ads

Khamis, 9 Ogos 2012

03 di manek urai - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di manek urai - Google Blog Search


Jom Makan Lemang <b>Manek Urai</b> | Lemang Sedap | | Mien Eaststar

Posted: 06 Aug 2012 10:17 AM PDT

lama betul x merase lemang ni .. wuhuuu ..
petang ni singgah beli jap sebatang .. haha

lokasi jualan lemang ni adalah di Manek Urai, Kelantan Darul Naim .. banyak betul gerai lemang kat sini ..

tengok dari dalam kereta macam best jer lemang ni .. grrrr .. biasa la kan, bila puasa ni, semua nampak sedap jer kan .. hahaha

beli lemang dapat percuma gula melaka .. haha . gula melaka tu untuk ape tahu x ? isk3 .. sbgai pencicahnya la .. memang sedap .. manis g tuuu .. hehe .. selamat menjamu lemang la ye ..

# jumaat ni balek kampung lagi .. yuuuuhuuu .. cepat la jumaat !! hihi

Video - Mustapa Mohamad Pejuang Royalti Ibarat Malaysia Tidak <b>...</b>

Posted: 05 Aug 2012 07:22 AM PDT

Perjuangan Husam Musa semakin relevan apabila perjuangannya itu disambung oleh Menteri Umno yang sekarang diangkat menjadi pejuang dalam membuat tuntutan royalti minyak Kelantan melalui proses yang dikatakan perundingan. Ketidak munasabahan Menteri Umno menjadi pejuang royalti itu memberi gambaran seumpama "Malaysia tidak pernah dijajah" sedangkan umum mengetahuinya.
Dibezakan mereka hanyalah 'tuntutan' dan 'perundingan' didalam mendapatkan apa yang disebut sebagai hak rakyat Kelantan iaitu royalti minyak, samada tuntutan ataupun rundingan hakikatnya Menteri Umno itu akur dengan perjuangan yang diperjuangkan oleh segerombolan pemolitik Pas yang diketuai oleh Husam Musa.
Jika royalti itu bukan hak Kelantan, apa perlunya perundingan ?, sebagaimana sekiranya Husam ataupun Pas menuntut bahawa bangunan berkembar Petronas KLCC itu milik mereka apakah perlu Menteri Umno itu untuk membuat perundingan diatas perkara yang jelas bukan hak mereka. Apakah Menteri Umno itu sudah terperangkap dengan kelicikan politik yang ada pada hari ini ?
Isu royalti bukan isu mutlak rakyat Kelantan, ia hanyalah satu isu gimik perancang politik Pas semata-mata, namun apakah yang dapat dibayangkan bilamana isu ini diakui dan turut diperjuangkan oleh Menteri Umno secara terbuka dan dalam masa beberapa hari sahaja perjuangannya beliau dijulang menjadi pejuang utama royalti yang akhirnya akan tertiarap menyembam ketanah  sepertimana seorang tokoh 'bakal' Menteri Besar di Bachok Kelantan. Jika sudah lama berjuang secara ghaib hujah tersebut langsung tidak relevan dengan kenyataan menentang sebelum ini.
Jika dilihat pada keputusan terakhir pilihanraya kecil yang berlaku di Manek Urai dan Galas, ketika mana isu royalti ini dimainkan namun ia bukan satu isu yang boleh memberi kelebihan untuk Pas menang secara mutlak, ringkasannya, jika faktor tumpuan seluruh jentera BN ke PRK diambil kira sebagai faktor kemenangan BN di Galas dan kekalahan tipis 65 undi di Manek Urai, faktor 'cah keting' dan sabotaj juga perlu diambil kira, secara tidak langsung ia membuatkan keadaan itu 50-50 dan jelas  isu royalti itu bukan asasnya.
Jika royalti itu satu isu besar kepada rakyat, ia tidak memungkinkan BN untuk menang dengan apa jua cara sekalipun. Tetapi dengan penglibatan Menteri Umno itu yang ingin menjadi hero royalti, kajian perlu dibuat apakah tanggapan rakyat lebih positif mengenai perkara itu dan BN berpeluang cerah untuk mengambil alih Kelantan atau menambah bilangan kerusi.
Bukan soal hak rakyat itu Gk nak nafikan sekiranya itu adalah benar hak rakyat, sebaliknya kita perlu akur kepada perundangan dan perlu teguh dengan prinsip dan pendirian berlandaskan kebenaran dan apa yang kita faham sebelum ini, atas faktor situasi, untuk kebaikkan politik supaya ia tidak disalah tanggap dan dimanipulasi sebagai penentang kepada tuntutan rakyat adalah wajar dan tidak salah untuk Menteri Umno itu menyokong tapi bukannya memilih untuk dijulang menjadi pejuang utama.
Jika tidak akui saja kejahilan dahulu dan bangkitlah kalau nak jadi hero sekalipun. Sekarang ini ramai yang faham royalti itu adalah benar hak Kelantan dan kini Menteri Umno itu sendiri yang perjuangkannya setelah bertahun-tahun menafikan hak-hak orang miskin di Kelantan.

Rakyat juga beranggapan Menteri Umno itu pun berjuang sekarang ni menjadi 'Pak Turut' setelah Perdana Menteri akur melihat kesungguhan Pas dan gerakan-gerakan rakyat yang bangkit dalam membuat tuntutan tersebut sebelum memanggil untuk dibentuk jawatankuasa khas bagi menyelesaikannya. Jarak kebangkitan rakyat seperti demontrasi dan konvoi itu begitu rapat dengan pengumuman jawatankuasa ini.

Bagi golongan pemikiran kelas atasan mungkin berpandangan agak berbeza, yang menjadi masalahnya pengundi ni bukan hanya dikalangan itu, bahkan majoritinya kebiasaan sahaja. Jadi siapa yang untung ? lagi satu pemimpin Pas ni rapat dan terus kepada rakyat tidak kira dikedai-kedai kopi mahupun disurau, kalau pemimpin Umno pun semacam itu tidak menjadi masalah, segala isu dapat dijelaskan secara langsung kepada rakyat lantas rakyat boleh faham dengan perkara ini.

Kepimpinan Umno perlu ingat jika perundingan yang hendak dilakukan ini tiada helah politik, keputusan kepada perundingan tersebut hanya punyai dua jawapan samada Kelantan berhak ataupun tidak. Kedua-dua jawapan dari keputusan itu punyai impak negatif kepada kerajaan,

Berbeza jika tindakan yang diambil oleh kerajaan pusat itu diluar konteks tadi, melangkaui keadaan itu sekiranya Kelantan berhak, tidak bolehkah kerajaan menyalurkannya dengan pengumuman program seperti membina rumah rakyat, membaikpulih segala perkhidmatan yang gagal dilakukan oleh kerajaan negeri dan seumpamanya, keadaan ini dilihat lebih hero dari menjadi pejuang royalti.

Sebaliknya jika Kelantan tidak layak sepertimana yang tercatat didalam perjanjian itu, difikirkan ada baiknya kerajaan menyerahkan isu ini supaya diputuskan oleh mahkamah memandangkan ianya juga  telahpun dibawa ke mahkamah, dan keputusan mahkamah itu dilihat lebih adil dan salah satu faktor logiknya setelah Anwar Ibrahim bebas dari tuduhan liwat yang dihadapinya sebelum ini.

Adapun perundingan pembentukkan jawatankuasa ini berhubungkait dengan titah Tuanku, sememangnya ia satu perkara yang tidak boleh di ingkari, namun hal itu tidak bererti Menteri Umno itu perlu menjadi pejuang kepada royalti tersebut kerana bahana dari itu punyai isu yang cukup besar untuk dipolitikkan keatasnya.

Lagipun Perdana Menteri baru saja umum nak bentuk jawatankuasa dah terus letak tengkolok nak jadi panglima, apakah keputusan jawatankuasa itu akan berpihak dan akan zahirnya royalti kepada Kelantan ? Jika yang disebut itu berkait dengan undang-undang apakah ianya akan berubah dengan pembentukkan jawatankuasa semata-mata. Lagilah nampak kerajaan yang tolol jika ia berubah tanpa penggubalan undang-undang yang baru...........Anda Mampu Mengubahnya

"Perbezaan pendapat perlu diraih atas pandangan majoriti kebanyakkan rakyat bukan hanya terlena dengan kipasan yang boleh memudaratkan"

03 di galas kelantan - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di galas kelantan - Google Blog Search


Politik Ayam Serama Mursyidul Am PAS — Ummatan Wasatan

Posted: 06 Nov 2011 04:42 AM PST

Ayam serama merupakan spesies burung yang amat digemari oleh rakyat Kelantan. Tubuhnya yang mungil dipenuhi dengan bulu berwarna dengan badannya yang melentik dan ekor tercongek menjadi daya penarik sehingga ada pihak sanggup membelinya walaupun dengan harga mahal.

Siapa Yang Luput Tarikh? UMNO atau Tok Guru sendiri? Ramai yang tahu, Tok Gurulah yang banyak mengelirukan Umat Melayu-Islam.

Selain bentuknya yang menarik, ayam serama merupakan sejenis burung yang tidak tahu mengeramkan telurnya sehingga menetas. Oleh kerana itulah para penternak ayam serama akan menggunakan kaedah tertentu untuk mengeramkan telur tersebut sama ada kaedah elektrik atau menumpang dengan jenis-jenis ayam yang lain.

Disebabkan ayam serama tidak pandai mengeram sehingga telur menetas, hubungan ibu dan anak dalam generasi spesies itu tidaklah seakrab hubungan ibu dan anak dalam kelompok ayam-ayam yang lain. Pantang ada yang cuba mendekati anak-anaknya, ibu ayam akan cuba menghalang sedaya upaya, termasuk mematuknya. Hal ini tidak berlaku kepada ayam serama.

Melihat kepada gelagat ayam serama dengan tabiatnya itu, dapatlah dirumuskan bahawa budaya politik PAS sebenarnya tidak jauh daripada analogi ayam serama. Kalau ayam serama tidak dapat mengeramkan telurnya sehingga menetas, PAS juga mengalami keadaan yang sama apabila tidak mampu menyediakan peluang perlindungan yang baik untuk para pengundinya.

Berdasarkan Laporan Audit 2010 yang dibahaskan di Dewan Rakyat beberapa hari sebelum Aidiladha, jelas memperlihatkan kerajaan PAS Kelantan tidak melaksanakan tanggungjawabnya dengan baik dalam  menyediakan kemudahan asas, terutamanya  rumah-rumah mampu milik sedangkan ramai yang amat memerlukan.

Mengikut dakwaan pemimpin PAS, kegagalan itu berpunca kerana tidak adanya peruntukan kerajaan pusat, maka kerajaan negeri memang tak mampu. Kalau dilihat dari perspektif politik dan janji-janji yang pernah dibuat oleh pemimpin mereka, maka tidak ada sebab untuk mendesak kerajaan pusat agar menyediakan peruntukan untuk tujuan tersebut.

Kuasa meluluskan pembinaan rumah adalah bidang kuasa kerajaan tempatan, yakni kerajaan negeri termasuk Perbadanan Kemajuan Iktisad Negeri Kelantan yang diuruskan oleh Syarikat Menteri Besar (yang diperbadankan), sepatutnya organisasi tersebutlah memainkan peranan utama untuk memenuhi tuntutan rakyat.

Rakyat Kelantan juga tidak disediakan peluang pekerjaan sehingga menyebabkan ramai di antara mereka terpaksa berhijrah mencari peluang di lain-lain negeri sehingga memperlihatkan ke mana sahaja seseorang itu pergi, kita akan bertemu dengan anak-anak Kelantan. Mereka melakukan apa sahaja kerja dari peringkat buruh hingga pegawai tinggi kerajaan.

Pernah suatu ketika, Perdana Menteri ketika itu, Tun Dr Mahathir menjelaskan hampir semua bidang pekerjaan ada anak Kelantan sehingga amat sukar untuknya mencari anak-anak Kedah. Gambaran itu membuktikan demi survival, anak-anak Kelantan sanggup melihat "hujan emas di negeri orang" dengan meninggalkan "hujan batu di Kelantan."

"Hujan batu" sebenarnya sudah lama berlaku di Kelantan, kerana Kelantan merupakan negeri yang terlalu kuat politikingnya hinggakan hampir setiap masa dan ketika orang bercakap mengenai politik, dari kedai kopi hinggalah ke Pasar Siti Khadijah, termasuk penjual nasi kerabu dengan memberikan andaian bahawa Tok Guru "memang baik", "orang alim", "mentadbir cara Islam", tapi di lain ketika mengatakan Tok Guru hanya "orang tua yang hampir luput tarikh" dan "tidak juga nak berhenti jadi Menteri Besar."

Tapi, bila Tok Guru mengembangkan sayap seramanya, maka ramailah yang memberikan reaksi "orang berilmu, cakapnya ada hikmah" tidaklah mengarut seperti orang-orang politik lain. Tok Guru memang disayangi oleh rakyat Kelantan, kerana telah menjadikan Kelantan sebuah negeri menarik, berbudaya dan sesak apabila musim cuti dan Kota Bahru "tidak boleh masuk" dan "talian telefon bimbit seolah-olah tersedak." Yang ramainya ialah anak-anak Kelantan yang mengambil peluang balik kampong pada musim cuti, dan sebahagian besarnya adalah kakitangan kerajaan pusat, yakni guru-guru yang mengajar di serata tempat termasuk Sabah dan Sarawak.

Kenapa terlalu ramai anak-anak Kelantan bekerja dalam perkhidmatan awam? Jawabnya mudah, kerana ramai anak-anak Kelantan berusaha melanjutkan pelajaran dengan cara masing-masing.Mereka sanggup berhutang bergadai kerana amat perit mencari kerja di Kelantan. Kalau gagal di sekolah kerajaan, mereka boleh masuk belajar di sekolah-sekolah swasta dan kalau tidak boleh masuk institut pengajian tinggi awam (IPTA), mereka masuk institut pengajian tinggi swasta (IPTS) dengan menggunakan dana Perbadanan Pinjaman Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) kerana Kelantan memangnya tidak mempunyai banyak kemudahan pembiayaan.

Kerajaan Kelantan hanya mencanangkan bahawa pelajar tajaannya telah berjaya menamatkan pengajian di IPTA ataupun luar negeri. Kalau kita tanya berapa orang yang mampu dibiayainya, kalau di Timur Tengah, bilangannya boleh dikira dengan jari. Selebihnya, mereka dibiayai oleh kaum keluarga dan badan-badan tertentu di peringkat pusat.

Seperti tabiat ayam serama, kerana kehidupannya terkurung dalam kelompoknya sahaja dan kadangkala diasingkan, maka ramailah anak-anak Kelantan setibanya dibandar-bandar besar mengalami kejutan budaya yang besar. Ayam serama jika dilepaskan dalam kawasan yang lebih luas, akan merasakan keluasan saujana memandang itu sebagai sesuatu yang perlu diharungi walaupun dengan apa cara sekalipun demi survival.

Pada mulanya terasa kekok dan janggal, kerana semasa di kampong dipaksakan memakai pakaian yang sopan, bertelekung dan berbaju kurung. Bila dah sampai di Kuala Lumpur, sebulan dua boleh menahan gelojak jiwa muda, setelah memasuki semester kedua, sudah mula berpakaian seluar pendek, jeans ketat sampai menampakkan punggung, t-shirt singkat sehingga menampakkan pusat, tapi masih bertudung. Tudung hanya menjadi fesyen, bukan lagi sebagai penutup aurat, kerana itulah tudung yang labuh diikat pendek dan dilipat sehingga menampakkan bahagian dada yang seksi.

Duduk di Kuala Lumpur, kena mengadaptasi budaya bandar kerana orang Kuala Lumpur tidak banyak songeh sebagaimana masyarakat kampong yang banyak ambil peduli. Sesekali, bila terdengar cerita-cerita yang menggoda pada malam minggu, maka nak juga dicuba, maka "clubbing" mula menjadi bahan cerita yang menarik dan mendebarkan. Mengingatkan hal ini, maka kadangkala kita bertanya ke manakah generasi muda Kelantan akan pergi dan apakah ini bermakna "membangun bersama Islam" yang didoktrinkan oleh PAS telah gagal secara total?

Jika diukur daripada perspektif itu, nyatalah PAS sebenarnya amat berkesan untuk menslogankan pentadbirannya dalam kalangan generasi tua yang menjadi penyokong tegar mereka sehingga sanggup berlapikkan bendera parti di bawah bantal. Hasratnya mudah, kerana yakin jika meninggal dunia ketika tidur, ia mendapat jaminan akan masuk syurga kerana pemimpin PAS kata begitu, PAS itu Islam dan menolak PAS bererti menolak Islam.

Hal ini menjadi semakin jelas apabila berucap di Majlis Penghayatan Hari Wukuf, Pusat Tarbiah Islamiah Kelantan (PUTIK), sehari sebelum Aidiladha, Mursyidul Am PAS kata begitu. Tok Guru yang sudah lama terkenal banyak mengelirukan umat Islam menerusi pendapat dan ulasannya, menyalahkan UMNO kerana "membuang perkataan Islam" termasuk menghalang parti itu menggunakan lambang "bulan dan bintang." Lambang "bulan dan bintang" merupakan lambang yang menggambarkan masjid, dan kerana itu, dengan mengharamkan penggunaan lambang itu, bermakna "UMNO telah membuang Islam."

Inilah lojik ayam serama yang berterus-terang dari seorang pemimpin yang "sudah luput tarikh" tetapi masih terasa dirinya dihiasi dengan bulu-bulu yang berkilat dan berwarna, sedangkan ekornya semakin sehari semakin jarang bulu-bulu yang cantik, yang tinggal hanyalah bulu-bulu ari dan tidak lagi mampu berhadapan dengan perubahan persekitaran. Kalau hujan akan kesejukan, kalau panas, menggeliat seperti cacing kehilangan rerumahnya.Tapi, kerana lagaknya, ia tetap ayam serama, ekor terus "bercongek" meskipun kalau diukur dalam standard biasa, ia adalah sesuatu yang amat lucu dan berkohong.

Biar kita uji cirr-ciri yang dikatakan sebagai parti yang memperjuangkan Islam, kerana masih banyak tanda soal yang masih belum terjawab sejak Tok Guru jadi Menteri Besar pada tahun 1990, hingga kini belum selesai dan belum ada nokhtah apa yang pernah Tok Guru katakan.

Benarkah hanya "syurga" dikhususkan kepada penyokong dan pengundi PAS? Bukankah "syurga" itu hak mutlak Allah SWT dan Dialah yang akan menentukan siapakah yang akan diberikan peluang menghuninya?

Kalau hanya dengan "menyokong PAS, masuk syurga", maka istilah syurga itu sebenarnya baru tercipta ketika PAS ditubuhkan, dari Parti Islam se-Tanah Melayu dan kemudiannya bertukar menjadi Parti Islam se-Malaysia, yakni pada tahun 1951. Slogan itu terus berkumandang di Manek Urai yang menyaksikan kemenangan PAS hanyalah sekadar "nyawa ikan."

Sebelum itu tanyalah orang lain, perkataan syurga itu sudah ada sebelum PAS ditubuhkan. Saya kadangkala menjadi malu mengaku bahawa Tok Guru sebenarnya seorang ulamak, kerana berpendirian "PAS membawa ke syurga", maknanya, Tok Guru menolak sebuah hadis yang telah diriwayatkan bahawa, syurga seorang anak adalah di telapak kaki ibu, syurga seorang isteri di telapak kaki suami.

Maka, kerana "PAS membawa ke syurga" lojiknya keterlaluan dengan menyuruh si isteri meminta cerai kerana tidak menyokong PAS, seorang anak dikeluarkan dari senarai sedarah sedaging kerana tidak sokong PAS manakala saudara mara putus silaturrahim kerana menyokong UMNO. Inilah yang dilakukan oleh PAS atas inisiatif politiknya, kempen kreatif yang membahayakan sehingga berlaku perpecahan dalam masyarakat Melayu-Islam.

Hal ini terus berlaku hingga kini, dan semasa pilihan raya kecil DUN Bagan Pinang, salah seorang pemimpin PAS yang berpendidikan hingga ke peringkat kedoktoran membuat gesaan supaya isteri meminta cerai, anak jauhkan diri dengan keluarga yang tidak menyokong PAS.Itulah syarat untuk ke syurga yang ditentukan oleh PAS.

PAS begitu kemaruk untuk berkuasa dan nak kalahkan bekas Menteri Besar Negeri Sembilan. Oleh kerana niatnya jahat dan tidak ikhlas, maka PAS terus kecundang dan tidak mampu bangkit mempamerkan ekor seramanya, kalah di DUN Tenang (Johor), DUN Kerdau (Pahang), DUN Galas (Kelantan) dan tersungkur teruk di semua lima DUN Sarawak.

Setelah terjerumus dengan jeratan sekularisma yang dipeloporkan oleh PKR dan DAP , PAS menjadi serba-salah atas kesilapannya membentuk perjuangan baru melaksanakan"negara berkebajikan" apabila menang pilihan raya umum nanti. Jika diukur dari keupayaan, PAS memang tidak akan mampu memerintah, kerana hanya memohon untuk bertanding di 60 kerusi Dewan Rakyat. Maknanya, membiarkan DAP dan PKR bertanding di 162 kerusi lagi.

Belum tentu 60 kerusi yang bakal dipertandingkan itu boleh menang sepenuhnya. Bahkan, belum tentu PAS tidak akan berhadapan dengan tentangan dari DAP, kerana parti itu sedang mencari calon keturunan Melayu bagi memecahkan majoriti undi Melayu. Ia bukan bermakna nak membantu PAS, tetapi mewujudkan persaingan berdarah. Ini belm diambil kira percaturan yang bakal dibuat oleh PKR, kerana Anwar sebenarnya mahukan kemenangan bagi membolehkan beliau membalas dendam untuk jadi Perdana Menteri.

Nampaknya strategi satu lawan satu sebagaimana terjadi dalam pilihan raya umum ke-12 tidak lagi dikekalkan. DAP sedang menyusun strateginya sendiri untuk memperkuatkan kedudukan, kerana parti itu tetap menganggap PAS bukanlah kawannya yang sebenar. Kedua buah parti itu hanya boleh berkawan dalam keadaan terpaksa, dan apabila merasakan diri kuat, DAP akan menelan PAS hidup-hidup.PKR akan jadikan PAS seperti "anjing kurap."

Ini telah pun berlaku apabila Lim Guan Eng dengan lantangnya meminta Presiden PAS, Haji Hadi Awang agar memberikan penjelasan mengenai "kerajaan perpaduan" kerana ia tidak pernah diputuskan oleh Majlis Pemuafakatan Pembangkang dan "memaksa PAS memberikan maklumat" setelah Husam Musa terperangkap dengan asakan hujah Khairy Jamaludin semasa berdebat mengenai pembentukan sebuah negara Islam yang berpaksikan syariat.

Semuanya ini tidak boleh diseludup di bawah karpet lagi, semua orang ingat bagaimana cantiknya PAS berkata tetapi lemah bila berbincang dengan Lim Guan Eng dan Anwar Ibrahim. Haji Hadi semacam terkena pukau oleh kelicikan strategi politik Anwar dan kekebalan sosialisme demokratik Lim Guang yang cuba mempraktikan gaya pengurusan Khalifah Umar Abdul Aziz, yang menjadi model sebuah pemerintahan yang adil, saksama dan mendekati permasalahan rakyat secara berkesan.

Sebenarnya, sejak memerintah Pulau Pinang, DAP juga ternyata banyak gagal dan kontroversi sehinggakan Laporan Audit turut membuat teguran tidak menggunakan peruntukan sebaik mungkin dan sebahagian besarnya dimasukkan ke dalam akaun negeri sebagai simpanan. Tidak mempedulikan pembangunan untuk rakyat, termasuk membina rumah-rumah mampu milik sehinggakan semakin ramai rakyat Pulau Pinang berkeriau. Yang banyak dibangunkan ialah rumah-rumah berharga mahal, yang hanya boleh dibeli oleh rakyat asing (misalnya Singapura) manakala kawasan yang dihuni oleh orang Melayu semakin kecil. Bahkan Balik Pulau sudah diwajahkan dengan gambaran dibuka oleh orang Cina, walhal sejarah itu sebenarnya diterbalikkan mengikut keperluan politik DAP.

Pendedahan terbaru yang dibangkitkan oleh Presiden Gerakan, Tan Sri Dr Koh Tsu Koon membongkarkan niat sebenar Lim Guan Eng yang terdesak untuk mengukuhkan kedudukannya di Pulau Pinang. Lim Guan Eng sedar kedudukannya semakin terancam kerana semakin ramai tidak lagi yakin dengan kepimpinannya kerana amat mudah menyalahkan Barisan Nasional apabila berhadapan dengan kemelut. Pakatan sulitnya turut terbongkar, berunding dengan pihak pemaju untuk membangunkan sebuah pusat konvensyen antarabangsa di bawah tanah, tetapi kerajaan negeri tak mampu, mohon swasta laksanakan dengan kaedah "kontra."

Bila orang muda berkumpul menuntut dibina sebuah litar motosikal, dituduhnya UMNO menjadi dalang; bila ada orang berhimpun marahkan Majlis Perbandaran Pulau Pinang merobohkan gerai peniaga Bumiputera, dituduh UMNO berada dibelakang; dan, apabila mendapat kek berwarna tahi lembu, seluar dalam berwarna hitam, Lim Guan Eng tidak dapat berselindung lagi, kemarahan penduduk sudah sampai ke tahap kritikal, maka pada pilihan raya umum nanti perlu cari kaedah selamat kalau pun tidak mahu "balik ke Melaka."

Politik ayam serama PAS akan terus berkembang selagi parti itu menganggap dirinya sahaja yang betul dan memperjuangkan Islam walaupun secara lojiknya, Mursyidul Am PAS hanya tahu bercakap, seperti ayam serama tahu bertelur dan tidak tahu mengeram sehingga menetas, kerana memang itulah perangai pemimpin yang semakin luput tarikh, setiap kali pandangannya disamakan seperti ketentuan dasar sedangkan itu adalah pandangan peribadi, PAS mempunyai struktur kuasanya di mana Presidenlah yang boleh menentukan haluan parti dan bukan kuasa autonomi Nik Aziz, kerana Mursyidul Am PAS akan tetap merasakan dia sahaja yang terbaik, kerana mampu mengekalkan pemerintahan selama lebih dua puluh satu tahun sedangkan Haji Hadi hanya sepenggal.

Budaya ayam serama sudah sinonim dengan PAS selagi Nik Aziz masih diberikan peluang untuk mewakili parti itu, dan seterusnya melihat jawatan Menteri Besar sebagai jawatan seumur hidup. Nik Aziz tidak akan berhenti kerana dia sebenarnya mahu jadi Menteri Besar seumur hidup. Tidak ada orang yang mampu memberikan nasihat, berhentilah Tok Guru, walaupun pernah mencabar Dr Mahathir supaya meletakkan jawatan kerana rakyat sudah memberikan signal. Dr Mahathir sudah pun meletakkan jawatan, kerana beliau sedar "akan berhenti makan sebelum kenyang" tapi Nik Aziz sudah lama makan, masih lagi belum kenyang.

Ayam serama memang makan sepanjang masa, tetapi kerana kerangkanya tetap kecil, maka ia tetap tidak boleh menjadi ayam jantan atau ayam belanda. Itulah yang seharusnya menjadi iktibar oleh Nik Aziz, kalau rakyat dah marah, maka suatu hari Tok Guru akan "jatuh bujang" dan ketika itu, seluruh kebaikan dan kepandiran politik akan luntur semuanya seperti nasib yang dialami oleh Muammar Gadafi (Libya), Hosni Mubarak (Mesir), Zainal Abidin Ali (Tunisia) dan kini sedang menanti ialah Ali Abdullah Salleh (Yaman) dan Bashar al-Assad.

Ingatlah, semakin "membangun bersama Islam" semakin meningkat kes HIV/AIDS di Kelantan. Itupun Tok Guru nak nafikan, gejala maksiat dan jenayah bahkan zina dalam kalangan rakyatnya dengan wanita negara jiran, kerana UMNO membuang perkataan Islam, walhal PAS sebenarnya tahu bercakap mengenai Islam, tetapi tidak melaksanakan Islam dengan betul dan berkesan.

PAS sentiasa menggunakan politik untuk kepentingan mengekalkan kuasa, sama seperti ayam serama sentiasa mengangkat ekornya untuk menunjukkan kesombongan dan kehebatannya, sedangkan di situlah najis bertaburan di merata-rata.

Monosin Sobri

 

BLOG KELANTAN

Copyright 2010 All Rights Reserved