ads

Isnin, 6 Februari 2012

03 di rantau panjang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di rantau panjang - Google Blog Search


kerdipanbintang: Aku dan <b>Rantau Panjang</b> Kelantan (siri 1)

Posted: 25 Jan 2012 07:06 AM PST

Kelmarin aku balik ke tanah tumpah darah - Rantau Panjang Kelantan. Uiss macam jauh je bunyinya. hehe. Padahal jarak aku menetap sekarang dengan Rantau Panjang cuma sejam setengah je.
Rantau Panjang - Wah!! Sibuknya. Penuh dengan pelancong. Pelancong dari seluruh negeri. Cuti tahun baru Cina katakan. Tapi aku perhatikan kebanyakan pelancong semuanya orang Melayu. Orang Melayu dari seluruh negeri di Malaysia. Orang cina? tak nampakpun. hehe ..
Rantau Panjang - di sanalah aku dilahirkan dan dibesarkan. Bersekolah kat sana juga. Dari sekolah rendah hinggalah ke sekolah Menengah. Dari darjah satu hingga ke tingkatan 5. Cuma bila naik tingkatan 6 aku ke sekolah Sultan Ibrahim (1) Pasir Mas. Habis tingkatan 6 terus masuk UKM ..  habis UKM terus posting ke Sabah. 10 tahun kat Sabah. Menjelajah aku kat negeri Sabah. Nyaris-nyaris tergoda (digoda?) dengan orang perempuan Sabah. Cina kadazan pula tu. Kristian pula tu .. adoii .. 
Rantau Panjang – Pusat beli-belah. Macam-macam ada ..  Suka betul aku tengok dan perhatikan orang perempuan & lelaki dari negeri-negeri lain datang sini. Macam-macam gaya. Macam-macam dibimbitnya. Macam-macam dibelinya. Aku pula? sekadar beli buah limau siam 2 kilo je.
Rantau Panjang – penuh nostalgia bagiku. Zaman aku bersekolah menengah.
Rantau Panjang - kat tapak pasar sekarang inilah tempat aku berjalan malam-malam tenangkan fikiran. Merenung masa depan ..
Full content generated by Get Full RSS.

03 di gaal kelantan - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di gaal kelantan - Google Blog Search


RAKYAT MARHAEN: Adakah taktik paling kotor akan digunakan <b>...</b>

Posted: 06 Feb 2012 06:29 AM PST


Umporno dan Barisan Nasional (BN) dianggap begitu terdesak bagi mempertahankan Putrajaya pada pilihan raya umum ke-13, apabila dilihat cuba membayangkan menggunakan strategi kotor.

Ini dapat dibuktikan berdasar ucapan Perdana Menteri apabila cuba menggambarkan Umno akan mempertahankan Putrajaya sehingga ke titis darah terakhir. Dan terbaru pula Datuk Seri Najib Razak mengeluarkan kenyataan kira-kira 20,000 anggota Rela sedia mempertahankan pusat pentadbiran kerajaan persekutuan itu.



Ketua Penerangan PAS Pusat, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man berkata, kenyataan seperti itu yang dilafazkan seorang ketua negara cukup membimbangkan, seolah-olah membayangkan kerajaan BN terpaksa menggunakan kaedah luar normal bagi mempertahankan Putrajaya.
Malah katanya, kebelakangan isu-isu perkauman cuba dicetuskan dengan didalangi pihak tertentu bagi menakut-nakutkan rakyat termasuk meletak kepala babi di masjid.
"Rumah pemimpin PAS dan Pakatan Rakyat pula disimbah cat merah dan ada unsur khianat sehingga sanggup membakar rumah," katanya pada program taklimat khas Ketua Penerangan PAS Pusat di Markas Dewan Ulamak PAS Kelantan (Madu) di Labok, petang semalam.
Hadir sama anggota-anggota Jawatankuasa Lajnah Penerangan PAS Pusat, Setiausaha PAS Kelantan, Zulkefli Mamat, Ketua Penerangan, Dr Muhammad Fadzli Hassan, Bendahari, Hanifa Ahmad dan veteran PAS, Datuk Omar Mohamad.
Sebelum itu rombongan jelajah Lajnah Penerangan PAS Pusat tiba di Gua Musang pada awal pagi dan mengadakan kuliah Subuh di Masjid Ladang Sungai Terah serta minum pagi bersama rakyat.
Pada malam tadi pula diadakan ceramah di Dataran Hijau, Batu 30, Machang dan di Gaal, Pasir Puteh. Dan pagi ini pula mengadakan kuliah Subuh di Besut dan program penerangan di Kuala Terengganu.
Manakala esok pula Jelajah Lajnah Penerangan berada di Pahang. Kelantan merupakan destinasi ketiga program berkenaan selepas Sabah dan Sarawak. Program terbabit diadakan setiap hujung minggu dijangka berakhir hujung bulan ini.
Tahun lepas seorang aktivis Gerakan Kembali Royalti Minyak Rakyat Kelantan, Hishamuddin Ghazali ditampar dipercayai samseng Umno ketika memasang sepanduk menuntut royalti di Kampung Sireh.
Tuan Ibrahim juga berkata, dakwaan pihak lawan kononnya PAS menjadi alat DAP tidak berasas sama sekali memandangkan dasar perjuangan PAS tidak pernah berubah sejak diwujudkan sehingga sekarang.
"Malah kalau kita tengok dari segi jumlah kerusi parlimen yang diitandingi PAS lebih banyak berbanding DAP pada pilihan raya umum lalu. PAS bertanding di 67 kerusi, berbanding DAP tanding di 46 kerusi. KeADILan pula bertanding di 94 kerusi.
"Macam mana DAP boleh gantikan PAS memandangkan jumlah kerusi yang ditandingi PAS lebih banyak. Hubungan akrab di antara DAP dan PAS juga dapat dilihat pada setiap pilihan raya kecil yang diadakan selepas pilihan raya umum 2008.
"DAP sanggup membuka bilik gerakan bagi membantu PAS menghadapi pilihan raya kecil di Tenang. Begitu juga di tempat-tempat lain," ujarnya.
Pada majlis itu beliau berharap jentera PAS bekerja bersungguh-sungguh bagi mempertahankan kerajaan negeri kerana Kelantan menjadi model sehingga membolehkan Pakatan Rakyat bertapak di empat lagi negeri pada pilihan raya umum ke-12 lalu.

Kalau Takut Dipukul Badai...Usah Berumah Di Tepi Pantai...



Amizudin Ahmat (Din Binjai)
Full content generated by
Get Full RSS.

03 di dabong - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di dabong - Google Blog Search


SCREWKUAT: ADUN PAS DITANGKAP KHALWAT?

Posted: 30 Jan 2012 07:23 PM PST

Alhamdulillah akhirnya selesai juga Tukang Screw berkelana ke Kemboja dan Vietnam melawat saudar-saudara seIslam yang sentiasa bersyukur dengan segala rahmat Allah walaupun amat sukar mentauhidkanNya di negara yang tidak mengamalkan Islam. Kita yang hidup di Malaysia wajar melihat nasib saudara seagama kita di sana sebagai renungan bersama kerana kehidupan di Malaysia bagi saudara kita di sana terlalu mewah dan amat mudah beramal saleh.
Sekembalinya Tukang Screw pada minggu lepas sempat juga singgah sehari dua bertemu kawan-kawan lama di Kelantan yang pada Tukang Screw amat mudah dan praktikal gaya hidupnya tidak seperti di Kuala Lumpur. Apa yang menarik yang ingin dikongsikan Tukang Screw tentang kisah khalwat melibatkan salah seorang ADUN di KELANTAN yang diceritakan oleh rakan-rakan Tukang Screw yang hidup dan matinya di dalam PAS. Sempat juga beliau mengajak Tukang Screw kembali berjuang bersama PAS tetapi ditolak secara baik.
Ceritanya berlaku sekitar bulan Jun 2011 di kawasan rekreasi Lata Kertas Stong apabila seorang ADUN PAS ditangkap khalwat kerana berdua-duaan di dalam kenderaan Pajero oleh penduduk kampung yang amat mencurigai tingkah laku mereka. Berita penangkapan ADUn dan pasangannya itu sampai ke pengetahuan pakcik kepada pasangan ADUN tersebut yang juga ibu tunggal yang telah berjumpa dan mendesak ADUN tersebut mengahwini wanita tersebut. Wanita tersebut yang juga ahli PAS tempatan dikatakan telah lama mengenali ADUN tersebut.
Pada sekitar penghujung Julai 2011, isteri kepada ADUN tersebut telah pergi ke rumah wanita tersebut di Kg Kuala Geris, Dabong untuk berbincang dengan wanita tersebut di mana beberapa syarat telah ditetapkan oleh bapa wanita tersebut. Antara syarat yang ditetapkan ialah:
a. Menanggung kos malu yang bakal dihadapi keluarga wanita tersebut yang telah menjalankan hubungan sulit dengan ADUN berkenaan sejak awal tahun 2011
b. Menanggung nafkah wanita tersebut dan 4 orang anaknya yang masih bersekolah
c. Mengahwini wanita tersebut secara sah di luar kawasan tanpa pengetahuan umum
Selepas perbincangan tersebut, wanita itu telah pergi ke Kuala Lumpur bagi menutup isu tersebut selain mengelakkan daripada isu ini terus diperkatakan orang.
Kedua-dua pasangan tersebut telah selamat diijabkabulkan di luar kawasan pada bulan Oktober 2011 dengan diwalikan ayah wanita itu sendiri. Bagaimanapun mereka tidak hidup sebumbung dan hanya berjumpa di luar kawasan seperti di Gua Musang dan berhubung melalui telefon bimbit sahaja. ADUN tersebut sehingga sekarang masih menafikan cerita tersebut walaupun telah disiarkan dalam beberapa blog. ADUN tersebut juga pernah ditanyakan tentang isu tersebut oleh akhbar Sinar Harian pada bulan November lepas dan terus menafikannya.
Mungkin kisah yang disampaikan ini berunsur fitnah untuk menjatuhkan imej ADUN tersebut, maklumlah PRU pun hampir dekat. Rakan-rakan Tukang Screw di sekitar Dabong telah diminta Tukang Screw untuk mengesahkan cerita tersebut. Tanpa sebarang penafian mereka telah membawa Tukang Screw berjumpa bapa kepada wanita tersebut yang tinggal di Kuala Geris, Dabong untuk penjelasan lanjut. Ya, memang beliau mengakuinya dan berasa amat kecewa dengan sikap dan contoh yang telah ditunjukkan oleh ADUN tersebut. Kebelakangan ini banyak aktiviti parti yang diadakan di sana kurang mendapat sambutan dan ADUN tersebut juga makin jarang turun padang kerana malu dengan tingkah lakunya sendiri. Moral daripada kisah ini, manusia tidak sempurna dan punyai nafsu. Hanya akal dan iman yang mampu mencegah kita daripada melakukan maksiat ini. Hari ini kita tidak boleh mendabik dada bahawa kita lebih islam daripada orang lain kerana ujian Allah kepada orang-orang yang beriman adalah benar. Wallahualam.

Tamat Bab 1

Full content generated by Get Full RSS.

03 di jeli kelantan - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di jeli kelantan - Google Blog Search


JOM JALAN MAKAN: <b>Jeli</b>, <b>Kelantan</b>

Posted: 19 Jan 2012 12:49 PM PST

Dari Sungai Golok, kami bejalan menyebrangi sungai ke Rantau Panjang, Kelantan. Kami berada di Jeli, Kelantan selama 2 malam untuk menghadiri kenduri kahwin kawan baik masa di UM dulu. Kali ni tak jalan sangat la, sibuk dengan persiapan kenduri, bejalan pun di sekitar Jeli je.


Di Jeli kami menginap di Jelita Inn, sebuah hotel bajet yg dimiliki oleh MRSM Jeli. Tempat ni agak strategik terletak di sebelah MRSM, di tingkat bawah ada kedai-kedai ala-ala R&R sementara tingkat atas pula dijadikan hotel. Bilik yg kami duduk rm50 semalam dan biliknya agak luas dan selesa tapi tak ada aircond. Tak perlu aircond tu, kat sini malam-malam sejuk...lagipun orang sponsor, dah ira bagus sangat dah...haha. Satu lagi jenis bilik ada aircond siap dengan ruang tamu yg luas (ala-ala bilik apartment) dan ada tv astro rm90 semalam, satu bilik muat ramai.
Sebahagian masa kat sini lepak rumah kenduri. Tolongnya tak seberapa, makan je banyak...haha


Kat Jeli ni ada satu pekan tempat membeli belah yg agak popular. Barang-barang kat sini seperti toto, teddybear, bantal, kain batik dan makanan sebahagian besar dari Thailand. Harga barang kat sini pun sangat murah, tak payah pgi rantau panajng pun.



Gambar-gambar kahwin...yg lain sibuk tumpang glamer...hahaha ::p
Full content generated by Get Full RSS.

Tanah Lot Getah <b>di Jeli Kelantan</b> RM170,000 - Iklan di Mudah <b>...</b>

Posted: 08 Jan 2012 05:33 AM PST

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera. 1Visi.com tampil dengan KONSEP BARU – Dengan motto "100% Bonus* 100% Free to Join" memberi ruang kepada semua pengguna INTERNET terutama kepada 8, 000, 000 pengguna FACEBOOK Malaysia. Menyahut seruan PM Malaysia, agar rakyat Malaysia mengguna Laman Social untuk membuat pasaran produk. TANPA MODAL, anda boleh sertai 1VISI dan mempromosikan laman web ini. 1Visi.com…


Full content generated by Get Full RSS.

Masyarakat Cina <b>Di Kelantan</b> Sokong BN

Posted: 05 Feb 2012 01:26 AM PST

JELI – Pengerusi Barisan Nasional (BN) Kelantan, Datuk Seri Mustapa Mohamed menafikan dakwaan pembangkang bahawa kaum Tionghua di negeri itu tidak akan menyokong parti berkenaan pada Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU13).

Sebaliknya, kata beliau, pihaknya yakin bahawa  masyarakat Cina di negeri ini akan menyokong BN kerana perkara itu boleh dibuktikan melalui kehadiran besar masyarakat Cina dalam majlis yang diadakan BN di Kelantan.

"Masyarakat Cina hadir dengan jumlah yang begitu besar dalam satu majlis BN baru-baru ini, dan ini antara bukti sokongan mereka semakin meningkat di Kelantan.

"Pemimpin masyarakat Cina termasuk pemimpin badan bukan kerajaan (NGO) juga telah menyatakannya (sokongan kepada BN) beberapa hari lalu," katanya.

Beliau berkata demikian pada majlis Sambutan Maulidur Rasul peringkat Parlimen Jeli di Bukit Nangka di sini hari ini.

Mustapa seterusnya berkata, BN Kelantan juga yakin masyarakat Cina akan menyokong BN pada PRU13 kerana mahukan perubahan yang gagal dilaksanakan PAS selepas mentadbir Kelantan selama 22 tahun.

Mengulas perkara berkaitan, Mustapa yang juga Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri berkata berkata, beliau berharap ahli UMNO di Kelantan bersatu padu.

Menurutnya, UMNO bersedia menerima sesiapa sahaja yang mahu menyertai parti tonggak bangsa Melayu itu asalkan sanggup menerima dasar perjuangan parti tersebut.

Berita Berkaitan:

Full content generated by Get Full RSS.

03 di kelaboran - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di kelaboran - Google Blog Search


Dun <b>Kelaboran</b>: YB ADUN <b>Kelaboran</b> Menyantuni Pesakit Hospital <b>...</b>

Posted: 06 Nov 2011 07:42 PM PST








Pesakit di Hospital Tumpat sangat bertuah kerana telah dilawati oleh YB Mohd Zaki Hj Ibrahim, ADUN Kelaboran bersama Crew Skuad Kito Cakno pada 3hb November 2011 baru-baru ini. Lawatan ini adalah sebagai satu misi kebajikan yang biasa dilakukan seperti tahun-tahun sebelum ini.  
Seramai hampir seratus (100) orang pesakit dan kakitangan Hospital telah menerima cenderahati dari YB ADUN sebagai satu tanda mata keperihatinan Kerajaan Negeri Kelantan terhadap kesihatan dan kebajikan rakyatnya.
Full content generated by Get Full RSS.
 

BLOG KELANTAN

Copyright 2010 All Rights Reserved