ads

Jumaat, 30 November 2012

03 di kuala krai - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di kuala krai - Google Blog Search


Lombong Emas <b>Di Kuala Krai</b> sedia di pajakkan.

Posted: 29 Nov 2012 10:58 PM PST

Assalamualaikum dan Hello,

Ada berita baik untuk mereka/ syarikat yg serius dalam mengusahakan pernigaan Emas.

Kerajaan negeri telah bersetuju menyerahkan hak pajakkan melombong.. "Lombong emas" Di mukim Kuala Krai .harganya cukup berbaloi memandangkan harga emas kian naik sekarang dan emas adalah pelaburan terbaik masakini.

Ini detailsnya:

Pajakan Lombong Tanah Kuala Krai - owned by Kerajaan Negeri Kelantan
Luas/ size: 224.6 hektar
Tempoh melombong: 4 tahun dr tarikh pajaakan melombong didaftarkan.
Harga: RM33juta.

Terbuka pada syarikat2 @ individu .

Serius??

Sila contact saya, wakil syarikat pentadbir tnh akan menerangkan segala perincian dan proposal yang lengkap dan yg telah diluluskan oleh kerajaan negeri.

Syila
0133440865/0129739115

03 di chiku - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di chiku - Google Blog Search


DIALOG RAKYAT: Peneroka Kesedar Lebir dilulus geran tanah

Posted: 29 Nov 2012 03:22 PM PST


KOTA BHARU: Setelah tinggal di kawasan rancangan kemajuan tanah Lembaga Kemajuan Kelantan Selatan (Kesedar) sejak 1980-an, akhirnya impian peneroka mendapat geran hak milik tanah menjadi kenyataan.

Seramai 86 peneroka Kesedar Lebir Gua Musang dilulus surat hak milik tanah pada mesyuarat Exco kerajaan negeri semalam.

Pengerusi Jawatankuasa Perancangan Ekonomi, Kewangan dan Kebajikan, Datuk Husam Musa berkata, mesyuarat Exco juga turut meluluskan bagi mengazet Akta Tanah di bawah Seksyen 5 di bawah Akta Penempatan Beramai-Ramai (GSA 1960).

"Ia bertujuan memberikan hak milik kepada peneroka-peneroka di Felda Chiku 1 dan Felda Chiku 2 membabitkan kawasan seluas 1,291.06 hektar.

"Dengan menggazetkan akta tanah tersebut, peluang untuk memberikan hak milik kepada mereka yang terlibat di Felda Chiku 1 dan Felda Chiku 2 dapat dilaksanakan," ujarnya selepas mesyuarat Exco.

Pada pertengahan tahun ini kerajaan negeri juga menyampaikan geran lot rumah dan kebun kepada peneroka serta penduduk bukan Islam yang tinggal di Gua Musang pada satu majlis yang diadakan di Dewan Sivik.

Sebelum itu pemimpin Umno menghasut dan cuba menghalang peneroka mengisi borang dan membayar premium tanah pada kadar yang minimum bagi membolehkan mereka mendapat geran hak milik tanah.

Dan sekarang peneroka bakal mendapat geran tersebut seperti dijanjikan kerajaan negeri tanpa termakan hasutan pemimpin Umno.

Husam berkata, geran-geran tersebut akan diberikan kepada peneroka dalam masa terdekat ini.

03 di rantau panjang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di rantau panjang - Google Blog Search


Cinta Travel: KAWASAN BEBAS CUKAI <b>RANTAU PANJANG</b>

Posted: 27 Nov 2012 11:09 PM PST


RANTAU PANJANG, KELANTAN

Mengenai Rantau Panjang

Bandar Rantau Panjang adalah terletak bersempadan dengan Sungai Golok, Thailand merupakan pintu keluar – masuk dan pusat membeli belah yang utama di Jajahan Pasir Mas khususnya dan Negeri Kelantan amnya. Jaraknya hanya 25 km dari bandar Pasir Mas dan 40 km dari bandar Kota Bharu.
Rantau Panjang merupakan tempat kawasan bebas cukai yang kedua di Kelantan selepas Pengkalan Kubor Tumpat Kelantan. Bagi mereka yang gemar membeli belah barang-barang seperti pakaian, periuk, pinggang mangkuk, set tilam, dan sebagainya disini lah syurga membeli belah terbesar di Pantai Timur.
 
 Kemudahan Di Rantau Panjang
Bagi mereka yang baru saja menjejak kaki ke Rantau Panjang, tidak perlu risau mengenai kemudahan awam yang terdapat disini. Dari segi tempat letak kereta Majlis Daerah Pasir Mas menyediakan tempat yang lapang untuk meletakkan kereta dan bas persiaran/pelancongan. Kemudahan seperti surau dan tandas juga di sediakan di kawasan sekitar Pekan Rantau Panjang ini. Kemudahan seperti bank juga terdapat seperti ATM (Mybank). Jadi musim sekolah ini merupakan peluang bagi mereka yang gemar bercuti untuk membeli belah sambil makan angin di negeri Cik Siti Wan Kembang.
 
Masjid Yang Unik berlatar belakangkan pembinaan masjid di cina juga dibina di Pekan Rantau Panjang ini.

di negeri kelantan - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

di negeri kelantan - Google Blog Search


Epal Merah Epal Hijau: PAMERAN <b>DI</b> ISTANA <b>NEGERI KELANTAN</b>

Posted: 21 Nov 2012 06:57 PM PST

Bersempena dengan hari keputraan sultan negeri kelantan 2 minggu lepas,
pihak dieorang ade buat pameran khas di istana negeri..
pes time aku masuk istana..
cantik sangat,banyak booth dibuka contohnya macam booth
pahlawan-pahlawan negeri kelantan,
booth tulisan khad..

tapi yang lagi menarik kat dalam istana tu,dioerang ade buat sejarah nabi muhammad SAW,
siap ade buat model rumah rasullullah lagi...ade tunjukkan pedang-pedang sahabat nabi...cantik dan besar..tapi sayangnya kat dalam ni xleh nak ambik gambar..

dah la bnyak aktiviti dibuat dalam tu kecuali hari jumaat je yang tak de aktiviti..
Sapa-sapa yang nak berkunjung ke istana negeri,sila la berbuat demikian dengan cepat sebabnya
pameran tu dibuka sampai akhir bulan ni je,kalau tak salah date la..
bila lagi nak masuk istanakan...

Jom datanglah beramai-ramai sebelum terlambat.




03 di perupok - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di perupok - Google Blog Search


Video - Alwi Dedah Harta Puak Abu Nawas <b>Di</b> Kelantan <b>...</b>

Posted: 29 Nov 2012 10:00 PM PST

Perjuangan dasar Islam khasnya perlaksanaan hukum hudud gagal, namun perjuangan untuk mengtekedarah adalah seperti berikut:

* Dato' Nik Aziz Nik Mat dapat Lot 51 di kawasan Relai, Gua Musang bernilai RM40,000 pada 20 Disember 2000

* Dato' Abdul Halim Abdul Rahman dapat Lot 99 di kawasan Relai, Gua Musang bernilai RM45,000 pada 18 Disember 2000

* Datin Aminah Abdullah (isteri Abdul Halim) dapat Lot 100 di kawasan Relai, Gua Musang bernilai RM45,000

* Ahlaami Abdul Halim (anak perempuan Timbalan Menteri Besar) dapat Lot 101 di kawasan Relai, Gua Musang bernilai RM45,000

* Adlina Abdul Halim (anak perempuan Timbalan Menteri Besar) dapat Lot 102 di kawasan relai, Gua Musang bernilai RM45,000

* YB Zulkifli Yaakob (ADUN Sungai Durian) dapat Lot 105 di kawasan Relai, Gua Musang bernilai RM44,000

* YB Abdullah Yaakub (ADUN Air Lanas) dapat Lot B08 di kawasan Jeli bernilai RM25,000

* YB Hanafi Daud (ADUN Chetok) dapat Lot B34 di kawasan Jeli bernilai RM20,000

* YB Omar Muhammad (ADUN Perupok) dapat Lot B35 di kawasan Jeli bernilai RM36,000

* YB Nasharuddin Daud (ADUN Meranti) dapat Lot A120 di kawasan Jeli bernilai RM20,000

* YB Mohamed Affandi dapat Lot 19 di kawasan Lojing Dua bernilai RM38,000

* Penceramah Pas, Razak Abas  dapat Lot 37 di kawasan Jeli bernilai RM35,000

* Pengurus Besar PKINK Hanifa Ahmad dapat Lot 23 di kawasan Jeli bernilai RM35,000 pada Disember 1997, dan

* Timbalan Pengurus Besar PKINK Wan Adnan Abdul Kadir dapat dua lot termasuk Lot 39 bernilai RM45,000 pada Disember 2000.


'Membangun Bersama Isle dibawah kepimpinan penyangak'

03 di kelaboran - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di kelaboran - Google Blog Search


SK <b>Kelaboran</b>: ISU PENDIDIKAN : KSSR KURANGKAN TEKANAN <b>...</b>

Posted: 06 Oct 2012 08:47 AM PDT


Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR) yang bermula tahun ini adalah transformasi dilakukan Kementerian Pelajaran bagi memastikan sistem pelajaran negara setanding piawaian global.  KSSR menggantikan Kurikulum Bersepadu Sekolah Rendah (KBSR) yang dilaksanakan sejak 1993 mempunyai beberapa penambahbaikan dengan menjadikan kurikulum negara maju sebagai rujukan. Antara pembaharuan dilaksanakan adalah menerapkan elemen kreativiti dan inovasi, keusahawanan, teknologi maklumat dan komunikasi dalam pengajaran dan pembelajaran (P&P). Fokus 3M iaitu membaca, menulis dan mengira yang dilaksanakan sejak KBSR ditambah dengan satu lagi aspek iaitu menaakul menjadikannya 4M.
Guru Besar Sekolah Kebangsaan (SK) Taman Bukit Maluri, Saadun Kasim, berkata KSSR masih mengekalkan prinsip KBSR dengan mempunyai penambahbaikan iaitu menggunakan pendekatan bersepadu, perkembangan individu secara menyeluruh, pendidikan sama rata untuk semua murid serta pendidikan seumur hidup.  Beliau yang juga Yang Di Pertua Majlis Guru Besar Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, berkata kurikulum itu turut bersandarkan enam tunjang iaitu komunikasi, perkembangan fizikal dan estetika, kemanusiaan, keterampilan diri, sains dan teknologi serta kerohanian, sikap dan nilai.  Pembaharuan lain diperkenalkan KSSR adalah Sistem Pentaksiran Pendidikan Kebangsaan (SPPK) dengan matlamat mengurangkan tekanan peperiksaan awam, memperkukuh Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS), memperbaiki pembelajaran murid, pentaksiran holistik dan berterusan serta membina modal insan dengan lebih berkesan.
Ada lima kaedah pentaksiran dilaksanakan melalui SPPK iaitu pentaksiran aktiviti jasmani, sukan dan kokurikulum, pentaksiran sekolah, pentaksiran psikometrik, peperiksaan pusat serta pentaksiran pusat. Di bawah pentaksiran sekolah, setiap sekolah bertanggungjawab melaksanakan sistem pentaksiran sendiri yang dirancang dan diperiksa guru membabitkan murid, ibu bapa dan organisasi luar yang dipecahkan kepada dua iaitu pentaksiran formatif dan pentaksiran sumatif.  Pentaksiran formatif membabitkan proses sepanjang pembelajaran murid menggunakan pelbagai kaedah dalam melapor maklumat selain membuat penilaian sama ada bertulis atau verbal mengenai cara meningkatkan pembelajaran murid.  Guru tidak dibenar membandingkan murid serta meletakkan skala yang menunjukkan kedudukan mereka seperti digunakan sebelum ini.

Pentaksiran sumatif dilakukan pada hujung pembelajaran dengan membuat pertimbangan dan penilaian prestasi murid dalam meneruskan pembelajaran. Maklumat itu dalam bentuk kualitatif atau kuantitatif mengikut standard ditetapkan sekolah. Pembaharuan lain ialah segala perkembangan murid dapat dipantau apabila hasil kerja mereka termasuk ujian dan peperiksaan disimpan dalam portfolio. Dokumen itu merekodkan kegiatan dan pencapaian murid sepanjang sesi persekolahannya untuk rujukan guru dan ibu bapa.  Portfolio adalah kaedah pengumpulan hasil kerja murid yang sistematik dan menjadi bukti perkembangan murid sepanjang tempoh pembelajarannya. Dokumen ini dibahagikan kepada dua iaitu portfolio perkembangan dan pameran.  Portfolio perkembangan menunjukkan perkembangan pembelajaran murid dari semasa ke semasa, membantu guru memantau perkembangan dan membuat pentaksiran serta membolehkan murid melakukan penilaian kendiri dalam menetap matlamat yang hendak dicapai.
Dokumen itu turut membolehkan semua pihak termasuk ibu bapa menilai perkembangan pembelajaran anak dengan tepat, mengesan kekuatan atau kelemahan murid secara berterusan serta mengenal pasti bakat dan minat murid.  Portfolio pameran mempamerkan tahap penguasaan dan pencapaian murid pada akhir tempoh pembelajaran mereka selain sebagai bahan bukti untuk rujukan dan penilaian akan datang, memberi maklumat aptitud murid kepada guru yang akan mengajarnya pada tahun berikutnya serta dijadikan penilaian untuk pemberian penghargaan.  Guru Penyelaras PBS SK Taman Bukit Maluri, Cheong Oi Lai, berkata pendekatan baru ini membolehkan guru menilai murid dengan lebih berkesan dan teratur.  Katanya, portfolio memudahkan guru menyemak rekod pembelajaran murid serta mengetahui kelemahan mereka dan cara mengatasinya. "Pengukuran tahap pembelajaran murid kini dapat dilakukan menerusi standard prestasi yang berupaya menentukan tahap penguasaan mereka mengikut band bermula dari satu hingga enam.
"Setiap band memiliki penilaian bermula band satu bermaksud murid tahu, band dua (tahu dan faham), band tiga (tahu, faham dan boleh buat), band empat (tahu, faham dan boleh buat dengan beradab), band lima (tahu, faham dan boleh buat dengan beradab terpuji) serta band enam (murid tahu, faham dan boleh buat dengan beradab mithali," katanya. Beliau berkata, band satu peringkat paling asas dan menjadi kayu ukur sama ada murid berjaya menguasai sukatan pembelajaran atau tidak sebelum beralih ke band berikutnya.  Ia memberi ruang kepada guru untuk mengetahui dengan lebih mendalam kebolehan murid mengikuti pembelajaran dalam kelas dan mencari jalan penyelesaian untuk mengatasi kelemahan mereka.
Guru Besar SK Bukit Damansara, Zarina Jamil, berkata walaupun ujian bertulis masih dijalankan seperti dulu, proses penilaian KSSR mengambil kira kemahiran insaniah dan kebolehan yang ditonjolkan murid dalam kelas. "Guru perlu memahami etika perguruan, jujur dalam tugas dan tidak boleh melebihkan murid tertentu demi kepentingan peribadi," katanya mengulas mengenai kaedah penilaian murid.  Naib Yang Dipertua Persatuan Ibu Bapa dan Guru SK Bukit Damansara, Datuk Mohd Nadzli Othman, berkata, oleh sebab sebahagian proses penilaian dilakukan oleh sekolah, murid akan berusaha untuk bersaing dengan rakan lain untuk menunjukkan prestasi yang terbaik di samping meningkatkan pencapaian mereka. Katanya, mereka akan bersaing dengan murid lain untuk menunjukkan prestasi yang terbaik di samping meningkatkan pencapaian mereka.
Kesimpulannya, pengenalan KSSR menggantikan KBSR bermula tahun ini membabitkan murid Tahun Satu adalah inisiatif memperkasa modal insan negara.

03 di pulau melaka - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di pulau melaka - Google Blog Search


Adiza saidi: SINGGAH <b>DI PULAU MELAKA</b>.

Posted: 27 Oct 2012 05:40 PM PDT

pulau melaka yang terletak di utara bandar kota baru bersempadan dengan
kampong kedai lalat dengan kota jembal adalah sinonim bagi takyat kelantan.
di hari raya kedua tahun ini aku berkesempatan singgah untuk bergambar kenangan
buat anakcucu ku di hari mendatang bahawa inilah rumah IDOLA KU.

Khamis, 29 November 2012

03 di pasir puteh - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di pasir puteh - Google Blog Search


Warga emas mati disamun, bunuh <b>di Pasir Puteh</b> | Budu Masin

Posted: 04 Sep 2012 06:31 PM PDT

ANGGOTA polis mengusung mayat Wan Kelthom yang ditemui mati di rumahnya di Kampung Jeram, Pasir Puteh semalam.

PASIR PUTEH – Tanda tanya seorang anak mengenai ibunya yang tidak kembali semula ke majlis rumah terbukanya setelah pulang mengambil senduk dan sudip di rumahnya terjawab apabila warga emas itu ditemui mati dibunuh dengan kesan kecederaan di kepala di rumahnya di Kampung Jeram di sini petang semalam.

Mayat mangsa, Wan Kelthom Wan Husin (gambar kecil), 68, ditemui cucunya, Nik Mohamad Irham Razali, 13, kira-kira pukul 1 petang selepas diarahkan oleh ibunya, Raja Zailah Raja Hussin, 40, supaya ke rumah mangsa setelah warga emas itu pulang ke rumahnya pada pukul 10 pagi. Jarak antara rumah Raja Zailah dari rumah mangsa kira-kira 100 meter.

Mangsa, guru al-Quran yang tinggal berseorangan dipercayai mati dipukul dengan objek keras di kepala dan turut disamun apabila gelang bernilai RM4,000 yang dipakai mangsa dilarikan.

Timbalan Ketua Polis Kelantan, Datuk Mazlan Lazim berkata, mangsa sebelum itu menghadiri majlis rumah terbuka di rumah Raja Zailah sebelum pulang ke rumahnya kira-kira pukul 10 pagi.

Menurutnya, kejadian tersebut disedari keluarga mangsa setelah Raja Zailah menyuruh cucunya, Nik Mohamad Irham mencari neneknya.

"Nik Mohamad Irham bergegas ke rumah neneknya tetapi mendapati tingkap serta pintu depan rumah neneknya itu berkunci.

"Bagaimanapun, pintu belakang rumah dalam keadaan terbuka lalu dia menuju ke bilik neneknya.

"Sebaik membuka pintu bilik, Irham mendapati neneknya berada dalam keadaan tidak sedarkan diri di atas lantai dengan kepalanya berlumuran darah," katanya kepada pemberita pada sidang akhbar di Ibupejabat Polis Kontinjen (IPK) Kelantan di sini semalam.

" ); (function() { var nn = document.createElement('script'); nn.type = 'text/javascript'; nn.src = 'http://synad2.nuffnang.com.my/lr.js'; var s = document.getElementsByTagName('script')[0]; s.parentNode.insertBefore(nn, s.nextSibling); })();

03 di chiku - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di chiku - Google Blog Search


Peneroka Kesedar Lebir dilulus geran tanah « Persada

Posted: 29 Nov 2012 05:07 PM PST

KOTA BHARU: Setelah tinggal di kawasan rancangan kemajuan tanah Lembaga Kemajuan Kelantan Selatan (Kesedar) sejak 1980-an, akhirnya impian peneroka mendapat geran hak milik tanah menjadi kenyataan.

Seramai 86 peneroka Kesedar Lebir Gua Musang dilulus surat hak milik tanah pada mesyuarat Exco kerajaan negeri semalam.

Pengerusi Jawatankuasa Perancangan Ekonomi, Kewangan dan Kebajikan, Datuk Husam Musa berkata, mesyuarat Exco juga turut meluluskan bagi mengazet Akta Tanah di bawah Seksyen 5 di bawah Akta Penempatan Beramai-Ramai (GSA 1960).

"Ia bertujuan memberikan hak milik kepada peneroka-peneroka di Felda Chiku 1 dan Felda Chiku 2 membabitkan kawasan seluas 1,291.06 hektar.

"Dengan menggazetkan akta tanah tersebut, peluang untuk memberikan hak milik kepada mereka yang terlibat di Felda Chiku 1 dan Felda Chiku 2 dapat dilaksanakan," ujarnya selepas mesyuarat Exco.

Pada pertengahan tahun ini kerajaan negeri juga menyampaikan geran lot rumah dan kebun kepada peneroka serta penduduk bukan Islam yang tinggal di Gua Musang pada satu majlis yang diadakan di Dewan Sivik.

Sebelum itu pemimpin Umno menghasut dan cuba menghalang peneroka mengisi borang dan membayar premium tanah pada kadar yang minimum bagi membolehkan mereka mendapat geran hak milik tanah.

Dan sekarang peneroka bakal mendapat geran tersebut seperti dijanjikan kerajaan negeri tanpa termakan hasutan pemimpin Umno.

Husam berkata, geran-geran tersebut akan diberikan kepada peneroka dalam masa terdekat ini.

//harakahdaily

03 di manek urai - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di manek urai - Google Blog Search


Kejatuhan PAS & PR Bermula Dari Selatan | MYKMU.NET: DEMI <b>...</b>

Posted: 28 Nov 2012 04:00 AM PST

November 28, 2012   ·   1 Comments

pkrdap-buli-pas

Lebih tiga tahun lalu yakni pada 14 Julai 2009 seluruh negara tertumpu pada satu pertarungan sengit membabitkan pertembungan satu lawan satu diantara BN dan PAS dalam Pilihanraya Kecil (PRK) DUN Manek Urai, Kuala Krai Kelantan.

Persaingan sengit yang berpusat di Selatan Kelantan itu walaupun berpihak kepada PAS namun kemenangan yang diperolehinya terlampau tipis hanya dengan kelebihan 65 undi sahaja berbanding 1,352 undi majoriti yang PAS perolehi pada PRU 12 2008.

Bermula dari situ gema kebangkitan Gelombang Merah semakin dirasai sementara di masa yang sama riak resah kerisauan semakin mencengkam kepimpinan PAS di Kelantan.

Kira-kira empat bulan kemudiannya atau lebih tepat lagi pada 4 November 2009, sekali lagi Selatan Kelantan menjadi pentas tumpuan ramai apabila berlaku pertembungan kali kedua membabitkan BN dan PAS, kali ini berlangsung di DUN Galas, Gua Musang.

Semasa PRK Manek Urai PAS hanya sekadar menang nyawa-nyawa ikan, di PRK DUN Galas pula berikutan semarak Gelombang Merah yang dipelopori UMNO semakin mendapat tempat di hati rakyat, akhirnya menyebabkan PAS tewas terduduk dengan majoriti 1,190 undi.

Kebetulannya baik di PRK Manek Urai mahupun Galas yang lokasinya terletak di Selatan Kelantan ini, kedua-duanya menyaksikan undi sokongan untuk PAS semakin merosot sekalipun jentera pilihanrayanya didokong kuat oleh jentera PR dari PKR dan DAP.

Manakala di pihak BN pula jelas menunjukkan peningkatan undi sokongan yang amat ketara berikutan kembalinya sebahagian penyokong UMNO yang sebelumnya berpaling tadah pada PRU 2008 disamping meningkatnya kesedaran rakyat terhadap kelemahan urus tadbir Menteri Besar Kelantan, Nik Aziz Nik Mat.

Satu perkara yang agak menarik, kejatuhan PAS di Kelantan pada akhir dekad 70-an dulu juga bermula dari Selatan Kelantan berikutan kebangkitan rakyat negeri ini membantah pelbagai penyelewengan konsesi kayu balak yang telah dilakukan oleh pemimpin PAS dan kroni mereka.

Antaranya termasuklah melibatkan tanah seluas 350,000 ekar tanah di yang digadaikan kepada syarikat Timber & Mine dari Singapura untuk tujuan pembalakan.

Selain itu, faktor protes oleh penyokong bekas MB PAS Kelantan, Muhammad Nasir yang di pecat dari PAS kerana sikap mesranya dengan pemimpin UMNO pula kemudiannya menambah parah yang akhirnya menyumbang kepada kembalinya BN menguasai Kerajaan Negeri.

Jika dilihat pada senario di atas, kelihatan coraknya hampir sama. Tidak mustahil kejatuhan PAS di Kelantan akan bermula dari Selatan dengan mengambil semangat kebangkitan rakyat sebagaimana diterjemahkan dalam PRK Manek Urai dan Galas.

Sementelah lagi, sebahagian besar rakyat Kelantan semakin sedar kewujudan utama Ladang Rakyat di Gua Musang dan Kuala Krai yang membabitkan keluasan tanah lebih 80,000 ekar sebenarnya berkait rapat dengan konsesi pembalakan yang hanya menguntungkan syarikat Cina DAP dan Cina Singapura yang mempunya hubungan rapat dengan kepimpinan PAS Kelantan.

Sementara itu, dalam konteks politik nasional pula, tika ini PR kelihatan begitu memfokuskan tumpuan mereka ke arah selatan tanahair yakni Johor dengan andaian mereka berpeluang memperalatkan masyarakat Cina untuk menyokong PR dalam PRU 13.

Namun melihatkan kesepaduan sokongan yang diterjemahkan oleh rakyat Johor semasa PRK DUN Tenang di mana menyaksikan undi sokongan untuk BN dari majoriti orang Melayu Islam, Cina dan India semakin meningkat naik, jelas sekali PR bakal menghadapi kesukaran untuk mengekalkan 7 kerusi yang mereka miliki apatah lagi menawan kerusi lain.

Di antara Kelantan dan Johor pula, kedua-dua negeri ini menampilkan satu percanggahan pendirian PR yang ketara di mana, mereka sepakat menyokong pembinaan kilang Petrokimia yang disarankan dibina di Bachok Kelantan, sedangkan di Johor pula pakatan pembangkang begitu lantang menentang pembinaan kilang Petrokimia di Pengerang atas nama penjagaan alam sekitar dan tanah rakyat

Kontradiks sebegini menampakkan agenda perjuangan PR lebih banyak menambah keraguan besar dalam fikiran rakyat apatah apabila ia dilakukan oleh kepimpinan PR dan NGO proksinya hasil dari pembiayaan dan hasutan kiasu Singapura.

Johor adalah nadi kekuatan UMNO dan jantung hati BN malah budaya rakyatnya agak berbeza walau berlainan agama dan bangsa, lagi kuat ia diasak lagi rapat kesepaduan rakyat menentang anasir adu domba pembangkang, sebagaimana dibuktikan melalui PRK DUN Tenang.

Baik senario Selatan Kelantan mahupun Selatan tanahair yang membabitkan negeri Johor, kedua-duanya juga berkongsi satu rumusan, kejatuhan PAS di Kelantan dan kemusnahan PR pada PRU 13 tidak syak lagi akan bermula dari Selatan.

By


Omegay: Persemadian terakhir fuckatan dan PAS <b>di</b> selatan - Dimensi

Posted: 28 Nov 2012 08:30 PM PST


Lebih tiga tahun lalu yakni pada 14 Julai 2009 seluruh negara tertumpu pada satu pertarungan sengit membabitkan pertembungan satu lawan satu diantara BN dan PAS dalam Pilihanraya Kecil (PRK) DUN Manek Urai, Kuala Krai Kelantan.
Persaingan sengit yang berpusat di Selatan Kelantan itu walaupun berpihak kepada PAS namun kemenangan yang diperolehinya terlampau tipis hanya dengan kelebihan 65 undi sahaja berbanding 1,352 undi majoriti yang PAS perolehi pada PRU 12 2008.
Bermula dari situ gema kebangkitan Gelombang Merah semakin dirasai sementara di masa yang sama riak resah kerisauan semakin mencengkam kepimpinan PAS di Kelantan.
Kira-kira empat bulan kemudiannya atau lebih tepat lagi pada 4 November 2009, sekali lagi Selatan Kelantan menjadi pentas tumpuan ramai apabila berlaku pertembungan kali kedua membabitkan BN dan PAS, kali ini berlangsung di DUN Galas, Gua Musang.
Kebetulannya baik di PRK Manek Urai mahupun Galas yang lokasinya terletak di Selatan Kelantan ini, kedua-duanya menyaksikan undi sokongan untuk PAS semakin merosot sekalipun jentera pilihanrayanya didokong kuat oleh jentera PR dari PKR dan DAP.
Manakala di pihak BN pula jelas menunjukkan peningkatan undi sokongan yang amat ketara berikutan kembalinya sebahagian penyokong UMNO yang sebelumnya berpaling tadah pada PRU 2008 disamping meningkatnya kesedaran rakyat terhadap kelemahan urus tadbir Menteri Besar Kelantan, Nik Aziz Nik Mat.
Satu perkara yang agak menarik, kejatuhan PAS di Kelantan pada akhir dekad 70-an dulu juga bermula dari Selatan Kelantan berikutan kebangkitan rakyat negeri ini membantah pelbagai penyelewengan konsesi kayu balak yang telah dilakukan oleh pemimpin PAS dan kroni mereka.
Antaranya termasuklah melibatkan tanah seluas 350,000 ekar tanah di yang digadaikan kepada syarikat Timber & Mine dari Singapura untuk tujuan pembalakan.
Jika dilihat pada senario di atas, kelihatan coraknya hampir sama. Tidak mustahil kejatuhan PAS di Kelantan akan bermula dari Selatan dengan mengambil semangat kebangkitan rakyat sebagaimana diterjemahkan dalam PRK Manek Urai dan Galas.
Sementelah lagi, sebahagian besar rakyat Kelantan semakin sedar kewujudan utama Ladang Rakyat di Gua Musang dan Kuala Krai yang membabitkan keluasan tanah lebih 80,000 ekar sebenarnya berkait rapat dengan konsesi pembalakan yang hanya menguntungkan syarikat Cina DAP dan Cina Singapura yang mempunya hubungan rapat dengan kepimpinan PAS Kelantan.
Sementara itu, dalam konteks politik nasional pula, tika ini PR kelihatan begitu memfokuskan tumpuan mereka ke arah selatan tanahair yakni Johor dengan andaian mereka berpeluang memperalatkan masyarakat Cina untuk menyokong PR dalam PRU 13.
Namun melihatkan kesepaduan sokongan yang diterjemahkan oleh rakyat Johor semasa PRK DUN Tenang di mana menyaksikan undi sokongan untuk BN dari majoriti orang Melayu Islam, Cina dan India semakin meningkat naik, jelas sekali PR bakal menghadapi kesukaran untuk mengekalkan 7 kerusi yang mereka miliki apatah lagi menawan kerusi lain.
Di antara Kelantan dan Johor pula, kedua-dua negeri ini menampilkan satu percanggahan pendirian PR yang ketara di mana, mereka sepakat menyokong pembinaan kilang Petrokimia yang disarankan dibina di Bachok Kelantan, sedangkan di Johor pula pakatan pembangkang begitu lantang menentang pembinaan kilang Petrokimia di Pengerang atas nama penjagaan alam sekitar dan tanah rakyat
Kontradiks sebegini menampakkan agenda perjuangan PR lebih banyak menambah keraguan besar dalam fikiran rakyat apatah apabila ia dilakukan oleh kepimpinan PR dan NGO proksinya hasil dari pembiayaan dan hasutan kiasu Singapura.
Johor adalah nadi kekuatan UMNO dan jantung hati BN malah budaya rakyatnya agak berbeza walau berlainan agama dan bangsa, lagi kuat ia diasak lagi rapat kesepaduan rakyat menentang anasir adu domba pembangkang, sebagaimana dibuktikan melalui PRK DUN Tenang. 
Baik senario Selatan Kelantan mahupun Selatan tanahair yang membabitkan negeri Johor, kedua-duanya juga berkongsi satu rumusan, kejatuhan PAS di Kelantan dan kemusnahan PR pada PRU 13 tidak syak lagi akan bermula dari Selatan. - Beruang Biru

03 di wakaf bharu - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di wakaf bharu - Google Blog Search


Kota <b>Bharu</b>, Kelantan - Thai Food @ Chengmai Restaurant, <b>Wakaf</b> <b>...</b>

Posted: 29 Nov 2012 06:57 AM PST

Scenes Around Kota Bharu Town

Remember this post? When I embarked on a partial food tour (I was working, remember?) to Kota Bharu, Kelantan back in March this year. Fast forward 8 months later, and the state has become even more famous than before! Though for all the absurd reasons played out due to raging political wars between opposing factions.

Let's leave the circus to the clowns.

Ayam percik, nasi dagang, solok lada, White House kopitiam, Pasar Besar Siti Khadijah, Wakaf Bharu, Satay Malaysia and Siamese temples? Checked. So what else have I missed? PLENTY.

Grand River View Hotel @ Kota Bharu

Grand River View Hotel @ Kota Bharu may not be positioned in the most strategic location yet within walking distance to some tourist spots like Pasar Besar Siti Khadijah and the many attractions around this part of town.

Deluxe Room @ Grand River View, Kota Bharu

Swimming Pool & Palm Trees

D' Brasserie @ Grand River View Hotel

More importantly, the hotel offers the pleasure of a sunset view shimmering beyond the river of Kelantan; every evening at around 6.30pm from the comfort of the lounge, or you can walk along the paved banks of the river.

We spent the night in Grand River View (GRV) Hotel (about RM200+ per room, corporate rate). No complaints, though I have not stayed in Renaissance Kota Bharu Hotel before, and seemingly that's the gold standard in town. The other hotel I have experienced staying in was New Pacific Hotel (www) which I personally felt was a far cry from the rest; in a negative way though.

The unobstructed view across the Kelantan river and accessibility to several places of interest within the vicinity rendered the hotel choice relevant, especially if you're not keen on driving out to far-fetched places.

Still, it's best to plan for your own transportation when in Kota Bharu; either rent-a-car at the airport (in the realms of RM80 for smaller cars to RM150 for sedans per day), or hire a cab (daily rates apply; depending on the hours and places you intend to fit into your itinerary). Public modes of transportation include town buses and cabs, however are not as convenient as you think as the number of cabs plying the roads is minimal as opposed to the larger towns in Peninsular Malaysia.

Window Panes from the Yesteryears

Retaining the old school charm of colour-frosted glass windows with steel panes; this building is situated adjacent to the hotel; named Lee Rubber Building.

Scenes Around Kota Bharu Town 2

The junction of Jalan Post Office Lama and Jalan Tengku Besar can be a terribly busy one to cross during peak times. Remember Capital Nasi Dagang? That insanely popular breakfast joint is located to the left of this picture. Within 5 minutes' walk from the hotel.

Ridel Hotel, Kota Bharu

Ridel Hotel is a more economical option with riverfront cafes running parallel on ground level. At this block named Pelangi Mall next to the newly-built Menara Tinjau (Observatory Tower) Tambatan Di Raja (picture below)

Menara Tinjau, Kota Bharu

Menara Tinjau Tamtaban Di Raja (Observatory Tower) along the banks of Sungai Kelantan, and the pier for ferries to Kampung Laut.

Reflections

War Memorial

Bank Kerapu aka Memorial Perang (World War II Memorial) (you can read the detailed bits on Virtual Malaysia) on Jalan Sultan

War Memorial 2

Side view of Bank Kerapu; from Jalan Post Office Lama. This road leads towards Pantai Cahaya Bulan (used to be named Pantai Cinta Berahi but of course …. if a lady cutting a guy's hair is prohibited, a beach named Passionate Love has to be a red light district, no?)

Merdeka Square

Padang Merdeka (Independence Field) sits between Jalan Tengku Besar and Jalan Sultan; halfway between Grand River View and Bank Kerapu (War Memorial). This was the infamous place where the British exhibited the body of a brave Kelantanese warrior; Tok Janggut (read about his story HERE in Malay)

Wooden House @ Merdeka Square

Padang Merdeka Kota Bharu

Dusk Is Approaching

The impressive Malay-inspired architectures of the landmarks in town deserve a walkabout even in the most unpleasant of weathers. Okay … try late afternoon before the sun sets and you shall be rewarded with sun-kissed shots like above. (side profile of Muhammadi Mosque)

Traditional Malay Architectures

Masjid Muhammadi @ Kota Bharu

Masjid Muhammadi (Muhammadi Mosque) is a large state mosque at the junction of Jalan Sultan and Jalan Sultanah Zainab; was built in 1867 and spans more than 10,000 sq ft!

Muhammadi Mosque

Kota Sultan Ismail Petra

Gerbang Kota Sultan Ismail Petra (Sultan Ismail Petra Arch) along Jalan Sultanah Zainab is the most recognizable landmark that represents Kota Bharu, Kelantan aside from Pasar Besar Siti Khadijah.

Istana Jahar

Istana Jahar within the perimeter of the ground beyond the Sultan Ismail Petra Arch was buit in the 19th century by the ruler named Sultan Muhammad II for his grandson; Long Kundur Bendahara.

Istana Balai Besar

Istana Balai Besar (Palace of Great Hall) was built in 1840 as the main palace of Sultan Muhammad II to replace the older palace named Istana Kota Lama along Kelantan River

KB Town

Walking around town in Kota Bharu is generally safe during daytime, but caution should be in place when you are alone in the darker hours as the vicinity can be rather desolated. Go in a group or take a cab instead.

The Older Part of Town

Pre-war shophouses still retaining the quaint charm albeit dilapidated along Jalan Post Office Lama, northbound towards Pantai Cahaya Bulan

Drying Trees

Chengmai Thai Food

Dinner at Chengmai Thai Food Restaurant at Kampung Kulim, Wakaf Baru; beside the railway tracks about half an hour's away from town. The traffic was horrendous thus the journey took slightly longer than usual.

Fried Bees and Maggots with Garlic & Chili

Don't puke, but this was a plate of surprisingly palatable (okay, to me at least) plate of Fried hornets (tebuan in Malay) and larvae with red chillies, garlic and spring onion. (RM15/USD5)

Thai Style Steamed Fish

And a damn spicy piece of steamed fish (Pla Khengsom) in a fiery, orange-hued broth with water convolvulus and what seemed to be slices of bamboo shoots. (RM24/USD8)

Thai Fares @ Chengmai Wakaf Baru

Clockwise from top left : Pandan Chicken (RM2/USD0.70 each), Tom Yum Seafood (RM15/USD5), Deep Fried Kangkung (Water Convolvulus) (RM5/USD1.70) and Steamed Squid in Spicy Lemon Broth (RM8/USD3)

Fresh Coconut & Longan Drink

Dousing the heat with fresh coconut water and boiled longan drinks @ Chengmai Thai Food Restaurant

Nestled deep within the residential area of Kampung Kulim in Wakaf Baru, Tumpat; you will stumble upon several Thai restaurant with interesting (yet unimaginative) names.

Chengmai, Bang Kok, Phuket, etc. Not along the same row, as the alleys spiral beyond recognition plus the restaurants are located intermittently between houses and what-could-be farms.

This was my second visit to Chengmai Thai Food Restaurant, a pork-free establishment serving pretty authentic Thai fares. Kelantan shares the border with Golok town in southern Thailand, much like how Pengkalan Hulu in Perak shares with Betong. The Thai influences are very apparent in Kelantan especially eateries around this area of Tumpat.

The three of us walloped 6 dishes; with beads of sweat on forehead and fanning the tongues and all. Spicy? Yes. Some dishes can be unbearably-burning hot if you're not used to spicy food. The Fried hornets (a type of wasp/bees) appeared to be very appalling; imagine spoonfuls of crispy critters – wings, feet and all balanced by creamy bites of larvae, yet if you close your eyes … the experience was almost like eating crunchy anchovies stir-fried with lots of chillies and garlic.

Almost.

White House Coffee Shop @ Kota Bharu

Still beating the Starbucks, Coffee Bean's and Old Town's, Kedai Kopi White House deserves more than a pat on the back for the adamant stand on keeping things simple and traditional. Though this time around, the Chinese boss irked us a little by subtly shooing us from our seats to give way to other customers even BEFORE I finished my coffee!

Sunset in Kota Bharu

And we come to the SUNSET part of the story. A cloudy evening marred the experience, yet nothing beats watching a sun sets; clear or otherwise.

Let me share stories about one of the largest reclining Buddha in Asia built in Kelantan of all places, Nasi Kukus (famous steamed rice), Nasi Ulam, Nasi Air and Cholek (fritter snacks) by Pantai Cahaya Bulan when I have the time.

Right now? Go discover Malaysia. Don't let heritage dies because the other countries are doing it better in reaching out to travellers.

GRAND RIVER VIEW HOTEL (www)
GPS Coordinates : 6.129279,102.234145

KELANTAN TOURISM INFORMATION CENTRE (www – for more information and town maps)
Jalan Sultan Ibrahim, 15050 Kota Bharu, Kelantan
Tel No : +609-748 5534/748 3543

CHENGMAI THAI RESTAURANT
No. 107, Kampung Kulim,
Wakaf Baru, Tumpat, Kelantan
GPS Coordinates : 6.121577,102.202912

** Hungry for more travel stories? Try browsing through Motormouth's Travelogues.

Blog Widget by LinkWithin

03 di galas kelantan - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di galas kelantan - Google Blog Search


Omegay: Persemadian terakhir fuckatan dan PAS <b>di</b> selatan - Dimensi

Posted: 28 Nov 2012 08:30 PM PST


Lebih tiga tahun lalu yakni pada 14 Julai 2009 seluruh negara tertumpu pada satu pertarungan sengit membabitkan pertembungan satu lawan satu diantara BN dan PAS dalam Pilihanraya Kecil (PRK) DUN Manek Urai, Kuala Krai Kelantan.
Persaingan sengit yang berpusat di Selatan Kelantan itu walaupun berpihak kepada PAS namun kemenangan yang diperolehinya terlampau tipis hanya dengan kelebihan 65 undi sahaja berbanding 1,352 undi majoriti yang PAS perolehi pada PRU 12 2008.
Bermula dari situ gema kebangkitan Gelombang Merah semakin dirasai sementara di masa yang sama riak resah kerisauan semakin mencengkam kepimpinan PAS di Kelantan.
Kira-kira empat bulan kemudiannya atau lebih tepat lagi pada 4 November 2009, sekali lagi Selatan Kelantan menjadi pentas tumpuan ramai apabila berlaku pertembungan kali kedua membabitkan BN dan PAS, kali ini berlangsung di DUN Galas, Gua Musang.
Kebetulannya baik di PRK Manek Urai mahupun Galas yang lokasinya terletak di Selatan Kelantan ini, kedua-duanya menyaksikan undi sokongan untuk PAS semakin merosot sekalipun jentera pilihanrayanya didokong kuat oleh jentera PR dari PKR dan DAP.
Manakala di pihak BN pula jelas menunjukkan peningkatan undi sokongan yang amat ketara berikutan kembalinya sebahagian penyokong UMNO yang sebelumnya berpaling tadah pada PRU 2008 disamping meningkatnya kesedaran rakyat terhadap kelemahan urus tadbir Menteri Besar Kelantan, Nik Aziz Nik Mat.
Satu perkara yang agak menarik, kejatuhan PAS di Kelantan pada akhir dekad 70-an dulu juga bermula dari Selatan Kelantan berikutan kebangkitan rakyat negeri ini membantah pelbagai penyelewengan konsesi kayu balak yang telah dilakukan oleh pemimpin PAS dan kroni mereka.
Antaranya termasuklah melibatkan tanah seluas 350,000 ekar tanah di yang digadaikan kepada syarikat Timber & Mine dari Singapura untuk tujuan pembalakan.
Jika dilihat pada senario di atas, kelihatan coraknya hampir sama. Tidak mustahil kejatuhan PAS di Kelantan akan bermula dari Selatan dengan mengambil semangat kebangkitan rakyat sebagaimana diterjemahkan dalam PRK Manek Urai dan Galas.
Sementelah lagi, sebahagian besar rakyat Kelantan semakin sedar kewujudan utama Ladang Rakyat di Gua Musang dan Kuala Krai yang membabitkan keluasan tanah lebih 80,000 ekar sebenarnya berkait rapat dengan konsesi pembalakan yang hanya menguntungkan syarikat Cina DAP dan Cina Singapura yang mempunya hubungan rapat dengan kepimpinan PAS Kelantan.
Sementara itu, dalam konteks politik nasional pula, tika ini PR kelihatan begitu memfokuskan tumpuan mereka ke arah selatan tanahair yakni Johor dengan andaian mereka berpeluang memperalatkan masyarakat Cina untuk menyokong PR dalam PRU 13.
Namun melihatkan kesepaduan sokongan yang diterjemahkan oleh rakyat Johor semasa PRK DUN Tenang di mana menyaksikan undi sokongan untuk BN dari majoriti orang Melayu Islam, Cina dan India semakin meningkat naik, jelas sekali PR bakal menghadapi kesukaran untuk mengekalkan 7 kerusi yang mereka miliki apatah lagi menawan kerusi lain.
Di antara Kelantan dan Johor pula, kedua-dua negeri ini menampilkan satu percanggahan pendirian PR yang ketara di mana, mereka sepakat menyokong pembinaan kilang Petrokimia yang disarankan dibina di Bachok Kelantan, sedangkan di Johor pula pakatan pembangkang begitu lantang menentang pembinaan kilang Petrokimia di Pengerang atas nama penjagaan alam sekitar dan tanah rakyat
Kontradiks sebegini menampakkan agenda perjuangan PR lebih banyak menambah keraguan besar dalam fikiran rakyat apatah apabila ia dilakukan oleh kepimpinan PR dan NGO proksinya hasil dari pembiayaan dan hasutan kiasu Singapura.
Johor adalah nadi kekuatan UMNO dan jantung hati BN malah budaya rakyatnya agak berbeza walau berlainan agama dan bangsa, lagi kuat ia diasak lagi rapat kesepaduan rakyat menentang anasir adu domba pembangkang, sebagaimana dibuktikan melalui PRK DUN Tenang. 
Baik senario Selatan Kelantan mahupun Selatan tanahair yang membabitkan negeri Johor, kedua-duanya juga berkongsi satu rumusan, kejatuhan PAS di Kelantan dan kemusnahan PR pada PRU 13 tidak syak lagi akan bermula dari Selatan. - Beruang Biru

03 di jelawat kelantan - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di jelawat kelantan - Google Blog Search


Sejarah Kampung Mujur, <b>Jelawat</b>, Bachok « Sejarah <b>Kelantan</b>

Posted: 28 Sep 2012 01:30 AM PDT

Mujur, juga dieja sebagai Mujor, ialah salah satu kampung di dalam jajahan Bachok, Kelantan. Pekan yang terdekat dengan Kampung Mujor ialah Pekan Jelawat dan Kampung Rusa. Mengikut cerita yang tak dapat dipastikan kesahihannya, pada zaman dahulu pemburu telah datang ke sebuah tempat untuk memburu binatang. Sebelum memburu, mereka telah berselawat di sebuah kawasan yang kemudiannya dikenali sebagai Kampung Jelawat, sempena nama tempat berselawat. Mereka kemudiannya berjumpa rusa di kawasan yang sekarang dikenali sebagai Kampung Rusa. Mereka telah mengejar rusa tersebut dan dapat menangkapnya di suatu kawasan sebelum hari gelap. Mereka bersyukur dan mengatakan, "Mujur dapat tangkap rusa sebelum malam". Kawasan itu sekarang dikenali sebagai Mujor.

 

BLOG KELANTAN

Copyright 2010 All Rights Reserved