ads

Khamis, 17 Mei 2012

03 di kuala krai - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di kuala krai - Google Blog Search


SAPE AKU?: Suatu kenangan <b>di Kuala Krai</b>

Posted: 17 May 2012 04:27 AM PDT


"228/46!! 224/52!! 226/46!!" Jerit Halim kepada rakannya di bawah.
"Ok dah cukup tu. Prof dah suruh naik bas. Ada lagi banyak lokaliti kita kena tengok lepas ni" sambut Mahmud dari bawah.
Begitu lah kebiasaan suasana yang dapat dilihat apabila pelajar Geologi Universiti Kebangsaan Malaysia melakukan kerjalapangan ataupun lebih mudah diapanggil fieldwork. Bacaan jurus dan miring sentiasa menjadi maklumat utama yang perlu dicatat. Selain jenis batuan dan litologi yang terdapat di kawasan kajian. 
Pelajar leka membuat cerapan
Teknik mengambil bacaan Jurus dan kemiringan
Pada kali ini mereka akan mengkaji kawasan di sekitar Kuala Krai Kelantan. Fieldwork kali ini merupakan fieldwork terakhir yang akan mereka lalui bersama. Formatnya juga agak mencabar dengan diisi dengan aktiviti perkhemahan dan kawasan fieldwork yang mencabar fizikal dan mental. Kumpulan pelajar pula dibahagi kepada 2 kumpulan dengan kumpulan A akan menginap di hotel terlebih dahulu selama 3 hari dan kumpulan B pula akan menginap di khemah untuk 3 hari pertama dan akan bertukar untuk 3 hari terakhir.
"panas betul hari ni. Bagi sikit air ko tu weh. Dahaga siot" Pinta Mahmud kepada rakan baiknya.
"ish ko ni. Nasib baik ada kawan yang macam aku ni kan. Ambik ni. Jangan habiskan. Simpan sikit untuk ambik wudu' karang." Halim menjawab.
Sambil Mahmud meneguk air menghilangkan dahaga muncul pula Iskandar menaiki bas.
"Mane  lokaliti kita lepah ni Yob. Teman udoh nyepe ni" keluh Iskandar dalam loghat peraknya.
"Sepatutnya kita akan habiskan sepanjang jalan Sungai Sam – dabong ni dulu. Prof Hamzah kata sini memang kita dapat lihat jelas kesan proses metamorfisma sentuh selain kita dah dapat lihat batuan igneus volkanik yang tersingkap" Aini mencelah dengan tiba-tiba.
"Boooo… Orang tak tanya ko pun la minah skema oi.." Usik Syam yang amat terkenal dengan gurauannya.
Rakan-rakan lain yang sudah masak dengan gurauan Iskandar itu  menyambutnya dengan gelak tawa riang.
Suasana yang tadinya hingar bingar menjadi sepi seketika apabila semua pelajar mengambil kesempatan tidur seketika kerana lokaliti berikutnya mengambil masa 20 minit perjalanan menaiki bas.
Berehat sambil ke lokaliti berikutnya
Bagi Mahmud aktiviti fieldwork ini amat mendatangkan kepuasan dalam dirinya. Di samping dapat mendalami ilmu geology dengan lebih jelas mereka juga dapat mengeratkan hubungan antara satu sama lain. Siapa tidak tahu di Fakulti Sains dan Teknologi pelajar dari jurusan inilah yang mempunya binding group yang amat tinggi dek kerana kerap kali pergi berfieldwork.
"Ok. Sampai sini sahaja cerapan kita di sepanjang jalan Sungai Sam ke dabong ni. Malam ni kita jumpa di khemah untuk melengkapkan cerapan kalian." Prof Hamzah berpesan kepada pelajarnya yang ternyata sudah keletihan berjemur seharian.
Mahmud yang sentiasa proaktif lantas bertanya "Prof ..Esok kita akan pergi ke meranduk Sungai Mei ataupun meyusuri Sungai Galas?"
"Esok kita akan ke Sungai Galas terlebih dahulu. Kalau boleh bawa bekalan makanan kerana kemungkinan tiada kedai untuk kita membeli makanan tengahari" Prof Hamzah membalas.
"Baik prof!" Pelajar menjawab kelesuan menandakan mereka sudah ingin pulang ke khemah.
Waaaaaaa!!!!!! " Tiba-tiba terdengar jeritan dari kawasan perkhemahan pelajar wanita..
Syam dan rakan-rakan yang baru selesai mandi di Sungai berdekatan terdengar jeritan tersebut.
"Elle.. Ada pacat la tu. Perempuan ni memang macam perempuan betul lah" Seloroh Syam..
"Standard la bro.. Lu punya awek pun macam tu jugak ape?" Balas Vince kepada rakannya itu di sambut gelak tawa rakan-rakan mereka.
Selesai bermandi-manda pelajar lelaki bersiap-siap untuk ke surau yang berada tidak jauh dari tapak perkhemahan mereka. Sudah menjadi kebiasaan mereka untuk bersolat jemaah setiap kali mereka berfieldwork. Pernah satu ketika mereka menjadikan ruang tamu hotel di Port Dickson sebagai tempat untuk solat jemaah bersama-sama. Usai solat maghrib mereka sempat berkumpul sebentar untuk berbicara tentang perkara agama.
Pada malam ini giliran Halim untuk memberikan peringatan kepada rakan-rakannya..
"islam ini bukan susah. Kita hanya perlu mengamalkannya secara menyeluruh. Sebagai contoh untuk kita menjaga solat secara berjemaah dan diawal waktu pun kita mampu laksanakan. Dimana sahaja kita boleh laksanakan. Di tepi laut, di atas tanah, di atas batu dan sebgainya. Hakikatnya segalanya kita telah pun lakukan sepanjang kita berfieldwork bersama-sama"
Diskusi pada malam itu agak hangat dengan respond dan perkongsian yang pelbagai dari mereka. Isu yang disentuh amat bersesuaian dengan kapasiti mereka selaku manusia yang akan lebih banyak bekerja di lapangan. Juga disentuh sedikit mengenai kepentingan untuk mereka menjadi golongan ulil albab yang perlu sentiasa memikirkan tentang kehebatan kekuasaan Allah yang mencipta alam ini kerana geologist sememangnya golongan yang akan bekerja dengan alam.
Setelah selesai bersolat isya' mereka menaiki bas untuk pergi ke pekan Kuala Krai untuk makan malam. 
"Bro. Ni first time fieldwork kita asing ikut kumpulan A dan B. Rasa rindu pun ada dengan kawan kita yang group A tu" Vince meluahkan rasa kepada Iskandar yang ternyata malas melayan perasaan rakan berbangsa cinanya itu walaupun dia turut merasai apa yang dirasakan oleh Vince.
Memang benar, akibat dari ikatan yang kuat antara mereka ketika berfieldwork maka apabila kumpulan pelajar dibahagi dua maka akan terasa sedikit kekosongan. Peluang untuk bertemu hanyalah pada malam hari apabila mereka keluar makan di pekan yang sama. Maka gerai tempat mereka berkumpul sudah bertukar menjadi gelanggang raja Lawak apabila masing-masing membuat lawak memecahkan perut.
"Bangun!!!! Subuh dah ni!! Bangun!!!"
Ali menjalankan tugas yang biasa dilakukannya apabila sudah masuk waktu subuh. Syam yang ternyata agak liat untuk bangun tidur menjadi mangsa Ali pada hari ini. Tubuh Syam di angkat hinga berposisi duduk sambil Ali mengomel agar rakannya itu bangun untuk solat subuh berjemaah. Ternyata usaha Ali itu tidak sia-sia apabila Syam dan sebahagian besar pelajar lelaki sempat bersolat subuh berjemaah walaupun ada yang masih belum mandi.
"Kak. Bagi saya lauk ayam dan sayur. Kuah asing ya" Pinta Iskandar kepada akak comel penjual Nasi berlauk di pekan Kuala Krai.
Tiba-tiba datang Mahmud menepuk bahun Iskandar. "Is… Tolong bayar untuk aku jap. Duit aku tertinggal kat beg pulak. Air mineral botol besar sekali tau. Terima kasih"
Hari ini mereka akan menyusuri Sg Galas. Satu pengalaman baru kepada mereka apabila akan mencerap menggunakan bot. Bekalan makanan sudah tersedia. Namun ada satu perkara yang merungsingkan mereka.
"kat mana kita nak solat zohor nanti ni?" Rungut Halim kepada Mahmud.
Dengan tenang Mahmud menjawab "Insyaallah Allah akan permudahkan. Ada je tempatnya. Kalau teruk sangat. Kita solat je atas bot"
Ternyata telahan Mahmud tepat. Dalam pertengahan jalan mereka mencerap kesan-kesan metamorfisma rantau di sepanjang Sungai Galas, Mereka berhenti untuk berehat di Kampung kecil bernama Kg Bahagia. Terdapat satu rumah kedai papan milik melayu yang menjadi tumpuan mereka.
"Pakcik, kami nak tumpang solat sebentar boleh?" Halim memberanikan diri memohon kebenaran.
"Oh. Sila lah naik ke atas rumah pakcik ni. Boleh. Takde masalah" pakcik kedai memberi kebenaran.
Mahmud dan rakan-rakan yang lain membontoti Halim naik ke atas rumah. Mahmud teringat akan pepatah orang dahulu. "Hendak seribu daya, tak hendak seribu dalih". Kalau benar kita ingin melaksanakan solat insyaallah tiada apa yang mempu menghalang.
Selesai makan tengahari dan bersolat mereka sambung menaiki bot menyusuri Sungai Galas. Nasib mereka agak baik hari ini apabila kebanyakan singkapan yang tersingkap di tebing sungai dapat dicerap  akibat air yang agak sedikit surut. Maka mereka dapat melihat dengan jelas batuan yang terdapat di sepanjang Sungai Galas dengan mineralogi yang menjadi petunjuk akan perubahan zon metamorf yang dibatasi garisan isograd setiap gred metamorfisme. 
Singkapan di dalam sungai yang terdedah
"Kelakar betul Hashim tadi kan? Gaya macam nak jadi hero Malaya. Tengok-tengok dia yang lari dulu. Bikin lawak je dia tuh. Haha" Iskandar memulakan bicara dengan Mahmud yang khusyuk melengkapkan peta cerapan.
Khusyuk melengkapkan peta cerapan
"Oit. Hati-hati sikit. Aku kat belakang ni. Dah lembu tu kejar aku . Aku pun lari la" Tiba-tiba Hashim mencelah.
"Hahahaha.. Sudah la ko. Tadi gaya macam nak menyelamatkan Su je. Tengok-tengok ko yang lari dulu. Siap berjaya lompat pagar yang tinggi pulak tu" Mahmud menambah apabila konsentrasinya terganggu.
Begitu la kebiasaan rutin mereka. Gurauan menjadi satu makanan ruji bagi mereka. Ada sahaja rakan yang akan dibahan untuk dijadikan bahan tawa. Kali ini Hashim menjadi mangsa akibat insiden beliau lari lintang pukang apabila dikejar lembu ketika dalam perjalanan pulang dari surau sebentar tadi.
Hari ini merupakan hari terakhir mereka berkhemah. Hari in juga merupakan hari terakhir mereka akan mencerap batuan metamorf. Esok mereka akan bertukar dengan kumpulan A yang ditugaskan untuk  mencerap batuan igneus. Sungai Mei menjadi lokasi kajian hari ini. Persiapan yang lengkap telah tersedia. Rata-rata pelajar terutamanya pelajar perempuan telah bersedia dengan garam di stoking dan penyembur anti pacat. Sungai Mei dikhabarkan "dijaga" oleh pacat yang dikatakan bertaraf komando. Di tambah dengan malam semalam hunjan renyai pasti akan membuatkan pacat-pacat akan keluar mencari rezeki harian.
Kepenatan berperang dengan pacat
"Wah. Cantik betul singkapan kat sini. Mineralnya pula jelas" Mahmud melahirkan rasa takjubnya kepada Halim. 
"Betul tu. Aku tak sabar nak sampai ke hujung sungai. Kalau kita bernasib baik kita boleh dapat tengok mineral garnet yang sangat jelas" Halim memberi respond.
Ternyata manusia yang bernasib baik hari ini adalah Vince. Beliau menjadi tumpuan apabila menjumpai mineral yang dimaksudkan yang menandakan mereka telah pun sampai ke gred metamorfisme yang tinggi iaitu sudah melangkaui isograd garnet.
Kini semua pelajar telah berkumpul di penghujung Sungai Mei. Prof Hamzah mengarahkan mereka untuk singgah makan tengahari dan berehat sebentar kerana hujan renyai telah turun.
Namun keseluruhan pelajar lelaki memilih untuk bersolat terlebih dahulu. Dengan berlapikkan baju hujan 7 Eleven menjadi sejadah mereka melaksanakan tanggungjawab didalam rintik hujan.
Selesai bergambar mereka berpatah balik merintis Sungai Mei. Walaupun kali ini agak penat namun mereka berasa puas dengan pengalaman baru yang mereka perolehi. Rata-rata melahirkan rasa gembira dan seronok mereka apabila mengharungi aktiviti yang mencabar ini.
Bergambar di penghujung rintisan
 Penat namun tetap ceria
Malam ini mereka akan bertukar giliran dengan rakan mereka dari Kumpulan. Maka tiada lagi pacat yang mereka akan tempuhi. Selpas ini mereka akan mencerap di lokaliti air terjun pula. Dengar khabar dari rakan mereka. Mereka berpeluang mandi air terjun setelah selesai mencerap singkapan dan melengkapkan peta batuan igneus….
Nantikan bahagian kedua cerpen tak berapa best aku  ni… Penat juga menulis cerpen ni.. haha..
Wallahualam…

Credit to my coursemate, collegeae merangkap my housmate Muhammad Hafiz Jahuri kerana menambah koleksi gambar-gambar di atas..  Gambar terakhir menujukkan beliau berbaju biru masih nampak kurus keding. Haha.

03 di pasir puteh - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di pasir puteh - Google Blog Search


31 calon Umno rebut kerusi <b>di Pasir Puteh</b>

Posted: 16 May 2012 10:44 PM PDT

PASIR PUTEH: Belum pun tarikh pilihan raya umum ke-13 diumumkan, sehingga sekarang seramai 31 pemimpin Umno di bahagian ini bertembung sesama mereka melobi dipilih sebagai calon.

Pertembungan tersebut bukan lagi menjadi rahsia apabila ada di kalangan mereka sudah rancak keluar masuk kampung bagi menabur umpan awal kepada rakyat.

Malah ada juga di antaranya tidak dikenali langsung, namun tiba-tiba muncul dengan mendakwa mereka mendapat restu pemimpin atasan sebagai calon PRU-13 di Pasir Puteh.

Persaingan begitu ramai calon menjadi sengit memandangkan hanya ada lima tempat di kawasan parlimen tersebut iaitu kerusi parlimen, Dun Gaal, Dun Semerak, Dun Limbongan dan Dun Selising.

Kehadiran ramai calon membuat Ketua Bahagian Pasir Puteh, Zawawi Othman dikatakan dilanda gelisah memandangkan beliau hanya sekadar bekas guru lepasan maktab.

Antara nama lain yang disebut-sebut iaitu Datuk Dr Khaisan Abdul Rahman; bekas anggota parlimen penggal 2004-2008, Datuk Che Min Che Amat; bekas wartawan Utusan Malaysia, Datuk Yazid Othman.

Selain itu timbalan ketua bahagian, Rujhan Salleh, veteran Umno iaitu Datuk Wan Mohamad Najib Mohamed dan Tuan Mustafa Tuan Mat. Muka baru pula Azmi Mohd Noor,  Ridhuan Setapa, Dr Sumardi Hassan, Karimah Md Noor serta Kapt (B) Wan Marzudi Wan Omar.

Lebih memeningkan apabila masing-masing ada strategi tertentu bagi mematahkan lawan terutamanya menggunakan "kabel" presiden dan timbalan presiden Umno.

Dr Khaisan sebelum ini tidak pernah dikenali tiba-tiba saja muncul dengan slogan "Bersatulah Kita Ahli Umno". Manakala ketua bahagian pula dengan projek gelombang merah.

(Tunggu pendedahan lanjut dalam Harakah edisi cetak keluaran akan datang)

31 calon Umno rebut kerusi <b>di Pasir Puteh</b> | :: cina islam | 2012 ::

Posted: 17 May 2012 12:35 AM PDT

25 Jamadil Akhir 1433H. [MOD] -

PASIR PUTEH: Belum pun tarikh pilihan raya umum ke-13 diumumkan, sehingga sekarang seramai 31 pemimpin Umno di bahagian ini bertembung sesama mereka melobi dipilih sebagai calon.

Pertembungan tersebut bukan lagi menjadi rahsia apabila ada di kalangan mereka sudah rancak keluar masuk kampung bagi menabur umpan awal kepada rakyat.

Malah ada juga di antaranya tidak dikenali langsung, namun tiba-tiba muncul dengan mendakwa mereka mendapat restu pemimpin atasan sebagai calon PRU-13 di Pasir Puteh.

Persaingan begitu ramai calon menjadi sengit memandangkan hanya ada lima tempat di kawasan parlimen tersebut iaitu kerusi parlimen, Dun Gaal, Dun Semerak, Dun Limbongan dan Dun Selising.

Kehadiran ramai calon membuat Ketua Bahagian Pasir Puteh, Zawawi Othman dikatakan dilanda gelisah memandangkan beliau hanya sekadar bekas guru lepasan maktab.

Antara nama lain yang disebut-sebut iaitu Datuk Dr Khaisan Abdul Rahman; bekas anggota parlimen penggal 2004-2008, Datuk Che Min Che Amat; bekas wartawan Utusan Malaysia, Datuk Yazid Othman.

Selain itu timbalan ketua bahagian, Rujhan Salleh, veteran Umno iaitu Datuk Wan Mohamad Najib Mohamed dan Tuan Mustafa Tuan Mat. Muka baru pula Azmi Mohd Noor, Ridhuan Setapa, Dr Sumardi Hassan, Karimah Md Noor serta Kapt (B) Wan Marzudi Wan Omar.

Lebih memeningkan apabila masing-masing ada strategi tertentu bagi mematahkan lawan terutamanya menggunakan "kabel" presiden dan timbalan presiden Umno.

Dr Khaisan sebelum ini tidak pernah dikenali tiba-tiba saja muncul dengan slogan "Bersatulah Kita Ahli Umno". Manakala ketua bahagian pula dengan projek gelombang merah.

(Tunggu pendedahan lanjut dalam Harakah edisi cetak keluaran akan datang)

Harakah Daily


03 di jelawat kelantan - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di jelawat kelantan - Google Blog Search


BLOG KELANTAN: 03 <b>di jelawat kelantan</b> - Google Blog Search

Posted: 03 May 2012 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG KELANTAN: 03 <b>di jelawat kelantan</b> - Google Blog Search

Posted: 03 May 2012 11:36 PM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG KELANTAN: 03 <b>di jelawat kelantan</b> - Google Blog Search

Posted: 26 Apr 2012 11:31 PM PDT

URL Sumber Asal :-

SK <b>JELAWAT</b>: .::LAWATAN KERJA Y.A.B TIMBALAN PERDANA <b>...</b>

Posted: 24 Apr 2012 06:38 AM PDT

Warga Sekolah Kebangsaan Jelawat dengan gelombang merah menyambut ketibaan Y.A.B Timbalan Perdana Menteri ke Pekan Jelawat. Tepat jam 8.30, guru-guru berarak; berjalan kaki beramai-ramai bersama Guru Besar SK Jelawat; Tn. Hj. Mat Ludin bin Hassan ke Pekan Jelawat. Foto-foto boleh dilihat di link Album Sekolah. Alhamdulillah.

*: Wang RM500 Ribu Untuk Baiki Pasar <b>Jelawat</b> Tanda Kerajaan <b>...</b>

Posted: 24 Apr 2012 04:19 AM PDT

Blog Pinger Free
Apa yang Barisan Nasional beri kepada rakyat Kelantan, mereka tidak menolaknya.  Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin, semasa kunjungannya sehari  ke Kelantan sempat singgah selama 30 minit di Bachok. Beliau telah meluluskan peruntukan segera sebanyak RM500,000 untuk membaik pulih bangunan Pasar Jelawat untuk keselesaan kepada lebih 100 peniaga kecil berniaga. 
Mengiringi sama dalam lawatan tersebut ialah  Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri Datuk Seri Mustapa Mohamed dan Timbalan Menteri Kewangan Datuk Dr Awang Adek Hussin.
Awang Adek lupa, janganlah nak kelentong rakyat Kelantan.  Wang yang dijanjikan untuk membaiki pasar Jelawat tersebut sememangnya wang rakyat Kelantan iaitu wang royalti minyak yang sepatutnya Kerajaan Kelantan terima.  Tetapi telah di re-branded oleh Kerajaan Persekutuan dengan menamakan wang ehsan. Lembu punya susu, sapi punya nama.
Awang Adek kerana hendak kekal dalam senarai calon boleh menang atau winnable candidates terpaksalah  lari dari isu royalti minyak ini.  Kalau nama ada dalam senarai calon pilihan raya sekali lagi dalam Kawasan Bachok,  fikirlah dari sekarang isu apa yang hendak dikempen nanti, kerana isu royalti  minyak sudah cukup bagi melumpuhkan jumlah undi meyeberang menyebelahi beliau.
Siapakah agaknya  yang dapat kontrak membaiki pasar Jelawat tersebut.  Tanyalah Awang Adek sebab beliau ialah Ketua UMNO Bahagian Bachok.

BLOG KELANTAN: 03 <b>di jelawat kelantan</b> - Google Blog Search

Posted: 24 Apr 2012 11:31 PM PDT

URL Sumber Asal :-

TPM lulus RM500,000 baik pulih bangunan Pasar <b>Jelawat</b> | N9 Kini <b>...</b>

Posted: 23 Apr 2012 10:11 PM PDT

BACHOK: 24 April – Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin, meluluskan peruntukan segera sebanyak RM500,000 untuk membaik pulih bangunan Pasar Jelawat di sini, bagi memberi keselesaan kepada lebih 100 peniaga kecil yang berniaga di pasar itu.

Muhyiddin meluluskan peruntukan itu ketika melakukan tinjauan mesra hampir 30 minit di pasar terbabit, sempena lawatan kerja sehari beliau ke Kelantan hari ini.

Sebaik tiba jam 9.30 pagi di pasar itu, Timbalan Perdana Menteri yang turut diiringi Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri Datuk Seri Mustapa Mohamed dan Timbalan Menteri Kewangan Datuk Dr Awang Adek Hussin, beramah mesra dengan peniaga dan orang ramai.

Muhyiddin turut bersarapan pagi di sebuah warung dalam pasar itu, bersama orang ramai yang begitu gembira dapat bersua dan bersalaman dengan beliau yang juga Menteri Pelajaran.

"Peruntukan segera RM500,000 ini menunjukkan keprihatinan kerajaan pusat terhadap nasib peniaga kecil di sini," kata Awang Adek, yang juga Ketua UMNO Bahagian Bachok ketika mengumumkan peruntukan itu, di hadapan peniaga dan orang ramai di pasar itu.

Peniaga dan orang ramai terus bertepuk tangan gembira sebaik mendengar pengumuman itu.

Sementara itu, pemilik warung makanan Che Bidah Mamat, 70, melahirkan rasa bertuah atas kesudian Muhyiddin sarapan pagi di warungnya.
"Mak cik rasa terharu dan sedikit terkejut dengan kehadiran Timbalan Perdana Menteri," katanya.

Seorang peniaga keropok, Zaiton Donek, 50, berkata, beliau tidak menyangka Muhyiddin sempat membeli tiga kilo keropok ikan di gerainya.

Beliau yang berasal dari Kampung Pantai Melawi dekat sini berkata, ini pertama kali beliau melihat seorang pemimpin nombor dua negara melakukan lawatan di pekan Jelawat.

Seorang lagi peniaga, Tan Bee Te, 37, pula berharap dengan kehadiran Muhyiddin akan memberi nafas baru ke arah pembangunan di Bachok.

Beliau yang menjalankan perniagaan jam dan telefon bimbit berkata jika Bachok dibangunkan seiring dengan negeri lain, beliau percaya perniagaannya yang kini hanya mencatatkan RM500 hingga RM600 jualan sehari akan meningkat.

SK <b>JELAWAT</b>: .::LAGU SEKOLAH::.

Posted: 11 Apr 2012 08:55 PM PDT

Di tengah Jelawat Megah berdiri
Memayungi putera dan puteri
Tempat menadah ilmu diberi
SK Jelawat nama terpateri
SK Jelawat Sekolah terulung
Amanah bangsa sama dijunjung
Visi pendidik sama disanjung
Wawasan Negara sama didukung
Menyemai nilai- nilai murni
Mendidik diri bersahsiah tinggi
SK Jelawat kebanggaan kami
Indah di mata tenang di hati
Tangga kejayaan terus diungguli
Menjana modal insan cemerlang
Mengisi minda bangsa gemilang
SK Jelawat masyhur terbilang
Megah berdiri terus dijulang...
Cemerlang....Gemilang...dan Terbilang

Muhyiddin Lancar Skim Pembiayaan PKS Patuh Syariah | Detik <b>...</b>

Posted: 24 Apr 2012 04:23 AM PDT

BACHOK – Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin Selasa melancarkan Skim Pembiayaan Perusahaan Kecil dan Sederhana (PKS) berlandaskan Syariah, yang menyediakan dana berjumlah RM2 bilion, bagi membantu pengusaha PKS seluruh negara.

Muhyiddin berkata skim pembiayaan itu yang diumumkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak pada pembentangan Bajet 2012 lepas itu akan memberikan pembiayaan berlandaskan Syariah yang dapat membantu pengusaha PKS meningkatkan perniagaan ekonomi mereka.

"Saya ucapkan syabas atas usaha mewujudkan skim pembiayaan ini yang mencerminkan pihak swasta juga bersungguh-sungguh menyokong usaha kerajaan Pusat untuk merancakkan lagi pertumbuhan ekonomi negara.

"Sukacita saya umumkan bahawa skim pembiayaan ini akan dikendalikan sebanyak 13 institusi perbankan Islam yang mengambil bahagian dengan kerajaan Persekutuan akan membiayai dua peratus daripada kadar keuntungan pembiayaan bank itu," katanya ketika Merasmikan Himpunan Usahawan Mikro, Kecil dan Sederhana Serta Pelancaran Skim Pembiayaan PKS Berlandaskan Syariah di Sekolah Menengah Kebangsaan Datuk Perdana, di sini hari ini.

Turut hadir Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri Datuk Seri Mustapa Mohamed, Timbalan Menteri Kewangan Datuk Dr Awang Adek Hussin, Pengerusi SME Corporation Datuk Dr Mohamed Al Amin Abdul Majid dan Presiden Persatuan Institusi Perbankan Islam Malaysia (AIBIM).

Lebih 15,000 pengunjung hadir pada program tersebut.

Muhyiddin berkata Malaysia mempunyai sistem kewangan Islam yang lengkap merangkumi takaful dan perniagaan saham dalam Bursa Kuala Lumpur dan juga mempunyai pasaran kewangan antarabangsa di Labuan yang memainkan peranan penting dalam perkembangan pasaran wang antarabangsa.

"Semua ini dapat kita capai di bawah teraju kerajaan Barisan Nasional (BN) yang berjaya memperkenal dasar dan sistem yang lengkap untuk menggalakkan dan mengawal selia perkembangan perbankan Islam hingga banyak negara ingin menjadikan Malaysia sebagai contoh," katanya.

Beliau juga berkata usahawa di Kelantan tidak pernah dipinggirkan oleh kerajaan Pusat bagi meningkatkan daya saing produk dan perkhidmatan mereka melalui pengurangan kos untuk menjalankan perniagaan.

"Dari segi pelaburan, sehingga kini Lembaga Pembangunan Pelaburan Malaysia (MIDA) sudah meluluskan insentif untuk tiga projek PKS di negeri Kelantan dengan modal pelaburan domestik keseluruhan bernilai RM6.2 juta. Ketiga-tiga projek itu menyediakan 116 peluang pekerjaan dalam bidang tekstil di kelantan," katanya.

Menurutnya SME Corporation pula di bawah kendalian Malaysian Industrial Development Finance Berhad dimanfaatkan 71 permohonan di Kelantan dengan kelulusan bernilai RM42.97 juta.

Beliau berkata rakyat Kelantan perlu memikirkan masa depan mereka terutama untuk merancakkan lagi ekonomi negeri itu dengan memilih BN pada pilihan raya umum akan datang.

"Formulanya mudah. Sokong BN dan kita akan buat apa yang Kelantan gagal buat dan ini semua untuk rakyat," katanya.

Terdahulu, Muhyiddin melawat Pasar Siti Aishah di Jelawat di sini serta beramah mesra dengan 350 peniaga kecil di situ.

Muhyiddin turut mengumumkan peruntukan sebanyak RM500,000 untuk membaik pulih pasar yang dibina pada zaman kerajaan BN dahulu. – Bernama

BLOG KELANTAN: 03 <b>di jelawat kelantan</b> - Google Blog Search

Posted: 23 Apr 2012 11:05 PM PDT

URL Sumber Asal :-

Muhyiddin Lulus RM500,000, Baik Pulih Bangunan Pasar <b>Jelawat</b> <b>...</b>

Posted: 23 Apr 2012 09:48 PM PDT

BACHOK – Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin, meluluskan peruntukan segera sebanyak RM500,000 untuk membaik pulih bangunan Pasar Jelawat di sini, bagi memberi keselesaan kepada lebih 100 peniaga kecil yang berniaga di pasar itu.

Muhyiddin meluluskan peruntukan itu ketika melakukan tinjauan mesra hampir 30 minit di pasar tersebut, sempena lawatan kerja sehari beliau ke Kelantan hari ini.

Sebaik tiba pukul 9.30 pagi di pasar itu, Timbalan Perdana Menteri yang turut diiringi Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri Datuk Seri Mustapa Mohamed dan Timbalan Menteri Kewangan Datuk Dr Awang Adek Hussin, beramah mesra dengan peniaga dan orang ramai.

Muhyiddin turut bersarapan pagi di sebuah warung dalam pasar tersebut, bersama orang ramai yang begitu gembira dapat bersua dan bersalaman dengan beliau yang juga Menteri Pelajaran.

"Peruntukan segera RM500,000 ini menunjukkan keprihatinan kerajaan pusat terhadap nasib peniaga kecil di sini," kata Awang Adek, yang juga Ketua Umno Bahagian Bachok ketika mengumumkan peruntukan itu, di hadapan peniaga dan orang ramai di pasar itu.

Para peniaga dan orang ramai terus bertepuk tangan gembira sebaik mendengar pengumuman itu.

Sementara itu, pemilik warung makanan Che Bidah Mamat, 70, melahirkan rasa bertuah atas kesudian Muhyiddin sarapan pagi di warungnya.

"Mak cik rasa terharu dan sedikit terkejut dengan kehadiran Timbalan Perdana Menteri," katanya.

Seorang peniaga keropok, Zaiton Donek, 50, berkata, beliau tidak menyangka Muhyiddin sempat membeli tiga kilo keropok ikan di gerainya.

Beliau yang berasal dari Kampung Pantai Melawi dekat sini berkata, ini pertama kali beliau melihat seorang pemimpin nombor dua negara melakukan lawatan di pekan Jelawat.

Seorang lagi peniaga, Tan Bee Te, 37, pula berharap dengan kehadiran Muhyiddin akan memberi nafas baru ke arah pembangunan di Bachok.

Beliau yang menjalankan perniagaan jam dan telefon bimbit berkata jika Bachok dibangunkan seiring dengan negeri lain, beliau percaya perniagaannya yang kini hanya mencatatkan RM500 hingga RM600 jualan sehari akan meningkat.- Bernama

Shafie Nor: Timbalan Perdana Menteri lawat <b>Kelantan</b> Selasa ini

Posted: 22 Apr 2012 04:08 AM PDT

KOTA BHARU, AHAD, 22 April, 2012: Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin akan melakukan lawatan kerja sehari ke Kelantan pada Selasa ini.
Jabatan Penerangan dalam satu kenyataan memberitahu, pada lawatan kali ini, Timbalan Perdana Menteri akan melakukan walk-about di Pasar Jelawat Bachok.
Timbalan Perdana Menteri kemudiannya dijadual merasmikan Himpunan Usahawan Mikro, Kredit dan Sederhana Negeri Kelantan di Sekolah Menengah Kebangsaan Datuk Perdana, Tangok, Bachok.
Pada majlis tersebut, Muhyiddin dijadual akan melancarkan Dana Patuh Syariah untuk Perusahaan Kecil dan Sederhana (PKS) dan menyampaikan cek kepada penerima Dana Usahawan Kecil Dinamik. - UTUSAN

03 di wakaf bharu - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di wakaf bharu - Google Blog Search


BLOG KELANTAN: 03 <b>di wakaf bharu</b> - Google Blog Search

Posted: 18 Apr 2012 07:43 PM PDT

URL Sumber Asal :-

1 lot banglo <b>di</b> Kubang Batang,<b>Wakaf Bharu</b> | Azmiral.com

Posted: 16 Apr 2012 12:50 AM PDT

1 lot banglo di Kubang Batang,Wakaf Bharu. Lebih krg 500m ke jln Wakaf Baru ke Tumpat.

Lebih krg 950m ke masjid, 650m ke Sek.Keb.kubang Batang. 4 km ke Wakaf Bharu.

Harga mengikut keluasan rumah

1000kp – RM185,000

1200kp – RM207,000

1400kp – RM229,000

Design dan plan rumah mengikut citarasa dan pilihan pembeli. KLIK DI SINI untuk melihat contoh pelan dan rekabentuk.

03 di machang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di machang - Google Blog Search


BLOG KELANTAN: 03 <b>di machang</b> - Google Blog Search

Posted: 30 Apr 2012 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

Demonstrasi bantah pembalakan haram <b>di Machang</b> | N9 Kini <b>...</b>

Posted: 28 Apr 2012 11:40 PM PDT

MACHANG, 29 April : Kira-kira 1,500 penduduk kampung dan anggota pertubuhan bukan kerajaan (NGO) hari ini mengadakan demonstrasi secara aman bagi membantah kegiatan pembalakan haram yang didakwa berlaku di Hutan Simpan Hulu Sat di sini, sejak tiga tahun lalu.

Mereka mendakwa akibat kegiatan itu, penduduk mengalami kerugian besar termasuk kehilangan punca air bagi kegunaan harian, kemerosotan hasil pertanian, pencerobohan habitat gajah dan kerosakan jalan ke pusat pelancongan Bukit Bakar.

 "Ketika pemerintahan kerajaan Barisan Nasional (BN) iaitu pada tahun 1980 sebarang aktiviti penebangan hutan tidak dibenar sama sekali kerana kawasan itu diwartakan sebagai tadahan hujan," kata penduduk kampung, Kamaruddin Abdul Kadir, 60, ketika ditemui pada demonstrasi itu. 

Beliau mendakwa perkara sebaliknya berlaku selepas BN tidak lagi berkuasa di negeri ini.

Katanya, ini menyebabkan kawasan sungai di sekitar lokasi itu menjadi cetek berikutan lumpur yang terkumpul akibat hakisan disebabkan hujan lebat.

Kamaruddin mendakwa banyak pokok durian, dokong, pisang, rambutan dan sebagainya dimusnahkan oleh gajah liar yang mendekati kawasan kampung akibat 250 hektar habitat haiwan itu dikacau oleh kerja pembalakan.

"Saya sendiri mengalami kemusnahan satu hektar pokok durian yang menjadi sumber pendapatan sampingan apabila tiba musim durian setiap tahun," katanya.

Dalam pada itu, pengerusi Pertubuhan Peladang Kawasan (PPK) Machang, Harun Ismail, 74, berkata lebih 1,400 hektar sawah di bawah kawalan PPK turut terjejas apabila lebih 140 petani mengalami kekurangan air untuk mengerjakan sawah akibat sungai yang menjadi punca saliran hampir kering.

Menurutnya, bendang termasuk di Kampung Ulu Sat, Banggol Judah, Bukit Tiu dan Bukit Bakar hanya boleh diusahakan sekali setahun iaitu pada musim tengkujuh.

Sementara itu, pengerusi Majlis Tindakan Rakyat Kelantan kawasan Machang, Kamaruddin Abdul Kadir, berkata pencerobohan itu menunjukkan kerajaan negeri sekarang terlalu lemah untuk bertindak.

Beliau menegaskan jika penduduk tidak mahu kegiatan itu berterusan, kerajaan negeri sekarang perlu ditukar kepada BN yang ternyata lebih berkemampuan, pada pilihan raya umum akan datang. – BERNAMA

03 di pengkalan chepa - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di pengkalan chepa - Google Blog Search


BLOG KELANTAN: 03 <b>di pengkalan chepa</b> - Google Blog Search

Posted: 03 May 2012 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG KELANTAN: 03 <b>di pengkalan chepa</b> - Google Blog Search

Posted: 03 May 2012 12:00 AM PDT

[unable to retrieve full-text content]"Di Pengkalan Chepa kerajaan pusat bina kompleks Lembaga Kemajuan Ikan Malaysia untuk beri kemudahan kepada nelayan kita mendaratkan ikan tetapi gagal…. kerana apa…kompleks ini gagal kerana muara airnya ...

03 di pasir mas - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di pasir mas - Google Blog Search


BLOG KELANTAN: 03 <b>di pasir mas</b> - Google Blog Search

Posted: 04 May 2012 10:03 PM PDT

URL Sumber Asal :-

Umno <b>Pasir Mas</b> sahkan ada ahlinya bernama Wan Ahmad Wan Omar

Posted: 04 May 2012 02:29 PM PDT

Bagaimanapun, Naib Ketua che Johan Che Pa tidak dapat mengesahkan individu itu timbalan pengerusi SPR. 

(Free Malaysia Today) - Umno Pasir Mas mengesahkan ada ahlinya yang bernama Wan Ahmad Wan Omar, tetapi tidak dapat mengesahkan ia timbalan pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR).

Bagaimanapun, Naib Ketua Umno bahagian, Che Johan Che Pa berkata, Wan Ahmad menjadi ahli Umno dalam sebuah cawangan dalam DUN Chetok.

"Saya telah membuat semakan dan mendapati ada individu yang bernama Wan Ahmad yang menjadi ahli di sebuah cawangan dalam DUN berkenaan.

"Tetapi (saya) tidak tahu individu itu adalah timbalan pengerusi SPR. Kalau hendak mengesahkan Wan Ahmad itu timbalan pengerusi SPR, kena beri nombor kad pengenalannya," katanya ketika dihubungi.

Setiausaha Agung PKR, Datuk Saifuddin Nasution Ismail mendakwa timbalan pengerusi SPR itu merupakan ahli Umno di Pasir Mas.

Beliau juga mendakwa Pengerusi suruhanjaya itu, Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusof juga menjadi ahli Umno.

Bagaimanapun, Wan Ahmad dan Abdul Aziz menafikannya.

Menurut Wan Ahmad, beliau tidak pernah mendaftar untuk jadi ahli Umno dan tidak pernah mengenali serta tidak mempunyai kaitan dengan individu bernama Wan Ahmad bin Wan Omar yang memegang keahlian Umno bernombor 2374564 di cawangan Umno Kubang Bunggor, Pasir Mas, Kelantan.


03 di wakaf che yeh - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di wakaf che yeh - Google Blog Search


BLOG KELANTAN: 03 <b>di wakaf che yeh</b> - Google Blog Search

Posted: 30 Apr 2012 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG KELANTAN: 03 <b>di wakaf che yeh</b> - Google Blog Search

Posted: 01 Apr 2012 03:17 AM PDT

URL Sumber Asal :-

OPERASI MEMADAM KEBAKARAN KEDAI <b>DI WAKAF CHE YEH</b>

Posted: 07 Mar 2012 06:56 PM PST

Tarikh:     1 Mac 2012 ( Khamis )

Tempat:   Wakaf Che Yeh

KELANTAN, 1 Mac 2012.  Sembilan deretan kedai di Jalan Kuala Krai – Wakaf Che Yeh musnah dalam kebakaran. Sementara itu, PgB Shahrin Yusmar bin  Hj Mat Yusof berkata, jabatan menerima panggilan kebakaran pada jam 6.05 petang. Lima jentera bomba dari Balai Bomba Kota Bharu, Pengkalan Chepa, Tunjung dan Bomba Sukarela terlibat dalam operasi tersebut. Operasi memadam kebakaran di ketuai oleh YS PPjB Azmi bin Osman.

03 di pulau melaka - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di pulau melaka - Google Blog Search


BLOG KELANTAN: 03 <b>di pulau melaka</b> - Google Blog Search

Posted: 30 Apr 2012 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG KELANTAN: 03 <b>di pulau melaka</b> - Google Blog Search

Posted: 30 Apr 2012 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG KELANTAN: 03 <b>di pulau melaka</b> - Google Blog Search

Posted: 30 Apr 2012 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG KELANTAN: 03 <b>di pulau melaka</b> - Google Blog Search

Posted: 30 Apr 2012 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

alanbaik : anak baik, menantu molek: Masjid Selat <b>Melaka di Pulau</b> <b>...</b>

Posted: 09 Feb 2012 06:16 AM PST

Sampai Pulau Melaka dah pukul 4 lebih. Nak pergi tengok show Wildlife Theatre Melaka yang session pukul 3 petang pun dah tak sempat. Pusing-pusing sampai hujung jalan. Dari jauh dah nampak kubah masjid. Masjid Selat Melaka terletak di penghujung jalan dan strukturnya dibina atas laut mengadap Selat Melaka.
Ini kali pertama aku sampai ke Pulau Melaka dengan bantuan GPS. Pulau Melaka bukanlah pulau semulajadi, sebaliknya ia dibina secara reclaimation works. Aku rasa Pulau Melaka ni dibina sebagai daya tarikan pelancong, tetapi bila sampai ke sini, aku tengok ada bangunan lot kedai yang siap tetapi belum dihuni, ada yang dalam pembinaan dan ada jugak projek terbengkalai, tak taulah apa sebabnya. Macam mana nak tarik pelancong? Nasib baiklah ada Wildlife Theatre Melaka dan Masjid Pulau Melaka.
Selat Melaka, dikenali sebagai selat terpanjang dan tersibuk di dunia.
Tersangatlah cantiknya dekor kat cermin pintu masuk masjid ni.
Berlatarbelakang Selat Melaka. Cantiknya pemandangan kat sini. Kalau ada kesempatan bolehlah singgah sembahyang di sini dan nikmati panorama yang sungguh mengasyikkan.

BLOG KELANTAN: 03 <b>di pulau melaka</b> - Google Blog Search

Posted: 08 Apr 2012 01:14 AM PDT

URL Sumber Asal :-

rancangan projek <b>di pulau melaka</b>..........

Posted: 06 Mar 2012 02:03 AM PST

Tahukah Anda? Pulau Melaka....
Pulau Melaka merupakan sebuah pulau buatan manusia yang terletak di negeri Melaka, Malaysia. Di sini terdapat sebuah masjid yang dinamakan Masjid Selat. Namun, kebanyakan kedai-kedai di sini kelihatan terbengkalai dan tidak berpenghuni. Terdapat sebuah jambatan yang dihubungkan dengan daratan dari Melaka Raya.
Terbaru, kerajaan negeri telah mengambil inisiatif untuk menjadikan Pulau Melaka sebagai kawasan tumpuan pelancong dengan membina Taman Ikan Lumba-lumba dan Pertunjukan Singa Laut. Selain itu, pembinaan Kota Arab (Arab City) di Pulau Melaka juga dapat menarik pelancong-pelancong Arab ke Melaka.

pelan rancangan projek di pulau melaka........
3. SEA FRONT APARTMENTS MELAKA
( tidak ada maklumat lagi )
( tidak ada maklumat lagi )
( tidak ada maklumat lagi )
6. WILDLIFE THEATRE MELAKA

( tidak ada maklumat lagi )
( tidak ada maklumat lagi )
9. MALAYSIA EYE DAN THEME PARK

BLOG KELANTAN: 03 <b>di pulau melaka</b> - Google Blog Search

Posted: 11 Apr 2012 01:19 AM PDT

URL Sumber Asal :-

Kenangan <b>Di</b> Selat <b>Melaka</b> 2 « Duacongkak&#39;s Spot

Posted: 04 Apr 2012 10:37 PM PDT

Kenangan Di Selat Melaka 2

Dikirim dalam Uncategorized tagged pada 1:37 pm oleh duacongkak

Pelayaran ke Pulau Pisang.

Semakin hampir ke Pulau yang dituju dan penglihatan semakin jelas. Hati membara melihat bentuk pulau yang bakal di jejaki tidak lama lagi. Selama ini hanya memandang dari daratan dan kini berpeluang lihat didepan mata.

 Air laut Selat Melaka agak tenang dan sesekali dialun dengan gelombang kecil dan terasa bagaikan dibuai lembut, menggamit kehadiran kami ke Pulau Pisang. Deruan angin dari pergerakan bot menghilangkan sedikit rasa kepanasan bahang mentari dan juga pantulan dari air laut. Semua itu tidak dihiraukan apabila pandangan Pulau berada didepan mata, semangat untuk jejakkan kaki di Pulau semakin membara.

Teruja sekali bila melihat bentuk Pulau kecil yang berada dipenghujung Pulau Pisang yang lebih besar. Pulau ini dikenali dengan nama Pulau Sauh. Dari jauh atau jika dilihat dari daratan, kita hanya nampak sebuah pulau saja, tapi bila dihampiri rupanya ada pulau pulau kecil lagi. Salah satu adalah Pulau Sauh ini yang dapat dilihat dengan jelas melalui gambar di bawah.

 Akhirnya Pengkalan Jeti untuk bot berlabuh sudah dapat dicapai tangan. Setelah tali bot diikat, tanpa membuang masa lagi, kaki kanan melangkah dan memijak jeti yang menganjur ketengah laut. Kehijauan air memukau pandangan mata dan nampak segar bersama desiran bayu yang lembut tapi terasa pula bahang panas. Badan berpeluh peluh dan membasahi baju yang dipakai. Rupa rupanya jeket keselamatan yang dipakai sewaktu dalam bot tidak ditanggalkan sehingga kawan menegur. Betapa malunya waktu itu kerana disindir oleh kawan kawan. Nampak sangat kemaruknya diri ini untuk melihat suasana Pulau tanpa disedari jeket keselamatan masih dipakai.

 

Kelihatan pantai pulau yang berbatu…disangkakan pantai pulau ini berpasir, rupanya penuh dengan batu batu yang cantik. Dapat dilihat corak hakisan air yang berlapis.

 

Pondok persinggahan untuk berehat yang dibuat dipersisiran pantai berbatu. Sewaktu kehadiran kami disini rupanya tiada sesiapa dalam pondok tersebut. Mungkin tuannya belum datang atau mungkin ianya dibina hanya untuk berahat atau berteduh sewaktu musim hujan atau ribut. Pondok yang dibina oleh nelayan nelayan.

 

Juga terdapat pondok milik kerajaan yang juga kosong sewaktu kami sampai, bertutup dan berkunci.

 

Tidak jauh dari pantai, kita kena mendaki pula untuk melihat suasana yang ada di pulau. Rupa rupanya dibahagian atas bukit ini terdapat beberapa pondok yang kecil dan comel milik individu yang menjaga kebun dan dusun. Ternyata diatas pulau pisang ini banyak pokok pokok buah buahan seperti mempelam, kuini, pokok kedondong dan pelbagai lagi. Nasib kurang baik sewaktu kehadiran kami, bukannya musim buah buahan. Jika tidak, dapat juga merasai keenakan buahnya. Pondok yang ada ini tanpa penghuni dan mungkin bukan musim buah maka tuannya tidak hadir. Apa pun kelihatan persekitarannya amat bersih dan seperti diselia selalu. 

 

Pokok besar berdiri tegak, sayangnya masih belum berbuah.

 

Betapa tingginya pokok besar ini, dan sekiranya berbuah tentu sekali sukar untuk diambil buahnya.

 

Mengharapkan buah tidak dapat, keadaan pulau pula sunyi rupa rupanya ada seekor labah labah bersarang. Niat dihati ingin mendapatkan gambar unggas atau hidupan lain yang ada, rupa rupanya labah labah saja yang jadi perhatian maka, ambil juga gambarnya untuk kenangan.

 

Labah labah yang menyambut kedatangan kami di Pulau ini…

Hasrat dihati ingin memanjat lebih tinggi lagi untuk melihat bahagian puncaknya, apakan daya dihari ketibaan kami keadaan air laut sudah hampir surut dan tidak mengizinkan kami tinggal lebih lama. Sebelum bot tersadai lebih baik kami beredar dulu…jika ada masa yang terluang lagi akan saya jejakkan kaki hingga kebahagian puncaknya, dimana terdapat rumah api untuk panduan kepada kapal kapal yang menggunakan laluan di Selat Melaka.

Kena tunggu dimasa akan datang untuk dapatkan suasana dipuncak Pulau.

BLOG KELANTAN: 03 <b>di pulau melaka</b> - Google Blog Search

Posted: 03 May 2012 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG KELANTAN: 03 <b>di pulau melaka</b> - Google Blog Search

Posted: 03 May 2012 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG KELANTAN: 03 <b>di pulau melaka</b> - Google Blog Search

Posted: 03 May 2012 01:12 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG KELANTAN: 03 <b>di pulau melaka</b> - Google Blog Search

Posted: 30 Apr 2012 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

alanbaik : anak baik, menantu molek: Masjid Selat <b>Melaka di Pulau</b> <b>...</b>

Posted: 09 Feb 2012 06:16 AM PST

Sampai Pulau Melaka dah pukul 4 lebih. Nak pergi tengok show Wildlife Theatre Melaka yang session pukul 3 petang pun dah tak sempat. Pusing-pusing sampai hujung jalan. Dari jauh dah nampak kubah masjid. Masjid Selat Melaka terletak di penghujung jalan dan strukturnya dibina atas laut mengadap Selat Melaka.
Ini kali pertama aku sampai ke Pulau Melaka dengan bantuan GPS. Pulau Melaka bukanlah pulau semulajadi, sebaliknya ia dibina secara reclaimation works. Aku rasa Pulau Melaka ni dibina sebagai daya tarikan pelancong, tetapi bila sampai ke sini, aku tengok ada bangunan lot kedai yang siap tetapi belum dihuni, ada yang dalam pembinaan dan ada jugak projek terbengkalai, tak taulah apa sebabnya. Macam mana nak tarik pelancong? Nasib baiklah ada Wildlife Theatre Melaka dan Masjid Pulau Melaka.
Selat Melaka, dikenali sebagai selat terpanjang dan tersibuk di dunia.
Tersangatlah cantiknya dekor kat cermin pintu masuk masjid ni.
Berlatarbelakang Selat Melaka. Cantiknya pemandangan kat sini. Kalau ada kesempatan bolehlah singgah sembahyang di sini dan nikmati panorama yang sungguh mengasyikkan.

BLOG KELANTAN: 03 <b>di pulau melaka</b> - Google Blog Search

Posted: 10 Apr 2012 01:43 AM PDT

URL Sumber Asal :-

Kenangan <b>di</b> Selat <b>Melaka</b> « Duacongkak&#39;s Spot

Posted: 31 Mar 2012 07:46 PM PDT

Kenangan di Selat Melaka

Dikirim dalam Uncategorized tagged pada 10:46 am oleh duacongkak

Pelayaran ke Pulau Pisang.

Tukar topik pula pada kali ini bagi menenangkan fikiran. Al maklum saja asyik dengan duit setiap hari rasanya jemu juga, sesekali boleh juga lihat dan tinjau suasana luar yang lebih indah dan nyaman.

 

Ini adalah gambar pengkalan dimana saya dan kawan kawan akan memulakan pelayaran meluncur di permukaan Selat Melaka iaitu dibahagian Selatan Tanah Air dengan menaiki bot laju. Pada hujung jeti yang kita dapat lihat kehijauan itu adalah Pulau Kukup dalam Daerah Pontian. Pulau ini dipenuhi dengan hutan bakau dan tiada penghuni yang tinggal di Pulau tersebut melainkan khazanah alam yang hidup secara semula jadi. Bahagian paling kiri sekali kita akan dapat lihat laut Selat Melaka yang akan bertemu dengan Selat Tebrau dan juga kapal kapal dagang yang berlabuh dan juga belayar untuk ke Pulau Singapura atau pun Pelabuhan Tanjung Pelepas (PTP) Malaysia. Sayangnya pada hari itu gambarnya tidak diambil untuk dimuatkan dalam blog ini. 

 

Gambar diatas ini juga adalah pemandangan diatas Pengkalan (jeti) yang sama dan diambil dengan fokus pada Pulau Kukup dari hujung sebelah kiri ke hujung sebelah kanan. Sayangnya bahagian kanan terlindung sedikit dengan sebuah feri antarabangsa untuk perjalanan Malaysia ke Indonesia.

 

Pelayaran bermula dengan meninggalkan pengkalan di Jeti Kukup dan mula meredah air Selat Melaka paling Selatan. Bangunan yang dapat kita lihat itu adalah Pengkalan Jeti Kukup bagi penumpang yang hendak menaiki Feri ke Indonesia. Setiap hujung minggu ramai warga samada dari Malaysia mahu pun Indonesia malah ada juga dari luar negara akan menggunakan jeti ini untuk pergi ke Indonesia atau pun masuk ke Negara kita Malaysia.

 

Pemandangan diantara Jeti Kukup dan Pulau Kukup yang dipenuhi dengan rakit sangkar ikan atau pun udang yang diternak dan diusahakan oleh orang persendirian iaitu para nelayan yang tinggal di Kukup.

 

Sebaik saja melepasi perairan Kukup, pemandu atau pengendali bot mula menekan minyak dan memecut laju meluncur menuju ke destinasi iaitu Pulau Pisang yang berada di Selatan Selat Melaka. Kedudukannya adalah antara Malaysia dan Indonesia dimana kita dapat lihat sayup sayup diantara kedua dua negara bila tiba disana.

 

Hampir 30 minit pelayaran, pandangan saya mula tertumpu kearah daratan dan cuba mengambil gambarnya. Sayup sahaja pemandangan Bandar Pontian yang dapat dilihat dalam keadaan cuaca mendung dan berkabus..

 

Ini adalah keratan gambar yang dibuat untuk mendekatkan lagi pemandangan Bandar Pontian iaitu Pusat Perdagangan Pontian dengan hasil tambakan laut yang dimajukan.

 

Sebelah hadapan sisi kanan bot kelihatan bentuk Pulau Pisang yang semakin dihampiri. Dikala ini rasa tidak sabar untuk menghampirinya kerana, satu satunya impian saya untuk datang dan menjejakkan kaki didaratan Pulau Pisang dimana, bahagian paling akhir dalam Daerah Pontian yang akan dijejaki dan dilawati. Sebelum ini keseluruhan Daerah Pontian bahagian darat sudah habis dijejak, dimana ada jalan, dimana ada lorong yang boleh dilalui pasti saya sampai, semua kampung tidak terlepas untuk jadikan kenangan sejak berhijrah di Daerah Pontian dalam tempuh lebih sepuluh tahun. Dengan itu tidak jadi masalah bila saja disebut nama tempat pasti sudah dapat bayangkan bagai mana keadaannya. Hanya tinggal daratan Pulau Pisang saja yang menantikan kehadiran anak rantau yang bukan berasal dari Negeri Johor.

Kita Tunggu keluaran lain untuk melihat suasana Pulau Pisang.

 

BLOG KELANTAN: 03 <b>di pulau melaka</b> - Google Blog Search

Posted: 09 Apr 2012 01:29 AM PDT

URL Sumber Asal :-

Kenangan <b>Di</b> Selat <b>Melaka</b> 2 « Duacongkak&#39;s Spot

Posted: 04 Apr 2012 10:37 PM PDT

Kenangan Di Selat Melaka 2

Dikirim dalam Uncategorized tagged pada 1:37 pm oleh duacongkak

Pelayaran ke Pulau Pisang.

Semakin hampir ke Pulau yang dituju dan penglihatan semakin jelas. Hati membara melihat bentuk pulau yang bakal di jejaki tidak lama lagi. Selama ini hanya memandang dari daratan dan kini berpeluang lihat didepan mata.

 Air laut Selat Melaka agak tenang dan sesekali dialun dengan gelombang kecil dan terasa bagaikan dibuai lembut, menggamit kehadiran kami ke Pulau Pisang. Deruan angin dari pergerakan bot menghilangkan sedikit rasa kepanasan bahang mentari dan juga pantulan dari air laut. Semua itu tidak dihiraukan apabila pandangan Pulau berada didepan mata, semangat untuk jejakkan kaki di Pulau semakin membara.

Teruja sekali bila melihat bentuk Pulau kecil yang berada dipenghujung Pulau Pisang yang lebih besar. Pulau ini dikenali dengan nama Pulau Sauh. Dari jauh atau jika dilihat dari daratan, kita hanya nampak sebuah pulau saja, tapi bila dihampiri rupanya ada pulau pulau kecil lagi. Salah satu adalah Pulau Sauh ini yang dapat dilihat dengan jelas melalui gambar di bawah.

 Akhirnya Pengkalan Jeti untuk bot berlabuh sudah dapat dicapai tangan. Setelah tali bot diikat, tanpa membuang masa lagi, kaki kanan melangkah dan memijak jeti yang menganjur ketengah laut. Kehijauan air memukau pandangan mata dan nampak segar bersama desiran bayu yang lembut tapi terasa pula bahang panas. Badan berpeluh peluh dan membasahi baju yang dipakai. Rupa rupanya jeket keselamatan yang dipakai sewaktu dalam bot tidak ditanggalkan sehingga kawan menegur. Betapa malunya waktu itu kerana disindir oleh kawan kawan. Nampak sangat kemaruknya diri ini untuk melihat suasana Pulau tanpa disedari jeket keselamatan masih dipakai.

 

Kelihatan pantai pulau yang berbatu…disangkakan pantai pulau ini berpasir, rupanya penuh dengan batu batu yang cantik. Dapat dilihat corak hakisan air yang berlapis.

 

Pondok persinggahan untuk berehat yang dibuat dipersisiran pantai berbatu. Sewaktu kehadiran kami disini rupanya tiada sesiapa dalam pondok tersebut. Mungkin tuannya belum datang atau mungkin ianya dibina hanya untuk berahat atau berteduh sewaktu musim hujan atau ribut. Pondok yang dibina oleh nelayan nelayan.

 

Juga terdapat pondok milik kerajaan yang juga kosong sewaktu kami sampai, bertutup dan berkunci.

 

Tidak jauh dari pantai, kita kena mendaki pula untuk melihat suasana yang ada di pulau. Rupa rupanya dibahagian atas bukit ini terdapat beberapa pondok yang kecil dan comel milik individu yang menjaga kebun dan dusun. Ternyata diatas pulau pisang ini banyak pokok pokok buah buahan seperti mempelam, kuini, pokok kedondong dan pelbagai lagi. Nasib kurang baik sewaktu kehadiran kami, bukannya musim buah buahan. Jika tidak, dapat juga merasai keenakan buahnya. Pondok yang ada ini tanpa penghuni dan mungkin bukan musim buah maka tuannya tidak hadir. Apa pun kelihatan persekitarannya amat bersih dan seperti diselia selalu. 

 

Pokok besar berdiri tegak, sayangnya masih belum berbuah.

 

Betapa tingginya pokok besar ini, dan sekiranya berbuah tentu sekali sukar untuk diambil buahnya.

 

Mengharapkan buah tidak dapat, keadaan pulau pula sunyi rupa rupanya ada seekor labah labah bersarang. Niat dihati ingin mendapatkan gambar unggas atau hidupan lain yang ada, rupa rupanya labah labah saja yang jadi perhatian maka, ambil juga gambarnya untuk kenangan.

 

Labah labah yang menyambut kedatangan kami di Pulau ini…

Hasrat dihati ingin memanjat lebih tinggi lagi untuk melihat bahagian puncaknya, apakan daya dihari ketibaan kami keadaan air laut sudah hampir surut dan tidak mengizinkan kami tinggal lebih lama. Sebelum bot tersadai lebih baik kami beredar dulu…jika ada masa yang terluang lagi akan saya jejakkan kaki hingga kebahagian puncaknya, dimana terdapat rumah api untuk panduan kepada kapal kapal yang menggunakan laluan di Selat Melaka.

Kena tunggu dimasa akan datang untuk dapatkan suasana dipuncak Pulau.

 

BLOG KELANTAN

Copyright 2010 All Rights Reserved