ads

Jumaat, 2 Mac 2012

03 di chiku - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di chiku - Google Blog Search


Blog Felda: felda <b>chiku</b> - Google Blog Search

Posted: 28 Jan 2012 12:00 AM PST

Xpdc ke Felda Chiku Gua Musang bahagian 1

Kali ini penceritaan agak panjang dan saya terpaksa bahagikan kepada 2 bahagian. Part 1 and part 2. Ini memandangkan banyak hari yang kami lalui dan pelbagai pengalaman yang telah ditempuhi.

Kami bergerak ke Gua Musang bermula dari Kajang, Semenyih dan seterusnya ke Ampang dan Keramat. Namun begitu dalam perjalanan ke Ampang kenderaan kami perlu singggah di Sungai Congkak Hulu Langat untuk mengambil salah seorang ahli kumpulan kami.

Sampai di Sungai Congkak untuk ambil Sani@black

Malam-malam begini takde lagi orang berkelah mandi air sungai di Sungai Congkak.

Kami selesai mengumpulkan ahli di Keramat. Tanpa membuang masa dan pada ketika itu jam menunjukkan pukul 1 pagi, kami meneruskan perjalanan menuju ke Gua Musang dengan bertukar ganti pemandu secara bergilir-gilir.

Perjalanan kami agak tidak berapa selesa kerana terlalu banyak barang dan alatan yang dibawa dan dimuatkan di dalam kenderaan. Kesemua barang dan alatan adalah penting setelah berpandukan kepada check list yang telah disediakan bagi mengelak kekurangan alatan dan membawa alatan yang salah dan tidak berguna.

Dalam xpdc ini kami telah diberikan setiap seorang ahli mempunyai tugas masing-masing. Oleh itu setiap ahli perlu bertanggungjawab kepada tugasan yang diberikan. Bro jimi adalah ketua xpdc, Shahril bertindak sebagai pemandu arah, penyelenggara alatan dan sebagai pegawai perhubungan, Sani @ black sebagai AJK kebajikan ahli dan medic, Shahrul pula urusan pengangkutan dan saya mengurus kewangan perbelanjaan sepanjang xpdc.

Berhenti berehat: Bro Jimi sedang mengeluarkan alat laser beliau untuk dipancarkan ke hutan di hadapannya. Akibatnya sesuatu yang mengerikan berlaku. Kedengaran bunyi yang menakutkan dari hutan tersebut. Bro Jimi dan saya lari bertempiaran menyelamatkan diri. (bunyi ngeri tersebut berjaya dirakam)

Sampai di Gua Musang pada subuh hari...

Sampai di Gua Musang tepat pada waktu Subuh. Kami berehat seketika sebelum memulakan aktiviti selanjutnya pada hari pertama ini. Memang mendebarkan dan menanti-nanti saat-saat apakah aktiviti yang kami akan lakukan nanti. Sementara itu Shahril sibuk berurusan dengan orang tempatan dan beberapa orang yang sudah dibuat temujanji sebelum kami berangkat ke lokasi.

Tengok la muatan barang yang kami bawa ini. Padat dan sesak. Kenderaan ini memang terbaik dan lasak. 

Menanti orang yang dijanjikan untuk berjumpa. Baru lepas sarapan pagi. Perut Kalau kosong nak buat kerja pun semua tak boleh.

Sani dan Jimi sedang berbincang mengenai strategi yang akan digunakan untuk aktitviti hari itu. Kepuasan jelas kelihatan setelah baru makan daging kambing.

Sudah sampai orang yang ditunggu-tunggu. Cuaca agak mendung dan suram. 

Hampir nak ke tengah hari barulah kami dapat pergi ke lokasi. Perjalanan agak mencabar dan berliku-liku. Hanya kenderaan yang lasak dan berani sahaja boleh melalui kawasan tersebut. Alhamdulillah kami selamat sampai di lokasi. Sampai di lokasi, keadaan air sungai agak deras sebab hujan. Tapi kami tetap harungi juga sebab sudah alang-alang sampai.

Ikuti gambar seterusnya ini. Kalau nak cerita panjang rasanya ramai yang malas nak baca. Jadi tengok gambar sambil penerangan sikit-sikit. Itu sudah memadai dan seronok.

Suasana di kawasan Felda Chiku. Ikut perancangan nak pergi ke lokasi gua. Tapi tak jadi disebabkan masa dan kos yang tidak dijangka. Insyaallah akan datang boleh pergi lagi.

Sampai di lokasi. Laluan agak becak. Keadaan selepas hujan turun.

Sani memulakan langkahnya dengan penuh bersemangat.

Keadaan air sungai yang naik dan agak deras. Tapi kami redah juga. Lepas ambil gambar ni saya terus 'gedebuk!' jatuh. Licin. Lepas tu berendam aje dalam sungai tu.

Jimi dan Shahril@Steven sedang memikirkan ape yang perlu dilakukan dengan keadaan sungai yang berarus deras.

Semua alatan penting dibawa turun dan diuji fungsinya. Maaf sebab tiada gambar dirakam semasa aktiviti dijalankan disebabkan keadaan yang tidak mengizinkan dan alatan elektronik seperti kamera tidak kalis air. Dikuatiri rosak sebab terkena air. Perancangan akan datang saya akan usahakan untuk menggunakan kamera tahan lasak dan boleh masuk air.

Kami memperolehi hasil. Walaupun sedikit tapi kami menjumpainya. Kami banyak mengumpulkan pasir dan tanah untuk dibawa balik bagi kerja proses seterusnya menggunakan mesin ayak automatik atau mangkuk biru.

Selepas aktiviti, kami berehat dan makan tengah hari (dah masuk petang) sebelum check in lokasi terusnya. Di sini kami bertukar-tukar cerita dan pengalaman masing-masing.

Lama juga kami bersembang di sini sebab banyak cerita menarik. kami juga membincangkan aktiviti pada keesokan harinya nanti.

Felda Chiku: Perjalanan kami check in di kediaman Brader yang pakai kopiah gambar di atas tadi. Lupe pulak nama dia.

Kuda milik brader tu. Kuda ini pernah mengejar Sani. Mungkin tertarik dengan kemachoan Sani agaknya.

Petang itu kami menggunakan alat ini untuk mengasing emas dengan pasir. Lokasi anak sungai ini tak jauh dari kediaman kami. Hanya 50 meter.

Mengunakan kuasa bateri sahaja. Alat ini beroperasi dangan jayanya sambil diperhatikan secara beramai-ramai. Nampak tak?

Guna bateri kereta. Boleh guna bateri motor juga. Asalkan 12 volt. Jadi ianya selamat dan tiada risiko renjatan elektrik.

Brader tu sedang mandikan kudanya. Kami pun belum mandi lagi. 

Pada sebelah malam kami berpecah tidur di dua kediaman. Shahril, Sani dan Shahrul bermalam di kediaman Brader tu manakala Jimi dan saya bermalam di kediaman ayah Brader tu. Ayah Brader tu dikenali dengan nama Tok Ayah (ingat pulak name).

Berada di kediaman Tok Ayah banyak ilmu yang saya perolehi. Tok Ayah banyak bercerita dan memberikan banyak tips dan ilmu yang berguna yang boleh diamalkan.

Pada keesokan harinya, sebelum bergerak ke kolasi, Jimi dan saya mendengar sedikit taklimat daripada Tok Ayah. Dia banyak memberi petua yang boleh diamalkan dan menunjukkan banyak benda yang kami tidak ketahui.

Tok Ayah bercerita dan menunjukkan sesuatu kepada kami.

Inilah daun pokok limau hantu yang banyak khasiatnya. Tok Ayah berikat sedkit kepada kami untuk dibawa pulang. 

Sudah sarapan pagi tapi masih lagi berhenti minum-minum. Nampak tak air tuak tu? Sani melihat dengan penuh berminat. Tak minum pun. Minum air dalam botol je. Kami menunggu orang yang akan membawa kami ke lokasi lain pula.

Pada hari pertama kami banyak menggunakan alat seperti pam tangan dan mangkuk biru sahaja selain dari dulang plastik. Alat metal detector masih belum digunakan lagi. Pada hari kedua ini alat seperti metal detector dan pin pointer akan digunakan pada lokasi lain yang akan kami redah. 

Sila ikuti sambungan pengalaman kami ini pada post akan datang dengan banyak pengalaman yang lebih menarik lagi....

Full content generated by Get Full RSS.

KOLEKSI LENCANA SEKOLAH ABAH: Lencana Sekolah / School <b>...</b>

Posted: 26 Feb 2012 05:29 AM PST




Sekolah Kebangsaan Sri Chiku (2) atau nama ringkasnya SK Sri Chiku (2), merupakan sebuah Sekolah kebangsaan yang terletak di Felda Chiku 2.
Pada 2009, Sekolah Kebangsaan Sri Chiku (2) memiliki 108 pelajar lelaki dan 131 pelajar perempuan, menjadikan jumlah keseluruhan murid seramai 239 orang. Ia mempunyai seramai 24 orang guru.2009
Sekolah Kebangsaan Sri Chiku (2)
Felda Chiku 2
18300, Gua Musang
Kelantan, Malaysia


Telefon = 6099284230
Fax = 6099284231
# Lencana ini merupakan sumbangan daripada pihak admin fb dari Sekolah Kebangsaan Sri Chiku 2, Gua Musang , Kelantan.
# Diterima oleh KOLEKSI LENCANA SEKOLAH ABAH pada 20 Feb 2012.
# Jutaan terima kasih  diatas sumbangan ini. 
# Sumbangan lencana ini adalah hasil daripada maklumbalas pihak sekolah di Facebook Koleksi Lencana Sekolah..

03 di kota bharu - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di kota bharu - Google Blog Search


Detikdaily - Najib Kena &#39;Ejek&#39; <b>Di Kota Bharu</b>

Posted: 02 Mar 2012 05:01 AM PST


You have attempted to access this site with an invalid User Agent.

If you think this is a mistake you can contact the site webmaster at tokayah(at)hotmail(dot)com.

Be SURE to include the following information in any email!
User Agent: none
Remote Address: 69.162.77.2
Client IP: none
Forwarded For: none

03 di dabong - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di dabong - Google Blog Search


Laman Nurani: TERKINI : Isu jalan rosak <b>di</b> Kawasan Dun <b>Dabong</b>

Posted: 24 Dec 2011 04:41 PM PST


Jawapan maklumbalas yang saya hantar ke email En. Mohamad, Biro Pengaduan Awam Malaysia.
Terima kasih En. Mohamad di atas tindakan proaktif yang diambil oleh Biro Pengaduan Awam Malaysia. Memang aduan ini sejak 2008 lagi, namun ianya masih tidak lagi dibaiki. Saya faham akan kekangan peruntukan, namun jika kami tidak memperbaharui aduan, maka fail kes ini berada dibawah. Oleh itu, saya menggunakan mekanisma membuat aduan kepada Biro Pengaduan Awam Malaysia kerana BPA merupakan sebuah jabatan yang berada di bawah Perdana menteri Malaysia, kabel BPA lagi tinggi dan besat berbanding kami rakyat di bawah. Jika kami pergi membuat aduan sendiri di JKR, memang tidak akan mendapat sebarang jawapan sampai bila-bila.
Justeru, saya amat selesa menggunakan saluran Biro Pengaduan Awam Malaysia untuk sebarang aduan, bukan bermaksud saya ingin bergaduh dengan BPA, tetapi saluran BPA amat saya percayai untuk menyampaikan apa-apa masalah yg kami sebagai rakyat hadapi. Saya tidak suka saluran politik yang banyak menipu dan berbohng untuk menunjukkan kreadibiliti mereka. Sedangkan tiada apa pun. Cakap kosong jer saluran politik ni.
Pernah saya ajukan kepada YAB Menteri Besar Kelantan, melalui surat rasmi kepada beliau pada akhir 2008, namun sehingga kini saya masih tida menerima apa-apa maklumbalas.
Tahniah BPA kerana masih lagi memberi kepercayaan kepada saya.
Tujuan saya membuat aduan yang sama adalah keranan supaya fail aduan saya sentiasa timbul dan disebut sentiasa. Saya faham akan masalah peruntukan, tetapi lojik atau tidak sejak dari 2008 lagi takkanlah peruntukan utk rakyat ni masih tiada?
Sekarang sudah menghampiri 2012, sudah hampir 4 tahun, takkanlah peruntukan tak ada? Sedangkan untuk mengorek jalan yang tak rosak boleh pulak ada? Jika En. Mohamad melalui jalan Kuala Krai-Gua Musang tempoh hari, Encik pasti akan menemui jalan yg baru diturap di sekitar Pahi, Manik Urai, Lepan Jenut, untuk makluman Encik, jalan tersebut tidak rosak seteruk jalan yg saya adukan, mengapa jaan yang tak rosak boleh dikorek dan diturap? Sedangkan jalan yang benar2 rosak tiada peruntukan untuk dibaiki, ini yang sayanangin satu badan.
Terima kasihlah kepada BPA yang prihatin dan tidak mengecewakan saya. Bukan niat saya untuk bergaduh dengan sesiapa, cuma saya ni sebagai rakyat Malaysia yang merdeka memounyai hak untuk menyatakan aduan keada kerajaan.
Sekian, terima kasih.

di negeri kelantan - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

di negeri kelantan - Google Blog Search


Jawatan Kosong <b>Di</b> Pertubuhan Peladang <b>Negeri Kelantan</b>

Posted: 29 Feb 2012 06:36 PM PST

Jawatan Kosong Di Pertubuhan Peladang Negeri Kelantan
Majikan :          Pertubuhan Peladang Negeri Kelantan
Alamat :           Km 4.8 Jalan Sultan Yahya Petra, 15150 Kota Bahru
Jawatan :         Pekerja Am (Kontrak)
Kekosongan :    L = 30, P = 0, L/P = 0
Kelayakan :       PMR
Gaji :               RM 600.00
Telefon :          09-7473370 (Ahmed Hilmi)
·                Tarikh Tutup : 29 April 2012
" anok kelatae bulih krejo belako "
.

03 di jeli kelantan - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di jeli kelantan - Google Blog Search


JOM JALAN MAKAN: <b>Jeli</b>, <b>Kelantan</b>

Posted: 19 Jan 2012 12:49 PM PST

Dari Sungai Golok, kami bejalan menyebrangi sungai ke Rantau Panjang, Kelantan. Kami berada di Jeli, Kelantan selama 2 malam untuk menghadiri kenduri kahwin kawan baik masa di UM dulu. Kali ni tak jalan sangat la, sibuk dengan persiapan kenduri, bejalan pun di sekitar Jeli je.


Di Jeli kami menginap di Jelita Inn, sebuah hotel bajet yg dimiliki oleh MRSM Jeli. Tempat ni agak strategik terletak di sebelah MRSM, di tingkat bawah ada kedai-kedai ala-ala R&R sementara tingkat atas pula dijadikan hotel. Bilik yg kami duduk rm50 semalam dan biliknya agak luas dan selesa tapi tak ada aircond. Tak perlu aircond tu, kat sini malam-malam sejuk...lagipun orang sponsor, dah ira bagus sangat dah...haha. Satu lagi jenis bilik ada aircond siap dengan ruang tamu yg luas (ala-ala bilik apartment) dan ada tv astro rm90 semalam, satu bilik muat ramai.
Sebahagian masa kat sini lepak rumah kenduri. Tolongnya tak seberapa, makan je banyak...haha


Kat Jeli ni ada satu pekan tempat membeli belah yg agak popular. Barang-barang kat sini seperti toto, teddybear, bantal, kain batik dan makanan sebahagian besar dari Thailand. Harga barang kat sini pun sangat murah, tak payah pgi rantau panajng pun.



Gambar-gambar kahwin...yg lain sibuk tumpang glamer...hahaha ::p

Rakyat <b>Kelantan</b> sambut &#39;meriah&#39; kedatangan Najib

Posted: 02 Mar 2012 12:20 AM PST

(Antara banner yang dinaikkan untuk menyambut kedatangan Najib)

KOTA BHARU, 2 Mac: Kedatangan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak ke Kelantan disambut meriah oleh rakyat negeri itu termasuk mengantung banner.

Di Jeli, tempat Najib dibawa oleh Datuk Mustapha Mohamad bertemu rakyat, kain-kain pemidang dinaikkan oleh rakyat kawasan itu.

Najib dalam rangka lawatannya ke Kelantan hari ini dijangka akan bertemu rakyat di Jeli, kawasan Parlimen pengerusi perhubungan Umno Kelantan.

Lawatan terakhir Najib ke Kelantan adalah Julai tahun lalu di mana beliau telah melawat daerah Pasir Puteh, Machang dan Kota Bharu.

Di Pasir Puteh, beliau telah melawat stesen teksi Pasir Puteh dan berjanji akan membina stesen teksi baru di situ.

Untuk lawatan kali ini, Perdana Menteri akan memulakan lawatan kerjanya dengan menghadiri Majlis Ramah Mesra Bersama Anggota Tentera dan keluarga Rejimen Sempadan 2 di Batu Melintang, Jeli.

Menurut kenyataan yang dikeluarkan Jabatan Pembangunan Persekutuan (JPP) Kelantan, Perdana Menteri kemudiannya akan menghadiri Majlis Pemimpin Bersama Rakyat di Universiti Malaysia Kelantan (UMK) kampus Jeli.

Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri Datuk Seri Mustapa Mohamed, merangkap Pengerusi Majlis Tindakan Persekutuan Negeri Kelantan dan Pengerusi Badan Perhubungan Umno Kelantan, akan mengiringi lawatan Perdana Menteri itu.

03 di kelaboran - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di kelaboran - Google Blog Search


Dun <b>Kelaboran</b>: Pejabat ADUN benam Veteran <b>Kelaboran</b>

Posted: 06 Nov 2011 05:22 PM PST

 
Pada 31hb Oktober 2011 baru-baru ini, satu perlawanan bolasepak antara pasukan Pejabat ADUN Kelaboran melawan Pasukan Veteran Kelaboran telah diadakan.  

Perlawanan persahabatan ini telah dijalankan di Padang Keretapi Tumpat pada 31 Okt 2011. Pasukan Pej ADUN telah menunjukkan kehebatan mereka dengan  membelasah Veteran Kelaboran 2 gol berbalas 0.  

Disebabkan bulan November adalah musim tengkujuh maka kedua-dua pasukan terpaksa bermain dalam hujan dan padang yang becak.  Apapun, tahniah diucapkan kepada kedua-dua belah pasukan kerana telah menunjukkan permainan yang cemerlang.

03 di wakaf che yeh - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di wakaf che yeh - Google Blog Search


9 Kedai <b>di Wakaf Che Yeh</b> Hangus | Detik Perubahan

Posted: 01 Mar 2012 06:48 AM PST

KOTA BHARU – Pasar Borong Wakf Che Yeh yang menjadi tumpuan ramai terutama pelancong menjadi kecoh apabila sembilan unit rumah kedai dua tingkat musnah terbakar petang ini.

Ia telah menyebabkan kesesakan lalu lintas yang teruk tetapi tidak melibatkan sebarang kemalangan jiwa atau kecederaan.

Kebakaran yang bermula pada pukul 6 petang itu turut memusnahkan  stor menyimpan barangan runcit, bengkel kenderaan, kedai tayar dan makanan yang dimiliki oleh lima peniaga.

Operasi memadamkan kebakaran diketuai ini oleh Pengarah Bomba dan Penyelamat Kelantan, Azmi Osman bersama 30 anggota dari Balai Bomba Darul Naim, Pengkalan Chepa, Kota Bharu dan Unit Penyelamat Tunjong serta bomba sukarela,  bersama lima buah jentera serta sebuah lori tangki air.
 
Bomba berjaya mengawal api dalam tempoh 30 minit  daripada terus merebak. 

Sementara itu, pemilik sebuah kedai tayar, Tan Choon Siang, 40, berkata, kebakaran itu disedari selepas diberitahu oleh seorang jiran yang terlihat asap di bahagian atas kedainya.

Menurutnya, ketika kejadian dia bersama abang serta bapanya sedang berada di tingkat bawah kedainya yang berusia lebih 60 tahun itu.
 
"Masa itu api sudah bertambah marak, saya tak sempat untuk naik ke tingkat atas memadamkan api, hanya terfikir untuk menyelamatkan bapa saya yang uzur.
 
"Tengah hari tadi saya baru menerima stok tayar baru lebih kurang 300 biji dan semuanya musnah dalam kebakaran ini," ujarnya.

 

BLOG KELANTAN

Copyright 2010 All Rights Reserved