ads

Sabtu, 10 November 2012

03 di mengkebang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di mengkebang - Google Blog Search


Pemuda Guchil

Posted: 10 Nov 2012 05:32 AM PST

Sejarah Kuala Krai


Kuala Krai merupakan salah satu daripada 10 jajahan pentadbiran negeri Kelantan. Ibu daerahnya ialah bandar Kuala Krai. Kuala Krai merupakan jajahan kedua terbesar di Kelantan selepas Gua Musang dengan keluasan 2,287.10 kilometer persegi. Terdapat tiga daerah utama dalam jajahan ini iaitu Batu Mengkebang, Olak Jeram dan Dabong. Jumlah mukim di Kuala Krai ialah 35.
Jajahan ini juga adalah salah satu daripada jajahan yang tertua yang telah diwujudkan oleh pemerintah British pada tahun 1909.
Kebanyakan penduduk di jajahan Kuala Krai mengusahakan tanaman getah. Jajahan ini bersempadan dengan Gua Musang di selatan, Jeli di barat, Tanah Merah di barat laut, negeri Terengganu di timur dan Machang di utara.
Jajahan Kuala Krai dikenali secara rasminya pada 01 September 1977. Sebelum tahun 1977, Kuala Krai dikenali sebagai Ulu Kelantan dan merangkumi Gua Musang, Kuala Krai dan daerah Kuala Balah di selatan Jeli. Bandar Kuala Krai ketika itu bertindak sebagai ibu jajahan Ulu Kelantan. Kuala Krai ditadbir oleh Lembaga Kemajuan Kelantan Selatan
Pusat Pentadbiran Jajahan pada mulanya terletak di Kg. Mengkebang, Jalan Batu Lada dan kemudian berpindah berhampiran Tangga Krai (Tangga Bradley) pada tahun 1927. 
Kini Pusat Pentadbiran Jajahan telah berpindah ke bangunan baru berpusat di kawasan Guchil pada 22 April 1985. Pihak berkuasa tempatan yang mentadbir jajahan ini iaitu Majlis Daerah Kuala Krai (bagi kawasan utara jajahan) dan Majlis Daerah Dabong (bagi kawasan selatan jajahan).

Kedudukan Geografi

Jajahan Kuala Krai mempunyai keluasan 2,329 km persegi atau 910 batu persegi bersempadanan dengan Jajahan Machang di Utara dan Jajahan Gua Musang di Selatan. Manakala di sebelah Timur ia bersempadanan dengan Negeri Terengganu dan di Baratnya ialah Jajahan Jeli.
Keluasan Jajahan Kuala Krai berbanding dengan Negeri Kelantan adalah sebagaimana berikut :-

Keluasan
Kelantan =1,492,200Hek/14,922km2
Kuala Krai =    222,500Hek/2,329km2
Bentuk mukabumi jajahan ini berbukit bukau di sebelah Timur, Barat dan Selatan serta pamah di sebelah Utara. Kedudukan tanah tinggi daripada aras laut kebanyakannya antara 153m - 305m. Manakala aras yang tertinggi ialah melebihi 915m iaitu sebelah bersempadan Jajahan Jeli. Ketinggian mengikut keluasan adalah seperti jadual di bawah:
Ketinggian       Keluasan(Hek)
Kurang 150      = 192,189 ha
151 - 130      =    14,250 ha
306 - 915      =    23,250 ha
Lebih 916      =      6,000 ha

Daerah Penggawa

Jajahan Kuala Krai mengandungi 3 buah daerah iaitu Daerah Olak Jeram, Daerah Batu Mengkebang dan Daerah Dabong. Terdapat 35 buah Mukim Penghulu dan 216 buah kampung. Ringkasan maklumat seperti jadual di bawah:
Bilangan Daerah Luas(KM2)  (%) Keluasan   Bil. Mukim     Bil. Kampung
1     Dabong 844.5 36.3      5     27
2     Olak Jeraam 757.6 32.5     10     67
3     Batu Mengkebang 726.9 31.2     20     122

    JUMLAH 2329.0 100.0     35     216

Terdapat dua Pihak Berkuasa Tempatan iaitu Majlis Daerah Kuala Krai Utara mentadbir kawasan seluas 12,494 hektar manakala Majlis Daerah Kuala Krai Selatan merangkumi 162,128 hektar. Manakala bakinya ialah 60,611 hektar adalah di luar Pihak Berkuasa Tempatan.

Pentadbiran Jajahan ditadbirkan melalui pecahan 3 Daerah dan Mukim Penghulu. Mukim Penghulu mengikut daerah adalah seperti berikut :-

DAERAH BATU MENGKEBANG OLAK JERAM DABONG
  1. Mukim Batu Balai
  2. Mukim Batu Jong
  3. Mukim Batu Lada
  4. Mukim Bedal
  5. Mukim Chenulang
  6. Mukim Enggong
  7. Mukim Guchil
  8. Mukim Kenor
  9. Mukim Sungai Durian
  10. Mukim Keroh
  11. Mukim Mengkebang
  12. Mukim Kuala Nal
  13. Mukim Kuala Pertang
  14. Mukim Mambong
  15. Mukim Pahi Barat
  16. Mukim Pasir Kelang
  17. Mukim Sri Kenangan
  18. Mukim Telekong
  19. Mukim Temalir
  20. Mukim Tualang
  1. Mukim Chuchoh Puteri
  2. Mukim Gajah Barat
  3. Mukim Gajah Timur
  4. Mukim Lata Rek
  5. Mukim Manek Urai Selatan
  6. Mukim Manek Urai Utara
  7. Mukim Manjor Selatan
  8. Mukim Manjor Utara
  9. Mukim Peria
  10. Mukim Sungai Sam
  1. Mukim Kandek
  2. Mukim Kuala Gris
  3. Mukim Pergau
  4. Mukim Kuala Stong
  5. Mukim Serasa

Pendidikan


Terdapat beberapa institusi pendidikan di Kuala Krai:
  • S.M.K Sultan Yahya Petra 2
  • S.M.K Kuala Krai
  • S.M.K Keroh
  • S.M.K Batu Mengkebang
  • S.M.K Manek Urai
  • S.M.K Sultan Yahya Petra 1
  • S.M.K Pahi
  • S.M.K Laloh
  • SK Lata Rek
  • S.M Teknik Kuala Krai
  • M.R.S.M Kuala Krai
  • Kolej RISDA
  • SK Banggol Guchil

03 di kuala krai - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di kuala krai - Google Blog Search


Penduduk kampung terpencil <b>di Kuala Krai</b> menanti 60 tahun untuk <b>...</b>

Posted: 18 Aug 2012 08:00 PM PDT

KELUARGA Shafie kini dapat menggunakan kemudahan peralatan seperti televisyen, kipas angin dan radio selepas rumah mereka mendapat bekalan elektrik.

KUALA KRAI – Suasana sambutan Aidilfitri pada tahun ini pasti paling menyeronokkan bagi penduduk Kampung Keluat di sini memandangkan inilah kali pertama mereka menyambutnya dengan rumah masing-masing diterangi lampu elektrik.

Ia sekali gus menamatkan penantian penduduk di situ yang sejak sebelum merdeka hidup diterangi lilin dan pelita minyak tanah sahaja.

Bagi Zaiton Abdul Razak, 46, keseronokan menyambut Aidilfitri amat dirasai oleh ahli keluarganya sejak adanya bekalan elektrik itu.

"Anak-anak tak sabar-sabar minta beli lampu kelip-kelip untuk dipasang di luar rumah. Semalam (kelmarin) saya beli dan terus pasang. Sukanya hati. Selama ini kami hanya tengok rumah orang di kampung lain pasang lampu kelip-kelip," katanya.

Selama bertahun-tahun hari raya penduduk Kampung Keluat cuma ditemani cahaya pelita sehinggakan kadangkala muka mereka jadi hitam akibat terkena jelaga pelita.

Zaiton adalah antara penghuni 12 buah rumah di kampung tersebut yang baru menikmati bekalan tenaga elektrik bulan lepas.

Penyaluran bekalan elektrik itu dilaksanakan melalui program Bekalan Elektrik Luar Bandar (BELB) di bawah Kementerian Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah (KKLBW) yang melibatkan peruntukan sebanyak RM964,000.

Kampung Keluat tidak mendapat bekalan elektrik sejak 60 tahun lalu disebabkan halangan fizikal kerana ia dipisahkan oleh Sungai Kelantan daripada perkampungan lain.

Keadaan itu menyebabkan kos menyalurkan bekalan elektrik ke kampung tersebut terlalu tinggi.

* Sumber kosmo!

KARNIVAL BERTANI SATU IBADAH <b>DI KUALA KRAI</b> - 25.SEPT.2012

Posted: 25 Sep 2012 04:54 PM PDT

DOA QUNUT NAZILAH

Ya Allah, Sesungguhnya kami meletakkan-Mu di batang-batang leher musuh-musuh kami, Dan kami berlindung dengan-Mu daripada kejahatan-kejahatan mereka, Ya Allah, Leburkanlah kumpulan-kumpulan mereka, Pecah-belahkanlah dan kacau-bilaukanlah persatuan mereka, goncangkan pendirian mereka, Dan hantarkanlah anjing-anjing Kamu kepada mereka Wahai Tuhan Yang Gagah Perkasa, Wahai Tuhan Yang Maha Menghukum, Wahai Tuhan Yang bersifat Murka, Ya Allah, Ya Allah, Ya Allah, Wahai Tuhan yang menurunkan kitab, Wahai Tuhan yang mengarakkan awan, Wahai Tuhan yang menewaskan bala tentera al-ahzab, Kalahkan mereka, Kalahkan mereka, Kalahkan mereka, Dan menangkan kami ke atas mereka. Amin…!

RENUNGAN

Banyak berhutang akan menggelincirkan orang yang benar kepada pendustaan.

Tepati janji adalah kembar kepada benar.

Tiada pusaka peninggalan yang lebih bermanfaat daripada elok budi pekerti.

Cucikan hati kamu dengan beradab seperti api membakar kayu.

Elok pekerti adalah gedung ketika berhajat padanya.

Mutu setiap sesuatu itu dinilai pada kebaikannya.

Ratapilah saudaramu dengan berbuat baik padanya dan jauhilah kejahatannya dengan bersedekah padanya.

Sesuatu yang tidak elok untuk diperkatakan sekalipun ia benar iaitu puji diri sendiri.

03 di bachok - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di bachok - Google Blog Search


pr desak pembinaan petrokimia <b>di bachok</b> dan <b>...</b> - Badut Rakyat

Posted: 08 Oct 2012 10:00 PM PDT

Minggu lalu ada dua perhimpunan dianjurkan oleh Pembangkang,kedua-duanya kebetulan bersangkut paut dengan perkara yang sama yakni membabitkan isu petrokimia.Perhimpunan pertama berlaku di Pengerang,Johor dan satu lagi himpunan berlangsung di Shah Alam,Selangor.Ironinya,dalam isu petrokimia di Pengerang,para pemimpin parti pembangkang dan NGO proksi mereka membantah pembangunan Hab Penapisan Minyak dan Petrokimia (RAPID) manakala di Shah Alam pakatan pembangkang dan NGO proksinya beria-ia menuntut pembinaan kemudahan loji petrokimia yang sama di Bachok Kelantan.Dalam perhimpunan di Shah Alam itu,kira-kira 2000 orang penyokong pakatan pembangkang termasuk dua tiga ratus orang peserta konvoi dari Kelantan telah berkumpul di Dataran Kemerdekaan Shah Alam sempena penganjuran program Ceramah Mega Royalti Kelantan.Program tersebut adalah anjuran Gabungan Profesional Menuntut Royalti,Hak Pendaratan Minyak dan Gas Ke Kelantan ataupun dikenali dengan singkatan nama ROYALTI, sebuah NGO proksi kepada PAS Kelantan. 
Selain daripada menuntut pembinaan kompleks dan loji petrokimia,mereka juga mahukan pembayaran royalti daripada Petronas atas alasan wujudnya carigali gas dan minyak dalam kawasan perairan Kelantan serta menuntut supaya semua hasil gas dan petroleum di daratkan di Pantai Senok Bachok,Kelantan.Mengikut janji kerajaan PAS Kelantan pada 2003,sebuah kompleks yang mengandungi kemudahan simpanan gas dan minyak atau dikenali juga sebaga loji petrokimia akan dibina di tanah seluas 2000 hektar yang turut membabitkan pengambilan tanah penduduk setempat di Pantai Senok,Bachok.Jika asas bantahan rakan mereka di Pengerang di ambil kira,terutama dalam soal projek petrokimia RAPID kononnya membahayakan nyawa dan memberi kesan buruk pada alam sekitar serta merugikan penduduk setempat dari segi pendapatan dan hartanah,timbul persoalan menarik apakah pembangunan projek loji petrokimia di Bachok Kelantan memberi impak berlainan ??? 
Alang-alang PR dan NGO mereka membantah projek petrokimia RAPID maka sepatutnya di masa yang sama PAS Kelantan dan NGO proksinya,ROYALTI juga sewajarnya menolak idea mendaratkan hasil gas atau minyak ke Pantai Senok Kelantan.Tapi ia tidak berlaku sedemikian kerana parti pembangkang sama ada PAS,PKR mahupun DAP serta semua NGO proksi mereka tahu hakikat sebenar,tidak wujud pun bahaya atau kesan buruk pada manusia mahupun alam sekitar.Bantahan di Pengerang tapi dimasa yang sama menuntut pembinaan kompleks dan petrokimia serta meminta pendaratan hasil gas di Bachok Kelantan cukup untuk membuktikan wayang pembangkang berkaitan bahaya RAPID Pengerang hanyalah propaganda politik untuk mengabui mata rakyat sahaja.Logiknya,jika kompleks dan loji petrokimia RAPID di Pengerang benar-benar mengancan nyawa penduduk dan alam sekitar, bermakna tuntutan kerajaan PAS Kelantan dan NGO ROYALTI seumpama sengaja mahu membahayakan nyawa penduduknya.Bukankah begitu wahai pembaca Badut Rakyat ???

03 di pasir puteh - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di pasir puteh - Google Blog Search


KERENGGA: Anak bekas MP Parlimen <b>Pasir Puteh</b> parah ditetak

Posted: 04 Nov 2012 08:47 AM PST

Anak lelaki bekas anggota Parlimen Pasir Puteh, Kelantan cedera parah selepas ditetak dengan parang oleh seorang daripada tiga lelaki yang menyerangnya berhampiran deretan kedai makan di Seksyen 6, Wangsa Maju, hari ini.
Timbalan Ketua Polis Daerah Sentul Supt Othman Abu Bakar berkata dalam kejadian 10.30 pagi ini, anak kepada Wan Mohd Najib Wan Mohamad iaitu Wan Mohd Faizal, 24, cedera di bahagian belakang kepala, tengkuk dan tangan.
"Ketika kejadian, mangsa berjalan bersendirian melalui deretan kedai makan sebelum dia diserang tiga lelaki terbabit manakala salah seorang daripada suspek telah bertindak menetak mangsa menggunakan sebilah parang.
"Mangsa kemudiannya berjalan ke sebuah kedai makan untuk meminta pertolongan," katanya kepada pemberita selepas majlis penutup program keselamatan jalan raya 'Reuniting Families-Child Safety Road Show' di ibunegara hari ini.
Othman berkata, dipercayai terdapat dua lagi suspek yang ketika itu sedang menunggu di dalam sebuah kereta jenis Proton Perdana berwarna hitam berhampiran lokasi kejadian.
Motif kejadian masih lagi disiasat, katanya.
Beliau berkata Wan Mohd Faizal yang bekerja sebagai jurujual kereta kini dirawat di Unit Rawatan Rapi (ICU) Hospital Kuala Lumpur.

03 di chiku - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di chiku - Google Blog Search


Blog Felda: felda <b>chiku</b> - Google Blog Search

Posted: 10 Nov 2012 09:58 AM PST

Blog Felda: <b>felda chiku</b> - Google Blog Search

Posted: 05 Oct 2012 12:00 AM PDT

Blog Felda: <b>felda chiku</b> - Google Blog Search

Posted: 26 Feb 2012 12:00 AM PST

Lembaran Sebuah Kehidupan: Hari Raya Haji 2012

Posted: 09 Nov 2012 01:55 AM PST


Semestinya ramai yang menantikan kedatangan hari Jumaat kerana hari Jumaat adalah penghulu segala hari. (read- waktu lunch panjang, esok dah weekend). I got so much to write about, tapi tak tertulis-tulis. Kadang bila semua benda nak tulis, tetiba jadi jammed kan. Stuck terus tak tau nak tulis apa padahal hati berkobar-kobar nak hapdate. Azam konon November ini nak hapdate hari-hari. Konon je sudah.
Okeh la... Oleh kerana janji  tahun lepas untuk update pasal Raya Haji tak tertunai, maka tahun ini harus qada hajat. 
Alhamdulillah diberi kesempatan untuk menunaikan ibadah puasa sunat pada  Hari Arafah 9 Zulhijjah bersamaan hari Khamis 25 October 2012. Correct me if im wrong please.. Hari tersebut juga merupakan hari perjalanan bagi kami adik-beradik untuk pulang ke kampung halaman di Sungai Petani nun. Maka saya adalah diuji sedikit pada hari itu. Sikit ajelah. Anggap macam puasa bulan Ramadhan sudahlah. huhuhu... Padahal dalam kereta tido aje. Wohooo... sekarang sudah ada driver baru. Adik bongsu dah ada lesen, maka suruh dia drive aje. Setelah kakak saya berkahwin dan punya anak, saya sudah sukar untuk mendapat kesempatan duduk di kerusi co-driver dan tidur sepanjang perjalanan. Kalau boleh bawa lebih dari 110km/j, saya suka je nak drive. Kehkehkehkeh..... but with the speedtrap AES whatsoever, homaigod 110km/j is so damn bored!
Pabila sampai di rumah ayahanda bonda, bonda pula masak tomyam dengan sambal apatah memang la saya tak amek port kerana ini adalah menguji kesabaran dengan lebih lagi! hahaha... Di kala adik-beradik sedang menjamu selera, saya terpaksa menyisihkan diri. T__T
Raya Haji kali ini, abang sulung yang berada jauh di perantauan juga turut sama pulang. Maka complete gambar adik-beradik raya kali ini. Cumanya masih belum lengkap ahli keluarga sebab abang ipar yang kerja atas laut pula tiada. 
Sesi bermaaf-maafan dilakukan. Dapat duit raya yahoooo
kakak ipar sulung mcm beria dia mintak hampun kan... hahaha
gambar abg sulung guwe tak sempat capture.

sampai senget-senget mulut ayahanda


itu dia... omma menangis ketika memeluk anak no 3 nya
dosa apakah telah mereka lakukan?

tengok anak no-4 tu. nak mintak hampun pun gaya tense je...
ni gaya anak derhaka mintak hampun.



kasih sayang adik-beradik nan abadi

abang long family with appa omma

sis family without husband di sisi

the omma daddy with the 7 siblings





Sekian kenduri gambar. Bakal bersambung to part 2.
Happy Deepavali to all my indian friends. Im going back to my hometown this weekend. To celebrate raya and mintak hampun mintak maaf lagi~~~ 

03 di wakaf bharu - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di wakaf bharu - Google Blog Search


Banglo 2 tingkat <b>di Wakaf Baru</b> | Azmiral.com

Posted: 16 Sep 2012 02:59 AM PDT

1 Lot Banglo di Wakaf Bharu

1lot Banglo untuk dijual di Wakaf Bharu.Lebih kurang 600m dari bulatan wakaf Bharu.Luas tanah 455depa..

Harga

2500kp – RM 500,000

Spesifikasi Bangunan

-Banglo 2 tingkat

-4 bilik tidur,3 bilik air

-Design moden

03 di dabong - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di dabong - Google Blog Search


Janji Bandar Baru <b>Dabong</b> jadi kenyataan — HarakahDaily

Posted: 09 Oct 2012 05:25 PM PDT

KUALA KRAI: Bukan sekadar mengingatkan rakyat terhadap tuntutan agama, sebaliknya ulama juga berjaya membawa Kelantan ke era baru dengan kemunculan bandar-bandar baru yang semakin bertambah.

Hampir semua jajahan di Kelantan memiliki kawasan pertumbuhan baru dengan pembangunan yang lebih terancangan dan tersusun.

Bermula dari Tumpat sehingga ke Gua Musang bandar-bandar baru boleh dilihat di merata tempat.

Tidak ketinggalan juga Dabong yang suatu ketika dahulu tempat buangan bagi guru-guru yang menyokong pembangkang, sekarang sudah jauh berubah.

Tidak lama lagi lanskap Dabong juga bakal berubah dengan pembangunan bandar baru yang terletak di Kampung Stong.

Kawasan seluas 45.6 hektar bakal dibangunkan taman perumahan yang lengkap dengan bangunan pejabat, rumah kedai, masjid, tadika, dewan orang ramai, taman permainan, pasar raya dan stesen minyak.

Kedudukannya di hadapan kilang papan Kompleks Perkayuan Kelantan (KPK), di tengah-tengah perjalanan Jeli-Gua Musang. Berlatarbelakangkan banjaran Gunung Stong yang menempatkan air terjun yang tertinggi di Asia Tenggara.

Suasana persekitarannya begitu nyaman, awam yang kedudukan agak rendah seumpama berada di Tanah Tinggi Lojing.

Bandar Baru Dabong bakal menjadi kenyataan apabila majlis perletakan batu asas disempurnakan Menteri Besar, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat semalam.

Bandar baru itu akan menempatkan 48 unit rumah teres kos sederhana rendah, 196 unit rumah teres kos sederhana, 56 unit rumah berkembar, 106 (banglow) dan 20 unit (rumah kedai).

Fasa pertama melibatkan pembinaan 12 unit rumah teres kos sederhana rendah, 29 unit (kos sederhana) dan seunit rumah banglow akan dibangunkan tidak lama lagi.

Projek tersebut dilaksanakan KPK dengan kerjasama DPS Group of Companies dibangunkan tiga fasa. Projek berkenaan membabitkan pelaburan lebih RM40 juta.

DPS sebuah syarikat yang berpangkalan di Melaka juga akan membina sebuah kilang perabot dengan pelaburan sebanyak RM15 juta, bakal menyediakan 100 peluang pekerjaan.

Pengerusi KPK, Zulkifli Mamat berkata, Bandar Baru Dabong dibangunkan mengambil masa kira-kira lima tahun.

"Bandar Baru Dabong di Stong akan menjadi bandar berkembar dengan pekan Dabong yang sedia ada. Dabong lama yang menempat stesen kereta api tidak lagi dapat menampung pembangunan baru memandangkan kawasannya agak terhad.

"Pekan lama mempunyai keistimewaan tersendiri dengan stesen kereta api yang menjadi tumpuan pelancong untuk mengunjungi Taman Negeri Stong," katanya selepas majlis perletakan batu asas dan perasmian pejabat baru KPK.

Adun Dabong, Arifabillah Ibrahim berkata, janji kerajaan negeri untuk membangunkan sebuah Bandar baru di Dabong akhirnya menjadi kenyataan.

Kata beliau perkara itu terkandung dalam manifesto pilihan raya PAS Kelantan 2008.

"Saya antara orang yang paling gembira kerana janji-janji kita kepada rakyat pada pilihan raya umum lalu kini semakin menjadi kenyataan.

"Inilah yang dinamakan sebagai janji yang ditetapi. Kita juga mampu menepati janji-janji yang dibuat bagi manfaat rakyat," katanya.

Harakahdaily.net


Related News:

03 di galas kelantan - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di galas kelantan - Google Blog Search


<b>Galas</b> : Tarikh sidang DUN <b>Kelantan di</b> ubah kepada 7 hingga 11 <b>...</b>

Posted: 22 Oct 2010 07:00 PM PDT

Photobucket
14 Zulkaidah 1431H.

KOTA BHARU: Persidangan Dewan Undangan Negeri (DUN) Kelantan yang dijadual bermula pada 1 November ini ditangguh kepada 7 November, kata Speaker DUN Datuk Mohd Nassuruddin Daud, Jumaat.

Beliau berkata penangguhan bagi membolehkan semua anggota dewan dapat memberi perhatian penuh kepada persidangan DUN memandangkan proses pilihan raya kecil DUN Galas telah selesai ketika itu.

Tarikh sidang DUN Perak seperti tidak diambil kira oleh pihak SPR bila menetapkan tarikh hari mengundi pada 4 November.

"Keputusan penangguhan itu diputuskan semalam dan keputusan ini bagi membolehkan semua dapat menumpukan sepenuh perhatian kepada persidangan DUN yang akan memfokuskan kepada pembentangan bajet 2011. "Ini adil kepada semua pihak yang mungkin tidak dapat beri tumpuan kerana ketika itu pilihan raya kecil Galas sedang berlangsung," katanya.

Beliau berkata persidangan akan berlangsung sehingga 11 November.

Baru-baru ini Mohd Nassuruddin dilapor berkata persidangan itu akan berlangsung seperti yang dijadualkan dan hanya ditangguh sehari iaitu pada 4 November yang merupakan hari pengundian DUN Galas.

Pilihan raya kecil kerusi DUN Galas diadakan selepas wakilnya Chek HashimSulaima dari PAS meninggal dunia akibat kanser usus pada 27 September lepas.


di negeri kelantan - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

di negeri kelantan - Google Blog Search


PASUKAN BOLING <b>NEGERI KELANTAN</b> CIPTA SEJARAH <b>...</b>

Posted: 08 Oct 2012 01:22 AM PDT

Tarikh:           30 September 2012 ( AHAD )

Tempat:        Negeri Sembilan

            KELANTAN: 30 September 2012. Pasukan Boling Jabatan Bomba dan  Penyelamat Malaysia Negeri Kelantan telah mencipta sejarah setelah dinobatkan sebagai Johan berpasukan Kejohanan Boling MASKAB siri ke-8 di Negeri Sembilan. Johan terbuka juga di juarai pasukan Negeri Kelantan diwakali oleh PB Mohd Rosdi  manakala tempat ketiga wanita dijuarai oleh PB Che Norhayati. PKPgB Azani bin Aziz mengetuai pasukan boling Negeri Kelantan berkata, hasil dorongan dan berkat doa warga jabatan, kita mencipta kejayaan dalam boling kali ini, katanya kepada Pegawai Perhubungan Awam.

03 di pengkalan chepa - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di pengkalan chepa - Google Blog Search


Makan2 Klate 6 | Satay Malaysia <b>Pengkalan Chepa</b> - Hikayat Budak <b>...</b>

Posted: 07 Nov 2012 02:35 AM PST

dah agak lama dah member aku kata nak bawa aku pi pekena satay kat restoran ni. akhirnya, sampai jugak hasrat hati beliau. malam tu, kami pekena satay di restoran Satay Malaysia yang terletak di Jalan Pengkalan Chepa, Kota Bharu, Kelantan. (coordinate :   6° 9'18.55"N 102°16'19.66"E)

kedainya nmpak agak sempoi. menu pon sempoi. selain satay, ada jugak makanan yang lain. malam tu, kami berempat. aku, hakim, ikrar, dan husni. tapi kami pesan satay set untuk 8 orang. sebab kalau ikut set untuk 4 orang baru 25 cucuk. kalau setakat satay 25 cucuk, aku sorang pon boleh habis. hehehe..


satay dia, nak kata sedap tu, bagi aku, biasa je. standard je. harga kalau ikut bilangan cucuk, RM0.70 secucuk. agak mahal bagi aku. sebab satay pasar malam kat rumah aku baru RM0.40 secucuk. lagi sedap dari yang ni. sekali sekala, tak pe la. stakat nak keluar makan dengan member secara santai, boleh la.

satay okay, nasi impit okay, roti dia pon sedap. cuma, jangkaan awal aku sangat tepat pasal kuah dia. MANIS.! oghang kedah kata maneh-melugai. (bukan maneh-melecaih).


tapi, macam yang aku kata sebelum ni, kalau mengikut pertimbangan aku, memang akan bias sebab lidah aku lidah utara. aku agak allergi dengan makanan manis yang berlebihan.

buktinya, lepas makan satay tu, aku migraine. seriusly.! tahun lepas, aku juga pernah migraine sebab makan kway teow kung fu yg kuahnya sangat manis kat penang. masa aku tingkatan berapa entah, aku pernah DEMAM sebab pekena pasembur yang kuahnya sangat-sangat manis.
 
so, kalau nak tau macam mana rasa satay ni,sedap atau tak, lebih baik cuba sendiri...

maa'ssalamah,

03 di tanah merah - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di tanah merah - Google Blog Search


Imam Mati Dipukul Dalam Surau <b>Di Tanah Merah</b> | Detik Perubahan

Posted: 07 Nov 2012 04:15 AM PST

TANAH MERAH – Seorang imam, yang hendak melaungkan azan Subuh, mati akibat dipukul di surau Kampung Gual Petai Lima, Gual Ipoh di sini hari ini.

Abdullah Nawang, 77, yang cedera parah di leher dan kepala, mati di unit kecemasan Hospital Tanah Merah.

Sehubungan itu, polis menahan seorang lelaki berusia 57 tahun di sebuah kedai kopi di Kampung Kulim, kira-kira tiga kilometer dari tempat kejadian pada pukul 7 pagi ini, kata Ketua Polis Daerah Tanah Merah DSP Abdul Aziz Mahmud.

Bercakap kepada pemberita di sini, Abdul Aziz berkata suspek yang tinggal tidak jauh dari surau itu pernah mendapat rawatan di Wad Psikiatri Hospital Raja Perempuan Zainab II (HRPZII), Kota Baharu.

"Polis percaya Abdullah dipukul menggunakan senjata tumpul atau objek keras, dan polis sedang mencari senjata yang digunakan suspek yang dipercayai dibuang tidak jauh dari tempat kejadian," katanya.

Isteri mangsa, Ramlah Ahmad, 67, yang ketika kejadian berada di ruang solat wanita di surau itu, berkata beliau terdengar bunyi bising seperti orang terjatuh di dalam surau.

"Apabila melihat ke bahagian solat lelaki, saya nampak suami dalam keadaan berlumuran darah di atas sejadah.

"Ketika itu, saya sedang memakai telekung untuk menunaikan solat Subuh.

Arwah tidak sempat melaungkan azan," katanya sambil memberitahu bahawa setiap pagi suaminya akan mengimamkan solat Subuh di surau itu.

Abdullah yang menoreh getah di kampung itu meninggalkan seorang isteri dan empat anak serta 20 cucu.

Mayat Abdullah dibedah siasat di Hospital Tanah Merah sebelum diserah kepada keluarga untuk dikebumi. – BERNAMA

MP PKR <b>Tanah Merah</b>: Percubaan AES <b>di</b> 14 Lokasi (10 kamera <b>...</b>

Posted: 05 Nov 2012 05:21 AM PST

Posted on by Pelapor

PEMBERITAHUAN PERTANYAAN DEWAN RAKYAT
PERTANYAAN : LISAN JAWAB BERTULIS
DARIPADA : TUAN AMRAN AB GHANI [TANAH MERAH]
TARIKH : 27.09.2012 (KHAMIS)
SOALAN : Minta MENTERI PENGANKUTAN menyatakan jumlah saman yang telah dikeluarkan setelah Automated Enforcement system (AES) dilaksanakan di seluruh negara dengan jumlah kompaun yang dikeluarkan berserta kompaun paling maksimum pada musim perayaan yang lepas serta keberkesanan sistem tersebut bagi mengatasi masalah kemalangan setiap kali musim perayaan.

JAWAPAN :
Tuan Yang di-Pertua,
Tiada pengeluaran saman yang di buat melalui Automated Enforcement System (AES) pada musim perayaan yang lepas memandangkan pada tempoh tersebut pelaksanaannya masih dalam peringkat Pilot Stage di man melibatkan pengujian sistem. Untuk makluman, sistem AES baru sahaja mula beroperasi secara live untuk fasa pertama Roll-out pada 23 september 2012. Pelaksanannya bagi peringkat ini melibatkan 14 lokasi serta pengoperasian 10 kamera tetap dan 4 kamera mudah alih.

Selama dua hari beroperasi iaitu 23 dan 24 september yang lepas, sebanyak 3,344 imej kesalahan telah Dirakam dan sedang dalam proses pengesahan oleh pihak jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) sebelum saman dikeluarkan kepada pesalah lalu lintas.

Tuan Yang Dipertua,
Instituit Penyelidikan Keselamatan Jalan Raya (MIROS) menjalankan kajian terhadap keberkesanan pelaksanaan AES. Kajian tersebut meliputi perkara-perkara berikut:
(i) mengenalpasti tahap kesedaran orang ramai terhadap pelaksanaan AES.
(ii) menilai keberkesanaan kempen advokasi AES.
(iii) mengenalpasti keberkesanan AES sebagai intervensi keselamatan jalan raya.
(iv) mengenalpasti tahap perubahan sikap pemandu hasil daripada pelaksanaan AES.

Hasil penilaian akan dapat digunakan untuk proses penambahbaikan dalam program advokasi keselamatan jalan raya dan pelaksanaan AES.

Makluman Seminar <b>Di Tanah Merah</b> Kelantan - Pusat Rawatan <b>...</b>

Posted: 21 Oct 2012 10:20 PM PDT

[unable to retrieve full-text content]Makluman Seminar Di Tanah Merah Kelantan. Tajuk : Pengubatan Islam Menggunakan Ruqyah Ayat 33. Tempat : Masjid Sultan Ismail Petra Bandar Tanah Merah KELANTAN. Tarikh : 24 NOVEMBER 2012 (SABTU). Masa : ...

03 di perupok - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di perupok - Google Blog Search


Rebut peluang menerusi Empower | Malaysia Zoom

Posted: 03 Nov 2012 04:10 PM PDT

BACHOK 2 Nov. – Rakyat di kawasan Parlimen Bachok perlu merebut peluang menerusi Program Empower di bawah kelolaan Majlis Pembangunan Wilayah Ekonomi Pantai Timur (ECERDC).

Ketua Pemuda UMNO bahagian, Datuk Muhammad Zaidi Sidek berkata, kerajaan memperuntukkan sebanyak RM4 juta bagi menjayakan program tersebut melibatkan kemahiran dan pembangunan modal insan di daerah ini.

Menurutnya, usaha itu akan memastikan Bachok tidak ketinggalan dalam aspek pembangunan.

"Bagi saya ini adalah satu perkara yang baik dan wajar diberikan kerjasama oleh semua kerana bakal memberikan banyak manfaat.

"Program ini adalah hasil usaha yang dilakukan oleh pemimpin kita, Datuk Dr. Awang Adek Hussin (Ketua UMNO bahagian) bagi memastikan Bachok turut menerima pembangunan seperti kawasan-kawasan Parlimen yang lain," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas merasmikan majlis Penutup 'Quest For Excellent' dalam Bahasa Inggeris di Sekolah Kebangsaan (SK) Perupok dekat sini semalam.

Terdahulu, beliau menyampaikan sumbangan cermin mata kepada 32 murid SK Perupok dan SK Beris Kubor Besar.

Program anjuran ECERDC itu bertujuan untuk meningkatkan tahap penguasaan dan mewujudkan pembelajaran menarik terhadap Bahasa Inggeris dalam kalangan murid sekolah.

Seramai 100 murid tahun lima dari kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) Perupok telah menyertai program tersebut.

Sementara itu, seorang peserta, Mohd. Faiz Bustamin, 12, dari SK Perupok berkata, program tersebut banyak membantunya meningkatkan tahap penguasaan bahasa berkenaan.

"Banyak perkara yang saya pelajari sepanjang mengikuti program ini terutama dari aspek penulisan, pertuturan serta tatabahasa.

"Selain itu, kaedah pembelajaran menarik yang didedahkan kepada para peserta menjadikan kami lebih mudah memahami bahasa ini," ujarnya.

Dipetik dari Utusan Malaysia

YM Paduka Ayahnda Uda: Berada <b>di perupok</b> Bachok kelantan

Posted: 09 Feb 2010 11:14 PM PST


Menjlis perkahwin Abg Long samurai bergambar ayahanda pak uda, ayahandaPutra,ayahanda Sedi Lipan ,Ayahanda Pak Nik askar,Ayahanda Lee Tanah MerahDan Kanda Udi

aduan rakyat - masalah nelayan parit <b>perupok di</b> dun maharani

Posted: 13 Mar 2010 09:15 AM PST

Parit Perupuk Laut, Rabu 3 Mac 2010


YB Dr. Mohammad  Taslim bersama AJK DUN Maharani telah  menemui nelayan-nelayan di Parit Perupok Laut, Jalan Jonid, Muar. Nelayan-nelayan tersebut melalui Persatuan Nelayan  telah mengadu di   Pusat Khidmat ADUN Maharani, Parit Bakar,Muar berkaitan peparitan di Jeti mereka. Parit laluan mereka ke laut terlalu sempit, cetek dan di kiri kanan parit  ditumbuhi pokok-pokok. Masalah ini telah diajukan kepada pihak yang bertanggungjawab beberapa tahun yang lalu tetapi sehingga sekarang tidak ada tindakan. Sekiranya mereka ini berlarutan ini akan menjejaskan pendapatan para nelayan.YB Dr Mohammad telah mengajukan masalah ini kepada Jabatan Pengairan dan Saliran Daerah Muar untuk tindakan lanjut.

Pada hari Rabu 3 Mac 2010 jam 10.45 pagi YB Dr Mohammad telah turun padang bersama rakyat untuk meninjau masalah yang dihadapi oleh nelayan tersebut.Turut hadir wakil Juruterta JPS Daerah Muar dan wartawan akhbar Cina (Sin Chew Jit Poh, Nanyang Siang Pau, China Press dan Oriental  Daily News). Mereka mendengar permasalah nelayan serta keluhan mereka. 

YB Dr Mohammad, para tetamu  dan wartawan  telah  dibawa menaiki bot nelayan untuk melihat sendiri masalah yang dihadapi oleh para nelayan di situ. Pihak JPS berjanji akan membawa masalah  kepada pihak yang berkenaan  kerana kawasan ini juga di bawah  kelolaan Majlis Perbandaran Muar.Masalah di jangka dan diharap dapat diselesaikan dalam tahun ini juga.

 Di antara permohonan nelayan tersebut ialah:
1. Mendalam dan melebarkan parit laluan mereka ke Selat Melaka,
2. Menebang pokok-pokok yang menutupi tebing parit,
3. Mendirikan pondok yang berlampu di jeti,
4. Menaiktaraf jalan di tepi parit menghala ke laut,
5. Memasang lampu jalan dan lampu isyarat supaya mudah mereka kembali ke jeti ketika keluar waktu malam atau awal pagi.

 Perahu tersadai di atas lumpur menunggu air pasang

baru nelayan dapat turun ke laut.Ini merugikan masa mereka.

Cetek...sempit...semak....inilah laluan nelayan ke laut.

Nak ke laut? Perahu pu tak boleh lalu....

Perhatikan betapa ceteknya  parit semasa air surut. 
Perahu/bot nelayan  terpaksa menunggu air penuh baru boleh ke laut. 
Ini merugikan masa dan menjejaskan tangkapan mereka.

YB Dr Mohammad bersama AJK DUN Maharani,

En.Adam Ketua Persatuan Nelayan

dan wakil Jurutera JPS Muar 

 YB Dr Mohammad dan Wakil Jurutera JPS di temuramah wartawan

YB menyerahkan salinan surat aduan  kepada  JPS .

diperhatikan oleh (kiri) En. Mohamad Husein,Ketua Kampong Sri Jong

dan (kanan) Sdr Abd Razak. 

En Adam menerima salinan surat aduan dpd YB Dr Mohammad

Serius nampaknya YB berbincang dengan wakil JPS

 Wartawan menemuramah para nelayan

Wartawan turut turun ke laut untuk membuat tinjauan

Pengalaman yang tidak boleh dilupakan,ke laut bersama nelayan

YB dan AJKnya bergambar bersama Ketua  nelayan.

Dari kiri Sdr Lokman,Sdr Abu Bakar,En Adam,YB dan Sdr Rozi

Sedikit  sumbangan kepada En. Adam yang mewakili  nelayan

Berita di atas tersiar dalam semua akhbar perdana berbahasa Cina edisi Johor

keesokan harinya.


 



03 di tumpat - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di tumpat - Google Blog Search


PAS Merudum <b>Di Tumpat</b> | Kickdefella

Posted: 11 Sep 2012 09:47 AM PDT

by Sheih on September 12, 2012

Kosong! Majlis hari raya yang hambar.

Usaha sambung nyawa PAS Kelantan di Parlimen Tumpat khasnya di DUN Wakaf Baru berakhir dengan hambar semalam. Di sebelah siangnya majlis jamuan hari raya tidak mendapat sambutan langsung setelah terdapat penentangan diperingkat akar umbi PAS manakala di sebelah malamnya pula tidak lebih 1,500 orang hadir di dalam ceramah raksasa bertajuk "Pertahankan Kerajaan Islam Kelantan".

Jika perhitungan semalam diambil serius bererti hanya 1,500 orang yang mahu mendengar ceramah mengenai mempertahankan kerajaan PAS di Kelantan. Apa jadi selebihnya? DUN Wakaf Baru mempunyai lebih 20,000 pengundi berdaftar dan Parlimen Tumpat pula mencecah hampir 100,000 pengundi. Ia merupakan antara kawasan Parlimen yang teramai pengundinya. Parlimen Tumpat mempunyai 4 kerusi Dewan Undangan Negeri dan 3 daripadanya dimenangi oleh PAS dalam PRU 12 2008 lalu.

Sebelum ini pihak penganjur galak meramalkan jumlah kehadiran yang luar biasa kerana beberapa faktor yang antaranya ialah kerana ia dibuat di perkarangan rumah Ketua Cawangan UMNO di dalam DUN Wakaf Baru. Pihak penganjur juga secara terbuka mengucapkan ribuan terima kasih kepada blog ini kerana memberikan pelbagai publisiti untuk program tersebut. Malangnya, blog ini pun tidak mampu untuk membantu PAS di Tumpat dan Wakaf Baru.

Pelbagai aktiviti dan persediaan tidak membuahkan hasil.

Sebelum ini blog ini melaporkan rungutan daripada akar umbi PAS yang mendakwa tidak senang dengan penganjuran yang 'ada udang disebalik batu' kata mereka. Ini mengakibatkan ada dikalangan mereka secara terbuka menyatakan penentangan menerusi sms-sms dan edaran nota.

Ceramah raksasa disebelah malam itu juga menyaksikan kehadiran 3 gergasi PAS hadir memberikan ceramah ialah YB PAS Tumpat, YB PAS Wakaf Baru dan Musyidul AM PAS sendiri iaitu Nik Aziz. Namun begitu nama YB Timbalan Menteri Besar yang juga ADUN PAS Pasir Pekan, iaitu salah satu DUN dalam Parlimen Tumpat tidak pula tersenarai. Turut tercicir ialah ADUN Kelaboran dan juga Timbalan Speaker Dewan Negeri Kelantan yang tercemar dengan khabar angin menjadi suami kepada bekas penyanyi dan pelakon Abby Abadi.

Mesyuarat demi mesyuarat gagal menjadikan program ini suksess.

Apa yang jelas ialah ahli PAS di peringkat akar umbi kini secara terang-terangan memboikot aktiviti-aktiviti Parti mereka tanpa segan silu lagi. Fenomena ini begitu ketara sejak hampir dua tahun kebelakangan ini bukan sahaja terhadap aktiviti PAS di dalam Kelantan tetapi juga aktiviti-aktiviti PAS Kelantan di Kuala Lumpur dan lain-lain tempat.

Kemabukan pimpinan PAS dengan slogan ke Putrajaya berkemungkinan berakhir dengan kehilangan penguasaan mereka di Kelantan. Yang dikejar tak dapat, yang dikendung keciciran.

Pertahankan Kerajaan PAS Kelantan hanya bersandar kepada 1,500 orang pendengar sahaja. Semua foto ehsan KB Guy.

Subhanallah! - Ayam berkaki empat <b>di Tumpat</b> (GAMBAR) - Taotauajer

Posted: 13 Sep 2012 06:48 AM PDT

TAOTAUAJER - Ayam berkaki empat adalah kejadian yang jarang-jarang kita jumpa. Di tumpat Seorang suri rumah nyaris memasak kari ayam berkaki empat apabila dia terbeli ayam pelik yang mempunyai empat kaki pada 10 SEPT lepas.
Dua daripada kakinya tumbuh di bahagian punggung ayam tersebut.

Hasnah Yahya, 48, berkata, dia membeli ayam itu di sebuah gerai menjual ayam di Chabang Tiga Berangan di sini, untuk dijadikan kuah roti jala pada hari raya kedua lalu.
"Saya ke gerai ayam itu membeli dua ekor ayam untuk dijamu kepada sanak saudara.
"Masa membeli ayam ini memang saya tidak perasan ia mempunyai empat kaki.
"Mungkin masa itu ramai pelanggan, beratur panjang juga saya untuk mendapatkan dua ekor ayam ini, cuma seekor sahaja yang berkaki empat," katanya.
Bagaimana pun Hasnah berkata, dia menyedarinya selepas menyediakan rempah di dapur untuk memasak kari ayam dan ketika menyiang ayam terbabit dia terpegang kaki ayam itu.
"Terkejut saya seketika dengan penemuan pelik ini kerana seumur hidup saya ini pertama kali saya melihat ayam berkaki empat.
"Tetapi sayang ia sudah disembelih, kalau tidak mungkin ayam ini akan dipelihara," katanya kepada Sinar Harian.
Menurutnya, walaupun sebelah kaki ayam itu terpotong, dia tidak meneruskan hasratnya untuk memasak kari ayam pada hari tersebut.
"Saya batalkan niat untuk memasak kari ayam berkaki empat ini kerana khuatir tidak berselera untuk menjamah.
"Ayam pelik ini seberat dua kilogram yang dibeli dengan harga RM10 diberikan kepada saudaranya dan sehingga kini masih disimpan di dalam peti sejuk," katanya.

TAOTAUAJER : Memang jarang berlaku kejadian macam nie... jarang-jarang nak jumpa ayam yang berkaki empat. Ayam tu cacat la kot tu yang boleh ade kaki lebih. Ini lah Kehebatan Kekuasaan Allah yang mencipta segenap alam. - Koleksi Kejadian Pelik dan Luar Biasa.

Bahaya rumah tepi jalan , <b>di Tumpat</b> kereta rempuh ruang tamu <b>...</b>

Posted: 05 Sep 2012 08:17 PM PDT

Nak dapat duit mudah dalam USD ? klik sini ....

Satu klik satu USD tak mau ka ? klik sini ....

Di Tumpat , Kelantan, seorang budak lelaki berusia dua tahun yang sejak beberapa hari lalu sering bermain sambil mengibar Jalur Gemilang, maut dalam keadaan masih memegang bendera kebanggaan negara itu selepas dilanggar sebuah kereta yang terbabas sebelum merempuh rumah kedai milik datuknya, kelmarin.

Inilah bahaya buat rumah dekat dengan jalan utama ni ....

Dalam kejadian jam 5.30 petang di Kampung Dalam Rhu, di sini, mangsa, Adam Firdaus Mohd Shukri meninggal dunia ketika dalam perjalanan ke Hospital Tumpat akibat parah di kepala, badan serta patah tulang rusuk.

Sebelum kejadian, anak bongsu daripada tiga beradik itu bermain sambil memegang Jalur Gemilang di ruang tamu dengan diawasi ibunya, Nik Salwani Abdullah, 26, yang ketika itu menemani dua lagi anaknya, Shahrul Yuzy Faizal, 10, dan Mohd Ikhwan, 5, yang membuat kerja sekolah.

Tiba-tiba, sebuah Mercedes Benz 190E dipandu seorang lelaki berusia 60-an merempuh bahagian depan rumah kedai dan mangsa terseret bersama runtuhan konkrit dinding sebelum terbaring berlumuran darah di satu sudut ruang tamu.

Kanak-kanak itu diangkat neneknya, Aisyah Seberang, 55, ke luar rumah dan dibawa jiran ke Hospital Tumpat, tetapi disahkan sudah meninggal dunia.

Hurrm ...orang tua kalau bawa kereta  jaga-jaga ikut belakang dia , selalu bersantai-santai tak tau mana nak tuju . Bukan semua ye , tapi selalunya macam tu .

Mari sedekahkan Al-Fatihah untuk arwah . Berita penuh


Apa pendapat anda ? Jangan lupa bagi komen di bawah ni ...

Nak dapat duit mudah dalam USD ? klik sini..

Satu klik satu USD tak mau ka ? klik sini ....

 

BLOG KELANTAN

Copyright 2010 All Rights Reserved