ads

Rabu, 29 Mei 2013

03 di mengkebang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di mengkebang - Google Blog Search


BLOG KELANTAN: 03 <b>di mengkebang</b> - Google Blog Search

Posted: 09 May 2013 11:05 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG KELANTAN: 03 <b>di mengkebang</b> - Google Blog Search

Posted: 16 Apr 2013 11:51 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG KELANTAN: 03 <b>di mengkebang</b> - Google Blog Search

Posted: 02 Apr 2013 11:29 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG KELANTAN: 03 <b>di mengkebang</b> - Google Blog Search

Posted: 02 Mar 2013 11:26 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Kerjasama jayakan sambutan Aidilfitri - PAS <b>Mengkebang</b>

Posted: 12 Oct 2009 08:42 PM PDT

KUALA KRAI - Kerjasama penghulu mukim dalam Dewan Undangan Negeri (DUN) Meng-kebang terserlah apabila masing-masing menyediakan satu hidangan untuk juadah sambutan Aidilfitri Majlis Tin-dakan DUN (MTD) itu, dekat sini, semalam.

Pengarah MTD yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Mengkebang, Abdul Latiff Abdul Rahman berkata, antara hidangan disediakan 12 penghulu mukim terbabit ialah gulai kawah, sate, lemang, ketupat, roti jalan, kuih raya dan minuman.

Menurutnya, majlis sambutan itu turut mendapat kerjasama peserta Ladang Rakyat DUN Mengkebang yang membuat persiapan tempat dan membantu urusetia penganjur melayan kira-kira 3,000 tetamu yang hadir.

"Majlis sambutan yang men-jadi acara tahunan MTD ini adalah antara peluang terbaik bagi rakyat di daerah ini terutama di Mengkebang untuk hadir, bertemu mata dan mengeratkan lagi hubungan.

"Majlis seumpama ini juga dapat memberi gambaran jelas kerjasama erat dan semangat tinggi yang diberikan semua penghulu mukim dan petugas bagi menjayakan pelbagai aktiviti MTD Mengkebang," katanya.

Beliau berkata demikian ketika ditemui Sinar Harian pada majlis sambutan Aidifltri anjuran MTD Mengkebang di Dataran Sungai Durian, dekat sini, semalam, yang bermula dari jam 12 tengah hari hingga 3 petang.

Hadir sama Pegawai Agama Jajahan Kuala Krai, Alias Abdul Rahman; Ketua Dewan Pemuda Pas Kawasan, Mahadi Mat Zin; Naib Ketua Dewan Muslimah Pas kawasan, Hazimah Khalipah dan Setiausaha MTD Manek Urai, Mohamad Harun.

Abdul Latiff berkata, pihaknya tidak menganjurkan majlis sambutan itu lebih awal kerana bimbang tidak ramai yang dapat hadir kerana masing-masing masih 'sibuk' berhari raya dan memenuhi jemputan banyak rumah terbuka lain.

Katanya, majlis sambutan yang turut dihadiri pelbagai lapisan masyarakat tanpa mengira kaum itu dimeriahkan juga dengan pengagihan kira-kira 100 sampul duit raya kepada kanak-kanak yang hadir.-sinar harian

BLOG KELANTAN: 03 <b>di mengkebang</b> - Google Blog Search

Posted: 31 Jan 2013 11:28 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Adiza saidi: BERAYA <b>DI</b> KAMPONG KUBANG TELAGA

Posted: 27 Oct 2012 08:00 PM PDT

selamat tinggal mengkebang,berakhir beraya di mengkebang,pah ni beraya pula di
kampong kubang telaga,kampong asal tanah kelahiran ku.olih kerana bonda ku yang tercinta 
tiada di mengkebang,jadi aku terpaksa singkatkan perayaan ku di mengkebang dan 
akan bertemu dan beraya dengannya walau dimana dia berada. selepas beraya
bersama kakak ku di sungai pas dan adik ku di mengkebang serta pak sedaraku
juga di mengkebang , aku segera bertolak ke kampong kubang telaga.
lebuh raya ipoh - kuala terengganu
gambar kenangan hari raya tahun lepas di rumah kakakku di kampong kubang telaga.
melawat kandang kambing di hari raya.
penternak,pengedar, penjual,pembeli.........anak buah aku.so
kalau ada sesiapa yang berminat bulih lah hubungi nomber talipon
di atas.....segala urusan berkaitan bisa di setel.........

BLOG KELANTAN: 03 <b>di mengkebang</b> - Google Blog Search

Posted: 01 Apr 2013 11:45 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Adiza saidi: BALIK BERAYA <b>DI MENGKEBANG</b>

Posted: 25 Oct 2012 12:00 AM PDT

macam biasa hari raya haji aka hari raya korban aku misti balik beraya di kampong.
tapi tahun ni lain sikit, kebiasaannya aku balik beraya sekeluarga,isteri anak anak dan
cucu. tapi kali ini aku hanya balik bersama anak menantu dan cucu sahaja, isteri  tak
ikut bersama kerana kurang sihat. untuk mengelak dari kesesakan jalan aku telah bertolak
awal pagi sehari sebelum raya.Sedia maalum hari raya HAJI tahun ini  telah jatuh pada 
jumaat,jadi aku pun mengambil keputusan balik pada hari khamis (hari kemuncak bagi rakyat 
malaysia berketurunan anak kelantan balik kampong). aku mula bergerak atau pun bertolak
dari rumah kira kira pukul 4.30 pagi ia itu  lebih kurang sejam setengah sebelum subuh.
alhamdullillah .....perjalanan bergerak lancar.
seperti yang di rancang......singgah sembahyang subuh di masjid abu bakar raub.
solat subuh telah pun selesai.
bergerak menerus kan perjalanan.
alahai.................nak lari  dari jem, kena jugak jem di merapuh
al hamdulillah.........sampai di rumah selepas zohor
melawat kebun salak di belakang rumah
pokok salak yang baru tanam
singgah sembahyang di masjid sungai pas
melintasi depan rumah untuk ke guchil
bandar kuala krai waktu malam
teman auni (cucu ku) makan kenturki
menunggu kenturki.......tak sabar menunggu dah tepuk tepuk meja.
aaaaaaaaaa...... baru ceria.......order dah sampai
alamak.................geram giler kerana tersalah order
dah tak sabar nak makan.......
pekan guchil waktu malam (malam raya)

Adiza saidi: PAGI RAYA <b>DI MENGKEBANG</b>

Posted: 26 Oct 2012 12:30 PM PDT

selepas solat subuh aku segera bersiap ape ape yang patut. adik dan anak buah ku 
juga bersiap dengan urusan masing masing,adik ku bersiap dengan kerja jahitannya
yang belum siap tempahan jahitannya semalam. dia wajib siapkan kerana hari ni  orang
yang tempah datang ambik. sebentar lagi aku nak ke masjid untuk solat sunat  aidul  adha.
7.00 pagi aku mula bergerak ke masjid.
masjid  mengkebang selepas solat raya
                                                   possing  dalam masjid selepas solat
                                             bersama cucu saudara ,mohd naufal
                                 singgah bergambar depan rumah seorang sahabat lama.
                                                           cabang tiga pak da gusi
                                                               rumah ku berubah wajah
                                                        sungai pahi sebelah rumah ku
                                          kenangan di atas jambatan depan rumah

pukul 10.30 bersiap untuk beraya kerumah pak sedara di lembah sentosa 
singgah beraya di rumah pok wil bukit marak
rumah encik zul rakan fb yang paling aktif.

BLOG KELANTAN: 03 <b>di mengkebang</b> - Google Blog Search

Posted: 21 Sep 2012 11:19 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

LAPANGAN TERBANG <b>DI</b> KELANTAN « sejarahkelantan

Posted: 12 Sep 2012 07:14 PM PDT


Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.
Tahukah anda bahawa Kelantan suatu masa dahulu mempunyai 4 buah lapangan terbang?
3 daripadanya dibina oleh British yang ketika itu memerintah Kelantan dan 1 dibina oleh pihak syarikat yang menguruskan ladang di Mengkebang, Kuala Krai.
Mesti ramai antara kita kurang dan hampir tidak tahu akan fakta ini. Memang betul, Kelantan mempunyai 4 lapangan terbang iaitu:
I) Lapangan Terbang Pengkalan Chepa
II) Lapangan Terbang Udara Gong Kedak
III) Lapangan Terbang Bawah Tanah Lalang Luas,
IV) Lapangan Terbang Sasar Mengkebang, Kuala Krai
Lapangan Terbang Pengkalan Chepa , Kota Bharu Kelantan
Lapangan ini telah wujud semenjak sekian lama.  Semasa Perang Dunia ke-2 angkatan Tentera Jepun telah memulakan serangan mereka dengan sasaran utama menawan pengkalan terbang ini. Tujuan utama pembinaanya adalah lebih kepada penerbangan Domestik untuk kegunaan orang kenamaan pada waktu itu. Ini bertepatan kerana ianya dibina berhampiran bandar pemerintahan Kelantan iaitu Kota Bharu.
Kini ianya dipanggil Lapangan Terbang Sultan Ismail dan menjadi lapangan terbang yang utama di Kelantan.
Lapangan Terbang Gong Kedak, Pasir Puteh – Besut
Landasan Kapal Terbang Gong Kedak telah wujud sebelum Perang Dunia Ke Dua lagi. Pada awal tahun 60an, landasan ini masih lagi digunakan oleh pihak Tentera Udara British untuk sesi latihan dan seterusnya pada tahun 70an sehingga 1989, landasan kapal terbang ini digunakan oleh ATM sebagai kawasan latihan khususnya latihan payung terjun. (artikel lanjut di Laman Web Rasmi TUDM)
Asasnya, lapangan terbang ini dibina oleh British untuk tujuan domestik serta perdagangan kerana Pasir Puteh sebelum Perang Dunia adalah sebuah bandar pelabuhan sama seperti di Tumpat dan ianya adalah nadi ekonomi Kelantan pada waktu itu.
British membinanya bagi memudahkan mereka untuk megawal aktiviti perkapalan dan pelabuhan ini disamping itu, ia juga amat strategik untuk pertahanan udara Kelantan dan ini ia juga satu pengkalan yang signifikan untuk pertahanan udara semenanjung Malaysia.
Lapangan Terbang Bawah Tanah Lalang Luas, Machang
Ia dibina khusus untuk kententeraan iaitu sebagai pertahana udara ruang udara Kelantan waktu itu. Lokasi lapangan terbang ini juga strategik kerana ianya berada ditengah-tengah Kelantan. Pada masa tersebut British telah menempatkan  sejumlah pesawat terbang jenis Hudson dan jenis Vickers – Vildebeeste dari pasukan No.1 Squadron Royal Australian Air Force di Lapangan Terbang Pengkalan Chepa, Gong Kedak dan Lalang Luas.
Lapangan Terbang Sasar Mengkebang, Kuala Krai
Pembinaan lapangan terbang ini tidak ketahui umum, dari lokasi pembinaannya boleh kami simpulkan ianya dibina untuk tujuan pemantauan aktiviti ekonomi di kawasan Hulu Kelantan suatu masa dahulu kerana kawasan ini pada tahun 1900 – 1970 an terkenal sebagai kawasan perlombongan emas, pembalakan dan perlandangan getah serta kelapa sawit.
Mengkebang itu sendiri adalah satu kawasan estet yang luas di mana ia meliput hampir keseluruhan Kuala Krai hingga ke Gua Musang. Sukar untuk memantau dari jalan darat dan pemilik estet ini mungkin telah membina landasan ini untuk memantau kawasan yang luas ini dari udara.

http://mp.natlib.govt.nz/detail/?f=tapuhigroupref%24PAColl-7327-1&id=77469&recordNum=0&u=0&t=items&s=da&tc=0&q=&p=0&numResults=20&l=en

Bantah Roboh Balai Raya | Detik Perubahan

Posted: 17 Sep 2012 02:33 AM PDT

KUALA KRAI – Kerja merobohkan sebuah balai raya bagi membolehkan akses ke tanah milik persendirian di Kampung Batu Jong, dekat sini, semalam, terpaksa ditangguhkan separuh jalan selepas dibantah keras penduduk.

Susulan bantahan penduduk bersama beberapa pemimpin masyarakat di kampung itu, kerja merobohkan balai raya terbabit dihentikan tidak sampai satu jam selepas ianya dimulakan buat kali kedua, kira-kira jam 3 petang.

Biarpun agak terlambat kerana bahagian belakang balai raya itu telah dirobohkan dan banyak bumbung zink ditanggalkan di sebelah pagi, tindakan pemimpin dan penduduk terbabit berjaya menyelamatkan premis berkenaan buat sementara.

Bantahan dibuat apabila penduduk difahamkan, balai raya itu terletak di atas rezab jalan Jabatan Kerja Raya (JKR) dan tidak ada kena mengena dengan lot tanah milik persendirian terbabit.

Mereka bagaimanapun terkejut apabila pemilik tanah itu mendakwa sudah berbincang dan dapat kelulusan Jawatankuasa Kemajuan  Keselamatan Kampung Persekutuan (JKKKP) Mukim Batu Jong bagi merobohkan balai raya berkenaan.

Terima notis kosongkan rumah

Sebelum itu, kerja meroboh di sebelah pagi turut menimbulkan kebimbangan penduduk yang tinggal sebaris dengan balai raya itu selepas ada antara mereka sebelum ini menerima notis daripada pemilik tanah berkenaan supaya mengosongkan rumah.

Menerusi notis bertarikh 11 September 2012, pemilik tanah itu mendakwa beberapa rumah di kawasan setinggan terbabit dibina atas tanahnya tanpa kebenaran dan selaku tuan tanah, dia berhak mengeluarkan notis supaya berpindah.

Penggerak Masyarakat Dewan Undangan Negeri (Dun) Mengkebang, Mohamed Nawi Mohd Noor berkata, dia akan minta pihak berkenaan membaiki semula balai raya itu jika terbukti kerja merobohkan premis itu dibuat secara salah.

"Tanah milik persendirian yang nak dimajukan terletak di belakang balai raya dan tidak ada kena mengena dengan premis ini, jadi mengapa perlu dirobohkan semata-mata untuk buat jalan masuk ke tanah tersebut.

"Saya hubungi Penyelaras Dun Mengkebang, Azizzuddin Hussein dan difahamkan, beliau minta supaya kerja meroboh ditangguhkan dulu untuk pastikan sama ada betul balai raya ini atas rezab jalan JKR.

"Kalau kata balai raya ini dibina secara haram atas tanah rezab, setiap rumah di tepi jalan dari simpang tiga Batu Jong sampai ke dalam kampung, semua atas tanah rezab, jadi semuanya penempatan haram," katanya.

Difahamkan, biarpun nampak terbiar, balai raya itu masih digunakan terutama bila tiba musim pilihan raya dan tempat perpindahan sementara penduduk pinggiran sungai di kampung itu bila banjir.

Selesaikan masalah penempatan

Mengulas notis diterima penduduk, Ketua Daerah Mengundi Batu Jong, Rozali Zakaria pula menggesa pihak berkenaan termasuk wakil rakyat supaya tampil membantu lapan keluarga yang dikatakan terlibat.

"Rata-rata penduduk kawasan setinggan ini orang miskin dan tidak ada tempat lain nak pergi jika rumah mereka dirobohkan dan terpaksa berpindah.

"Mewakili penduduk, saya minta selesaikan dulu masalah penempatan baru penduduk terlibat, baru fikir masalah nak bawa pelabur asing untuk bina kilang bata di kawasan ini," katanya.

Beliau turut menggesa pihak berwajib dan pemimpin masyarakat setempat agar memberikan keutamaan dan mengambil kira kepentingan rakyat sebelum meluluskan sesuatu projek di kampung itu.

"JKKKP Mukim Batu Jong sepatutnya memaklumkan penduduk mengenai kerja merobohkan balai raya ini dan beri penjelasan jika benar mereka beri kelulusan.

"Tiba-tiba datang roboh balai raya tanpa notis dan kebetulan pula penduduk ada terima notis pindah, tentulah mereka marah bila dapat tahu JKKKP beri kelulusan tetapi mereka tidak dimaklumkan," katanya.- Sinar Harian

BLOG KELANTAN: 03 <b>di mengkebang</b> - Google Blog Search

Posted: 20 Mar 2013 11:18 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

PAS <b>Mengkebang</b> » Blog Archive » Kaum Cina Tak Pernah <b>Di</b> <b>...</b>

Posted: 13 Apr 2010 09:35 PM PDT

KUALA KRAI - Seorang lagi peserta Takaful Kifalah berketurunan Cina di Dewan Undangan Negeri (DUN) Mengkebang menerima manfaat skim itu apabila seorang warga emas meninggal dunia, tiga hari lalu.

Warga emas terbabit, Shik Kim Sun, menghembus nafas terakhir pada usia 85 tahun di rumahnya di Kampung Batu Jong, dekat sini, kira-kira jam 11 pagi, Sabtu lalu, akibat sakit tua.

Anak keempat mendiang, Chu Eng Sing, 54, berkata, ibunya menghidap penyakit nyanyuk hampir empat tahun lalu namun keadaannya bertambah teruk sejak dua tahun kebelakangan ini.

"Sebelum ini dia boleh berjalan lagi walaupun nyanyuk tetapi sejak setahun dua lepas sampai meninggal, dia hanya terlantar di tempat tidur.

"Sekarang hanya tinggal saya dan ayah saya yang juga sudah uzur akan duduk di rumah ini," katanya pada persiapan upacara pengebumian ibunya, di sini, semalam.

Eng Sing berkata demikian ketika ditemui selepas menerima bayaran manfaat Takaful Kifalah daripada Ahli Dewan Undangan Negeri Mengkebang, Abdul Latiff Abdul Rahman.

Hadir sama, Penghulu Tanpa Mukim Wakil Kaum Parlimen Kuala Krai, Sik Chai Som, Ketua Dewan Pemuda Pas DUN itu, Abdul Hashim Jusoh dan Imam Muda Masjid Mukim Batu Jong, Abdul Kadir Yasim.

Eng Sing berkata, jenazah mendiang ibunya akan disemadikan di Tanah Perkuburan Cina Jelatuk, dekat Tanah Merah petang ini (semalam).

Kim Sun meninggalkan suami, Chu Bang Siang, 84, dan lima anak lelaki berusia antara 52 hingga 63 tahun.

Sementara itu, Abdul Latiff berkata, bayaran kepada waris Kim Sun menjadikannya penyampaian kedua melibatkan peserta Takaful Kifalah berbangsa Cina di DUN berkenaan dalam tempoh 10 hari pertama bulan ini.

Menurutnya, mendiang juga peserta Cina kedua menerima manfaat skim untuk tahun ini selepas penerima pertama, Kua Mek Seng dari Kampung Bukit Langsat, dekat sini, yang meninggal dunia akibat kanser pangkal rahim 1 April lalu.

Katanya, lebih 2,000 penduduk pelbagai kaum di DUN itu kini menyertai Takaful Kifalah sejak skim perlindungan i

03 di kok lanas - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di kok lanas - Google Blog Search


BLOG KELANTAN: 03 <b>di kok lanas</b> - Google Blog Search

Posted: 12 May 2013 11:14 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG KELANTAN: 03 <b>di kok lanas</b> - Google Blog Search

Posted: 01 May 2013 11:02 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG KELANTAN: 03 <b>di kok lanas</b> - Google Blog Search

Posted: 12 Apr 2013 11:06 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Pemandangan menarik <b>di Kok Lanas</b> | Paksu Pencen

Posted: 17 Mar 2013 03:06 AM PDT

photo2308_001

Pemandangan menarik ini Paksu rakamkan semasa dalam perjalanan ke Kota Bahru baru-baru ini. Mesjid yang sedang dalam kerja-kerja pengubahsuaian ini terletak di Pekan Kok Lanas, Kota Bahru, Kelantan. Menarikkan bentuk kubahnya yang boleh nampak dari jauh lagi samada kita dalam perjalanan dari Machang ke Kota Bahru atau sebaliknya.

Kali ini Paksu hanya sempat merakamkan photonya sahaja tampa singgah bersolat. InsyaaAllah dilain waktu rasanya akan dapat singgah juga untuk menjengah dekorasinya didalam dan mengerjakan solat waktu atau sunnatnya.

JAWATAN KOSONG <b>DI</b> KOLEJ KOMUNITI <b>KOK LANAS</b> ~ Jawatan <b>...</b>

Posted: 03 Mar 2013 05:04 AM PST

Kolej Komuniti Kok Lanas mempelawa Warganegara Malaysia yang berkelayakan dalam bidang yang berkaitan untuk mengisi kekosongan jawatan secara sambilan/sementara.

1.Jawatan: Pensyarah Sambilan Harian (Bahasa Inggeris)

a) Mempunyai Ijazah Sarjana Muda di dalam bidang TESL atau mempunyai kelayakan yang setara dengannya.
Calon-calon yang berminat hendaklah mengemukakan resume dan permohonan tersebut hendaklah sampai ke Kolej Komuniti Kok Lanas; di alamat
Kolej Komuniti Kok Lanas
Kementerian Pengajian Tinggi Malaysia
16450 Ketereh, Kelantan.
(UP: Puan Shuhaila binti Ibrahim)
Tel:09-7880400 Fax:09-7880401
Hanya calon yang layak akan dipanggil untuk ditemuduga.

Sebarang pertanyaan, sila berhubung Puan Shuhaila Ibrahim ( shuhaila@kkklk.edu.my) di talian 09-7880400.

BLOG KELANTAN: 03 <b>di kok lanas</b> - Google Blog Search

Posted: 19 Mar 2013 11:50 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

JAWATAN KOSONG <b>DI</b> KOLEJ KOMUNITI <b>KOK LANAS</b> ~ Jawatan <b>...</b>

Posted: 03 Mar 2013 05:04 AM PST

Kolej Komuniti Kok Lanas mempelawa Warganegara Malaysia yang berkelayakan dalam bidang yang berkaitan untuk mengisi kekosongan jawatan secara sambilan/sementara.

1.Jawatan: Pensyarah Sambilan Harian (Bahasa Inggeris)

a) Mempunyai Ijazah Sarjana Muda di dalam bidang TESL atau mempunyai kelayakan yang setara dengannya.
Calon-calon yang berminat hendaklah mengemukakan resume dan permohonan tersebut hendaklah sampai ke Kolej Komuniti Kok Lanas; di alamat
Kolej Komuniti Kok Lanas
Kementerian Pengajian Tinggi Malaysia
16450 Ketereh, Kelantan.
(UP: Puan Shuhaila binti Ibrahim)
Tel:09-7880400 Fax:09-7880401
Hanya calon yang layak akan dipanggil untuk ditemuduga.

Sebarang pertanyaan, sila berhubung Puan Shuhaila Ibrahim ( shuhaila@kkklk.edu.my) di talian 09-7880400.

Kerajaan Tidak Janji Perkara Luar Kemampuan | Detik Perubahan

Posted: 19 Mar 2013 01:17 AM PDT

AMIRUL HAFIZ

imagesKetereh – Ketua Pembangkang Dewan Undangan Negeri (DUN) Kelantan, Datuk Md. Alwi Che Ahmad mencadangkan stadium yang termasuk dalam tujuh janji diumumkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak, Januari lalu dibina di Kok Lanas.

Beliau berkata, ini kerana Kok Lanas mempunyai kawasan sesuai untuk pembinaan projek tersebut.

"Saya harapkan stadium itu dapat dibina di sini (Kok Lanas) sebab kita ada tapak Risda yang cukup luas, yang sekarang ini jadi tapak semaian.

"Pada saya tapak semaian itu tidak sesuai berada dalam bandar dan ia boleh dipindahkan ke tempat lain yang lebih sesuai," katanya ditemui di sini.

Difahamkan, projek pembinaan stadium telah diputuskan dan sekarang ini hanya tinggal untuk mengenal pasti lokasi paling sesuai untuk dibangunkan.

Mengulas lanjut, beliau yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Kok Lanas memberitahu, Kerajaan Barisan Nasional (BN) tidak akan menabur janji di luar kemampuannya kerana itu hanya menyakitkan hati rakyat.

Bagaimanapun katanya, rakyat negeri ini boleh melihat sendiri ketelusan kerajaan BN apabila sebahagian daripada tujuh janji yang diumukan Perdana Menteri hampir dua bulan bakal terlaksana tidak lama lagi.

"Jumaat lepas Perdana Menteri telah merasmikan upacara pecah tanah untuk projek perumahan rakyat sebanyak 1,000 unit di kawasan parlimen Kota Bharu.

"Projek lebuh raya untuk fasal pertama daripada Wakaf Che Yeh ke Kok Lanas akan ditender pada awal bulan depan. Buat sebelah sini dulu memandangkan laluan trafik di kawasan ini sentiasa sibuk.

"Begitu juga dengan Rapid Kota Bharu sedang menunggu pelaksanaan, manakala masjid sedang menunggu keputusan Tuanku," katanya.

Najib semasa melancarkan Program Jelajah Janji Ditepati peringkat Kelantan di Pusat Transformasi Luar Bandar (RTC) Tunjong, Kota Bharu pada 20 Jan lalu, mengumumkan tujuh projek besar untuk memajukan Kelantan.

Antara janji itu adalah mewujudkan sistem pengangkutan Rapid Kota Baharu, membina masjid terbesar yang bakal menjadi ikon di negeri ini, stadium baharu, 3,000 unit perumahan rakyat dan pembinaan lebuh raya Kuala Krai-Kota Baharu.

03 di bunut payong - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di bunut payong - Google Blog Search


BLOG KELANTAN: 03 <b>di bunut payong</b> - Google Blog Search

Posted: 17 May 2013 10:21 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG KELANTAN: 03 <b>di bunut payong</b> - Google Blog Search

Posted: 28 Apr 2013 09:22 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG KELANTAN: 03 <b>di bunut payong</b> - Google Blog Search

Posted: 15 Apr 2013 09:38 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG KELANTAN: 03 <b>di bunut payong</b> - Google Blog Search

Posted: 02 Apr 2013 09:35 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG KELANTAN: 03 <b>di bunut payong</b> - Google Blog Search

Posted: 20 Jan 2013 09:29 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Perjalanan Hidup Tuan-Tuan Guru Pondok Pasir Tumbuh, Kelantan

Posted: 20 Jan 2013 03:33 AM PST


                                          PENGUASA 1 / MUDIR
Nama      : Tuan Guru Hj Hashim b. Hj Abu Bakar
Tempat lahir : Seberang Pantai Johor, Alor Setar, Kedah.
Tahun lahir    : 1923M
1.   Belajar di Darul Ulum ad-Diniah, Mekah dari tahun 1936 hingga 1939
2.   Belajar di Madrasah Irsyadiah Tuan Guru Hj Abdul Rahman Hj Abdullah, Merbuk, Sungai Petani,Kedah pada tahun 1942
3.   Belajar di Pondok al-Marhum Tuan Guru Hj Ghazali Batu 26, Bagan Datoh,Perak pada tahun 1940
4.   Belajar di Pondok Lebai Idris Hitam, Kampung Air Hitam, Jetra, Kedah pada tahun 1944 selama 2 tahun
5.   Pada tahun 1946 belajar di Pondok Bunut Payong dengan Tuan Guru Hj Abdullah Tahir sehingga tahun 1953
-Pada tahun 1953 beliau berkahwin dengan adik Tuan Guru Hj Mustafa dan Tuan Guru Hj Abdul Aziz bin Abu Bakar pengasas Pondok Pasir Tumboh.
1. Mengajar di Pondok Pasir Tumboh bersama 2 orang iparnya dan menggantikan tempat sebagai Penguasa I atau Mudir  setelah kematian keduanya sehingga sekarang.
2. Beliau juga menjawat jawatan sebagai Pengerusi Pusat Pembangunan Pondok Berhad mulai 1995
3. Tokoh Hijraturrasul 1428H peringkat Kelantan
4. Menerima anugerah gelaran Dato' Paduka daripada Pemangku Sultan Kelantan pada tahun 2010
Kembali ke rahmatullah pada 1 Syawal 1432H bersamaan 30 Ogos 2011M pada jam 1.10 tengahari dan disemadikan di tanah perkuburan Islam Pondok Pasir Tumboh pada jam 6.30 petang.

                           Pengasas 2 Pondok Pasir Tumboh Kelantan
              BIODATA TUAN GURU HJ ABDUL AZIZ BIN HJ ABU BAKAR 
Tarikh dan tempat lahir  : Awal Ogos 1923M di Kampung Terusan Limbat, Kota Bharu
Nama Ayahanda : Hj Abu Bakar bin Hj Abdul Latif  bin Abdul Ghani (meninggal sekitar 1966) di mana beliau pernah berguru dengan Tok Seridik, Kuala Nipah sewaktu berada di Mekah
Nama Bonda : Hajah Mariam bt Hj Daud iaitu anak kepada Tuan Guru Hj Daud b Hj Hasan (meninggal lebih kurang tahun 1957) yang merupakan seorang ulama' di Kampung Machang Limbat yang sempat berguru dengan Hj Said Kg Lama, Besut, Hj Ismail b Hj Mahmud, Kg Atas Banggol, Kota Bharu, Hj Omar Mentuan dan Hj Nik Man Tua, Jalan Che Su, Kota Bharu.
a.     Belajar asas agama dengan ayahandanya sendiri
b.     1930 bersekolah di Sekolah Melayu Kubang Keranji hingga darjah IV
c.     Pondok Tok Kenali selama 3 tahun tetapi tidak sempat belajar dengan Tok Kenali sendiri disebabkan beliau telah meninggal dunia ketika itu
d.     1940 berpindah ke Pondok Tuan Guru Hj Ali Salahuddin b Awang, Pulau Pisang selama 3 tahun setengah
e.     1943 berpindah ke Pondok Tuan Guru Hj Abdullah Tahir, Bunut Payong
f.        Beliau turut belajar dengan berulang-alik ke Masjid Muhammadi, Kota Bharu dengan mengayuh basikal untuk berguru dengan Mufti Hj Muhammad Nor b Hj Ibrahim disamping belajar dengan Dato' Hj Ahmad Maher dirumahnya di Medan Tuan Padang dan juga Kampung Puteh
g.     1950 menyambung pengajian di Mekah selama 3 tahun 8 bulan
Antara Usaha dan Kata-kata Perangsang Daripada Ayahanda
1. Semasa kecil ayahandanya Hj Abu Bakar telah membawa beliau dan abangnya Tuan Guru Hj Mustafa untuk bertemu dengan Tok Kenali. Ayahandanya meminta agar Tok Kenali meludah ke dalam mulut kedua anaknya itu tetapi Tok Kenali tidak berbuat demikian sebaliknya bertindak meludah ke dalam bekas air lalu diberikan kepada abangnya dahulu tetapi dia enggan. Air itu diberikan kepadanya lalu diminumnya kemudian diikuti oleh abangnya
2. Ayahandanya sentiasa mengintip anaknya ini pada waktu malam sepanjang belajar di pondok di mana anaknya dapat mengetahui tentang kedatangan ayahandanya  selepas melihat adanya bekalan seperti beras, kayu api dan makanan lain yang diletakkan di atas tangga pondoknya
3. Semasa berada di Mekah maka ayahandanya sentiasa mengutus surat dan diantara kata perangsangnya ialah sebagaimana berikut :
a.     " Wahai anakku! Ayahanda tidak akan mengaku bahawa engkau alim sehingga engkau dapat mengajar dalam Masjidil Haram". 
 Sebelum pulang ke Malaysia pada tahun 1953, beliau sempat mengajar di Masjidil Haram sebagaimana yang dikehendaki oleh ayahnya
b.     " Ayahanda mahukan anakanda belajar sekejap tetapi dapat menandingi ilmu orang-orang lama walau pun terpaksa menghabiskan wang" 
- Beliau menunai permintaan ini dengan belajar lebih masa serta sanggup memberi saguhati kepada 4 orang guru sebanyak RM 25.00 setiap orang sebulan
  • Setelah pulang ke tanahair pada pertengahan tahun 1953 maka beliau bersama abangnya mulai mengajar di atas balaisah kepunyaan ayahandanya.
  • 1954 dengan usaha mereka bersama bapa sepupunya Hj Yazid b Hj Yaakub b Hj Ghani , Penggawa dan orang-orang kampung maka sebuah madrasah untuk tempat berjemaah dan belajar berjaya dibina. Ia dinamakan al-Madrasah ad-Diniah al-Bakriah sempena nama ayahanda tercinta
  • 1950-an beliau dilantik menganggotai Jemaah Ulama' Majlis Ugama Islam dan Adat Istiadat Melayu Kelantan sehinggalah beliau meninggal dunia
  • 1978 KDYMM Sultan Yahya Petra telah mengurniakan Pingat Bakti (P.B) kepadanya
Sakit dan Meninggal Dunia
  • Abangnya Tuan Guru Hj Mustafa telah meninggal dunia pada 19 April 1984
  • Beliau sendiri terpaksa berhenti daripada mengajar mulai tahun 1985 kerana sakit angin ahmar
  • Beliau menghembus nafas yang terakhir pada petang Rabu jam 7.10 malam Khamis 17 Jun 1987M bersamaan 20 Syawal 1407H.
                      Pengasas 1 Pondok Pasir Tumboh Kelantan
                           Tuan Guru Hj Mustafa b Hj Abu Bakar
Tempat lahir : Kampung Terusan Limbat, Kota Bharu
Nama Ayahanda : Hj Abu Bakar bin Hj Abdul Latif bin Abdul Ghani (meninggal sekitar 1966) di mana beliau pernah berguru dengan Tok Seridik, Kuala Nipah sewaktu berada di Mekah
Nama Bonda : Hajah Mariam bt Hj Daud iaitu anak kepada Tuan Guru Hj Daud b Hj Hasan (meninggal lebih kurang tahun 1957) yang merupakan seorang ulama' di Kampung Machang Limbat yang sempat berguru dengan Hj Said Kg Lama, Besut, Hj Ismail b Hj Mahmud, Kg Atas Banggol, Kota Bharu, Hj Omar Mentuan dan Hj Nik Man Tua, Jalan Che Su, Kota Bharu.
Pendidikan
a. Belajar asas agama dengan ayahandanya sendiri
b. 1930 bersekolah di Sekolah Melayu Kubang Keranji
c. Pondok Tok Kenali selama 3 tahun tetapi tidak sempat belajar dengan Tok Kenali sendiri disebabkan beliau telah meninggal dunia ketika itu
d. 1940 berpindah ke Pondok Tuan Guru Hj Ali Salahuddin b Awang, Pulau Pisang selama 3 tahun setengah
e. 1943 berpindah ke Pondok Tuan Guru Hj Abdullah Tahir, Bunut Payong
g. 1950 menyambung pengajian di Mekah selama 3 tahun 8 bulan iaitu sehingga tahun 1953.

Tuan Guru Hj Ahmad b Hj Muhammad Yusof ( Tok Bangkok )
Tuan Guru Hj Muhammad Jebing ( Anak saudara Tok Kenali )
Tuan Guru Hj Ismail Perol
Tuan Guru Hj Salahuddin b Awang
Tuan Guru Hj Abdullah Tahir Bunut Payong
Tuan Guru Hj Yaakub Kelong
Tuan Guru Hj Syihabuddin al-Mandili
Mufti Hj Mohd Nor b Ibrahim ( Mufti Kelantan )
Syeikh Daud b Sulaiman al-Kelantani
Syeikh Abdul Kadir al-Mandili
Syeikh Sayyid Amin al-Kutubi
Syeikh Yasin al-Fadani
Syed Alawi
Syeikh Ismail Kubang kali (Rantau Panjang)
Membuka pondok

Setelah pulang ke tanahair pada pertengahan tahun 1953 maka beliau bersama adiknya mulai mengajar di atas balaisah kepunyaan ayahandanya.
1954 dengan usaha mereka bersama bapa sepupunya Hj Yazid b Hj Yaakub b Hj Ghani , Penggawa dan orang-orang kampung maka sebuah madrasah untuk tempat berjemaah dan belajar berjaya dibina. Ia dinamakan al-Madrasah ad-Diniah al-Bakriah sempena nama ayahanda tercinta.
a. Aktif dalam politik kepartian dan pernah dibacarakan di Terengganu atas tuduhan mengajar tanpa tauliah oleh musuh politiknya di mana kes ini tidak selesai sehingga beliau menghembus nafas yang terakhir
b. Suka mengumpul 40 jenis barangan besi yang berpangkalkan huruf 'Pa' seperti paku, Pahat. Dan lain-lain
c. Membuat tasbih sendiri menggunakan kayu-kayu daripada pokok yang tidak mempunyai teras seperti betik, ubi dan sebagainya
Sakit dan Meninggal Dunia
Tuan Guru Hj Mustafa telah meninggal dunia pada 19 April 1984.
Antara Murid-muridnya

Tuan guru Hj Abdul Latif b Abdul Rahman(Mudir Pondok Pengkalan Hulu, Keroh, Perak)
Hj Jaafar b Hj Muhammad, Madrasah Merbau Patah, Kuala Terengganu
Tuan guru Hj Muhammad b Hj Ilyas, Pondok Bukit Keledang, Triang, Pahang
Tuan guru Hj Husin b Ibrahim, Pondok Amir, Besut, Terengganu
Tuan guru Hj Abdul Rahman b Awang Kecik, Permatang Jeram, Kubang Pasu, Kedah
Tuan guru Hj Ahmad b Hj Amin, Pondok Sungai Baru, Alor Star, Kedah
Tuan guru Hj Muhamed b Mat Diah ( Pengasas Pondok Beta Hilir, Kelantan)
Tuan guru Hj Ghazali b Hj Abdullah ( Pengasas Pondok Tunjung, Kelantan )
Tuan guru Hj Awang b Yusuf ( Mudir Pondok Gelang Mas, Kelantan)
YB Ustaz Hj Daud b Yusuf (Bekas ADUN Pasir Tumboh dan Timb Pemegang Amanah 2 Pusat Pembangunan Pondok Berhad)
Prof Abdul Hayyi b Abdul Syakur , Pensyarah UM
Ustaz Hj Zawawi b Hj Abdullah ( Mudir Taman Islam, Kemaman, Terengganu)
Ustaz Mokhtar Senik ( Pondok an-Nur, Kuantan, Pahang )
YB Ustaz Taib Azamuddin ( Ahli Parlimen Baling dan bekas imam besar Masjid Negara)
Tuan Guru Hj Abdul Aziz b Hj Hitam, Tanjung Bedil, Alor Star, Kedah
Ustaz Ismail b Taib, Pondok Tembak, Kuala Ketil, Kedah
Pakda Eil, Mudir Pondok Kerasak, Thailand.



           Tok Guru Hj Wan Muhammad Wan Othman @ Ustaz Mat Tendong MUDIR PONDOK PASIR TUMBOH DARI TAHUN 2011 > SEKARANG 

Perjalanan Hidup Al-Marhum Tuan Guru Ustaz Hj Atiqullah Bin Hj Yaacob.

BLOG KELANTAN: 03 <b>di bunut payong</b> - Google Blog Search

Posted: 31 Dec 2012 09:25 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

SUMBER HARTANAH MALAYSIA -DIREKTORI JUAL BELI <b>...</b>

Posted: 29 Dec 2012 10:04 PM PST

[unable to retrieve full-text content]7 Unit banglo di taman Mesira,Kedai Lalat Kota Bharu; 2 Unit Banglo di Pantai Sabak Berdekatan Sekolah Sabak; 4 Unit Banglo di Belakang Sekolah Bunut Payong Kota bharu; 34 Unit Teres Setingkat di Bandar Pasir Putih ...

BLOG KELANTAN: 03 <b>di bunut payong</b> - Google Blog Search

Posted: 18 Mar 2013 09:27 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

QUDWAH HASANAH: SKBTK & SK <b>BUNUT PAYONG</b>

Posted: 09 Oct 2012 08:50 AM PDT


Selepas ke SK Zainab (2), kami menyusul pula ke SK Bunut Payong. Nak melawat Pra Sekolah bertaraf 5 bintang.
Alaaa...siannya rombongan kami terpaksa berjalan kaki masuk ke SK Bunut Payong. Macam rombongan ke rumah pengantin. Tema pakaiannya hitam merah. Tapi tak nampak la pulak dulang-dulang hantaran. Ketua rombongan kami (bapa pengantin) yang depan sekali tu, En Mustaffa Kamal bin Haji Jamlus. Hik-hik-hik...

Tuan rumah pula pakaiannya bertema hitam putih. Yang berbaju batik hitam putih tu la tuan rumah yang sedia menyambut kedatangan rombongan kami.  Kami disambut dengan penuh mesra. Ramah tamah gitu. Tersenyum senang En Mustaffa Kamal selaku ketua bila rombongannya disambut baik. Ramah mesra orang Kelantan ni. Terima kasih warga SK Bunut Payong kerana sudi menerima dan menyambut baik kedatangan kami.
Selepas jauh berjalan, kami dipelawa masuk ke bilik jQAF. Alhamdulillah...tersenyum lebar cikgu-cikgi SKBTK bila ternampak gelas-gelas yang siap berisi air oren. Masuk-masuk je semua menuju ke meja air. Semua menarik nafas lega selepas dapat minum air. Mana taknya, kami didera pemandu bas berjalan di bawah terik panas matahari. Berapa kilometer agaknya ya? Habis juga air sebalang tu. Tuan rumah pun macam tau-tau kami kering tekak. Dihidangnya air kat situ. Terima kasih sekali lagi...
Guru Besar SK Bunut Payong, Puan Sharifah Rahayah bt Syed Ahmad memberi ucapan aluan dan taklimat tentang Pra Sekolah yang mencapai 5 bintang. Keramahan dann kemesraan yang ditunjukkan oleh kak Pah menjadi bualan dan disebut-sebut oleh warga SKBTK. 
Ucapan balas dari Guru Besar kami En Mustaffa Kamal. Tidak kurang hebatnya. Balik Kajang lepas ni mesti banyak perubahan yang bakal dibuat. Ya la, nak mencapai taraf 5 bintang bukan senang. Selepas ucapan taklimat tuan rumah dan ucapan balas ketua rombongan (tak ubah majlis meminang), kami dibawa melawat kedua-dua kelas Pra dan kelas pemulihan. Memang hebat kelasnya. Ceria, padat dengan bahan. Tak ada langsung ruang kosong. 
Ni la dia taiko-taiko pra. Yang sebelah kanan tu cikgu Azizah salah seorang guru Pra di Sk Bunut Payong. Yang sebelah kiri berbaju merah tu pula taiko Pra SK Bandar Teknologi Kajang cikgu Zainab. Selamat berkenalan la ya. Dan selamat bertukar-tukar idea. Jangan lupa ambil nombor telefon sekali ya!...


Selepas selesai sesi lawatan, kami dihidangkan dengan hidangan makan tengah hari yang cukup istimewa. Nasi yang tersohor di Negeri Cik Siti Wan Kembang. Nasi kerabu dengan lauk pauknya sekali. Lengkap. Terima kasih sekali lagi warga SK Bunut Payong.

Memang sedap nasi kerabunya. Tengok tu...semua cikgu dan cikgi Bandar Teknologi Kajang tunduk khusyuk menikmati keenakan dan kelazatan nasi kerabu kuning. Kata orang mak mertua lalu ikut belakang pun tak nampak. Memang la dah namanya pun lalu ikut belakang. Kalau nak suruh nampak lalu sebelah depan la.  
Selesai menikmati hidangan makan tengah hari, kini tibalah acara kemuncak. Acara menyerahkan cenderamata (buah tangan) sebagai tanda perkenalan. GB menyampaikan cenderamata yang kami bawa jauh khas untuk SK Bunut Payong. Istimewa dari kami sebagai tanda ucapan terima kasih kerana sudi menerima lamaran kami beberapa bulan yang lepas. Dan kini tiba masanya menerima kunjungan kami. Takder apa sebenarnya, cuma frame gambar cikgu-cikgi SKBTK. Kalau rindu kami renung-renunglah gambar tu ya!...


Ni pula sesi penyampaian cenderamata dari pihak SKBTK kepada En Alim dan En Rostan wakil JPN Kelantan yang sudi mengiringi rombongan kami selama dua hari ke Kelantan. Terima kasih daun keladi kepada encik berdua.

BLOG KELANTAN: 03 <b>di bunut payong</b> - Google Blog Search

Posted: 24 Mar 2013 09:36 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Pengundi Hantu Gimik Politik Pakatan | Detik Perubahan

Posted: 23 Mar 2013 08:34 PM PDT

imagesKOTA BHARU – Istilah pengundi hantu adalah satu gimik politik pihak pembangkang memandangkan apa yang disuarakan oleh Pengarah Strategi PKR, Rafizi Ramli, hanya dihebahkan melalui media menjelang Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13).

Ketua Umno Bahagian Kota Bharu, Datuk Mohamad Fatmi Che Salleh berkata, hakikat sebenarnya, apa yang terjadi terhadap pengendali blog pro-Umno Papagomo yang dikategorikan sebagai pengundi hantu dan mempunyai dua nombor kad pengenalan itu ia merupakan satu kesilapan.

"Sudah tentu dalam apa juga sistem sekalipun mesti ada silap, namun kesilapan itu hanyalah satu hal yang kecil, malah pemilik nama Wan Muhammad Azri Wan Deris juga mengaku dirinya, tidak mempunyai kaitan dengan Papagomo dan bukan penulis blog terbabit.

"Jadi saya saya rasa istilah pengundi hantu tidak wujud seperti yang didakwa pembangkang," katanya kepada Sinar Harian selepas menghadiri majlis menyambut menantu pasangan adik beradik, Suhaizan Abdullah dan Raimi Abdullah yang melangsungkan majlis perkahwinan serentak dengan pasangan masing-masing di rumah keluarga mereka di Bunut Payong semalam.

Fatmi berkata, tahun demi tahun pengundi-pengundi berhijrah ke kawasan luar menyebabkan ramai pengundi baru datang dan pergi, maka ada di antara pimpinan kawasan tidak mengenali pengundi-pengundi di kawasan mereka, maka wujudlah istilah pengundi hantu.

"Ia hanya dijadikan sebagai satu usaha pihak pembangkang untuk meyakinkan rakyat bahawa terdapat ketirisan yang berlaku dalam SPR yang sepatutnya tidak dipersoalkan memandangkan badan terbabit mempunyai kewibawaan sendiri sebagai pengendali urusan pilihan raya.

"SPR ini satu badan yang cekap serta efisien dan merupakan pihak yang boleh diharap, jadi dengan hanya satu dua kesilapan kecil kita tidak boleh menuding jari terhadap mereka memandangkan segala yang dijalankan mengikut peruntukan undang-undang yang ditetapkan dalam kerajaan," katanya.

Sementara itu ditanya mengenai persiapan Barisan Nasional (BN) dalam PRU13, beliau berkata BN kini giat membuat persiapan PRU termasuk di kawasan Pusat Daerah Mengundi (PDM) hingga ke cawangan dengan begitu rapi.

"Semua jentera sudah bersiap sedia dan keadaan ini merupakan satu persiapan di seluruh negara dan kita tidak mempunyai sebarang masalah memandangkan sambutan terhadap BN di Kelantan amat menggalakkan.

"Ia dapat dibuktikan melalui ceramah-ceramah BN dan Umno yang mendapat sambutan menggalakkan berbanding ceramah Pas yang kurang mendapat sambutan.

"Keputusan PRU membayangkan apa yang berlaku sebelum pilihan raya itu, jadi pada tahun ini, saya yakin BN akan menang dan mengambil alih tampuk pimpinan di Kelantan yang sudah lama memerintah namun masih banyak kekurangan yang perlu diperbaiki sejak 23 tahun diperintah Pas. – Sinar Harian

BLOG KELANTAN: 03 <b>di bunut payong</b> - Google Blog Search

Posted: 24 Apr 2013 09:39 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG KELANTAN: 03 <b>di bunut payong</b> - Google Blog Search

Posted: 01 Apr 2013 09:38 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Sekolah Kebangsaan <b>Bunut Payong</b>, Kota Bharu,Kelantan: Jamuan <b>...</b>

Posted: 09 Jan 2013 09:29 PM PST

 Ucapan terakhir dari Puan Yusnee Yusoff..
 Sumbangan dari pihak sekolah ke Pn. Yusnee Yusoff
 Mantan PK Ko memberi ucapan ringkas..
 Majlis Perpisahan buat Pn. Yusnee Yusoff kerana telah dinaikkan pangkat
sebagai Pensyarah Akademik di IPG Kampus Kota Bharu mulai 16.12.2012 setelah 11 tahun berkhidmat di SK Bunut Payong..
 Cenderahati untuk mantan PK KO..

BLOG KELANTAN: 03 <b>di bunut payong</b> - Google Blog Search

Posted: 15 Sep 2012 09:21 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

:::TUK KIYAI - ISU SEMASA:::: Ingat kisah wanita ini ditetak peragut <b>...</b>

Posted: 12 Sep 2012 04:14 PM PDT


Suspek ragut, tetak pembantu klinik dicekup

[kosmo] KOTA BHARU - Polis yakin dapat menyelesaikan kejadian seorang wanita yang diragut dan tangankirinya ditetak oleh dua penyamun pada 29 Ogos lalu apabila menahan dua lelaki di dua buah rumah di kawasan Pintu Geng dan Bunut Payong, dekat sini kelmarin.

Ketua Polis Negara, Tan Sri Ismail Omar memberitahu, suspek berusia 32 dan 25 tahun itu ditahan dalam operasi selama enam jam bermula pukul 7.50 pagi oleh sepasukan polis di sini.

"Selain tangkapan, kita turut merampas sebilah pisau, pedang, sehelai jaket dan dua topeng. Pemeriksaan lanjut menemui sebuah beg mengandungi rantai tangan dan lima bentuk cincin.

"Polis turut merampas sebuah motosikal jenis Honda EX5 yang dicuri di Pulau Pinang," katanya pada sidang akhbar semalam.

Pada 30 Ogos lalu Kosmo! melaporkan, seorang pembantu klinik, Rohairani Abdullah (gambar kecil), 36, cedera parah selepas diragut dan ditetak ketika berjalan menuju ke sebuah kedai tudung di Jalan Sultanah Zainab, dekat sini.

Mangsa mengalami kecederaan parah di tangan kiri selepas ditetak tujuh kali dengan parang oleh suspek.

Menurut Ismail, kedua-dua suspek juga positif dadah dan mempunyai rekod jenayah berkaitan dadah selain dipercayai terlibat dalam tiga lagi kes ragut di sekitar daerah ini.

Tambahnya, perancangan rapi Ketua Polis Kelantan, Datuk Jalaluddin Abdul Rahman dan Ketua Polis Daerah Kota Bharu, Asisten Komisioner Azham Othman membolehkan anak buahnya menangkap suspek dalam tempoh dua minggu dan ia harus diberi pujian. Suspek kini direman selama tujuh hari.

Sementara itu, Rohairani ketika ditemui di rumahnya di Pintu Geng di sini berharap suspek dijatuhi hukuman setimpal jika terbukti bersalah.

"Saya masih trauma dengan kejadian itu walaupun saya sudah boleh menggerakkan jari-jari," luahnya.

Tambahnya, dia kini berteman jika hendak ke mana-mana dan tangannya mengambil masa beberapa bulan lagi untuk sembuh.

|

This entry was posted on Khamis, September 13, 2012 and is filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.

BLOG KELANTAN: 03 <b>di bunut payong</b> - Google Blog Search

Posted: 16 Sep 2012 09:20 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

PAPISMA Cawangan Kelantan: Home Visit <b>di Bunut Payong</b>

Posted: 07 Feb 2012 12:31 AM PST

3 Feb 2012 - PAPISMA Kelantan dijemput bersama-sama Skuad Kito Cakna menjalankan aktiviti Home Visit di sekitar kawasan Bunut Payong.
Program bermula seawal jam 9.30pagi dibahagikan kepada tiga kumpulan kecil. Sebanyak 10 buah rumah berjaya dilawati. Rata-rata penghuni rumah telah berumur dan penghidapi penyakit seperti stroke, kencing manis, jantung dan kesan akibat kemalangan. 

BLOG KELANTAN: 03 <b>di bunut payong</b> - Google Blog Search

Posted: 02 Apr 2013 09:35 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG KELANTAN: 03 <b>di bunut payong</b> - Google Blog Search

Posted: 20 Jan 2013 09:29 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Perjalanan Hidup Tuan-Tuan Guru Pondok Pasir Tumbuh, Kelantan

Posted: 20 Jan 2013 03:33 AM PST


                                          PENGUASA 1 / MUDIR
Nama      : Tuan Guru Hj Hashim b. Hj Abu Bakar
Tempat lahir : Seberang Pantai Johor, Alor Setar, Kedah.
Tahun lahir    : 1923M
1.   Belajar di Darul Ulum ad-Diniah, Mekah dari tahun 1936 hingga 1939
2.   Belajar di Madrasah Irsyadiah Tuan Guru Hj Abdul Rahman Hj Abdullah, Merbuk, Sungai Petani,Kedah pada tahun 1942
3.   Belajar di Pondok al-Marhum Tuan Guru Hj Ghazali Batu 26, Bagan Datoh,Perak pada tahun 1940
4.   Belajar di Pondok Lebai Idris Hitam, Kampung Air Hitam, Jetra, Kedah pada tahun 1944 selama 2 tahun
5.   Pada tahun 1946 belajar di Pondok Bunut Payong dengan Tuan Guru Hj Abdullah Tahir sehingga tahun 1953
-Pada tahun 1953 beliau berkahwin dengan adik Tuan Guru Hj Mustafa dan Tuan Guru Hj Abdul Aziz bin Abu Bakar pengasas Pondok Pasir Tumboh.
1. Mengajar di Pondok Pasir Tumboh bersama 2 orang iparnya dan menggantikan tempat sebagai Penguasa I atau Mudir  setelah kematian keduanya sehingga sekarang.
2. Beliau juga menjawat jawatan sebagai Pengerusi Pusat Pembangunan Pondok Berhad mulai 1995
3. Tokoh Hijraturrasul 1428H peringkat Kelantan
4. Menerima anugerah gelaran Dato' Paduka daripada Pemangku Sultan Kelantan pada tahun 2010
Kembali ke rahmatullah pada 1 Syawal 1432H bersamaan 30 Ogos 2011M pada jam 1.10 tengahari dan disemadikan di tanah perkuburan Islam Pondok Pasir Tumboh pada jam 6.30 petang.

                           Pengasas 2 Pondok Pasir Tumboh Kelantan
              BIODATA TUAN GURU HJ ABDUL AZIZ BIN HJ ABU BAKAR 
Tarikh dan tempat lahir  : Awal Ogos 1923M di Kampung Terusan Limbat, Kota Bharu
Nama Ayahanda : Hj Abu Bakar bin Hj Abdul Latif  bin Abdul Ghani (meninggal sekitar 1966) di mana beliau pernah berguru dengan Tok Seridik, Kuala Nipah sewaktu berada di Mekah
Nama Bonda : Hajah Mariam bt Hj Daud iaitu anak kepada Tuan Guru Hj Daud b Hj Hasan (meninggal lebih kurang tahun 1957) yang merupakan seorang ulama' di Kampung Machang Limbat yang sempat berguru dengan Hj Said Kg Lama, Besut, Hj Ismail b Hj Mahmud, Kg Atas Banggol, Kota Bharu, Hj Omar Mentuan dan Hj Nik Man Tua, Jalan Che Su, Kota Bharu.
a.     Belajar asas agama dengan ayahandanya sendiri
b.     1930 bersekolah di Sekolah Melayu Kubang Keranji hingga darjah IV
c.     Pondok Tok Kenali selama 3 tahun tetapi tidak sempat belajar dengan Tok Kenali sendiri disebabkan beliau telah meninggal dunia ketika itu
d.     1940 berpindah ke Pondok Tuan Guru Hj Ali Salahuddin b Awang, Pulau Pisang selama 3 tahun setengah
e.     1943 berpindah ke Pondok Tuan Guru Hj Abdullah Tahir, Bunut Payong
f.        Beliau turut belajar dengan berulang-alik ke Masjid Muhammadi, Kota Bharu dengan mengayuh basikal untuk berguru dengan Mufti Hj Muhammad Nor b Hj Ibrahim disamping belajar dengan Dato' Hj Ahmad Maher dirumahnya di Medan Tuan Padang dan juga Kampung Puteh
g.     1950 menyambung pengajian di Mekah selama 3 tahun 8 bulan
Antara Usaha dan Kata-kata Perangsang Daripada Ayahanda
1. Semasa kecil ayahandanya Hj Abu Bakar telah membawa beliau dan abangnya Tuan Guru Hj Mustafa untuk bertemu dengan Tok Kenali. Ayahandanya meminta agar Tok Kenali meludah ke dalam mulut kedua anaknya itu tetapi Tok Kenali tidak berbuat demikian sebaliknya bertindak meludah ke dalam bekas air lalu diberikan kepada abangnya dahulu tetapi dia enggan. Air itu diberikan kepadanya lalu diminumnya kemudian diikuti oleh abangnya
2. Ayahandanya sentiasa mengintip anaknya ini pada waktu malam sepanjang belajar di pondok di mana anaknya dapat mengetahui tentang kedatangan ayahandanya  selepas melihat adanya bekalan seperti beras, kayu api dan makanan lain yang diletakkan di atas tangga pondoknya
3. Semasa berada di Mekah maka ayahandanya sentiasa mengutus surat dan diantara kata perangsangnya ialah sebagaimana berikut :
a.     " Wahai anakku! Ayahanda tidak akan mengaku bahawa engkau alim sehingga engkau dapat mengajar dalam Masjidil Haram". 
 Sebelum pulang ke Malaysia pada tahun 1953, beliau sempat mengajar di Masjidil Haram sebagaimana yang dikehendaki oleh ayahnya
b.     " Ayahanda mahukan anakanda belajar sekejap tetapi dapat menandingi ilmu orang-orang lama walau pun terpaksa menghabiskan wang" 
- Beliau menunai permintaan ini dengan belajar lebih masa serta sanggup memberi saguhati kepada 4 orang guru sebanyak RM 25.00 setiap orang sebulan
  • Setelah pulang ke tanahair pada pertengahan tahun 1953 maka beliau bersama abangnya mulai mengajar di atas balaisah kepunyaan ayahandanya.
  • 1954 dengan usaha mereka bersama bapa sepupunya Hj Yazid b Hj Yaakub b Hj Ghani , Penggawa dan orang-orang kampung maka sebuah madrasah untuk tempat berjemaah dan belajar berjaya dibina. Ia dinamakan al-Madrasah ad-Diniah al-Bakriah sempena nama ayahanda tercinta
  • 1950-an beliau dilantik menganggotai Jemaah Ulama' Majlis Ugama Islam dan Adat Istiadat Melayu Kelantan sehinggalah beliau meninggal dunia
  • 1978 KDYMM Sultan Yahya Petra telah mengurniakan Pingat Bakti (P.B) kepadanya
Sakit dan Meninggal Dunia
  • Abangnya Tuan Guru Hj Mustafa telah meninggal dunia pada 19 April 1984
  • Beliau sendiri terpaksa berhenti daripada mengajar mulai tahun 1985 kerana sakit angin ahmar
  • Beliau menghembus nafas yang terakhir pada petang Rabu jam 7.10 malam Khamis 17 Jun 1987M bersamaan 20 Syawal 1407H.
                      Pengasas 1 Pondok Pasir Tumboh Kelantan
                           Tuan Guru Hj Mustafa b Hj Abu Bakar
Tempat lahir : Kampung Terusan Limbat, Kota Bharu
Nama Ayahanda : Hj Abu Bakar bin Hj Abdul Latif bin Abdul Ghani (meninggal sekitar 1966) di mana beliau pernah berguru dengan Tok Seridik, Kuala Nipah sewaktu berada di Mekah
Nama Bonda : Hajah Mariam bt Hj Daud iaitu anak kepada Tuan Guru Hj Daud b Hj Hasan (meninggal lebih kurang tahun 1957) yang merupakan seorang ulama' di Kampung Machang Limbat yang sempat berguru dengan Hj Said Kg Lama, Besut, Hj Ismail b Hj Mahmud, Kg Atas Banggol, Kota Bharu, Hj Omar Mentuan dan Hj Nik Man Tua, Jalan Che Su, Kota Bharu.
Pendidikan
a. Belajar asas agama dengan ayahandanya sendiri
b. 1930 bersekolah di Sekolah Melayu Kubang Keranji
c. Pondok Tok Kenali selama 3 tahun tetapi tidak sempat belajar dengan Tok Kenali sendiri disebabkan beliau telah meninggal dunia ketika itu
d. 1940 berpindah ke Pondok Tuan Guru Hj Ali Salahuddin b Awang, Pulau Pisang selama 3 tahun setengah
e. 1943 berpindah ke Pondok Tuan Guru Hj Abdullah Tahir, Bunut Payong
g. 1950 menyambung pengajian di Mekah selama 3 tahun 8 bulan iaitu sehingga tahun 1953.

Tuan Guru Hj Ahmad b Hj Muhammad Yusof ( Tok Bangkok )
Tuan Guru Hj Muhammad Jebing ( Anak saudara Tok Kenali )
Tuan Guru Hj Ismail Perol
Tuan Guru Hj Salahuddin b Awang
Tuan Guru Hj Abdullah Tahir Bunut Payong
Tuan Guru Hj Yaakub Kelong
Tuan Guru Hj Syihabuddin al-Mandili
Mufti Hj Mohd Nor b Ibrahim ( Mufti Kelantan )
Syeikh Daud b Sulaiman al-Kelantani
Syeikh Abdul Kadir al-Mandili
Syeikh Sayyid Amin al-Kutubi
Syeikh Yasin al-Fadani
Syed Alawi
Syeikh Ismail Kubang kali (Rantau Panjang)
Membuka pondok

Setelah pulang ke tanahair pada pertengahan tahun 1953 maka beliau bersama adiknya mulai mengajar di atas balaisah kepunyaan ayahandanya.
1954 dengan usaha mereka bersama bapa sepupunya Hj Yazid b Hj Yaakub b Hj Ghani , Penggawa dan orang-orang kampung maka sebuah madrasah untuk tempat berjemaah dan belajar berjaya dibina. Ia dinamakan al-Madrasah ad-Diniah al-Bakriah sempena nama ayahanda tercinta.
a. Aktif dalam politik kepartian dan pernah dibacarakan di Terengganu atas tuduhan mengajar tanpa tauliah oleh musuh politiknya di mana kes ini tidak selesai sehingga beliau menghembus nafas yang terakhir
b. Suka mengumpul 40 jenis barangan besi yang berpangkalkan huruf 'Pa' seperti paku, Pahat. Dan lain-lain
c. Membuat tasbih sendiri menggunakan kayu-kayu daripada pokok yang tidak mempunyai teras seperti betik, ubi dan sebagainya
Sakit dan Meninggal Dunia
Tuan Guru Hj Mustafa telah meninggal dunia pada 19 April 1984.
Antara Murid-muridnya

Tuan guru Hj Abdul Latif b Abdul Rahman(Mudir Pondok Pengkalan Hulu, Keroh, Perak)
Hj Jaafar b Hj Muhammad, Madrasah Merbau Patah, Kuala Terengganu
Tuan guru Hj Muhammad b Hj Ilyas, Pondok Bukit Keledang, Triang, Pahang
Tuan guru Hj Husin b Ibrahim, Pondok Amir, Besut, Terengganu
Tuan guru Hj Abdul Rahman b Awang Kecik, Permatang Jeram, Kubang Pasu, Kedah
Tuan guru Hj Ahmad b Hj Amin, Pondok Sungai Baru, Alor Star, Kedah
Tuan guru Hj Muhamed b Mat Diah ( Pengasas Pondok Beta Hilir, Kelantan)
Tuan guru Hj Ghazali b Hj Abdullah ( Pengasas Pondok Tunjung, Kelantan )
Tuan guru Hj Awang b Yusuf ( Mudir Pondok Gelang Mas, Kelantan)
YB Ustaz Hj Daud b Yusuf (Bekas ADUN Pasir Tumboh dan Timb Pemegang Amanah 2 Pusat Pembangunan Pondok Berhad)
Prof Abdul Hayyi b Abdul Syakur , Pensyarah UM
Ustaz Hj Zawawi b Hj Abdullah ( Mudir Taman Islam, Kemaman, Terengganu)
Ustaz Mokhtar Senik ( Pondok an-Nur, Kuantan, Pahang )
YB Ustaz Taib Azamuddin ( Ahli Parlimen Baling dan bekas imam besar Masjid Negara)
Tuan Guru Hj Abdul Aziz b Hj Hitam, Tanjung Bedil, Alor Star, Kedah
Ustaz Ismail b Taib, Pondok Tembak, Kuala Ketil, Kedah
Pakda Eil, Mudir Pondok Kerasak, Thailand.



           Tok Guru Hj Wan Muhammad Wan Othman @ Ustaz Mat Tendong MUDIR PONDOK PASIR TUMBOH DARI TAHUN 2011 > SEKARANG 

Perjalanan Hidup Al-Marhum Tuan Guru Ustaz Hj Atiqullah Bin Hj Yaacob.

BLOG KELANTAN: 03 <b>di bunut payong</b> - Google Blog Search

Posted: 31 Dec 2012 09:25 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

SUMBER HARTANAH MALAYSIA -DIREKTORI JUAL BELI <b>...</b>

Posted: 29 Dec 2012 10:04 PM PST

[unable to retrieve full-text content]7 Unit banglo di taman Mesira,Kedai Lalat Kota Bharu; 2 Unit Banglo di Pantai Sabak Berdekatan Sekolah Sabak; 4 Unit Banglo di Belakang Sekolah Bunut Payong Kota bharu; 34 Unit Teres Setingkat di Bandar Pasir Putih ...
 

BLOG KELANTAN

Copyright 2010 All Rights Reserved