ads

Khamis, 27 September 2012

03 di chiku - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di chiku - Google Blog Search


Blog Felda: felda <b>chiku</b> - Google Blog Search

Posted: 26 Feb 2012 12:00 AM PST

Blog Felda: <b>felda chiku</b> - Google Blog Search

Posted: 26 Feb 2012 12:00 AM PST

Blog Felda: <b>felda chiku</b> - Google Blog Search

Posted: 26 Feb 2012 12:00 AM PST

Blog Felda: <b>felda chiku</b> - Google Blog Search

Posted: 26 Feb 2012 12:00 AM PST

Blog Felda: <b>felda chiku</b> - Google Blog Search

Posted: 26 Feb 2012 12:00 AM PST

Blog Felda: <b>felda chiku</b> - Google Blog Search

Posted: 26 Feb 2012 12:00 AM PST

Blog Felda: <b>felda chiku</b> - Google Blog Search

Posted: 26 Feb 2012 12:00 AM PST

Blog Felda: <b>felda chiku</b> - Google Blog Search

Posted: 26 Feb 2012 12:00 AM PST


Blog Felda: <b>felda chiku</b> - Google Blog Search

Posted: 26 Feb 2012 12:00 AM PST


Blog Felda: <b>felda chiku</b> - Google Blog Search

Posted: 26 Feb 2012 12:00 AM PST


Blog Felda: <b>felda chiku</b> - Google Blog Search

Posted: 26 Feb 2012 12:00 AM PST


Blog Felda: <b>felda chiku</b> - Google Blog Search

Posted: 26 Feb 2012 12:00 AM PST


KOLEKSI LENCANA SEKOLAH ABAH: Lencana Sekolah / School <b>...</b>

Posted: 26 Feb 2012 05:29 AM PST

Sekolah Kebangsaan Sri Chiku (2) atau nama ringkasnya SK Sri Chiku (2), merupakan sebuah Sekolah kebangsaan yang terletak di Felda Chiku 2.
Pada 2009, Sekolah Kebangsaan Sri Chiku (2) memiliki 108 pelajar lelaki dan 131 pelajar perempuan, menjadikan jumlah keseluruhan murid seramai 239 orang. Ia mempunyai seramai 24 orang guru.2009

Sekolah Kebangsaan Sri Chiku (2)
Felda Chiku 2
18300, Gua Musang
Kelantan, Malaysia


Telefon = 6099284230
Fax = 6099284231

# Lencana ini merupakan sumbangan daripada pihak admin fb dari Sekolah Kebangsaan Sri Chiku 2, Gua Musang , Kelantan.

# Diterima oleh KOLEKSI LENCANA SEKOLAH ABAH pada 20 Feb 2012.

# Jutaan terima kasih  diatas sumbangan ini. 

# Sumbangan lencana ini adalah hasil daripada maklumbalas pihak sekolah di Facebook Koleksi Lencana Sekolah..

teganuku: Felda Bina 3,000 Unit PWF Termasuk <b>Di</b> Felda <b>Chiku</b> 5

Posted: 12 Jul 2012 12:35 PM PDT

Pembinaan sebanyak 3,579 unit projek Perumahan Warga Felda (PWF) untuk generasi kedua tanah rancangan itu di 10 Felda di seluruh negara dijangka siap sepenuhnya dalam tempoh dua tahun.

Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Ahmad Maslan berkata, 10 kawasan terbabit adalah Felda Pasak dan Felda Sungai Sibul di Johor, Felda Jengka 19, Felda Triang 3, Felda Jengka 11 dan Felda Chini 3 di Pahang, Felda Chiku 5 di Kelantan, Felda Nerang 1 di Terengganu, Felda Chuping, Perlis dan Felda Raja Alias di Negeri Sembilan.

Beliau berkata, daripada jumlah itu, 2,331 unit merupakan rumah kos sederhana rendah berharga sekitar RM35,000 manakala 1,003 unit rumah kos rendah berharga RM35,000 dan 35 unit kedai berharga RM100,000.

"Tiga daripada 10 PWF iaitu Felda Pasak, Jengka 19 dan Triang 3 sudah mula dilaksanakan manakala tujuh lagi dalam proses kelulusan tapak dan melantik perunding.

"Kita jangkakan keseluruhan projek ini yang bertujuan untuk membantu generasi kedua memiliki rumah yang sempurna dan selesa dapat diduduki pada tahun 2011," katanya kepada pemberita selepas majlis penyerahan kunci projek PWF Desa Keratong Indah semalam.

03 di jelawat kelantan - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di jelawat kelantan - Google Blog Search


PSSKJELAWAT2: Pemantauan BTPN <b>Kelantan</b> ke PSS SK <b>Jelawat</b> 2

Posted: 22 Sep 2012 08:32 AM PDT

PSS SK Jelawat 2 telah dipantau oleh Penolong Pengarah Unit Perkhidmatan Sumber Pendidikan, BTPN Kelantan pada 28hb Ogos 2012. Encik Zakaria B. Hassan telah diiringi oleh Encik Muttaqim B. Adaman (Pegawai Teknologi Pendidikan 2) dan Encik Abdul Razzaq B. Mohamed Zin (Juruteknik Komputer) dari PKG Badak.

Penarafan iQ-PSS dan sistem i-NILAM merupakan dua fokus utama pemantauan. Selain itu, pelbagai input berguna merangkumi komen dan cadangan untuk penambaikan telah diberikan oleh pegawai pemantau. Ribuan terima kasih di atas pandangan dan nasihat serta kunjungan Encik Zakaria Bin Hassan dari BTPN Kelantan, juga pegawai dari PKG Badak.

Diharap PSS SK Jelawat 2 dapat melakukan penambaikan sebagaimana yang disarankan. InsyaAllah.

03 di bachok - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di bachok - Google Blog Search


Apek terlibat kemalangan <b>di Bachok</b> | !! ZuhairiFirdaus dot com !!

Posted: 25 Aug 2012 11:08 PM PDT

Assalamualaikum,
KOTA BHARU - Penjaga gol kebangsaan Khairul Fahmi Che Mat atau Apek berdepan detik cemas apabila kereta yang dipandunya terbabit dalam kemalangan ketika keluar dari simpang di Kampung Badak, Bachok dekat sini malam kelmarin.

Dalam kejadian kira-kira pukul 11 malam itu, Khairul Fahmi yang memandu kereta jenis Audi milik bapanya, Che Mat Hussain hanya mengalami kecederaan ringan di tangan kanan.

Khairul Fahmi ketika dihubungi Kosmo! Ahad di sini semalam memberitahu, kemalangan tersebut berlaku ketika dia dalam perjalanan pulang ke rumah selepas pulang beraya di rumah saudaranya di Bachok.

"Kemalangan tersebut berlaku ketika saya hendak keluar dari simpang dan berlanggar dengan sebuah kereta jenis Perodua MyVi.

"Bagaimanapun, saya bersyukur kerana terselamat dan ia tidak melibatkan kecederaan serius kepada diri saya," ujarnya.

Sumber

03 di bunut payong - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di bunut payong - Google Blog Search


Kejadian tetak tangan <b>di</b> Kota Bharu, suspek ragut dicekup

Posted: 12 Sep 2012 05:47 PM PDT

Kejadian tetak tangan di Kota Bharu, Suspek ragut dicekup

KOTA BHARU – Polis yakin dapat menyelesaikan jenayah terhadap seorang wanita yang diragut dan tangan kirinya ditetak oleh dua penyamun pada 29 Ogos lalu apabila menahan dua lelaki di dua buah rumah di kawasan Pintu Geng dan Bunut Payong, dekat sini kelmarin.

Ketua Polis Negara, Tan Sri Ismail Omar memberitahu wartawan, suspek berusia 32 dan 25 tahun itu telah ditahan dalam satu operasi selama enam jam bermula pukul 7.50 pagi oleh sepasukan polis di sini.

"Dalam tangkapan itu, kita turut merampas sebilah pisau, pedang, sehelai jaket dan dua topeng. Pemeriksaan lanjut menemui sebuah beg mengandungi rantai tangan dan lima bentuk cincin.

"Polis turut merampas sebuah motosikal jenis Honda EX5 yang telah dicuri di Pulau Pinang,"

katanya pada sidang akhbar semalam.

Laporan Forblogger.net pada 30 Ogos lalu menerusi (Wanita diragut, hampir putus tangan) ini, seorang pembantu klinik, Rohairani Abdullah (gambar dibawah) berusia 36 tahun, cedera parah selepas diragut dan ditetak ketika berjalan menuju ke sebuah kedai tudung di Jalan Sultanah Zainab, dekat sini.

Mangsa mengalami kecederaan parah di tangan kiri selepas ditetak tujuh kali dengan parang oleh suspek terbabit.

Menurut Ismail lagi, kedua-dua suspek juga didapati positif dadah dan mempunyai rekod jenayah berkaitan dadah selain dipercayai terlibat dalam tiga lagi kes ragut di sekitar daerah ini.

Tambahnya, perancangan rapi Ketua Polis Kelantan, Datuk Jalaluddin Abdul Rahman dan Ketua Polis Daerah Kota Bharu, Asisten Komisioner Azham Othman membolehkan anak buahnya menangkap suspek dalam tempoh dua minggu dan ia harus diberi pujian. Suspek kini direman selama tujuh hari dan menjalani proses siasatan rapi.

Eyriqazz Vs Denaihati

Dalam perkembangan lain mangsa tetak berkenaan, Rohairani ketika ditemui di rumahnya di Pintu Geng di sini berharap suspek dijatuhi hukuman setimpal jika terbukti bersalah.

"Saya masih sangat trauma dengan insiden itu walaupun saya sudah boleh menggerakkan jari-jari kini,"

luahnya.

Tambahnya, dia kini mesti berteman jika hendak ke mana-mana dan tangannya mengambil masa beberapa bulan lagi untuk sembuh.- INFO TERKINI @ forblogger.net.

Connect Facebook

5.0

SUSPEK RAGUT, TETAK PEMBANTU KLINIK <b>DI</b> KOTA BHARU <b>...</b>

Posted: 12 Sep 2012 06:25 PM PDT

Suspek Tetak, Ragut Pembantu Klinik Di Kota Bharu Di Cekup | Polis telah berjaya menahan dua suspek lelaki di dua buah rumah di kawasan Pintu Geng dan Bunut Payong, dekat sini kelmarin berhubung kejadian seorang wanita yang diragut dan tangan kirinya ditetak oleh dua penyamun pada 29 Ogos lalu.

Ketua Polis Negara, Tan Sri Ismail Omar memberitahu, suspek berusia 32 dan 25 tahun itu ditahan dalam operasi selama enam jam bermula pukul 7.50 pagi oleh sepasukan polis di sini. Selain tangkapan, polis turut merampas sebilah pisau, pedang, sehelai jaket dan dua topeng. Pemeriksaan lanjut menemui sebuah beg mengandungi rantai tangan dan lima bentuk cincin. Polis turut merampas sebuah motosikal jenis Honda EX5 yang dicuri di Pulau Pinang.

Kejadian pada 30 Ogos lalu apabila seorang pembantu klinik, Rohairani Abdullah, 36, cedera parah selepas diragut dan ditetak ketika berjalan menuju ke sebuah kedai tudung di Jalan Sultanah Zainab, Kota Bharu Kelantan. Mangsa mengalami kecederaan parah di tangan kiri selepas ditetak tujuh kali dengan parang oleh suspek.

Berdasarkan laporan media, kedua-dua suspek juga positif dadah dan mempunyai rekod jenayah berkaitan dadah selain dipercayai terlibat dalam tiga lagi kes ragut di sekitar daerah ini. Sementara itu, Rohairani ketika ditemui di rumahnya di Pintu Geng di sini berharap suspek dijatuhi hukuman setimpal jika terbukti bersalah. Katanya dia masih trauma dengan kejadian itu walaupun kini dia sudah boleh menggerakkan jari-jari. Tambahnya, dia kini berteman jika hendak ke mana-mana dan tangannya mengambil masa beberapa bulan lagi untuk sembuh.

VN:F [1.9.20_1166]

Rating: 0.0/10 (0 votes cast)

VN:F [1.9.20_1166]

CARIAN BERKAITAN

  • pembantu klinik 2012 (3)
  • hukuman jenayah ragut (1)
  • kedai tudung in kota bharu kelantan (1)
  • pembantu klinik wanita kota bharu kelantan (1)
  • polis kota bharu bob (1)

Tags: , , , , , , ,

Category: INFO SEMASA

03 di rantau panjang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di rantau panjang - Google Blog Search


<b>Rantau Panjang</b>, Kelantan, Malaysia - Part 2 - The Time Traveler&#39;s Girl

Posted: 29 Aug 2012 11:54 PM PDT

Pada asalnya, aku nak tulis mengenai pantai yang berdekatan dengan rumah mak angkat aku. Tapi bila mengenangkan keadaan pantai yang banyak sangat sampah, aku rasa malas nak review tempat tu. Padahal tempat tu cantik dan sesuai main layang-layang dekat situ. Okay back to Rantau Panjang.

15/7/2012

Rantau Panjang  terkenal dengan Zon Bebas Cukai (click untuk melihat map). Rantau Panjang merupakan sebuah pekan yang bersempadan antara Malaysia dan Thailand yang terletak di utara negeri Kelantan. Ia berada 39 kilometer di barat daya bandar Kota Bharu dan terletak berhampiran dengan Sungai Golok, Thailand. Tak payah aku cerita panjang-panjang.  Kalau dah Zon Bebas Cukai mestilah tempat shopping. 


Aku suka singgah toilet yang ada tulisan Thailand ni. Suka betol kalau kawasan oversea nie. Padahal sempadan aje.wahaha. Quality tandas. errkk. Just Ok.  2/10. Kalau dah tak tahan boleh singgah.


Kalau shopping sini kena pandai "kechek Klate". Ni orang kelantan sendiri cakap, sebabnya peniaga kat sini akan bagi murah kalau tahu korang dari negeri mereka. Berusaha sedaya upaya aku untuk kechek klate. Nasib baik mok cik tu bagi aku murah, kalau tak nagis aku depan kedai dia. 

Selain itu, korang kena pandai bodek mok cik tu. Contoh :" Mok cik nampak lawa hari ni deh". Kalau korang kaki bodek elok mengamalkannya di sini. Hahaha. Aku ni yang tak reti nampak kaku apabila ingin membodek mok cik tersebut. Akhirnya, aku dapat tawar sedikit.

Dekat sini, anda boleh beli tudung dengan harga yang murah (murah sikit la dari KL). Nasib dapat belikan tudung untuk adik beradik perempuan dengan mak. Kain Pelikat Gajah Duduk pun dapat murah dari beli di Indonesia . wahaha. Jangan lupa keropok keping ikan parang, RM10/1 kilo (sampai sekarang tak habis goreng) .Bagi yang minat beli baju kaftan, kain blouse boleh juga dapat dengan harga yang murah. Try cari fridge magnet ,satu kompleks aku pusing tapi tak jumpa. Kalau orang kerja , syok la kot shopping sini. Aku ni bawa cuma RM150 tahu-tahu je duit aku tinggal RM10! erkkk.. student la katakan.

Memandangkan waktu shopping yang diberikan cuma 1jam lebih (tak puas aku) . Punyalah laju aku round, boleh menang record shopping terpantas. Nasib aku tak ada lama dekat situ, kalau tak habis lagi berapa ratus entah. hahah

Tapi yang pastinya kalau anda shopping disini, sila nikmati "Baba Ice Cream".Terbaik dari ladang. huhu. Ada cincau, pulut, roti, jagung, susu, choclate (macam-macam ada). Harga untuk 1 /RM2. Adik aku kata dah macam baskin robbin. (hyperbola)




p/s: Siapa cakap melancong dalam negara tak best? haha. Majulah negara untuk rakyat. wahaha

03 di wakaf bharu - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di wakaf bharu - Google Blog Search


Banglo <b>di Wakaf</b> Stan | Azmiral.com

Posted: 26 Sep 2012 11:35 PM PDT

1 unit banglo di Wakaf Stan utk dijual

Harga RM500000
Luas rumah : 2500kp
Luas Tanah : 10538kp

lokasi

-Lokasi tapak ialah di Taman Pemuda di mukim Wakaf Stan.
-300m dari jalan besar Kubang Kerian ke Binjai
-300m ke masjid
-2.3km dari Sekolah Keb.Kubang Kerian 1
-1.7km ke Sekolah Men. Kubang Kerian 2.
-1.3km ke Binjai dan 3km ke HUSM.

Design dan plan rumah mengikut citarasa dan pilihan pembeli. KLIK DI SINI untuk melihat contoh pelan dan rekabentuk.

JAAkechik CORNER: restoran kahfi <b>wakaf bharu</b>

Posted: 16 Sep 2012 07:00 PM PDT

edisi jalan-jalan cari makan JJCM (versi jaakechik corner)
Restoran Kahfi di Wakaf Bharu
lokasi : dekat roundabout wakaf bharu


jaa singgah sini malam kelmarin masa otw balik dari pasir puteh
jaa gi melawat ayah ana di hospital tg. anis


kailan ikan masin, telor dadar
1 ekor cencaru dan 1 ekor tuko (bakar)
honey dew blended ngn teh o ais
makanan kt sini mmg sedap tau...
kalo di wakaf bharu laaaa. hiks!
area ni takdo kedai makan sgt,
sini ler tempat jaa selalu makan2 ngn my en.suami...
restoran pebret jaa di area wakaf bharu....ngee
baru perasan gambar laki aii takdo laaa
huhu...jgn marah ya lalink...lupa nk snap....
kalut ngn fikri yg langsung tak gheti nak duk diam

~ Terima kasih...klik LIKE kalau suka ~

03 di galas kelantan - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di galas kelantan - Google Blog Search


Suara Generasi Baru » PAS Akan Kalah <b>Di Kelantan</b>?

Posted: 27 Sep 2012 01:14 PM PDT

pas-bodoh1

Riuh rendah dan gegak gempita jadinya dalam kem pakatan pembangkang khususnya PAS apabila laporan oleh Kajian Demokrasi Dan Pilihan Raya Universiti Malaya (UMCEDEL) yang didedahkan pada umum menunjukkan penurunan keyakinan respondan terhadap PAS di Kelantan.

Dalam laporan terbaru kaji selidik yang dijalankan bermula 1 hingga 16 September 2012 itu, hasil kajian mendapati populariti PAS telah merudum 3% berbanding 44% yang direkodkan semasa kajian sebelumnya yang diadakan pada 31 Mac hingga 15 April 2012.

Di masa yang sama, tahap keyakinan umum terhadap BN pula telah meningkat naik dari 27% kepada 32%. Seimbas lalu kelihatan cuma kecil sahaja kenaikan keyakinan umum pada BN dan hanya sedikit penurunan untuk PAS, namun agak dipandang penuh kerisauan oleh ramai pemimpin PAS.

Hakikatnya di Kelantan suasana lokal agak berbeza dengan negeri lain, sedikit undi berubah banyak kerusi DUN bakal berpindah tangan. Ditambah pula dengan jumlah peratusan respondan yang tidak jelas pendirian yang memberikan jawapan tidak pasti masih agak tinggi mencecah 27%, ia tambah merunsingkan PAS.

PAS amat maklum dalam apa jua situasi, golongan yang dikenali sebagai pengundi atas pagar itu memainkan peranan penting dan biasanya sebahagian besar golongan ini lebih cenderung memilih BN berbanding parti lain.

Sebetulnya, PAS sendiri pun tahu kajian sedemikian tidak semestinya tepat malah banyak pertikaian boleh diperdebatkan, namun senario semasa yang jauh lebih menakutkan sedang marak di kalangan rakyat Kelantan memaksa PAS untuk ambil cakna laporan UMCEDEL itu sebagai sesuatu yang serius.

Tika ini banyak program dan majlis ceramah PAS serta keraian anjuran kerajaan PAS Kelantan semakin kurang mendapat sambutan ramai. Jelas tampak berbeza bila dibandingkan dengan suasana dan mood khalayak sebelum PRU 2008.

Malah dalam satu kajian yang dilakukan oleh PAS sendiri sebagaimana pernah didedahkan oleh beberapa orang pemimpin PAS negeri, juga selari dengan senario masakini apabila laporan culaan oleh PAS itu menunjukkan mereka hanya benar-benar selamat di 17 kerusi DUN sahaja.

Baki kerusi selebihnya daripada 45 kerusi DUN, dilihat condong kepada BN malah sekurang-kurangnya 25 kerusi DUN sudah utuh sebagai kubu kuat BN. Hasil kajian itu juga tidak jauh bezanya dengan kajiselidik skala besar yang beberapa kali dilaksanakan oleh UMNO Kelantan.

Di pihak UMNO dan BN pula, mereka hanya perlu menggandakan usaha dan penerangan supaya momentum kebangkitan sama ada berkekalan ataupun terus mendaki tinggi supaya kelak bila tiba hari mengundi trend semasa ini diterjemahkan kepada sokongan jitu untuk BN kembali memegang tampuk pemerintahan negeri.

Bak kata seorang pemimpin kanan PAS, sesaat pemimpin BN lagho bermakna itu peluang terbaik untuk PAS mematikan momentum sokongan rakyat terhadap BN.

Lebih menarik, perubahan dan kebangkitan gelombang penolakan rakyat Kelantan terhadap PAS semakin terasa selepas Pilihanraya Kecil Manek Urai dan terus meluas selepas BN berjaya menawan semula DUN Galas dari PAS tidak berapa lama dulu.

Ditambah pula dengan rentak songsang yang kerap diambil oleh kepimpinan PAS dalam menhadapi kebiadapan DAP dan acapkali pula PAS menjadi keldai tunggangan untuk kepentingan PKR dan DAP, semuanya itu menjadi rempah ratus yang mengganggu gugat pasak kekuatan parti itu di negeri yang pernah dikenali sebagai kubu kuatnya.

Sementelah lagi sejak beberapa bulan kebelakangan ini bekas naib presiden PAS, Hasan Ali kerap mengunjungi Kelantan dalam menjayakan roadshownya yang mendapat sambutan hangat, tidak sedikit impaknya mengakibatkan keyakinan khalayak terhadap PAS semakin suram.

Jika semua perkembangan ini kekal atau terus meningkat kemudian diterjemahkan dalam bentuk undian untuk BN, nescaya benarlah tanggapan ramai bahawa Aidilfitri 1433 yang baru sahaja berlalu merupakan Aidilfitri terakhir untuk PAS Kelantan.

22 tahun PAS merajai singgah sana tampuk perintahan negeri tanpa membawa perubahan besar yang memberi manfaat untuk rakyat, kini tibalah masanya untuk PAS menerima kenyataan, PRU 13 ini kekalahan untuknya sedang menanti.



03 di demit kelantan - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di demit kelantan - Google Blog Search


.: Lawatan PBT, Exco Dan Kakitangan Berkanun <b>Kelantan</b> Habiskan <b>...</b>

Posted: 26 Sep 2012 08:50 PM PDT


Perkara ini sudah lama tersekang di dalam benak saya untuk mendapat penjelasan dimanakah relevannya perkara ini. Saya telah menghulur persoalan ini kepada beberapa orang tetapi jawaban yang diberikan tidak begitu memuaskan bahkan mengeliru apabila dibanding dengan apa yang dihasratkan. Semacam ada ketempangan mengenai perkara ini. Saya tidak pasti apakah perkara ini disedari atau tidak oleh pihak-pihak berwajib?

Perkara yang saya maksudkan ini ialah mengenai kekerapan lawatan ke luar negeri oleh Pihak Berkuasa Tempatan (PBT), ahli Majlis Daerah, anggota Exco Kerajaan Kelantan, wakil rakyat dan ahli lembaga pengarah syarikat atau badan-badan berkanun negeri Kelantan.

Saya tidak pastikan apakah lawatan ke luar negeri ini sesuatu yang wajib dilaksanakan, yang ditetapkan pekeliling wajar dipatuhi dikeluarkan oleh kerajaan di mana jika tidak dilaksanakan menyebabkan ia menjadi kesalahan besar, mengabaikan tanggungjawab dan amanah?

Persoalan ini bermain di dalam kepala saya sebab semacam ada perlumbaan di kalangan ahli Majlis Daerah di Kelantan khasnya dalam mengadakan lawatan atau rombongan ke luar negara. Perkara ini boleh diperhatikan setiap tahun hampir semua ahli Majlis Daerah dan juga ahli Majlis Perbandaran Kota Bharu (MPKB) akan dibawa ke luar negeri. Kalaupun tidak ke luar negera tetapi setidak-tidaknya ke Sabah dan Sarawak.

Alasan atau pun justifikasi lawatan berkenaan ialah untuk menambah ilmu bagi mempertingkatkan daya tadbir PBT masing-masing. Kononnya dengan adanya lawatan sambil belajar itu ahli majlis dapat mengambil iktibar dan contoh teladan dari apa yang dilihat semasa lawatan itu untuk diterapkan ke dalam PBT mereka. Itulah alasan paling afdal dan sepatutnya berlaku.

Tetapi ada juga ayat-ayat atau cakap-cakap mengatakan lawatan diadakan kerana bagi menghabiskan peruntukan yang diberikan. Kerana kalau tidak peruntukan itu akan dibawa ke tahun depan, dan dimasukkan semula ke perbendaharaan negeri.

Persoalannya pertamanya, sejauh manakah hasil dari lawatan itu diperolehi dan membantu meningkatkan tahap pentadbiran dan pengurusan PBT, atau badan berkanun atau syarikat berkenaan. Apakah hasil lawatan itu benar-benar membuahkan hasil diharapkan atau ia sekadar sebagai lawatan untuk makan angin saja?  Tidak ada laporan dikeluarkan kepada umum mengenai keberkesanan lawatan-lawatan berkenaan. Saya harap ada sesetengah ahli majlis daerah atau MPKB sudah round ke seluruh dunia untuk tujuan itu.

Seperti mana saya tahu setiap lawatan sedemikian tidak ada laporan atau taklimat diberikan kepada pihak berwajib untuk mengetahui keberhasilannya. Apa lagi rakyat bawahan. Dalam kata lain tidak ada pemantau atau pemeriksaan khusus berhubunng lawatan itu. Ia tidak cukup kalau ada sesetengah ahli rombongan itu membawa buah tangan kepada Tokguru sebagai membuktikan mereka mengadakan lawatan. Makanya adalah baik untuk masa depan setiap lawatan sebegitu diminta laporan mengenainya dan bukan dilepaskan begitu saja.

Persoalan keduanya, lawatan itu tentulah ada peruntukan khas. Cakap-cakap mengatakan lawatan perlu diadakan untuk menghabiskan peruntukan agar tidak dibawa ke tahun depan menimbulkan konfius kepada saya. Apakah perlu ada sikap dan pemikiran seperti ini. Bukankah kedudukan kewangan Kelantan tidak berapa memberangsangkan dan semua pihak perlu berjimat cermat.

Wang yang diperuntukan untuk lawatan itu juga jika tidak digunakan boleh disimpan dan dimasukkan semula ke dalam perbendaharaan negeri. Apakah ia menjadi kesalahan dan dosa bagi negeri seperti Kelantan? Wang itu boleh digunakan untuk mengurus negeri.  Inilah saya kata diawal tadi senario itu bertentangan dengan apa yang dihasratkan. Tokguru MB bukan main lagi berhemah dan berjimat cermat tetapi pihak lain rakus memboroskan wang kerajaan. Nampaknya yang mengamalkan jimat cermat hanya Tokguru seorang saja tetapi yang lain buat 'sadin'.

Seharusnya tanggungjawab dan perasaan untuk menjaga kewangan negeri bukan saja oleh Tokguru seorang tetapi yang lain juga. Orang lain juga sepatutnya lebih-lebih lagi bersikap jimat cermat. Walaupun wang yang dikumpul hasil jimat cermat itu tidak sebanyak mana, tetapi setidak-tidaknya ada sumbangan 'ikhlas' dari mereka yang diperuntukannya untuk membantu negeri dan Tokguru.

Seperkara lagi mengenai lawatan ini, ada sesetengah ahli PBT atau ahli lembaga pengarah syarikat, atau badan berkanun lebih daripada sekali melawat ke luar negeri. Seolah-olah mereka ini 'berbadi' berlumba pula untuk mencatat rekod siapa paling banyak ke luar negara. Yang memeliknya juga yang pergi untuk lawatan sambil belajar bukan saja mereka yang berkaitan dengan sesuatu bidang tetapi yang tidak ada kena mengena juga ikut sama. Buat menatang apa? Situasi inilah menyebabkan orang akan menuduh lawatan itu hanya untuk makan angin saja.

Misalnya lawatan untuk melihat projek automotif, janakuasa eletrik, industri air dan sebagainya bukan saja mereka bergelar jurutera tetapi pembantu am pejabat juga ikut sama pergi. Untuk apa? Seharusnya anggota rombongan yang hendak dibawa bagi tujuan penyelidikan dan latihan tertakluk kepada yang berkaitan saja. Yang tidak tahu 'wau buta' tidak payah pergilah.

Terbaru katanya satu rombongan akan bertolak ke Mesir hanya untuk melihat bangunan yang akan dibeli oleh agensi kerajaan. Yang pergi bukan saja pengerusi, timbalan pengerusi tetapi semua ahli lembaga pengarah badan berkenaan ikut sama. Untuk apa? Biarlah mereka yang pakar dan ada pengetahuan dalam bidang bangunan saja yang pergi. Yang lain tidak payah menyibuk dan tumpang tui. Ada juga pergi bukan sangat urusan kerajaan tetapi nak jengok anak di sana?

Kerajaan harus mengariskan protokol di dalam hal ini agar ia tidak membazirkan dan mencerminkan profesional sebuah kerajaan. Saya merujuk kepada pemergian rombongan membawa surat ucapan tahniah Tokguru kepada Ikhwan Muslimim Mesir baru-baru ini ekoran kemenangan Dr Mohamad Morsi. Satu gerobak pergi ke Mesir untuk membawa surat itu. Tidak praktikal langsung. Semacamlah surat itu berat sangat. Ia hanya patut dilakukan oleh seorang saja. Memalukan, Dr Morsi tidak pun ditemui.

Mungkin ada alasan untuk menjelaskan perkara ini. Pemergian yang ramai itu bukan ditanggung semua oleh lembaga atau syarikat, atau oleh PBT, mereka keluar belanja sendiri. Tetapi kalau sudah pergi ramai-ramai macam hendak buat umrah, tujuan dan tugas awal itu akan tergganggu. Tarikan untuk melancung dan berpelesiaran itu lebih besar dari hendak laksanakan tugas.

Untuk masa-masa akan datang perkara ini perlu diperbetulkan. Pihak berwajib hendaklah memantau. Laporkan khas setiap lawatan rasmi kerajaan perlu diadakan dan dedahkan kepada umum. Kalau perlu peruntukan untuk lawatan hujung tahun ditiadakan demi menjimatkan wang rakyat, tiadakanlah. Rasanya wang itu lebih baik dikumpulkan untuk membantu projek pembangunan dan sosial untuk rakyat dari berikan kepada mereka untuk makan angin.

Begitu juga mengenai tugasan luar wakil rakyat dan Exco di luar negara. Pemergian mereka dibayar elaun oleh kerajaan. Apalah sangat hasil pemergiannya. Saya mendapat tahun ada wakil rakyat ke luar negeri 25 kali setahun campur yang rasmi kerajaan dan parti sekali. Ada yang ke Cina setiap bulan macam ada anak pinak di sana. Untuk apa? Kalau buka pusat perdagangan apa hasilnya?

Adakalanya hampir separuh wakil rakyat berada di luar negeri, sampai tinggal Tokguru tercokal seorang diri. Mungkin mereka kata Tokguru benarkan.Iya benar, tetapi kena faham mantik Tokguru walaupun dia benar, tetapi kebenaran itu untuk difahami. Tokguru sebagai orang tua dia tidak akan melarang orang tua walaupun orang tua tak berapa cerdik. Kena faham sendiri. Apa yang dia lakukan kena dicontohi.

Adakalanya anggota Exco silih berganti pergi dan balik. Hari ini Exco ini balik, esok lusa Ecxo lain pula dengan rombongan terbang ke luar negeri. Lagaknya sibuk sekali, kalah ahli kongres Amerika Syarikat. Eloklah kalau kerajaan mengadakan peraturan khas mengenai perkara ini. Dan soal pergi melawat ke luar negeri ini bukan tidak boleh diatasi, ataupun wakil rakyat bukan tidak boleh patuh. Dulu masa Pas memerintah hanya dengan dua kemudian satu kerusi boleh pula masing-masing menguncikan diri dalam negeri. Kenapa tidak diteruskan sikap itu?

Bukan tidak boleh untuk ke luar negeri tetapi biarlah urusannya mustahak dan memberi faedah. Jangan kerana pergi semata-mata kerana dibayar dan dapat elaun...atau hendak menghabiskan peruntukan sedangkan faedahnya tidak seberapa. Masa yang dibuang diluar negeri itu lebih baik digunakan untuk mendekati rakyat, mendidik rakyat dan sebagainya.

Semasa persidangan ahli-ahli parlimen di Colmbo baru-baru ini ada srorang wakil rakyat Pas bawa bini mudahnya ke sana. Untuk apa...untuk jadi pemerhati persidangan itu? Betul dia menggunakan wangnya sendiri, tetapi tidak payahlah dalam majlis official begitu kita bergambar dan tunjuk yang kita ada bini muda. Orang lain juga ada bini muda. Tirulah akhlak dan sunnah Tokguru bukannya setakat mendengar dan dijadikan modal dan bahan untuk ceramah, tetapi kena praktis. Kalau setakat dengar dan sebut tak guna sedikitpun habuk pun. [wm.kl.11:24 am 27/09/12]

Pas <b>Kelantan</b> hormati kajian UM, BN tidak mahu selesa

Posted: 26 Sep 2012 04:23 PM PDT

KOTA BHARU-Pas Kelantan menghormati kajian Pusat Kajian Demokrasi dan Pilihan Raya Universiti Malaya (Umcedel) yang menunjukkan kuasa parti itu akan hilang pada pilihan raya akan datang.

Ketua Penerangannya, Dr Mohd Fadhli Datuk Hassan bagaimanapun berkata, keputusan berkenaan akan berubah dari masa ke masa berdasarkan trend tertentu dalam polemik politik semasa

Menurutnya, hasil kajian itu tidak boleh dianggap secara jelasnya akan menentukan masa depan pemerintahan Pas sejak 22 tahun di Kelantan kerana jangka waktu penentuan masih panjang untuk menjawab segala-galanya.

"Kita hormati dan menilai kajian yang dijalankan tersebut dalam bentuk positif terhadap kelangsungan kuasa Pas di Kelantan. Malah kita juga tidak memandang ringan kelemahan mahupun kelebihan parti lawan.

"Kita melihat perolehan kajian itu tidak dapat membayangkan secara tepatnya yang Barisan Nasional (BN) akan berkuasa dengan mudah pada Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU13) nanti, Lagipun sekarang ini trend rakyat mahu mengubah kuasa di peringkat pusat," katanya kepada Sinar Harian semalam.

Beliau berkata demikian mengulas keputusan kajian Umcedel yang menggambarkan trend sokongan BN di Kelantan positif pada PRU13 nanti.

Beliau yang juga Exco Kerajaan Negeri, mahukan penjelasan lebih menyeluruh aspek kajian termasuk jumlah responden, variasi responden dan sudut persoalan dikemukakan kepada individu terlibat.

"Kita tidak perlekehkan kajian ini, kalau boleh Pas Kelantan mahu melihatnya dan bagi kita ini adalah salah satu kajian daripada beberapa pihak di negara ini terhadap perkembangan politik di negeri ini," katanya.

Dr Mohd Fadhli menegaskan, perkara tersebut tidak akan melemahkan Pas bahkan ia memberi keazaman yang lebih kuat kepada jentera parti bekerja keras memastikan BN tidak boleh merampas Kelantan di bawah kepimpinan Mursyidul Amnya, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat.

Dalam perkembangan sama, Timbalan Pengerusi Umno Negeri, Datuk Dr Awang Adek Hussin menegaskan BN tidak boleh berada dalam keadaan selesa biarpun kajian itu menunjukkan parti ini mendapat sokongan di Kelantan.

Katanya, BN tidak akan meletakkan harapan yang tinggi terhadap kajian Umcedel tersebut dan beliau menjelaskan pihaknya akan terus mendampingi rakyat untuk memberi perkhidmatan terbaik.

"Itu kajian, kadang kala betul, kadang kala tidak betul. Kita lihat Pas sudah lama memerintah Kelantan, masalah dan kesusahan rakyat semakin bertambah.

"Hanya BN menjadi harapan untuk masa depan rakyat Kelantan dan rakyat boleh memilih kami untuk berkhidmat kepada mereka," katanya.

Beliau juga yakin, rakyat Kelantan dapat merasai bahawa dengan memilih BN masalah dihadapi sejak sekian lama boleh diselesaikan.

03 di tumpat - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di tumpat - Google Blog Search


Subhanallah! - Ayam berkaki empat <b>di Tumpat</b> (GAMBAR) - ! TAO <b>...</b>

Posted: 13 Sep 2012 06:48 AM PDT

TAOTAUAJER - Ayam berkaki empat adalah kejadian yang jarang-jarang kita jumpa. Di tumpat Seorang suri rumah nyaris memasak kari ayam berkaki empat apabila dia terbeli ayam pelik yang mempunyai empat kaki pada 10 SEPT lepas.
Dua daripada kakinya tumbuh di bahagian punggung ayam tersebut.

Hasnah Yahya, 48, berkata, dia membeli ayam itu di sebuah gerai menjual ayam di Chabang Tiga Berangan di sini, untuk dijadikan kuah roti jala pada hari raya kedua lalu.
"Saya ke gerai ayam itu membeli dua ekor ayam untuk dijamu kepada sanak saudara.
"Masa membeli ayam ini memang saya tidak perasan ia mempunyai empat kaki.
"Mungkin masa itu ramai pelanggan, beratur panjang juga saya untuk mendapatkan dua ekor ayam ini, cuma seekor sahaja yang berkaki empat," katanya.
Bagaimana pun Hasnah berkata, dia menyedarinya selepas menyediakan rempah di dapur untuk memasak kari ayam dan ketika menyiang ayam terbabit dia terpegang kaki ayam itu.
"Terkejut saya seketika dengan penemuan pelik ini kerana seumur hidup saya ini pertama kali saya melihat ayam berkaki empat.
"Tetapi sayang ia sudah disembelih, kalau tidak mungkin ayam ini akan dipelihara," katanya kepada Sinar Harian.
Menurutnya, walaupun sebelah kaki ayam itu terpotong, dia tidak meneruskan hasratnya untuk memasak kari ayam pada hari tersebut.
"Saya batalkan niat untuk memasak kari ayam berkaki empat ini kerana khuatir tidak berselera untuk menjamah.
"Ayam pelik ini seberat dua kilogram yang dibeli dengan harga RM10 diberikan kepada saudaranya dan sehingga kini masih disimpan di dalam peti sejuk," katanya.

TAOTAUAJER : Memang jarang berlaku kejadian macam nie... jarang-jarang nak jumpa ayam yang berkaki empat. Ayam tu cacat la kot tu yang boleh ade kaki lebih. Ini lah Kehebatan Kekuasaan Allah yang mencipta segenap alam. - Koleksi Kejadian Pelik dan Luar Biasa.
 

BLOG KELANTAN

Copyright 2010 All Rights Reserved