ads

Rabu, 18 April 2012

03 di bachok - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di bachok - Google Blog Search


Jalanan Hamba: Tanaman Tembakau <b>di Bachok</b>

Posted: 13 Apr 2012 01:45 AM PDT

Bachok terletak kira-kira 30 km dari Pusat Bandar Kota Baru. Sumber ekonomi utama penduduknya ialah pertanian. Kebanyakan penduduk Bachok terlibat dengan penanaman tembakau.

Penanaman tembakau biasanya dimulai setelah berakhirnya musim tengkujuh iaitu seawal bulan januari atau februari.

Ada juga petani yang memulakan penanamannya pada bulan mac. Ini kerana mereka ingin memastikan musim hujan betul-betul telah berakhir.

Pokok tembakau sangat alahan dengan hujan yang lebat. Pokok-pokok tembakau ini akan musnah jika ditimpa hujan yang berterusan. Inilah risiko yang terpaksa ditanggung oleh para petani yang menanam tembakau di Bachok.

Harap-harap hasil tanaman mereka sentiasa menjadi sepanjang tahun.

03 di chiku - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di chiku - Google Blog Search


Blog Felda: felda <b>chiku</b> - Google Blog Search

Posted: 28 Jan 2012 12:00 AM PST

Xpdc ke Felda Chiku Gua Musang bahagian 1

Kali ini penceritaan agak panjang dan saya terpaksa bahagikan kepada 2 bahagian. Part 1 and part 2. Ini memandangkan banyak hari yang kami lalui dan pelbagai pengalaman yang telah ditempuhi.

Kami bergerak ke Gua Musang bermula dari Kajang, Semenyih dan seterusnya ke Ampang dan Keramat. Namun begitu dalam perjalanan ke Ampang kenderaan kami perlu singggah di Sungai Congkak Hulu Langat untuk mengambil salah seorang ahli kumpulan kami.

Sampai di Sungai Congkak untuk ambil Sani@black

Malam-malam begini takde lagi orang berkelah mandi air sungai di Sungai Congkak.

Kami selesai mengumpulkan ahli di Keramat. Tanpa membuang masa dan pada ketika itu jam menunjukkan pukul 1 pagi, kami meneruskan perjalanan menuju ke Gua Musang dengan bertukar ganti pemandu secara bergilir-gilir.

Perjalanan kami agak tidak berapa selesa kerana terlalu banyak barang dan alatan yang dibawa dan dimuatkan di dalam kenderaan. Kesemua barang dan alatan adalah penting setelah berpandukan kepada check list yang telah disediakan bagi mengelak kekurangan alatan dan membawa alatan yang salah dan tidak berguna.

Dalam xpdc ini kami telah diberikan setiap seorang ahli mempunyai tugas masing-masing. Oleh itu setiap ahli perlu bertanggungjawab kepada tugasan yang diberikan. Bro jimi adalah ketua xpdc, Shahril bertindak sebagai pemandu arah, penyelenggara alatan dan sebagai pegawai perhubungan, Sani @ black sebagai AJK kebajikan ahli dan medic, Shahrul pula urusan pengangkutan dan saya mengurus kewangan perbelanjaan sepanjang xpdc.

Berhenti berehat: Bro Jimi sedang mengeluarkan alat laser beliau untuk dipancarkan ke hutan di hadapannya. Akibatnya sesuatu yang mengerikan berlaku. Kedengaran bunyi yang menakutkan dari hutan tersebut. Bro Jimi dan saya lari bertempiaran menyelamatkan diri. (bunyi ngeri tersebut berjaya dirakam)

Sampai di Gua Musang pada subuh hari...

Sampai di Gua Musang tepat pada waktu Subuh. Kami berehat seketika sebelum memulakan aktiviti selanjutnya pada hari pertama ini. Memang mendebarkan dan menanti-nanti saat-saat apakah aktiviti yang kami akan lakukan nanti. Sementara itu Shahril sibuk berurusan dengan orang tempatan dan beberapa orang yang sudah dibuat temujanji sebelum kami berangkat ke lokasi.

Tengok la muatan barang yang kami bawa ini. Padat dan sesak. Kenderaan ini memang terbaik dan lasak. 

Menanti orang yang dijanjikan untuk berjumpa. Baru lepas sarapan pagi. Perut Kalau kosong nak buat kerja pun semua tak boleh.

Sani dan Jimi sedang berbincang mengenai strategi yang akan digunakan untuk aktitviti hari itu. Kepuasan jelas kelihatan setelah baru makan daging kambing.

Sudah sampai orang yang ditunggu-tunggu. Cuaca agak mendung dan suram. 

Hampir nak ke tengah hari barulah kami dapat pergi ke lokasi. Perjalanan agak mencabar dan berliku-liku. Hanya kenderaan yang lasak dan berani sahaja boleh melalui kawasan tersebut. Alhamdulillah kami selamat sampai di lokasi. Sampai di lokasi, keadaan air sungai agak deras sebab hujan. Tapi kami tetap harungi juga sebab sudah alang-alang sampai.

Ikuti gambar seterusnya ini. Kalau nak cerita panjang rasanya ramai yang malas nak baca. Jadi tengok gambar sambil penerangan sikit-sikit. Itu sudah memadai dan seronok.

Suasana di kawasan Felda Chiku. Ikut perancangan nak pergi ke lokasi gua. Tapi tak jadi disebabkan masa dan kos yang tidak dijangka. Insyaallah akan datang boleh pergi lagi.

Sampai di lokasi. Laluan agak becak. Keadaan selepas hujan turun.

Sani memulakan langkahnya dengan penuh bersemangat.

Keadaan air sungai yang naik dan agak deras. Tapi kami redah juga. Lepas ambil gambar ni saya terus 'gedebuk!' jatuh. Licin. Lepas tu berendam aje dalam sungai tu.

Jimi dan Shahril@Steven sedang memikirkan ape yang perlu dilakukan dengan keadaan sungai yang berarus deras.

Semua alatan penting dibawa turun dan diuji fungsinya. Maaf sebab tiada gambar dirakam semasa aktiviti dijalankan disebabkan keadaan yang tidak mengizinkan dan alatan elektronik seperti kamera tidak kalis air. Dikuatiri rosak sebab terkena air. Perancangan akan datang saya akan usahakan untuk menggunakan kamera tahan lasak dan boleh masuk air.

Kami memperolehi hasil. Walaupun sedikit tapi kami menjumpainya. Kami banyak mengumpulkan pasir dan tanah untuk dibawa balik bagi kerja proses seterusnya menggunakan mesin ayak automatik atau mangkuk biru.

Selepas aktiviti, kami berehat dan makan tengah hari (dah masuk petang) sebelum check in lokasi terusnya. Di sini kami bertukar-tukar cerita dan pengalaman masing-masing.

Lama juga kami bersembang di sini sebab banyak cerita menarik. kami juga membincangkan aktiviti pada keesokan harinya nanti.

Felda Chiku: Perjalanan kami check in di kediaman Brader yang pakai kopiah gambar di atas tadi. Lupe pulak nama dia.

Kuda milik brader tu. Kuda ini pernah mengejar Sani. Mungkin tertarik dengan kemachoan Sani agaknya.

Petang itu kami menggunakan alat ini untuk mengasing emas dengan pasir. Lokasi anak sungai ini tak jauh dari kediaman kami. Hanya 50 meter.

Mengunakan kuasa bateri sahaja. Alat ini beroperasi dangan jayanya sambil diperhatikan secara beramai-ramai. Nampak tak?

Guna bateri kereta. Boleh guna bateri motor juga. Asalkan 12 volt. Jadi ianya selamat dan tiada risiko renjatan elektrik.

Brader tu sedang mandikan kudanya. Kami pun belum mandi lagi. 

Pada sebelah malam kami berpecah tidur di dua kediaman. Shahril, Sani dan Shahrul bermalam di kediaman Brader tu manakala Jimi dan saya bermalam di kediaman ayah Brader tu. Ayah Brader tu dikenali dengan nama Tok Ayah (ingat pulak name).

Berada di kediaman Tok Ayah banyak ilmu yang saya perolehi. Tok Ayah banyak bercerita dan memberikan banyak tips dan ilmu yang berguna yang boleh diamalkan.

Pada keesokan harinya, sebelum bergerak ke kolasi, Jimi dan saya mendengar sedikit taklimat daripada Tok Ayah. Dia banyak memberi petua yang boleh diamalkan dan menunjukkan banyak benda yang kami tidak ketahui.

Tok Ayah bercerita dan menunjukkan sesuatu kepada kami.

Inilah daun pokok limau hantu yang banyak khasiatnya. Tok Ayah berikat sedkit kepada kami untuk dibawa pulang. 

Sudah sarapan pagi tapi masih lagi berhenti minum-minum. Nampak tak air tuak tu? Sani melihat dengan penuh berminat. Tak minum pun. Minum air dalam botol je. Kami menunggu orang yang akan membawa kami ke lokasi lain pula.

Pada hari pertama kami banyak menggunakan alat seperti pam tangan dan mangkuk biru sahaja selain dari dulang plastik. Alat metal detector masih belum digunakan lagi. Pada hari kedua ini alat seperti metal detector dan pin pointer akan digunakan pada lokasi lain yang akan kami redah. 

Sila ikuti sambungan pengalaman kami ini pada post akan datang dengan banyak pengalaman yang lebih menarik lagi....

Full content generated by Get Full RSS.

03 di kota bharu - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di kota bharu - Google Blog Search


Cupcake <b>di Kota Bharu</b> :: Amsyarbaker

Posted: 10 Apr 2012 01:46 PM PDT

Kami Hanya Beroperasi dikota Bharu dan daerah sekitarnya... menyediakan perkhidmatan membuat cupcake / cup cakes / kek cawan / kek coklat / door gift muffin / cake hantaran / coklat / dan bannyak lagi dengan dekorasi anda sendiri.

beroperasi di kelantan.

Untuk Tempahan Sila hubungi kami Di:-

amsyarbaker@gmail.com

017-9066702

03 di wakaf bharu - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di wakaf bharu - Google Blog Search


1 lot banglo <b>di</b> Kubang Batang,<b>Wakaf Bharu</b> | Azmiral.com

Posted: 16 Apr 2012 12:50 AM PDT

1 lot banglo di Kubang Batang,Wakaf Bharu. Lebih krg 500m ke jln Wakaf Baru ke Tumpat.

Lebih krg 950m ke masjid, 650m ke Sek.Keb.kubang Batang. 4 km ke Wakaf Bharu.

Harga mengikut keluasan rumah

1000kp – RM185,000

1200kp – RM207,000

1400kp – RM229,000

Design dan plan rumah mengikut citarasa dan pilihan pembeli. KLIK DI SINI untuk melihat contoh pelan dan rekabentuk.

03 di dabong - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di dabong - Google Blog Search


Kedudukan ADUN &#39;Kontroversi&#39; Masih Samar | Detik Perubahan

Posted: 18 Apr 2012 12:39 AM PDT

KOTA BHARU – Nasib beberapa wakil rakyat Pas yang mempunyai isu kontorversi untuk dicalonkan semula pada Pilihan Raya Umum Ke-13 masih samar.

Di antara wakil rakyat tersebut ialah Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Selising, Saiful Bahrin Mohamad; ADUN Semerak, Wan Hassan Wan Ibrahim; ADUN Melor, Wan Ismail Wan Jusoh dan ADUN Dabong, Arifabillah Ibrahim.

Kesemua mereka dikatakan mempunyai isu kontroversi yang hampir sama iaitu membabitkan 'wanita' dan rumah tangga.

Hal peribadi wakil rakyat terbabit sebelum ini hangat diperkatakan media kecuali isu Arifabillah yang hanya menjadi perbualan di kedai kopi tetapi impaknya agak besar di Dabong.

Perusuhjaya Pas Kelantan, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat yang juga Mursyidul Am Pas enggan mengulas mengenai kedudukan keempat-empat ADUN ini tetapi menegaskan senarai pendek calon Pas sudah siap.

Ketika diajukan soalan mengenai wakil rakyat bermasalah itu selepas Ijtimak Al-Mala' di Dewan Teraratai, Kota Darulnaim semalam, Nik Abdul Aziz hanya berkata: "Pandailah kita buat."

Untuk rekod, Saiful Bahrin dikaitkan dengan isu tangkap khalwat di sebuah bilik dalam gerabak keretapi, ia hangat diperkatakan di media baru dan arus perdana seketika dahulu.

Masalah melanda Wan Hassan apabila isteri keduanya, menfailkan tuntutan cerai di Mahkamah Syariah Pasir Puteh selepas mendakwa ADUN itu tidak menjalankan tanggungjawabnya. Wan Hassan mempunyai rekod yang amat cemerlang di Semerak sebelum ini malah amat popular dikalangan orang kampung.

Wan Ismail pula mendapat perhatian media arus dalam isu perceraiannya dengan wanita 'cantik' dari Kemboja, Siti Aishah. Wajah Siti Aishah beberapa kali terpampang di muka depan Utusan Malaysia. Ia ditambah apabila Siti Aishah membuat tuntutan harta sepencarian sebanyak RM1 juta.

Arifabillah pula menjadi perbualan banyak pihak terutama di Dabong mengenai 'cerita' disebalik perkahwinan dengan isteri mudanya.

Bagaimanapun sejarah sebelum ini telah membuktikan isu peribadi bukan faktor utama untuk memilih calon dalam Pas. Sebagai contoh, Ahli Parlimen Kota Bharu, Datuk Wan Abdul Rahim Wan Abdullah tetap dipilih semula sebagai calon dan menang pada pilihan raya biarpun cerita mengenai perkahwinannya dengan seorang gadis bawah umur dari Kemboja hangat diperkatakan.

di negeri kelantan - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

di negeri kelantan - Google Blog Search


Perit Jerih <b>Di</b> Awal Pentadbiran Kerajaan <b>Negeri Kelantan</b> – Tuan <b>...</b>

Posted: 12 Apr 2012 01:11 AM PDT

Surat terbuka kepada pejuang Melayu April 17, 2012

Ramai kalangan individu dan kumpulan yang mengisytiharkan menjadi pejuang Melayu, secara laungan lisan yang bersuara dan tulisan yang dicatit di dada akhabar, majalah dan sepanduk yang direntang, semuanya penuh bersemangat yang berkobar-kobar, sehingga sanggup melakukan apa sahaja. Bagi penganut Islam, yang menjadi kebanggaan bangsa Melayu juga, wajiblah ben […]

webmaster@pas.org.my (Tuan Guru Hj Abdul Hadi Awang)

03 di perupok - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di perupok - Google Blog Search


Adun PAS <b>Perupok</b>???Errr macam mana pulak <b>...</b> - ISLAM FOR ALL....

Posted: 28 Feb 2012 07:43 PM PST

Adun PAS Perupok??? Errr macam mana pulak kita nak tentukan ini adalah Gambar Adun PAS Perupok? Rileks…..segala galanya akan di bongkarkan!!! Gambar yang pastinya Hangat Pecah Panggung lah beb gua cakap lu, emmm jangan kita lupa setiap yang di lakukan Adun perupok di lihat oleh masyarakat dan Takdir Allah yang maha Besar telah memberikan kami peluang untuk memperolehi Bukti bahawasanya Adun PAS Perupok memang Kaki Tino!!! Gambar SEBENAR Milik Adun PAS Perupok Akan kita Sebarkan walaupun mendapat tentangan dari pelbagai pihak yang cuba membayar Kami team Nadi Rakyat agar isu Adun PAS Perupok ini di diamkan dan di Halalkan. Kami Team Nadi Rakyat juga sudah bersiap sedia di atas segala kemungkinan yang berlaku sebagaimana isu Adun PAS Selising yang telah cuba melakukan tindakan luar batasan dengan melanggar dan Menetak Ustaz Saidi Saksi yang menangkap nya Berkhalwat di atas kereta Api. Sampai ke hari ini juga tidak ada tindakan yang di ambil oleh Adun PAS Selising dalam mengheretUstaz Saidi dan Kami team Nadi Rakyat ke Mahkamah…awat jadi lagu tu? Takut Pendedahan akan terus di bongkarkan? Kita ada Undang Undang. So jika nak Lawan maka Kita Lawan di Mahkamah!!! Siap Sedia Wahai Pejuang Pejuang Cyber Pro Kerajaan, Kita Akan BONGKAR Satu Lagi Siri MAKSIAT Yang DI Lakukan Pemimpin PAS. Buat Pejuang Cyber Pakatan Haram Terutama PAS, Sila Balas Pendedahan Kami Ini Jika Kami FITNAH. Namun Sebelum Menyerang Seeloknya Bertanyakan Kepada Adun PAS Perupok Akan Kebenarannya. Psssttt..Dasyat gambar nye….hebat juga Puak PAS ni…Rakus dan Gila Seks!!! Advertisement Share this: Facebook Twitter LinkedIn Email Print Like this: Like Be the first to like this post. Posted by Terompah Besi ™ on February 19, 2011 in Isu Politik. Leave a Comment About Terompah Besi ™ Socialize themselves to the local community, approachable and were brought to talk. Like to help those who need help and assistance and indirectly involved in the body of volunteers. Follow on Facebook. https://www.facebook.com/terompahbesi and Twitter: @terompahbesi or TB BlackBerry Messenger PIN No: 2268089C - Always Be Connected OnLine. View all posts by Terompah Besi ™ »

03 di tumpat - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di tumpat - Google Blog Search


DEFA ENTERPRISE » Blog Archive » Lot banglo 6000kp <b>di tumpat</b> <b>...</b>

Posted: 15 Apr 2012 10:51 PM PDT

[unable to retrieve full-text content]Lot banglo 6000kp di tumpat 38k. Price:POA. Property Description. [mappress]lokasi di kelaboran,tumpat.250 meter dari masjid kelaboran.700 meter dari hospital dan sekolah kelaboran.satu lot RM 38000.00. House Types. Banglo (1); Teres ...

03 di kelaboran - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di kelaboran - Google Blog Search


DEFA ENTERPRISE » Blog Archive » Lot banglo 6000kp <b>di</b> tumpat <b>...</b>

Posted: 15 Apr 2012 10:51 PM PDT

[unable to retrieve full-text content]Lot banglo 6000kp di tumpat 38k. Price:POA. Property Description. [mappress]lokasi di kelaboran,tumpat.250 meter dari masjid kelaboran.700 meter dari hospital dan sekolah kelaboran.satu lot RM 38000.00. House Types. Banglo (1); Teres ...
 

BLOG KELANTAN

Copyright 2010 All Rights Reserved