ads

Ahad, 5 Februari 2012

03 di chiku - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di chiku - Google Blog Search


Blog Felda: felda <b>chiku</b> - Google Blog Search

Posted: 28 Jan 2012 04:56 PM PST

Xpdc ke Felda Chiku Gua Musang bahagian 1

Kali ini penceritaan agak panjang dan saya terpaksa bahagikan kepada 2 bahagian. Part 1 and part 2. Ini memandangkan banyak hari yang kami lalui dan pelbagai pengalaman yang telah ditempuhi.

Kami bergerak ke Gua Musang bermula dari Kajang, Semenyih dan seterusnya ke Ampang dan Keramat. Namun begitu dalam perjalanan ke Ampang kenderaan kami perlu singggah di Sungai Congkak Hulu Langat untuk mengambil salah seorang ahli kumpulan kami.

Sampai di Sungai Congkak untuk ambil Sani@black

Malam-malam begini takde lagi orang berkelah mandi air sungai di Sungai Congkak.

Kami selesai mengumpulkan ahli di Keramat. Tanpa membuang masa dan pada ketika itu jam menunjukkan pukul 1 pagi, kami meneruskan perjalanan menuju ke Gua Musang dengan bertukar ganti pemandu secara bergilir-gilir.

Perjalanan kami agak tidak berapa selesa kerana terlalu banyak barang dan alatan yang dibawa dan dimuatkan di dalam kenderaan. Kesemua barang dan alatan adalah penting setelah berpandukan kepada check list yang telah disediakan bagi mengelak kekurangan alatan dan membawa alatan yang salah dan tidak berguna.

Dalam xpdc ini kami telah diberikan setiap seorang ahli mempunyai tugas masing-masing. Oleh itu setiap ahli perlu bertanggungjawab kepada tugasan yang diberikan. Bro jimi adalah ketua xpdc, Shahril bertindak sebagai pemandu arah, penyelenggara alatan dan sebagai pegawai perhubungan, Sani @ black sebagai AJK kebajikan ahli dan medic, Shahrul pula urusan pengangkutan dan saya mengurus kewangan perbelanjaan sepanjang xpdc.

Berhenti berehat: Bro Jimi sedang mengeluarkan alat laser beliau untuk dipancarkan ke hutan di hadapannya. Akibatnya sesuatu yang mengerikan berlaku. Kedengaran bunyi yang menakutkan dari hutan tersebut. Bro Jimi dan saya lari bertempiaran menyelamatkan diri. (bunyi ngeri tersebut berjaya dirakam)

Sampai di Gua Musang pada subuh hari...

Sampai di Gua Musang tepat pada waktu Subuh. Kami berehat seketika sebelum memulakan aktiviti selanjutnya pada hari pertama ini. Memang mendebarkan dan menanti-nanti saat-saat apakah aktiviti yang kami akan lakukan nanti. Sementara itu Shahril sibuk berurusan dengan orang tempatan dan beberapa orang yang sudah dibuat temujanji sebelum kami berangkat ke lokasi.

Tengok la muatan barang yang kami bawa ini. Padat dan sesak. Kenderaan ini memang terbaik dan lasak. 

Menanti orang yang dijanjikan untuk berjumpa. Baru lepas sarapan pagi. Perut Kalau kosong nak buat kerja pun semua tak boleh.

Sani dan Jimi sedang berbincang mengenai strategi yang akan digunakan untuk aktitviti hari itu. Kepuasan jelas kelihatan setelah baru makan daging kambing.

Sudah sampai orang yang ditunggu-tunggu. Cuaca agak mendung dan suram. 

Hampir nak ke tengah hari barulah kami dapat pergi ke lokasi. Perjalanan agak mencabar dan berliku-liku. Hanya kenderaan yang lasak dan berani sahaja boleh melalui kawasan tersebut. Alhamdulillah kami selamat sampai di lokasi. Sampai di lokasi, keadaan air sungai agak deras sebab hujan. Tapi kami tetap harungi juga sebab sudah alang-alang sampai.

Ikuti gambar seterusnya ini. Kalau nak cerita panjang rasanya ramai yang malas nak baca. Jadi tengok gambar sambil penerangan sikit-sikit. Itu sudah memadai dan seronok.

Suasana di kawasan Felda Chiku. Ikut perancangan nak pergi ke lokasi gua. Tapi tak jadi disebabkan masa dan kos yang tidak dijangka. Insyaallah akan datang boleh pergi lagi.

Sampai di lokasi. Laluan agak becak. Keadaan selepas hujan turun.

Sani memulakan langkahnya dengan penuh bersemangat.

Keadaan air sungai yang naik dan agak deras. Tapi kami redah juga. Lepas ambil gambar ni saya terus 'gedebuk!' jatuh. Licin. Lepas tu berendam aje dalam sungai tu.

Jimi dan Shahril@Steven sedang memikirkan ape yang perlu dilakukan dengan keadaan sungai yang berarus deras.

Semua alatan penting dibawa turun dan diuji fungsinya. Maaf sebab tiada gambar dirakam semasa aktiviti dijalankan disebabkan keadaan yang tidak mengizinkan dan alatan elektronik seperti kamera tidak kalis air. Dikuatiri rosak sebab terkena air. Perancangan akan datang saya akan usahakan untuk menggunakan kamera tahan lasak dan boleh masuk air.

Kami memperolehi hasil. Walaupun sedikit tapi kami menjumpainya. Kami banyak mengumpulkan pasir dan tanah untuk dibawa balik bagi kerja proses seterusnya menggunakan mesin ayak automatik atau mangkuk biru.

Selepas aktiviti, kami berehat dan makan tengah hari (dah masuk petang) sebelum check in lokasi terusnya. Di sini kami bertukar-tukar cerita dan pengalaman masing-masing.

Lama juga kami bersembang di sini sebab banyak cerita menarik. kami juga membincangkan aktiviti pada keesokan harinya nanti.

Felda Chiku: Perjalanan kami check in di kediaman Brader yang pakai kopiah gambar di atas tadi. Lupe pulak nama dia.

Kuda milik brader tu. Kuda ini pernah mengejar Sani. Mungkin tertarik dengan kemachoan Sani agaknya.

Petang itu kami menggunakan alat ini untuk mengasing emas dengan pasir. Lokasi anak sungai ini tak jauh dari kediaman kami. Hanya 50 meter.

Mengunakan kuasa bateri sahaja. Alat ini beroperasi dangan jayanya sambil diperhatikan secara beramai-ramai. Nampak tak?

Guna bateri kereta. Boleh guna bateri motor juga. Asalkan 12 volt. Jadi ianya selamat dan tiada risiko renjatan elektrik.

Brader tu sedang mandikan kudanya. Kami pun belum mandi lagi. 

Pada sebelah malam kami berpecah tidur di dua kediaman. Shahril, Sani dan Shahrul bermalam di kediaman Brader tu manakala Jimi dan saya bermalam di kediaman ayah Brader tu. Ayah Brader tu dikenali dengan nama Tok Ayah (ingat pulak name).

Berada di kediaman Tok Ayah banyak ilmu yang saya perolehi. Tok Ayah banyak bercerita dan memberikan banyak tips dan ilmu yang berguna yang boleh diamalkan.

Pada keesokan harinya, sebelum bergerak ke kolasi, Jimi dan saya mendengar sedikit taklimat daripada Tok Ayah. Dia banyak memberi petua yang boleh diamalkan dan menunjukkan banyak benda yang kami tidak ketahui.

Tok Ayah bercerita dan menunjukkan sesuatu kepada kami.

Inilah daun pokok limau hantu yang banyak khasiatnya. Tok Ayah berikat sedkit kepada kami untuk dibawa pulang. 

Sudah sarapan pagi tapi masih lagi berhenti minum-minum. Nampak tak air tuak tu? Sani melihat dengan penuh berminat. Tak minum pun. Minum air dalam botol je. Kami menunggu orang yang akan membawa kami ke lokasi lain pula.

Pada hari pertama kami banyak menggunakan alat seperti pam tangan dan mangkuk biru sahaja selain dari dulang plastik. Alat metal detector masih belum digunakan lagi. Pada hari kedua ini alat seperti metal detector dan pin pointer akan digunakan pada lokasi lain yang akan kami redah. 

Sila ikuti sambungan pengalaman kami ini pada post akan datang dengan banyak pengalaman yang lebih menarik lagi....

Full content generated by Get Full RSS.Full content generated by Get Full RSS.

03 di jelawat kelantan - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di jelawat kelantan - Google Blog Search


Majlis Penyerahan Bangunan <b>Di</b> Bawah Pelaksanaan Kementerian <b>...</b>

Posted: 19 Jan 2012 08:30 AM PST

Majlis penyerahan projek siap membina Pondok Polis dan Sebuah Rumah Berkembar Setingkat di Behrang Ulu Slim River,Perak dan Projek Siap Membina Pondok Polis Jelawat Kelantan di bawah pelaksanaan Kementerian Dalam Negeri (KDN) oleh Y.B Tan Sri Mahmood bin Adam (KSU) Ketua Setiausaha kepada Polis Diraja Malaysia (PDRM).   

Majlis penyerahan projek siap telah diadakan di Bilik Sidang Media Aras 11,Blok D1.Turut menghadirkan diri pada majlis penyerahan projek siap di bawah pelaksanaan Kementerian Dalam Negeri yang mewakil Polis Diraja Malaysia iaitu Y.Bhg Dato' Pengarah Jabatan Logistik Bukit Aman dan wakil kontraktor Ibamshah Sdn.Bhd iaitu En.Awang Bin Tuah dan wakil daripada Terra Vista Engineering Sdn.Bhd iaitu En.Shamsul Aswadi bin Muhamad.

, , Full content generated by Get Full RSS.

Malaysia Zoom » BN janji selesai masalah sampah <b>di</b> Beris Lalang

Posted: 04 Feb 2012 03:02 PM PST

BACHOK 4 Feb. – Barisan Nasional (BN) berjanji akan menyelesaikan masalah bau busuk dan pencemaran alam sekitar dari tapak pelupusan sampah di Kampung Beris Lalang di sini sekiranya dapat menawan negeri ini pada Pilihan Raya Umum Ke-13 nanti.

Timbalan Ketua UMNO Bahagian Bachok, Datuk Dr. Ilias Husain berkata, lokasi tapak tersebut yang berhampiran dengan rumah penduduk menimbulkan ketidakselesaan kepada mereka kerana terpaksa menghidu bau busuk serta lalat yang banyak berbanding sebelumnya.

Beliau berkata, penduduk turut mendakwa kawasan pembuangan sampah itu itu memberi kesan buruk termasuk mencemarkan air sungai berdekatan yang sudah berubah warna menjadi hitam.

"Ini adalah 'hadiah' Kerajaan Pas Kelantan kepada penduduk Kampung Beris Lalang sejak sekian lama memenangi kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Jelawat yang kononnya projek itu boleh memberi peluang pekerjaan kepada penduduk tempatan.

"Orang yang mendapat manfaat itu tidak melebihi 30 orang termasuk pengendali tempat pelupusan dan pencari bahan lusuh untuk dikitar semula, tetapi masalah bau busuk, pembiakan lalat dan tikus terpaksa ditanggung ribuan rakyat secara berterusan," katanya.

Beliau berkata demikian ketika ditemui selepas merasmikan Program Belajar Memasak dan Temu Mesra Pemimpin Bersama Rakyat di Taman Bimbingan Kanak-Kanak (Kemas) Beris Lalang dekat sini hari ini.

Ilias yang juga Penyelaras DUN Jelawat berkata, penduduk di kampung berkenaan juga tidak tahan dengan bau busuk dari sisa sampah yang terjatuh di jalan raya ketika diangkut terutama oleh lori pengangkut sampah swasta yang tidak menggunakan penutup khas.

Katanya, pada pertengahan tahun lepas sebilangan besar penduduk kampung berkenaan mengadakan piket dan menghantar memorandum bantahan kepada Kerajaan Pas Kelantan, namun tidak mendapat sebarang reaksi positif untuk menyelesaikan masalah berkenaan.

BN berjanji akan menyelesaikan masalah itu dan akur dengan permintaan rakyat supaya Beris Lalang tidak dijadikan sebagai 'kampung sampah' dengan menukarkan status lokasi yang sedia ada sebagai satu kawasan perindustrian yang boleh memberi impak ekonomi kepada mereka," katanya.

Ilias berkata, mengikut perancangan kawasan pelupusan sampah itu boleh diwujudkan kawasan kilang memproses herba, industri buah-buahan dan elektronik termasuk menarik pelabur berpotensi dengan kepakaran dari Jerman dan Korea Selatan.

Saya yakin projek yang lebih fokus untuk membela nasib rakyat di kawasan ini mampu dilaksanakan oleh BN sebagaimana Projek Pembangunan Masyarakat Setempat yang dilaksanakan Kementerian Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah menerusi Risda membantu 50 keluarga miskin di Dewan Undangan Negeri Jelawat mendapat kediaman yang selesa di perkampungan baru Nenasi Beris Lalang pada 2004," katanya.

Tambahnya, projek itu menelan perbelanjaan sebanyak RM1.2 juta yang menyediakan 50 unit rumah berharga RM33,000 dan projek peningkatan ekonomi sebanyak RM10,000 untuk setiap peserta termasuk 3.2 hektar tanah untuk membangunkan aktiviti pertanian komersial.

Dipetik dari Utusan Malaysia

Full content generated by Get Full RSS.

Jengka 19: Utusan Online - Timur

Posted: 04 Feb 2012 10:00 AM PST


Air: Pusat sudah agih RM600j kepada Kelantan

Posted:

Air: Pusat sudah agih RM600j kepada Kelantan

Air: Pusat sudah agih RM600j kepada Kelantan

Oleh RODELIO JUNJUN TAUCAN
rodelio.taucan@utusan.com.my


Mustapa Mohamed (tiga dari kiri) beramah mesra dengan orang ramai ketika hadir pada Majlis Perasmian Penutupan Ekspo Usahawan Mara di Tok Bali di Tanah Merah, semalam. – BERNAMA


TANAH MERAH 4 Feb. - Kerajaan Pusat telah memberi peruntukan mencecah RM600 juta kepada Kerajaan Pas Kelantan sejak memerintah negeri ini untuk menyelesaikan masalah air, bagaimanapun sehingga hari ini ia belum diselesaikan.

Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Kelantan, Datuk Seri Mustapa Mohamed berkata, perkara tersebut merupakan fakta yang perlu diketahui rakyat kerana selama ini pemimpin-pemimpin Pas menuduh UMNO dan Barisan Nasional (BN) sebagai parti yang zalim seolah-olah tidak pernah membantu rakyat negeri ini.

"RM600 juta sudah diberi kepada Menteri Besar, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat secara percuma tetapi sampai ke hari ini mereka gagal menyelesaikan masalah air.

"Duit sebanyak ini kalau kita buat pinjaman di bank akan dikenakan kadar faedah sehingga tujuh peratus, tetapi mereka dapat percuma namun tiada hasil yang dapat dilihat," katanya.

Beliau yang juga Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri berkata demikian ketika berucap pada Majlis Ramah Mesra Bersama Masyarakat Parlimen Tanah Merah di sini, semalam.

Hadir sama Ketua UMNO Bahagian Tanah Merah, Datuk Ikmal Hisham Abdul Aziz dan kira-kira 3,000 rakyat kawasan itu.

Masalah air merupakan antara perkara asas yang masih gagal diselesaikan di negeri ini menyebabkan sebahagian besar rakyat Kelantan tidak mendapat bekalan air bersih sepenuhnya.

Pengerusi Jawatankuasa Infrastruktur, Utiliti dan Kemudahan Awam negeri, Datuk Md. Ainizam Abdul Rahman dalam kenyataannya sebelum ini berkata, masalah air di Kelantan hanya dapat diselesaikan pada 2030.

Sementara itu Mustapa berkata, pelbagai lagi kegagalan Kerajaan Pas Kelantan dapat dilihat apabila masyarakat Orang Asli di Gua Musang kini turut memberontak dan menuntut tanah mereka yang dirampas untuk projek Ladang Rakyat dikembalikan.

Meskipun begitu katanya, pemimpin Pas dalam ceramah mereka masih lagi menuduh UMNO sebagai kejam dan menggambarkan diri mereka sebagai pemimpin yang suci bersih dan tidak mengakui kesilapan sendiri.

Di Gua Musang baru-baru ini ramai penduduk Orang Asli memberontak dan melakukan demonstrasi di masjid kerana menuntut hak mereka yang dizalimi.

"Kita tahu mereka dizalimi kerana tanah adat yang menjadi tempat mereka bercucuk tanam dan mencari rezeki sejak ratusan tahun dulu dirampas tanpa keadilan," tegas beliau.

Full content generated by Get Full RSS.

PGM rampas 63kg daun ketum

Posted:

PGM rampas 63kg daun ketum

PGM rampas 63kg daun ketum

TUMPAT 4 Feb. - Pasukan Gerakan Marin (PGM) Wilayah 3 Pengkalan Kubor di sini mematahkan cubaan dua warga Thailand menyeludup keluar 63 kilogram daun ketum ke negara berkenaan di Jalan Kasban-Pulau Ular di sini semalam.

Bagaimanapun, dalam kejadian pukul 12.05 tengah hari itu, kedua-dua suspek sempat meloloskan diri dengan meninggalkan kenderaan pikap yang mereka naiki.

Ketua Polis Daerah, Supritendan Khalid Munap berkata, sepasukan anggota diketuai Sarjan Mejar Alias Shamsuddin terserempak dengan kedua-dua lelaki itu dalam keadaan mencurigakan di kawasan tersebut.

"Sebaik sahaja menahan kenderaan mereka, pemandu yang berusia 23 tahun itu telah menyerahkan pasport miliknya untuk diperiksa.

"Sebaik sahaja pemandu itu diarahkan ke tepi jalan untuk pemeriksaan lanjut, dia tiba-tiba memecut kenderaan tersebut dan melarikan diri ke Pengkalan Kubor.

"Anggota PGM terpaksa mengejarnya namun sebaik sahaja kenderaan itu ditemui 15 minit kemudian di Jalan Pengkalan Kubor, pemandunya telah menghilangkan diri," katanya ketika ditemui di Ibu Pejabat Polis Daerah hari ini.

Khalid berkata, pihaknya kemudian memeriksa kenderaan itu dan menemui sejumlah daun ketum yang disorokkan dalam ruang tayar simpanan, dinding belakang ruangan letak barang dan setiap bahagian kiri dan kanan kenderaan itu.

Menurutnya, dipercayai daun ketum tersebut cuba dibawa masuk ke Thailand melalui laluan kargo Pengkalan Kubor-Takbai, Thailand.

Kes ini disiasat mengikut Seksyen 30(3) Akta Racun 1952 dan jika sabit kesalahan, pesalah boleh didenda maksimum RM10,000 atau penjara tidak melebihi empat tahun atau kedua-duanya sekali.

Kenderaan terbabit bersama 487 bungkusan daun ketum yang dibungkus dengan kertas surat khabar itu diserahkan kepada Jabatan Siasatan Jenayah Narkotik IPD Tumpat untuk siasatan lanjut.

Full content generated by Get Full RSS.

BN janji selesai masalah sampah di Beris Lalang

Posted:

BN janji selesai masalah sampah di Beris Lalang

BN janji selesai masalah sampah di Beris Lalang

BACHOK 4 Feb. - Barisan Nasional (BN) berjanji akan menyelesaikan masalah bau busuk dan pencemaran alam sekitar dari tapak pelupusan sampah di Kampung Beris Lalang di sini sekiranya dapat menawan negeri ini pada Pilihan Raya Umum Ke-13 nanti.

Timbalan Ketua UMNO Bahagian Bachok, Datuk Dr. Ilias Husain berkata, lokasi tapak tersebut yang berhampiran dengan rumah penduduk menimbulkan ketidakselesaan kepada mereka kerana terpaksa menghidu bau busuk serta lalat yang banyak berbanding sebelumnya.

Beliau berkata, penduduk turut mendakwa kawasan pembuangan sampah itu itu memberi kesan buruk termasuk mencemarkan air sungai berdekatan yang sudah berubah warna menjadi hitam.

"Ini adalah 'hadiah' Kerajaan Pas Kelantan kepada penduduk Kampung Beris Lalang sejak sekian lama memenangi kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Jelawat yang kononnya projek itu boleh memberi peluang pekerjaan kepada penduduk tempatan.

"Orang yang mendapat manfaat itu tidak melebihi 30 orang termasuk pengendali tempat pelupusan dan pencari bahan lusuh untuk dikitar semula, tetapi masalah bau busuk, pembiakan lalat dan tikus terpaksa ditanggung ribuan rakyat secara berterusan," katanya.

Beliau berkata demikian ketika ditemui selepas merasmikan Program Belajar Memasak dan Temu Mesra Pemimpin Bersama Rakyat di Taman Bimbingan Kanak-Kanak (Kemas) Beris Lalang dekat sini hari ini.

Ilias yang juga Penyelaras DUN Jelawat berkata, penduduk di kampung berkenaan juga tidak tahan dengan bau busuk dari sisa sampah yang terjatuh di jalan raya ketika diangkut terutama oleh lori pengangkut sampah swasta yang tidak menggunakan penutup khas.

Katanya, pada pertengahan tahun lepas sebilangan besar penduduk kampung berkenaan mengadakan piket dan menghantar memorandum bantahan kepada Kerajaan Pas Kelantan, namun tidak mendapat sebarang reaksi positif untuk menyelesaikan masalah berkenaan.

BN berjanji akan menyelesaikan masalah itu dan akur dengan permintaan rakyat supaya Beris Lalang tidak dijadikan sebagai 'kampung sampah' dengan menukarkan status lokasi yang sedia ada sebagai satu kawasan perindustrian yang boleh memberi impak ekonomi kepada mereka," katanya.

Ilias berkata, mengikut perancangan kawasan pelupusan sampah itu boleh diwujudkan kawasan kilang memproses herba, industri buah-buahan dan elektronik termasuk menarik pelabur berpotensi dengan kepakaran dari Jerman dan Korea Selatan.

Saya yakin projek yang lebih fokus untuk membela nasib rakyat di kawasan ini mampu dilaksanakan oleh BN sebagaimana Projek Pembangunan Masyarakat Setempat yang dilaksanakan Kementerian Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah menerusi Risda membantu 50 keluarga miskin di Dewan Undangan Negeri Jelawat mendapat kediaman yang selesa di perkampungan baru Nenasi Beris Lalang pada 2004," katanya.

Tambahnya, projek itu menelan perbelanjaan sebanyak RM1.2 juta yang menyediakan 50 unit rumah berharga RM33,000 dan projek peningkatan ekonomi sebanyak RM10,000 untuk setiap peserta termasuk 3.2 hektar tanah untuk membangunkan aktiviti pertanian komersial.

Full content generated by Get Full RSS.
Full content generated by Get Full RSS.

03 di gaal kelantan - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di gaal kelantan - Google Blog Search


AR RISALAH الــرســالـة: Umno bayangkan strategik kotor pertahan <b>...</b>

Posted: 04 Feb 2012 05:41 PM PST

MACHANG: Umno dan Barisan Nasional (BN) dianggap begitu terdesak bagi mempertahankan Putrajaya pada pilihan raya umum ke-13, apabila dilihat cuba membayangkan menggunakan strategi kotor.

Ini dapat dibuktikan berdasar ucapan Perdana Menteri apabila cuba menggambarkan Umno akan mempertahankan Putrajaya sehingga ke titis darah terakhir. Dan terbaru pula Datuk Seri Najib Razak mengeluarkan kenyataan kira-kira 20,000 anggota Rela sedia mempertahankan pusat pentadbiran kerajaan persekutuan itu.

Ketua Penerangan PAS Pusat, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man berkata, kenyataan seperti itu yang dilafazkan seorang ketua negara cukup membimbangkan, seolah-olah membayangkan kerajaan BN terpaksa menggunakan kaedah luar normal bagi mempertahankan Putrajaya.

Malah katanya, kebelakangan isu-isu perkauman cuba dicetuskan dengan didalangi pihak tertentu bagi menakut-nakutkan rakyat termasuk meletak kepala babi di masjid.

"Rumah pemimpin PAS dan Pakatan Rakyat pula disimbah cat merah dan ada unsur khianat sehingga sanggup membakar rumah," katanya pada program taklimat khas Ketua Penerangan PAS Pusat di Markas Dewan Ulamak PAS Kelantan (Madu) di Labok, petang semalam.

Hadir sama anggota-anggota Jawatankuasa Lajnah Penerangan PAS Pusat, Setiausaha PAS Kelantan, Zulkefli Mamat, Ketua Penerangan, Dr Muhammad Fadzli Hassan, Bendahari, Hanifa Ahmad dan veteran PAS, Datuk Omar Mohamad.

Sebelum itu rombongan jelajah Lajnah Penerangan PAS Pusat tiba di Gua Musang pada awal pagi dan mengadakan kuliah Subuh di Masjid Ladang Sungai Terah serta minum pagi bersama rakyat.

Pada malam tadi pula diadakan ceramah di Dataran Hijau, Batu 30, Machang dan di Gaal, Pasir Puteh. Dan pagi ini pula mengadakan kuliah Subuh di Besut dan program penerangan di Kuala Terengganu.

Manakala esok pula Jelajah Lajnah Penerangan berada di Pahang. Kelantan merupakan destinasi ketiga program berkenaan selepas Sabah dan Sarawak. Program terbabit diadakan setiap hujung minggu dijangka berakhir hujung bulan ini.

Tahun lepas seorang aktivis Gerakan Kembali Royalti Minyak Rakyat Kelantan, Hishamuddin Ghazali ditampar dipercayai samseng Umno ketika memasang sepanduk menuntut royalti di Kampung Sireh.

Tuan Ibrahim juga berkata, dakwaan pihak lawan kononnya PAS menjadi alat DAP tidak berasas sama sekali memandangkan dasar perjuangan PAS tidak pernah berubah sejak diwujudkan sehingga sekarang.

"Malah kalau kita tengok dari segi jumlah kerusi parlimen yang diitandingi PAS lebih banyak berbanding DAP pada pilihan raya umum lalu. PAS bertanding di 67 kerusi, berbanding DAP tanding di 46 kerusi. KeADILan pula bertanding di 94 kerusi.

"Macam mana DAP boleh gantikan PAS memandangkan jumlah kerusi yang ditandingi PAS lebih banyak. Hubungan akrab di antara DAP dan PAS juga dapat dilihat pada setiap pilihan raya kecil yang diadakan selepas pilihan raya umum 2008.

"DAP sanggup membuka bilik gerakan bagi membantu PAS menghadapi pilihan raya kecil di Tenang. Begitu juga di tempat-tempat lain," ujarnya.

Pada majlis itu beliau berharap jentera PAS bekerja bersungguh-sungguh bagi mempertahankan kerajaan negeri kerana Kelantan menjadi model sehingga membolehkan Pakatan Rakyat bertapak di empat lagi negeri pada pilihan raya umum ke-12 lalu.

Full content generated by Get Full RSS.

SharpShooter: Adakah taktik paling kotor akan digunakan umporno <b>...</b>

Posted: 04 Feb 2012 06:47 PM PST

Umporno dan Barisan Nasional (BN) dianggap begitu terdesak bagi mempertahankan Putrajaya pada pilihan raya umum ke-13, apabila dilihat cuba membayangkan menggunakan strategi kotor.

Ini dapat dibuktikan berdasar ucapan Perdana Menteri apabila cuba menggambarkan Umno akan mempertahankan Putrajaya sehingga ke titis darah terakhir. Dan terbaru pula Datuk Seri Najib Razak mengeluarkan kenyataan kira-kira 20,000 anggota Rela sedia mempertahankan pusat pentadbiran kerajaan persekutuan itu.

Ketua Penerangan PAS Pusat, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man berkata, kenyataan seperti itu yang dilafazkan seorang ketua negara cukup membimbangkan, seolah-olah membayangkan kerajaan BN terpaksa menggunakan kaedah luar normal bagi mempertahankan Putrajaya.

Malah katanya, kebelakangan isu-isu perkauman cuba dicetuskan dengan didalangi pihak tertentu bagi menakut-nakutkan rakyat termasuk meletak kepala babi di masjid.

"Rumah pemimpin PAS dan Pakatan Rakyat pula disimbah cat merah dan ada unsur khianat sehingga sanggup membakar rumah," katanya pada program taklimat khas Ketua Penerangan PAS Pusat di Markas Dewan Ulamak PAS Kelantan (Madu) di Labok, petang semalam.

Hadir sama anggota-anggota Jawatankuasa Lajnah Penerangan PAS Pusat, Setiausaha PAS Kelantan, Zulkefli Mamat, Ketua Penerangan, Dr Muhammad Fadzli Hassan, Bendahari, Hanifa Ahmad dan veteran PAS, Datuk Omar Mohamad.

Sebelum itu rombongan jelajah Lajnah Penerangan PAS Pusat tiba di Gua Musang pada awal pagi dan mengadakan kuliah Subuh di Masjid Ladang Sungai Terah serta minum pagi bersama rakyat.

Pada malam tadi pula diadakan ceramah di Dataran Hijau, Batu 30, Machang dan di Gaal, Pasir Puteh. Dan pagi ini pula mengadakan kuliah Subuh di Besut dan program penerangan di Kuala Terengganu.

Manakala esok pula Jelajah Lajnah Penerangan berada di Pahang. Kelantan merupakan destinasi ketiga program berkenaan selepas Sabah dan Sarawak. Program terbabit diadakan setiap hujung minggu dijangka berakhir hujung bulan ini.

Tahun lepas seorang aktivis Gerakan Kembali Royalti Minyak Rakyat Kelantan, Hishamuddin Ghazali ditampar dipercayai samseng Umno ketika memasang sepanduk menuntut royalti di Kampung Sireh.

Tuan Ibrahim juga berkata, dakwaan pihak lawan kononnya PAS menjadi alat DAP tidak berasas sama sekali memandangkan dasar perjuangan PAS tidak pernah berubah sejak diwujudkan sehingga sekarang.

"Malah kalau kita tengok dari segi jumlah kerusi parlimen yang diitandingi PAS lebih banyak berbanding DAP pada pilihan raya umum lalu. PAS bertanding di 67 kerusi, berbanding DAP tanding di 46 kerusi. KeADILan pula bertanding di 94 kerusi.

"Macam mana DAP boleh gantikan PAS memandangkan jumlah kerusi yang ditandingi PAS lebih banyak. Hubungan akrab di antara DAP dan PAS juga dapat dilihat pada setiap pilihan raya kecil yang diadakan selepas pilihan raya umum 2008.

"DAP sanggup membuka bilik gerakan bagi membantu PAS menghadapi pilihan raya kecil di Tenang. Begitu juga di tempat-tempat lain," ujarnya.

Pada majlis itu beliau berharap jentera PAS bekerja bersungguh-sungguh bagi mempertahankan kerajaan negeri kerana Kelantan menjadi model sehingga membolehkan Pakatan Rakyat bertapak di empat lagi negeri pada pilihan raya umum ke-12 lalu.

Kalau Takut Dipukul Badai...Usah Berumah Di Tepi Pantai...
Amizudin Ahmat (Din Binjai)
http://sharpshooterblogger.blogspot.com/

Full content generated by Get Full RSS.

Ajijoi: Jangan beri peluang kepada BN

Posted: 04 Feb 2012 04:19 PM PST

PASIR PUTEH: Rakyat digesa jangan berkeinginan untuk memberi peluang untuk BN terus memerintah negara.
Demikian tegas Ketua Penerangan PAS Perak, Ustaz Nuri Al-Amin ketika menyampaikan Ceramah Konvoi Penerangan PAS Pusat di Masjid Kg Bukit Belah Gaal, Pasir Puteh, Kelantan 14 Februari lalu.
Menurutnya, pentadbiran BN terbukti tidak berintegriti  dan amanah walaupun diberi peluang memerintah lebih separuh abad.
Katanya, masalah rasuah, korupsi, kroni, kezaliman dan sebagainya masih menular di Malaysia malah semakin hari semakin meningkat. 
"Mati hidup balik pun BN tidak akan berubah kerana mereka 'konsisten' dengan perangai mereka," tegas beliau.
Tambahnya, BN masih tidak 'insaf' walaupun rakyat memberi masa dan peluang kepada mereka.
"Sudah lebih 50 tahun BN memerintah, satu jangka masa yang panjang untuk membuktikan kemampuan mereka mentadbir negara dengan baik namun masih tidak berjaya.
"Berilah peluang kepada Pakatan Rakyat mentadbir negara dan saya yakin manifesto dalam buku Jingga dapat direalisasikan," ujar beliau.
Turut menyampaikan ceramah malam tersebut ialah Adun Titi Serong YB Drs Khalil Idham Lim, Adun Batu Caves YB Amirudin Shari, Adun Gaal YB Dr Nik Mazlan Nik Mohamed dan Timbalan Pesuruhjaya PAS Perak Ustaz Misbahul Munir Masduki.
Dalam Program Jelajah PAS Pusat yang diketuai oleh Ketua Penerangan PAS Pusat, Dato' Tuan Ibrahim Tuan Man ini, pelbagai program bersama rakyat diatur bermula dengan Kuliah Subuh sehingga kemuncak  ceramah di sebelah malam.

Full content generated by Get Full RSS.

03 di dabong - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di dabong - Google Blog Search


MyMassa: Strategi Militian PAS makan diri

Posted: 05 Feb 2012 06:36 AM PST


Hahaha! Kelakar betul apabila baca berita di atas. Macamana PAS boleh takut dengan budaya politik yang mereka sendiri bawa?!!
Ustaz Saidi dilanggar oleh sebuah kereta ketika pulang selepas berceramah di Dabong mengenai kesongsangan Nik Aziz. Beliau adalah salah seorang pemimpin yang rapat dengan Nik Aziz suatu ketika dahulu dan bertindak keluar parti setelah melihat dengan mata kepala sendiri bagaimana Nik Aziz menghalalkan ZINA semata-mata kerana takut kehilangan kuasa.
Itu belum cerita lagi bagaimana PAS mewujudkan kem-kem latihan di selatan Thai bagi melatih kader-kader mereka yang sanggup mati "berjihad". Mereka bukan setakat diajar berlawan, tetapi bagaimana menggunakan senjata api dan membuat bahan letupan. Kelompok inilah yang akan dikerahkan untuk turun bergasak dengan polis dalam setiap demo jalanan.
Itu belum cerita part puak-puak khawarij ini tegar melawan Raja-Raja Melayu. Kita tidak akan lupa sampai bila-bila macamana seorang khawarij boleh berbaring di atas jalan bagi mempertahankan Kerajaan Boneka DAP Perak suatu ketika dahulu.
Tetapi golongan ini bijak. Mereka pandai berlakon sedemikian rupa sehinggakan apabila mereka menumbuk orang, mereka akan buat orang percaya yang mereka sebenarnya sedang dibelasah!
Dan jika kita kembali kepada kes kebakaran dalam berita di atas, tidakkah pemimpin PAS tersebut percaya kepada Qada' dan Qadar ketentuan Allah SWT? Takkanlah semua benda ada kaitan dengan politik? Dan anda semua bayangkanlah, belum pun lagi pegang negeri Johor sudah kaya sampai macam itu, kalau berkuasa kelak, tidak tahulah...

Apa-apa sekalipun, orang PAS kini semakin takut mati dan kehilangan harta benda...Inilah yang Rasulullah SAW sebut sebagai WAHAN...
Full content generated by Get Full RSS.

03 di galas kelantan - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di galas kelantan - Google Blog Search


Allah Taala Memang Nak Tunjuk Beza Antara Umno Dengan Pas <b>Di</b> <b>...</b>

Posted: 26 Jan 2012 10:50 PM PST

Oleh Zakrul Adam

Sepanjang penggal PRU12, terdapat 16 buah pilihanraya kecil di seluruh Malaysia. Dua daripadanya di Kelantan iaitu Manek Urai dan Galas. Manek Urai dimenangi oleh PAS menerusi wakilnya, Mohd Fauzi Abdullah atau lebih dikenali sebagai Abe Uji manakala Galas pula dimenangi oleh UMNO menerusi wakilnya, Abdul Aziz Yusoff.

Seperti biasalah, bila dah pilihanraya, maka pelbagai janji ditabur demi memikat hati pengundi. Dan seperti biasa jugalah, PAS akan sentiasa mendabik dada bahawa mereka adalah 'tajalli Allah Taala' yang bukan sahaja memberi manfaat tetapi juga memberi syafaat dalam bentuk syurga.

Nik Abdul Aziz mempertahankan Negara Berkebajikan yang menjadi slogan terbaru PAS. Namun apa yang berlaku di Manek Urai dan dibandingkan pula dengan di Galas, menjelaskan tentang kemudaratan golongan pencipta slogan yang bukan sahaja tidak mempunyai maruah dan harga diri, bahkan akan sanggup berbohong, menipu dan memperdayakan umat manusia asalkan mereka menang pilihanraya.

Janji-janji syurga di Manek Urai nampaknya tidak menjadi realiti. Sebaliknya pengangkatan Abe Uji sebagai wakil rakyat Manek Urai, bukan sahaja menambahkan lagi masalah, sebaliknya membuktikan bahawa PAS sekadar mampu menjanjikan syurga, tetapi tidak mampu membuktikan amalan untuk ke syurga.

Permukaan lantai Pasar Laloh

Abe Uji nampaknya telah diserang oleh gerombolan di dalam PAS sendiri. Pelbagai masalah di Manek Urai mulai ditimpakan ke batang tengkuk Abe Uji. Dikatakan, Abe Uji tidak mampu menggalas tugas sebagai wakil rakyat, sungguhpun Abe Uji telah diberikan restu dan rahmat oleh Nik Abdul Aziz sendiri.

Wakil Rakyat PAS itu dikatakan gagal menyelesaikan masalah jalan kampung yang rosak teruk di Manek Urai. Permukaan lantai Pasar Laloh yang sangat daif juga tidak dititikberatkan. Semak-samun di kiri kanan jalan Kampung Berangan, bukan sahaja mengundang ancaman daripada haiwan berbisa dan buas, sebaliknya menjadi tempat persembunyian peragut dan penjenayah seksual yang amat baik, tidak dipedulikan langsung oleh Abe Uji biarpun masalah tersebut telah berkali-kali dibawa ke pengetahuannya.

Paling menyedihkan ialah apabila para pengundi dan penduduk Manek Urai terlalu sukar untuk melihat batang hidung dan batang tubuh Abe Uji. Semenjak bergelar Wakil Rakyat, Abe Uji bagaikan jijik untuk mencemarkan kakinya ke tanah Manek Urai.

 jalan Kampung Berangan

jalan Kampung Berangan

Berbeza pula dengan Abdul Aziz Yusoff, wakil rakyat UMNO-BN di Galas yang setiap masa ada di Galas dan Gua Musang. Wakil Rakyat UMNO itu amat mudah ditemui dan juga amat mudah untuk diminta bantuan.

Pelbagai masalah yang tidak dapat diselesaikan oleh Wakil Rakyat PAS dahulu, kini berjaya diselesaikan oleh Abdul Aziz Yusoff termasuklah isu perumahan PPRT yang diselesaikan oleh Abdul Aziz Yusoff dengan bantuan Kerajaan Pusat setelah Kerajaan Negeri enggan melayannya.

Begitu juga dengan isu Tanah Adat Orang Asli yang telah dirampas oleh Kerajaan Negeri untuk tujuan pembalakan dan projek Ladang Rakyat yang sebenarnya tidak memberikan keuntungan kepada mana-mana rakyat Kelantan sama ada yang terlibat apatah lagi yang langsung tidak terlibat dengan program tersebut.

Bagi mereka yang terbuka fikiran dan bermata terang, pasti dapat melihat perbezaan yang sangat ketara antara kedua-dua Wakil Rakyat yang dipilih pada dua PRK pasca PRU12. Perbezaan yang paling ketara sudah tentulah, satu pihak berusaha keras menunaikan janji dan satu pihak lagi berusaha keras menabur janji. Satu pihak lagi bekerja untuk memenuhkan janji dan satu pihak lagi tak habis-habis dengan ceramah di sana sini, termasuklah Tuk Guru merangkap Menteri Besarnya sendiri.

Full content generated by Get Full RSS.

Faktor Ku Li Dan Penerimaan Rakyat Beri Kemenangan Besar <b>...</b>

Posted: 04 Nov 2010 08:09 AM PDT

GUA MUSANG: 04 Nov – Ketokohan Anggota Parlimen Gua Musang Tengku Razaleigh Hamzah dan penerimaan rakyat terhadap Barisan Nasional (BN) sebagai pemangkin kepada perubahan di Kelantan menjadi antara faktor utama kemenangan parti itu dalam pilihan raya kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Galas.

Kekuatan BN di Galas dipengaruhi ketokohan dan jasa Tengku Razaleigh, yang merupakan anak raja pencetus kepada pembukaan serta pembangunan Gua Musang, sewaktu menjadi Menteri Kewangan, sehingga kawasan itu menjadi pintu masuk ke Kelantan daripada Kuala Lumpur dan negeri-negeri daripada Pantai Barat, melalui Cameron Highlands.

Tengku Razaleigh yang lebih mesra dengan panggilan "Ku Li", merupakan tokoh yang dihormati dan beliau merupakan Anggota Parlimen paling lama berkhidmat sebagai wakil rakyat iaitu selama 41 tahun mulai 1969.

Pilihan raya kecil DUN Galas diadakan berikutan kematian penyandangnya Chek Hashim Che Sulaima, 46, dari PAS, yang meninggal dunia akibat kanser usus pada 27 Sept lalu.

Kemenangan calon BN Abdul Aziz Yusoff dengan majoriti besar 1,190 undi mengalahkan calon PAS Dr Zulkefli Mohamad diumumkan Pegawai Pengurus pilihan raya kecil DUN Galas Wan Mustapha Wan Ab Hamid, malam tadi.

Ia sekaligus menjadikan kemenangan pertama BN dalam pilihan raya kecil di Kelantan selepas pilihan raya kecil DUN Manik Urai pada 14 Julai tahun lepas.

Dengan kemenangan itu, BN kini menguasai kesemua kerusi DUN bagi Parlimen Gua Musang, selain Nenggiri dan Paloh.

Malah kerusi BN kini bertambah menjadi tujuh kerusi di dalam DUN, Pas pula susut satu kerusi menjadi 37 kerusi dalam DUN dan satu kerusi lagi milik sekutu Pas, Parti Keadilan Rakyat (PKR).

Menurut pemerhati politik, boleh dikatakan corak kempen yang diatur Tengku Razaleigh dengan cara bersemuka bagi memenangi hati pengundi banyak menyumbang kepada kemenangan BN.

Malah Timbalan Presiden Umno Tan Sri Muhyiddin Yassin sendiri menyerahkan kepada kebijaksanaan Tengku Razaleigh sebagai Pilihan raya BN kawasan Galas untuk menentukan corak kempen itu.

Muhyiddin sedar Tengku Razaleigh lebih memahami sikap dan keperluan pengundi, logistik dan taburan penduduk sebelum merangka strategi itu.

Menurut pemerhati politik, dengan strategi baru berkempen secara berhemah bagi mendekati 11,553 pengundi di DUN Galas, ia diterima baik oleh penduduk Galas.

Ia berbeza sebelum ini apabila BN tidak lagi menumpukan kepada program besar-besaran dengan menjadikan pemimpin besar sebagai 'umpan' bagi memancing kehadiran penduduk.

Malahan di kawasan 1,889 pengundi Orang Asli, BN meletakkan jenteranya di rumah-rumah mereka untuk menetap di sana bagi memberikan penjelasan serta membantu Orang Asli termasuk di Pos Hendrop, Pos Blau, Kuala Betis dan Pos Brooke.

Faktor calon baru BN Abdul Aziz turut menyumbang kepada kemenangan itu kerana beliau lebih dekat dihati rakyat kerana pernah bertugas sebagai pengurus Pejabat Operasi Lembaga Kemajuan Kelantan Selatan (Kesedar), sebuah agensi pusat yang bertanggungjawab memacu pembangunan Hulu Kelantan.

Berbanding calon Pas Dr Zulkefli, yang pernah tewas dua kali dalam pilihan raya umum 2004 dan 2008 dengan Tengku Razaleigh di kawasan Parlimen Gua Musang, ia menunjukkan rakyat telah mengenali siapa sebenarnya Dr Zulkefli.

Gerak kerja Umno Kelantan yang menumpukan perhatian terhadap empat kelompok pengundi warga emas yang menerima bantuan Jabatan kebajikan Masyarakat, wanita, pemuda dan golongan agama, juga banyak membantu.

Menurut pemerhati politik, Pengerusi Badan Perhubungan Umno Kelantan Datuk Seri Mustapa Mohamed melihat bahawa keempat-empat kelompok itu perlu didampingi kerana mereka juga merupakan penentu kepada kejayaan BN.

Menurut pemerhati politik, faktor lain seperti kerjasama berpasukan jentera pilihan raya dalam parti-parti komponen BN juga tidak boleh diketepikan.

Pilihan raya kecil kali ini menyaksikan Kerajaan Pas Kelantan juga turut dibelenggu dengan kelemahan pentadbirannya selama 20 tahun yang kian "membuka pekung di dada" dan antara isu yang timbul ialah isu untuk membangunkan lagi kawasan Gua Musang serta menyediakan peluang pekerjaan kepada golongan belia.

Selain itu, pengundi turut menilai isu "Ladang Rakyat" yang dilihat gagal kerana menimbulkan kemarahan rakyat kerana tanah yang mereka usahakan selama 20 tahun dengan tanaman getah dan sawit diambil balik kerajaan negeri untuk diberikan kepada syarikat pemaju.

Malah masyarakat Orang Asli sendiri kecewa dengan kerajaan negeri yang selama ini banyak mengabaikan kebajikan mereka termasuk dalam soal tanah menyebabkan kawasan yang menjadi tempat memburu dan bertani kini diceroboh pihak luar.

Bagi BN, yang menjadi parti membawa perubahan kepada pembangunan dan menyediakan peluang pekerjaan kepada rakyat, usaha itu telah terbukti sejak 53 tahun negara merdeka dan kejayaan itu mendapat perhatian masyarakat pelbagai kaum di Galas dan jajahan lain di negeri itu yang terlalu lama dahagakan pembangunan sejak 20 tahun lalu di bawah kerajaan Pas Kelantan yang masih gagal melaksanakannya.-BERNAMA

Full content generated by Get Full RSS.

MyMassa: Ku Li akan pastikan BN merampas semula <b>Kelantan</b> PRU <b>...</b>

Posted: 04 Feb 2012 10:06 PM PST


Kali terakhir UMNO meminta kepakaran dan kebijaksanaan KU LI memimpin kempen parti tersebut menentang fuckatan adalah ketika PRK Galas beberapa tahun lalu. Hasilnya, UMNO bukan sahaja berjaya merampas kembali DUN Galas, malahan majoriti juga meningkat hampir tiga kali ganda.
Dan ramai juga rakyat Malaysia yang tidak akan lupa bagaimana Ku LI memastikan PAS merampas kuasa daripada UMNO pada PRU 1990 dengan kemenangan 100%!
Itulah apa yang hebatnya tentang Ku Li ini. Nampak sahaja senyap di ulu banat, tetapi pengaruhnya bukan sahaja terbatas di gelanggang politik, malahan beliau juga masih lagi dihormati dalam hal ehwal dalaman Istana Kelantan.
Kalau tidak percaya, cuba-cubalah tanya kepada rakyat Kelantan berkenaan kontroversi bagaimana Sultan Muhammad Ke-5 naik ke takhta. Kami tidak mahu mengulas lanjut atas kerana Daulat Raja-raja Melayu. Biarkanlah ia terus menjadi ceritera rakyat.
Dan ini jugalah bukti kebijaksanaan Tok PA dalam melaksanakan tanggungjawabnya memastikan BN merampas semula Kelantan. Beliau tidak sombong dan sanggup memohon pertolongan daripada sesiapa jua yang mahu membantu. Inillah satu tokoh pemimpin UMNO negeri yang boleh bersaing dengan Nik Aziz yang tidak mahu melepaskan kuasa.
PRU 2004 telah menjadi bukti bagaimana Tok PA menguruskan jentera BN negeri sehinggakan PAS hampir tumbang dan bergantung hayat dengan hanya satu kerusi sahaja. Tetapi kesilapan strategi mengumumkan pengganti MB yang tidak digemari rakyat pada 2008 telah mengakibatkan BN mengalami kekalahan yang lebih teruk!
Insya Allah, kalau BN Kelantan terus ikhlas berjuang untuk membela nasib rakyat Kelantan yang telah lama tertindas di bawah PAS, PRU-13 Kelantan akan kembali kepada kita!
Full content generated by Get Full RSS.

03 di wakaf che yeh - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di wakaf che yeh - Google Blog Search


Apa Ada <b>di</b> TEMAN <b>Wakaf Che Yeh</b> Kelantan

Posted: 04 Feb 2012 05:06 PM PST

Pernah tak dengar mengenai Terminal Agribisnes Negara (TEMAN)? Ianya sebuah pusat pembekalan makanan moden yang menghubungan pengeluaran dengan pengguna. Baru-baru ini saya pergi ke TEMAN yang bertempat di Wakaf Che Yeh, Kelantan.

Macam-macam ada kat sana, ianya seperti pasar tani.

Makanan sudah tentu banyak ada kat sini.

Jeruk-jeruk pun boleh didapati.
Kalau yang minat dengan bunga ianya pun ada kat sini.

Memang ramai yang mengunjungi TEMAN di Wakaf Che Yeh. Tempatnya tidak jauh dengan Pasar Borong Wakaf Che Yeh, kalau tak silap tak sampai 5 kilometer.

Makanan yang sinonim dengan Kelantan adalah akok. Dimasak di bawah bara api.

Pelbagai jenis dan corak kain boleh didapati di sini. Yang bagusnya ianya agak tersusun dan kebersihan dijaga.

Ayam, itik, arnab dan macam-macam jenis haiwan peliharaan boleh didapati.

Pernah makan sate ikan or lokcin (panggilan orang Kelantan). Bolehlah rasanya dan dijual dengan harga 20 sen satu cucuk.

Tak lengkap kalau tidak beli sayur-sayuran

Kalau dah letih berjalan kat sini, boleh masuk kat dalam, ada beberapa gerai dan tempat duduk disediakan bagi menjamu selera. So kalau melawat ke Kelantan, boleh singgah di TEMAN Wakaf Che Yeh tapi ingat ianya dibuka pada waktu pagi aja (kalau tak silap).

Full content generated by Get Full RSS.
 

BLOG KELANTAN

Copyright 2010 All Rights Reserved