Selasa, 5 Jun 2012

03 di rantau panjang - Google Blog Search

03 di rantau panjang - Google Blog Search


Berkongsi Cerita: Kota Bharu - <b>Rantau Panjang</b>

Posted: 01 Jun 2012 01:44 AM PDT


Perjalanan sejauh 330 km melalui Grik, Jeli, Rantau Panjang, Pasir Mas dan Kota Bharu yang mengambil masa selama 6 jam.  Kami tiba di hotel ketika matahari hampir melabuhkan tirai.  Pada malam itu, kami hanya berjalan-jalan sekitar hotel mencari tempat makan malam saja, makanan yang 'biasa-biasa' saja, tetapi agak mahal!



Destinasi pertama kami, Pantai Cahaya Bulan, sekadar ingin meninjau-ninjau kawasan saja.  Kami menikmati ABC di sana, pertama kali menikmati ABC di dalam gelas besar, kebiasaannya, di dalam mangkuk.
Sekadar ingin melawat, kami ke Rantau Panjang, destinasi yang dikatakan syurga membeli-belah.  Kami bergantung kepada 'pemandu pelancong' yang tidak boleh dipercayai 100% ini untuk tiba di Rantau Panjang (nanti saya ceritakan pengalaman menggunakan GPS).


Kami singgah di Masjid Jubli Perak Sultan Ismail Petra (Masjid Beijing)  yang senibinanya bercirikan senibina Cina.  Sangat menarik.  Ianya menyerupai Masjid Niujie yang berusia lebih 1,000 tahun di Beijing,China (sumber)


Pengunjung mesti mencuba Aiskrim Baba ini yang dijual di perkarangan masjid... aiskrim homemadenya melapisi kek span, jeli dan pulut.  Di atas aiskrimnya pula diletakkan jagung dan kacang. Tidak lemak seperti aiskrim biasa, nyaman!




 

Kami balik dengan tangan kosong saja petang itu, tiada periuk, pinggan mangkuk, makanan atau kain baju. Sekurang-kurangnya kami sudah melihat bagaimana keadaannya di Rantau Panjang itu.  Ketika melepasi pemeriksaan kastam, pegawai kastam itu hanya tersenyum apabila kami beritahu tidak beli apa-apa!

- bersambung - Masjid Kg. Laut

Tiada ulasan:

Catat Komen

ads