ads

Jumaat, 30 September 2011

03 di kok lanas - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di kok lanas - Google Blog Search


my journey: aNgIn PaGi <b>Di KoK lAnAs</b>..^_^

Posted: 13 Sep 2011 02:35 AM PDT





  • rOnDa2 kG kOk LaNaS....sUaSaNa PaGi YaNg MeNdAmAiKaN dAn UdArA pAgI YaNg MeNyEgaRkAn....
bila ku lihat suasana kg yg mendamaikan,tiba2 hatiku rasa sungguh tenang,smua mslh yg ku tanggung smua hilang ditiup angin pagi di sana...
bila pulak aku akn dapat menrasai suasana sperti nie lg????
suasana seperti dapat mendamaikan jiwa ku yg lara..kesedihan yg selama nie kurasa berlalu pergi oleh angin seperti angin memahami jiwa dan perasaanku waktu itu....:)

2 unit banglo untuk dijual <b>di Kok Lanas</b> (berhampiran Politeknik <b>...</b>

Posted: 01 Aug 2011 01:01 AM PDT

Tapak lokasi sangat strategik, berhampiran Politeknik Kota Bharu (150m dari politeknik). Hanya 400m dari jalan besar. Jarak ke Keterah 4km & jarak ke Kota Bharu 24km. Kedudukan lot dikelilingi rumah-rumah kediaman yang telah siap didiami & telah tersedia pelbagai kemudahan.

Luas tanah dari 5200kp++.

Harga mengikut keluasan rumah;-

1500kp –RM245,000.00

1600kp – RM260,000.00

1800kp – RM280,000.00

Design dan plan rumah mengikut citarasa dan pilihan pembeli. KLIK DI SINI untuk melihat contoh pelan dan rekabentuk.

Peniaga <b>di</b> simbah asid oleh isteri <b>di</b> Kampung <b>Kok Lanas</b>, Kota <b>...</b>

Posted: 28 Aug 2011 04:41 PM PDT

No of View :764

Seorang peniaga murtabak berusia 47 tahun, cedera di muka dan badan selepas disimbah sejenis cecair dipercayai asid oleh isterinya di Kampung Kok Lanas dekat sini hari ini.

Kejadian berlaku pukul 9.30 pagi ketika peniaga terbabit yang mempunyai seorang anak perempuan berusia 15 tahun, sedang menyiapkan adunan murtabak di rumahnya.

Salah seorang ahli saudara mangsa berkata, dua hari sebelum kejadian, berlaku pertengkaran antara pasangan suami isteri itu namun punca pertengkaran itu tidak diketahui.

"Mangsa memberitahu, isterinya tiba-tiba datang dan menyimbah sejenis cecair dipercayai asid ke arahnya menggunakan bekas air dan mengenai muka dan badan sebelah kanan," kata ahli saudara mangsa itu yang enggan dikenali ketika ditemui di Wad Kecemasan Hospital Raja Perempuan Zainab II (HRPZ II) hari ini.

Menceritakan lebih lanjut berhubung kejadian tersebut, lelaki itu berkata, dia dimaklumkan berhubung kejadian itu oleh penduduk kampung.

"Ketika kejadian, saya ada di rumah di Kampung Sokor dan orang kampung datang memberitahu, mangsa dibawa ke klinik berhampiran untuk dirawat.

"Saya terus ke klinik untuk melihat keadaan mangsa. Bagaimanapun, dia terpaksa dirujuk ke HRPZ II untuk rawatan lanjut," ujarnya.

Sehingga kini, katanya, keluarga mangsa belum pasti sama ada untuk membuat laporan polis berhubung kejadian tersebut atau sebaliknya.

Sementara itu, Ketua Polis Kelantan, Datuk Jalaluddin Abdul Rahman ketika ditemui pemberita berkata, setakat ini, pihaknya belum menerima laporan berhubung kejadian tersebut.

Incoming search terms:

from your own site.

03 di chiku - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di chiku - Google Blog Search


GEGEGURL: Hari mggu <b>di chiku</b>...

Posted: 11 Feb 2011 11:54 PM PST

          Hujung minggu ni aku xblk umh family aku...biasa nya klu datang je ari kamis msti aku nk blk...tp mggu ni xde pl rase nk blk...hehehe..
oppss...lupa nk bgtau aku ni kerja kt Felda Chiku 1, Gua Musang...emm..kira jauh la jg ngn umh family aku...klu naik bas henti-henti (bas mini) kne tukar 4 kali bas tau...adui...penat n leceh tukar2 bas ni...yang paling aku tension bila bas xikut masa...haru jd nye..pasti aku smp mlm kt kg aku....
         Aku cuti jumaat n sabtu...smlm aku ngan housemate bgn pagi2 lagi...kitorng plan nk pegi joging...hehehe..pas smyg subuh terus kitorng kuar umh...yg xtahan nye joging pakai selipar jepun...ahahaha..dh lame xjoging ni..bila dh joging huiii...pnt nye yg amat..abis skt 1 badan...tp xpe la kami enjoy....joging kn baik utk kesihatan so kawan2 yg lain ptt amalkan joging ni...blk dr joging kami mkn nasi abis sebungkus..mcm xpecaya plk...mcmne nk kurus ni....:))
         Tghari pl kami masak2...member aku beria nk buat gulai ayam..so kami pn buat la..aku tulun sediakan bahan utk msak je...yg lain tu member aku la yg buat...aku plk goreng ikan je...bkn aku xpndai tp al mklum la xbiasa buat...kihkihkih....
        ni aku share kt sni gmbr gulai ayam ni....sedap beb..xcaye cuba rase.....:)

                                                  




kira menjadi jg la gulai ayam ni....hehehe
      Petang pl kami lepak2 je kt umh smbil tgk tv smp la ke mlm...byk nye aku taip kt sni...xsangka pl aku yg menulis..hehehe

03 di pasir puteh - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di pasir puteh - Google Blog Search


Diskusi para masyaikh <b>di Pasir Puteh</b>. « Raudhah al-Syifa&#39;

Posted: 16 Sep 2011 05:40 PM PDT

AlhamduliLLAH..

Semalam (16/09) Ambo berkesempatan menumpah berkah para masyaikh yg terdiri dari Sheikhul SN ; Ust Saiful Hazmi, Sheikhul Pedang Ijau, Master Z dan Cikgu R dalam diskusi penuh berkah di rumah Sheikhul SN…walaupun tiada cahaya lampu yang terang benderang tapi insyaALLAH "cahaya Nur" dari masyaikh sekalian lebih terang dari lampu putih panjang yang terpasang. SubhanaLLAH.

Diam seribu bahasa hamba bila bicara dimulai oleh masyaikh. alhamdulillaH.

Sempat juga menenguk teh o panas2 dan kek pisang sebelum diteruskan lagi dengan makan nasi sup. AlhamduliLLAH. rezeki ALLAH.

jam 12.00 malam ambo dan Sheikhul Pedang Ijau mintak izin Sheikhul SN; Ust Saiful untuk bergerak pulang. seronok sungguh ambo dapat menumpang ilmu dalam diskusi tersebut.

03 di manek urai - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di manek urai - Google Blog Search


Kubu Umno <b>di</b> Jeli makin tergugat « ""Renunglah dengan mata hati <b>...</b>

Posted: 26 Sep 2011 08:56 PM PDT

JELI, 27 Sept: Di segenap penjuru pasar Kuala Balah ribuan orang berdiri tanpa menghiraukan hujan sepanjang program berlangsung malam tadi.

Kawasan laman pasar yang agak lembab tidak dihiraukan, ramai yang kelihatan basah di bahagian punggung. Kawasan yang berbumbung pula  sendat dengan manusia, mereka berhimpit-himpit bagi mendengar ceramah Pakatan Rakyat.

Mereka datang tidak diangkut dengan bas seperti biasa berlaku pada program tajaan Umno dan kerajaan Barisan Nasional (BN).

Mungkinkah ini menggambarkan kedudukan Datuk Seri Mustapa Mohamed mahu dinilai kembali rakyat Jeli selepas dua penggal menguasai kawasan berkenaan.

Ia disifatkan sebagai satu kejutan memandangkan kawasan Dewan Undangan Negeri Kuala Balah merupakan kubu Umno dan hanya sepenggal dimenangi PAS pada pilihan raya umum 1999.

Sebelum ini Dun berkenaan dikenali Pergau. Malah ada juga penduduk yang datang dari Gua Musang. Paling ramai penduduk tempatan termasuk dari Dun Air Lanas dan Bukit Bunga.

Naib Presiden PAS, Datuk Husam Musa berharap rakyat Jeli membuat penentuan baru bagi menilai semula anggota parlimen sekarang yang sering berdalih dalam isu royalti minyak.

"Ketika peringkat awal kerajaan negeri menuntut bayaran royalti minyak anggota parlimen Jeli yang juga seorang menteri bermati-matian mengatakan minyak tidak ada di perairan Kelantan.

"Kemudian selepas kita desak juga Perdana Menteri pun membuat pengakuan minyak ada di perairan Kelantan, namun Datuk Mustapa berdalih lagi.

"Katanya telaga minyak yang dituntut kerajaan negeri bertindih dengan Thailand pula," katanya ketika berceramah pada program anjuran Urusetia Penerangan Kerajaan Negeri.

Hadir sama Naib Presiden PKR, Nurul Izzah Anwar, Timbalan Pengerusi Majlis Pimpinan PRK Kelantan, Amran Abdul Ghani dan pemimpin PAS serta PKR tempatan.

Oleh itu Husam yang juga pengerusi Jawatankuasa Tuntutan Royalti Petroleum Kelantan berkata, rakyat Jeli perlu memastikan parlimen tersebut tidak lagi berada di tangan Umno dan BN.

Katanya, rakyat Jeli perlu menyumbang satu kerusi mewakili kawasan mereka untuk membolehkan kerajaan baru dibentuk di Putrajaya bagi mendapatkan royalti minyak.

Semasa kempen pilihan raya kecil Dun Manek Urai pada Julai 2009 Mustapa yang juga Pengerusi Perhubungan Umno Kelantan menafikan perairan Kelantan ada minyak.

Bagaimanapun tidak lama kemudian Perdana Menteri mengumumkan pemberian wang ihsan kepada Kelantan hasil royalti minyak.

Husam berkata, sumber Petronas memberitahu sebuah lagi telaga minyak baru ditemui betul-betul berada di perairan Kelantan dan tidak bertindih dengan negeri lain.

"Apa yang berlaku sekarang kerajaan BN benar-benar merompak hak rakyat Kelantan. Sebab itulah rakyat Jeli perlu tukar kerajaan yang menguasai Putrajaya sekarang," ujarnya.

Nurul Izzah berkata, Perdana Menteri sekarang tidak memiliki keupayaan sendiri mentadbir sehingga terpaksa mengupah konsultan dari luar.

Katanya, sebelum ini konsultan Apco Worldwide dibayar upah sebanyak RM77 juta, kemudian ABC Media pula diupah RM68 juta.

Dan terbaru pula konsultan yang ada kaitan dengan bekas Perdana Menteri Britain, Tonny Blair dikatakan dibayar bagi memulih imej perdana menteri.

Harakahdaily

03 di rantau panjang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di rantau panjang - Google Blog Search


GUA - <b>Rantau Panjang</b>, Syurga Beli-Belah <b>di</b> Kelantan

Posted: 20 Aug 2011 09:01 AM PDT

Saat Kementerian Pelancongan rancak dengan kempen melancong di lokasi tempatan, apa kata kamu memilih Pantai Timur sebagai destinasi percutian seterusnya. Seorang teman sentiasa mengikut rombongan ibunya menaiki bas ke Pantai Timur. Katanya bercuti di sana sangat menyeronokkan terutama bab membeli-belah. Selain itu keunikan negeri Cik Siti Wan Kembang itu juga sangat menakjubkan. Katanya seperti berada di sebuah Negara lain.

Pusat tumpuan kala berkunjung ke Kelantan semestinya Rantau Panjang. Tak sah kalau siapa-siapa tak singgah. Pekan bersempadan Malaysia dan Thailand itu berada 39 kilometer di barat daya Kota Bharu iaitu kira-kira 25 kilometer dari Pasir Mas. Sebelah sahaja dengan Sungai Golok, Thailand. Ia merupakan syurga membeli-belah kerana variasi barangan terdapat di sini disamping harganya boleh tahan murah.

Pekan Rantau Panjang terletak di utara Kelantan iaitu di bahagian barat jajahan Pasir Mas. Tiada masalah bagi kamu hendak ke Rantau Panjang dari Kota Bharu kerana banyak pengangkutan disediakan. Rantau Panjang telah diisytiharkan sebagai zon bebas cukai pada 2002 dan kerap dikunjungi pelancong sepanjang tahun. Rantau Panjang juga merupakan pintu masuk ke selatan Thailand.

Tumpuan utama di sini pastinya untuk membeli keperluan keluaga. Ada peralatan dapur, kain ela, aneka tudung, pakaian dewasa dan kanak-kanak, aksesori, tas tangan, kerepek, buah-buahan dan bermacam lagi. Barangan kering atau basah pendek kata boleh didapati dengan harga berpatutan. Boleh dikatakan lebih murah didapati daripada harga ditempat lain. Barangan jualan pula tampak kelainannya kerana kebanyakan produk dipengaruhi dua budaya dari Kelantan dan Siam.

Bagi peminat baju kurung dan tudung boleh menempah sulaman batu dan manik sebagai penambah seri pakaian. Pelbagai corak boleh dipilih tetapi ada juga pakaian dan tudung sudah siap hanya perlu pilih sahaja. Terutama bagi kamu yang tidak lama bercuti di Kelantan kerana tempahan mengambil masa lama.

Terdapat beberapa kedai boleh ditinjau seperti Pasar Besar Rantau Panjang, Pusat Perkedaian Baru dan Kompleks Bazar Abdul Rahman Auf. Sekiranya anda mengidamkan makanan ringan seperti serunding, dodol, keropok, kerepek, sos botol, buah-buahan dan sebagainya bolehlah singgah di Pasar Besar Rantau Panjang. Gerai makanan pula menjual makanan tempatan seperti bihun atau mi sup hidangan cara Siam. Malah sajian Thailand juga boleh didapati di sini seperti somtham, pulut mangga dan pulut ayam.

Pusat Perkedaian baru pula menempatkan kedai komersial termasuk menjual barangan cenderahati. Pelbagai bank boleh didapati di sini memudahkan kamu mengeluarkan wang.  Di sini juga banyak jualan barangan dari Thailand. Berhampiran pasaraya Mydin pula terletak bangunan Bazaar Abdul Rahman Auf yang dipenuhi dengan butik pakaian, kasut, kedai hasil kraftangan, kedai flora dan keperluan perkahwinan.

Seandainya tidak puas sehari berkunjung, kamu boleh memilih untuk tinggal di hotel berdekatan Rantau Panjang. Kamu boleh memilih beberapa pusat penginapan seperti Zainun Palace, Ani Hotel, Yamy Inn atau Nur Inn. Memang ada rombongan yang datang semata-mata mahu ke Rantau Panjang malah mereka bukan pengunjung kali pertama datang.

Apa yang menarik di sekitar Rantau Panjang ialah Masjid Beijing. Bolehlah singgah di Masjid Keputeraan Sultan Ismail Petra ini yang seni binanya bercirikan masjid di Beijing. Masjid ini terletak 2 kilometer dari pekan Rantau Panjang di antara lebuh raya Pasir Mas dan Rantau Panjang. Masjid ini dirasmikan pada Ogos 2009 mampu memuatkan seramai 1000 orang jemaah.

Kiranya kamu sudah mengetahui di mana tempat mahu dituju sekiranya merancang melancong ke Kelantan. Pastikan kamu mengumpul wang secukupnya kerana banyak kamu akan tergoda dengan barangan di sini. Apa yang pasti, kamu akan merancang untuk kembali ke Rantau Panjang pada lain waktu.

Penginapan di Rantau Panjang

ZAINUN PALACE
175, Jalan Lubok Setol, Rantau Panjang, 17200 Pasir Mas, Kelantan.
Tel : 09 – 795 1113              09 – 795 1113       Fax : 09 – 795 1114
Room : 15
Rates : RM 40 – RM 85

ANI HOTEL
273B, Jln Lubok Stol, 17200 Rantau Panjang, Kelantan

TeL: 09-795 0725/09-795 0725/019-960 7513/019-960 7513

YAMY  INN,
1st Floor,Lot 2185,Taman Sri Bayu,
17200 Rantau panjang,Kelantan.
Tel: 017-456 3004              017-456 3004

NUR INN,
1023, Kg. Dangar, 17200 Pasir Mas, Kelantan.
Tel : 09 – 795 0411              09 – 795 0411       / 012 – 962 0072              012 – 962 0072       / 012 – 966 0566              012 – 966 0566     
Room : 18
Rates : RM 20 – RM 65

03 di machang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di machang - Google Blog Search


Informasi Malaysia Kini » Pelajar UITM <b>Machang</b> Mati Lemas <b>di</b> <b>...</b>

Posted: 28 Sep 2011 09:19 PM PDT

Assalamualaikum dan salam tengahari. Sedang kecoh-kecoh tentang kebakaran Kolej Jati di Uitm Shah Alam, kini gempar pula seorang penuntut Uitm Machang mati lemas selepas tersilap agak kedalaman jeram di Pusat Perkelahan Jeram Linang di Machang, Kelantan. Aku pernah pergi Uitm Machang ni. Tapi dah lama la. Aku agak dalam tahun 2002 atau 2003. Lawatan Silat Cekak Ustaz Hanafi dari INTEC ke Uitm Shah Alam. Ada juga tragedi masa tu di mana pemandu bas rombongan telah dilanggar kereta dan menyebabkan pendarahan yang teruk di kaki. Semasa kejadian, pemandu tengah nak cari-cari tempat sesuai untuk parking bas kerana ketika itu kami rancang mahu singgah satu jeram. Aku lupa namanya. Ke nama Jeram tu Linang. Anyway, nasib baik alhamdulillah semua pun selamat. Berbalik kepada berita pelajar Uitm Machang maut ni, aku mengucapkan takziah kepada keluarga mangsa. Al-fatihah. P/S: Maut itu pasti, tiada siapa boleh lambatkan atau cepatkan datangnya kematian itu. Sesungguhnya perjalanan menuju kematian bermula sejak kita dilahirkan. Maka marilah kita semua beringat tentang kematian ini. Rugi bagi orang yang selalu terlupa.

Gambar hiasan: Seorang penuntut menunjuk tempat bahaya di sebuah jeram di Kelantan

MACHANG 28 Sept. – Seorang mahasiswa Universiti Teknologi Mara (UiTM) cawangan Kelantan di Machang lemas ketika berkelah di Pusat Perkelahan Jeram Linang di sini, tengah hari ini.

Dalam kejadian kira-kira 12.30 tengah hari, mangsa, Noor Hasnizawati Othman, 18, berasal dari Taman Puteri Lindungan, Ipoh, meninggal dunia dalam perjalanan ke Hospital Machang (HM).

Rakan mangsa, Nor Aina Abd. Muaz, 18, berkata, kejadian berlaku ketika dia dan mangsa serta 11 lagi rakan pergi ke kawasan perkelahan itu dengan menggunakan van universiti berkenaan.

"Ketika sampai, rakan-rakan yang lain duduk di tepi jeram, manakala saya dan mangsa yang juga pelajar tahun satu Diploma Pengurusan Maklumat terus terjun ke dalam jeram untuk mandi. Tiba-tiba kaki kami tidak sampai ke bawah.

"Ketika itu keadaan jadi kelam-kabut kerana kami panik. Saya sempat berpaut pada batu. Noor Hasnizawati menarik baju dan tudung saya, tetapi terus hilang. Saya kemudian dapat naik dan meminta bantuan daripada orang ramai," katanya ketika ditemui di sini, hari ini.

Nor Aina berkata, seorang pengunjung di kawasan itu terjun ke dalam jeram dan terus membawa mangsa naik ke atas.

"Selepas diberikan bantuan pernafasan, Noor Hasnizawati tidak memberi sebarang maklum balas sebelum salah seorang daripada kami membawanya ke hospital.

"Bagaimanapun mangsa disahkan meninggal dunia semasa dalam perjalanan ke sana," katanya.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah, Deputi Supritendan Malik Bedot ketika dihubungi mengesahkan menerima laporan mengenai kejadian dan mengklasifikasikan kes tersebut sebagai mati mengejut.

"Mayat mangsa telah dibedah siasat dan jenazahnya telah dibawa pulang ke kampungnya oleh keluarganya lewat petang tadi," katanya.


Sumber: Utusan Malaysia Online

Penuntut UITM <b>Machang</b> Mati Lemas <b>di</b> Pusat Perkelahan Jeram <b>...</b>

Posted: 28 Sep 2011 05:17 PM PDT

No of View :224

Seorang mahasiswa Universiti Teknologi Mara (UiTM) cawangan Kelantan di Machang lemas ketika berkelah di Pusat Perkelahan Jeram Linang di sini, tengah hari ini.

Dalam kejadian kira-kira 12.30 tengah hari, mangsa, Noor Hasnizawati Othman, 18, berasal dari Taman Puteri Lindungan, Ipoh, meninggal dunia dalam perjalanan ke Hospital Machang (HM).

Rakan mangsa, Nor Aina Abd. Muaz,18, berkata, kejadian berlaku ketika dia dan mangsa serta 11 lagi rakan pergi ke kawasan perkelahan itu dengan menggunakan van universiti berkenaan.

"Ketika sampai, rakan-rakan yang lain duduk di tepi jeram, manakala saya dan mangsa yang juga pelajar tahun satu Diploma Pengurusan Maklumat terus terjun ke dalam jeram untuk mandi. Tiba-tiba kaki kami tidak sampai ke bawah.

"Ketika itu keadaan jadi kelam-kabut kerana kami panik. Saya sempat berpaut pada batu. Noor Hasnizawati menarik baju dan tudung saya, tetapi terus hilang. Saya kemudian dapat naik dan meminta bantuan daripada orang ramai," katanya ketika ditemui di sini, hari ini.

Nor Aina berkata, seorang pengunjung di kawasan itu terjun ke dalam jeram dan terus membawa mangsa naik ke atas.

"Selepas diberikan bantuan pernafasan, Noor Hasnizawati tidak memberi sebarang maklum balas sebelum salah seorang daripada kami membawanya ke hospital.

"Bagaimanapun mangsa disahkan meninggal dunia semasa dalam perjalanan ke sana," katanya.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah, Deputi Supritendan Malik Bedot ketika dihubungi mengesahkan menerima laporan mengenai kejadian dan mengklasifikasikan kes tersebut sebagai mati mengejut.

"Mayat mangsa telah dibedah siasat dan jenazahnya telah dibawa pulang ke kampungnya oleh keluarganya lewat petang tadi," katanya.

Incoming search terms:

from your own site.

03 di galas kelantan - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di galas kelantan - Google Blog Search


&#39;Mat Chah&#39; sedia <b>galas</b> cabaran <b>Kelantan</b> | Khalic Dot Com

Posted: 06 Sep 2011 04:15 AM PDT

[unable to retrieve full-text content]Penjaga gol kedua Kelantan sedia galas tanggungjawab menjaga gawang Kelantan menentang Sarawak di Kuching dalam saingan peringkat kumpulan C Piala Malaysia 2011.

03 di pengkalan chepa - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di pengkalan chepa - Google Blog Search


Tanah <b>di</b> Kg Landak, <b>Pengkalan Chepa</b> « Agen Hartanah Anda

Posted: 28 Sep 2011 06:01 AM PDT

Posted by admin

Sep 28 2011

Harga : RM 350K

keluasan : 407 depa

lokasi menarik untuk pembinaan gudang dan kedai

terdapat 2 buah rumah kayu – boleh disewakan jika mahu

7 minit dari lapangan terbang Pengkalan Chepa

berminat boleh hubungi saya

CIK SALIHA BINTI SAID

012-7466019 @ email ke agenhartanah2u@gmail.com

di negeri kelantan - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

di negeri kelantan - Google Blog Search


<b>Negeri</b> Berkebajikan – Model <b>Kelantan</b> | Blog Tok Guru

Posted: 11 Sep 2011 06:45 AM PDT

Bermaksud: "Tiap-tiap yang bernyawa akan merasai mati, dan bahawasanya pada Hari Kiamat sahajalah akan disempurnakan balasan kamu. Ketika itu sesiapa yang dijauhkan dari Neraka dan dimasukkan ke Syurga, maka sesungguhnya ia telah berjaya. Dan (ingatlah bahawa) kehidupan di Dunia ini (meliputi segala kemewahannya dan pangkat kebesarannya) tidak lain hanyalah kesenangan bagi orang-orang yang terpedaya." – Surah al-Baqarah, ayat 185

Segala puji bagi Allah SWT selaku Pencipta, Pemerintah dan Pemelihara alam semesta. Selawat dan salam ke atas Junjungan Besar Nabi Muhammad SAW, ahli keluarga baginda dan para pengikut setia baginda hingga ke akhir zaman. Atas limpah kurnia dan izin-Nya maka Munaqasyah Ucapan Dasar Presiden tahun 2011 kali ini berjaya diadakan.

Justeru, rakaman terima kasih dan tahniah, pertamanya diucapkan kepada Dato' Seri Tuan Guru Presiden atas ucapan dasar Muktamar PAS kali ke-57 pada 3 Jun 2011 bertempat di Dewan Dato' Fadhil Noor ini. Atas tema MEMBANGUN NEGARA BERKEBAJIKAN maka boleh disifatkan sebagai satu anjakan paradigma pemikiran politik PAS selaku sebuah gerakan politik-dakwah yang menjadikan Islam sebagai dasar perjuangan. Ternyata, di sebalik tema ucapan dasar tersebut adalah mengandungi mesej yang jelas untuk dijadikan panduan gerak kerja ke arah menjaya misi PAS dan tuntutan politik semasa serta bersifat massa.

Tuduhan terhadap PAS
Apabila istilah Negara Berkebajikan ini ditimbulkan semula di dalam Ucapan Dasar Presiden, bukan sedikit mata yang terbeliak dan merasa pelik dengan apa yang diutarakan. Maka telah timbul tohmahan dan pelbagai kata-kata kurang enak. Malah ada yang mengeji PAS, kononnya sudah mengubah dasar perjuangan. PAS kononnya sudah meninggalkan perjuangan menegakkan Negara Islam. Lebih jauh lagi, ada yang menuduh PAS sudah menggadaikan prinsip demi mengejar kekuasaan. Apa yang peliknya, ketika PAS disebut sebagai berjuang menegakkan Islam, mereka ini juga yang ke depan melawan PAS habis-habisan. Jika sekarang PAS dikatakan sudah meninggalkan perjuangan untuk menegakkan Negara Islam, maka kenapa pula mereka terus menentang PAS?

Hakikatnya mereka yang menentang itu adalah tidak lebih dari bayang-bayang, akan ke Barat apabila matahari berada di Timur, dan sebaliknya akan ke Timur bila matahari berada di Barat!

Sesungguhnya, asas negara berkebajikan yang diketengahkan oleh PAS adalah berbeza dengan apa yang dilaksanakan di Barat. Dalam hal ini, sewajarnya semua pihak hendaklah membaca huraian buku yang ditulis oleh Dato' Seri Presiden bertajuk Konsep Negera Kebajikan yang menggariskan maklumat lengkap tentang apa yang dimaksudkan Negara Berkebajikan. Oleh kerana itu, harus difahami bahawa asas penting Negara Berkebajikan ialah percaya pada hari akhirat, sementara pemimpinnya yang mempercayai hari akhirat, dan barisan pentadbirnya turut beriman dengan hari akhirat. Kerana itulah, ayat al- Quran di atas ada menegaskan bagaimana Allah SWT mengingatkan setiap manusia akan kematian dan selepas itu akan diberikan upah atas apa jua amalan yang dilakukan di dunia. Dua bentuk upah, iaitu upah pahala untuk amalan baik dan upah dosa untuk amalan jahat.

Begitu juga Nabi Muhammad SAW seringkali menyebut di dalam hadis berkenaan sifat orang-orang beriman dengan mendahulukan sebutan yang bermaksud "sesiapa yang beriman kepada Allah dan Hari Kiamat." Sekalipun rukun iman itu enam perkara, tetapi dua perkara inilah yang sering disebut dan diulang-ulang memandangkan kepentingannya nilai keimanan itu di dalam diri setiap muslim.

Justeru, negara kebajikan ialah negara yang ditadbir berpandukan kepada ajaran Allah SWT. Hanya pemimpin yang patuh kepada Allah SWT dan mengingati Rasulullah SAW sahaja akan melaksanakan amanah dengan sebaiknya. Sabda baginda SAW :

Bermaksud: "Tidak ada seorang hamba yang diberi tugas oleh Allah untuk memelihara segolongan rakyat, lalu ia tidak melakukan sesuai dengan petunjuk, melainkan ia tidak memperoleh bau Syurga." – Hadis riwayat Bukhari

Pemimpin bertaqwa
Pemimpin yang takutkan Allah SWT tidak akan menyeleweng sama sekali apatah lagi untuk berlaku khianat, kerana yang akan menghukumnya bukan polis, bukan hakim dan juga bukan SPRM tetapi yang menghukumnya ialah Allah SWT. Demikian pula, pemimpin bertaqwa akan mendididik rakyatnya supaya bertaqwa kepada Allah SWT, akan memberikan hak-hak fakir miskin, hak-hak anak yatim dan mereka yang berkeperluan.

Kesemua amalan kebaikan ini akan melahirkan suasana masyarakat yang harmoni dan tolong menolong. Justeru, Rasulullah SAW pernah bersabda kepada para sahabatnya :

Bermaksud: "Siapa di antara kamu yang telah menghantar jenazah pada hari ini? Abu BakAr menjawab; 'Saya.' Rasulullah bertanya lagi; 'Siapa di antara kamu yang telah memberi makan orang miskin pada hari ini? ' Abu BakAr menjawab; 'Saya.' Rasulullah bertanya lagi: 'Siapa di antara kamu yang telah menjenguk orang yang sakit pada hari ini? Abu BakAr menjawab lagi; 'Saya.' Maka Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: 'Tidaklah semua amalan tadi dilaksanakan oleh seseorang kecuali niscaya dia akan masuk syurga."– Hadis riwayat Muslim

Oleh yang demikian, negara yang ditadbir tidak dengan syariat Allah SWT tidak akan mencapai taraf Negara Berkebajikan yang sebenar bahkan sebenarnya negara itu masih terjajah. Sama ada yang menjajah itu namanya Inggeris, Jepun, komunis atau sosialis. Bahkan nasionalis Melayu sekalipun, jika undang-undang Islam diketepikan, maka semuanya tidak bernilai di sisi Allah SWT.

Hari ini, ramai yang mengecam komunis yang disifatkan sebagai ganas dan kejam. Hakikatnya semua penjajah adalah ganas dan kejam. Inilah fakta yang kelihatan cuba dinafikan oleh sesetengah pihak pada hari ini. Tidak hairan jika ada yang melenting seperti cacing kepanasan apabila disebut 'Inggeris itu penjajah' sebagaimana komunis dan Jepun yang juga penjajah. Bahkan, hakikatnya Melayu Nasionalis juga penjajah apabila mengenepikan al-Quran.

Bukankah Nabi Muhammad SAW berhijrah ke Madinah apabila Mekah dijajah oleh Abu Jahal dengan akidah berhalanya. Sedangkan Abu Jahal merupakan orang yang sebangsa dengan baginda? Ini menunjukkan merdeka dari penjajah bukan bermakna lepas bebas dari pemerintahan bangsa lain dan bertukar kepada bangsa sendiri. Justeru merdeka itu sebenarnya adalah bebas daripada penjajahan undang-undang dan sistem ciptaan manusia kepada mengamalkan undang-undang Allah SWT.

Pengalaman Kelantan
Jika merujuk kepada pengalaman Negeri Kelantan yang telah ditadbir selama 21 tahun berpandukan dasar Membangun Bersama Islam, maka boleh katakan Negeri Kelantan adalah mini model untuk Negara Berkebajikan yang wujud masakini. Meskipun berlaku kekangan kewangan dan hak royalti petroleum dinafikan, namun sedaya upaya pelbagai dasar yang mesra syariat dan memberikan kebajikan kepada rakyat Kelantan telah berjaya dilaksanakan.

Di Kelantan, telah diperkenalkan skim kebajikan berpandukan syara' seperti Pinjaman Perumahan, Kenderaan dan Komputer tanpa dikenakan sebarang bunga. Natijahnya bila dibandingkan dengan pinjaman PPTN yang jelas membebankan peminjam kerana dikenakan kos perkhidmatan sebanyak 4 peratus.

Demikian lagi, Kelantan merupakan pihak yang pertama memperkenalkan skim pajak gadai Islam Al-Rahn pada tahun 1992. Sehingga kini, cawangan Ar-Rahn telah berjumlah 25 cawangan di seluruh negara. Apa yang nyata, sistem dipelopori di Kelantan ini dikatakan berkebajikan berbanding pajak gadai konvensional yang mengenakan 'bunga' dan akan melesapkan barang yang digadai apabila pemilik gagal melunaskan gadaian. Meskipun nampak remeh, tetapi ia menjadi peneraju yang bermakna di dalam memacu pembangunan ekonomi ummah. Malah kemudiannya program pajak Islam itu telah dikembangkan oleh pelbagai pihak. Hakikatnya ini tidak pernah difikir oleh pihak yang telah diberi kuasa mentadbir negara selama lebih setengah abad.

Selain itu untuk kebajikan golongan ibu, Kelantan perkenalkan cuti bersalin selama 60 hari daripada 40 hari yang diamalkan sebelum ini. Tidak lupa cuti dua hari seminggu yang kita perkenalkan di Kelantan yang pada mulanya ditohmah sebagai memupuk budaya pemalas. Rupanya budaya pemalas itu ditiru tanpa segan silu pada hari ini. Semuanya beralasan untuk berkebajikan kepada seluruh warga perkhidmatan awam mahupun berkanun. Mustahaknya, langkah cuti itu amat bermakna bagi memberi lebih banyak masa bersama keluarga dan seterusnya membawa kesan kepada dengan mutu kerja yang lebih baik.

Seterusnya Kelantan memperkenalkan Skim Armalah dan Bantuan Anak Yatim yang pastinya diberikan bantuan sosioekonomi atau bantuan kewangan kepada yang layak. Khusus untuk golongan ibu tunggal atau armalah pula, turut disediakan Skim Takaful Armalah iaitu skim perlindungan insuran untuk armalah. Maka kebajikan golongan armalah sedia diurus dengan lebih terurus. Justeru kerajaan Negeri Kelantan telah melantik Pegawai Pembangunan Armalah di peringkat Negeri dan Dun bagi memastikan apa jua bantuan dapat diusahakankepasda armalah yang layak. Inilah skim khusus untuk ibu tunggal (armalah) yang pertama seumpamanya di Malaysia.

Selain itu, diwujudkan pula Skim Kesihatan Sakit Kronik bagi membantu para pesakit kronik yang terbeban dengan tanggungan kos rawatan secara berterusan. Maka skim ini disediakan untuk menampung kos kewangan pesakit mendapat rawatan ataupun pembedahan serta ubatan.

Seterusnya program berkebajikan untuk warga emas trurut dilaksankan menerusi Skim Takaful Kifalah warga emas. Kini, lebih 80 peratus atau seramai 114,485 peserta warga emas di Kelantan telah mendaftar sehingga 30 Jun 2011. Jumlah yang telah dibayar melebihi RM47 juta dengan memanfaatkan 20,539 wasi yang telah menerima sumbangan daripada Kerajaaan Negeri Kelantan melalui Kifaalah. Meskipun begitu, ada pihak yang cuba meniru langkah ini dengan memperkenalkan Takaful Merdeka, sayangnya Takaful Merdeka kini hanya tinggal nama sahaja, berkubur tanpa dapat dikesan nisannya.

Selain itu, terbaru kita perkenalkan Skim al-It'am iaitu agihan beras percuma kepada rakyat yang tidak berkemampuan. Skim ini diasaskan dengan permulaan seramai 100 rakyat miskin yang dikenal pasti tanpa mengira fahaman politik di setiap Dun diberi sekampit beras 10kg pada setiap bulan dengan melibatkan kos permulaan sebanyak RM1.5 juta. Namun bermula bulan Julai lepas, peruntukan telah diluluskan oleh Sidang Dewan Undangan Negeri Kelantan sebanyak RM1juta lagi untuk membolehkan penerima di setiap Dun ditambah kepada 180 orang di setiap Dun. Keseluruhan penerima skim ini ialah 8,100 orang di seluruh Kelantan. Ia berbeza dengan sesetengah pihak yang juga melancarkan skim agihan beras percuma pada tahun lepas tetapi sehingga ke hari ini tidak ada sebutir beraspun sampai ke pinggan nasi rakyat.

Perlu diingatkan, Kelantan sentiasa dianaktirikan dari pelbagai peruntukan yang sepatutnya disalurkan melalui kerajaan negeri. Semenjak tahun 1990, diwujudkan Jabatan Pembangunan Persekutuan (JPP) yang lebih berperanan seolah-olah kerajaan dalam kerajaan. Namun, dengan berkat jimat cermat dan perbelanjaan berhemat Kelantan mampu menguruskan kewangan dengan baik sekalipun pernah diramalkan hanya akan kekal selama tiga bulan sahaja.

Contohnya, peruntukan untuk membina rumah kos rendah untuk rakyat Kelantan telah disekat sejak awal lagi. Namun kerajaan negeri Kelantan terus berusaha untuk menjadikan impian rakyat berpendapatan rendah memiliki rumah tercapai. Sekadar rekod kejayaan, dalam tempoh 2006-2010, Kerajaan Negeri telah melaksanakan pelbagai projek perumahan kos rendah yang melibatkan kos mencecah RM50 juta. Kini, perumahan mampu miliki pula mula diperkenalkan untuk golongan berpendapatan rendah.

Selanjutrnya, Kelantan komited melaksanakan program merakyatkan hasil Negeri kepada golongan rakyat dengan memperkenalkan Skim Ladang Rakyat. Skim ini bertujuan ke arah meningkatkan sosioekonomi Negeri dan taraf hidup penduduk serta berusaha membebaskan peserta dari belenggu kemiskinan. Semenjak ditubuhkan pada tahun 2006, ia telah membantu sedikit sebanyak di dalam mengurangkan kadar kemiskinan rakyat Negeri Kelantan melalui sektor perladangan dan mengurangkan kadar penerokaan haram Tanah Kerajaan. Sehingga bulan Mei 2011, Ladang Rakyat mempunyai 4,767 orang peserta termasuk 292 orang dari komuniti Orang Asli. Menerusi skim ini, Kerajaan Negeri telah mengagihkan sebanyak RM44.7 juta dividen kepada para peserta.

Namun begitu, masih ada pihak yang dengki dengan orientasi berkebajikan di Kelantan ini. Mereka itu tidak kering gusi, sentiasa melemparkan pelbagai tohmahan memandangkan skim ini menjadi sebutan di bibir rakyat. Apa pun tohmahan tanpa bukti itu akhirnya senyap begitu sahaja.

Sebenarnya, apa yang nukilkan ini hanyalah sekelumit dari pelbagai program Negeri Berkebajikan 'cara Kelantan'. Maka timbul keyakinan, jika di Kelantan dengan kekangan yang begitu rupa, sudah tentu parti PAS secara amnya boleh melaksanakan dasar-dasar yang menepati syariat Allah SWT jika dapat berkuasa bersama Pakatan Rakyat. Hatta, tatkala menguasai Putrajaya nanti, rakyat pasti diberi ruang menikmati aspek berkebajikan yang ditawarkan nanti.

Bina keyakinan
Memenuhi impian itu, semua pihak harus optimis membina keyakinan, kerana saat kemenangan semakin dekat. Ribut petir, taufan dan kilat yang berdentuman pada hari ini tidak lain hanyalah tanda bahawa hujan yang akan turun. Apa yang perlu ialah bersabar sejenak, teruskan istiqomah dalam perjuangan dan jangan lari meninggalkan bahtera. Sekalipun bahtera dipukul ombak ganas, pantang terjun ke laut. Sesiapa yang terjun akan mati kelemasan. Maka hendaklah terus kekal bersama kepimpinan parti dan pasangkan ikhlasan niat dalam berjuang. Tetapkan pendirian, untuk terus menjadikan perjuangan Islam ini sebagai wasilah untuk mendekatkan diri kepada Allah SWT, bukannya wadah untuk menambahkan harta dan kuasa serta kepentingan diri. Semoga Allah memberikan kekuatan kepada semua pejuang yang melayari perjuangan ini sehingga ke akhir hayat, Insya-Allah.

Akhir kata, terima kasih sekali lagi atas peluang diberikan bagi menyampaikan ucapan pada penutup Munaqasyah Ucapan Dasar Presiden kali ini.

*Tanggal 12 Syawal 1432/10 September 2011 bertempat di Dewan Dato' Fadhil Noor, KUIZM, Taman Malewar, Gombak, Selangor.

03 di demit kelantan - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di demit kelantan - Google Blog Search


Bungalow house near HUSM <b>di Demit</b> – Houses for sale <b>Kelantan</b> <b>...</b>

Posted: 16 Sep 2010 09:57 PM PDT

[unable to retrieve full-text content]sila hubungi jika berminat.

03 di jeli kelantan - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di jeli kelantan - Google Blog Search


Kubu Umno <b>di Jeli</b> makin tergugat « ""Renunglah dengan mata hati <b>...</b>

Posted: 26 Sep 2011 08:56 PM PDT

JELI, 27 Sept: Di segenap penjuru pasar Kuala Balah ribuan orang berdiri tanpa menghiraukan hujan sepanjang program berlangsung malam tadi.

Kawasan laman pasar yang agak lembab tidak dihiraukan, ramai yang kelihatan basah di bahagian punggung. Kawasan yang berbumbung pula  sendat dengan manusia, mereka berhimpit-himpit bagi mendengar ceramah Pakatan Rakyat.

Mereka datang tidak diangkut dengan bas seperti biasa berlaku pada program tajaan Umno dan kerajaan Barisan Nasional (BN).

Mungkinkah ini menggambarkan kedudukan Datuk Seri Mustapa Mohamed mahu dinilai kembali rakyat Jeli selepas dua penggal menguasai kawasan berkenaan.

Ia disifatkan sebagai satu kejutan memandangkan kawasan Dewan Undangan Negeri Kuala Balah merupakan kubu Umno dan hanya sepenggal dimenangi PAS pada pilihan raya umum 1999.

Sebelum ini Dun berkenaan dikenali Pergau. Malah ada juga penduduk yang datang dari Gua Musang. Paling ramai penduduk tempatan termasuk dari Dun Air Lanas dan Bukit Bunga.

Naib Presiden PAS, Datuk Husam Musa berharap rakyat Jeli membuat penentuan baru bagi menilai semula anggota parlimen sekarang yang sering berdalih dalam isu royalti minyak.

"Ketika peringkat awal kerajaan negeri menuntut bayaran royalti minyak anggota parlimen Jeli yang juga seorang menteri bermati-matian mengatakan minyak tidak ada di perairan Kelantan.

"Kemudian selepas kita desak juga Perdana Menteri pun membuat pengakuan minyak ada di perairan Kelantan, namun Datuk Mustapa berdalih lagi.

"Katanya telaga minyak yang dituntut kerajaan negeri bertindih dengan Thailand pula," katanya ketika berceramah pada program anjuran Urusetia Penerangan Kerajaan Negeri.

Hadir sama Naib Presiden PKR, Nurul Izzah Anwar, Timbalan Pengerusi Majlis Pimpinan PRK Kelantan, Amran Abdul Ghani dan pemimpin PAS serta PKR tempatan.

Oleh itu Husam yang juga pengerusi Jawatankuasa Tuntutan Royalti Petroleum Kelantan berkata, rakyat Jeli perlu memastikan parlimen tersebut tidak lagi berada di tangan Umno dan BN.

Katanya, rakyat Jeli perlu menyumbang satu kerusi mewakili kawasan mereka untuk membolehkan kerajaan baru dibentuk di Putrajaya bagi mendapatkan royalti minyak.

Semasa kempen pilihan raya kecil Dun Manek Urai pada Julai 2009 Mustapa yang juga Pengerusi Perhubungan Umno Kelantan menafikan perairan Kelantan ada minyak.

Bagaimanapun tidak lama kemudian Perdana Menteri mengumumkan pemberian wang ihsan kepada Kelantan hasil royalti minyak.

Husam berkata, sumber Petronas memberitahu sebuah lagi telaga minyak baru ditemui betul-betul berada di perairan Kelantan dan tidak bertindih dengan negeri lain.

"Apa yang berlaku sekarang kerajaan BN benar-benar merompak hak rakyat Kelantan. Sebab itulah rakyat Jeli perlu tukar kerajaan yang menguasai Putrajaya sekarang," ujarnya.

Nurul Izzah berkata, Perdana Menteri sekarang tidak memiliki keupayaan sendiri mentadbir sehingga terpaksa mengupah konsultan dari luar.

Katanya, sebelum ini konsultan Apco Worldwide dibayar upah sebanyak RM77 juta, kemudian ABC Media pula diupah RM68 juta.

Dan terbaru pula konsultan yang ada kaitan dengan bekas Perdana Menteri Britain, Tonny Blair dikatakan dibayar bagi memulih imej perdana menteri.

Harakahdaily

03 di ketereh - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di ketereh - Google Blog Search


Ada cawangan Umno <b>di Ketereh</b> bakal dibubar - KOTA RAJA

Posted: 19 May 2011 01:40 AM PDT

KETEREH, 19 Mei: Di tengah-tengah kekalutan Umno mengadakan demontrasi membantah Ladang Rakyat dan pelancaran gelombang merah, lebih 100 bekas ahli Umno di bahagian ini menyertai PAS.

Kemuncaknya apabila bekas Ketua Pemuda Umno Ketereh, Soberi Shafii (gambar) mengambil langkah sama menyerah borang menyertai PAS baru-baru ini.

Sejak pilihan raya umum 2008 sehingga sekarang tiga bekas anggota jawatankuasa Umno Ketereh menyertai PAS termasuk Hussin Mat dan Abdul Manaf Abdullah.

Soberi pernah berjuang selama 38 tahun bersama Umno berkeyakinan lebih ramai lagi pengikutnya di Ketereh terutamanya anak muda menunggu masa sesuai untuk meninggalkan Umno.

"Hanya menunggu masa yang sesuai dan InsyaAllah kita akan lihat ada cawangan Umno di Ketereh akan dibubarkan nanti," katanya ketika ditemui pada majlis penyerahan sijil keahlian PAS kepada 100 bekas ahli Umno di sini, baru-baru ini.

Mereka yang diketuai Mohamad Abdul Rahman menerima sijil daripada Adun Kadok, Azami Mohd Nor. Majlis itu diadakan di Kampung Padang Lepar, Kadok.

Soberi juga bekas calon BN pada pilihan raya umum 1995 di Dun Kadok menjelaskan gelombang merah dilancarkan Datuk Seri Mustapa Mohamed hanya retorik semata-mata.

"Umno sebenarnya tidak ada pendekatan kukuh untuk meyakinkan rakyat Kelantan.

"Bagi saya gelombang merah tidak memberi kesan langsung kepada rakyat negeri ini," ujarnya.

Azami pula berkata, hasil kesedaran rakan-rakan bekas pemimpin Umno di Kerereh membolehkan rakyat menilai perjuangan sebenar dibawa Umno sekarang.

Sumber: Harakah Daily

 

BLOG KELANTAN

Copyright 2010 All Rights Reserved