ads

Rabu, 11 September 2013

03 di chiku - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di chiku - Google Blog Search


felda <b>chiku</b> - Google Blog Search | WARGA FELDA

Posted: 24 Jul 2013 12:00 AM PDT

4 Penjenayah Sempat Sahur Di Rumah Peneroka FELDA

GUA MUSANG – Empat penjenayah sempat bersahur di rumah sebuah keluarga yang dipecah masuk sebelum mereka bertindak melarikan wang tunai dan barangan kemas bernilai kira-kira RM15,000 di Rancangan Felda Chiku 1 di sini awal pagi ini.

Dalam kejadian kira-kira pukul 3 pagi itu, penjenayah berkenaan turut bertindak kejam dengan mengikat tangan lima anggota keluarga berkenaan sebelum meninggalkan mereka.

Menceritakan detik cemas itu, Ab. Hani Mamat, 38, berkata, kejadian berkenaan disedari isterinya, Hasro Mohzin, 34, yang ternampak kelibat penjenayah berkenaan sedang berlegar-legar di ruang tamu ketika mereka sedang tidur di situ.

Kata beliau, isterinya kemudian memaklumkan kepadanya sebelum dia bangun dan pergi ke arah penjenayah berkenaan.

"Tiba-tiba suspek mengeluarkan parang dan mengacukan ke leher saya sebelum mengikat tangan saya, isteri dan seorang adik ipar, Azizul, 21, serta mengarahkan kami duduk di ruang tamu.

"Pada masa sama, dua daripada suspek masuk ke bilik bapa mertua saya, Mohzin Abdullah, 60, yang sedang nyenyak tidur. Dia cuba melawan tetapi tidak berdaya lalu diikat tangannya bersama ibu mertua, Ramlah Arifin, 51, dan seterusnya kami dikumpulkan di ruang tamu," katanya ketika ditemui di rumahnya di sini hari ini.

Menurut Ab. Hani, kesemua suspek kemudian merampas barang kemas dipakai ibu mertua, wang tunai berjumlah RM4,000, beberapa utas rantai emas dan dua buah komputer riba.

"Mereka kemudian pergi ke dapur dan makan juadah yang kami sediakan untuk bersahur sebelum bergegas keluar menerusi pintu dapur.

"Mengikut dialek percakapan, empat penjenayah itu dipercayai warga Indonesia," katanya.

tetapi kami semua bernasib baik tidak diapa-apakan walaupun menerima beberapa kali ugutan jika berbuat bising," katanya.

Mohzin berkata, kejadian itu merupakan kali ketiga melibatkan keluarganya termasuk dua daripadanya berlaku pada tahun ini.

Ketua Polis Daerah, Supritendan Saiful Bahri Abdullah ketika dihubungi mengesahkan mengenai kejadian berkenaan dan siasatan lanjut akan dijalankan. – Utusan Malaysia

Artikel disiar pada July 24, 2013 - 3:51 pm oleh Nor Azlina Shaari

03 di wakaf bharu - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di wakaf bharu - Google Blog Search


SKWB: Warga pendidik <b>di</b> Kelantan sambut baik

Posted: 11 Sep 2013 06:51 PM PDT

KOTA BHARU 9 Sept. - Warga pendidik di Kelantan menyambut baik inisiatif kerajaan untuk mewujudkan 10,000 jawatan pembantu pentadbiran di sekolah seluruh negara bagi membantu meringankan beban guru dalam tanggungjawab pentadbiran.
Guru Besar Sekolah Kebangsaan (SK) Parang Puting, Sharifah Faridah Syed Bulat, 57, berkata, semua guru sememangnya melaksanakan tugas mereka dengan penuh dedikasi dalam mendidik murid.
Bagaimanapun, katanya, ada ketikanya guru terlibat dalam kerja-kerja pentadbiran di sekolah dan ia sedikit sebanyak menjejaskan tumpuan mereka dalam melaksanakan pembelajaran dan pengajaran (P&P).
"Justeru kami mengalu-alu apabila terdapat usaha di pihak kerajaan bagi mewujudkan jawatan pembantu tadbir di sekolah kerana pastinya dapat mengurangkan beban tugas guru," katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.
Dia diminta mengulas rancangan kerajaan mewujudkan 10,000 jawatan pembantu tadbir di sekolah bagi membantu meringankan beban guru dalam tanggungjawab pentadbiran.
Bagi guru sekolah SK Sering, Rosmawaty Mamat, 42, pula, inisiatif kerajaan itu dilihat mampu memperkasa tugas dan peranan guru di sekolah iaitu mendidik murid bagi melahirkan modal insan kelas pertama.
"Justeru, rancangan kerajaan untuk mengwujudkan jawatan berkenaan mampu membantu guru melaksanakan tanggungjawab mereka dengan lebih berkesan," katanya.
Guru SK Pendidikan Khas, Lati, Pasir Mas, Kamarul Hafiz Kamaruzzaman, 26, pula melahirkan rasa gembira kerana kerajaan amat peka dengan permasalahan yang dihadapi oleh warga pendidik di sekolah.
"Banyak perkara menjadi tanggungjawab guru untuk dilaksana dalam mencapai wawasan pendidikan negara, antaranya pelaksanaan Ko-Standard Sekolah Rendah yang memerlukan setiap projek disiapkan bersama bahan bukti.
"Kerja itu cukup mencabar guru dan dengan mewujudkan jawatan pembantu pentadbiran di sekolah, ia mampu mengurangkan beban kerja berkenaan," katanya.
Guru SK Tengku Indera Petra, Hazlee Yusoff, 38, turut mengalu-alukan inisiatif kerajaan itu mengambil kira beban tugas guru.
"Dengan bantuan pembantu tadbir ini, guru tidak lagi terbeban dengan kerja perkeranian dan mampu memberi tumpuan mendidik murid untuk menjadi warga negara bangsa yang seimbang," katanya.

di negeri kelantan - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

di negeri kelantan - Google Blog Search


Gaji Rakyat <b>Kelantan</b> Paling Rendah? Sabah <b>Negeri</b> Termiskin <b>di</b> <b>...</b>

Posted: 08 Sep 2013 06:20 PM PDT

Sabah-VS-Kelantan

Jikalau anda masih ingat lagi Datuk Seri Najib pernah menegaskan (SEPERTI DI SINI) tahun lepas (tahun 2012) yang mana negeri Sabah bukan lagi negeri termiskin tetapi negeri Kelantan adalah negeri termsikin di Malaysia. Hari ini…..

Secara rasminya negeri Sabah yang terkenal dengan sumber alam semula jadinya seperti balak yang bermutu tinggi dan minyak serta gas diumumkan sebagai negeri termiskin di Malaysia.

Sabah Termiskin MalaysiaKOTA BHARU 8 Sept. – Purata pendapatan bulanan isi rumah rakyat Kelantan adalah yang terendah jika dibandingkan dengan negeri-negeri lain pada tahun lalu.

Berdasarkan hasil kajian Penyiasatan Pendapatan Isi Rumah (HIS) yang dijalankan oleh Jabatan Perangkaan, purata pendapatan bulanan isi rumah rakyat negeri ini ialah RM3,168, diikuti Kedah RM3,425 serta Perlis (RM3,538).

Jumlah tersebut amat rendah berbanding purata bulanan pendapatan isi rumah bagi Malaysia iaitu sebanyak RM5,000.

Pada masa yang sama, Kelantan merupakan negeri kedua termiskin dengan jumlah kemiskinan sebanyak 2.7 peratus manakala Sabah di tangga terbawah dengan 8.1 peratus pada 2012.

Bagaimanapun Kelantan mencatatkan penurunan yang drastik sejak 1990 yang ketika itu mencatatkan kadar kemiskinan sebanyak 29.6 peratus.

Sumber : Utusan Malaysia

Apa yang Berita Semasa perhatikan adalah, GLC dilihat kurang berminat untuk melabur di Kelantan. Berita Semasa tidak pasti apa sebabnya. Contohnya perledangan kepala sawit. Tanah terbentang luas di Kelantan tetapi GLC sanggup melabur di negara lain yang banyak risikonya contohnya di Indonesia dan Afrika. Akhirnya, apa yang jadi sekarang? Banyak tanah-tanah persendirian terpaksa pajak kepada syarikat persendirian termausklah syarikat non bumiputra.

Sebelum ini, pernah tercetusnya kontroversi apabila rakyat negeri Johor dicop sebagai rakyat termiskin di Malaysia dek kerana kos sara hidup di sana yang terus melambung tinggi akibat kemasukan & pembangunan bertali arus yang banyak dikhususkan untuk rakyat Singapura berbelanja berbanding rakyat Kelantan seperti laporan Berita Semasa (DI SINI)

Apa kata anda terutamanya rakyat Kelantan dan Sabah apabila negeri anda menjadi negeri termiskin di Malaysia dan juga merupakan rakyat yang menerima gaji terendah di Malaysia?

<b>Negeri</b> Termiskin <b>di</b> Malaysia. <b>Kelantan</b> VS Sabah? - Berita Semasa

Posted: 19 Feb 2012 08:51 PM PST

Kalau sebelum ini berdasarkan laporan Bank Dunia meletakkan negeri Sabah sebagai sebagai negeri termiskin di Malaysia. Itu data sekitar tahun 2010. Sekarang? 

Kredit gambar : puadede.com

Walaubagaimanapun, maklumat dan data yang diterima oleh Datuk Najib dan memaklumkan kepada penduduk di Sabah tempoh hari, yang mana negeri termiskin di Malaysia adalah Kelantan bukannya Sabah. 

Sedutan Ucapan Datuk Najib : Negeri Termiskin di Malaysia Adalah Kelantan

Sempat juga Datuk Seri Najib Razak bermain teka-teki dengan penduduk Kampung Nala, Lahad Datu Sabah…..

Dan Datuk Najib turut bersama-sama menjawab soalan tersebut dan mengatakan Kelantan, negeri paling termiskin di Malaysia.

Kepada Datuk Najib, boleh kami rakyat Malaysia melihat data tahun 2012 yang terkini itu? Ini kerana kami cuba membuat semakan di Unit Perancang Ekonomi (EPU). Malangnya data dan statistik yang disediakan hanyalah berakhir pada tahun 2009 sahaja. Mengapa masih tidak mengemaskinikan data tersebut?

Hasil rujukan kami di laman web Kementerian Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah dan juga laman web Unit Perancang Ekonomi (EPU) menunjukkan data seperti di bawah ini :

Statistik tahun 2007

Statistik tahun 2009

Bagi kami tidak kira di mana-mana negara sekalipun, pasti akan ada data kawasan yang kurang maju, kawasan yang maju, negeri terkaya dan negeri yang termiskin. Itu sudah pasti. Tetapi yang paling pentingnya, tidak kira mana-mana negeri sekalipun yang dikategorikan sebagai negeri termiskin di Malaysia Perdana Menteri mesti ada tanggungjawab terus bersama-sama memajukannya.

  • Kalau negeri itu meningkat daripada kurang memberangsangkan kepada yang lebih baik, kerajaan persekutuan juga yang untung
  • Kalau negeri tersebut bertambah maju, kerajaan persekutuan juga yang untung

Bukankah negeri Sabah, negeri Kelantan, negeri Terengganu, negeri Selangor, negeri Johor dan semua negeri yang lain merupakan gabungan negeri yang membentuk Persekutuan Tanah Melayu dan juga Malaysia? Dan sebagai seorang Perdana Menteri dan barisan kepimpinannya memang tugas dan peranannya memajukan setiap pelusuk kawasan dan mana-mana negeri di Malaysia. Apatah lagi memperlekehkan mana-mana negeri di Malaysia tidak boleh sama sekali.

03 di tanah merah - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di tanah merah - Google Blog Search


Sekitar Majlis Hari Raya MCC <b>Di Tanah Merah</b> 2013 ~ Laman Blog <b>...</b>

Posted: 29 Aug 2013 04:04 PM PDT

Salam & selamat pagi semuanya....

Begitu lama Kawe tak kemaskini apa-apa kat sini. Banyak dah peristiwa yang berlaku baik di kalangan MCC sendiri mahupun hidup kita. Ada pahit yang manis, ada yang manis. Yang pasti lumrah hidup, adakalanya tak tertelan... tapi kena gagah, kuatkan semangat. :)

Tak terlambat rasanya untuk Kawe kongsikan kat sini gambar-gambar sekitar Hari Raya Aidilfitri yang lalu (Raya sebulan kan?). Kalau ada lagi gambar-gambar lain (hi-res) boleh lah e-mail kepada Kawe macam biasa di mail2mcc@yahoo.com.my.

Terima kasih & jumpa lagi!!

Enjoyy..... :)














Hari Raya hari gembira,
Umat Islam menyambut gembira,
Mana yang khilaf, mana sengketa,
Harap dilupa maaf semua :)

Ikhlas,

Kawe@MCC
Moderator.

03 di kelaboran - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di kelaboran - Google Blog Search


BLOG KELANTAN: 03 <b>di kelaboran</b> - Google Blog Search

Posted: 27 Aug 2013 03:47 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG KELANTAN: 03 <b>di kelaboran</b> - Google Blog Search

Posted: 23 Aug 2013 03:28 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG KELANTAN: 03 <b>di kelaboran</b> - Google Blog Search

Posted: 08 Aug 2013 03:14 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG KELANTAN: 03 <b>di kelaboran</b> - Google Blog Search

Posted: 03 Jun 2013 03:10 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG KELANTAN: 03 <b>di kelaboran</b> - Google Blog Search

Posted: 19 May 2013 03:33 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG KELANTAN: 03 <b>di kelaboran</b> - Google Blog Search

Posted: 08 Jan 2013 03:43 AM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

projek 30 - <b>kelaboran</b> tumpat - wisma maju resources berhad

Posted: 23 Dec 2012 06:15 PM PST

TANAH LOT KEBIT 400METER DRP JLN KE CBG 4, MUKIN KELABORAN TUMPAT

MUKIM : KELABORAN
DAERAH : TUMPAT
JAJAHAN : TUMPAT
NEGERI : KELANTAN
   
Keseluruhan Lot : 6 Lot Banglo
Size/Lot : 5511kp@512mp & Keatas
Harga Pasaran Semasa : RM45,000 - RM55,000
Market Value RM11/Kakipersegi
PROMOSI SEKARANG HANYA RM5.00 SEKAKI PERSEGI..
#SIAPA CEPAT DIA DAPAT.. LOT TERHAD MENGIKUT TAWARAN & AKAN MENINGKAT MENGIKUT PASARAN SEMASA.

STATUS: TUKAR SYARAT PERTANIAN KE BANGUNAN KEDIAMAN

50% lebih murah daripada harga pasaran!!!

Harga Promosi :  RM 27,000.00 Keatas
Tawaran istimewa untuk 3 lot terawal sahaja.
* Tambahan RM1 setiap Sekaki Persegi untuk setiap corner lot mengikut harga Promosi sekarang..TQ

TELAH DIJUAL: PETAK NO. 
BOOKING: PETAK NO. 3, 4, 5 & 6
BELUM DIJUAL: PETAK NO. 1 & 2

PETAK: 1 HARGA SEMASA RM70,300 PROMOSI RM38,000
PETAK: 2 HARGA SEMASA RM60,600 PROMOSI RM27,000
PETAK: 3 HARGA SEMASA RM60,600 PROMOSI RM27,000 -BOOKING-
PETAK: 4 HARGA SEMASA RM60,600 PROMOSI RM27,000 -BOOKING-
PETAK: 5 HARGA SEMASA RM60,600 PROMOSI RM27,000 -BOOKING-
PETAK: 6 HARGA SEMASA RM66,000 PROMOSI RM36,000 -BOOKING-

# Kemudahan asas yang cukup & berdekatan dengan rumah kg sedia ada 
( tengok google map )
# Proses tambun bagi meninggikan tanah sedang dijalankan insyallah dlm masa terdekat akan siap. (tanah bekas tanaman padi)
# Hanya 300meter drp jln luar, ke Tumpat @ ke Cabang 4 Tok Mek Ngah.
# Hanya 4km ke pekan Tumpat & Hospital Kelaboran. ( 10 minit perjalanan shj)
# Hanya 5km ke Pasir Pekan & Wakaf Bharu.
# Hanya 7km ke bandar Kota Bharu, siap jambatan hanya 15minit perjalanan ke kota bharu.
# Berdekatan dengan semua kemudahan asas spt masjid, surau, klinik, pasar, stesen minyak, balai polis, pjbt pos, sek rendah & menengah, sek agama dll.
# Kawasan sekitar banyak di bangunkan dengan tapak-tapak rumah.
# Nilai pelaburan yang berpotensi tinggi bagi jangkamasa singkat & panjang.
# Potensi peningkatan harga 100% keatas mengikut perkembangan semasa skg.

Berminat sila hubungi segera

En. Jeri  : +6019-9668718 / 01390000099(sila call sekiranya anda betul2 berminat)

BLOG KELANTAN: 03 <b>di kelaboran</b> - Google Blog Search

Posted: 22 Aug 2013 03:24 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG KELANTAN: 03 <b>di kelaboran</b> - Google Blog Search

Posted: 11 Aug 2013 03:13 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG KELANTAN: 03 <b>di kelaboran</b> - Google Blog Search

Posted: 26 Jul 2013 03:31 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Perigi Timur: Adun Pas <b>Kelaboran</b> - Mat Jaki Dakwa UMNO & BN <b>...</b>

Posted: 17 Jun 2013 05:36 AM PDT

KOTA BHARU - Anggota Dewan Undangan Negeri (Adun) Ayer Lanas Datuk Seri Mustapa Mohamed meminta penyokong kerajaan negeri Kelantan agar menjaga adab susila dengan tidak membuat tuduhan melulu ketika berbahas pada persidangan Dun. Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri itu berkata penyokong kerajaan perlu mengemukakan bukti tanpa berhujah kosong yang kononnya Barisan Nasional (BN) telah melakukan penipuan pada PRU13 lalu.

"Saya mendengar dengan penuh minat tetapi biarlah ada adab dalam tegur menegur itu. Biarlah ada bukti dalam membuat segala tuduhan itu," kata Mustapa ketika mencelah pada perbahasan titah ucapan Sultan Kelantan pada persidangan Dun di sini, hari ini.

Ketika itu Mohd Zaki Ibrahim (Pas-Kelaboran) yang sedang membahaskan usul berkenaan telah menuduh Umno dan BN melakukan penipuan pada pilihan raya umum lalu di Kelantan.

Mohd Zaki yang merupakan bekas timbalan speaker Dun mendakwa BN telah memberikan pil kuda dan arak pada petugas parti terutama pada golongan muda dan bukan Islam pada pilihan raya umum itu.

Tuduhan Mohd Zaki itu kemudiannya menimbulkan kemarahan ketua pembangkang, Datuk Nozula Mat Diah (BN-Paloh) apabila bingkas bangun membantah dakwaan yang dianggap berat itu dan menyifatkan tuduhan Mohd Zaki itu sebagai sesuatu yang `gila babi'.

Keadaan menjadi panas seketika apabila Mohd Zaki meminta Nozula menarik balik perkataan itu sambil tidak membenarkan ketua pembangkang itu mengganggu perbahasannya.

Keadaan panas itu kemudiannya berjaya ditenteramkan Speaker Abdullah Ya'kub dan Mohd Zaki kemudiannya meneruskan perbahasannya.

Nozula selepas itu yang diberi peluang membahaskan titah ucapan Sultan Kelantan itu meminta kerajaan negeri agar bekerjasama dengan kerajaan Pusat untuk terus membangunkan Kelantan.

"Kerajaan Pusat menyalurkan peruntukan kepada semua rakyat Kelantan tetapi yang kita sedih kerajaan negeri memberikan bantuan pada warna baju yang menyokong mereka sahaja," katanya.

Beliau berkata Pas sudah matang dalam mentadbir Kelantan sejak 1990 dan sepatutnya tidak perlu lagi menyalahkan kerajaan Pusat yang kononnya masih menganaktirikan negeri itu.

Nozula juga memuji sikap Menteri Besar Kelantan Datuk Ahmad Yakob yang dilihatnya lebih bersopan dalam mengeluarkan kenyataan berbanding dengan sesetengah Adun Pas yang sering mengeluarkan kenyataan celupar.

"Ini pemimpin yang sangat kita hormati dan apa pun kita perlu bersama-sama membantu membangunkan rakyat Kelantan dan jangan merugikan mereka," katanya.

Sikap lemah lembut Ahmad itu juga turut mendapat pujian Datuk Abdul Aziz Derashid (BN-Kuala Balah) yang yakin kepimpinannya jauh berbeza daripada mantan menteri besar Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat yang didakwanya sering mengeluarkan kenyataan yang tidak sepatutnya. - Bernama

 

BLOG KELANTAN

Copyright 2010 All Rights Reserved