Selasa, 5 Jun 2012

03 di pengkalan chepa - Google Blog Search

03 di pengkalan chepa - Google Blog Search


BLOG KELANTAN: 03 <b>di pengkalan chepa</b> - Google Blog Search

Posted: 30 Apr 2012 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG KELANTAN: 03 <b>di pengkalan chepa</b> - Google Blog Search

Posted: 29 Feb 2012 12:00 AM PST

URL Sumber Asal :-

A Drop of Water in the Sea: MRSM <b>Pengkalan Chepa</b>?????

Posted: 26 Jan 2012 08:36 AM PST

Pada hari Khamis yang lepas, kami berdebar-debar untuk menerima keputusan permohonan Gem 4 ke sekolah berasrama penuh (SBP) dan MRSM. Ketika kawan-kawannya sibuk bertanya khabar, kami masih tidak merujuk ke laman Web berkenaan - suspense!
Keesokan harinya, saya pula terpaksa menjadi pengawas peperiksaan. Komputer tidak dapat dibuka. Ketika berkesempatan, saya sms Gem 1, "Kakak dapat ke SBP?". Gem 1 membalasnya,"Tak!" Saya sudah menduga jawapan itu dari mula. Malah ketika mengisi borang permohonannya, saya sentiasa berkata-kata bahawa jika Gem 4 mendapat tempat di sekolah  berasrama, maka ianya satu keajaiban. Yang membawa maksud, itu pemberian istimewa Tuhan pada hambanya yang serba daif. Kenapa? Kerana, pertama, kediaman di bandaraya - peluang tidak secerah di kampung. Kedua, persaingan sangat hebat, 34000 yang layak dengan peluang yang sedikit. Ketiga, kerana Gem 4 cuma ahli biasa - tidak ada jawatan atau penyertaan yang luar biasa! Melihatkan keinginannya yang bersungguh-sungguh untuk ke sekolah asrama, maka berkali-kali saya katakan padanya - "MINTA PADA TUHAN KAK, MINTA PADA TUHAN. SOLAT HAJAT, SOLAT MALAM, BACA YASIN". Saya juga katakan padanya berkali-kali, peluangnya amat tipis. Tapi percayalah pada Kuasa Tuhan - Kun Fa Kun - Jadi Maka Jadilah. Ia akan mengatasi segala logik akal yang ada.
Dan ketika menerima keputusan yang gagal itu, hatipun menjadi sayu. Saya pula tidak mengharapkan pada permohonan ke MRSM. Jika ke sekolah asramapun gagal, apatah lagi ke MRSM. Tapi, ketika mata mengawas gerak-geri pelajar, saya sempat berdoa,"Ya Allah, aku tahu doa ini terlalu terlambat. Keputusan ke MRSM sudah terawang-awang untuk dikeluarkan esok harinya seperti yang dijadualkan. Tapi, aku ingin juga meminta padaMu, mohon Engkau kabulkan impian anakku".
Ketika kami sibuk mengambil anak pulang ke sekolah, tiba-tiba Gem 1 menerima sms - Tahniah, permohonan anda ke MRSM berjaya bla...bla .. bla... Gem 1 pun berkata,"Apa sms ni? Tadi kata gagal (merujuk kepada kegagalan untuk ke SBP)". Dia membaca lagi. Kali  dia berkata,"Laa... untuk MRSM rupa-rupanya". Saya tidak berkata apa-apa. Terkenang sesi doa di dalam dewan tadi yang digenangi air mata. Ya Allah, Engkau ada di mana-mana. Tuhan itu ada untuk mendengar permintaan hambanya.
MRSM Pengkalan Chepa????? Ia di luar pilihan permintaan. Yang diminta, ke Kuala Kubu Baru atau Melaka atau Kulim. Semuanya atas alasan mudah untuk dikunjungi atau ada saudara mara hampir jika berlaku apa-apa kecemasan. Kami tidak ada saudara yang hampir di sana. Bagaimana? Tapi, Gem 4 tersangat gembira. Kerana Allah bukan sahaja memberinya peluang ke asrama, tetapi ke MRSM yang berprestij di antara MRSM yang ada! Alhamdullillah.
Yang pasti, beberapa hari lagi saya akan kehilangan editor dan rakan sekerja untuk satu tempoh yang lama. Buku kedua masih merangkak-rangkak mencari bahan dan haluan. Barangkali, saya perlu mengcungkil bakat Gem 5 yang seakan terpendam... Siapa tahu.

Tiada ulasan:

Catat Komen

ads