ads

Isnin, 16 Disember 2013

03 di kok lanas - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di kok lanas - Google Blog Search


Pelajar Sebuah Sekolah <b>Di Kok Lanas</b> Mati Tergantung Dalam <b>...</b>

Posted: 13 Dec 2013 03:14 PM PST

KOTA BHARU – Misteri bau busuk dalam tandas asrama di sebuah sekolah di Kok Lanas pagi semalam, terbongkar apabila penyelia asrama terbabit, menemui mayat seorang pelajar dalam keadaan tergantung dengan kain pelekat dalam tandas yang terkunci.

Penyelia terbabit, Zul Atfi Mohamad, 37, berkata, sebagai rutin setiap pagi dia melakukan pemeriksaan bersama pengetua sekolah bagi meninjau setiap keadaan kawasan sekitar sebelum pelajar memulakan kelas al-Quran pada setiap pagi selepas bermulanya cuti sekolah awal Disember lalu.

Menurutnya, hanya apabila sampai di kawasan bilik air di tingkat bawah, dia tercium bau yang amat busuk dan mendapati pintu salah sebuah tandas dalam bilik air asrama terkunci dari dalam.

"Curiga dengan keadaan itu, saya mengambil kerusi yang berada di luar dan cuba memanjatnya bagi meninjau keadaan dari dalam tandas yang terkunci itu.

"Ketika saya memanjat dinding bilik air berdekatan dengan siling tandas, saya mendapati mayat seorang lelaki separuh bogel dengan hanya memakai baju dan jaket manakala lehernya diikat dengan kain pelekat tergantung dalam tandas dan terdapat kesan darah dan najis di lantai bilik air itu," katanya.

Kata Zul Atfi lagi, sebelum ini sepanjang lima hari bertugas di situ, dia turut melakukan pemeriksaan di seluruh kawasan termasuk di bilik air ini hampir setiap hari bermula Selasa lalu, namun tidak pula tercium bau
busuk.

"Apa pun pihak sekolah menyerahkan kes ini kepada polis untuk tindakan lanjut bagi mengenal pasti identiti mangsa," katanya.

Ketua Polis Daerah Kota Bharu, Asisten Komisioner Azham Othman berkata, sehingga ini pihaknya sudah mengenal pasti mayat mangsa dan hasil semakan yang dibuat melalui pengetua sekolah itu, mendapati salah seorang pelajar lelaki yang berusia 16 tahun tidak pulang ke rumah.

"Pihak sekolah telah menghubungi keluarga mangsa dan difahamkan pelajar itu tidak pulang ke kampungnya di Pasir Mas, selepas cuti bermula pada 7 Disember lalu," katanya.

Berdasarkan pengecaman yang dilakukan oleh kedua-dua ibu bapa mangsa, mereka sudah mengenal pasti dan mengecam pakaian serta cermin mata yang dijumpai di tempat kejadian.

"Dari hasil siasatan terhadap mayatnya, pelajar itu sudah tiga hari berada dalam keadaan demikian. Melalui pengamatan yang dijalankan, kejadian terbabit tiada kaitan dengan unsur jenayah dan kes diklafikasikan sebagai kematian mengejut," katanya. – SINAR HARIAN

OHMEDIA: BIAR BETIK TIADA KAITAN DENGAN UNSUR JENAYAH. HURM.

pelajar maahad tahfiz <b>kok lanas</b> kelantan mati <b>...</b> - mysumber.com

Posted: 13 Dec 2013 04:40 PM PST

Pelajar Maahad tahfiz Kok Lanas Kelantan mati tergantung di tandas

gambar pelajar maahad tahfiz kok lanas kelantan bunuh diri pelajar maahad tahfiz kok lanas kelantan mati tergantung

pelajar maahad tahfiz kok lanas kelantan mati tergantung

Seorang pelajar di sekolah Maahad tahfiz Kok Lanas, Kota Bharu Kelantan telah ditemui mati dalam keadaan tergantung dengan kain pelekat dalam tandas yang terkunci pada Khamis lalu

Mengenai kejadian berkenaan, ia disedari oleh seorang penyelia asrama terbabit yang melakukan rutin pemeriksaan bagi meninjau setiap keadaan kawasan sekitar sebelum pelajar memulakan kelas al-Quran pada setiap pagi selepas bermulanya cuti sekolah awal Disember lalu

gambar pelajar maahad tahfiz kok lanas kelantan bunuh diri 2 pelajar maahad tahfiz kok lanas kelantan mati tergantung

Pemeriksaan di kawasan bilik air di tingkat bawah, mendapati terdapat bau yang kurang menyenangkan datang dari sebuah tandas yang berkunci dari dalam

Hasil pemeriksaan susulan yang dilakukan mendapati mayat seorang lelaki separuh bogel dengan hanya memakai baju dan jaket manakala lehernya diikat dengan kain pelekat tergantung dalam tandas dan terdapat kesan darah dan najis di lantai bilik air itu

gambar pelajar maahad tahfiz kok lanas kelantan bunuh diri 3 pelajar maahad tahfiz kok lanas kelantan mati tergantung

Dalam pada itu, dari hasil siasatan pihak berkuasa terhadap mayat berkenaan, pelajar itu sudah tiga hari berada dalam keadaan demikian

Melalui pengamatan yang dijalankan, kejadian terbabit tiada kaitan dengan unsur jenayah dan kes diklafikasikan sebagai kematian mengejut

Informasi ini disiarkan pada 14.12.2013, Sabtu

03 di mengkebang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di mengkebang - Google Blog Search


Adiza saidi: BALIK BERAYA <b>DI MENGKEBANG</b>

Posted: 25 Oct 2012 12:00 AM PDT

macam biasa hari raya haji aka hari raya korban aku misti balik beraya di kampong.
tapi tahun ni lain sikit, kebiasaannya aku balik beraya sekeluarga,isteri anak anak dan
cucu. tapi kali ini aku hanya balik bersama anak menantu dan cucu sahaja, isteri  tak
ikut bersama kerana kurang sihat. untuk mengelak dari kesesakan jalan aku telah bertolak
awal pagi sehari sebelum raya.Sedia maalum hari raya HAJI tahun ini  telah jatuh pada 
jumaat,jadi aku pun mengambil keputusan balik pada hari khamis (hari kemuncak bagi rakyat 
malaysia berketurunan anak kelantan balik kampong). aku mula bergerak atau pun bertolak
dari rumah kira kira pukul 4.30 pagi ia itu  lebih kurang sejam setengah sebelum subuh.
alhamdullillah .....perjalanan bergerak lancar.
seperti yang di rancang......singgah sembahyang subuh di masjid abu bakar raub.
solat subuh telah pun selesai.
bergerak menerus kan perjalanan.
alahai.................nak lari  dari jem, kena jugak jem di merapuh
al hamdulillah.........sampai di rumah selepas zohor
melawat kebun salak di belakang rumah
pokok salak yang baru tanam
singgah sembahyang di masjid sungai pas
melintasi depan rumah untuk ke guchil
bandar kuala krai waktu malam
teman auni (cucu ku) makan kenturki
menunggu kenturki.......tak sabar menunggu dah tepuk tepuk meja.
aaaaaaaaaa...... baru ceria.......order dah sampai
alamak.................geram giler kerana tersalah order
dah tak sabar nak makan.......
pekan guchil waktu malam (malam raya)

Adiza saidi: PAGI RAYA <b>DI MENGKEBANG</b>

Posted: 26 Oct 2012 12:30 PM PDT

selepas solat subuh aku segera bersiap ape ape yang patut. adik dan anak buah ku 
juga bersiap dengan urusan masing masing,adik ku bersiap dengan kerja jahitannya
yang belum siap tempahan jahitannya semalam. dia wajib siapkan kerana hari ni  orang
yang tempah datang ambik. sebentar lagi aku nak ke masjid untuk solat sunat  aidul  adha.
7.00 pagi aku mula bergerak ke masjid.
masjid  mengkebang selepas solat raya
                                                   possing  dalam masjid selepas solat
                                             bersama cucu saudara ,mohd naufal
                                 singgah bergambar depan rumah seorang sahabat lama.
                                                           cabang tiga pak da gusi
                                                               rumah ku berubah wajah
                                                        sungai pahi sebelah rumah ku
                                          kenangan di atas jambatan depan rumah

pukul 10.30 bersiap untuk beraya kerumah pak sedara di lembah sentosa 
singgah beraya di rumah pok wil bukit marak
rumah encik zul rakan fb yang paling aktif.

03 di chiku - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di chiku - Google Blog Search


felda <b>chiku</b> - Google Blog Search | WARGA FELDA

Posted: 03 Dec 2013 09:08 AM PST

4 Penjenayah Sempat Sahur Di Rumah Peneroka FELDA

GUA MUSANG – Empat penjenayah sempat bersahur di rumah sebuah keluarga yang dipecah masuk sebelum mereka bertindak melarikan wang tunai dan barangan kemas bernilai kira-kira RM15,000 di Rancangan Felda Chiku 1 di sini awal pagi ini.

Dalam kejadian kira-kira pukul 3 pagi itu, penjenayah berkenaan turut bertindak kejam dengan mengikat tangan lima anggota keluarga berkenaan sebelum meninggalkan mereka.

Menceritakan detik cemas itu, Ab. Hani Mamat, 38, berkata, kejadian berkenaan disedari isterinya, Hasro Mohzin, 34, yang ternampak kelibat penjenayah berkenaan sedang berlegar-legar di ruang tamu ketika mereka sedang tidur di situ.

Kata beliau, isterinya kemudian memaklumkan kepadanya sebelum dia bangun dan pergi ke arah penjenayah berkenaan.

"Tiba-tiba suspek mengeluarkan parang dan mengacukan ke leher saya sebelum mengikat tangan saya, isteri dan seorang adik ipar, Azizul, 21, serta mengarahkan kami duduk di ruang tamu.

"Pada masa sama, dua daripada suspek masuk ke bilik bapa mertua saya, Mohzin Abdullah, 60, yang sedang nyenyak tidur. Dia cuba melawan tetapi tidak berdaya lalu diikat tangannya bersama ibu mertua, Ramlah Arifin, 51, dan seterusnya kami dikumpulkan di ruang tamu," katanya ketika ditemui di rumahnya di sini hari ini.

Menurut Ab. Hani, kesemua suspek kemudian merampas barang kemas dipakai ibu mertua, wang tunai berjumlah RM4,000, beberapa utas rantai emas dan dua buah komputer riba.

"Mereka kemudian pergi ke dapur dan makan juadah yang kami sediakan untuk bersahur sebelum bergegas keluar menerusi pintu dapur.

"Mengikut dialek percakapan, empat penjenayah itu dipercayai warga Indonesia," katanya.

tetapi kami semua bernasib baik tidak diapa-apakan walaupun menerima beberapa kali ugutan jika berbuat bising," katanya.

Mohzin berkata, kejadian itu merupakan kali ketiga melibatkan keluarganya termasuk dua daripadanya berlaku pada tahun ini.

Ketua Polis Daerah, Supritendan Saiful Bahri Abdullah ketika dihubungi mengesahkan mengenai kejadian berkenaan dan siasatan lanjut akan dijalankan. – Utusan Malaysia

Artikel disiar pada July 24, 2013 - 3:51 pm oleh Nor Azlina Shaari

BLOG KELANTAN: 03 <b>di chiku</b> - Google Blog Search

Posted: 12 Dec 2013 11:48 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG KELANTAN: 03 <b>di chiku</b> - Google Blog Search

Posted: 09 Jul 2013 11:12 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG KELANTAN: 03 <b>di chiku</b> - Google Blog Search

Posted: 03 Jul 2013 11:21 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG KELANTAN: 03 <b>di chiku</b> - Google Blog Search

Posted: 10 Jun 2013 11:27 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG KELANTAN: 03 <b>di chiku</b> - Google Blog Search

Posted: 05 Jun 2013 11:32 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG KELANTAN: 03 <b>di chiku</b> - Google Blog Search

Posted: 21 May 2013 11:10 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG KELANTAN: 03 <b>di chiku</b> - Google Blog Search

Posted: 09 Apr 2013 11:31 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG KELANTAN: 03 <b>di chiku</b> - Google Blog Search

Posted: 18 Mar 2013 11:13 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Lembaran Sebuah Kehidupan: Kesabaran itu ada batasnya...

Posted: 12 Mar 2013 08:36 PM PDT


Kita sebagai manusia biasa, tak lari dari dugaan. Tak lari dari diuji. Samada kita dihina, dicaci, dipandang rendah, tidak dipedulikan, dipermainkan dan tidak mendapat izin kahwin (aik??). Ujian akan datang melanda samada kita bersedia atau tidak. Kebiasaannya, sahabat-sahabat prihatin di sekeliling, mahupun kaum keluarga hanya mampu memberikan kata-kata ~ sabar. sabar. sabar...
Manusia. Lama mana sekalipun dia cuba bersabar, pasti akan sampai di satu tahap batasnya, di mana sebagai manusia biasa yang tidak maksum, ditambah dengan hasutan syaitan kiri dan kanan telinga, yang bergayut di hujung-hujung hati, sabar itu pasti sampai jua di penghujungnya. Meletup, meletus dan mencetuskan api yang marak membara. 
Aku juga hanya manusia biasa. Yang diuji di kiri kanan jalan penghidupan. Yang telah lelah dengan ujian, yang masih cuba bersabar walau dugaan demi dugaan menyapa ruang jiwa. Namun adakalanya aku tewas.
Gambar dah pandai edit guna PhotoGrid ok...
Sejak kemunculan Note, hati ini dipagut rasa cinta pandang pertama. Tak tau kenapa tapi segala SII, SII, S beam, iphone segala tak berjaya mencurik hatiku ini. Entah mengapa perasaan cinta itu mendalam sekali. Sangat cinta. 
Tapi aku hanya pandang. Rasa macam tak perlu and tak mampu pun nak beli. Kemudian teman-teman mula membakar api dalam sekam. eyh?? Diorang beli dulu! Cis sungguh! Tiba-tiba Note II keluar. Kemudian seorang teman lagi rembat. Apalagi, makin rancak la kata-kata hinaan daku terima. Sehingga 1 hari yang dingin, daku tak mampu lagi menahan kesabaran ini. Alhamdulillah, kini dalam genggaman. Hasil titik peluh sendiri. 
The black one is mommy punya. Sibuk nak Note II jugak. hahahhaa... I took the white one. The pink cover, gua pow mak gua. Tq mommy.
Sony Ericsson Walkman W660i
the reason mengapa mereka menghina i
Masih guna. masih in good condition.

Lembaran Sebuah Kehidupan: Susu Anlene

Posted: 13 Mar 2013 09:34 PM PDT


Menghairankan bagaimana makanan pertama yang masuk ke dalam badan kita adalah susu tetapi apabila sudah dewasa kelak, sudah lupa macam mana nak minum susu. Macam geli dan loya pula tekaknya untuk meminum sebuah gelas yang mengandungi susu. 
Ya... aku adalah antara manusia itu. Entah mengapakah terjadinya fenomena itu. Siapa boleh terangkan, angkat tangan...
Seperti yang diwar-warkan dalam tv dan iklan yang kompem akan menyatakan produk mereka adalah terbagus dan terlaris dalam pasaran, Anlene adalah satu-satunya iklan yang menekankan tentang pengambilan susu untuk kalsium yang perlu dibekalkan kepada badan kita. Aidid Marcelo dan famili pun minum Anlene katanya.
Kerana telah berada dalam usia awal 30-an, maka dengan ini aku harus disiplinkan diri mengambil pemakanan sihat. Pemakanan sihat la sangat~~ susu je pun... Hahahaha... Sebenarnya sebelum ni pun dah ada war-warkan konon nak ambik Anlene dan jadi disiplin. Cita-cita terkulai layu di tasik madu. Anlene tersebut telah tamat tarikh dan bungkusannya tidak dibuka pun. Kahkahkah... 
Maka dengan ini, saya try beli Anlene bungkusan kecik dahulu. Beli di pasaraya bawah area rumah je. RM6.70. Trial pack ah ni. Pagi tadi, instead of minum nescafe macam biasa, aku minum Anlene pule. Istikamah ka? We wait and see la...
haruslah perasa coklat...

BLOG KELANTAN: 03 <b>di chiku</b> - Google Blog Search

Posted: 26 May 2013 11:10 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG KELANTAN: 03 <b>di chiku</b> - Google Blog Search

Posted: 09 May 2013 11:20 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG KELANTAN: 03 <b>di chiku</b> - Google Blog Search

Posted: 13 Apr 2013 11:31 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG KELANTAN: 03 <b>di chiku</b> - Google Blog Search

Posted: 07 Apr 2013 11:10 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG KELANTAN: 03 <b>di chiku</b> - Google Blog Search

Posted: 20 Mar 2013 11:48 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Lembaran Sebuah Kehidupan: Susu Anlene

Posted: 13 Mar 2013 09:34 PM PDT


Menghairankan bagaimana makanan pertama yang masuk ke dalam badan kita adalah susu tetapi apabila sudah dewasa kelak, sudah lupa macam mana nak minum susu. Macam geli dan loya pula tekaknya untuk meminum sebuah gelas yang mengandungi susu. 
Ya... aku adalah antara manusia itu. Entah mengapakah terjadinya fenomena itu. Siapa boleh terangkan, angkat tangan...
Seperti yang diwar-warkan dalam tv dan iklan yang kompem akan menyatakan produk mereka adalah terbagus dan terlaris dalam pasaran, Anlene adalah satu-satunya iklan yang menekankan tentang pengambilan susu untuk kalsium yang perlu dibekalkan kepada badan kita. Aidid Marcelo dan famili pun minum Anlene katanya.
Kerana telah berada dalam usia awal 30-an, maka dengan ini aku harus disiplinkan diri mengambil pemakanan sihat. Pemakanan sihat la sangat~~ susu je pun... Hahahaha... Sebenarnya sebelum ni pun dah ada war-warkan konon nak ambik Anlene dan jadi disiplin. Cita-cita terkulai layu di tasik madu. Anlene tersebut telah tamat tarikh dan bungkusannya tidak dibuka pun. Kahkahkah... 
Maka dengan ini, saya try beli Anlene bungkusan kecik dahulu. Beli di pasaraya bawah area rumah je. RM6.70. Trial pack ah ni. Pagi tadi, instead of minum nescafe macam biasa, aku minum Anlene pule. Istikamah ka? We wait and see la...
haruslah perasa coklat...

Pelajar Tingkatan Empat Dijumpai Mati Tergantung - Anak Jati Malaya

Posted: 19 Mar 2013 08:05 AM PDT


"Saya dakap seerat-eratnya sebaik melihat dia (arwah) tergantung, dengan harapan dia masih selamat, tetapi meninggal dunia beberapa minit selepas itu." kata Che Mat Daud, 65, bapa kepada pelajar tingkatan empat Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Chiku 2, yang mati tergantung, petang kelmarin.
Kejadian berlaku kira-kira jam 6 petang di rumahnya di Tanah Rancangan Felda Chiku 2, ketika pelajar tersebut berada dalam bilik tidur seorang diri.
Che Mat berkata, dia menyedari kejadian berkenaan ketika terdengar jeritan kuat daripada abang mangsa, Mohamad, 22, yang terkejut melihat adiknya tergantung dalam bilik tidur.
Katanya, ketika itu dia baru pulang dari bekerja sebagai tukang rumah dan mangsa bersama abangnya sahaja yang berada di rumah.
"Saya pulang dari kerja, terus menunaikan solat Asar dan keluar semula dari rumah untuk membersihkan kereta sambil memeriksa bateri kerana ingin ke luar lagi.
"Ketika sedang melakukan kerja, saya terdengar suara kuat abang mangsa yang menjerit, lalu saya bergegas naik ke rumah menuju ke bilik," katanya.
Menurut Che Mat yang juga peneroka Felda, hanya beberapa minit selepas dia memotong tali yang menjerut leher anaknya, terus meninggal dunia dan gagal diselamatkan.
"Setahu saya, dia (arwah) tidak bercinta dengan mana-mana budak perempuan hingga sanggup bertindak demikian, tetapi yang saya tahu dia berkeadaan muram selepas kemalangan jalan raya sejak lima bulan lalu," katanya.
Che Ma berkata, arwah pernah terbabit dengan kemalangan jalan raya apabila motosikal ditunggangi dirempuh sebuah kereta dan kepalanya terhantuk di permukaan jalan.
"Bermula dari situ, dia anak bongsu daripada 13 beradik, tidak lagi ceria dan kerap berkurung dalam bilik, tetapi dia memang bersedia untuk bersekolah semula di tingkatan lima apabila persekolahan dibuka Januari ini," katanya.
Sementara itu, Ketua Polis Daerah, Superintendan Saiful Bahri Abdullah ketika dihubungi, mengesahkan menerima laporan mengenai kejadian dan motifnya dalam siasatan.
Mayat mangsa dihantar ke Hospital Gua Musang (HGM) untuk bedah siasat sebelum dituntut keluarganya untuk dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Tanah Rancangan Felda Chiku 2, pagi semalam. – SINAR HARIAN

felda <b>chiku</b> - Google Blog Search | WARGA FELDA

Posted: 03 Apr 2013 12:00 AM PDT

PAS Di Gugusan FELDA Chiku Berkubur Selepas Semua Ahli Sertai UMNO

GUA MUSANG – Pas Cawangan Chiku 7 berkubur selepas 20 ahlinya yang menggerakkan parti itu secara aktif di Gugusan Felda Chiku sejak tahun 1990 mengisytiharkan keluar parti untuk menjadi ahli UMNO dan menyokong Barisan Nasional (BN).

Kesemua mereka membuat keputusan tersebut bersama ahli keluarga masing-masing selepas kecewa dengan pemimpin Pas yang tidak menghargai perjuangan mereka malah pemimpin tertinggi Pas didakwa langsung tidak pernah melawat ahlinya di situ.

Wakil mereka, Ayob Jaafar, 51, berkata, tingkah laku pemimpin Pas Kelantan itu berbeza dengan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Paloh, Datuk Norzula Mat Diah daripada BN yang bukan sahaja tinggal di kawasan berhampiran sebaliknya seorang yang sangat mesra dan berkhidmat untuk rakyat.

"Saya datang ke sini pada tahun 1989 dan menjadi penyokong kuat Pas ketika kali pertama mengundi setahun selepas itu lalu terus berjuang bersama Pas tetapi pemimpin atasan pula tidak melakukan kerja.

"Saya sokong Pas sebab Tok Guru (Datuk Nik Aziz Nik Mat) tetapi lama-kelamaan saya tengok apa yang Pas lakukan semua tidak betul, malah mereka meniru apa sahaja yang UMNO lakukan," katanya ketika ditemui di rumahnya di sini hari ini.

Bikri Samad, 50, berkata, meskipun baru hendak menjadi ahli UMNO namun sejak beberapa tahun lalu dia bersama keluarga sudah jatuh hati dengan sikap pemimpin UMNO yang cakna kepada rakyat dan sentiasa memberi sokongan.

"Jadi kali ini saya akan mengisi borang untuk menjadi ahli UMNO supaya penduduk kampung lain percaya kerana memang selama ini saya sudah memilih UMNO dan menyokongnya," jelasnya.

Sementara itu, seorang ibu tunggal, Rohani Yahya, 47, berkata, dia memilih menjadi ahli UMNO sebagai ucapan terima kasih kepada pelbagai bantuan yang diterimanya daripada Kerajaan Pusat.

"UMNO tidak pernah mengabaikan saya dalam apa sahaja perkara. Saya dapat bantuan kebajikan untuk ibu tunggal, Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) dan pelbagai lagi bantuan persekolahan untuk anak-anak.

"Kali ini sokongan saya kepada BN. Saya akan memberi undi kepada calon BN dalam pilihan raya nanti untuk membalas budi mereka," katanya.

Ahli Pas sejak 1989, Suhaibah Abdul Rahman, 43, berkata, dia kecewa dengan Kerajaan Pas Kelantan yang langsung tidak pernah memberi sebarang bantuan serta menjaga kebajikan keluarganya.

"Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berikan durian runtuh kepada semua peneroka dan banyak lagi. Ini semua saya hargai dan bersyukur kerana dapat membantu keluarga saya.

"Saya tidak pernah merasa sedikit pun bantuan daripada Pas Kelantan, tidak kiralah dalam apa bentuk sekalipun," ujarnya. – UTUSAN

Artikel disiar pada April 3, 2013 - 9:26 pm oleh Darlina Shasha

03 di kuala krai - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di kuala krai - Google Blog Search


BEN ASHAARI: Bom <b>di</b> Tumpat pulak ?

Posted: 11 Aug 2013 10:41 AM PDT

 

Tembak-menembak  ? Gengsterime ! Amuk ? Bunuh bayi ? Dan terbaru , bom pulak ?

Adik ipar aku bagitau tadi .. ada kejadian bom di Kuala Krai tapi berita tu belum dapat disahihkan lagi sbb tak keluar di media online atau tv ..

Tapi di JKKK FAN CLUB punya fan page ( FB ) , ada dah ..

Photo: Berita terkini BOM control yang diletakkan di bawah sebuah kereta diletupkan di taman sri periuk chbg 4 tumpat...1230 sakni... Seorang kerani sek keb guchil k krai mati dgn kedua tangan putus dan perutnya pecah... Dasyat Malaysiaku kini.... Berdoa dan bertawakkallah kita walau dimana berada.....

HASIL SIASATAN AWAL :

1. Menurut saksi mangsa keluar dari rumah ibu mertua utk melihat suatu benda atas kereta Naza Citra WNS 8721 (warna gold). Tiba2 dengar letupan kuat dan dapati mangsa terbaring atas jalan mengalami kecederaan teruk dan dapati meninggal dunia.

2. Mangsa alami kecederaan putus dua belah tangan dan perut terburai

3. Mangsa : Mohd Yusrizal bim Mat Zai
Kpt : 810618-03-5649 (32 thn)
Almt : Kg Kenor 18000 Kuala Krai,  Kelantan
Kerja : Kerani Sekolah Rendah Kebangsaan Manik Urai, Kuala Krai
Status: Berkahwin ank seorang (perempuan, 4bln)
4. Tempat kejadian: hadapan rumah No 127 Blok M Rumah JPN Kok Seraya, Tumpat, Kelantan

Sumber: whatsapp, mohon sahabat sahkan berita ini benar atau tidak.

GT

 " Berita terkini BOM control yang diletakkan di bawah sebuah kereta diletupkan di taman sri periuk chbg 4 tumpat...1230 sakni... Seorang kerani sek keb guchil k krai mati dgn kedua tangan putus dan perutnya pecah... Dasyat Malaysiaku kini.... Berdoa dan bertawakkallah kita walau dimana berada.....

HASIL SIASATAN AWAL :
1. Menurut saksi mangsa keluar dari rumah ibu mertua utk melihat suatu benda atas kereta Naza Citra WNS 8721 (warna gold). Tiba2 dengar letupan kuat dan dapati mangsa terbaring atas jalan mengalami kecederaan teruk dan dapati meninggal dunia.

2. Mangsa alami kecederaan putus dua belah tangan dan perut terburai

3. Mangsa : Mohd Yusrizal bim Mat Zai
Kpt : 810618-03-5649 (32 thn)
Almt : Kg Kenor 18000 Kuala Krai, Kelantan
Kerja : Kerani Sekolah Rendah Kebangsaan Manik Urai, Kuala Krai
Status: Berkahwin ank seorang (perempuan, 4bln)

4. Tempat kejadian: hadapan rumah No 127 Blok M Rumah JPN Kok Seraya, Tumpat, Kelantan "

Admin Fan Page tu pon tak boleh nak sahihkan berita tu tapi tadi aku tengok di Sinar Harian Online , berita tu pon ada gak .. ternyata berita ni benar belaka ..

Keluarga kongsi detik sebelum bom meletup di Tumpat

" TUMPAT - Mohd Yusrizal Mat Zain mengalihkan objek yang diletak di bumbung kenderaan pelbagai guna (MPV) tanpa disuruh sesiapa sebelum mangsa maut apabila objek itu meletup dalam kejadian di Tumpat, Kelantan hari ini.

Biras kepada Mohd Yusrizal, Norliana Nazihah Mohd Nasir, 28, berkata beliau ternampak objek mencurigakan itu pada kereta Naza Citra milik suaminya semasa menyelak langsir pintu hadapan rumah ibu mertuanya sejurus sebelum 11 pagi. ".

 

Al-Fatihah buat mangsa .. Semoga kes ni dapat segera diselesaikan .. Harapnya tiada kaitan dengan pengganas atau gengster ..

03 di bunut payong - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di bunut payong - Google Blog Search


Sekolah Kebangsaan <b>Bunut Payong</b>, Kota Bharu,Kelantan: TERIMA <b>...</b>

Posted: 24 Sep 2013 09:48 PM PDT



                              Pelajar UNIZA merealisasi mural bunga raya di blok bangunan baru.
Amalan budaya kerja'sense of belonging ' menjadi tunggak utama sekolah dalam merealisasikan program-program sekolah termasuk landskap dan mural sekolah.

                                                    Perbincangan dikalangan guru-guru.


                                    Syed ( pelajar UNIZA ) membantu & menyumbang idea.




                                                      'We are proud,we do it ourselves '

                                               Amalan Budaya Kerja 'Teamwork to Success'
                                      Tidak ketinggalan ,Puan Guru Besar , turut mengecat mural.
PK Pentadbiran dan PK Hem juga tidak ketinggalan membantu dalam menjayakan projek sekolah.

Panas...yang penting siap.Ketekunan dalam menyiapkan kerja-kerja walaupun dalam cuaca yang panas .


Pekerja-pekerja juga ' ringan tulang 'dalam membantu,apabila bantuan mereka diperlukan.



Rakaman Visual mural yang telah siap, diblok bangunan baru.
TAHNIAH DAN TERIMA KASIH KEPADA SEMUA WARGA SEKOLAH DAN SYED ( PELAJAR UNIZA ) .

03 di wakaf bharu - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di wakaf bharu - Google Blog Search


Aril AF Nikah Pramugari Puteri Erma Edlinda <b>Di Wakaf</b> Che Yeh 20 <b>...</b>

Posted: 08 Dec 2013 06:18 PM PST

Aril AF bakal nikahi pramugari Saudi Arabian Airlines Puteri Erma Edlinda tak lama lagi. Majlis pernikahan dijadualkan berlangsung di Wakaf Che Yeh Kota Bharu Kelantan.
Tahniah untuk Aril dan Puteri Erma Edlinda. Sama cantik sama padan kan dorang ni. Aril pun makin femes since jadi DJ Era dan pengacara di Astro lately. beautifulnara

--  Kad Kahwin Che Ta Dan Zain Saidin (Gambar)
--  Kemalangan Di Km 244 Lebuhraya PLUS Senawang 2 Maut Bayi 10 Bulan Parah (Gambar)
--  Salima AF Isteri Kedua Ustaz Syed Abd Kadir Syed Hussin Aljoofre (Gambar)
--  Nadia Annuar TV3 Putus Cinta Sammy Simorangkir Kerispatih Kerana Perbezaan Agama (Gambar)

BLOG KELANTAN: 03 <b>di wakaf bharu</b> - Google Blog Search

Posted: 10 Dec 2013 07:28 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG KELANTAN: 03 <b>di wakaf bharu</b> - Google Blog Search

Posted: 28 Sep 2013 07:14 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG KELANTAN: 03 <b>di wakaf bharu</b> - Google Blog Search

Posted: 03 Sep 2013 07:26 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Pondok Rahmat: <b>WAKAF</b> CHE YEH DALAM CEBISAN-CEBISAN <b>...</b>

Posted: 19 Aug 2013 06:26 PM PDT

WAKAF CHE YEH DALAM CEBISAN-CEBISAN MEMORI


Wakaf Che Yeh dari sebuah kampung telah bertukar wajahnya menjadi sebuah daerah perdagangan yang kian pesat membangun yang menjadi sebutan setiap rakyat Kelantan dan juga menjadi tumpuan pelacung-pelancung yang datang dari luar Kelantan untuk mencari berbagai-bagai keperluan yang mereka hajati.

Wakaf Che Yeh letaknya kira-kira 4 km dari bandar Kota Bharu, kini sedang berkembang pesat menjadi sebuah pusat perniagaan yang sedang berkembang. Letakya di tepian jalan raya Kota Bharu-Kuala Krai, dan KB- Pasir Mas. Bila  sampai ke simpang tiga trafik light Wakaf Che Yeh, kalau dari KB, dan mengambil simpang kanan, melalui Jalan Salor lama kita akan sampai ke Kampng Kota dan boleh balik semula ke KB melalui Kg. Sireh ataupun terus ke Pasir Mas atau ke Rantau Panjang, atau ke Tanah Merah, atau keTumpat menerusi Jalan Salor lama.















Dulunya semasa saya belajar di Sultan Ismail College di sekitar penghjung tahun 1960an dan awalan tahun 1970an setiap hari ketika mengayuh basikal untuk ke sekolah sejauh kira-kira 8 batu, saya melalui Kg. Wakaf Che Yeh. Pada masa itu ia hanya berupa sebuah kampung di tepi jalan yang sepi, hanya ada beberapa buah kedai, rumah kediaman dan kalau tidak silap saya sebuah pasar kecil tempat menjual berbagai-bagai jenis barangan keperluan harian. Sepajang belajar itu saya pernah beberapa kali berbasikal melalui Wakaf Che Yeh untuk balik ke rumah saya di Kg. Salor, seorang diri lewat malam dengan menunggang sebuah basikal tua yang tidak berlampu, di mana saya terpaksa menggunakan sebuah lampu picit yang diikat pada handel basikal untuk menerangi jalan.

Saya teringat juga, menurut seorang kawan saya, nama Wakaf Che Yeh itu adalah nama kepada salah seorang keluarganya yang terkenal pada suatu ketika dahulu. Untuk mengetahui lebih lanjut, nama Wakaf Che Yeh terpakasalah membuat penyelidikan yang khusus.














Salah seorang keluarga saya juga pernah menetap di Wakaf Che Yeh di seberang jalan di hadapan stesen Radio Malaysia  sebelum berpindah ke tempat baru, dan menjadikan rumah kediamanya itu sebagai rumah sewa sampai ke hari ini.

Sejak itu stesen Radio Malaysia Kota Bharu telah mengalami beberapa kali pertukaran namanya, seperti Radio 3 Kota Bharu [1993], Radio Malaysia Kelantan [1996], dan Kelantan FM [1 April 2005]. Nama yang akhir ini terus berkekalan hingga sekarang.

 
Pada suatu ketika dahulu hampir setiap minggu saya pergi ke Stesen Radio Malaysia Kota Bharu, kerana menemani isteri, Allahyarahmah Asiah Yaacob [semoga Allah cucuri rahmat ke atasnya] yang ada urusan di sana, terutama jika urusan itu pada waktu malam. Justeru itu pada peringkat awalannya itu, kami mempunyai ramai sahabat handai yang bertugas di situ, antaranya Ahammad Latif, Azhar Hj. Ahmad, Hussein Ibrahim, Rahim Hj. Ahmaed, Mahadi, Hasnah Muhammad, Rashid, Abdul Hadi dan ramai lagi. Di samping itu ramai para artis yang terdiri dari para pelakon radio  luar pula yang kami temui dan menjadi sahabat kami. Antara mereka ialah Zakaria [Pak Ya], Cik Gu Mustaffa, Cik Gu Latif, Cik Muda, Ismail Awang, Hamidah, Ustazah Zaleha, Habsah dan ramai lagi.

Malah kami juga pernah menyumbangkan skrip-skrip drama untuk siaran Radio Malaysia Kota Bharu. Pada masa itu selain daripada siaran drama yang biasa, terdapat sebuah drama daerah setiap minggu yang populer di kalangan penduduk di Kelantan, yang namanya telah saya lupa buat waktu ini.

Dengan adanya stesen Radio Malaysia ini, Kg. Wakaf Che Yeh menjadi terkenal bukan sahaja di Kota Bharu, tapi di seluruh Kelantan khasnya, dan di seluruh Malaysia amnya. Kemudian dibina pula sebuah klinik kerajaan, iaitu Klinik Kesihatan Wakaf Che Yeh di seberang jalan bangunan stesen Radio Malaysia itu, menambahkan lagi meriahnya kehidupan di Wakaf Che Yeh.

Ajaran Sesat

Saya masih ingat lagi sekitar tahun 1978, di Wakah Che Yeh telah gempar dengan kemunculan suatu ajaran agama yang bercanggah dengan ajaran Islam yang murni. Tegsnya ajaran sesat yang menyeleweng dari ajaran Islam yang sebenarnya.

Menurut dakwaan pengikut-pengikut ajaraan tersebut mereka adalah pengikut ajaran Tarikah Nasqabandiah konon. Antara ciri-ciri ajaran tersebut yang dikatakan bercanggah dengan ajaran Islam yang sebenarnya ialah:

-Segala amal ibadat yang dilakukan hendaklah melalui Maha Guru, tegasnya hendaklah diniatkan segala amal ibadat itu diserahkan kepada Maha guru, bukan kerana Allah.


-Sebelum solat hendaklah berniat kepada Maha Guru dan bersyukur kepadanya, bukan kepada Allah.

-Sembahayang sunat wuduk dan sunat taubat diwajibkan kepada pengikut-pengikutnya sebelum solat lima waktu.

-Qiblat kepada pengikut-pengikut ajaran ini ialah di Medan Indonesia, sementara Qiblat di Mekah kepada mereka tidak penting, dan dinggap hanya sebagai kulitnya sahaja. Justeru itu pengikut-pengikut ajaran ini pergi ke Medan untuk bersuluk, kerana bagi mereka pergi ke Medan lebih utama daripada pergi ke Mekah. Mana-mana daripada pengikut mereka yang telah pergi ke Mekah akan menyesali perbuatan mereka itu. Di mana tempat tumpuan mereka di Medan itu tidak dapat dipastikan.

-Kepada pengikut-pengikut ajaran ini ketika solat tidak perlu membaca mana-mana ayat al-Quran, baik secara nyata ataupun perlahan, hanya memadai dengan membaca dalam hati sahaja.

-Sebelum tidur, pengikut-pengikutnya terlebih dahulu diperlihatkan foto gurunya, dan dikehendaki sentiasa mengingatinya. Kemudian ketika tidur hendaklah tidur seperti orang mati, berselimutkan kain putih dan di hadapan khalifah mereka.

-Ketika seseorang dalam nazak hendak mati, tidak perlu diajar mengucap kalimah Syahadah, malah dibiarkan begitu sahaja.

-Pengikut-pengikutnya minum sejenis air yang dipanggil air tujuh bila hati mereka tidak tenteram. Air tujuh ini didakwa berasal daripada air basuhan pembedahan dada Nabi Muhammad saw. yang didakwa diperolehi secara turun menunrun menerusi Guru di Medan yang ke-35 waktu itu. Pada masa hendak minum air tujuh itu hendaklah diniatkan kepada Maha Guru.

-Pengikutnya-pengikutnya percaya di hari Kiamat Mahaguru mereka  membawa bendera dengan diikuti oleh pengikut-pengikut mereka ke hadapan Nabi Muhammad SAW.

-Pengajaran tarikah ini tidak boleh diberitahu kepada sesiapapun selain daripada ahli-ahlinya sahaja.

Masa mereka beramal ialah pada malam Selasa dan malam Jumaat selepas sembahayang Isyak, yang didakwa  serentak dengan amalan yang dibuat oleh khalifah di Rawang Selangor dan juga Mahaguru di Medan.

Tapi pada masa tersebut, pehak berkuasa tidak dapat mengambil apa-apa tindakan kerana tidak mempunyai cukup bukti dari segi perundangan.

Walau bagaimanapun, kita harap ajaran sesat ini telah lama berkubur dan pengikut-pengikutnya pun telah bertaubat dan kembali ke pangkal jalan sebelum mereka meninggal dunia. Cuma yang perlu diingati ialah jika bertemu dengan ajaran seperti itu ataupun seiras dengannya, maka berhati-hatilah, kerana ajaran-ajaran sesat itu sentiasa ada di sepanjang zaman dalam berbagai-bagai cara, bentuk dan nama.

Berkembang Pesat

Lagipun Wakaf Che Yeh hari ini telah berkembang dengan pesatnya dengan berbagai-bagai pembangunan, sebagai sebuah pusat perniagaan. Sedangkan sebelum itu Wakaf Che Yeh hanya mempunyai beberapa kedai di tepi jalan, sebuah setesen minyak, Sstesen Radio Malaysia  dan sebuah bangunan  Lee Rubber yang sekian lama menimbulkan masalah yang perit kepada penduduk di sekiar kerana mengeluar bau yang busuk. Tapi Lee Rubber sudah tidak ada lagi, sudah berpindah ke Ulu Kelantan  menyebabkan penduduk Wakaf Che Yeh dapat hidup lebih selesa tanpa bau busuk getah yang menganggu sepanjang masa, malam dan siang.







Sejak beberapa tahun yang lalu Wakaf Che Yeh mempunyai sebuah pasar terbuka yang mempunyai keluasan tapak suku ekar. Pagi dinamakan pasar borong, sebelah siang dinamakan pasar basah dan sebelah malam dinamakan pasar malam.

Berbagai-bagai aneka barangan dijual di sini, termasuk aneka makanan, makanan ringan, buah-ketuah, sayur-mayur, makanan laut dan darat, aneka pakaian lelaki dan perempuan, peralatan rumahtangga, aksesori kereta, kasut baru dan kasut bundel, aneka jam dan beg-beg orang lelaki dan perempuan.



Ia juga dilengkapi dengan prasarana hotel, premis perniagaan, kedai-kedai makan, klinik swasta dan sebagainya.

Pasar malamnya pula meriah, setiap malam ramai dikunjungi orang, termasuk orang-orang tempatan dan juga pelancung-pelancung dari luar Kelantan yang tidak mahu ketinggalan mengujungi pasar malam itu. Lebih meriah lagi pada setiap hujung minggu pasar malam itu dibuka hingga pukul 2 atu 3 pagi, malah menjelang Hari Raya setiap tahun pasar malam itu menjadi lebih meriah kerana dibuka sampai waktu subuh.

Waktu yang paling sibuk di pasar malam Wakaf Che Yeh ialah malam hujung minggu, musim cuti sekolah dan malam Hari Raya Puasa di mana manusia akan berjejal-jejal untuk berbelanja, membeli mana yang mereka sukai..

Saya teringat pada suatu malam, ketika saya berdiri di sebuah kaki lima menunggu anak-anak sedang membeli-belah, seorang anak muda mendekatii saya dan berpesan, "Pak Cik, hati-hati dengan kereta pak cik. Semalam sebuah kereta telah lesap di hadapan ini", dia menunjukan tangannya ke arah hadapan di mana kami berdiri. Dia juga menyebut jenama kenderaannya, dan mendakwa kereta yang hilang itu milik keluarganya yang diprkir di situ. Di mana-mmanapun ada orang jahat, yang sentiasa mengambil kesempatan untuk melakukan kejahatan, terutama di tempat-tempat kunjungan ramai seperti itu. Tanggungjawab kita ialah berhati-hati dan berwaspada dan mohon perlindungan kepada Allah.

Kita berharap pehak berkuasa hendaklah sentiasa awas dan waspada supaya segala kemudahan-kemudahan yang disediakan di situ tidak dipersalagunakan untuk tujuan-tujuan yang tidak bermoral dengan mengadakan kegiatan-kegiatan haram dan bercanggah dengan agama. Di tempat-tempat keramaian seperti inilah biasanya amat disukai oleh golongan tidak bermaruah untuk menangguk di air keruh walaupun menerusi cara dan dagangan yang haram.

Semoga kita sentiasa membangun bersama Islam, lahir dan batinnya dalam setiap urusan hidup kita, di sepanjang masa, siang dan malam.

MJ-KAKI CONTENG: BACKPACKERS - KL KOTA <b>BHARU</b>

Posted: 05 Dec 2013 01:19 AM PST


Aku!
Masa remaja memang minat berkemah terutama pada penghujung tahun, walaupong selalunya hujung tahun dikaitkan dengan 'musim tengkujuh' (musim banjir) dimana angin yang bertiup di Laut China Selatan
akan bergerak menuju pantai timur  Semenanjung Tanah Melayu.

Dolu! Aku sering backpackers arah ke utara iaitu berkemah di Batu Ferringi atau di Tg Rhu, Langkawi kerana mahu menghabiskan cuti tahun cara melancung dengan badjet paling murah. Si Mahfol pula gemar mendaki gunung dan hampir kesemua gunung di Semenanjung udah didakinya. Kira si Mahfol ne orang gununglah gitu!

Sedikit Info : Bandar Kota Bharu adalah bandar selamat. Anda boleh membeli batik di Pasar Siti Khadijah, makan nasi berlauk di sekitar Handicraft Village. Boleh melawat State Museum, Islamic Museum, Balai Senilukis, Bazar Buluh Kasap, Wakaf Che Yah

dan bersembahyang di Masjid Al-Muhammadi. Jumpa lagi dientri Backpackers-II (Dari Kota Bharu ke Kuala Kerai).
 

BLOG KELANTAN

Copyright 2010 All Rights Reserved