Jumaat, 1 Februari 2013

03 di tumpat - Google Blog Search

03 di tumpat - Google Blog Search


Oh! Terowong peninggalan tentera Jepun dijumpai <b>di Tumpat</b> <b>...</b>

Posted: 01 Dec 2012 04:03 AM PST

Dari laporan yang dihantarkan ke Oh! Tidak:

Sehari dua ni gempar di Kelantan tentang berita penemuan terowong peninggalan tentera Jepun di Palekbang, Tumpat. Ptg tadi sy dan rakan sempat singgah ke lokasi utk tgk sendiri penemuan tersebut. Ternyata berita adalah sahih. Terdapat beberapa binaan yang jika dilihat binaannya adalah binaan lama dan sudah ditenggelami tanah. Keadaan dalaman terowong sekarang masih misteri kerana air masih bertakung dan usaha menyedut air sedang dilakukan. Berdasarkan maklumat penggali2 terowong tadi, di percayai terowong adalah sepanjang 100 km dan selebar dewan sekolah! dan dipercayai juga dalam terowong tersebut adalah sebagai kubu dan tempat simpanan senjata2 dan kapal terbang milik tentera jepun dahulu. Wallahualam.

(Gambar Kiri) : Salah satu pintu masuk ke terowong bawah tanah yang kini sudah di lingkungi dengan garisan polis.
(Gambar Kanan) : Dipercayai adalah laluan terowong bawah tanah sepanjang 100 km yang bersambung antara pintu2 masuk.

Mungkinkah ianya akan menjadi sejarah baru yang akan dicatat dalam buku-buku sejarah ataupun ia akan menjadi satu sejarah yg akan dilupakan sampai bila-bila.

InsyaAllah akan update berita dari semasa ke semasa jika ada kelapangan. :)

Jadi kita nantikan perkembangan apa sebenarnya yang dijumpai mereka. Apa pula yang ada di dalamnya? Fuh, menyeramkan!

Subhanallah! Kulat Gergasi Ditemui <b>Di Tumpat</b> Kelantan | My Berita

Posted: 21 Dec 2012 11:27 PM PST

Apa yang anda lihat ini bukanlah spesis bunga terbesar dunia seperti Raflesia, tetapi sejenis kulat Gano yang ditemui dalam fizikal yang besar. Kami menerima maklumat bahawa spesis kulat gergasi ini merupakan satu penemuan yang dianggap pelik. Ia sangat besar lebih daripada biasa. Kulat Gano ini telah ditemui di Tumpat Kelantan dan dipercayai mampu menyembuhkan penyakit. Walaubagaimanapun, sebagai umat Islam kita tidak boleh bergantung kepadanya bimbang jatuh kepada syirik, kerana hanya Allah SWT sahaja yang berkuasa di alam ini. Boleh lihat gambar di bawah ini.

Azizah menunjukkan kulat aneh menyerupai spesies kulat gano yang ditemui di dalam kolam di tepi rumahnya di Kampung Kok Pasir

Kemunculan kulat gergasi yang menyerupai spesies kulat gano di Kampung Kok Pasir di sini, menjadi tumpuan orang ramai. Kulat berwarna hitam seberat 8.6 kilogram itu ditemui Azizah Hamid, 56, di sebuah kolam di tepi rumahnya pada 15 November lalu.

Sejak tersebar penemuan kulat tersebut, rumah Azizah tidak putus dikunjungi orang ramai yang datang untuk melihat secara dekat kulat gergasi itu.Malah,kedatangan mereka juga adalah untuk untuk mendapatkan air dari kulat tersebut yang dikatakan mengeluarkan air jernih dan berkilau selepas direndam dalam air semalaman serta mampu mengubat penyakit.

Azizah berkata, dia menemui kulat gergasi itu pada 1 Muharam (15 November), tumbuh subur di batang pokok sagu yang dibuang ke dalam kolam selepas ditebang tiga tahun lalu.

"Sebelum kulat ini muncul, ada buih dalam kolam tersebut dan saya sangkakan ada kura-kura.

"Saya ambil kayu lalu menjoloknya ke dalam kolam, tetapi tiada apa-apa," katanya.

Menurutnya, dia berusaha mencabut kulat yang melekat di batang pokok sagu itu, tetapi tidak berhasil.

Azizah berkata, disebabkan kulat itu besar dan berat, dia terpaksa meminta bantuan suami, Nawi Mahmod, 63, untuk mencabutnya dan membawanya ke rumah.

"Saya terpaksa gunakan kereta sorong mengangkutnya untuk dibawa masuk ke dalam rumah," katanya yang mempunyai sembilan anak.

Menurutnya, sejak kulat itu muncul, ia membawa rezeki kepadanya kerana orang ramai sentiasa datang untuk melihat dan mengambil air penawar.

"Selepas beberapa minggu, saya dapati kulat ini hidup kerana ada kelopak baru tumbuh dan saya percaya, ia adalah spesies kulat gano yang mampu merawat pelbagai penyakit," katanya.

Azizah berkata, ibunya, Rokiah Idris, 80, yang tidak dapat berjalan akibat serangan strok minggu lalu, dipercayai pulih selepas beberapa kali meminum air rendaman kulat tersebut.

Sumber

Sekitar Banjir <b>di Tumpat</b> Kelantan (Part 2) | JAAkechik CORNER

Posted: 31 Dec 2012 04:30 PM PST


jom layan pic banjir...sambungan entry kelmarin.
kat bawah ni antara beberapa gambar rumah dan masjid yang jaa sempat snap masa meronda kawasan banjir berdekatan Kampung Kajang Sebidang (Daerah Tumpat) Kelantan. semua gambar2 ini fresh dari my henpon nokia cikai, tadak sebarang unsur edit yer... gambar banjir ni bertarikh 28/12/12...  

uikk.... siap main kayak lagi tuu... :)
yang ni, tuan rumah maybe dah pindah kot


 yang ini pon sama, sebab sepi jer

ni rumah bekas jiran jaa dulu (dia baru berpindah kesini)

FYI, buat readers yg dok luar kelantan, kawasan banjir ini bukan di dalam bandar Kota Bharu yer. ini adalah di Daerah Tumpat. jauh dari bandar. tapi bukan bermaksud kawasan pedalaman or hulu ok. dekat jer dengan Kampung Bunohan... takkan tak penah dengar Bunohan kot? filem tersohor tu...kikiki... ~beriklan sekejap! 


rumah besar cenggini pun naik air gak


 budak kecik duk mengharung banjir, berani sungguh dia.


 bisnes tetap berjalan even kedai dah masuk air....hihi.  ^_^

tempat ni dekat saja ngan rumah jaa benornya.. bezanya, rumah jaa duk kat tepi jalan besar laluan Wakaf Bharu-Pengkalan Kubor. kawasan yang naik air ni pulak, kena masuk lorong (jauh la sikit ngn jalan besar) jaa kena rempit ngan motor baru ler sampai. kalau jalan kaki? err..sampai jugak. tapi lambat ler...hihihi.. eh, korang nak tau dak, camana cara jaa snap gambar2 ni sume? hahahaa...kalau nak tau, sila tunggu yaa.... citer ni ada sambungan lagi ni. (Part 3) kikiki...
p/s: boleh klik like dan share kalau suka entry ini.

~ Terima kasih...klik LIKE kalau suka ~

Tiada ulasan:

Catat Komen

ads