ads

Selasa, 2 Ogos 2011

03 di mengkebang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di mengkebang - Google Blog Search


PAS <b>Mengkebang</b> » Blog Archive » Kerjasama jayakan sambutan Aidilfitri

Posted: 12 Oct 2009 08:42 PM PDT

KUALA KRAI - Kerjasama penghulu mukim dalam Dewan Undangan Negeri (DUN) Meng-kebang terserlah apabila masing-masing menyediakan satu hidangan untuk juadah sambutan Aidilfitri Majlis Tin-dakan DUN (MTD) itu, dekat sini, semalam.

Pengarah MTD yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Mengkebang, Abdul Latiff Abdul Rahman berkata, antara hidangan disediakan 12 penghulu mukim terbabit ialah gulai kawah, sate, lemang, ketupat, roti jalan, kuih raya dan minuman.

Menurutnya, majlis sambutan itu turut mendapat kerjasama peserta Ladang Rakyat DUN Mengkebang yang membuat persiapan tempat dan membantu urusetia penganjur melayan kira-kira 3,000 tetamu yang hadir.

"Majlis sambutan yang men-jadi acara tahunan MTD ini adalah antara peluang terbaik bagi rakyat di daerah ini terutama di Mengkebang untuk hadir, bertemu mata dan mengeratkan lagi hubungan.

"Majlis seumpama ini juga dapat memberi gambaran jelas kerjasama erat dan semangat tinggi yang diberikan semua penghulu mukim dan petugas bagi menjayakan pelbagai aktiviti MTD Mengkebang," katanya.

Beliau berkata demikian ketika ditemui Sinar Harian pada majlis sambutan Aidifltri anjuran MTD Mengkebang di Dataran Sungai Durian, dekat sini, semalam, yang bermula dari jam 12 tengah hari hingga 3 petang.

Hadir sama Pegawai Agama Jajahan Kuala Krai, Alias Abdul Rahman; Ketua Dewan Pemuda Pas Kawasan, Mahadi Mat Zin; Naib Ketua Dewan Muslimah Pas kawasan, Hazimah Khalipah dan Setiausaha MTD Manek Urai, Mohamad Harun.

Abdul Latiff berkata, pihaknya tidak menganjurkan majlis sambutan itu lebih awal kerana bimbang tidak ramai yang dapat hadir kerana masing-masing masih 'sibuk' berhari raya dan memenuhi jemputan banyak rumah terbuka lain.

Katanya, majlis sambutan yang turut dihadiri pelbagai lapisan masyarakat tanpa mengira kaum itu dimeriahkan juga dengan pengagihan kira-kira 100 sampul duit raya kepada kanak-kanak yang hadir.-sinar harian

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

03 di kota bharu - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di kota bharu - Google Blog Search


ini cerita Atiqah: Continental Cake <b>di Kota Bharu</b>

Posted: 20 Jul 2011 12:00 AM PDT

Russian Black and White cake
Chocolate Indulgence cake
untuk maklumat lanjut, sila hubungi saya 0147939261
atau emailkan kat atiqahkj@gmail.com
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

03 di wakaf bharu - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di wakaf bharu - Google Blog Search


Maaf Sebut: Hotel <b>di</b> Kota <b>Bharu</b>

Posted: 17 Jul 2011 06:43 PM PDT

Anda plan untuk melawat Kota Bharu bersama keluarga anda tidak pun anda datang satu bas. Pasar Khatijah, Wakaf Che Yeh, Rantau Panjang, Istana Jahar, Pasar Budaya, periuk belanga, toto dan bla bla sudah berada dalam kepala otak anda. Emmm, anda dah tak sabar sabar lagi. Tapi jangan dilupa malam nanti nak bermalam di mana. Takut takut nanti tido jea atas bas atau dalam kereta kerana semua hotel fully booked dan anda tidak bersedia lebih awal. Apa yang teruk lagi, anda datang waktu cuti sekolah atau cuti umum negara. Takut nanti travel to Kelantan is a nightmare not an unforgiveable moment, takde tempat nak bermalam punye pasal.

Kerana takut jadi macam tersebut nun diatas, aku rasa terpanggil untuk nak kongsi sikit pasal penginapan yang ada di Kelantan terutamanya kat Kota Bharu nih. Aku nak fokus kat Kota Bharu sahaja kerana selalunya pelancong terutamanya pelancong tempatan akan menjadikan Kota Bharu tempat bermalam. Kalau dibandingkan dengan tahun tahun lampau, hotel di Kota Bharu nie tumbuh macam cendawan selepas hujan dewasa ini. Sebut saja hotel murah, hotel bajet, hotel mahal, hotel dalam bandar sebab senang nak go around dan bla bla, boleh kata semua ada. Tak dilupakan juga guest house dan guest room.

Renaissance Hotel, the only 5 stars at KB
GRW dan New Pacific, antara penginapan selesa
Kalau dulunya Hotel Perdana satu satunya hotel yang dikira berclass di Kota Bharu, sekarang sudah ada Hotel Renaissance yang bertaraf 5 bintang (satu-satunya di KB) dan yang tertinggi di bandar Kota Bharu. Harga semalaman boleh mencecah rm 300 dan ianya bergantung kepada jenis bilik. Selain itu ada juga New Pacific dan GRW Hotel yang bertaraf 4 bintang. Dan pada masa akan datang, Hotel Perdana bertaraf 5 bintang. Setelah dibeli oleh PNB dari PKINK, saya lihat Hotel Perdana mengalami perubahan yang ketara, kalau dulu hanya 2 tingkat, sekarang dah naik 10 tingkat. Di Wakaf Che Yeh, terletaknya Holiday Villa dalam pembinaan dan juga The Legend Ibnu Batutha yang baru tengah piling work. Kalau tak kisah jauh sikit dari Kota Bharu, boleh juga menginap di Villa Daniela yang berkonsepkan English di Pantai Kandis. Berlainan dengan Pantai Bachok, Pantai Kandis lebih senyap bebas dari kesesakan manusia dan pantai yang lebih jernih, clear water gitu.
Villa Daniela Bachok, resort mewah di Kandis
Kalau rasa tak berbaloi untuk membayar penginapan 300 400 500 dengan alasan janji ada tempat nak lelap, mencari hotel rm 100 kebawah di sekitar bandar Kota Bharu enteng sajo. Sebut saja Suria Hotel, Hotel Azam, Sabrina Court, Crystal Louge, Dynasty Inn, Hotel Temenggung, Hotel Rebana. Semuanya sekitar rm 100 tapi pastikan kena book awal awal, bukan apa, semua hotel nie biliknya terhad tak macam yang bertaraf  4 dan 5 bintang. Tambahan pula kalau cuti umum, untuk mendapat bilik kosong kat hotel yang saya sebut tadi sukar sekali. Di sekitar pasar 24 jam Wakaf Che Yeh pun terdapat banyak inn yang berpatutan contohnya Ridel Hotel yang mempunyai satu lagi hotel di tepian sungai Kelantan.Tak dilupa Tune Hotel yang baru sahaja dibuka. Bagi saya lokasinya cukup strategik. Bersebelahan dengan KB Mall dan berada di tengah tengah antara bandar Kota Bharu dan Wakaf Che Yeh. Ianya selesa dan anda bayar apa yang anda guna.
Ada juga yang berpendapat lebih bagus menyewa guest house berbanding dengan membayar harga bilik hotel kerana dengan harga yang sama, dapat memuatkan lebih ramai orang berbanding dengan bilik hotel yang meksimum pun mampu muat 3 atau 4 orang saja. Selalunya yang memilih guest house datang dalam group yang ramai, kebanyakkannya mempunyai talian saudara. Tapi kena berhati-hati sikit memilih. Kadang-kadang mungkin harganya murah tapi apa yang kita dapat sebuah guest house yang tak seberapa atau mungkin lebih teruk lagi. Sedara abang ipar yang datang ke Kota Bharu baru-baru ini memilih guest house sebagai tempat bermalam.Harganya  rm 250/hari. Apa yang saya ingat, guest house terbabit mesti terbaik kerana dirokemen oleh rakan. Rupanya tidak begitu. Dah lah bau longkang didepan menusuk kalbu, ruangnya pun agak sempit dan barangan didalam pun kira dah berusia. Terpaksalah sedara abang ipar bersama keluarga berhimpit himpit didalam ruang yang sempit. Kalau saya, saya akan rekomenkan guest house di Taman Sari, ianya rumah semi d 2 tingkat dan mampu memuatkan mungkin dalam 10 orang. Harganya pun agak berpatutan iaitu rm 200 sehari. Atau Royal Guest House mungkin menjadi pilihan. Berada di tengah tengah antara muziam diraja, masjid Muhammadi, Istana Jahar, Kampung Kraftangan dan, ianya pilihan yang amat sesuai.

Saya rasa itu sajalah yang saya boleh share serba sedikit. Apa apa pun selamat melancong ke Kelantan.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

di negeri kelantan - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

di negeri kelantan - Google Blog Search


Life is full of beauty :): Papan Tanda <b>di Negeri Kelantan</b>

Posted: 01 Aug 2011 01:39 AM PDT

Selamat Berpuasa buat semua.. ^^,
Macam mane first day puasa? Kebulur habis kan.. huahaha
Sakit kepala sebab banyak sangat tidur.. ~ ~ ~
Berbalik kepada tajuk entri. Kebanyakkan papan tanda kedai atau syarikat atau apa2 je mesti akan ada tulisan jawi walaupun satu huruf.. Itulah yang dapat aku tengok bila ke Bandar Kota Bharu. 

Kadang2 tu jenuh nak mengeja tulisan jawi ni kalau tak tengok tulisan rumi dia.. Sabar je la...

Papan iklan di Kelantan juga wajib pakai tudung bagi perempuan.. Nak tergelak pun ada bila tengok artis yang tak pakai tudung pun boleh pakai tudung bila dalam papan iklan di Kelantan..


Sekian, Wassalam... :) Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

03 di jeli kelantan - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di jeli kelantan - Google Blog Search


Badut Rakyat: RM 1.4 JUTA UNTUK RAKYAT <b>DI JELI</b>,<b>KELANTAN</b> !!!

Posted: 30 Jul 2011 07:30 PM PDT

Kerajaan Persekutuan melalui Lembaga Kemajuan Kelantan Selatan (Kesedar) meluluskan RM1.4 juta bagi membaik pulih dan juga membina 456 buah rumah di kawasan Parlimen Jeli.Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Seri Mustapa Mohamed berkata, peruntukan itu adalah untuk membantu golongan miskin di kawasan Parlimen Jeli menerusi program baik pulih rumah orang miskin Kesedar.

"Mengikut perancangan,sebanyak 210 rumah akan dibaik pulih bagi kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) Bukit Bunga,44 buah dibaik pulih di kawasan DUN Air Lanas manakala selebihnya di DUN Kuala Balah," katanya ketika berucap pada majlis pelancaran baik pulih rumah DUN Air Lanas, di sini.

Mustapa yang juga Ahli Parlimen Jeli berkata,empat buah rumah penduduk miskin akan dibina di DUN Bukit Bunga dan sebuah di Air Lanas.

"Kesemua rumah orang miskin yang akan dibaik pulih diberikan peruntukan RM3,000 setiap sebuah dan projek baik pulih itu dijangka selesai sebelum Aidilfitri," katanya.

Pembinaan rumah rakyat miskin dijangka bermula Ogos ini dan dijadual siap dalam tempoh tiga bulan. —Bernama

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

03 di demit kelantan - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di demit kelantan - Google Blog Search


Hadis Palsu Kelebihan Solat Tarawih <b>di</b> Bulan Ramadhan | Ciktom

Posted: 01 Aug 2011 09:01 AM PDT

Salam Ramadhan. Entry ini bagi memperbetulkan kesilapan cik tom menyiarkan satu entry mengenai Kelebihan Solat Tarawih di Bulan Ramadhan yang cik tom ambil dari sebuah forum. Memang satu kesilapan bagi cik tom kerana sumber dari forum itu boleh diragui. Ia bukannya dikeluarkan oleh ustaz atau pakar agama yang bertauliah. Ucapan terima kasih cik tom kepada aretikz dan juga bidin yang menegur cik tom tentang kewujudan hadis palsu kelebihan solat tarawih di bulan ramadhan.

Assalam Cik Tom,
Selamat menyambut Ramadhan dan terima kasih kerana ingat mengingati tentang amalan Solat Tarawikh ni. Cuma yang saya nak maklum sikit adalah tentang hadis yang Cik Tom lampirkan itu di mana ulasan tentangnnya telah dibuat secra rasmi oleh pihak yang berwibawa sejak setahun dua ni. Sila rujuk dua laman web di bawah ini:
1) http://www.jais.gov.my/ramadhan/fadhilatterawih.php
2) http://mufti.islam.gov.my/terengganu/?subid=10&parent=06

Walau bagaimanapun, solat sunat ini tetap diharuskan sangat-sangat dibuat pada setiap Ramadhan kerana kelebihan Tarawikh ini hanya di"offer" pada bulan Ramadhan sahaja & bulan-bulan lain takde. (Sama-samalah merebut tawaran ini, ye!)

Oleh itu, marilah kita lakukan apa-apa ibadat yang disuruh Allah atas sebab keikhlasan walaupun misalnya tanpa apa-apa ganjaran sekalipun dan inilah yang anak-anak kita (dan masyarakat khususnya) perlu dilatih sejak kecil sebagai tanggungjawab terhadap Allah semata-mata.

Yang mana dah dijanjikan itu tidak perlulah ragu-ragu lagi, kita buat saja kerana Allah tidak pernah (dan tidak akan) mungkir. Wassalam. – Bidin

HADITH PALSU KELEBIHAN TARAWIH

Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Penyayang. Puji-pujian bagi Allah Subhanahu Wata'ala, Selawat dan Salam keatas junjungan kita Nabi Muhammad Sallaahu 'Alaihi Wasallam serta para sahabatnya.

SEJAK beberapa tahun kebelakangan ini satu hadis tentang kelebihan Tarawih pada malam-malam Ramadan telah tersebar dengan meluas sekali. Media elektronik, cetak serta media massa lain turut memainkan peranan menyebarkannya melalui akhbar, dairi Islam, TV, radio, risalah dan lain-lain dengan harapan semoga mereka mendapat saham dalam usaha menggalakkan umat Islam supaya rajin beramal ibadat, terutamanya dalam bulan yang diberkati itu. Hadis yang dimaksudkan itu ialah satu hadis yang agak panjang kononnya diriwayatkan oleh Sayyidina Ali r.a. yang sebahagian darinya adalah seperti berikut.

HADIS PALSU

Diriwayatkan oleh Sayyidina Ali bahawa Rasulullah s.a.w. telah bersabda berkenaan dengan fadilat sembahyang Tarawih pada bulan Ramadan antaranya:

Malam Pertama: Keluar dosa-dosa orang mukmin pada malam pertama seperti mana dia baru dilahirkan (mendapat keampunan dari Allah Taala).

Malam Keempat: Mendapat pahala sebagaimana pahala orang-orang yang membaca kitab Taurat, Zabur, Injil dan Al-Quran.

Dan kelebihan-kelebihan seterusnya sehingga sampai kemalam yang ke-tiga puluh

Namun begitu setelah diajukan pertanyaan kepada beberapa tokoh agama tanah air mengenai kedudukan hadis ini, dari manakah ianya diambil, semuanya tidak dapat memberikan penjelasan. Dan setelah diteliti dalam kitab induk hadis seperti Sunah Sittah dan lain-lain kitab hadis lagi, ianya tidak ditemui. Begitu juga dalam kitab-kitab hadis palsu (maudhu`aat) sendiri pun tidak didapati hadis ini. Ini menunjukkan bahawa hadis ini merupakan satu hadis yang baru diada-adakan sehingga ulama-ulama hadis dahulu yang menulis tentang hadis maudhu` pun tidak mengetahui akan wujudnya hadis ini. Kita tidak menafikan kelebihan sembahyang Tarawih dan kedudukannya dalam sunnah. Namun begitu kita tidak mahu umat Islam tertipu dengan berbagai-bagai janji palsu yang menyebabkan umat Islam mengerjakan amalan kebaikan dengan mengharapkan sesuatu yang sebenarnya tidak akan diperolehinya. Dengan tersebarnya hadis-hadis palsu seumpama ini juga akan mencemarkan kesucian hadis Rasulullah s.a.w. yang dipelihara dengan dengan begitu baik oleh ulama kita dahulu.

Rasulullah S.A.W. telah pun memberikan amaran terhadap orang-orang yang mengadakan pendustaan atas namanya dengan ancaman yang berat sebagaimana sabdanya: Barang siapa sengaja mengadakan dusta atas namaku maka hendaklah dia menyediakan tempatnya dalam neraka. (Bukhori, Muslim)

Hadis ini diriwayatkan dengan banyak sekali sehingga sampai keperingkat Mutawatir. Ancaman ini merangkumi segala jenis pendustaan keatas Nabi S.A.W. sama ada dengan maksud memberi galakan supaya rajin beramal ibadat ataupun ancaman supaya menjauhi segala larangan Allah (targhib dan tarhib).

Mulla Ali Qari dalam Al-Asrarul-Marfu'ah selepas membawakan lebih dari seratus riwayat hadis mengenai pendustaan atas nama Nabi Muhammad s.a.w. menukilkan kata-kata Imam Nawawi dalam syarah Muslim. Kata Imam Nawawi: Haram meriwayatkan sesuatu hadis palsu (maudhu`) bagi orang yang mengetahui bahawa hadis itu maudhu` atau dia hanya menyangka hadis ini maudhu`. Siapa yang menceritakan hadis yang dia tahu atau dia sangka bahawa ianya maudhu` serta dia tidak menerangkan keadaannya maka dia termasuk dalam ancaman ini. Katanya lagi, tidak ada perbezaan dalam pengharaman pendustaan atas Nabi Muhammad s.a.w. di antara hadis tentang hukum-hukum dan hadis yang bukan berkenaan dengan hukum seperti hadis yang mengandungi dorongan serta galakan beramal ibadat, hadis-hadis nasihat dan lain-lain. Semuanya haram termasuk dalam sebesar-besar dosa dan sejelek-jelek perkara dengan ijmak ulamak Islam? seterusnya dia berkata: Ulama sudahpun sepakat mengenai haram berdusta atas nama orang-orang biasa. Bagaimana pula dengan orang yang kata-katanya adalah syariat, kalamnya adalah wahyu dan berdusta atasnya adalah pendustaan atas Allah juga. Firman Allah bermaksud: Tidaklah dia mengucapkan mengikut kemahuan hawa nafsunya. Apa yang diucapkan tidak lain melainkan wahyu yang diwahyukan. (An-Najm: 3-4).

Di dalam hadis tersebut nampaknya ada galakan supaya umat Islam rajin untuk melakukan amalan Tarawih dalam bulan Ramadan seperti kita sering dapati hadis ancaman terhadap orang yang meninggalkan sembahyang yang sebenarnya hadis itu pun direka atas nama nabi Muhammad s.a.w. seperti contoh satu hadis yang sebahagian darinya berbunyi: Jika seseorang itu meninggalkan sembahyang Zuhur dosanya adalah seperti dia berzina dengan ibunya sendiri. Jika dia meninggalkan sembahyang Asar dosanya adalah seperti meruntuhkan Kaabah.

Adakah tidak cukup dengan janji ganjaran dari Allah bagi orang yang menghidupkan malam Ramadan yang terdapat dalam kitab hadis shahih contohnya hadis yang bermaksud: Sesiapa yang menghidupkan malam Ramadan dengan penuh keimanan dan mengharapkan ganjaran dari Allah diampunkan dosa-dosanya yang lalu. (Al-Bukhari)

Dan adakah tidak cukup dengan ancaman terhadap orang yang meninggalkan sembahyang yang terdapat dalam al-Quran antaranya firman Allah yang bermaksud: Apakah yang menyebabkan kamu dimasukkan ke dalam neraka saqar? Mereka menjawab: Kami dahulu termasuk orang yang tidak mengerjakan sembahyang. (Al-Muddatsir)

Sebenarnya bagi mereka yang suka menghidupkan malam Ramadan tidak mesti dengan adanya hadis rekaan yang seperti ini mereka akan bersungguh-sungguh dalam menghidupkan amalan Tarawih ini. Dan orang yang malas bersembahyang bawalah hadis yang bagaimana teruk sekalipun seksaannya, namun mereka tetap tidak mahu mengerjakannya.

Antara ciri-ciri hadis maudhu`(rekaan) dari segi zahirnya selain dari meneliti sanad perawinya ialah :

1. Kelebihan yang disebutkan menyamai atau mengatasi kelebihan yang terdapat pada para sahabat nabi kita Muhammad s.a.w. atau orang yang berjuang bersama dengan nabi yang lain apatah lagi untuk menyamai atau mengatasi kedudukan nabi-nabi kerana umat yang datang kemudian walaupun setinggi-tinggi wali sekalipun tidak akan dapat mengatasi atau menyamai kedudukan sekecil-kecil sahabat apatah lagi untuk menyamai kedudukan seorang nabi.

2. Kelebihan yang terdapat didalamnya tidak sepadan dengan amalan yang dilakukan sedangkan ia menyalahi apa yang terdapat dalam syariat sebagaimana tersebut dalam Al-Qur'an dan hadis-hadis sahih.

3. Kandungannya serta ertinya rapuh, tidak menyerupai kalam Nabi Muhammad s.a.w. dan lafaznya tidak sesuai keluar dari mulut Nabi seperti yang terdapat dalam hadis-hadis sahih.

4. Dalam sesetengah risalah yang terdapat hadis ini, ianya dimulai dengan "Ya Ali" sedangkan ulama hadis sudah mengatakan bahawa hadis yang dimulai dengan kata-kata ini hanya dua atau tiga sahaja yang sahih. Yang lainnya palsu.

Oleh itu umat Islam sekalian, terutamanya pihak seperti institusi agama di peringkat negeri dan pusat, sepatutnya prihatin terhadap perkara seperti ini demi menjaga kesucian hadis Rasul yang menjadi pegangan Ahlus Sunnah Wal Jamaah. Umat Islam janganlah mudah tertipu dengan dakyah palsu yang dikaitkan dengan Rasulullah sedangkan ianya tidak ada hubungan langsung dengan Rasulullah s.a.w. Janganlah sampai masyarakat kita melakukan sesuatu amalan dengan harapan akan mendapat pahala sedangkan sebaliknya dosa besar pula yang diperolehi dengan menyebarkan dan seterusnya beramal dengan hadis-hadis palsu seperti ini.

Petikan dari terbitan dan edaran percuma:
DARUL QURAN WAS-SUNNAH
Lot 1499, Taman Seri Demit, Jalan Sultanah Zainab 2
Kubang Kerian , 16150 Kota Bharu, Kelantan.

Sumber rujukan: JAIS; Sinar Ramadhan:: Hadith Palsu Kelebihan Sunat Tarawih & Portal JAKIM; Mufti Terengganu:: Kepalsuan Hadis kelebihan Tarawih

Related posts:

  1. Kelebihan Solat Tarawih di Bulan Ramadhan
  2. Panduan Solat Sunat Tarawih (Pengertian, Hukum, Waktu, Niat)
  3. Alhamdulillah rezeki bulan ramadhan :)
  4. Tutorial Mengelakkan Blogwalking Palsu
  5. Sejarah dan Kelebihan Buah Kurma (Tamar)
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

03 di pulau melaka - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di pulau melaka - Google Blog Search


Taman Tema Arab City <b>di Melaka</b> ~ Budak Technician

Posted: 17 Jul 2011 09:54 PM PDT

Arab City yang dikatakan pertama seumpamanya di dunia, merupakan satu usaha berani yang akan melihat saluran tanah di pulau indah, Pulau Melaka berubah menjadi destinasi pelancong-bertemakan Arab bertaraf dunia yang menawarkan kombinasi sempurna iklim yang harmoni, budaya, makanan,glamor, mewah, hiburan dan mesra rakyat.

Arab City adalah inisiatif  pertama seumpamanya, dan Malaysia telah dipilih sebagai negara dari mana visi untuk Arab City akan menjadi kenyataan. Konsep Bandar Raya Arab adalah untuk berkhidmat sebagai jambatan antara dunia Arab dan negara tuan rumah, dan di peringkat yang lebih besar sebagai pautan untuk menubuhkan dan menggalakkan peluang pelancongan, hubungan perdagangan dan pertukaran kebudayaan pada skala global.
  • Ia di bangunkan di Pulau Melaka dan disebahagian tanah tebus guna di persisiran pantai Melaka. 
  • Projek ini dibangunkan hasil usaha sama antara syarikat pemaju, Golden Corporate Heritage Sdn Bhd (GCH) dan kerajaan Melaka. GCH yang berpangkalan di Kuala Lumpur merupakan usaha sama antara rakan kongsi Dubai, Arab Saudi dan Malaysia. Syarikat itu mempunyai pejabat cawangan di Dubai dan Arab Saudi dengan kepentingan dalam hartanah, perdagangan serta minyak dan gas.
  • Projek bernilai RM250 juta ini akan mempunyai tiga lokasi utama iaitu Pulau Melaka, Klebang dan Sungai Melaka (Kampung Jawa).  
  • Ia diterapkan dengan unsur-unsur kebudayaan masyarakat Arab dengan menyediakan muzium Mesir Kuno, taman tema, teater, spa untuk golongan lelaki dan wanita serta 20 restoran makanan asli Arab, persisiran berpasir oasis, bazar dan gerai kraftangan.
  • Fasa pertama projek itu di Pulau Melaka dijangka siap Disember 2011 manakala keseluruhan projek dijangka siap pada 2013.

Gambar sekitar tapak pembinaan:
sumber: http://malaysiawaterfront.blogspot.com, http://www.skyscrapercity.com/billyinfo Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.
 

BLOG KELANTAN

Copyright 2010 All Rights Reserved