ads

Khamis, 23 Februari 2012

03 di chiku - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di chiku - Google Blog Search


Blog Felda: felda <b>chiku</b> - Google Blog Search

Posted: 28 Jan 2012 12:00 AM PST

Xpdc ke Felda Chiku Gua Musang bahagian 1

Kali ini penceritaan agak panjang dan saya terpaksa bahagikan kepada 2 bahagian. Part 1 and part 2. Ini memandangkan banyak hari yang kami lalui dan pelbagai pengalaman yang telah ditempuhi.

Kami bergerak ke Gua Musang bermula dari Kajang, Semenyih dan seterusnya ke Ampang dan Keramat. Namun begitu dalam perjalanan ke Ampang kenderaan kami perlu singggah di Sungai Congkak Hulu Langat untuk mengambil salah seorang ahli kumpulan kami.

Sampai di Sungai Congkak untuk ambil Sani@black

Malam-malam begini takde lagi orang berkelah mandi air sungai di Sungai Congkak.

Kami selesai mengumpulkan ahli di Keramat. Tanpa membuang masa dan pada ketika itu jam menunjukkan pukul 1 pagi, kami meneruskan perjalanan menuju ke Gua Musang dengan bertukar ganti pemandu secara bergilir-gilir.

Perjalanan kami agak tidak berapa selesa kerana terlalu banyak barang dan alatan yang dibawa dan dimuatkan di dalam kenderaan. Kesemua barang dan alatan adalah penting setelah berpandukan kepada check list yang telah disediakan bagi mengelak kekurangan alatan dan membawa alatan yang salah dan tidak berguna.

Dalam xpdc ini kami telah diberikan setiap seorang ahli mempunyai tugas masing-masing. Oleh itu setiap ahli perlu bertanggungjawab kepada tugasan yang diberikan. Bro jimi adalah ketua xpdc, Shahril bertindak sebagai pemandu arah, penyelenggara alatan dan sebagai pegawai perhubungan, Sani @ black sebagai AJK kebajikan ahli dan medic, Shahrul pula urusan pengangkutan dan saya mengurus kewangan perbelanjaan sepanjang xpdc.

Berhenti berehat: Bro Jimi sedang mengeluarkan alat laser beliau untuk dipancarkan ke hutan di hadapannya. Akibatnya sesuatu yang mengerikan berlaku. Kedengaran bunyi yang menakutkan dari hutan tersebut. Bro Jimi dan saya lari bertempiaran menyelamatkan diri. (bunyi ngeri tersebut berjaya dirakam)

Sampai di Gua Musang pada subuh hari...

Sampai di Gua Musang tepat pada waktu Subuh. Kami berehat seketika sebelum memulakan aktiviti selanjutnya pada hari pertama ini. Memang mendebarkan dan menanti-nanti saat-saat apakah aktiviti yang kami akan lakukan nanti. Sementara itu Shahril sibuk berurusan dengan orang tempatan dan beberapa orang yang sudah dibuat temujanji sebelum kami berangkat ke lokasi.

Tengok la muatan barang yang kami bawa ini. Padat dan sesak. Kenderaan ini memang terbaik dan lasak. 

Menanti orang yang dijanjikan untuk berjumpa. Baru lepas sarapan pagi. Perut Kalau kosong nak buat kerja pun semua tak boleh.

Sani dan Jimi sedang berbincang mengenai strategi yang akan digunakan untuk aktitviti hari itu. Kepuasan jelas kelihatan setelah baru makan daging kambing.

Sudah sampai orang yang ditunggu-tunggu. Cuaca agak mendung dan suram. 

Hampir nak ke tengah hari barulah kami dapat pergi ke lokasi. Perjalanan agak mencabar dan berliku-liku. Hanya kenderaan yang lasak dan berani sahaja boleh melalui kawasan tersebut. Alhamdulillah kami selamat sampai di lokasi. Sampai di lokasi, keadaan air sungai agak deras sebab hujan. Tapi kami tetap harungi juga sebab sudah alang-alang sampai.

Ikuti gambar seterusnya ini. Kalau nak cerita panjang rasanya ramai yang malas nak baca. Jadi tengok gambar sambil penerangan sikit-sikit. Itu sudah memadai dan seronok.

Suasana di kawasan Felda Chiku. Ikut perancangan nak pergi ke lokasi gua. Tapi tak jadi disebabkan masa dan kos yang tidak dijangka. Insyaallah akan datang boleh pergi lagi.

Sampai di lokasi. Laluan agak becak. Keadaan selepas hujan turun.

Sani memulakan langkahnya dengan penuh bersemangat.

Keadaan air sungai yang naik dan agak deras. Tapi kami redah juga. Lepas ambil gambar ni saya terus 'gedebuk!' jatuh. Licin. Lepas tu berendam aje dalam sungai tu.

Jimi dan Shahril@Steven sedang memikirkan ape yang perlu dilakukan dengan keadaan sungai yang berarus deras.

Semua alatan penting dibawa turun dan diuji fungsinya. Maaf sebab tiada gambar dirakam semasa aktiviti dijalankan disebabkan keadaan yang tidak mengizinkan dan alatan elektronik seperti kamera tidak kalis air. Dikuatiri rosak sebab terkena air. Perancangan akan datang saya akan usahakan untuk menggunakan kamera tahan lasak dan boleh masuk air.

Kami memperolehi hasil. Walaupun sedikit tapi kami menjumpainya. Kami banyak mengumpulkan pasir dan tanah untuk dibawa balik bagi kerja proses seterusnya menggunakan mesin ayak automatik atau mangkuk biru.

Selepas aktiviti, kami berehat dan makan tengah hari (dah masuk petang) sebelum check in lokasi terusnya. Di sini kami bertukar-tukar cerita dan pengalaman masing-masing.

Lama juga kami bersembang di sini sebab banyak cerita menarik. kami juga membincangkan aktiviti pada keesokan harinya nanti.

Felda Chiku: Perjalanan kami check in di kediaman Brader yang pakai kopiah gambar di atas tadi. Lupe pulak nama dia.

Kuda milik brader tu. Kuda ini pernah mengejar Sani. Mungkin tertarik dengan kemachoan Sani agaknya.

Petang itu kami menggunakan alat ini untuk mengasing emas dengan pasir. Lokasi anak sungai ini tak jauh dari kediaman kami. Hanya 50 meter.

Mengunakan kuasa bateri sahaja. Alat ini beroperasi dangan jayanya sambil diperhatikan secara beramai-ramai. Nampak tak?

Guna bateri kereta. Boleh guna bateri motor juga. Asalkan 12 volt. Jadi ianya selamat dan tiada risiko renjatan elektrik.

Brader tu sedang mandikan kudanya. Kami pun belum mandi lagi. 

Pada sebelah malam kami berpecah tidur di dua kediaman. Shahril, Sani dan Shahrul bermalam di kediaman Brader tu manakala Jimi dan saya bermalam di kediaman ayah Brader tu. Ayah Brader tu dikenali dengan nama Tok Ayah (ingat pulak name).

Berada di kediaman Tok Ayah banyak ilmu yang saya perolehi. Tok Ayah banyak bercerita dan memberikan banyak tips dan ilmu yang berguna yang boleh diamalkan.

Pada keesokan harinya, sebelum bergerak ke kolasi, Jimi dan saya mendengar sedikit taklimat daripada Tok Ayah. Dia banyak memberi petua yang boleh diamalkan dan menunjukkan banyak benda yang kami tidak ketahui.

Tok Ayah bercerita dan menunjukkan sesuatu kepada kami.

Inilah daun pokok limau hantu yang banyak khasiatnya. Tok Ayah berikat sedkit kepada kami untuk dibawa pulang. 

Sudah sarapan pagi tapi masih lagi berhenti minum-minum. Nampak tak air tuak tu? Sani melihat dengan penuh berminat. Tak minum pun. Minum air dalam botol je. Kami menunggu orang yang akan membawa kami ke lokasi lain pula.

Pada hari pertama kami banyak menggunakan alat seperti pam tangan dan mangkuk biru sahaja selain dari dulang plastik. Alat metal detector masih belum digunakan lagi. Pada hari kedua ini alat seperti metal detector dan pin pointer akan digunakan pada lokasi lain yang akan kami redah. 

Sila ikuti sambungan pengalaman kami ini pada post akan datang dengan banyak pengalaman yang lebih menarik lagi....

Full content generated by Get Full RSS.

SAINS: Tak berapa cerap lagi KSSR ni..

Posted: 22 Feb 2012 02:41 AM PST

Pagi ini berada bersama Tuan Ketua Sektor Pengurusan Akademik di SK Chiku 7, Gua Musang mencerap pengurusan kurikulum dan amalan P & P dibilik darjah. Senyap saja sekolah kerana masih ada UBB 1 sedang dijalankan. Maka pencerapan P & P tak wajar dilakukan kerana guru jaga periksa.

Selepas berinteraksi dengan GB dan PKP tentang pelbagai aspek pengurusan kurikulum di sekolah , jam 12.30 sempat bertemu dengan guru yang mengajar tahun 1 dan Tahun 2 KSSR. Tak ganggu mereka kerana periksa dah tamat. Sepanjang hasil pertemuan ini mengenai kefahaman dan penghayatan KSSR telah dapat dibuat satu generalisasi bahawa TAK BERAPA CERAP LAGI GURU-GURU DALAM MELAKSANAKAN P&P KSSR...

Ternyata ini meruapakan cabaran berterusan buat kami di JPN dan PPD ke arah merealisaikan DASAR TRANSFORASI KURIKULUM ini.

Tetapi buat guru, kami sedia membantu.

Blog Felda: felda <b>chiku</b> - Google Blog Search

Posted: 28 Jan 2012 04:56 PM PST

Wassup bro!! Ni gua nak citer sikit pasal kampung gua… Felda Chiku 01, terletak di daerah terbesar di Kelantan iaitu Gua Musang. Ni la rumah gua…

Gua ni org biasa2 jew.. bukan org kaya pon, walaupun org nampak gua ni stylo sakan cam org kaya kan,,, tp gua org biasa jew… well, fashion never know who we are…                                                
 Haa…Nampak kereta merah tu…?? Jom kita kasi zoom sikit….!

Ni la dia turbo klasik datuk gua… Toyota apa ntah! Laju giler kowt walaupon barang antik hehehe… wat lumba mesti menang nih!

Dan kalo lu orang perasan, rumah gua ni unik sikit… Nampak tak rumah warna merah kat blakang tuee?? Jom kita zoom sikit lagi…!

 Mesti lu orang tertanya-tanya napa bumbungnya begitu pelik?? Sebenarnya, rumah ni belum 100% siap… tu pasal la bumbung dia macam tu… Best kat dalam ni, tak yah pakai air cond pon bilik ni rasa  sejuk… Datuk gua (panggil Tok Ayah), buat ruang baru ni tinggi sikit untuk pengaliran udara yang baik… lubang2 kat atas jendela tu la yang support oxygen time pintu ditutup… bijak Tok Ayah gua ni hehehe…

Di satu sudut kawasan rumah (front yard) yang sangat luas tu, ada laa sebuah perigi yang dah berpuluh tahun berkhidmat utk support bekalan air kat family kitorg… bukan kampung ni takde bekalan air, tapi Tok Ayah gua amik inisiatif beli mesin penyedut air supaya bil air tak perlu la dibayar lagi setiap bulan… menjimatkan.

Ni la perigi tersebut… dulu2, masa kampung ni takde bekalan air, org2 kampung selalu datang guna perigi ni… muafakat la katakan… gua tak tau sangat la bro, masa tu gua tak beranak agi…

Jernih kan air dia? Lagi jernih dari Kelantan water…hahaha, tu sebab atuk gua suka guna air perigi dari air paip yg dirawat… rumah kitorang ada sistem air yang lagi baik dari rumah org lain yang melanggan dengan syarikat air… bekalan air sentiasa ada dan tak pernah putus, kecuali kalau elektrik tibe2 black out… tu pon tak risau, perigi kat kawasan rumah je…Selagi mata air kat dasar perigi tu berfungsi, air akan sentiasa ada dan sentiasa jernih! Tapi satu je kelemahan dia, air dia sejuk giler kowt waktu pagi, bukak jerr paip, wahh bagai mandi di kutub utara!

Depan rumah gua, ada dua batang pokok manggis… kat pokok2 ni la gua slalu panjat masa kecik2 dulu…

Ni la pokok manggis favorite gua masa kecik dulu, time musim manggis memang tak naik atas rumah, sehari suntuk dok lepak atas pokok ni.. umpama rumah kedua..hehehe… jom kita zoom suasana dalam pokok ni….

Amat mudah dipanjat walaupon budak kecik… Hehehe masa buat sesi fotografi ni, teringin plak gua nak rasa balik hobi time kecik2 dulu.. panjat pokok manggis!! Gua suka benar panjat pokok, maklum la gua kan dilahirkan pada tahun monyet, ikut calendar cina…

Hehehe.. seronok panjat pokok ni.. tapi akhir2 ni, batang2 dia banyak dah tumbuh pokok duit2, sebab lama tak panjat kowt.. maklumlah dah besar… Sepupu2 gua yang masih kecik2 ni tak main dah panjat pokok segala nih… Angry Bird, Counter Strike, Dota, GTA dan yang sekutu dengannya… fuhh, zaman dah berubah…

Bawah pokok manggis yang satu lagi tu, ada sebuah meja simen dan kerusi2 yang comel. Direka seperti meja kerusi yang dibuat dari kayu balak, tapi hanya simen sahaja… Kat sini la gua selalu lepak2 sambil buat homework dan boraque2…hehehe…Masa gua kecik lagi meja ni dah ada…

Sebelah rumah gua ada laa sebuah lapangan….

Pada setiap hari Selasa, kat sini la dipasang khemah2 peniaga.. coz' hari selasa, adalah giliran kampung gua utk pekan sehari a.k.a pasar malam…huhu…

Depan rumah gua ada jalan utama kampung… boleh dikatakan, kawasan sederet dengan jalan utama ni adalah prime area kat kampung ni…banyak kemudahan spt kedai2, cyber cafĂ©, masjid,public library dan sebagainya… bnyk la..dah macam pekan!

Jom tinjau plak kebun nenek gua kat belakang rumah…

Pokok-pokok pisang ni nenek gua tanam sendiri. Memang rajin la kan orang2 tua kat kampung…?

Rumah gua ni memang dibuat di atas sebidang tanah yang cukup luas… cukup luas utk membina sebuah villa. Memang impian gua pon utk tukar rumah ni jadik sebuah villa suatu hari nanti… Kawasan depan rumah memang cukup luas utk bina sebuah swimming pool dan mini garden… at least ada la konsep villa tu kan?? Tak mewah tak apa, janji villa dan cukup besar utk keluarga gua yang besar ni… Maklumlah, bila tiba hari raya atau apa2 keramaian kat rumah ni, mesti kecoh sebab tak cukup bilik tidur. Rumah ni ada 4 bilik tidur je…Lastly, kat bawah ni shoot paling cantik pernah gua amik kat kawasan rumah ni…

03 di kota bharu - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di kota bharu - Google Blog Search


Gangguan Bekalan Air <b>Di Kota Bharu</b>

Posted: 23 Feb 2012 02:25 AM PST

KUALA LUMPUR – Bandar Kota Bharu dan kawasan sekitarnya dijangka mengalami gangguan sementara bekalan air pada 26 Februari ini.

Air Kelantan Sdn. Bhd. (AKSB) melalui satu kenyataan memberitahu, gangguan itu berikutan kerja penyelenggaraan elektrik di sekitar Pencawang Loji Rawatan Air Kampung Puteh.

"Gangguan bekalan air dijangka berlaku bermula pukul 11 malam hingga 6 pagi keesokannya.

"Bekalan dijangka pulih secara berperingkat dalam tempoh tiga hari selepas kerja siap dilaksanakan," kata kenyataan itu hari ini.

Menurut kenyataan itu, antara kawasan dijangka terlibat dengan gangguan bekalan air itu termasuk Jalan Tok Hakim, Jalan Sultan Ibrahim, Jalan Telipot dan Jalan Kebun Sultan.

Turut dijangka mengalami situasi sama ada bekalan di Jalan Merbau, Jalan Kelocor, Wakaf Mek Zainab, Taman Tg. Ahmad Panglima dan sepanjang Jalan Pantai Cahaya Bulan.

Justeru, orang ramai diminta menyimpan air yang mencukupi untuk menghadapai gangguan tersebut dan sebarang pertanyaan boleh menghubungi PINTAS di  talian  1300-88-2572. – mynewshub.my

Iklan Teks:

Berita Berkaitan:

03 di machang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di machang - Google Blog Search


Dewan Pemuda Pas Kawasan Machang: Ceramah <b>Di Machang</b>

Posted: 22 Feb 2012 08:01 PM PST

DOA QUNUT NAZILAH

Ya Allah, Sesungguhnya kami meletakkan-Mu di batang-batang leher musuh-musuh kami, Dan kami berlindung dengan-Mu daripada kejahatan-kejahatan mereka, Ya Allah, Leburkanlah kumpulan-kumpulan mereka, Pecah-belahkanlah dan kacau-bilaukanlah persatuan mereka, goncangkan pendirian mereka, Dan hantarkanlah anjing-anjing Kamu kepada mereka Wahai Tuhan Yang Gagah Perkasa, Wahai Tuhan Yang Maha Menghukum, Wahai Tuhan Yang bersifat Murka, Ya Allah, Ya Allah, Ya Allah, Wahai Tuhan yang menurunkan kitab, Wahai Tuhan yang mengarakkan awan, Wahai Tuhan yang menewaskan bala tentera al-ahzab, Kalahkan mereka, Kalahkan mereka, Kalahkan mereka, Dan menangkan kami ke atas mereka. Amin…!

RENUNGAN

Banyak berhutang akan menggelincirkan orang yang benar kepada pendustaan.

Tepati janji adalah kembar kepada benar.

Tiada pusaka peninggalan yang lebih bermanfaat daripada elok budi pekerti.

Cucikan hati kamu dengan beradab seperti api membakar kayu.

Elok pekerti adalah gedung ketika berhajat padanya.

Mutu setiap sesuatu itu dinilai pada kebaikannya.

Ratapilah saudaramu dengan berbuat baik padanya dan jauhilah kejahatannya dengan bersedekah padanya.

Sesuatu yang tidak elok untuk diperkatakan sekalipun ia benar iaitu puji diri sendiri.

03 di gaal kelantan - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di gaal kelantan - Google Blog Search


TUKAR buat 22 tuntutan kepada PAS <b>Kelantan</b> | N9 Kini - Portal <b>...</b>

Posted: 22 Feb 2012 08:57 PM PST

KOTA BHARU, 23 Feb : Gerakan Tukar Kerajaan PAS Kelantan Demi Rakyat (TUKAR) membuat 22 tuntutan terhadap kerajaan negeri atas kegagalan membawa sebarang perubahan sepanjang 22 tahun memerintah.

  KAMARUDDIN  (empat dari kiri) bersama ahli TUKAR pada sidang media mengenai 22 tuntutan terhadap kerajaan PAS Kelantan di Kota  Bharu, semalam.

KAMARUDDIN (empat dari kiri) bersama ahli TUKAR pada sidang media mengenai 22 tuntutan terhadap kerajaan PAS Kelantan di Kota Bharu, semalam.

Pengerusinya, Kamarudin Mohd Kasim, berkata 22 tuntutan itu adalah sebahagian besar daripada manifesto yang didakwa gagal ditunaikan selepas berjanji dalam pilihan raya umum 1990, sekali gus menunjukkan rakyat negeri ini sudah disogokkan dengan pelbagai harapan serta janji palsu.

 Katanya, sekiranya kerajaan negeri gagal memenuhi tuntutan itu sebelum pilihan raya umum nanti, rakyat Kelantan bersedia untuk menukar kepada kerajaan baru iaitu Barisan Nasional (BN).

 Kini sudah tiba masanya rakyat Kelantan menolak kerajaan PAS Kelantan dengan memilih kerajaan BN. – Kamarudin Mohd Kasim, Pengerusi TUKAR

"Pada Pilihan Raya Umum 1990, rakyat Kelantan meletakkan harapan tinggi kepada kerajaan PAS untuk mengubah nasib mereka, namun gagal dipenuhi sehingga 22 tahun memerintah negeri ini.

"Kini sudah tiba masanya rakyat Kelantan menolak kerajaan PAS Kelantan dengan memilih kerajaan BN, sekali gus ia juga sebagai pengajaran kepada kerajaan negeri sekarang, yang hanya pandai berjanji. Tuntutan ini akan dihantar kepada kerajaan negeri dalam masa terdekat ini," katanya kepada pemberita di sini, semalam.

Kamarudin berkata, antara 22 tuntutan itu ialah kerajaan negeri perlu bertindak segera dalam menyelesaikan masalah air yang sudah berlarutan sekian lama dan rakyat tidak sanggup menunggu hingga 2027 baru dapat menikmati bekalan air bersih.

Selain itu, katanya Gerakan TUKAR juga meminta supaya anak tempatan diberi keutamaan dalam pentadbiran kerajaan negeri dan semua wakil rakyat juga harus dari kalangan anak jati negeri ini.

"Kerajaan PAS Kelantan harus segera menyediakan peluang pekerjaan khususnya kepada belia di negeri ini yang kini masih ramai menganggur selain menyegerakan bayaran bantuan RM100 kepada seluruh warga tua bermula dari 1990 hingga sekarang.

"Kerajaan negeri juga diminta supaya menghapuskan cukai pintu, bayaran tempat parkir serta sewa tapak operasi kereta sewa seluruh negeri selain cukai kepala bakul yang dikenakan kepada peniaga kecil," katanya.

03 di galas kelantan - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di galas kelantan - Google Blog Search


BLOG - BLOG RASMI PARTI: BLOG - BLOG PARTI UMNO

Posted: 23 Feb 2012 03:49 AM PST

Oleh ZAITON DAROIS
"Bahasa merupakan nilai dan budaya bangsa." Ungkapan itu diluahkan oleh seorang tokoh politik bukan Melayu, iaitu Timbalan Menteri Pendidikan, Datuk Devamany S. Krishnasamy sewaktu dijemput oleh Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) pada 15 Julai lalu bagi memberikan syarahan mengenai usaha memartabatkan bahasa Melayu dari kaca mata ahli politik.
Menurut beliau, bahasa Melayu yang merupakan bahasa ibunda mempunyai hubungan emosional dengan penuturnya dan berkait rapat dengan kalbu dan sanubari rakyat.
Jelas beliau lagi, bahasa Melayu memainkan peranan sebagai alat perhubungan berbilang bangsa sejak dahulu lagi, sepertimana yang dipaparkan dalam karya agung Tun Sri Lanang menerusi Sejarah Melayu yang menggambarkan kegemilangan dan kejatuhan Kerajaan Melayu Melaka.
Sejak beberapa dekad lalu, Malaysia telah melalui beberapa fasa pembangunan. Bermula daripada Dasar Ekonomi Baru, Dasar Pembangunan Negara, Dasar Wawasan Negara dan terkini Model Ekonomi Baru. Namun malangnya, pengembangan dan penyebaran bahasa Melayu seakan-akan tercicir daripada pakej pembangunan tersebut.
Walaupun pembangunan negara berjaya membawa perubahan dari sudut sosiopolitik, sosioekonomi dan tututan masyarakat, namun bahasa Melayu masih tidak berubah walaupun suatu ketika dahulu pernah menjadi bahasa sarwajagat terhebat di Nusantara.
Tuntutan ekonomi kapitalisme telah menghanyutkan perjuangan nasionalisme sehingga Universiti Kebangsaan Malaysia yang suatu ketika dahulu dilihat memertabatkan bahasa Melayu kini dilihat sama seperti universiti lain di Malaysia
Sedar atau tidak, bahasa Melayu telah menerima tamparan hebat sejak 20-30 tahun dahulu. Era digital dan globalisasi tanpa sempadan menyaksikan bahasa Melayu terpaksa bersaing hebat dengan bahasa lain terutamanya bahasa Inggeris. Aplikasi dasar liberalisasi sekitar 1980-an menyaksikan penggunaan bahasa Inggeris semakin meluas dan bahasa Melayu pula seolah-olah perlu bersedia untuk diturunkan ke liang lahad.
Berbeza dengan zaman sebelum merdeka dan pascamerdeka, bahasa Melayu dilihat memainkan peranan penting dalam membangkitkan semangat nasionalisme. Melalui karya sastera, seorang novelis terkenal iaitu Pak Sako (Ishak HajI Muhammad) yang menghasilkan Anak Mat Lela Gila mengkritik penjajah dan pada sama memartabatkan bangsa dan bahasa.
Menurut Devamany, semangat nasionalisme dahulu adalah hak milik semua kaum. Kesedaran ini tidak terbatas kepada bangsa Melayu semata-mata, malahan Cina dan India turut bersama-sama bangkit dan berjuang. Melalui media cetak seperti surat khabar Saranggabani melahirkan tulisan yang mencetuskan semangat nasionalisme untuk menuntut kemerdekaan daripada penjajah.
Melihat senario yang berlaku pada hari ini, Devamany menyatakan bahawa kecanggihan teknologi menyaksikan kita sekali lagi merelakan diri dijajah, namun dengan cara yang lebih halus.
Usaha perlu dilakukan untuk mengembalikan semula semangat nasionalisme dan jati diri negara bangsa. Langkah pertama adalah dengan meletakkan keagungan bahasa dan sastera Melayu pada tempat selayaknya iaitu DBP yang dilihat sebagai pemangkin yang perlu menggalas harapan dan tanggungjawab tersebut.
DBP yang mempunyai kematangan, sumber, kepakaran dan kemampuan mampu melaksanakan hasrat ini tanpa membataskan sasaran terhad kepada sekolah kerajaan semata-mata tetapi perlu menyeluruh kepada sekolah Cina dan Tamil. 27 juta rakyat Malaysia perlu bersama-sama menggalas tanggungjawab ini memandangkan perjuangan bahasa Melayu merupakan wadah perjuangan rakyat Malaysia.
Dalam usaha negara mencapai status negara maju, adunan bahasa kebangsaan dan membina jati diri bangsa perlu diacukan serentak. Hal ini penting kerana di sinilah peranan karya sastera yang berunsur patriotik mampu menyemarakkan semangat cintakan negara terutama kepada golongan muda.
Peranan sastera tidak hanya terhad kepada penyeri bicara tetapi mampu menjadi alat pembakar semangat perjuangan seperti yang menyentuh isu ketidakadilan sosial dan kemiskinan yang disampaikan dalam nukilan karya seperti cerpen, novel dan puisi mutakhir.
Kini, usaha memartabatkan bahasa Melayu perlu melalui satu anjakan paradigma. DBP sebagai badan induk yang bertanggungjawab perlu melipatgandakan promosi di segenap lapisan masyarakat. Penglibatan semua kaum dalam usaha membudayakan bahasa Melayu perlu giat dijalankan bagi menyemai semangat dan rasa cinta terhadap bahasa Melayu kepada semua rakyat.
Penubuhan Bahagian Pengembangan Bahasa Pelbagai Kaum yang dilakukan oleh DBP merupakan satu langkah awal yang sungguh baik. Menurut Devamany, dengan adanya bahagian ini, usaha mengembangkan bahasa Melayu, khususnya kepada masyarakat bukan Melayu dapat diperhebatkan.
Antara isu pertama yang perlu diselesaikan ialah menangani masalah 20 peratus daripada kalangan kanak-kanak yang ketinggalan dari segi literasi. Ukuran bagi kejayaan ini dapat dinilai dengan melihat keyakinan ibu bapa sebagai penanda aras untuk menghantar anak-anak ke sekolah kerajaan dan bukan ke sekolah swasta.
"Satu Bahasa, Satu Malaysia" yang dicetuskan oleh Perdana Menteri, Dato' Sri Mohd. Najib Tun Razak dilihat sabagai satu langkah yang meyakinkan untuk mengembalikan peranan Asia sebagai gergasi dunia. Jepun, sebagai contoh yang paling berjaya membentuk negaranya melalui acuan sendiri melalui budaya dan bahasa.
Tidak mustahil Malaysia juga mampu mengikut langkah Jepun sekiranya rakyat berbilang bangsa di negara ini bersatu untuk memulihara budaya bangsa. Devamany menekankan bahawa menjadi kerugian besar jika segala usaha untuk memartabatkan bahasa, budaya dan agama tidak digemblengkan.
Perlu ditegaskan bahawa bahasa Melayu adalah bahasa kebangsaan kita yang bukan milik mutlak DBP, bukan juga masyarakat Melayu semata-mata tetapi milik bersama rakyat Malaysia kerana bahasa adalah jiwa bangsa

03 di dabong - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di dabong - Google Blog Search


Laman Nurani: TERKINI : Isu jalan rosak <b>di</b> Kawasan Dun <b>Dabong</b>

Posted: 24 Dec 2011 04:41 PM PST


Jawapan maklumbalas yang saya hantar ke email En. Mohamad, Biro Pengaduan Awam Malaysia.
Terima kasih En. Mohamad di atas tindakan proaktif yang diambil oleh Biro Pengaduan Awam Malaysia. Memang aduan ini sejak 2008 lagi, namun ianya masih tidak lagi dibaiki. Saya faham akan kekangan peruntukan, namun jika kami tidak memperbaharui aduan, maka fail kes ini berada dibawah. Oleh itu, saya menggunakan mekanisma membuat aduan kepada Biro Pengaduan Awam Malaysia kerana BPA merupakan sebuah jabatan yang berada di bawah Perdana menteri Malaysia, kabel BPA lagi tinggi dan besat berbanding kami rakyat di bawah. Jika kami pergi membuat aduan sendiri di JKR, memang tidak akan mendapat sebarang jawapan sampai bila-bila.
Justeru, saya amat selesa menggunakan saluran Biro Pengaduan Awam Malaysia untuk sebarang aduan, bukan bermaksud saya ingin bergaduh dengan BPA, tetapi saluran BPA amat saya percayai untuk menyampaikan apa-apa masalah yg kami sebagai rakyat hadapi. Saya tidak suka saluran politik yang banyak menipu dan berbohng untuk menunjukkan kreadibiliti mereka. Sedangkan tiada apa pun. Cakap kosong jer saluran politik ni.
Pernah saya ajukan kepada YAB Menteri Besar Kelantan, melalui surat rasmi kepada beliau pada akhir 2008, namun sehingga kini saya masih tida menerima apa-apa maklumbalas.
Tahniah BPA kerana masih lagi memberi kepercayaan kepada saya.
Tujuan saya membuat aduan yang sama adalah keranan supaya fail aduan saya sentiasa timbul dan disebut sentiasa. Saya faham akan masalah peruntukan, tetapi lojik atau tidak sejak dari 2008 lagi takkanlah peruntukan utk rakyat ni masih tiada?
Sekarang sudah menghampiri 2012, sudah hampir 4 tahun, takkanlah peruntukan tak ada? Sedangkan untuk mengorek jalan yang tak rosak boleh pulak ada? Jika En. Mohamad melalui jalan Kuala Krai-Gua Musang tempoh hari, Encik pasti akan menemui jalan yg baru diturap di sekitar Pahi, Manik Urai, Lepan Jenut, untuk makluman Encik, jalan tersebut tidak rosak seteruk jalan yg saya adukan, mengapa jaan yang tak rosak boleh dikorek dan diturap? Sedangkan jalan yang benar2 rosak tiada peruntukan untuk dibaiki, ini yang sayanangin satu badan.
Terima kasihlah kepada BPA yang prihatin dan tidak mengecewakan saya. Bukan niat saya untuk bergaduh dengan sesiapa, cuma saya ni sebagai rakyat Malaysia yang merdeka memounyai hak untuk menyatakan aduan keada kerajaan.
Sekian, terima kasih.

03 di pengkalan chepa - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di pengkalan chepa - Google Blog Search


SERAMA TAIPING: Bon <b>di Pengkalan Chepa</b>, Kelantan (10 Mac 2012)

Posted: 19 Feb 2012 09:40 AM PST

SELAMAT DATANG kpd GENG SERAMA. Serama merupakan hobi sejagat yang pada masa ini begitu diminati oleh seluruh rakyat Malaysia khususnya. Marilah kita memeriahkan lagi dunia serama ini dan biarlah ianya kekal lebih lama. Oleh itu sama-samalah kita memartabatkan lagi dunia serama pada tahun ini dan seterusnya. Blog ini adalah sekadar untuk tatapan dan hobi semata-mata.

di negeri kelantan - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

di negeri kelantan - Google Blog Search


ANALOGI &#39;BENGONG&#39; MENGENAI PUNCA KEMISKINAN <b>DI</b> <b>...</b>

Posted: 18 Feb 2012 02:13 PM PST

Mudah analogi seorang pensyarah Pengajian Media, Universiti Malaya, Profesor Madya Dr Abu Hassan Hasbullah bahawa punca kemiskinan perlu diletakkan di atas batu kepala Perdana Menteri.

Memalukan kerana beliau adalah pensyarah pengajian media dan berapa ramai pula murid yang 'disesatkan' oleh teori dan dan faktanya itu.

Beliau menolak dakwaan Datuk Sri Najib Razak bahawa Kelantan negeri paling miskin di negara ini dan kerana itu Profesor berkenaan mengatakan Perdana Menteri "hanya membuka pekung dirinya sendiri sebagai pemimpin nombor satu negara."

Pensyarah UM itu berkata, jika benar dakwaan itu, "ia bermakna kegagalan kesemua enam perdana menteri termasuk Najib untuk memajukan kesemua negeri dalam Malaysia ini sejak BN memerintah lebih 50 tahun lalu."

Profesor UM ini layak dinaikkan ke jawatan professor penuh kerana pendapatnya ini memang 'bijak dan tepat' apalagi kemiskinan di Kelantan itu maknanya disebabkan oleh Kerajaan Pusat.

Profesor UM itu juga berkata adalah menjadi tanggungjawab kerajaan memerintah untuk memajukan mana-mana negeri dan tugas itu berada di atas batu jemala seorang perdana menteri.

"Negeri mana pun yang dikatakan miskin selagi dia adalah negeri di dalam Malaysia maka tanggungjawab memberi kekayaan, kemajuan, kesejahteraan dan kebajikan masadepan itu berada di atas kepimpinan seorang Perdana Menteri. Ini bukan zaman penjajah British dengan polisi kejadah pecah dan perintah!," tulis beliau.

Dalam konteks ini apa peranan Kerajaan PAS yang dipilih oleh rakyat Kelantan jika tugas itu terletak atas batu jemala Perdana Menteri?

Beberapa soalan mudah saya kemukakan kepada Profesor UM itu:

1. Kenapa Kerajaan PAS Kelantan tidak berminat untuk menyertai Program Transformasi Ekonomi (ETP) ? Walaupun ternyata usaha kerajaan negeri dalam meningkatkan ekonomi negeri dan pelaburan begitu lembam, ia enggan bekerjasama sedangkan selagi Kelantan tidak menjadi sebahagian ETP ini selama itulah rakyat terus dibelenggu kemiskinan;

2. Apakah Kerajaan PAS Kelantan sebagai kerajaan 'Islam yang menjaga kebajikan' melakukan usaha membantu rakyat seperti dilakukan Kerajaan Pusat melalui Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M)? Sejauh ini Majlis Tindakan Pembangunan Negeri Kelantan sudah menyampaikan bantuan kepada lebih 300,000 keluarga. Hakikatnya 19 peratus penduduk di Kelantan berhak menerima bantuan itu. Sejauh ini sejumlah RM159 juta sudah diagihkan. Bukan itu sahaja, kerajaan pusat menghulurkan pelbagai bentuk bantuan kebajikan seperti Bantuan Rakyat 1Malaysia, Baucer Buku 1Malaysia bernilai RM200 dan RM100 untuk setiap murid sekolah;

3. Siapa beri belanja kos membina tebatan di Sungai Kelantan dan Sungai Golok yang sejak lima tahun lalu sekitar RM2 bilion itu? Harapkan kerajaan PAS Kelantan?

4. Kerajaan Pusat juga meluluskan sebanyak RM2.4 bilion dalam tempoh dua tahun pertama Rancangan Malaysia Kesepuluh untuk melaksanakan 346 projek di negeri Kelantan. Berapa juta projek negeri dilaksanakan oleh Kerajaan PAS Kelantan dilaksanakan untuk rakyat Kelantan?

5. Kerajaan Persekutuan membelanjakan RM3.8 bilion setahun atau kira-kira RM300 juta sebulan untuk perbelanjaan mengurus 74,800 kakitangan awam di Kelantan. Siapa mereka ini? Mereka adalah penjawat awam bagi memastikan perkhidmatan cemerlang seterusnya membantu meningkatkan pembangunan di negeri ini.

6. Berikut adalah projek-projek untuk kesejahteraan rakyat di Kelantan:

a. Pembinaan 14 masjid baru dan usaha membaik pulih masjid dan surau dengan kos lebih RM40 juta sejak 2005;

b. Pembinaan jambatan kedua Jambatan Sultan Yahya Petra sepanjang 800m berharga hampir RM150 juta menghubungkan Kota Baharu dan Pasir Pekan, Tumpat, yang dijangka siap hujung tahun ini, serta jalan bertingkat Pasir Pekan-Jalan Hamzah-Wakaf Siku, untuk atasi masalah kesesakan;

c. Jambatan Tendong yang menghubungkan Tendong di Pasir Mas dan Wakaf Che Yeh di Kota Baharu serta Jambatan Salor yang menghubungkan Salor-Pasir Mas juga merupakan sumbangan kerajaan pusat kepada rakyat Kelantan bagi memudahkan urusan harian mereka;

d. Menaik taraf Jalan Kubang Kerian-Sabak dengan kos RM27 juta, yang sekarang dilihat tidak mampu menampung jumlah kenderaan yang semakin bertambah;

e. Di Bandar Baru Tunjung kerajaan pusat menempatkan beberapa jabatannya yang akan menjadi pemangkin pertumbuhan ekonomi di situ dan kawasan sekitarnya (Bangunan kerajaan pusat terlibat ialah Terminal Agrobisnes Negara (Teman) berharga RM85.7 juta, Ibu Pejabat Jabatan Bomba dan Penyelamat Negeri Kelantan (RM20 juta), Wisma Audit Negeri Kelantan (RM18 juta) dan Pejabat Ketua Pengarah Jabatan Tanah dan Galian Negeri Kelantan (RM8.76 juta), Kompleks Mahkamah Syariah (RM22.1 juta) dan Jabatan Pelajaran Negeri Kelantan (RM33.1 juta); (Nota: Tunjung tidak akan ada apa-apa jika tidak ada bangunan yang diwujudkan oleh kerajaan pusat. Bandar Baru Tunjung mungkin inisiatif kerajaan negeri tetapi memenuhkan bangunan di situ, semuanya bangunan kerajaan pusat);

f. Kerajaan pusat juga membelanjakan RM40 juta untuk memanjang dan melebarkan landasan Lapangan Terbang Sultan Ismail Petra, Pengkalan Chepa, bagi membolehkan pesawat lebih besar mendarat dan berlepas dengan selamat;

g. Kerajaan pusat sedang memperbesar dan menambah baik kemudahan Hospital Universiti Saind Kubang Kerian dengan kos RM127 juta, begitu juga di Hospital Raja Perempuan Zainab II, yang melibatkan kos RM182.17 juta; h. Kerajaan juga sedang membina dewan bedah baru berharga RM9 juta di Hospital Kuala Krai untuk kemudahan penduduk daerah tersebut.

Kerana itu, amat wajar sekali jika Pengerusi Perhubungan UMNO Kelantan, Datuk Seri Mustapa Mohamed berkata Kerajaan Pusat akan memperincikan setiap peruntukan yang diperuntukkan kepada kerajaan Kelantan sejak beberapa tahun lepas agar rakyat negeri itu mengetahui sejelas-jelasnya mengenai perkara itu.

Ini kerana mengikut kajian yang dilakukan, rakyat Kelantan masih belummendapat gambaran jelas apa sumbangan kerajaan Pusat terhadap kerajaan negeripimpinan PAS itu dalam membangunkan negeri tersebut selama ini.

"Rakyat Kelantan masih tidak mengetahui secara terperinci peruntukan kerajaan Pusat kepada Kelantan selama ini. Ini perkara utama yang kita akan perjelaskan dalam tempoh terdekat. Untuk pengetahuan setiap tahun lebih 30 peratus peruntukan itu digunakan bagi tujuan perbelanjaan tadbir urus kerajaan negeri dan 70 peratus lagi bagi peruntukan perbelanjaan pembangunan kerajaan negeri dan ini perlu rakyat tahu," katanya selepas mempengerusikan mesyuarat Majlis Tindakan Pembangunan Persekutuan negeri Kelantan di Jabatan Pembangunan Persekutuan di Kota Bharu, baru-baru ini.

Amat jelas pendapat Profesor UM yang meletakkan tanggungjawab kepada Perdana Menteri seperti mengiakan pendapat orang PAS bahawa tugas Menteri Besar dan Exco yang dilantik di negeri itu hanya menjaga hal ehwal politik negeri itu agar terus berada dalam cengkaman 'kepimpinan Islam' semata-mata.

Sebaliknya apa tugas dan amanah yang perlu dilakukan oleh Menteri Besar dan 'pembesar politik' Kelantan,wahai Profesor UM?

Berceramah, melepaskan tugas kepada orang lain, memerhati dan 'makan gaji buta'?

Ternyata analogi Profesor UM ini termasuk dalam kalangan 'bengong' dan tidak wajar dikeluarkan oleh seseorang yang taraf akademiknya tinggi tetapi bercakap macam orang PAS Kelantan yang asyik menyalahkan orang tanpa melihat 'ke dalam diri' sendiri!

Padanlah Tengku Razaleigh Hamzah pernah mengesyorkan agar pemimpin PAS Kelantan, termasuk Menteri Besarnya digelar 'Make Gaji Buto'.

Ada juga yang menyalahkan Kerajaan Pusat kerana kononnya Kerajaan Pusat telah "merompak hasil royalti Kelantan sejak sekian lama sebanyak RM300 juta setahun.

Lebih teruk dengan belanja yang begitu besar diberikan kepada Kelantan, Ahli Parlimen Rantau Panjang yang juga Ketua Dewan Muslimat PAS Negeri Kelantan, Siti Zailah Mohd Yusof mengatakan Kerajaan Pusat dianaktirikan sejak hampir 22 tahun lalu dengan menyekat pelaburan dan jalanraya juga tidak dimajukan.

Kepada rakyat Kelantan dan rakyat Malaysia amnya, apakah Kerajaan Pusat dan Perdana Menteri tidak membantu rakyat Kelantan?

Selebihnya terpulanglah kepada Menteri Besar dan Exco Kerajaan PAS merancang dan melaksananya.

03 di tanah merah - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di tanah merah - Google Blog Search


Ahli Pas Sertai UMNO <b>Di Tanah Merah</b> | Detik Perubahan

Posted: 19 Feb 2012 03:02 AM PST

TANAH MERAH – Seramai 47 orang bekas ahli Pas mengumumkan keluar parti dan menyerahkan borang keahlian UMNO kepada Ketua UMNO Bahagian Tanah Merah, Datuk Ikmal Hisham Abd. Aziz pada Majlis Selamat Tinggal Pas dan sambutan Maulidur Rasul di Kampung Kenerak di sini, malam tadi.

Serentak dengan itu satu cawangan UMNO ditubuhkan di kampung tersebut dan diketuai oleh Zainuddin Sepian.

Hadir sama pada majlis tersebut, Timbalan Ketua UMNO Bahagian Tanah Merah, Baharuddin Yusoff dan Pengerusi Tetap yang juga bekas Ahli Dewan Undangan Negeri Bukit Panau, Abdul Latiff Abd. Rahman.

Wakil kumpulan tersebut, Marina Abu Zahar berkata, mereka mengambil tindakan untuk menyertai UMNO selepas kecewa dengan kerajaan Pas Kelantan yang tidak membawa perubahan kepada penduduk kampung tersebut.

"Di kampung ini tidak perubahan, bekalan air pun terganggu. Apa yang ada adalah sumbangan UMNO seperti pembinaan jalan untuk ke sini.

"Disebabkan itu ramai penduduk terutamanya kaum wanita di kampung ini mengambi keputusan untuk menyertai UMNO supaya mendapat pembelaan," katanya ketika ditemui selepas majlis tersebut.

Pada masa yang sama, Mahmud Mustapa, 53 dan kakaknya, Som, 59, mengambil keputusan untuk meninggalkan Pas kerana kerajaan negeri ini telah mengambil tanah dusun mereka di Kuala Krai.

Mahmud berkata, tanah itu telah diusahakan sejak 20 tahun lalu dan kini dijadikan Ladang Rakyat.

"Kerajaan negeri janji nak jadikan kami sebagai peserta Ladang Rakyat dan mendapat dividen sebanyak  RM200 sebulan tetapi hingga sekarang tidak ada apa.

"Saya sedih dan berharap dengan menyertai UMNO, suatu hari nanti masalah dapat diselesaikan dan memperoleh kembali tanah berkenaan yang diusahakan dengan titik peluh sendiri," katanya.

03 di tumpat - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di tumpat - Google Blog Search


<b>Tumpat</b>, Kelantan: Ziarah Nenek. | Teratak Usang

Posted: 16 Feb 2012 08:00 AM PST

Assalamualaikum,
Salam Sejahtera, Salam 1 Dunia.
Hari ini aku tak dapat nak pos sambungan kisah Imam Bukhari. Tak sempat nak taip. Mengikut perancangan, selepas ambil puteriku yang sulung di Tabika, kami akan terus bertolak ke Kajang Sebidang, Tumpat, Kelantan untuk menziarahi tok Mek (tok mertua) yang sakit.
Kakak ipar bersama tok Mek, 2009.
Menurut kata kakak iparku, tok kat kampung sakit. Jadi mak mertuaku dari Perlis telah balik ke Kelantan, kakak ipar dari Johor juga mungkin dalam perjalanan ke Kelantan dan kami akan menyusul dari Perak ke Kelantan.
Biasanya setiap kali Raya Haji, kami beramai-ramai akan berkumpul di rumah tok di Kelantan. Oleh kerana raya tahun lepas aku baru lepas pantang, hanya mak mertuaku sahaja yang balik ke Kelantan. Sebulan sebelum tu (dalam bulan puasa), tok terjatuh dari tangga.
Aku pernah bertanya usia tok tapi aku dah terlupa berapa usianya. Walaupun dah di mamah usia namun mata tok masih terang sampaikan tahi lalat yang kecil-kecil di kain pun tok boleh nampak.
Kalau balik ke Kelantan, pastinya chalet tok jadi tumpuan. Walaupun kecil dan serba kekurangan, kami lebih selesa di sana. Kalau dah penuh dan padat dengan saudara-mara, aku dan hubby akan menyewa di Pandai Cahaya Bulan (PCB) untuk semalaman.
Ini la rumah tok dengan 2 bilik tidur.
Tok biasanya akan tidur di rumah anaknya (Mak Long) di depan rumah ini. Jadi kami la yang akan duduk dan masak di rumah tok. Mak mertuaku lebih selesa masak di rumah tok. Kadang-kala barang keperluan di bawa khas dari Perlis.
Rindu tapai Kelantan...(tiba-tiba ja), rindu juga nak kutip biji janggus depan rumah tok.
Dah 3 tahun tak jengok tok. Esok malam mungkin kami akan sampai ke Destinasi, InsyaAllah. Perjalanan mengambil masa 7 jam dari Hilir Perak ke tanah Cik Siti Wang Kembang. Doakan semuanya baik-baik sahaja dan tak lupa juga untuk tok yang sedang sakit, moga cepat sembuh. Liputan internet mungkin tiada di sana. Aku dijangka akan berada di Tumpat sehingga hari Ahad ini. Jumpa lagi.
 

BLOG KELANTAN

Copyright 2010 All Rights Reserved