ads

Sabtu, 5 Mei 2012

03 di mengkebang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di mengkebang - Google Blog Search


BLOG KELANTAN: 03 <b>di mengkebang</b> - Google Blog Search

Posted: 02 May 2012 11:25 PM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG KELANTAN: 03 <b>di mengkebang</b> - Google Blog Search

Posted: 01 May 2012 11:29 PM PDT

URL Sumber Asal :-

Ulu Kelate: AIR MATA <b>MENGKEBANG DI</b> SELAMI AZIZUDDIN.

Posted: 01 May 2012 09:15 AM PDT

KUALA KRAI - Dua kejadian bumbung rumahnya ditimpa kelapa menyebabkan seorang pemuda yang tinggal sebatang kara di Kampung Pasir Era, dekat sini, hidup tidak selesa lebih setahun lalu.

Muhamad Rushdi Hamat, 40, berkata, dengan pendapatan sebagai buruh kampung, dia tidak mampu baiki sendiri bumbung rumahnya yang rosak teruk akibat kejadian itu.

Katanya, kejadian pertama kira-kira setahun lalu apabila setandan kelapa jatuh dan menimpa bumbung rumahnya sebelum kejadian sama berulang awal tahun ini.

"Kayu bumbung rumah saya memang usang, sebab itu mudah patah dan rosak teruk bila dua kali ditimpa kepala, tetapi saya tak mampu nak baiki sendiri," katanya.

Justeru, Muhamad Rushdi berkata, dia bersyukur apabila Jabatan Penerangan Khas (Jasa) Dewan Undangan Negeri (Dun) Mengkebang sudi menghulurkan bantuan bagi membaiki rumahnya.

"Terima kasih juga Penyelaras Dun Mengkebang, Azizzuddin Hussein dan Ketua Umno cawangan Pasir Era, Che Harun Che Jalil kerana mencadangkan nama saya untuk bantuan ini," katanya.

Pegawai Jasa Dun Mengkebang, Che Wahab Che Mat berkata, selepas dicadangkan Che Harun, pihaknya membuat siasatan dan mendapati pemuda itu layak terima bantuan baiki rumah daripada Jasa.

"Rumah dia tinggal sekarang pun asalnya rumah PPRT (Program Perumahan Rakyat Termiskin) dan keadaannya pun sudah uzur, jadi kami percaya, dia memang layak terima bantuan ini.
"Muhamad Rushid juga penerima pertama bantuan baiki rumah daripada Jasa Dun Mengkebang dan akan ada lagi bantuan sama selepas ini untuk penduduk yang memerlukan," katanya.

Sementara itu, Azizzuddin berkata, Muhamad Rushdi adalah antara puluhan penduduk Dun Mengkebang yang menerima bantuan baiki rumah daripada pelbagai agensi Kerajaan
Persekutuan termasuk Jasa.

"Saya juga ambil inisiatif sendiri cari sumber kewangan dari luar termasuk institusi perbankan dan rakan korporat di Kuala Lumpur untuk disalurkan kepada penduduk Mengkebang yang memerlukan bantuan," katanya. 
Muhamad Rushdi yang masih bujang bersama beberapa penduduk kampung diketuai Che Wahab Che Mat sebelum itu bergotong-royong membaiki bumbung dan dinding rumahnya.

BLOG KELANTAN: 03 <b>di mengkebang</b> - Google Blog Search

Posted: 08 Apr 2012 11:16 PM PDT

URL Sumber Asal :-

RAKYAT MARHAEN: Tanah rizab Melayu <b>di</b> Kelantan kekal sejak <b>...</b>

Posted: 02 Apr 2012 01:59 AM PDT

KOTA BHARU, 2 Apr: Pada 1960 negeri-negeri di Semenanjung mewujudkan Enakmen Tanah Rizab Melayu bertujuan menyekat orang Melayu menjual tanah mereka sewenang-wenangnya kepada bangsa lain.

Sedangkan di Kelantan Enakmen Tanah Rizab Melayu diwujud pada 4 November 1930 semasa di bawah pentadbiran Inggeris.

Sejak tempoh itu tanah rizab Melayu di Kelantan kekal seperti mula diwujudkan iaitu seluas 1,309,153.38 hektar atau 85 peratus, manakala bukan rizab Melayu seluas 195,197 hektar (15 peratus).

Pengerusi Jawatankuasa Perancangan Ekonomi, Kewangan dan Kebajikan, Datuk Husam Musa berkata, di Kota Bharu ada kawasan digazet sebagai tanah rizab Melayu dan bukan rizab Melayu sejak 1930.

"Tanah di kawasan tebing Sungai Kelantan di bandar ini termasuk dibangunkan hotel adalah bukan tanah rizab Melayu," katanya ketika membentang kertas kerja pada Seminar Masa Depan Tanah Rezab Melayu di Kota Bharu, kelmarin.

Program tersebut dianjurkan Urusetia Penerangan Kerajaan Negeri Kelantan diadakan di Kelantan Trade Centre. Mantan Ketua Setiausaha Kementerian Tanah, Datuk Prof Dr Nik Mohd Zain Nik Yusof turut membentang kertas kerja.

Baru-baru ini akhbar milik Umno mendakwa Kelantan menggadai tanah rizab Melayu kepada bukan Bumiputera sehingga melibatkan ribuan hektar asalnya berstatus tanah pertanian.

Malah Pengerusi Perhubungan Umno Kelantan, Datuk Seri Mustapa Mohamad dilaporkan mendakwa kerajaan Kelantan menggadai tanah rizab Melayu kepada sebuah syarikat bukan Melayu di Mengkebang.

Bagaimanapun Husam menjelaskan tanah di daerah Mengkebang yang dimaksudkan pemimpin terbabit bukan tanah rizab Melayu yang digazet sejak 1930.

Sedangkan kata beliau tanah-tanah rizab Melayu di negeri-negeri lain semakin berkurangan kerana kerajaan BN tidak berminat menjaga kepentingan orang Melayu.

"Walhal menurut Enakmen Tanah Rizah Melayu secara jelas menyebut mana-mana tanah yang diambil hendaklah diganti di tempat lain menurut nilai harga tanah yang diambil," katanya.

Sementara itu Dr Nik Mohd Zain berkata, beberapa negeri di bawah BN tidak berminat mengganti kawasan tanah rizab Melayu yang diambil untuk projek awam.

03 di chiku - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di chiku - Google Blog Search


BLOG KELANTAN: 03 <b>di chiku</b> - Google Blog Search

Posted: 15 Apr 2012 11:35 PM PDT

URL Sumber Asal :-

Blog Felda: felda <b>chiku</b> - Google Blog Search

Posted: 07 Apr 2012 09:39 AM PDT


Blog Felda: <b>felda chiku</b> - Google Blog Search

Posted: 26 Feb 2012 12:00 AM PST


Blog Felda: <b>felda chiku</b> - Google Blog Search

Posted: 26 Feb 2012 12:00 AM PST

[unable to retrieve full-text content]Sekolah Kebangsaan Sri Chiku (2) atau nama ringkasnya SK Sri Chiku (2), merupakan sebuah Sekolah kebangsaan yang terletak di Felda Chiku 2. Pada 2009, Sekolah Kebangsaan Sri Chiku (2) memiliki 108 pelajar lelaki ...

Blog Felda: <b>felda chiku</b> - Google Blog Search

Posted: 28 Jan 2012 12:00 AM PST


Blog Felda: <b>felda chiku</b> - Google Blog Search

Posted: 28 Jan 2012 12:00 AM PST


Blog Felda: <b>felda chiku</b> - Google Blog Search

Posted: 28 Jan 2012 12:00 AM PST

[unable to retrieve full-text content]Blog Felda: <b>felda chiku</b> - Google Blog Search. Posted: 28 Jan 2012 12:00 AM PST. Xpdc ke Felda Chiku Gua Musang bahagian 1. Kali ini penceritaan agak panjang dan saya terpaksa bahagikan kepada 2 bahagian. Part 1 and part 2.

BLOG KELANTAN: 03 <b>di chiku</b> - Google Blog Search

Posted: 18 Apr 2012 11:13 PM PDT

URL Sumber Asal :-

Blog Felda: felda <b>chiku</b> - Google Blog Search

Posted: 28 Jan 2012 12:00 AM PST

Xpdc ke Felda Chiku Gua Musang bahagian 1

Kali ini penceritaan agak panjang dan saya terpaksa bahagikan kepada 2 bahagian. Part 1 and part 2. Ini memandangkan banyak hari yang kami lalui dan pelbagai pengalaman yang telah ditempuhi.

Kami bergerak ke Gua Musang bermula dari Kajang, Semenyih dan seterusnya ke Ampang dan Keramat. Namun begitu dalam perjalanan ke Ampang kenderaan kami perlu singggah di Sungai Congkak Hulu Langat untuk mengambil salah seorang ahli kumpulan kami.

Sampai di Sungai Congkak untuk ambil Sani@black

Malam-malam begini takde lagi orang berkelah mandi air sungai di Sungai Congkak.

Kami selesai mengumpulkan ahli di Keramat. Tanpa membuang masa dan pada ketika itu jam menunjukkan pukul 1 pagi, kami meneruskan perjalanan menuju ke Gua Musang dengan bertukar ganti pemandu secara bergilir-gilir.

Perjalanan kami agak tidak berapa selesa kerana terlalu banyak barang dan alatan yang dibawa dan dimuatkan di dalam kenderaan. Kesemua barang dan alatan adalah penting setelah berpandukan kepada check list yang telah disediakan bagi mengelak kekurangan alatan dan membawa alatan yang salah dan tidak berguna.

Dalam xpdc ini kami telah diberikan setiap seorang ahli mempunyai tugas masing-masing. Oleh itu setiap ahli perlu bertanggungjawab kepada tugasan yang diberikan. Bro jimi adalah ketua xpdc, Shahril bertindak sebagai pemandu arah, penyelenggara alatan dan sebagai pegawai perhubungan, Sani @ black sebagai AJK kebajikan ahli dan medic, Shahrul pula urusan pengangkutan dan saya mengurus kewangan perbelanjaan sepanjang xpdc.

Berhenti berehat: Bro Jimi sedang mengeluarkan alat laser beliau untuk dipancarkan ke hutan di hadapannya. Akibatnya sesuatu yang mengerikan berlaku. Kedengaran bunyi yang menakutkan dari hutan tersebut. Bro Jimi dan saya lari bertempiaran menyelamatkan diri. (bunyi ngeri tersebut berjaya dirakam)

Sampai di Gua Musang pada subuh hari...

Sampai di Gua Musang tepat pada waktu Subuh. Kami berehat seketika sebelum memulakan aktiviti selanjutnya pada hari pertama ini. Memang mendebarkan dan menanti-nanti saat-saat apakah aktiviti yang kami akan lakukan nanti. Sementara itu Shahril sibuk berurusan dengan orang tempatan dan beberapa orang yang sudah dibuat temujanji sebelum kami berangkat ke lokasi.

Tengok la muatan barang yang kami bawa ini. Padat dan sesak. Kenderaan ini memang terbaik dan lasak. 

Menanti orang yang dijanjikan untuk berjumpa. Baru lepas sarapan pagi. Perut Kalau kosong nak buat kerja pun semua tak boleh.

Sani dan Jimi sedang berbincang mengenai strategi yang akan digunakan untuk aktitviti hari itu. Kepuasan jelas kelihatan setelah baru makan daging kambing.

Sudah sampai orang yang ditunggu-tunggu. Cuaca agak mendung dan suram. 

Hampir nak ke tengah hari barulah kami dapat pergi ke lokasi. Perjalanan agak mencabar dan berliku-liku. Hanya kenderaan yang lasak dan berani sahaja boleh melalui kawasan tersebut. Alhamdulillah kami selamat sampai di lokasi. Sampai di lokasi, keadaan air sungai agak deras sebab hujan. Tapi kami tetap harungi juga sebab sudah alang-alang sampai.

Ikuti gambar seterusnya ini. Kalau nak cerita panjang rasanya ramai yang malas nak baca. Jadi tengok gambar sambil penerangan sikit-sikit. Itu sudah memadai dan seronok.

Suasana di kawasan Felda Chiku. Ikut perancangan nak pergi ke lokasi gua. Tapi tak jadi disebabkan masa dan kos yang tidak dijangka. Insyaallah akan datang boleh pergi lagi.

Sampai di lokasi. Laluan agak becak. Keadaan selepas hujan turun.

Sani memulakan langkahnya dengan penuh bersemangat.

Keadaan air sungai yang naik dan agak deras. Tapi kami redah juga. Lepas ambil gambar ni saya terus 'gedebuk!' jatuh. Licin. Lepas tu berendam aje dalam sungai tu.

Jimi dan Shahril@Steven sedang memikirkan ape yang perlu dilakukan dengan keadaan sungai yang berarus deras.

Semua alatan penting dibawa turun dan diuji fungsinya. Maaf sebab tiada gambar dirakam semasa aktiviti dijalankan disebabkan keadaan yang tidak mengizinkan dan alatan elektronik seperti kamera tidak kalis air. Dikuatiri rosak sebab terkena air. Perancangan akan datang saya akan usahakan untuk menggunakan kamera tahan lasak dan boleh masuk air.

Kami memperolehi hasil. Walaupun sedikit tapi kami menjumpainya. Kami banyak mengumpulkan pasir dan tanah untuk dibawa balik bagi kerja proses seterusnya menggunakan mesin ayak automatik atau mangkuk biru.

Selepas aktiviti, kami berehat dan makan tengah hari (dah masuk petang) sebelum check in lokasi terusnya. Di sini kami bertukar-tukar cerita dan pengalaman masing-masing.

Lama juga kami bersembang di sini sebab banyak cerita menarik. kami juga membincangkan aktiviti pada keesokan harinya nanti.

Felda Chiku: Perjalanan kami check in di kediaman Brader yang pakai kopiah gambar di atas tadi. Lupe pulak nama dia.

Kuda milik brader tu. Kuda ini pernah mengejar Sani. Mungkin tertarik dengan kemachoan Sani agaknya.

Petang itu kami menggunakan alat ini untuk mengasing emas dengan pasir. Lokasi anak sungai ini tak jauh dari kediaman kami. Hanya 50 meter.

Mengunakan kuasa bateri sahaja. Alat ini beroperasi dangan jayanya sambil diperhatikan secara beramai-ramai. Nampak tak?

Guna bateri kereta. Boleh guna bateri motor juga. Asalkan 12 volt. Jadi ianya selamat dan tiada risiko renjatan elektrik.

Brader tu sedang mandikan kudanya. Kami pun belum mandi lagi. 

Pada sebelah malam kami berpecah tidur di dua kediaman. Shahril, Sani dan Shahrul bermalam di kediaman Brader tu manakala Jimi dan saya bermalam di kediaman ayah Brader tu. Ayah Brader tu dikenali dengan nama Tok Ayah (ingat pulak name).

Berada di kediaman Tok Ayah banyak ilmu yang saya perolehi. Tok Ayah banyak bercerita dan memberikan banyak tips dan ilmu yang berguna yang boleh diamalkan.

Pada keesokan harinya, sebelum bergerak ke kolasi, Jimi dan saya mendengar sedikit taklimat daripada Tok Ayah. Dia banyak memberi petua yang boleh diamalkan dan menunjukkan banyak benda yang kami tidak ketahui.

Tok Ayah bercerita dan menunjukkan sesuatu kepada kami.

Inilah daun pokok limau hantu yang banyak khasiatnya. Tok Ayah berikat sedkit kepada kami untuk dibawa pulang. 

Sudah sarapan pagi tapi masih lagi berhenti minum-minum. Nampak tak air tuak tu? Sani melihat dengan penuh berminat. Tak minum pun. Minum air dalam botol je. Kami menunggu orang yang akan membawa kami ke lokasi lain pula.

Pada hari pertama kami banyak menggunakan alat seperti pam tangan dan mangkuk biru sahaja selain dari dulang plastik. Alat metal detector masih belum digunakan lagi. Pada hari kedua ini alat seperti metal detector dan pin pointer akan digunakan pada lokasi lain yang akan kami redah. 

Sila ikuti sambungan pengalaman kami ini pada post akan datang dengan banyak pengalaman yang lebih menarik lagi....

Full content generated by Get Full RSS.

03 di kuala krai - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di kuala krai - Google Blog Search


BLOG KELANTAN: 03 <b>di kuala krai</b> - Google Blog Search

Posted: 30 Apr 2012 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG KELANTAN: 03 <b>di kuala krai</b> - Google Blog Search

Posted: 29 Feb 2012 12:00 AM PST

URL Sumber Asal :-

GERABAK KERETAPI TERBAKAR <b>DI KUALA KRAI</b> | ABGTEROR <b>...</b>

Posted: 23 Jan 2012 02:22 AM PST

Peluang untuk memenangi iPhone 4s dengan bermain KLMU - Life's A Trip

GERABAK KERETAPI TERBAKAR DI KUALA KRAI | Perkhidmatan kereta api penumpang dari Kuala Lipis ke Tumpat tergendala 20 minit apabila sebuah daripada lima gerabak terbakar kira-kira 7.20 petang semalam. Bagaimanapun, sejumlah 120 penumpang yang menggunakan perkhidmatan tren itu selamat dan gerabak tersebut yang menyediakan generator elekrik bagi menghidupkan pendingin hawa, terpaksa ditinggalkan di Stesen Kuala Krai.

Pengarah Kanan Unit Komunikasi Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB), Mohd Fazil Ismail, berkata insiden itu berlaku hanya satu kilometer dari Stesen Kuala Krai. Beliau berkata, pemandu lokomotif yang menyedari asap hitam keluar dari koc berkenaan terpaksa menghentikan tren sebelum melakukan pemeriksaan.

"Berikutan itu, tren berkenaan meneruskan perjalanan sebelum meninggalkan koc generator di Stesen Kuala Krai kerana bimbang akan berlaku kebakaran lebih serius, tetapi ia tidak membahayakan penumpang.

"Sebaik tiba di stesen itu, tren berkenaan lewat 20 minit sebelum meneruskan perjalanan ke Stesen Tumpat dan tiba dengan selamat," katanya.

Mohd Fazil berkata, kejadian itu adalah yang kedua berlaku dalam perkhidmatan kereta api penumpang di Pantai Timur dengan kejadian pertama pada 9 September lalu berhampiran Stesen Merapoh, Pahang. Beliau berkata, kejadian pertama membabitkan gerabak membawa generator elektrik dan alat pendingin hawa yang disambung dengan 14 gerabak Perkhidmatan Kereta api Ekspres Senandung Wau dalam perjalanan dari Tumpat ke Kuala Lumpur.

VN:F [1.9.15_1155]

Rating: 0.0/10 (0 votes cast)

VN:F [1.9.15_1155]

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

03 di bachok - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di bachok - Google Blog Search


Di Himpunan Usahawan peringkat Negeri Kelantan <b>di Bachok</b>

Posted: 24 Apr 2012 10:45 PM PDT

 Pimpinan Perdasama Pusat dan Kelantan dengan Pimpinan SME Corp
 Y Bhg Dato Izat Emir dan Datuk Naim Mohamad di Himpunan Usahawan Kelantan
Dato Izat Emir bersama ahli Perdasama Kelantan yang berniaga makanan jenama UMI

03 di kok lanas - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di kok lanas - Google Blog Search


BLOG KELANTAN: 03 <b>di kok lanas</b> - Google Blog Search

Posted: 08 Apr 2012 11:21 PM PDT

[unable to retrieve full-text content]KOTA BHARU – Dua lelaki dan seorang wanita maut selepas kereta yang mereka naiki terperosok di bawah sebuah lori dalam satu kemalangan ngeri di Bukit Cina, Kok Lanas, di sini Rabu malam. Pemangku Ketua Polis ...

BLOG KELANTAN: 03 <b>di kok lanas</b> - Google Blog Search

Posted: 03 Apr 2012 11:04 PM PDT

URL Sumber Asal :-

Rumah Teres 2 tingkat corner lot <b>di Kok Lanas</b> : Semua Homestay

Posted: 21 Mar 2012 05:40 AM PDT

Salam..
-Rumah Teres 2 tingkat,mempunyai 4 bilik tidur,3bilik air,Corner lot,di Kok Lanas di bawah projekP.M.B.K Negeri Kelantan,ada ruang tanah yangluas,rumah yang cantik,selesa dan tempat yangtersangat strategik untuk disewakan.
-Disini saya iklankan kepada sesiapa yang berminatuntuk menyewa rumah tersebut untuk dijadikanTaska/Pusat Asuhan atau juga boleh disewakan untukstudent-student,dan juga Homestay di kawasantersebut.
-Lokasi rumah tersebut berhampiran denganPoliteknik jarak 1Km,Kolej Komuniti 500meter,Kemdesa Tentera lebih kurang 2Km,dan terdapat banyakkemudahan dikawasan tersebut dan selamatseperti,Balai Polis kok Lanas,Klinik,Bank,Pasaraya,KFC,Pizza Hut,dan pelbagai lagi.

Deposit:2 bulan,elektrik,air Rm500

-Untuk sebarang pertanyaan lanjut bolehlahmenghubungi:
Afendy:017-9449482
Aziem:012-9297772

Contact kok lanas

03 di kota bharu - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di kota bharu - Google Blog Search


AdukaTaruna: Video BERSIH sambut Najib <b>di Kota Bharu</b>

Posted: 04 May 2012 06:03 AM PDT

Video streaming by Ustream

300 rakyat mahu menyerahkan memo kepada SPRM. Kalau 300 tu rakyat Kelantan, Najib perlu hantar seorang berjeket hitam dan berteriak. 


"Mari serah memo! Mari serah memo! Mari ke depan!" 

300 rakyat Kelantan tadi pasti akan cakap : 

"Nampaknya ada ejen provok. Kita tangguh serah memo. Duduk belakang billboard." 

Ustaz Hafiz cakap : "Walau kita tak jadi serah memo hari ni, tapi mesej kita sampai. Ramai tengok kita." 

Sedih! Provokator suruh buat apa yang kita nak buat pun takut? Bukan dia suruh kita bakar kereta polis.

03 di wakaf bharu - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di wakaf bharu - Google Blog Search


BLOG KELANTAN: 03 <b>di wakaf bharu</b> - Google Blog Search

Posted: 15 Apr 2012 07:21 PM PDT

URL Sumber Asal :-

Mencari Tanah Idaman Anda: 4 Lot Banglo <b>Di</b> Kg. Bukit <b>Wakaf Bharu</b>

Posted: 03 Mar 2012 12:03 PM PST

[unable to retrieve full-text content]4 Lot Banglo Di Kg. Bukit Wakaf Bharu. Posted by zalsuria4u at 12:03 PM · Email ThisBlogThis!Share to TwitterShare to Facebook. 0 comments: Post a Comment. Newer Post Older Post Home. Subscribe to: Post Comments ...

BLOG KELANTAN: 03 <b>di wakaf bharu</b> - Google Blog Search

Posted: 16 Apr 2012 07:35 PM PDT

URL Sumber Asal :-

rumah <b>di</b> kelantan: teres setingkat <b>di</b> MORAK <b>WAKAF BHARU</b> <b>...</b>

Posted: 19 Mar 2012 07:28 AM PDT

14 unit terse setingkat di masih dlm pembinaan

lokasi
*berhampiran sek agama morak
*700mete dari jalan utama
*berhampiran taman perumahan LPT

spesifikasi bangunan
*fully tiles
*syiling kapur
*mengunakan air aksb & jalan berturap

tidak termasuk kos guaman
deposit rm1000 tanda jadi

maklumat lanjut boleh hubungi sya zaibudin mustafa 013-9395009

terima kasih

03 di galas kelantan - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di galas kelantan - Google Blog Search


BLOG KELANTAN: 03 <b>di galas kelantan</b> - Google Blog Search

Posted: 09 Apr 2012 03:18 PM PDT

URL Sumber Asal :-

Ku Li Dan Gelombang Merah

Posted: 03 Apr 2012 12:38 AM PDT

Ku Li sebagai MB pelengkap misi Gelombang Merah

Bagi sesetengah pemerhati politik, kelibat Tengku Razaleigh Hamzah (Ku Li) dalam dunia politik nasional mungkin dilihat telah berakhir namun tiada siapa yang dapat menafikan pengaruh pemimpin berdarah raja itu masih memainkan peranan penting dalam arena politik tempatan negeri Kelantan.

Menyedari pengaruh Ku Li masih berbekas di kalangan rakyat Kelantan dan kekuatan peribadinya masih berupaya menggugat kekuasaan Pas telah membawa kepada usul untuk membina hubungan mesra antara Pas negeri dengan Ku Li khususnya melalui perkongsian pandangan dalam isu royalti minyak.

Sejak itu ramai pemimpin Pas seboleh mungkin cuba mengelakkan diri daripada mengkritik atau menghentam secara terbuka keperibadian Ku Li dengan harapan langkah sedemikian mampu mempengaruhi penyokong-penyokong Ku Li untuk mendekati Pas sekaligus membantutkan percubaan UMNO untuk menawan kembali Kelantan.
Gelombang Merah

Pilihanraya kecil DUN Galas tahun 2010 merupakan titik tolak penting dalam sejarah politik Kelantan khasnya UMNO apabila buat pertama kalinya semua warlords UMNO negeri telah mengetepikan kepentingan masing-masing dan bersatu hati di atas semangat Gelombang Merah untuk menumbangkan penguasaan PAS.

PAS yang pada mulanya begitu yakin strategik mengumpan Ku Li berkongsi pentas dalam isu royalti minyak sebelum itu akan menyebabkan UMNO mengetepikan peranan Ku Li dalam pilihanraya kecil DUN Galas bagaimanapun terpaksa berputih mata apabila perkara sebaliknya berlaku dan calon BN berjaya menawan kembali DUN tersebut dengan undi dan majoriti kemenangan yang lebih besar.

Suka atau tidak, PRK Galas menjadi saksi penting betapa pengaruh Ku Li masih berbisa dan keberkesanan peranannya dalam mengendalikan jentera pilihanraya nyata berjaya menyatukan semua kekuatan warlords UMNO Kelantan yang sebelum ini kerap kali saling cah keting sesama sendiri.

Merintis Kejayaan

Mungkin mengambil teladan dari situ telah membawa kepada desas desus yang menyebut kemungkinan Ku Li diangkat sebagai calon MB mewakili BN pada pilihanraya umum akan datang yang jika benar menjadi kenyataan ianya adalah pelengkap untuk misi UMNO menawan kembali Kelantan dari PAS.

Sementelah lagi kejatuhan Kelantan ke tangan PAS pada 1990 itu sendiri banyak bersangkut paut dengan sejarah politik Ku Li semasa mengetuai gabungan pembangkang dalam Angkatan Perpaduan Ummah (APU).

Sebagai orang lama & otai politik yang sudah masak dengan sepak terajang politik, Ku Li ternyata calon MB yang tepat dan sesuai dalam usaha UMNO menandingi kekuatan PAS yang banyak bergantung kepada pengaruh peribadi Nik Aziz.

Kekuatan Ku Li tidak terhad pada pengaruh peribadinya yang dekat dengan khalayak dan sikapnya yang cakna rakyat, lebih dari itu perwatakannya yang mudah mesra dengan kawan mahupun lawan merupakan satu aset berharga yang boleh menyatukan semua pihak berkepentingan dalam UMNO Kelantan untuk fokus kepada misi menjayakan Gelombang Merah.

Tambahan pula di saat kekuatan pengaruh Nik Aziz dan PAS yang kian merudum sejak kekalahan mereka di PRK Galas tempohari, sekurang-kurangnya memberi satu kelebihan tambahan kepada Ku Li untuk merintis jalan ke arah memacu kejayaan untuk UMNO menawan kembali Kelantan dari PAS.

Kesilapan akibat perpecahan dalam UMNO sekitar tahun 1988-1990 yang memberi ruang kepada PAS merampas Kelantan dari BN perlu menemui noktahnya demi kebaikan rakyat.

Selama 22 tahun pemerintahan PAS dan Nik Aziz di Kelantan sudah lebih dari mencukupi bagi rakyat menilai kelemahan urus tadbir PAS dan Nik Aziz yang ternyata hanya lebih banyak retorik berbanding kerja buat bermanfaat untuk rakyat.

Ku Li sebagai Menteri Besar Kelantan adalah jawapan terbaik untuk merealisasikan hasrat Gelombang Merah, pastinya jika ianya benar menjadi kenyataan sebagaimana hangat diperkatakan ramai di negeri Cik Siti Wan kembang sekarang ini, tentu sahaja peluang untuk menghumban PAS jauh ke dasar laut bakal terbentang luas di depan mata.

Iklan Teks:

Berita Berkaitan:

PERINGATAN: Mynewshub tidak bertanggungjawab terhadap komen yang diutarakan dalam laman ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri

BLOG KELANTAN: 03 <b>di galas kelantan</b> - Google Blog Search

Posted: 22 Apr 2012 03:12 PM PDT

URL Sumber Asal :-

CITYBLOGGER..PENAFIAN Laman ini tidak bertanggungjawab atas <b>...</b>

Posted: 22 Apr 2012 03:57 AM PDT

PAS, RASUAH & SALAHGUNA KUASA ... BAGAI AUR DAN TEBING ! Date 02/11/2010 04:43 Author Dialog Dewasa Kritik Berasa Hits 219 Print Pdf RSS Masih ingat lagi dengan kes penerima konsesi balak terbesar di Kelantan, Timbermine Sdn Bhd yang kini menunggu pampasan RM800 Juta dari kerajaan PAS Kelantan? Disember 2009, Mahkamah Tinggi memutuskan kerajaan PAS Kelantan telah melanggar perjanjian yang ditandatangani 45 tahun yang lalu bersama Timbermine Sdn Bhd yang telah dianugerahkan kawasan konsesi balak teramat luas beribu ekar pada tahun 1964 oleh Menteri Besar PAS, Ishak Lotfi. Ini adalah kes klasik dan permulaan bermula salahguna kuasa parti PAS yang bertopengkan Islam bermukakan Iblis dan hawa nafsu. GWM paparkan putarbelit media sensasi alam sesmesta Harakahdaily yang menulis artikel ?RM 800 juta: Kelantan Warisi Kes UMNO BN? (baca dengan teliti penyelewengan fakta dan sejarah). Contoh cemerlang media pemfitnah paling agung dari parti PAShit! Bagaimana Harakahdaily yang dinobatkan oleh juak juak PAS sebagai ?Tepat Dari Sumber? boleh miscalculated sejarah dan matematik? Ini kes berat dan memalukan! Tahun 2009 ditolak 45 tahun, bermakna kejadian dan kes tersebut berlaku pada tahun 1964. Walhal, PAS menyertai BN selepas penubuhan MAGERAN dan bertanding atas tiket BN pada pilihanraya umum pada tahun 1974. Itu suatu perbezaan cukup ketara ... 10 tahun. Pemberian konsesi balak berlaku pada tahun 1964! Bukan tahun 1974! Apa rasional memberi kawasan tanah beribu ekar hanya kepada satu syarikat konsesi balak, Timbermine Sdn Bhd! Mahkamah Tinggi mengatakan isu pemberian konsesi tersebut berlaku tahun 1964! Husam Musa dan Harakahdaily memandai mandai ubah sejarah dan salah kira matematik mengatakan isu tersebut berlaku pada tahun 1974! Siapa yang putar belit isu di sini ... Mahkamah atau PAShit! Menteri Besar PAS BN Kelantan (sewaktu MAGERAN), Muhammad Nasir telah membatalkan perjanjian tersebut kerana cukup yakin pemimpin PAS Kelantan telah menggadaikan cukup luas tanah di Kelantan hanya kepada satu syarikat konsesi balak. Yang peliknya, para pemimpin PAS telah mengemukakan usul undi tidak percaya kepada Menteri Besar mereka sendiri kerana mahu menutup bangkai gajah yang sudah cukup busuk dan meloyakan. Sama ada PAS mahu mangaku atai tidak, Menteri Besar pada tahun 1978 Tan Sri Muhammad Yaccob (yang dimalukan dan di?boo? oleh PAS pada Persidangan DUN Kelantan 1989) bertanggungjawab mengadakan rundingan bersama Timbermine Sdn Bhd. Kerajaan negeri Kelantan dibawah pemerintahan Tan Sri Muhammad Yaacob telah berunding dengan Timbermine Sdn Bhd untuk diberikan tanah kepada Kerajaan Persukutuan dan dimajukan oleh KESEDAR. Pihak kerajaan negeri telah membayar sejumlah pampasan kepada Timbermine Sdn Bhd. PAS sehingga kini tidak pernah memberikan satu fakta dan kenyataan rasmi berhubung perkara di atas. Kesemua isu isu tempatan tidak berani dikemukakan kerana rakyat akan mengetahui pembohongan terbesar sejarah PAS Kelantan. Kerajaan PAS Kelantan kini yang mengalami defisit belanjawan terkumpul sebanyak RM 1 billion, berhadapan pula dengan bayaran pampasan sebanyak RM 800 juta kepada Timbermine Sdn Bhd. Umum tahu, belanjawan tahunan kerajaan negeri adalah sebanyak RM 400 juta. Bermakna perintah bayaran pampasan RM 800 juta adalah bersamaan dengan 2 tahun belanjawan kerajaan negeri. Bagaimana harus diselesaikan isu bayaran pampasan tersebut? Kocek kerajaan PAS kelantan semakin kering kontang, namun sanggup pula untuk membayar RM 389,250 bagi sejumlah 1,557 pengundi berdaftar di luar untuk balik mengundi di DUN Galas. Apakah rasional di sebalik membelanjakan sejumlah wang tersebut sedangkan kerajaan negeri sedang berhadapan dengan defisit belanjawan dan tuntutan pampasan dari syarikat konsesi balak? Maka tidak hairan mengapa PAS begitu rakus membelasah apa sahaja yang tertulis di dalam Al Quran dan Sunnah. Habis segala ayat ayat suci Al Quran dan Hadis Rasulullah s.a.w. digunapakai sebaik mungkin untuk sokongan dan membeli undi wahid! Sudah memang terpalit di lambang parti sejak 1964 parti ini sudah terbabit dengan salahguna kuasa. Kerakusan hawa nafsu dan tamak haloba pemimpin PAS sebenarnya mengakibatkan tuntutan saman dan pampasan. Bagaimana mahu membayar sejumlah wang ?dosa? pampasan PAS jika kerajaan negeri tidak mempunyai apa apa lagi dana dan simpanan. Tidak hairanlah mengapa parti PAS cukup gemar dan naik syeikh untuk bermain dengan isu royalti minyak di Kelantan. Apalagi dengan berlangsungnya pilihanraya di DUN Galas. Inilah masa untuk menterbalikkan fakta dan minda rakyat supaya percaya dengan parti pembohong ini. Isu royalti minyak kini sedang laris dimainkan oleh PAS di DUN Galas. Isu nasional, isu tempatan ... langsung tidak disentuh. Malu kalau rakyat di Gua Musang dan Kelantan amnya tahu. Wang dan salahguna kuasa! Slogan dan Wahid sebenar perjuangan PAS sejak tahun 1964! ... Bagi aur dan tebing! Sumber rujukan yang sahih: http://thestar.com.my/news/story.asp?file=/2009/12/31/courts/5393622&sec=courts http://www.harakahdaily.net/v2/index.php?option=com_content&view=article&id=23944:rm800-juta-kelantan-warisi-kes-zaman-umnobn&catid=1:utama&Itemid=50 http://kickdefella.wordpress.com/2010/01/02/kelantan-akan-muflis/ MELAYU ATAS PAGAR Posted by Gelombang Wangsa Maju Source: Dialog Dewasa Kritik Berasa

03 di gaal kelantan - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di gaal kelantan - Google Blog Search


BLOG KELANTAN: 03 <b>di gaal kelantan</b> - Google Blog Search

Posted: 02 May 2012 03:55 PM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG KELANTAN: 03 <b>di gaal kelantan</b> - Google Blog Search

Posted: 01 May 2012 03:32 PM PDT

URL Sumber Asal :-

21 tahun <b>Kelantan di</b> bawah Pas, apa faedahnya? | fbiinside.com

Posted: 07 Jan 2012 02:42 AM PST

Mungkin ini yang dikejar pemimpin Pas Kelantan…kekayaan semata-mata…

Bermacam ragam orang kita bila laporan Ketua Audit Negara menegur kepimpinan Kerajaan Pas Kelantan – ada yang menyanggah, ada yang memberontak dan tidak kurang pula yang menganggukkan kepala menyatakan kebenaran kegagalan barisan kepimpinan dikepalai Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat.

Kekecewaan saya terhadap kemajua negeri kelahiran saya ini sudah lama terpendam di dalam jiwa dan batin saya. Saya tidak tahu mengapa selepas 20 tahun memerintah Kelantan, barisan kepimpinan Pas masih lagi di takuk lama dan tidak menunjukkan sebarang kemajuan, pendek kata tiada faedah yang boleh dikecapi melainkan retorik semata-mata.

Laungan Allahuakbar sering didengari dan ia memang mengusik jiwa. Namun di sebalik laungan itu, pemimpin Pas masih lagi berpeluk tubuh melihat kegagalan mereka melunaskan janji menjadikan rakyat Kelantan semakin maju.

Bila saja mendengar berita bahawa Ketua Audit Negara menegur Kerajaan Kelantan yang banyak kegagalan daripada kejayaan, terutama soal fardhu kifayah dengan membina rumah mampu milik serta keperluan air yang hanya mencukupi untuk golongan tinggi, saya kira sudah sampai masanya rakyat buat pilihan terbaik untuk menuju masa depan lebih cemerlang.

Untuk mendengar alasan pemimpin Pas jauh sekali – kerana ia adalah satu bentuk teguran yang sememangnya adil (saya kira) dan Nik Abdul Aziz perlu terimanya secara rasional di sebalik kegagalan beliau dalam menyusun strategi kejayaan dan kemajuan buat negeri tercinta.

Di mana wang peruntukan sebanyak RM19 juta di bawah Rancangan Malaysia Kesembilan untuk bina rumah mampu milik dan apa yang saya baca dalam alporan ia sepatutnya membabitkan 838 unit rumah.

Dalam tempoh RMK-9 tiada langsung projek RAKR dibina sebagaimana yang dirancang malah pembinaan projek sambungan RMK-8 secara usaha sama melibatkan dua blok pangsapuri yang mempunyai 160 RAKR di Wakaf Mek Zainab tidak dapat disiapkan dalam tempoh yang ditetapkan.

Sebanyak 56 daripada 100 unit rumah yang dibina di RAKR Gaal, Pasir Puteh belum dapat dijual walaupun projek tersebut siap tahun 2007.

Sehingga akhir tahun 2010, tunggakan ansuran sewa beli dan sewa rumah berjumlah RM9.40 juta. Seramai 56 pembeli belum menjelaskan bayaran pembelian rumah secara terus berjumlah RM2.45 juta walaupun rumah tersebut diduduki/diserah kunci melebihi setahun.

Audit turut memberi pandangan bahawa kelemahan perancangan menyebabkan pelaksanaan projek RAKR di Kelantan tidak dapat dilaksanakan.

Kegagalan Kerajaan Negeri membina rumah sebagaimana yang dirancang menyebabkan rakyat memerlukan rumah kos rendah, tidak dapat memilikinya terutama bagi 1,913 pemohon yang berdaftar sehingga akhir tahun 2010.

Laporan itu turut menyatakan sepanjang tempoh perlaksanaan RAKR Kelantan (1976-2010) sebanyak 4,768 unit rumah dibina oleh kerajaan Negeri.

Daripada jumlah itu sebanyak 3,746 unit dibina untuk jualan secara sewa beli, 778 unit untuk jualan terus manakala 244 unit lagi untuk disewa.

Kajian juga mendapati kira-kira 400,000 rakyat negeri ini masih belum memiliki rumah. Kerajaan Pas Kelantan dalam tempoh 21 tahun memegang Kelantan tidak pernah membina rumah murah untuk rakyat malahan rumah yang dibangunkan di Kelantan kebanyakkannya bernilai RM150,000 ke atas, yang tidak mampu dibeli golongan berpendapatan rendah.

Bila kita lihat segala laporan ini – saya teringat kisah bahawa bagaimana Zoo Kuala Krai yang kecilpun tidak mampu dijaga rapi oleh Kerajaan Pas sedangkan itulah satu-satunya zoo yang wujud di Kelantan.

Jika kita renung perkara itu, memang benarlah mengapa Pas tidak mampu bina rumah untuk kesenangan rakyat kerana untuk memberi perlindungan kepada haiwan yang semakin pupus pun mereka (pemimpin Pas) tidak mampu.

Jadi, saya fikir perkataan Pas – Tiada Faedahnya sudah cukup untuk semua pemimpin parti itu berundur supaya dapat lihat rakyat Kelantan maju pada masa depan. Insyaallah….

Duis et ipsum ut elit varius viverra non a metus. Morbi quis nisi risus. Class aptent taciti sociosqu ad litora torquent per conubia nostra, per inceptos himenaeos. Vestibulum ut lacus luctus nunc fringilla mattis. Quisque tempus gravida dolor, a dictum nibh egestas aliquam. Mauris hendrerit magna ac neque ornare quis mattis turpis blandit. Nulla facilisi. Sed aliquet sollicitudin velit, eget cursus justo venenatis et. Praesent sit amet velit lorem, ut tincidunt ipsum. Nullam aliquam enim nec nibh consectetur et venenatis arcu rutrum.

Proin pharetra turpis eu lacus feugiat iaculis. In id nisi vitae sapien dictum semper. Mauris consequat sapien non nisl tincidunt tristique. Nullam felis odio, luctus nec consequat id, ornare sit amet orci. Donec purus lectus, imperdiet sit amet scelerisque rhoncus, luctus vitae libero. Maecenas molestie gravida lorem at fringilla. Integer porttitor magna vel nibh suscipit scelerisque. Quisque fermentum pulvinar ipsum, id sagittis dolor pellentesque vitae. Nullam eget elit nisi, ut dignissim felis.

BLOG <b>KELANTAN</b>: 03 <b>di</b> dabong - Google Blog Search

Posted: 01 May 2012 03:26 PM PDT

URL Sumber Asal :-

Sukosensei Catatan Perjalanan: Sampai <b>di</b> Stesen Keretapi <b>Dabong</b>

Posted: 07 Mar 2012 02:35 AM PST

Pengalaman bermalam di dalam keretapi yang mengambil masa perjalanan selama 12 jam sesuatu yang menarik walaupun agak mengerikan tetapi itulah pengalaman yang tidak mungkin kita perolehi jika tidak berhasrat menakluki Gunung Stong. Saya setuju dengan sahabat saya kamarul, 'tak terasa tiba-tiba je sampai"

abang ingat kampung ye bang

Keretapi sinaran Wau dari Kuala Lumpur sampai tepat di Stesen Dabong pada 8.45 pagi. Landasan keretapi melintasi kawasan Dabong dan berhenti di Stesen Keretapi Dabong. Dabong ialah sebuah pekan kecil yang terletak di Gua Musang, Kelantan. Pekan ini terletak sejauh kira-kira 155 km dari Kota Bharu, ibu negeri Kelantan. Tempat lain yang berhampiran ialah Kemubu, Kuala Geris, Bukit Abu dan Kampung Durian Badak.

Kawasan ini dikelilingi oleh bukit-bukau di utara, selatan, barat dan timur. Di barat daya terletaknya Gunung Stong ( 1422m ). Sungai yang mengalir di Dabong ialah Sungai Galas. Dari Dabong anda boleh pergi ke Gua Musang, Poring dan Cameron Highland melalui jalan raya yang agak sempit dan bahaya. Dabong terkenal di kalangan pelawat sebagai pintu masuk ke destinasi-destinasi ekopelancongan di Kelantan.


Sampai di Stesen Keretapi Pekan Dabong
Sekolah Menengah Kebangsaan Dabong

Kereta sapu atau Van sedia menunggu untuk membawa para pendaki ke Stong resort kira-kira 7 km dari Pekan Dabong. Tiket setiap seorang untuk perjalanan sehala ialah sebanyak RM3.00

video

Pekan Dabong walaupun merupakan pekan utama dan pusat pentadbiran bagi Majlis Daerah Dabong, namun dari segi kemudahan infrastruktur ianya agak ketinggalan berbanding dengan tempat-tempat lain. Pekan ini yang terletak kira-kira 85 kilometer dari bandar Kuala Krai dan 155 kilometer dari bandar Kota Bharu boleh dihubungi melalui jalan raya, keretapi dan sungai.
Jalan utama yang terdapat di sini ialah:
Jalan Dabong – Sungai Sam
Jalan Dabong – Kemubu (masih belum tar)
Jalan Jelawang – Gua Musang>
Jalan Jelawang – Jeli
Hasil penilaian audit, didapati bahawa Taman Hutan Negeri Stong dikategorikan pada Peringkat Nasional (58.4%)

BLOG <b>KELANTAN</b>: 03 <b>di</b> demit <b>kelantan</b> - Google Blog Search

Posted: 30 Apr 2012 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

PAPISMA Cawangan <b>Kelantan</b>: M13- Cakna Anak Muda <b>Di</b> Pasir <b>...</b>

Posted: 12 Apr 2012 12:23 AM PDT


7 April 2012 - PAPISMA Kelantan di jemput bagi mengadakan khidmat kesihatan statik di Kg. Pulau Raja, Pasir Pekan, Kelantan bersempena program Cakna Anak Muda Pasir Pekan. Sambutan dari penduduk Kg. Pulau Raja memberangsangkan.

Selain diadakan pemeriksaan kesihatan secara percuma, pihak penganjur juga turut mengadakan sukaneka rakyat melibatkan pemuda-pemuda seperti pertandingan gusti lengan, bawa motosikal paling lambat. Program tersebut telah dirasmikan oleh YB Dr. Kamaruddin Jaafar yang merupakan ahli parlimen Tumpat.
 

BLOG KELANTAN

Copyright 2010 All Rights Reserved