healing membina rangkaian usahawannya sendiri sehingga diiktiraf Perbadanan Nasional Berhad (NPNS) sebagai syarikat francais terbesar dan paling berdaya maju.

Tokoh Maulidur Rasul 2008 yang juga bapa kepada tiga cahaya mata itu tekun dalam setiap apa yang dilakukannya. Membaca, berkebun dan beriadah adalah kemestian rutin hariannya. Hasratnya mahu melihat usahawan Melayu berjaya dan dia percaya peranan yang dimainkan mampu menyumbang ke arah itu.

Namun segala-galanya bermula daripada sikap serta keinginan usahawan Melayu untuk membina kejayaan, malangnya kebanyakan usahawan hanya berjaya sekerat jalan.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ads