ads

Rabu, 13 Jun 2012

03 di jelawat kelantan - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di jelawat kelantan - Google Blog Search


Pembinaan Lebuhraya KB-KK Helah Politik Kaut Balak | Detik <b>...</b>

Posted: 01 Jun 2012 07:04 AM PDT

Oleh IZZ MIQAEL 
 
BACHOK – Perancangan kerajaan negeri Kelantan untuk membina lebuh raya Kota Bharu- Kuala Krai didakwa hanya retorik semata- mata untuk memancing undi musim pilihan raya disamping mengaut hasil balak di daerah tersebut.

Timbalan Pengerusi Badan Perhubungan Umno Kelantan, Datuk Dr Awang Adek Hussin berkata, kerajaan Kelantan tidak akan mampu membina lebuh raya tersebut yang memerlukan kos berbilion ringgit.

Menurutnya, sekiranya ia diserahkan kepada kontraktor swasta sekalipun, ia tidak akan mampu ditukar dengan pemberian tanah atau konsesi balak yang terdapat dilaluan tersebut.

"Kos untuk membina lebuh raya itu terlalu tinggi dan memerlukan pinjaman bank untuk pembinaannya. Tambah mustahil apabila ia dikatakan lebuh raya tanpa tol.

"Ia adalah helah politik yang menguntungkan mereka apabila musim pilihan raya semakin hampir. Ia juga adalah taktik untuk mengambil balak yang terdapat banyak di kawasan laluan dirancang.

"Sekiranya balak dan tanah di kawasan tersebut diserahkan kepada pihak kontraktor swasta sekalipun kos itu tidak akan mampu ditampung untuk pembinaannya. Kos itu meliputi harga hartanah separuh daripada negeri Kelantan," katanya kepada pemberita selepas merasmikan kejohanan Liga Sukan untuk semua peringkat daerah Bachok di gelanggang futsal Sekolah Kebangsaan Alor Bakat hari ini.

Pada majlis tersebut, gelanggang futsal Alor Bakat adalah yang keenam dibina di Bachok dan yang ketiga di Dun Jelawat di atas inisiatif Awang Adek.

Hadir sama pada majlis tersebut ialah Pengarah Jabatan Belia Dan Sukan Kelantan dan Penyelaras Dun Jelawat, Datuk Dr Ilias Husain.
Awang Adek berkata, percaturan kerajaan Pas itu hanya menjadikan rakyat Kelantan sebagai mangsa kerana berharap terhadap pembinaan lebuh raya tersebut sedangkan sebelum ini terlalu banyak projek yang dijanjikan tetapi hanya tinggal batu asas sehingga kini.

Menurutnya, rakyat juga menjadi mangsa apabila kononnya derma diperlukan untuk pembinaan tersebut sedangkan 92 peratus rakyat Kelantan layak menerima Bantuan Rakyat 1 Malaysia (BR1M).

"Bagaimana mereka hendak menderma sedangkan ramai rakyat Kelantan berpendapatan di bawah RM3,000 dan menerima BR1M. Ini memangnya sesuatu yang mustahil dan agenda politik dengan janji kosong.

"Apabila mereka gagal melaksanakannya kelak, pelbagai alasan akan dicipta untuk menutup kesilapan diri mereka.

"Ini juga adalah agenda untuk menanam kebencian rakyat Kelantan terhadap Kerajaan Persekutuan dalam isu tersebut sedangkan pembinaan lebuh raya tersebut tidak praktikal kerana kesesakan hanya berlaku pada musim cuti umum sahaja berbanding kesesakan yang berlaku di Lembah Kelang.," katanya.

Beliau berkata, pembinaan lebuh raya tersebut hanya mampu direalisasikan dengan pinjaman bank dan perlu mendapat jaminan Kerajaan Persekutuan untuk jaminan pembayaran balik pinjaman tersebut.

Ary Bundle: SONOMA

Posted: 03 Jun 2012 09:21 PM PDT




03 di mengkebang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di mengkebang - Google Blog Search


Pelajar SMK <b>Mengkebang</b> maut ~ Kemalangan Jalan Raya

Posted: 04 Feb 2012 01:00 AM PST


Inalillahi wainailaihi rojiun

KUALA KRAI - "Mek, kenapa Along jadi gini (Mak, kenapa Along jadi begini)." Itu luahan ibu pelajar Tingkatan Empat, Mohamad Amirfitri Nazri yang maut dalam kemalangan jalan raya di Kampung Gertak Kangkung, dekat sini, kelmarin.

Perkara itu diceritakan nenek mangsa, Rahmah Awang, 57, ketika ditemui di pekarangan Bilik Mayat Hospital Kuala Krai (HKK), di sini, malam kelmarin.

Rahmah berkata, pertanyaan menyentuh hati itu dibuat ibu mangsa sebaik sahaja mengetahui kejadian menimpa anak sulungnya yang lebih mesra dengan panggilan Along.

"Saya hanya mampu jawab, nak buat macam mana, perkara dah nak jadi dan memintanya supaya banyak bersabar," katanya kepada Sinar Harian.

Pada kejadian kira-kira jam 6.30 petang kelmarin, Mohamad Amirfitri maut selepas motosikal ditungganginya hilang kawalan sebelum terbabas di jalan menghala ke Sungai Pas, dekat Kampung Gertak Kangkung, di sini.

Pelajar Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Mengkebang dan anak sulung daripada lima beradik itu maut di tempat kejadian akibat kecederaan parah di kepala.

Turut hadir menziarahi jenazah di Bilik Mayat HKK, Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Manek Urai, Mohd Fauzi Abdullah dan datuk mangsa, Mohammad Yunus, 68.

Ibu bapa Mohamad Amirfitri bagaimana pun hanya menunggu jenazah anak mereka di rumah di Kampung Peria dan tidak dapat datang ke hospital kerana terlalu sedih.

Rahmah berkata, dia mengetahui kejadian menimpa cucunya itu ketika sedang bersiap untuk menunaikan solat Maghrib kira-kira jam 7 malam selepas dimaklumkan bapa saudara mangsa.

Katanya, sebaik sahaja mengetahui kejadian itu, dia yang baru siap menyimpan peralatan menjual goreng pisang yang diusahakannya terus bergegas ke tempat kejadian.

"Masa saya sampai di tempat kejadian, cucu saya sudah tidak ada (meninggal dunia) dan mayatnya sudah ditutup dengan kertas surat khabar.

"Kali terakhir saya berjumpa dengan Along dua hari lepas ketika keluar menoreh kerana rumahnya terletak dalam kebun getah datuk dia," katanya yang menyifatkan Mohamad Amirfitri sebagai seorang cucu yang baik.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah, Superintendan Abdul Rahman Ja'apar ketika dihubungi mengesahkan kejadian tersebut dan kes disiasat mengikut Seksyen 41(1), Akta Pengangkutan Jalan 1987.

Beliau berkata, saksi kejadian diminta menghubungi Ketua Bahagian Keselamatan dan Ketenteraman Awam daerah, Cif Inspektor Wan Azizi Wan Ahmad atau tampil ke Cawangan Trafik Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Kuala Krai bagi membantu siasatan.

Al-Fatihah

Sumber:
sinarharian.com.my/edisi/kelantan/pelajar-maut-kemalangan-1.21917


03 di chiku - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di chiku - Google Blog Search


BLOG KELANTAN: 03 <b>di chiku</b> - Google Blog Search

Posted: 02 May 2012 11:34 PM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG KELANTAN: 03 <b>di chiku</b> - Google Blog Search

Posted: 01 May 2012 11:39 PM PDT

URL Sumber Asal :-

SAINS: Task Force <b>di</b> SK Kuala Betis

Posted: 30 Apr 2012 08:28 AM PDT

Bertolak dari kuartes guru di Gua Musang (jalan ke SMK TIP2) jam 8.00 pagi untuk mengambil breakfast roti canai dan air di kedai jalan ke PPD. jam 9.00 ke SK Kuala Betis

Pokok Pisang Pelik | Berbuah <b>Di</b> Tengah Batang | Suara Bawah <b>...</b>

Posted: 26 Apr 2012 11:44 PM PDT

Pelik tetapi benar, itulah yang berlaku ke atas sepohon pisang ditanam seorang peneroka di Rancangan Tanah Felda Chiku, 6, dekat sini, yang mengeluarkan setandan buah di tengah batang.

Husin Yaacob, 52, berkata, pisang jenis kebatu yang ditanam dicelah pokok salak berhampiran rumahnya sejak tiga tahun lalu tidak sangka mengeluarkan buah di tengah batang yang belum pernah dilihat sebelum ini.

Katanya, beliau menyedari keanehan pohon pisang itu akhir bulan lalu ketika sedang mencuci kawasan tanaman salah dan pisang tersebut bersama isteri dan anak-anak.

"Apabila saya ternampak sepohon pisang kebatu itu berbuah di tengah batang, lalu memberitahu jiran-jiran mengenai keanehan kejadian Tuhan hingga ramai yang datang melihatnya," katanya.

Menurut Husin, walaupun buah pisang yang keluar itu masih kecil, tetapi dianggap ganjil yang perlu dibiarkan begitu sahaja untuk tontonan orang ramai.

Beliau berkata, dia juga tidak berniat untuk menebang pisang tersebut walaupun buahnya tua kerana tidak tergamak untuk makan berikutan kejadian aneh itu yang tidak pernah dilihat selama ini.

No related posts.

BLOG KELANTAN: 03 <b>di chiku</b> - Google Blog Search

Posted: 03 Feb 2012 12:00 AM PST

URL Sumber Asal :-

Blog Felda: felda <b>chiku</b> - Google Blog Search

Posted: 28 Jan 2012 12:00 AM PST

Xpdc ke Felda Chiku Gua Musang bahagian 1

Kali ini penceritaan agak panjang dan saya terpaksa bahagikan kepada 2 bahagian. Part 1 and part 2. Ini memandangkan banyak hari yang kami lalui dan pelbagai pengalaman yang telah ditempuhi.

Kami bergerak ke Gua Musang bermula dari Kajang, Semenyih dan seterusnya ke Ampang dan Keramat. Namun begitu dalam perjalanan ke Ampang kenderaan kami perlu singggah di Sungai Congkak Hulu Langat untuk mengambil salah seorang ahli kumpulan kami.

Sampai di Sungai Congkak untuk ambil Sani@black

Malam-malam begini takde lagi orang berkelah mandi air sungai di Sungai Congkak.

Kami selesai mengumpulkan ahli di Keramat. Tanpa membuang masa dan pada ketika itu jam menunjukkan pukul 1 pagi, kami meneruskan perjalanan menuju ke Gua Musang dengan bertukar ganti pemandu secara bergilir-gilir.

Perjalanan kami agak tidak berapa selesa kerana terlalu banyak barang dan alatan yang dibawa dan dimuatkan di dalam kenderaan. Kesemua barang dan alatan adalah penting setelah berpandukan kepada check list yang telah disediakan bagi mengelak kekurangan alatan dan membawa alatan yang salah dan tidak berguna.

Dalam xpdc ini kami telah diberikan setiap seorang ahli mempunyai tugas masing-masing. Oleh itu setiap ahli perlu bertanggungjawab kepada tugasan yang diberikan. Bro jimi adalah ketua xpdc, Shahril bertindak sebagai pemandu arah, penyelenggara alatan dan sebagai pegawai perhubungan, Sani @ black sebagai AJK kebajikan ahli dan medic, Shahrul pula urusan pengangkutan dan saya mengurus kewangan perbelanjaan sepanjang xpdc.

Berhenti berehat: Bro Jimi sedang mengeluarkan alat laser beliau untuk dipancarkan ke hutan di hadapannya. Akibatnya sesuatu yang mengerikan berlaku. Kedengaran bunyi yang menakutkan dari hutan tersebut. Bro Jimi dan saya lari bertempiaran menyelamatkan diri. (bunyi ngeri tersebut berjaya dirakam)

Sampai di Gua Musang pada subuh hari...

Sampai di Gua Musang tepat pada waktu Subuh. Kami berehat seketika sebelum memulakan aktiviti selanjutnya pada hari pertama ini. Memang mendebarkan dan menanti-nanti saat-saat apakah aktiviti yang kami akan lakukan nanti. Sementara itu Shahril sibuk berurusan dengan orang tempatan dan beberapa orang yang sudah dibuat temujanji sebelum kami berangkat ke lokasi.

Tengok la muatan barang yang kami bawa ini. Padat dan sesak. Kenderaan ini memang terbaik dan lasak. 

Menanti orang yang dijanjikan untuk berjumpa. Baru lepas sarapan pagi. Perut Kalau kosong nak buat kerja pun semua tak boleh.

Sani dan Jimi sedang berbincang mengenai strategi yang akan digunakan untuk aktitviti hari itu. Kepuasan jelas kelihatan setelah baru makan daging kambing.

Sudah sampai orang yang ditunggu-tunggu. Cuaca agak mendung dan suram. 

Hampir nak ke tengah hari barulah kami dapat pergi ke lokasi. Perjalanan agak mencabar dan berliku-liku. Hanya kenderaan yang lasak dan berani sahaja boleh melalui kawasan tersebut. Alhamdulillah kami selamat sampai di lokasi. Sampai di lokasi, keadaan air sungai agak deras sebab hujan. Tapi kami tetap harungi juga sebab sudah alang-alang sampai.

Ikuti gambar seterusnya ini. Kalau nak cerita panjang rasanya ramai yang malas nak baca. Jadi tengok gambar sambil penerangan sikit-sikit. Itu sudah memadai dan seronok.

Suasana di kawasan Felda Chiku. Ikut perancangan nak pergi ke lokasi gua. Tapi tak jadi disebabkan masa dan kos yang tidak dijangka. Insyaallah akan datang boleh pergi lagi.

Sampai di lokasi. Laluan agak becak. Keadaan selepas hujan turun.

Sani memulakan langkahnya dengan penuh bersemangat.

Keadaan air sungai yang naik dan agak deras. Tapi kami redah juga. Lepas ambil gambar ni saya terus 'gedebuk!' jatuh. Licin. Lepas tu berendam aje dalam sungai tu.

Jimi dan Shahril@Steven sedang memikirkan ape yang perlu dilakukan dengan keadaan sungai yang berarus deras.

Semua alatan penting dibawa turun dan diuji fungsinya. Maaf sebab tiada gambar dirakam semasa aktiviti dijalankan disebabkan keadaan yang tidak mengizinkan dan alatan elektronik seperti kamera tidak kalis air. Dikuatiri rosak sebab terkena air. Perancangan akan datang saya akan usahakan untuk menggunakan kamera tahan lasak dan boleh masuk air.

Kami memperolehi hasil. Walaupun sedikit tapi kami menjumpainya. Kami banyak mengumpulkan pasir dan tanah untuk dibawa balik bagi kerja proses seterusnya menggunakan mesin ayak automatik atau mangkuk biru.

Selepas aktiviti, kami berehat dan makan tengah hari (dah masuk petang) sebelum check in lokasi terusnya. Di sini kami bertukar-tukar cerita dan pengalaman masing-masing.

Lama juga kami bersembang di sini sebab banyak cerita menarik. kami juga membincangkan aktiviti pada keesokan harinya nanti.

Felda Chiku: Perjalanan kami check in di kediaman Brader yang pakai kopiah gambar di atas tadi. Lupe pulak nama dia.

Kuda milik brader tu. Kuda ini pernah mengejar Sani. Mungkin tertarik dengan kemachoan Sani agaknya.

Petang itu kami menggunakan alat ini untuk mengasing emas dengan pasir. Lokasi anak sungai ini tak jauh dari kediaman kami. Hanya 50 meter.

Mengunakan kuasa bateri sahaja. Alat ini beroperasi dangan jayanya sambil diperhatikan secara beramai-ramai. Nampak tak?

Guna bateri kereta. Boleh guna bateri motor juga. Asalkan 12 volt. Jadi ianya selamat dan tiada risiko renjatan elektrik.

Brader tu sedang mandikan kudanya. Kami pun belum mandi lagi. 

Pada sebelah malam kami berpecah tidur di dua kediaman. Shahril, Sani dan Shahrul bermalam di kediaman Brader tu manakala Jimi dan saya bermalam di kediaman ayah Brader tu. Ayah Brader tu dikenali dengan nama Tok Ayah (ingat pulak name).

Berada di kediaman Tok Ayah banyak ilmu yang saya perolehi. Tok Ayah banyak bercerita dan memberikan banyak tips dan ilmu yang berguna yang boleh diamalkan.

Pada keesokan harinya, sebelum bergerak ke kolasi, Jimi dan saya mendengar sedikit taklimat daripada Tok Ayah. Dia banyak memberi petua yang boleh diamalkan dan menunjukkan banyak benda yang kami tidak ketahui.

Tok Ayah bercerita dan menunjukkan sesuatu kepada kami.

Inilah daun pokok limau hantu yang banyak khasiatnya. Tok Ayah berikat sedkit kepada kami untuk dibawa pulang. 

Sudah sarapan pagi tapi masih lagi berhenti minum-minum. Nampak tak air tuak tu? Sani melihat dengan penuh berminat. Tak minum pun. Minum air dalam botol je. Kami menunggu orang yang akan membawa kami ke lokasi lain pula.

Pada hari pertama kami banyak menggunakan alat seperti pam tangan dan mangkuk biru sahaja selain dari dulang plastik. Alat metal detector masih belum digunakan lagi. Pada hari kedua ini alat seperti metal detector dan pin pointer akan digunakan pada lokasi lain yang akan kami redah. 

Sila ikuti sambungan pengalaman kami ini pada post akan datang dengan banyak pengalaman yang lebih menarik lagi....

Full content generated by Get Full RSS.Full content generated by Get Full RSS.Full content generated by Get Full RSS.

Menunggu ayah, Jenazah yang tiba ~ Kemalangan Jalan Raya

Posted: 13 Feb 2012 08:18 AM PST

Inalillahi wainailaihi rojiun    

GUA MUSANG: "Pilu hati saya apabila ayah sepatutnya mengambil isteri dan anak di Hospital Gua Musang (HGM), tetapi jenazahnya pula yang tiba di hospital sama," kata Mohd Shukri Muhamad, 25, anak kepada Muhamad Zakaria, 53, yang terbunuh dalam kemalangan jalan raya, di Kilometer 16, Jalan Gua Musang-Kuala Krai, dekat Rancangan Kemajuan Tanah (RKT) Kesedar Sungai Asap, di sini, kelmarin.

Dalam kejadian jam 11.15 pagi itu, Muhamad yang juga peneroka Rancangan Tanah Felda Chiku Tiga, di sini, memandu kereta dengan ditemani seorang rakannya untuk mengambil menantu dan cucunya di HGM.

Ketika dalam perjalanan, Muhamad cuba memotong kenderaan lain di kawasan selekoh sebelum bertembung sebuah kereta dari arah Gua Musang ke Kuala Krai.

Muhamad meninggal dunia di tempat kejadian kerana parah di kepala dan badan, manakala rakannya, Mohd Razali Said, 50, parah dan masih dirawat di HGM. Pemandu sebuah lagi kereta tidak cedera.

Mayat Muhamad dihantar ke HGM untuk bedah siasat sebelum dituntut keluarganya untuk dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Rancangan Tanah Felda Chiku Tiga, petang kelmarin.

Mohd Shukri berkata, sebelum kejadian, dia menghubungi bapanya yang memandu kereta di sekitar Rancangan Tanah Felda Chiku Tiga, meminta mengambil isterinya, Zulina Ab Wahab, 26, dan anaknya, Mohd Shahmin, 2, di HGM.

"Anak saya baru keluar wad kelmarin akibat demam dan ditemani ibunya. Saya minta ayah mengambil mereka.

"Bagaimanapun, selepas setengah jam berhubung dengan ayah, saya terkejut apabila dimaklumkan rakan, ayah maut dalam kemalangan dan jenazahnya dihantar ke HGM. Saya hubungi isteri dan dia memaklumkan jenazah ayah sudah sampai di HGM, sebelum saya bergegas ke sana," katanya. Menurut Mohd Shukri, dia benar-benar tidak menyangka panggilan telefon setengah jam sebelum kejadian adalah perbualan terakhir dengan ayahnya. Sementara itu, Ketua Polis Daerah Gua Musang, Superintendan Saiful Bahri Abdullah ketika dihubungi mengesahkan menerima laporan kejadian itu.

Al-Fatihah

Sumber: hmetro.com.my/myMetro/articles/Mautjemputmenantu_cucudihospital/Article/index_html

Blog Felda: felda <b>chiku</b> - Google Blog Search

Posted: 26 Feb 2012 12:00 AM PST

Blog Felda: <b>felda chiku</b> - Google Blog Search

Posted: 26 Feb 2012 12:00 AM PST


Blog Felda: <b>felda chiku</b> - Google Blog Search

Posted: 26 Feb 2012 12:00 AM PST


Blog Felda: <b>felda chiku</b> - Google Blog Search

Posted: 26 Feb 2012 12:00 AM PST


Blog Felda: <b>felda chiku</b> - Google Blog Search

Posted: 26 Feb 2012 12:00 AM PST


Blog Felda: <b>felda chiku</b> - Google Blog Search

Posted: 26 Feb 2012 12:00 AM PST


KOLEKSI LENCANA SEKOLAH ABAH: Lencana Sekolah / School <b>...</b>

Posted: 26 Feb 2012 05:29 AM PST

Sekolah Kebangsaan Sri Chiku (2) atau nama ringkasnya SK Sri Chiku (2), merupakan sebuah Sekolah kebangsaan yang terletak di Felda Chiku 2.
Pada 2009, Sekolah Kebangsaan Sri Chiku (2) memiliki 108 pelajar lelaki dan 131 pelajar perempuan, menjadikan jumlah keseluruhan murid seramai 239 orang. Ia mempunyai seramai 24 orang guru.2009

Sekolah Kebangsaan Sri Chiku (2)
Felda Chiku 2
18300, Gua Musang
Kelantan, Malaysia


Telefon = 6099284230
Fax = 6099284231

# Lencana ini merupakan sumbangan daripada pihak admin fb dari Sekolah Kebangsaan Sri Chiku 2, Gua Musang , Kelantan.

# Diterima oleh KOLEKSI LENCANA SEKOLAH ABAH pada 20 Feb 2012.

# Jutaan terima kasih  diatas sumbangan ini. 

# Sumbangan lencana ini adalah hasil daripada maklumbalas pihak sekolah di Facebook Koleksi Lencana Sekolah..

03 di wakaf bharu - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di wakaf bharu - Google Blog Search


JUTAAN HADIR CERAMAH HASAN BASRI KAT <b>WAKAF BHARU</b> <b>...</b>

Posted: 29 May 2012 06:36 PM PDT

Hampir 4 juta orang hadir mendengar ceramah BN yang penuh dengan ayat-ayat Quran... kalu sebelum nie agak mustahil nak dengar ayat Quran dalam ceramah-ceramah BN... tapi sejak wujudnya insan yang kononnya dulu ketua Penerangan Pas Selangor (2001-2003), Hasan Basri yang telah keluar dari Pas mengikut ketuanya Hasan Ali, maka terus mendapat tempat dihati pimpinan BN untuk memanggil puak-puak ini berceramah atas pentas mereka kononnya atas dasar amal maarof dan cegah segala kefasikan dalam negara.... 
Umno yang mula berjinak-jinak dengan ceramah agama kalu sebelum ini hanya dengar bacaan ayat Quran time khutbah Jumaat sahaja... tapi berjaya menjemput Hasan Basri untuk berceramah di Wakaf Bharu, jajahan Tumpat...
tapi kehadiran Hasan Basri yang dibuang dari Selangor ke Kelantan semalam kurang mendapat perhatian  daripada masyarakat tempat... kehadiran dalam 200 orang sahaja... tak padan dengan poster dan banner yang digantung sekitar Wakaf Bharu, Tumpat, Pasir Mas, Pasir Pekan, Pengkalan Kubur... tapi yang hadir sebahagian besar orang-orang Pas turut hadir nak dengar ucapan orang Pas sendiri diatas pentas BN...

.... apapun sebotol air mineral hadiah buat tetamu yang hadir dari jauh nak dengar ucapan orang yang kononnya pejuang Pas satu ketika dulu.... apapun ok le tue...
 mintak komen sikit Pak Hasan Basri...????

Suasana Majlis Penyerahan BR1M <b>Di Wakaf Bharu</b> Bertukar Majlis <b>...</b>

Posted: 12 Mar 2012 06:05 PM PDT

Gambar di atas dirakam oleh salah seorang yang berada di majlis penyampaian wang BR1M.

Ia berlansung di salah sebuah sekolah dalam kawasan Dun Wakaf Bharu.

Sambil menunggu giliran, orang bercakap pasal lembu dan peletakan Sharizat Jalil.

Gua tak tau ni majlis umno atau pas? Hahahaha... Sebab ramai yang dok maki umno Wakaf Bharu.

03 di rantau panjang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di rantau panjang - Google Blog Search


256#Ai no Kotoba ~ Sepetang <b>Di Rantau Panjang</b> Dengan Cikgu <b>...</b>

Posted: 21 Apr 2012 06:19 AM PDT


*ini merupakan entri cerita + bergambar*

Tajuk bukan main lagi panjang. He he. Masa tengah tengok movie Barbie As Island Princess tadi, tetiba dapat call from Cikgu Naeimah. Nasib baik perasan sebab masa tu Neesa tengah syok main Colouring Princess ke apa kat handset Hana. Cikgu ajak ke Rantau Panjang! Yeehaaa! Excited betul rasa. 

Sebab dah lama cikgu janji nak bawa Hana jalan-jalan ke Rantau Panjang. Tapi sebab cikgu asyik sibuk aje, Hana tak kisah sangat lah. Dapat gak jalan-jalan dengan cikgu petang ni. Syok betul shopping kat sana. Murah-murah sebab kawasan bebas cukai. Kalau korang datang Kelantan, singgah + shopping lah kat Rantau Panjang ya? :)

Kat gerai Lok Chi, makanan yg dipanggang macam sate. Macam-macam ada :)

Yang ni Hana beli Lok Chi sate ikan :) Best! 


BoboiBoy pon ada~ dah lah lembut.. sedap nak peluk :)
Saya tau saya pendek. Kstop :-|
Beg Angry Bird untuk Neesa. RM 20 aje :) Dah la kain dia lembut, macam baldu gitu :)

Sempat lagi snap kat Masjid Cina, masjid yang reka bentuknya macam bangunan lama di China. Kat Rantau Panjang gak ni :)

Penat tol jalan-jalan. Lepas shopping, cikgu bawa ke rumah tok saudara dia lak. He he. Suka betul suasana kampung macam tu. Bila dah Maghrib baru sampai rumah. Thanks cikgu for the T-shirt :)

03 di galas kelantan - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di galas kelantan - Google Blog Search


Kerajaan Pusat tetap tunai janji bangunkan projek <b>di Kelantan</b> – Tok <b>...</b>

Posted: 29 May 2012 07:40 PM PDT

KOTA BAHARU — Kerajaan Pusat tetap melaksanakan semua projek yang dijanjikan walaupun sedikit kelewatan kerana masalah teknikal, kata Pengerusi Majlis Tindakan Pembangunan Persekutuan Negeri Kelantan, Datuk Seri Mustapa Mohamed.

Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri itu berkata walaupun agak lambat menyiapkan sesuatu projek, namun kerajaan tidak akan memungkiri janjinya.

"Ini tidak sepertimana yang didakwa sesetengah pihak kononnya kerajaan pusat tidak menunaikan janji yang dibuat dalam pilihan raya kecil Dewan Undangan Negeri Manik Urai, Kuala Krai dan Galas, di Gua Musang," katanya.

Bercakap kepada pemberita selepas mempengerusikan mesyuarat majlis tersebut di Jabatan Pembangunan Persekutuan (JPP) Kelantan di sini, Mustapa berkata Jambatan Manik Urai berharga RM14 juta yang dijanjikan kerajaan Barisan Nasional (BN) ketika pilihan raya DUN itu dua tahun lepas dijangka siap sepenuhnya Nov depan.

Begitu juga projek jambatan kedua empat lorong menghubungkan Kota Baharu dengan Tumpat yang mengalami kelewatan kerana masalah teknikal dijangka siap tahun depan, katanya.

Mustapa, yang juga Pengerusi Badan Perhubungan Umno Kelantan, berkata kerajaan pusat sedang menyiapkan 1,000 unit rumah mampu milik di Gua Musang sebagaimana dijanjikan dalam pilihan raya kecil DUN Galas tahun lepas.

"Selain itu, turut dilaksanakan tahun ini ialah projek membina dan membaiki rumah di kawasan rancangan tanah Lembaga Kemajuan Kelantan Selatan (Kesedar) bernilai RM11.7 juta dengan mengutamakan bilangan isi rumah yang ramai.

Beliau berkata kerajaan pusat memberi tumpuan terhadap projek perumahan itu memandangkan masih ramai rakyat memerlukan rumah sedangkan kerajaan negeri pula gagal menyediakan kemudahan rumah secukupnya kepada rakyat.

Di bawah rancangan Pembangunan Ekonomi Wilayah Timur (ECER), Mustapa berkata kerajaan pusat menyediakan peruntukan RM100 juta membangunkan pusat pertumbuhan ekonomi Agropolitan di Tok Bali, Pasir Puteh melalui beberapa komponen projek pembangunan.

– BERNAMA

CITYBLOGGER..PENAFIAN Laman ini tidak bertanggungjawab atas <b>...</b>

Posted: 11 Jun 2012 05:20 AM PDT

Apa sudah jadi Ladang Rakyat? Besuk kami nak 'lead'

Kerajaan Negeri Kelantan dibawah Pas pastinya akan membuat beberapa janji sehinggalah janji syurga.

Apa yang menarik ialah janji Ladang Rakyat yang dijanjikan oleh Pas kepada penduduk di sana sejak dari dulu. Apa status Ladang Rakyat itu, penduduk Galas semua tahu. Penduduk Orang Asli dulunya digula-gulakan dengan janji ladang rakyat. Apakah penebangan hutan sampai gondol di Lojing itu untuk tujuan Ladang Rakyat?

Kalau buat ladang rakyat ini boleh siap dalam tempuh 1 minggu, Pas agaknya akan sediakan ladang rakyat itu hari Jummat depan. Tapi malangnya ladang bukan boleh siap segera. Nampaknya janji tinggal janji lagi.

Kepada pengundi dan penduduk Galas terutama di Pos Brooke di Lojing itu, pastikan jangan digula-gulakan dengan janji-janji lagi. Pakaian, cara berbicara dengan diselit dengan ayat Quran, bukan semestinya janji orang itu, pasti ditunaikan. Kalau hendak terima janji pun, terimalah janji dari orang atau pihak yang lama terbukti boleh tunaikan.

Kepada penduduk dan pengundi di Pos Brooke, pilihlah dengan bijaksana kali ini. Pos Brooke bersempadan dengan Cameron Highlands dan apa yang berlaku di Lojing, ramai yang sangkakan itu perbuatan orang di Pahang. Kali ini kita tengok sempadan dengan teliti.

Small Talk

Ini baru gezet saja.

Cuma cut and paste sebagaimana ada pembaca menegur kami pasal suka cut and paste dan seolah-olah terikut2 Parpukari. Terima kasih dengan teguran.

Ini kami The Unspinners nak jelaskan. Ada masa satu isu itu ada baik kita tulis sendiri dan ambil lead. Adakala ada baik kita sebarkan kerja baik yang blogger lain sudah buat. Tak perlu kami ambil lead saja, masa lain kita sokong dan promosi rakan blogger lain.

Kami The Unspinners percaya bahawa kerjasama lebih efektif dari mengejar2 menjadikan kami blogger prima donna. Ranking dan hits tak sepenting dari penyebaran.

Itu yang kami pelik portal dan blog seperti Perkasa dan beberapa yang lain tak kasi orang cut and paste dari blog mereka untuk disebarkan. Apa pasal act seperti itu?

Padahal kami The Unspinners juga bantu portal dan blog seperti demikian maju walaupun mereka tak kasi balik link pada kita. Ranking 36 sekarang itu kami dan rakan2 blogger lain yang bantu.

Kalau alasan untuk elak orang ambil dan tak kasi kredit pada mereka, cuba praktikal sedikit.

Terlalu segelintir blogger yang ambil artikel orang dan tak bagi kredit. Buat apa ambil peduli blogger tak faham etika yang terlalu sedikit? Adakah penyebaran lebih penting atau kredit untuk blogger atau webmaster.

Dalam itu, kenapa portal Perkasa ambil laporan Utusan tapi tak kasi butiran laporan atau link. Dalam page laporan Utusan pun tak sebut sekurang2 di bawah ianya dari Utusan bertarikh sedemikian dan ditulis oleh sipolan. Kelihatan macam Perkasa yang tulis laporan itu? Kalau kami, segan nak buat begitu.

Harap faham, kami hanya tegur dan bukan marah.

Berbalik cerita mengambil lead dalam sesuatu isu, siapa nak lakukan perlu lakukan dengan bijak. Jangan tersalah maklumat. Pastikan cerita dan maklumat lengkap atau hampir lengkap. Kalau tersalah maklumat, usah segan perakui terkhilap. Usah nak spin kesilapan. Itu cara jaga credibiliti

Kalau nak bina satu isu, pilih2lah. Tahu profil target itu supaya tak kacau grandplan yang ada tapi tidak diketahui.

Contohnya dah ada orang ambil satu lead terhadap seorang pemimpin pembangkang. Tiba2 dia tahan brake. Perlu tahu atau rasa kenapa dia tahan brake. Adakah dia akan sambung balik atau hanya nak perbetulkan hamba Allah itu. Kita kena perbetulkan manusia yang lari dari perjuangan dia, baik geng kerajaan dan baik pembangkang.

Mereka yang nak hidupkan isu perlu cuba fahami.
Umpamanya beringat dalam 'bunuh' career politik orang. Ada pemimpin pembangkang memang musuh tahap gabang yang perlu di 'bunuh' dan ada lebih baik dikekalkan. Tak mungkin semua orang nak jadi BN, siapa nak jadi pembangkang untuk check kita? Ada yang boleh diajak bekerjasama.

Pendikkata, latarbelakang perlu tahu dan kebijaksanaan perlu ada dalam setiap langkah kita. Buat perkiraan samada langkah kita backfire pada kita dan parti.

Besuk Kami The Unspinners nak tulis pendedahan pasal Ladang Rakyat. Kita nak ambil lead dalam isu ini. Harap kawan2, khususnya blogger ranking rendah yang telah kami tolong ketengah dan promosi tolong hebahkan.

Ini isu yang PAS Kelantan harap tidak timbul di Galas. Ini pasti meletup di PRK Galas!




Kerajaan Negeri Kelantan dibawah Pas pastinya akan membuat beberapa janji sehinggalah janji syurga.

Apa yang menarik ialah janji Ladang Rakyat yang dijanjikan oleh Pas kepada penduduk di sana sejak dari dulu. Apa status Ladang Rakyat itu, penduduk Galas semua tahu. Penduduk Orang Asli dulunya digula-gulakan dengan janji ladang rakyat. Apakah penebangan hutan sampai gondol di Lojing itu untuk tujuan Ladang Rakyat?

Kalau buat ladang rakyat ini boleh siap dalam tempuh 1 minggu, Pas agaknya akan sediakan ladang rakyat itu hari Jummat depan. Tapi malangnya ladang bukan boleh siap segera. Nampaknya janji tinggal janji lagi.

Kepada pengundi dan penduduk Galas terutama di Pos Brooke di Lojing itu, pastikan jangan digula-gulakan dengan janji-janji lagi. Pakaian, cara berbicara dengan diselit dengan ayat Quran, bukan semestinya janji orang itu, pasti ditunaikan. Kalau hendak terima janji pun, terimalah janji dari orang atau pihak yang lama terbukti boleh tunaikan.

Kepada penduduk dan pengundi di Pos Brooke, pilihlah dengan bijaksana kali ini. Pos Brooke bersempadan dengan Cameron Highlands dan apa yang berlaku di Lojing, ramai yang sangkakan itu perbuatan orang di Pahang. Kali ini kita tengok sempadan dengan teliti.

Small Talk

Ini baru gezet saja.

Cuma cut and paste sebagaimana ada pembaca menegur kami pasal suka cut and paste dan seolah-olah terikut2 Parpukari. Terima kasih dengan teguran.

Ini kami The Unspinners nak jelaskan. Ada masa satu isu itu ada baik kita tulis sendiri dan ambil lead. Adakala ada baik kita sebarkan kerja baik yang blogger lain sudah buat. Tak perlu kami ambil lead saja, masa lain kita sokong dan promosi rakan blogger lain.

Kami The Unspinners percaya bahawa kerjasama lebih efektif dari mengejar2 menjadikan kami blogger prima donna. Ranking dan hits tak sepenting dari penyebaran.

Itu yang kami pelik portal dan blog seperti Perkasa dan beberapa yang lain tak kasi orang cut and paste dari blog mereka untuk disebarkan. Apa pasal act seperti itu?

Padahal kami The Unspinners juga bantu portal dan blog seperti demikian maju walaupun mereka tak kasi balik link pada kita. Ranking 36 sekarang itu kami dan rakan2 blogger lain yang bantu.

Kalau alasan untuk elak orang ambil dan tak kasi kredit pada mereka, cuba praktikal sedikit.

Terlalu segelintir blogger yang ambil artikel orang dan tak bagi kredit. Buat apa ambil peduli blogger tak faham etika yang terlalu sedikit? Adakah penyebaran lebih penting atau kredit untuk blogger atau webmaster.

Dalam itu, kenapa portal Perkasa ambil laporan Utusan tapi tak kasi butiran laporan atau link. Dalam page laporan Utusan pun tak sebut sekurang2 di bawah ianya dari Utusan bertarikh sedemikian dan ditulis oleh sipolan. Kelihatan macam Perkasa yang tulis laporan itu? Kalau kami, segan nak buat begitu.

Harap faham, kami hanya tegur dan bukan marah.

Berbalik cerita mengambil lead dalam sesuatu isu, siapa nak lakukan perlu lakukan dengan bijak. Jangan tersalah maklumat. Pastikan cerita dan maklumat lengkap atau hampir lengkap. Kalau tersalah maklumat, usah segan perakui terkhilap. Usah nak spin kesilapan. Itu cara jaga credibiliti

Kalau nak bina satu isu, pilih2lah. Tahu profil target itu supaya tak kacau grandplan yang ada tapi tidak diketahui.

Contohnya dah ada orang ambil satu lead terhadap seorang pemimpin pembangkang. Tiba2 dia tahan brake. Perlu tahu atau rasa kenapa dia tahan brake. Adakah dia akan sambung balik atau hanya nak perbetulkan hamba Allah itu. Kita kena perbetulkan manusia yang lari dari perjuangan dia, baik geng kerajaan dan baik pembangkang.

Mereka yang nak hidupkan isu perlu cuba fahami.
Umpamanya beringat dalam 'bunuh' career politik orang. Ada pemimpin pembangkang memang musuh tahap gabang yang perlu di 'bunuh' dan ada lebih baik dikekalkan. Tak mungkin semua orang nak jadi BN, siapa nak jadi pembangkang untuk check kita? Ada yang boleh diajak bekerjasama.

Pendikkata, latarbelakang perlu tahu dan kebijaksanaan perlu ada dalam setiap langkah kita. Buat perkiraan samada langkah kita backfire pada kita dan parti.

Besuk Kami The Unspinners nak tulis pendedahan pasal Ladang Rakyat. Kita nak ambil lead dalam isu ini. Harap kawan2, khususnya blogger ranking rendah yang telah kami tolong ketengah dan promosi tolong hebahkan.

Ini isu yang PAS Kelantan harap tidak timbul di Galas. Ini pasti meletup di PRK Galas!

 
 

03 di gaal kelantan - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di gaal kelantan - Google Blog Search


BLOG KELANTAN: 03 <b>di gaal kelantan</b> - Google Blog Search

Posted: 02 May 2012 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG KELANTAN: 03 <b>di gaal kelantan</b> - Google Blog Search

Posted: 02 May 2012 03:55 PM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG KELANTAN: 03 <b>di gaal kelantan</b> - Google Blog Search

Posted: 01 May 2012 03:32 PM PDT

URL Sumber Asal :-

21 tahun <b>Kelantan di</b> bawah Pas, apa faedahnya? | fbiinside.com

Posted: 07 Jan 2012 02:42 AM PST

Mungkin ini yang dikejar pemimpin Pas Kelantan…kekayaan semata-mata…

Bermacam ragam orang kita bila laporan Ketua Audit Negara menegur kepimpinan Kerajaan Pas Kelantan – ada yang menyanggah, ada yang memberontak dan tidak kurang pula yang menganggukkan kepala menyatakan kebenaran kegagalan barisan kepimpinan dikepalai Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat.

Kekecewaan saya terhadap kemajua negeri kelahiran saya ini sudah lama terpendam di dalam jiwa dan batin saya. Saya tidak tahu mengapa selepas 20 tahun memerintah Kelantan, barisan kepimpinan Pas masih lagi di takuk lama dan tidak menunjukkan sebarang kemajuan, pendek kata tiada faedah yang boleh dikecapi melainkan retorik semata-mata.

Laungan Allahuakbar sering didengari dan ia memang mengusik jiwa. Namun di sebalik laungan itu, pemimpin Pas masih lagi berpeluk tubuh melihat kegagalan mereka melunaskan janji menjadikan rakyat Kelantan semakin maju.

Bila saja mendengar berita bahawa Ketua Audit Negara menegur Kerajaan Kelantan yang banyak kegagalan daripada kejayaan, terutama soal fardhu kifayah dengan membina rumah mampu milik serta keperluan air yang hanya mencukupi untuk golongan tinggi, saya kira sudah sampai masanya rakyat buat pilihan terbaik untuk menuju masa depan lebih cemerlang.

Untuk mendengar alasan pemimpin Pas jauh sekali – kerana ia adalah satu bentuk teguran yang sememangnya adil (saya kira) dan Nik Abdul Aziz perlu terimanya secara rasional di sebalik kegagalan beliau dalam menyusun strategi kejayaan dan kemajuan buat negeri tercinta.

Di mana wang peruntukan sebanyak RM19 juta di bawah Rancangan Malaysia Kesembilan untuk bina rumah mampu milik dan apa yang saya baca dalam alporan ia sepatutnya membabitkan 838 unit rumah.

Dalam tempoh RMK-9 tiada langsung projek RAKR dibina sebagaimana yang dirancang malah pembinaan projek sambungan RMK-8 secara usaha sama melibatkan dua blok pangsapuri yang mempunyai 160 RAKR di Wakaf Mek Zainab tidak dapat disiapkan dalam tempoh yang ditetapkan.

Sebanyak 56 daripada 100 unit rumah yang dibina di RAKR Gaal, Pasir Puteh belum dapat dijual walaupun projek tersebut siap tahun 2007.

Sehingga akhir tahun 2010, tunggakan ansuran sewa beli dan sewa rumah berjumlah RM9.40 juta. Seramai 56 pembeli belum menjelaskan bayaran pembelian rumah secara terus berjumlah RM2.45 juta walaupun rumah tersebut diduduki/diserah kunci melebihi setahun.

Audit turut memberi pandangan bahawa kelemahan perancangan menyebabkan pelaksanaan projek RAKR di Kelantan tidak dapat dilaksanakan.

Kegagalan Kerajaan Negeri membina rumah sebagaimana yang dirancang menyebabkan rakyat memerlukan rumah kos rendah, tidak dapat memilikinya terutama bagi 1,913 pemohon yang berdaftar sehingga akhir tahun 2010.

Laporan itu turut menyatakan sepanjang tempoh perlaksanaan RAKR Kelantan (1976-2010) sebanyak 4,768 unit rumah dibina oleh kerajaan Negeri.

Daripada jumlah itu sebanyak 3,746 unit dibina untuk jualan secara sewa beli, 778 unit untuk jualan terus manakala 244 unit lagi untuk disewa.

Kajian juga mendapati kira-kira 400,000 rakyat negeri ini masih belum memiliki rumah. Kerajaan Pas Kelantan dalam tempoh 21 tahun memegang Kelantan tidak pernah membina rumah murah untuk rakyat malahan rumah yang dibangunkan di Kelantan kebanyakkannya bernilai RM150,000 ke atas, yang tidak mampu dibeli golongan berpendapatan rendah.

Bila kita lihat segala laporan ini – saya teringat kisah bahawa bagaimana Zoo Kuala Krai yang kecilpun tidak mampu dijaga rapi oleh Kerajaan Pas sedangkan itulah satu-satunya zoo yang wujud di Kelantan.

Jika kita renung perkara itu, memang benarlah mengapa Pas tidak mampu bina rumah untuk kesenangan rakyat kerana untuk memberi perlindungan kepada haiwan yang semakin pupus pun mereka (pemimpin Pas) tidak mampu.

Jadi, saya fikir perkataan Pas – Tiada Faedahnya sudah cukup untuk semua pemimpin parti itu berundur supaya dapat lihat rakyat Kelantan maju pada masa depan. Insyaallah….

Duis et ipsum ut elit varius viverra non a metus. Morbi quis nisi risus. Class aptent taciti sociosqu ad litora torquent per conubia nostra, per inceptos himenaeos. Vestibulum ut lacus luctus nunc fringilla mattis. Quisque tempus gravida dolor, a dictum nibh egestas aliquam. Mauris hendrerit magna ac neque ornare quis mattis turpis blandit. Nulla facilisi. Sed aliquet sollicitudin velit, eget cursus justo venenatis et. Praesent sit amet velit lorem, ut tincidunt ipsum. Nullam aliquam enim nec nibh consectetur et venenatis arcu rutrum.

Proin pharetra turpis eu lacus feugiat iaculis. In id nisi vitae sapien dictum semper. Mauris consequat sapien non nisl tincidunt tristique. Nullam felis odio, luctus nec consequat id, ornare sit amet orci. Donec purus lectus, imperdiet sit amet scelerisque rhoncus, luctus vitae libero. Maecenas molestie gravida lorem at fringilla. Integer porttitor magna vel nibh suscipit scelerisque. Quisque fermentum pulvinar ipsum, id sagittis dolor pellentesque vitae. Nullam eget elit nisi, ut dignissim felis.

BLOG <b>KELANTAN</b>: 03 <b>di</b> dabong - Google Blog Search

Posted: 01 May 2012 03:26 PM PDT

URL Sumber Asal :-

Sukosensei Catatan Perjalanan: Sampai <b>di</b> Stesen Keretapi <b>Dabong</b>

Posted: 07 Mar 2012 02:35 AM PST

Pengalaman bermalam di dalam keretapi yang mengambil masa perjalanan selama 12 jam sesuatu yang menarik walaupun agak mengerikan tetapi itulah pengalaman yang tidak mungkin kita perolehi jika tidak berhasrat menakluki Gunung Stong. Saya setuju dengan sahabat saya kamarul, 'tak terasa tiba-tiba je sampai"

abang ingat kampung ye bang

Keretapi sinaran Wau dari Kuala Lumpur sampai tepat di Stesen Dabong pada 8.45 pagi. Landasan keretapi melintasi kawasan Dabong dan berhenti di Stesen Keretapi Dabong. Dabong ialah sebuah pekan kecil yang terletak di Gua Musang, Kelantan. Pekan ini terletak sejauh kira-kira 155 km dari Kota Bharu, ibu negeri Kelantan. Tempat lain yang berhampiran ialah Kemubu, Kuala Geris, Bukit Abu dan Kampung Durian Badak.

Kawasan ini dikelilingi oleh bukit-bukau di utara, selatan, barat dan timur. Di barat daya terletaknya Gunung Stong ( 1422m ). Sungai yang mengalir di Dabong ialah Sungai Galas. Dari Dabong anda boleh pergi ke Gua Musang, Poring dan Cameron Highland melalui jalan raya yang agak sempit dan bahaya. Dabong terkenal di kalangan pelawat sebagai pintu masuk ke destinasi-destinasi ekopelancongan di Kelantan.


Sampai di Stesen Keretapi Pekan Dabong
Sekolah Menengah Kebangsaan Dabong

Kereta sapu atau Van sedia menunggu untuk membawa para pendaki ke Stong resort kira-kira 7 km dari Pekan Dabong. Tiket setiap seorang untuk perjalanan sehala ialah sebanyak RM3.00

video

Pekan Dabong walaupun merupakan pekan utama dan pusat pentadbiran bagi Majlis Daerah Dabong, namun dari segi kemudahan infrastruktur ianya agak ketinggalan berbanding dengan tempat-tempat lain. Pekan ini yang terletak kira-kira 85 kilometer dari bandar Kuala Krai dan 155 kilometer dari bandar Kota Bharu boleh dihubungi melalui jalan raya, keretapi dan sungai.
Jalan utama yang terdapat di sini ialah:
Jalan Dabong – Sungai Sam
Jalan Dabong – Kemubu (masih belum tar)
Jalan Jelawang – Gua Musang>
Jalan Jelawang – Jeli
Hasil penilaian audit, didapati bahawa Taman Hutan Negeri Stong dikategorikan pada Peringkat Nasional (58.4%)

BLOG <b>KELANTAN</b>: 03 <b>di</b> demit <b>kelantan</b> - Google Blog Search

Posted: 30 Apr 2012 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

PAPISMA Cawangan <b>Kelantan</b>: M13- Cakna Anak Muda <b>Di</b> Pasir <b>...</b>

Posted: 12 Apr 2012 12:23 AM PDT


7 April 2012 - PAPISMA Kelantan di jemput bagi mengadakan khidmat kesihatan statik di Kg. Pulau Raja, Pasir Pekan, Kelantan bersempena program Cakna Anak Muda Pasir Pekan. Sambutan dari penduduk Kg. Pulau Raja memberangsangkan.

Selain diadakan pemeriksaan kesihatan secara percuma, pihak penganjur juga turut mengadakan sukaneka rakyat melibatkan pemuda-pemuda seperti pertandingan gusti lengan, bawa motosikal paling lambat. Program tersebut telah dirasmikan oleh YB Dr. Kamaruddin Jaafar yang merupakan ahli parlimen Tumpat.

Drs. Abdul Ghani Azmi bin Haji Idris, Tokoh - Taman Ulama

Posted: 23 May 2012 05:15 AM PDT

Seorang tokoh yang sederhana hidupnya dan amat meminati bidang ilmu hadith dan sanggup berbakti demi penyebaran hadith Baginda s.a.w. hingga ke akhir hayatnya.

Drs. Abdul Ghani Azmi bin Haji Idris dilahirkan pada 30 Januari 1933 di Kampung Gaal, Pasir Puteh, Kelantan.

Pendidikan

Setelah mendapat pendidikan awal di Sekolah Kebangsaan Gaal, Pasir Puteh seperti kanak-kanak yang sebaya dengannya. Beliau kemudiannya telah melanjutkan pengajian agama pondok Wakaf Bunut, Pasir Puteh Kelantan. Manakala di peringkat sekolah menengah pula beliau telah melanjutkan pelajaran di Kota Bharu di Jami' Merbau al-Ismaili dari tahun 1949 hingga tahun 1945. Semasa di Jamie' Merbau al-Ismaili beliau merupakan salah seorang murid yang pintar dengan mendapat Syahadah Ibtida'iyyah (Mumtaz) dengan pencapaian keseluruhan sebanyak 81.2.18.

Setelah menamatkan pengajian peringkat Thanawi di Jami' Merbau, beliau telah menyambung pengajian di peringkat Ijazah Perguruan Tinggi Agama Islam Negeri (P.T.A.I.N) Jogjakarta, Indonesia pada tahun 1955 dengan mengikuti kursus pra perguruan selama 2 tahun hingga 1957. Setelah itu beliau menyambung pengajian lagi di Fakulti Syariah, Institut Agama Islam Negeri (IAIN) al-Jami'ah al-Islamiyah, Jogjakarta Indonesia pada tahun 1957. Semasa di IAIN itu, beliau telah mengikuti kursus Quda' selama beberapa tahun. Akhirnya beliau berjaya meraih gelar Sarjana Agama dari Fakulti Syariah setelah tamat pengajian.

Semasa menuntut di IAIN, minat beliau dalam bidang ilmu hadith mula membara apabila beliau amat terpengaruh dengan guru-gurunya seperti Prof Dr. T.M. Hasbi as-Siddiqi yang juga banyak memberi sumbangandalam bidang penulisan buku-buku hadith. Selain dari Prof Dr. T.M. Hasbi as-Siddiqi beliau juga banyak berguru dengan tokoh-tokoh besar seperti Prof Dr Hamka, Profesor Qahar Muzakkir, Prof Mokhtar Ali, Dan Pro Dr Abmad Shalabi dari Mesir

Keperibadian

Beliau merupakan seorang bapa yang penyayang terhadap anak-anak dan keluarga.

Seorang kenalan rapat beliau, En. Nik Mohd Yusoff menyatakan, "Drs. Abdul Ghani Azmi adalah seorang yang tekun dan tetap pendirian dalam sesuatu perkara yang dilakukannya." Malah beliau amat komited dengan tugas dan minat yang mendalam terhadap ilmu hadith sehinggakan beliauakan memperuntukan masa pada setiap hari untuk menulis khususnya dalam bidang hadith.

Tidak Fanatik Mazhab

Drs Abdul Ghani sempat mempertahankan tesisnya yang bertajuk "Masalah Pidana Mati Kerana Riddah Dalam Hukum Islam" pada 20 September 1963 di hadapan suatu kumpulan yang terdiri dari tiga orang pemeriksa iaitu Prof T.M. Hasbi as-Siddiqi, A. Hanafi (M.A.) dan Wasith Aulawiy (M.A.), tepat pada saat beliau dan rakan-rakanya dipanggil pulang justeru konfrantasi yang tengah mengamuk.

Selepas merangkul gelar 'Drs.' Abdul Ghani dikenal sebagai seorang anak muda yang tidak fanatic mazhab. Sangat jelas betapa semasa di Indonesia beliau telah terpengaruh banyak oleh guru-gurunya, di samping terbawa-bawa arus pemikiran pemurnian Islam gaya Muhammadiyah yang pada waktu itu sangat dominan di Jogjakarta.

Ketegasannya Terhadap Hadith-Hadith Dhaif dan Maudhu'

Ciri menarik daripada personaliti beliau ialah ketegasannya atau katakanlah keterbukaannya dalam menentang amalan-amalan khurafat dan bid'ah dalam masyarakat umat Islam. Beliau pernah menyatakan kekesalannya tentang banyaknya penggunaan hadith-hadith dhaif dan malahan maudhu' dalam kehidupan keagamaan umat Islam, yang akibatnya tidak lain ialah: berlakunya penyimpangan amalan dari ajaran atau sunnah Rasulullah saw.

"Saya sangat menyayangkan apabila institusi agama yang sepatutnya berperanan meluruskan amalan umat, tiba-tiba menjadi penyebar hadith dhaif atau maudhu' pula." Kata-kata yang pernah diluahkannya.

Menurut beliau, hadis-hadis seperti ini banyak ditemui dalam khutbah-khutbah Jumaat dan khutbah nikah terbitan Majlis-Majlis Agama Islam negeri.

Seperti inilah biasanya nada ucapan beliau dan di atas keyakinannya yang seperti ini, selepas bersara, beliau berusaha mengumpul, mengkaji dan menyemak hadith-hadith yang kemudiannya diterbitkan dalm bentuk buku dan sesetengahnya menjadi siri rencana bersambung dalam majalahPengasuh.

Beliau berpendapat bahawa memang terdapat banyak amalan dan kepercayaan bi'dah dan khurafat dalam masyarakat umat Islam di Malaysia hari ini. Sebahagiannya tidak lain, menurutnya, adalah kerana meluasnya penggunaan 'hadith-hadith' yang sebenarnya bukan hadith. Malangnya, kata beliau, "Hampir tidak pernah ada usaha lagi membanteras keadaan seperti ini oleh institusi-institusi yang berkaitan atau individi-individu berwewenang."

Masih menurut beliau lagi ialah: Turut berperanan dalam penyebaran ini ialah pengajian kitab-kitab jawi yang banyak mengandungi hadith-hadith yang dipertikaikan kesahihannyaa. Juga pengajian kitab-kitab klasik, termasuk tafsir yang memuat unsur-unsur dongeng dan Israiliyyat. "Sayangnya, kitab-kitab inilah yang banyak dipelajari dan dibaca di masjid-masjid dan madrasah-madrasah," katanya.

Memberi Tumpuan Pada Menulis

Selepas bersara dari menjadi pensyarah di Maktab Perguruan Kota Bharu dan Ketua ABIM Negeri Kelantan pada Disember 1988, beliau mengunci diri di rumah, memberi perhatian sepenuhnya kepada bidang yang menjadi minatnya selama ini iaitu menulis, tetapi tidak sempat dilaksanakan kerana sibuk dengan tugas jawatan. "Inilah masanya beliau tidak diganggu," kata isterinya.

Difahamkan, pada waktu ini, beliau bekerja sepanjang hari di kamarnya, berhabis masa dengan membaca, menulis, menyalin, menyemak dan menterjemah. Selama tempoh ini dia tidak kemana-mana, tidak ada kegiatan kemasyarakat, tidak ada seminar, tidak ada politik dan tidak ada segala-galanya. "Beliah hanya keluar rumah sekali-sekala, itu pun lebih banyak atas urusan keluarga," cerita isterinya.

Menurut isterinya lagi, masa kerja beliau cukup padat, iaitu mulai jam 7.30 pagi hingga 12.00 malam. Tidak ada masa rehat, kecuali untuk makan, mandi dan solat. Jadual ini berlangsung tetap untuk selama lima tahun pertama, ertinya sehingga 1993. Mulai 1994 jadual ini berkurang sedikit, tetapi tetap tidak ada hari yang sunyi dari bunyi ketikan mesin taip di rumahnya (beliau masih menggunakan cara lama dalam menulis).

"Malah, sehinnga pada waktu beliau ditimpa sakit pada 1996 pun, beliau masih lagi aktif menulis dan menyemak pruf untuk buku-bukunya," lanjut isterinya.

Karya-karyanya

Drs Abdul Ghani telah menghasilkan sejumlah lebih 20 buah tajuk buku, antaranya 13 judul yang telah terbit (tidak termasuk siri tulisan dalam Pengasuh yang terbit hamper setiap keluaran). Buku-buku yang telah terbit antaranya ialah:

1. Himpunan Hadith-Hadith Sahih (3 Jilid)

2. Himpunan Hadith Maudhu' dan Yang Sangat Dhaif (Jilid 1)

3. Amalan Bi'dah Bulan Muharam, Rejan, Sya'ban dan Ramadhan (al-Hidayah Publishing)

4. Panduan Solat Sunat Rasulullah s.a.w.(Darul Numan)

5. Persoalan Aqidah Islam (terjemahan daripada risalah Syeikh Abdul Aziz Baz)

6. Kewajipan Wanita Islam (Pustaka Aman Press)

7. Kedudukan al-Sunnah Dalam Syariat Islam (terbit sendiri)

8. Dan lain-lain.

Manakala buku-buku yang belum terbit (sesetengahnya dalam pruf akhir):

1. Asas Ulum al-Quran dan Ulum al-Hadith

2. Kutukan dari Langit dan Bumi

3. Himpunan Hadith-Hadith Dhaif (Jilid 1, 2)

4. Solat-Solat Sunat yang bukan Berasal dari Sunnah

5. Dan lain-lain

Pulang Ke Rahmatullah

Setelah mengalami dan menderita sakit barah selama hampir 2 tahun, akhirnya pada hari Sabtu, 4 April 1998 jam 7.30 pagi, beliau menghembuskan nafas yang terakhir di sisi keluarga di rumahnya berhampiran Masjid Telipot, Kota Bharu, Kelantan. Ramai keluarga dan sahabat kenalan mengiringi jenazah beliau ke tempat peristirehatannya yang terakhir.

Beliau meninggalkan seorang balu, Hajah Rashidah binti Haji Wan Ismail, bekas sisiwi Univerisiti Muhammadiyah, Surakarta pada tahun 1961 dan lapan orang anak (empat lelaki dan empat perempuan).

Harapan beliau dalam usahanya untuk mempertahankan kesucian agama Islam melalui pemutihan hadith-hadith Baginda s.a.w. amatlah terpuji dan perlu dilangsungkan. Ternyata usaha murni beliau telah diteruskan oleh anak perempuan beliau Cik Ismah yang kini giat menyempurnakan kajian dan penulisan buku yang pernah diusahakan oleh Drs Abdul Ghani Azmi.

Walaupun terdapat beberapa pandangan yang berbeza antara beliau dengan beberapa orang tokoh penulis Pengasuh dalam menentukan hadith-hadith yang diklasifikasikan sebagai daif namun apa yang boleh diambil pengajaran ialah semangat dan gaya penulisannya yang dapat diterima oleh pembacaPengasuh. Beliau amat mengharapkan agar dengan terbitnya buku "Himpunan Hadith Da'if Dan Maudu'", "Himpunan Hadith-Hadith Sahih" sebanyak 3 jilid dan banyak lagi dapat memberi manfaat kepada masyarakat Islam dan membantu mereka dalam menjaga kesucian agama.

Disusun oleh:

Muhammad Abdulloh Suradi,

11 Jun 2011.

Rujukan:

1. Tokoh-Tokoh Ulama Semenanjung Melayu (Jilid 2) diselenggara oleh Ismail Che Daud

2. Kertas Kerja Drs. Abdul Ghani Azmi bin Idris: Tinjauan Terhadap Sumbangan dan Penulisan Beliau dalam Majalah Pengasuh Mengenai Ilmu Hadith oleh Ahmad Faisal bin Abdul Hamid

BLOG <b>KELANTAN</b>: 03 <b>di</b> galas <b>kelantan</b> - Google Blog Search

Posted: 02 May 2012 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG KELANTAN: 03 <b>di galas kelantan</b> - Google Blog Search

Posted: 30 Apr 2012 03:34 PM PDT

URL Sumber Asal :-

Konvoi Kembara Jalinan Kasih <b>Di Kelantan</b> | Qalish.com

Posted: 30 Apr 2012 05:43 AM PDT

30/04/2012 18:52:00

Konvoi Kembara Jalinan Kasih, KJK, anjuran Jabatan Penerangan Malaysia dilancarkan pagi tadi sempena Karnival Komuniti 1Malaysia Negeri Kelantan.

Majlis pelancaran disempurnakan Ahli Dewan Undangan Negeri, ADUN Paloh, Datuk Paduka Norzula Mat Diah.

Hadir sama, ADUN Galas, Abdul Aziz Yusoff dan Ketua Pengarah Penerangan Malaysia, Ibrahim Abdul Rahman.

Dalam ucapannya, Datuk Paduka Norzula menyambut baik usaha Jabatan Penerangan Malaysia dan menyeru ia diteruskan sebagai salah satu medium menerangkan dasar-dasar serta kejayaan yang telah dicapai kerajaan untuk kemudahan rakyat.

Konvoi KJK yang bermula dari 30 April hingga 2 Mei 2012 bertujuan mempromosikan Karnival Komuniti 1Malaysia Negeri Kelantan yang akan dirasmikan Perdana Menteri, Datuk Sri Mohd Najib Tun Razak pada 4 Mei 2012 di Padang Pusat Sivik, Gua Musang, Kelantan.

Konvoi membabitkan 10 kenderaan dengan 40 peserta terdiri daripada kakitangan Jabatan Penerangan Malaysia di seluruh Semenanjung, Sukarelawan Komuniti 1Malaysia dan ahli Puspanita Jabatan Penerangan Malaysia.

Konvoi akan merentasi tiga kawasan DUN iaitu Nenggiri, Paloh dan Galas, semuanya di bawah Parlimen Gua Musang, Kelantan.

20,000 risalah berkaitan Karnival Komuniti 1Malaysia Negeri Kelantan akan diedarkan kepada penduduk tempatan sepanjang tempoh KJK ini selain lawatan rumah ke rumah menyampaikan sumbangan barangan keperluan harian kepada 500 buah keluarga  berbilang bangsa yang kurang berkemampuan.


TV3 Stesyen TV Portal Pertama

Tags: , , , ,

Konvoi Kembara Jalinan Kasih <b>Di Kelantan</b> - TV3

Posted: 30 Apr 2012 03:52 AM PDT

30/04/2012 18:52:00

Konvoi Kembara Jalinan Kasih, KJK, anjuran Jabatan Penerangan Malaysia dilancarkan pagi tadi sempena Karnival Komuniti 1Malaysia Negeri Kelantan.

Majlis pelancaran disempurnakan Ahli Dewan Undangan Negeri, ADUN Paloh, Datuk Paduka Norzula Mat Diah.

Hadir sama, ADUN Galas, Abdul Aziz Yusoff dan Ketua Pengarah Penerangan Malaysia, Ibrahim Abdul Rahman.

Dalam ucapannya, Datuk Paduka Norzula menyambut baik usaha Jabatan Penerangan Malaysia dan menyeru ia diteruskan sebagai salah satu medium menerangkan dasar-dasar serta kejayaan yang telah dicapai kerajaan untuk kemudahan rakyat.

Konvoi KJK yang bermula dari 30 April hingga 2 Mei 2012 bertujuan mempromosikan Karnival Komuniti 1Malaysia Negeri Kelantan yang akan dirasmikan Perdana Menteri, Datuk Sri Mohd Najib Tun Razak pada 4 Mei 2012 di Padang Pusat Sivik, Gua Musang, Kelantan.

Konvoi membabitkan 10 kenderaan dengan 40 peserta terdiri daripada kakitangan Jabatan Penerangan Malaysia di seluruh Semenanjung, Sukarelawan Komuniti 1Malaysia dan ahli Puspanita Jabatan Penerangan Malaysia.

Konvoi akan merentasi tiga kawasan DUN iaitu Nenggiri, Paloh dan Galas, semuanya di bawah Parlimen Gua Musang, Kelantan.

20,000 risalah berkaitan Karnival Komuniti 1Malaysia Negeri Kelantan akan diedarkan kepada penduduk tempatan sepanjang tempoh KJK ini selain lawatan rumah ke rumah menyampaikan sumbangan barangan keperluan harian kepada 500 buah keluarga  berbilang bangsa yang kurang berkemampuan.

BLOG KELANTAN: 03 <b>di galas kelantan</b> - Google Blog Search

Posted: 02 May 2012 03:52 PM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG <b>KELANTAN</b>: 03 <b>di</b> dabong - Google Blog Search

Posted: 02 May 2012 03:21 PM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG KELANTAN: 03 <b>di dabong</b> - Google Blog Search

Posted: 01 May 2012 03:26 PM PDT

URL Sumber Asal :-

Sukosensei Catatan Perjalanan: Sampai <b>di</b> Stesen Keretapi <b>Dabong</b>

Posted: 07 Mar 2012 02:35 AM PST

Pengalaman bermalam di dalam keretapi yang mengambil masa perjalanan selama 12 jam sesuatu yang menarik walaupun agak mengerikan tetapi itulah pengalaman yang tidak mungkin kita perolehi jika tidak berhasrat menakluki Gunung Stong. Saya setuju dengan sahabat saya kamarul, 'tak terasa tiba-tiba je sampai"

abang ingat kampung ye bang

Keretapi sinaran Wau dari Kuala Lumpur sampai tepat di Stesen Dabong pada 8.45 pagi. Landasan keretapi melintasi kawasan Dabong dan berhenti di Stesen Keretapi Dabong. Dabong ialah sebuah pekan kecil yang terletak di Gua Musang, Kelantan. Pekan ini terletak sejauh kira-kira 155 km dari Kota Bharu, ibu negeri Kelantan. Tempat lain yang berhampiran ialah Kemubu, Kuala Geris, Bukit Abu dan Kampung Durian Badak.

Kawasan ini dikelilingi oleh bukit-bukau di utara, selatan, barat dan timur. Di barat daya terletaknya Gunung Stong ( 1422m ). Sungai yang mengalir di Dabong ialah Sungai Galas. Dari Dabong anda boleh pergi ke Gua Musang, Poring dan Cameron Highland melalui jalan raya yang agak sempit dan bahaya. Dabong terkenal di kalangan pelawat sebagai pintu masuk ke destinasi-destinasi ekopelancongan di Kelantan.


Sampai di Stesen Keretapi Pekan Dabong
Sekolah Menengah Kebangsaan Dabong

Kereta sapu atau Van sedia menunggu untuk membawa para pendaki ke Stong resort kira-kira 7 km dari Pekan Dabong. Tiket setiap seorang untuk perjalanan sehala ialah sebanyak RM3.00

video

Pekan Dabong walaupun merupakan pekan utama dan pusat pentadbiran bagi Majlis Daerah Dabong, namun dari segi kemudahan infrastruktur ianya agak ketinggalan berbanding dengan tempat-tempat lain. Pekan ini yang terletak kira-kira 85 kilometer dari bandar Kuala Krai dan 155 kilometer dari bandar Kota Bharu boleh dihubungi melalui jalan raya, keretapi dan sungai.
Jalan utama yang terdapat di sini ialah:
Jalan Dabong – Sungai Sam
Jalan Dabong – Kemubu (masih belum tar)
Jalan Jelawang – Gua Musang>
Jalan Jelawang – Jeli
Hasil penilaian audit, didapati bahawa Taman Hutan Negeri Stong dikategorikan pada Peringkat Nasional (58.4%)

BLOG KELANTAN: 03 <b>di</b> gaal kelantan - Google Blog Search

Posted: 01 May 2012 03:32 PM PDT

URL Sumber Asal :-

21 tahun <b>Kelantan di</b> bawah Pas, apa faedahnya? | fbiinside.com

Posted: 07 Jan 2012 02:42 AM PST

Mungkin ini yang dikejar pemimpin Pas Kelantan…kekayaan semata-mata…

Bermacam ragam orang kita bila laporan Ketua Audit Negara menegur kepimpinan Kerajaan Pas Kelantan – ada yang menyanggah, ada yang memberontak dan tidak kurang pula yang menganggukkan kepala menyatakan kebenaran kegagalan barisan kepimpinan dikepalai Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat.

Kekecewaan saya terhadap kemajua negeri kelahiran saya ini sudah lama terpendam di dalam jiwa dan batin saya. Saya tidak tahu mengapa selepas 20 tahun memerintah Kelantan, barisan kepimpinan Pas masih lagi di takuk lama dan tidak menunjukkan sebarang kemajuan, pendek kata tiada faedah yang boleh dikecapi melainkan retorik semata-mata.

Laungan Allahuakbar sering didengari dan ia memang mengusik jiwa. Namun di sebalik laungan itu, pemimpin Pas masih lagi berpeluk tubuh melihat kegagalan mereka melunaskan janji menjadikan rakyat Kelantan semakin maju.

Bila saja mendengar berita bahawa Ketua Audit Negara menegur Kerajaan Kelantan yang banyak kegagalan daripada kejayaan, terutama soal fardhu kifayah dengan membina rumah mampu milik serta keperluan air yang hanya mencukupi untuk golongan tinggi, saya kira sudah sampai masanya rakyat buat pilihan terbaik untuk menuju masa depan lebih cemerlang.

Untuk mendengar alasan pemimpin Pas jauh sekali – kerana ia adalah satu bentuk teguran yang sememangnya adil (saya kira) dan Nik Abdul Aziz perlu terimanya secara rasional di sebalik kegagalan beliau dalam menyusun strategi kejayaan dan kemajuan buat negeri tercinta.

Di mana wang peruntukan sebanyak RM19 juta di bawah Rancangan Malaysia Kesembilan untuk bina rumah mampu milik dan apa yang saya baca dalam alporan ia sepatutnya membabitkan 838 unit rumah.

Dalam tempoh RMK-9 tiada langsung projek RAKR dibina sebagaimana yang dirancang malah pembinaan projek sambungan RMK-8 secara usaha sama melibatkan dua blok pangsapuri yang mempunyai 160 RAKR di Wakaf Mek Zainab tidak dapat disiapkan dalam tempoh yang ditetapkan.

Sebanyak 56 daripada 100 unit rumah yang dibina di RAKR Gaal, Pasir Puteh belum dapat dijual walaupun projek tersebut siap tahun 2007.

Sehingga akhir tahun 2010, tunggakan ansuran sewa beli dan sewa rumah berjumlah RM9.40 juta. Seramai 56 pembeli belum menjelaskan bayaran pembelian rumah secara terus berjumlah RM2.45 juta walaupun rumah tersebut diduduki/diserah kunci melebihi setahun.

Audit turut memberi pandangan bahawa kelemahan perancangan menyebabkan pelaksanaan projek RAKR di Kelantan tidak dapat dilaksanakan.

Kegagalan Kerajaan Negeri membina rumah sebagaimana yang dirancang menyebabkan rakyat memerlukan rumah kos rendah, tidak dapat memilikinya terutama bagi 1,913 pemohon yang berdaftar sehingga akhir tahun 2010.

Laporan itu turut menyatakan sepanjang tempoh perlaksanaan RAKR Kelantan (1976-2010) sebanyak 4,768 unit rumah dibina oleh kerajaan Negeri.

Daripada jumlah itu sebanyak 3,746 unit dibina untuk jualan secara sewa beli, 778 unit untuk jualan terus manakala 244 unit lagi untuk disewa.

Kajian juga mendapati kira-kira 400,000 rakyat negeri ini masih belum memiliki rumah. Kerajaan Pas Kelantan dalam tempoh 21 tahun memegang Kelantan tidak pernah membina rumah murah untuk rakyat malahan rumah yang dibangunkan di Kelantan kebanyakkannya bernilai RM150,000 ke atas, yang tidak mampu dibeli golongan berpendapatan rendah.

Bila kita lihat segala laporan ini – saya teringat kisah bahawa bagaimana Zoo Kuala Krai yang kecilpun tidak mampu dijaga rapi oleh Kerajaan Pas sedangkan itulah satu-satunya zoo yang wujud di Kelantan.

Jika kita renung perkara itu, memang benarlah mengapa Pas tidak mampu bina rumah untuk kesenangan rakyat kerana untuk memberi perlindungan kepada haiwan yang semakin pupus pun mereka (pemimpin Pas) tidak mampu.

Jadi, saya fikir perkataan Pas – Tiada Faedahnya sudah cukup untuk semua pemimpin parti itu berundur supaya dapat lihat rakyat Kelantan maju pada masa depan. Insyaallah….

Duis et ipsum ut elit varius viverra non a metus. Morbi quis nisi risus. Class aptent taciti sociosqu ad litora torquent per conubia nostra, per inceptos himenaeos. Vestibulum ut lacus luctus nunc fringilla mattis. Quisque tempus gravida dolor, a dictum nibh egestas aliquam. Mauris hendrerit magna ac neque ornare quis mattis turpis blandit. Nulla facilisi. Sed aliquet sollicitudin velit, eget cursus justo venenatis et. Praesent sit amet velit lorem, ut tincidunt ipsum. Nullam aliquam enim nec nibh consectetur et venenatis arcu rutrum.

Proin pharetra turpis eu lacus feugiat iaculis. In id nisi vitae sapien dictum semper. Mauris consequat sapien non nisl tincidunt tristique. Nullam felis odio, luctus nec consequat id, ornare sit amet orci. Donec purus lectus, imperdiet sit amet scelerisque rhoncus, luctus vitae libero. Maecenas molestie gravida lorem at fringilla. Integer porttitor magna vel nibh suscipit scelerisque. Quisque fermentum pulvinar ipsum, id sagittis dolor pellentesque vitae. Nullam eget elit nisi, ut dignissim felis.

BLOG <b>KELANTAN</b>: 03 <b>di</b> dabong - Google Blog Search

Posted: 01 May 2012 03:26 PM PDT

URL Sumber Asal :-

Sukosensei Catatan Perjalanan: Sampai <b>di</b> Stesen Keretapi <b>Dabong</b>

Posted: 07 Mar 2012 02:35 AM PST

Pengalaman bermalam di dalam keretapi yang mengambil masa perjalanan selama 12 jam sesuatu yang menarik walaupun agak mengerikan tetapi itulah pengalaman yang tidak mungkin kita perolehi jika tidak berhasrat menakluki Gunung Stong. Saya setuju dengan sahabat saya kamarul, 'tak terasa tiba-tiba je sampai"

abang ingat kampung ye bang

Keretapi sinaran Wau dari Kuala Lumpur sampai tepat di Stesen Dabong pada 8.45 pagi. Landasan keretapi melintasi kawasan Dabong dan berhenti di Stesen Keretapi Dabong. Dabong ialah sebuah pekan kecil yang terletak di Gua Musang, Kelantan. Pekan ini terletak sejauh kira-kira 155 km dari Kota Bharu, ibu negeri Kelantan. Tempat lain yang berhampiran ialah Kemubu, Kuala Geris, Bukit Abu dan Kampung Durian Badak.

Kawasan ini dikelilingi oleh bukit-bukau di utara, selatan, barat dan timur. Di barat daya terletaknya Gunung Stong ( 1422m ). Sungai yang mengalir di Dabong ialah Sungai Galas. Dari Dabong anda boleh pergi ke Gua Musang, Poring dan Cameron Highland melalui jalan raya yang agak sempit dan bahaya. Dabong terkenal di kalangan pelawat sebagai pintu masuk ke destinasi-destinasi ekopelancongan di Kelantan.


Sampai di Stesen Keretapi Pekan Dabong
Sekolah Menengah Kebangsaan Dabong

Kereta sapu atau Van sedia menunggu untuk membawa para pendaki ke Stong resort kira-kira 7 km dari Pekan Dabong. Tiket setiap seorang untuk perjalanan sehala ialah sebanyak RM3.00

video

Pekan Dabong walaupun merupakan pekan utama dan pusat pentadbiran bagi Majlis Daerah Dabong, namun dari segi kemudahan infrastruktur ianya agak ketinggalan berbanding dengan tempat-tempat lain. Pekan ini yang terletak kira-kira 85 kilometer dari bandar Kuala Krai dan 155 kilometer dari bandar Kota Bharu boleh dihubungi melalui jalan raya, keretapi dan sungai.
Jalan utama yang terdapat di sini ialah:
Jalan Dabong – Sungai Sam
Jalan Dabong – Kemubu (masih belum tar)
Jalan Jelawang – Gua Musang>
Jalan Jelawang – Jeli
Hasil penilaian audit, didapati bahawa Taman Hutan Negeri Stong dikategorikan pada Peringkat Nasional (58.4%)
 

BLOG KELANTAN

Copyright 2010 All Rights Reserved