ads

Sabtu, 25 Februari 2012

03 di chiku - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di chiku - Google Blog Search


Blog Felda: felda <b>chiku</b> - Google Blog Search

Posted: 28 Jan 2012 12:00 AM PST

Xpdc ke Felda Chiku Gua Musang bahagian 1

Kali ini penceritaan agak panjang dan saya terpaksa bahagikan kepada 2 bahagian. Part 1 and part 2. Ini memandangkan banyak hari yang kami lalui dan pelbagai pengalaman yang telah ditempuhi.

Kami bergerak ke Gua Musang bermula dari Kajang, Semenyih dan seterusnya ke Ampang dan Keramat. Namun begitu dalam perjalanan ke Ampang kenderaan kami perlu singggah di Sungai Congkak Hulu Langat untuk mengambil salah seorang ahli kumpulan kami.

Sampai di Sungai Congkak untuk ambil Sani@black

Malam-malam begini takde lagi orang berkelah mandi air sungai di Sungai Congkak.

Kami selesai mengumpulkan ahli di Keramat. Tanpa membuang masa dan pada ketika itu jam menunjukkan pukul 1 pagi, kami meneruskan perjalanan menuju ke Gua Musang dengan bertukar ganti pemandu secara bergilir-gilir.

Perjalanan kami agak tidak berapa selesa kerana terlalu banyak barang dan alatan yang dibawa dan dimuatkan di dalam kenderaan. Kesemua barang dan alatan adalah penting setelah berpandukan kepada check list yang telah disediakan bagi mengelak kekurangan alatan dan membawa alatan yang salah dan tidak berguna.

Dalam xpdc ini kami telah diberikan setiap seorang ahli mempunyai tugas masing-masing. Oleh itu setiap ahli perlu bertanggungjawab kepada tugasan yang diberikan. Bro jimi adalah ketua xpdc, Shahril bertindak sebagai pemandu arah, penyelenggara alatan dan sebagai pegawai perhubungan, Sani @ black sebagai AJK kebajikan ahli dan medic, Shahrul pula urusan pengangkutan dan saya mengurus kewangan perbelanjaan sepanjang xpdc.

Berhenti berehat: Bro Jimi sedang mengeluarkan alat laser beliau untuk dipancarkan ke hutan di hadapannya. Akibatnya sesuatu yang mengerikan berlaku. Kedengaran bunyi yang menakutkan dari hutan tersebut. Bro Jimi dan saya lari bertempiaran menyelamatkan diri. (bunyi ngeri tersebut berjaya dirakam)

Sampai di Gua Musang pada subuh hari...

Sampai di Gua Musang tepat pada waktu Subuh. Kami berehat seketika sebelum memulakan aktiviti selanjutnya pada hari pertama ini. Memang mendebarkan dan menanti-nanti saat-saat apakah aktiviti yang kami akan lakukan nanti. Sementara itu Shahril sibuk berurusan dengan orang tempatan dan beberapa orang yang sudah dibuat temujanji sebelum kami berangkat ke lokasi.

Tengok la muatan barang yang kami bawa ini. Padat dan sesak. Kenderaan ini memang terbaik dan lasak. 

Menanti orang yang dijanjikan untuk berjumpa. Baru lepas sarapan pagi. Perut Kalau kosong nak buat kerja pun semua tak boleh.

Sani dan Jimi sedang berbincang mengenai strategi yang akan digunakan untuk aktitviti hari itu. Kepuasan jelas kelihatan setelah baru makan daging kambing.

Sudah sampai orang yang ditunggu-tunggu. Cuaca agak mendung dan suram. 

Hampir nak ke tengah hari barulah kami dapat pergi ke lokasi. Perjalanan agak mencabar dan berliku-liku. Hanya kenderaan yang lasak dan berani sahaja boleh melalui kawasan tersebut. Alhamdulillah kami selamat sampai di lokasi. Sampai di lokasi, keadaan air sungai agak deras sebab hujan. Tapi kami tetap harungi juga sebab sudah alang-alang sampai.

Ikuti gambar seterusnya ini. Kalau nak cerita panjang rasanya ramai yang malas nak baca. Jadi tengok gambar sambil penerangan sikit-sikit. Itu sudah memadai dan seronok.

Suasana di kawasan Felda Chiku. Ikut perancangan nak pergi ke lokasi gua. Tapi tak jadi disebabkan masa dan kos yang tidak dijangka. Insyaallah akan datang boleh pergi lagi.

Sampai di lokasi. Laluan agak becak. Keadaan selepas hujan turun.

Sani memulakan langkahnya dengan penuh bersemangat.

Keadaan air sungai yang naik dan agak deras. Tapi kami redah juga. Lepas ambil gambar ni saya terus 'gedebuk!' jatuh. Licin. Lepas tu berendam aje dalam sungai tu.

Jimi dan Shahril@Steven sedang memikirkan ape yang perlu dilakukan dengan keadaan sungai yang berarus deras.

Semua alatan penting dibawa turun dan diuji fungsinya. Maaf sebab tiada gambar dirakam semasa aktiviti dijalankan disebabkan keadaan yang tidak mengizinkan dan alatan elektronik seperti kamera tidak kalis air. Dikuatiri rosak sebab terkena air. Perancangan akan datang saya akan usahakan untuk menggunakan kamera tahan lasak dan boleh masuk air.

Kami memperolehi hasil. Walaupun sedikit tapi kami menjumpainya. Kami banyak mengumpulkan pasir dan tanah untuk dibawa balik bagi kerja proses seterusnya menggunakan mesin ayak automatik atau mangkuk biru.

Selepas aktiviti, kami berehat dan makan tengah hari (dah masuk petang) sebelum check in lokasi terusnya. Di sini kami bertukar-tukar cerita dan pengalaman masing-masing.

Lama juga kami bersembang di sini sebab banyak cerita menarik. kami juga membincangkan aktiviti pada keesokan harinya nanti.

Felda Chiku: Perjalanan kami check in di kediaman Brader yang pakai kopiah gambar di atas tadi. Lupe pulak nama dia.

Kuda milik brader tu. Kuda ini pernah mengejar Sani. Mungkin tertarik dengan kemachoan Sani agaknya.

Petang itu kami menggunakan alat ini untuk mengasing emas dengan pasir. Lokasi anak sungai ini tak jauh dari kediaman kami. Hanya 50 meter.

Mengunakan kuasa bateri sahaja. Alat ini beroperasi dangan jayanya sambil diperhatikan secara beramai-ramai. Nampak tak?

Guna bateri kereta. Boleh guna bateri motor juga. Asalkan 12 volt. Jadi ianya selamat dan tiada risiko renjatan elektrik.

Brader tu sedang mandikan kudanya. Kami pun belum mandi lagi. 

Pada sebelah malam kami berpecah tidur di dua kediaman. Shahril, Sani dan Shahrul bermalam di kediaman Brader tu manakala Jimi dan saya bermalam di kediaman ayah Brader tu. Ayah Brader tu dikenali dengan nama Tok Ayah (ingat pulak name).

Berada di kediaman Tok Ayah banyak ilmu yang saya perolehi. Tok Ayah banyak bercerita dan memberikan banyak tips dan ilmu yang berguna yang boleh diamalkan.

Pada keesokan harinya, sebelum bergerak ke kolasi, Jimi dan saya mendengar sedikit taklimat daripada Tok Ayah. Dia banyak memberi petua yang boleh diamalkan dan menunjukkan banyak benda yang kami tidak ketahui.

Tok Ayah bercerita dan menunjukkan sesuatu kepada kami.

Inilah daun pokok limau hantu yang banyak khasiatnya. Tok Ayah berikat sedkit kepada kami untuk dibawa pulang. 

Sudah sarapan pagi tapi masih lagi berhenti minum-minum. Nampak tak air tuak tu? Sani melihat dengan penuh berminat. Tak minum pun. Minum air dalam botol je. Kami menunggu orang yang akan membawa kami ke lokasi lain pula.

Pada hari pertama kami banyak menggunakan alat seperti pam tangan dan mangkuk biru sahaja selain dari dulang plastik. Alat metal detector masih belum digunakan lagi. Pada hari kedua ini alat seperti metal detector dan pin pointer akan digunakan pada lokasi lain yang akan kami redah. 

Sila ikuti sambungan pengalaman kami ini pada post akan datang dengan banyak pengalaman yang lebih menarik lagi....

Full content generated by Get Full RSS.

03 di kok lanas - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di kok lanas - Google Blog Search


Rumah Teres 2 tingkat corner lot <b>di Kok Lanas</b> : Semua Homestay

Posted: 22 Feb 2012 10:40 AM PST

Salam..
-Rumah Teres 2 tingkat,mempunyai 4 bilik tidur,3bilik air,Corner lot,di Kok Lanas di bawah projekP.M.B.K Negeri Kelantan,ada ruang tanah yangluas,rumah yang cantik,selesa dan tempat yangtersangat strategik untuk disewakan.
-Disini saya iklankan kepada sesiapa yang berminatuntuk menyewa rumah tersebut untuk dijadikanTaska/Pusat Asuhan atau juga boleh disewakan untukstudent-student,dan juga Homestay di kawasantersebut.
-Lokasi rumah tersebut berhampiran denganPoliteknik jarak 1Km,Kolej Komuniti 500meter,Kemdesa Tentera lebih kurang 2Km,dan terdapat banyakkemudahan dikawasan tersebut dan selamatseperti,Balai Polis kok Lanas,Klinik,Bank,Pasaraya,KFC,Pizza Hut,dan pelbagai lagi.

Deposit:2 bulan,elektrik,air Rm500

-Untuk sebarang pertanyaan lanjut bolehlahmenghubungi:
Afendy:017-9449482
Aziem:012-9297772

Contact kok lanas

03 di jelawat kelantan - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di jelawat kelantan - Google Blog Search


Azie Kitchen: Pulut Sekaya Telur Kuih Istimewa Negeri Che Siti Wan <b>...</b>

Posted: 25 Feb 2012 01:15 AM PST




Pulut Seri Kaya Telur atau dipanggil Sekaya Telor oleh orang Kelantan adalah salah satu dari kuih istimewa Kelantan yang menjadi kegemaran saya sejak kecil. Maklumlah orang Kelantan ni suka yang manis manis, alaaa semanis senyuman Che Mek Molek lah. Kalau di Terengganu, dipanggil Kuih Tok Aji Serban kot.
Seingat saya, tak pernah pulak saya cuba memasaknya sendiri sebelum ini kerana jika mahu makan, saya cuma beli 2 keping dari pasar pagi Jelawat. Kuih di Kelantan terutama di kampung kampung masih murah, ada yang 3 biji serial. Tahu ke apa itu serial? Kelantan kan Negeri Serambi Mekah. Kami memanggil rial bukan ringgit. Secara jujur, saya amat bangga menjadi anak Kelantan walaupun suami saya bukan orang Kelantan dan anak anak saya semuanya dilahirkan di luar Kelantan. Jiwa dan semangat Kekelantanan amat tebal di dalam diri saya. Orang Kelantan berpegang pada semangat 1 Kelantan sejak dulu dulu lagi ...


Berbalik pada kuih sekaya ini, saya memang puashati walaupun tak jumpa telur itik. Kalau menggunakan telur itik, kuihnya jadi lagi gebu. Sedap sekali, secukup rasa manisnya dan yang pentingnya ia meleraikan rindu saya pada kampung halaman. Kalau bulan puasa, saya memang gemar membeli kuih ini. Lagi sedap bila dimakan sejuk sejuk, jadi simpanlah sekejap dalam peti sejuk sebelum dihidangkan.


Jom kita tengok resepinya di bawah ....


Kuih Pulut Sekaya Telur


Lapisan Bawah
sedikit minyak masak (jika guna santan kotak)


Cara cara:
Rendam pulut sekurang kurangnya 4 jam. Basuh bersih dan toskan.

Kukus dengan semua bahan di atas selama 25 minit. Loyang dialas dengan plastik wrap dulu, jika mahu terus menggunakan loyang yang sama.  




Apabila pulut masak, gaul rata rata. Tekan dalam loyang. Taburkan sedikit tepung gandum.


Lapisan Atas
5 biji telur itik (guna telur ayam kampung)
4 biji telur
4 keping gula melaka
1 helai daun pandan

3 kuntum bunga cengkih - di ketuk sedikit
1/4 sk garam halus

Cara-cara :
Satukan telur dan bunga cengkih dan dipukul ringan. Ketepikan.






Masak gula melaka dengan sedikit air dan daun pandan sehingga gula larut.  








Tuang ke dalam adunan telur, gaul rata dan masukkan sedikit garam.





Tapis dan tuang ke atas lapisan bawah dan kukus semula selama 30 minit dengan api sederhana.  

Angkat dari pengukus dan sejukkan. Tengok permukaannya yang berkedut kedut itu. Seperti juga kuih akok yang permukaannya memang berkedut.



Sejukkan dahulu sebelum dipotong dan dihidangkan. Lihat tekstur lapisan atasnya.  Hmmm sedap sekali ...





Enjoy ....


Nota:
Jika terdapat takungan air pada permukaan serapkan dengan tisu dapur.

Boleh juga letak esen vanilla jika tak suka bunga cengkih.

03 di mengkebang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di mengkebang - Google Blog Search


PAS <b>Mengkebang</b> » Blog Archive » Kaum Cina Tak Pernah <b>Di</b> <b>...</b>

Posted: 13 Apr 2010 09:35 PM PDT

KUALA KRAI - Seorang lagi peserta Takaful Kifalah berketurunan Cina di Dewan Undangan Negeri (DUN) Mengkebang menerima manfaat skim itu apabila seorang warga emas meninggal dunia, tiga hari lalu.

Warga emas terbabit, Shik Kim Sun, menghembus nafas terakhir pada usia 85 tahun di rumahnya di Kampung Batu Jong, dekat sini, kira-kira jam 11 pagi, Sabtu lalu, akibat sakit tua.

Anak keempat mendiang, Chu Eng Sing, 54, berkata, ibunya menghidap penyakit nyanyuk hampir empat tahun lalu namun keadaannya bertambah teruk sejak dua tahun kebelakangan ini.

"Sebelum ini dia boleh berjalan lagi walaupun nyanyuk tetapi sejak setahun dua lepas sampai meninggal, dia hanya terlantar di tempat tidur.

"Sekarang hanya tinggal saya dan ayah saya yang juga sudah uzur akan duduk di rumah ini," katanya pada persiapan upacara pengebumian ibunya, di sini, semalam.

Eng Sing berkata demikian ketika ditemui selepas menerima bayaran manfaat Takaful Kifalah daripada Ahli Dewan Undangan Negeri Mengkebang, Abdul Latiff Abdul Rahman.

Hadir sama, Penghulu Tanpa Mukim Wakil Kaum Parlimen Kuala Krai, Sik Chai Som, Ketua Dewan Pemuda Pas DUN itu, Abdul Hashim Jusoh dan Imam Muda Masjid Mukim Batu Jong, Abdul Kadir Yasim.

Eng Sing berkata, jenazah mendiang ibunya akan disemadikan di Tanah Perkuburan Cina Jelatuk, dekat Tanah Merah petang ini (semalam).

Kim Sun meninggalkan suami, Chu Bang Siang, 84, dan lima anak lelaki berusia antara 52 hingga 63 tahun.

Sementara itu, Abdul Latiff berkata, bayaran kepada waris Kim Sun menjadikannya penyampaian kedua melibatkan peserta Takaful Kifalah berbangsa Cina di DUN berkenaan dalam tempoh 10 hari pertama bulan ini.

Menurutnya, mendiang juga peserta Cina kedua menerima manfaat skim untuk tahun ini selepas penerima pertama, Kua Mek Seng dari Kampung Bukit Langsat, dekat sini, yang meninggal dunia akibat kanser pangkal rahim 1 April lalu.

Katanya, lebih 2,000 penduduk pelbagai kaum di DUN itu kini menyertai Takaful Kifalah sejak skim perlindungan i

03 di kuala krai - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di kuala krai - Google Blog Search


RM7.7j BR1M Untuk 15494 Penduduk <b>Di Kuala Krai</b>

Posted: 02 Feb 2012 05:00 PM PST

KUALA KRAI 2 Feb. – Pas tidak mampu melaksanakan pembangunan sosioekonomi, meskipun sebagai sebuah kerajaan ia bertanggungjawab untuk membangunkan ummah dan Islam.

Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, ia terbukti selepas 20 tahun memerintah Kelantan, nasib rakyat negeri ini masih tidak berubah dan dibelenggu dengan pelbagai masalah seperti bekalan air bersih.

Malah, beliau berkata, janji-janji Pas kepada rakyat sejak 1990 selepas parti itu menawan Kelantan ternyata satu pembohongan dan kerana itu ia perlu ditolak pada pilihan raya umum akan datang.

"Selama 20 tahun Pas memerintah Kelantan, saya ikuti keadaan sebenar yang berlaku di sini. Pas tidak mampu melaksanakan segala usaha pembangunan sosial dan ekonomi. Saya rasa amat dukacita.

"Kalau berjanji tidak dilaksanakan itu 'belawok' (bohong). Kalau dalam Islam apa hukumnya kalau berbohong? Soal ukhrawi dan duniawi mesti selari, ini tuntutan agama. Kalau tidak ada keupayaan, tuntutan agama ini tidak kesampaian, kita Barisan Nasional (BN) akan buat lebih berkesan daripada Pas bukan bercakap besar atau sombong.

"Jadi dalam konteks ini, dibandingkan dengan keupayaan Kerajaan Pusat dan kerajaan negeri, Kerajaan Pusat lebih berupaya," katanya ketika berucap di hadapan lebih 15,000 penduduk pada Majlis Pemimpin Bersama Rakyat Parlimen Kuala Krai di Sekolah Kebangsaan Manek Urai Baru di sini hari ini.

Turut hadir, isteri beliau, Puan Sri Norainee Abdul Rahman; Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Kelantan, Datuk Seri Mustapa Mohamed; Timbalannya, Datuk Dr. Awang Adek Hussin; Ahli Majlis Tertinggi UMNO, Datuk Seri Noh Omar; Setiausaha Agung UMNO, Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor dan Ketua UMNO Bahagian Kuala Krai, Datuk Ramzi Ab. Rahman.

Pada majlis tersebut, Timbalan Perdana Menteri turut menyampaikan replika cek Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) berjumlah RM7.7 juta untuk diagihkan kepada 15,494 penerima yang layak di daerah ini.

-Utusan

03 di manek urai - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di manek urai - Google Blog Search


Mat Sabu pulih semangat penduduk <b>Manek Urai</b>

Posted: 21 Feb 2012 02:56 AM PST

KUALA KRAI, 21 Feb: Peristiwa cemas penduduk di Dun Manek Urai pada Julai 2009, diserang umpan kebendaan kini semakin dilupakan.

Sebaliknya hari ini mereka bangkit mengumpulkan semula kekuatan lama, ketika PAS hanya tinggal dua kerusi Dun pada pilihan raya umum 1978 di Kelantan.

Ketika itu PAS hanya bertahan di Dun Manek Urai dan Sering (Panchor).

Longgokan duit dikatakan diangkut menggunakan helikopter ditabur menjelang hari pengundian pada 14 Julai 2009, menambah semangat penduduk bagi mempertahankan PAS.

Semangat lama dibangkit kembali apabila ramai penduduk memenuhi program Pemimpin Bersama Rakyat yang diadakan di padang Majlis Daerah Dabong di Manek Urai Lama petang semalam.

Semangat berkobar-kobar turut dipamerkan anak muda apabila seramai 100 belia menyambut dan mengiringi kedatangan Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu ke program berkenaan.

Perarakan motosikal kapcai sejauh dua kilometer dengan mengibarkan bendera hijau seperti menenggelamkan aura kedatangan Timbalan Presiden Umno, Tan Sri Muhyiddin Yassin di Kampung Manek Urai Baru dua minggu lalu.

Adun Manek Urai, Mohd Fauzi Abdullah berkata, berbeza jauh apabila rakyat datang beramai-ramai tanpa perlu diangkut pada program yang diadakan di Markas PAS Kampung Manek Urai Lama.

"Berbeza dengan kehadiran TPM apabila guru-guru dan kakitangan kerajaan pusat dikerah hadir sehingga pelajar dibenarkan pulang awal pada hari berkenaan.

"Kita boleh lihat sendiri dua situasi yang berbeza. Saya nampak rakyat di Dun Manek Urai bangkit semula selepas mereka dikejutkan pada pilihan raya kecil lebih dua tahun lalu," katanya ketika ditemui di program berkenaan.

Menurutnya kedatangan Timbalan Presiden PAS seperti memulihkan semula semangat penyokong PAS dan Pakatan Rakyat di Dun Manek Urai.

Program Pemimpin Bersama Rakyat dianjurkan Urusetia Penerangan Kerajaan Negeri bermula jam 3 petang. Hadir pegawai penerangan urusetia terbabit, Norhashimah Deraman.

Nasib Baik Ada MAT SABU « PAS Untuk Kesejahteraan Ummah

Posted: 23 Feb 2012 06:48 AM PST

Abang Mat diterima baik, disambut bagai seorang MB di Manek Urai. Ana seronok sangat. Rupanya ada lagi pemimpin PAS di peringkat nasional yang mampu menarik perhatian pengundi di Kelantan. Almaklum, kedatangan seorang pemimpin PAS Pusat ke Manek Urai baru-baru ini gagal. Tak ramai orang. Orang dah tak berapa nak sambut pemimpin kita sendiri. Payah kalau macam ini.

Peristiwa cemas penduduk di Dun Manek Urai pada Julai 2009, diserang umpan kebendaan kini semakin dilupakan.

Sebaliknya hari ini mereka bangkit mengumpulkan semula kekuatan lama, ketika PAS hanya tinggal dua kerusi Dun pada pilihan raya umum 1978 di Kelantan.

Ketika itu PAS hanya bertahan di Dun Manek Urai dan Sering (Panchor).

Longgokan duit dikatakan diangkut menggunakan helikopter ditabur menjelang hari pengundian pada 14 Julai 2009, menambah semangat penduduk bagi mempertahankan PAS.

Semangat lama dibangkit kembali apabila ramai penduduk memenuhi program Pemimpin Bersama Rakyat yang diadakan di padang Majlis Daerah Dabong di Manek Urai Lama petang semalam.

Semangat berkobar-kobar turut dipamerkan anak muda apabila seramai 100 belia menyambut dan mengiringi kedatangan Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu ke program berkenaan.

Abang Mat masih lagi seorang pemimpin yang disayangi oleh rakyat, terutamanya di Kelantan. Ana nak ingatkan PAS Kelantan, jangan nak ambil mudah dengan Tok Pa yang kerja keras di Kelantan. Bersungguh dia. Kita pun tengok jadi penat. Maklumlah, dia banyak duit rakyat yang boleh pakai. Kita kurang.

Sekarang ini, slogan mereka adalah TUKAR. Kononnya TG Nik Aziz dah tua. Dah nyanyuk. Ramai juga orang muda PAS yang mula rasa benda sama. Ini perlu buat kita fikir elok-elok. Jangan emosi. Apakah cara mereka serang TG ini akan berhasil. Kalau ikut tahun-tahun dulu, kalau serang sangat TG – akan backfire. Kita tengok lah nanti.

Tapi, melihat Abang Mat diterima baik di Manek Urai. Insya'Allah, kita kekal jadi kerajaan.

Cuma kita kena hati-hatilah. Sekarang mereka serang Kelantan sebagai negeri miskin. Hina sangat nampaknya kita.

03 di rantau panjang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di rantau panjang - Google Blog Search


.......is all about my beautiful life!: Shopping <b>di Rantau Panjang</b> <b>...</b>

Posted: 27 Jan 2012 06:58 AM PST

Review Shopping di Rantau Panjang, Kelantan.

Dari Kota Bharu ke Rantau Panjang is about 30 minutes jugak.. lagi best dtg 2 kete biler pergi jalan2 dalam town naik satu kete sbb asyik la terlepas dari kete satu lagi.. bole pulak jam dalam hospital dekat sejam tanpa bunyi hon di KB tuh..pergggggghhhh! tensi!!! ok! ape yang bole aku ckp kan, kalau nak beli toto beli kat sini. RM35 je kalau kat Pengkalan Kubor RM38.. kalau kat KL faham2 sendiri!heeeeeee.. yg best Rantau Panjang dari Pengkalan Kubor : Toto murah, baju pun okay jugak.. best jugak! mcm2 ade sini.. tak nyesal beli sini.. cume pinggan mangkuk mahal dari Pengkalan Kubor.kalau rase2 tak tahan pnas, tak yah la dtg.. soping sini kene kental jiwa! Dengan Jam dari pintu masuk pas tu berjalan kaki di bwah matahari terik.. ade bran? mmg kat sini jam memanjang! lebih baik park kat parking bus & jalan kaki masuk sane.. kalau nampak imigeresen jgn masuk melainkan ko bawak passport. aku igt imigresen tuh pintu masuk sbb nak check beg.. seb baik tanya dgn orang yg pki uniform. dari imigren ke Pasar besar Rantau Panjang tu dlm 10 minit masuk dalam..kat sini dekat dengan Sungai golok, kalau Pengkalan Kubor dekat dengan Tak Bai, siam. Motor plat thailand mmg bersepahhhh...aku lagi suke soping kat RAntau Panjang cume hati kene kental! barang byk , cantik2 pulak tuh! oh! lupe nak bgtau, pkol 6 petang psar ni dah tutup. kononnya dari Rantau Panjang nak singgah Pengkalan Kubor. haremmm.. smpi2 dah Pasar Pengkalan Kubor dh tutup u olz!!!!mase nih tak pix sbb dah menggelepar kepanasan..

Review Shopping di Pengkalan Kubor, Kelatan



**ni je gambar yang sempat snap kat Pengkalan kubor..

repeat yg semalm, smpi jugak kat Pengkalan Kubor! aku kene tipu dgn cik kedai yang jual sia tuh (org johor panggil mangkuk tingkat). korang kalau nak beli pinggan mangkuk sini mmg murah! jgn beli tempat lain, beli je kat kedai IMIPIAN SURI!confirm murah!lagi murah dari pasar tuh.. aku kene tipu wehh! kat pasar aku beli RM50, kat kedai tuh jual RM44.90.. tak ko menyirap!! menyesal gile2!!!! sah2 la kat kedai tu mmg dia simpan elok!! jersi pun mahal jugak, tk bole kurang!ekceli Pengkalan Kubor ni tak pergi pun tak pe.. tak bape best walaupun tak jam segala.. kau akan rase bosan! dan tudung harga KL.. bole gitw? mentang aku tak kecek dia nak tekan aku! hrmmm.. takde ke manenya aku nak beli..baik beli kat Jln TAR kalau harga dah semo!

overall dan konklusinya , jauh perjalanan luas pemandangan.

**just snap from car.. iklan pun bahasa kelate ..


**ni toto beli kat Pengkalan kubor ye , kengkawan!

kat Kelantan jangan risau pasal solat, mane2 ade masjid.. bole kata tak smpi 1km dah ade masjid atau surau..

Cume pesan aku, kalau korang tak bole terima hakikat mutabak dan sume lauk manis mcm aku, baik masak sendiri atau makan roti..heeeeeeeeeeeeeee

sekian utk entry Kota Bharu dan sekitarnya. bersambung entry singgah bermalam di Pantai Batu Burok, Kuala Terengganu untuk balik ke KL

03 di wakaf bharu - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di wakaf bharu - Google Blog Search


Kemalangan Maut <b>di Wakaf Bharu</b> ~ Kemalangan Jalan Raya

Posted: 12 Nov 2011 09:30 AM PST

Inalillahi wainailaihi rojiun 

TUMPAT - Perjalanan seorang pengurus Pusat Pengajian Jarak Jauh Universiti Putra Malaysia ke tempat kerja di Wakaf Bharu berakhir tragedi apabila motosikal yang ditungganginya terbabas di Jalan Kota Kubang Labu, dekat sini, kelmarin.

Dalam kejadian kira-kira jam 10.15 pagi, mangsa, Nasnudin Mustapha, 47, mati di tempat kejadian selepas mengalami kecederaan parah di kepala.

Isteri mangsa yang enggan dikenali berkata, dia tidak menyangka perubahan sikap suaminya itu beria-ia menggosok bajunya dan anak merupakan petanda dia akan pergi buat selamanya.

"Pagi ini tiba-tiba arwah minta baju saya dan baju sekolah dua anak kami untuk diseterika olehnya, biasanya saya yang minta dia tolong gosokkan baju saya ini kerana arwah suami yang rajin," katanya ketika ditemui di Hospital Tumpat.

Dia yang merupakan seorang guru di sebuah sekolah menengah di Bachok memberitahu jenazah suaminya itu dikebumikan di Kampung Pauh Ganja dekat sini.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Tumpat, Superitendan Khalid Munap ketika dihubungi berkata, kejadian berlaku ketika mangsa menunggang motosikal bersendirian dalam perjalanan dari arah Kota Bharu ke Pengkalan Kubor.

Menurutnya, sebaik tiba di tempat kejadian, siasatan awal mendapati motosikal yang ditunggangi mangsa dipercayai hilang kawalan sebelum terbabas dan mangsa tercampak di bahu jalan.

Katanya, mangsa yang mengalami kecederaan teruk di kepala mati di tempat kejadian.

"Pegawai dan anggota trafik dikejarkan ke tempat kejadian untuk menjalankan siasatan lanjut," katanya.

Khalid berkata, mayat mangsa kemudian dihantar ke Hospital Tumpat (HT) untuk bedah siasat sebelum diserahkan kepada keluarganya.

Katanya, saksi kejadian diminta tampil untuk membantu pihak polis menjalankan siasatan dengan menghubungi Ibu Pejabat Polis Daerah Tumpat 09-7257222.

Menurutnya, siasatan dilakukan mengikut Seksyen 41(1) Akta Pengangkutan Jalan 1987.

Al-Fatihah..

Sumber: Sinar Harian

03 di machang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di machang - Google Blog Search


RAKYAT MARHAEN: 901 : Lebih 40000 Sambut Anwar <b>di Machang</b>

Posted: 05 Jan 2012 07:01 PM PST

Padang Majlis Daerah Machang (MDM) malam tadi penuh sesak dengan orang yang datang untuk mendengar pesanan dan peringatan Anwar Ibrahim menjelang hari menjatuhkan hukuman ke atas beliau atas tuduhan meliwat. Kira-kira 40,000 orang ramai yang datang dari segenap penjuru di Kelantan untuk mendengar amanat dari tokoh yang didoakan bakal menjadi pemimpin nombor satu Malaysia.

Sejak dari Ashar lagi orang ramai terutamanya dari Gua Musang, Jeli dan termasuk dari Terengganu sudah mulai memenuhi padang MDM. Cuaca yang cerah tanpa hujan tambah menarik minat orang ramai untuk mengikuti amanat Anwar.

Walaupun hanya Tuhan sahaja yang tahu apa yang sedang bergelora di dalam hati Anwar bagi menghadapi 9 Januri, tetapi beliau seperti biasa terus membakar semangat rakyat dan memberi harapan agar terus berjuang dan melawan untuk menjatuhkan UBN.

Katanya dirinya tidak penting yang penting rakyat dan UBN mesti dijatuhkan untuk memastikan rakyat selamat. Ketidakadilan, korupsi, penyelewengan dan pengkayaan kroni di dalam Umno hendaklah di tentang habis-habisan.

Bagi dirinya, katanya dia akan bersama rakyat walaupun dalam keadaan apa sekali pun. Malam kelmarin katanya beliau bersama keluarga sudah berbincang untuk menghadapi apa saja kemungkinan. "Kami berbincang dan keluarga memutuskan agar saya menghadapinya tanpa melarikan diri... bagi mengelakkan diri di penjara," katanya penuh semangat.

"Iya saya mengambil keputusan untuk bersama rakyat walaupun apa akan terjadi," katanya disambug dengan laungan dan takbir.

Keputusan itu menjelaskan bahawa Anwar sudah membuat perhitungan rela mati kerana memperjuangkan keadaan kepada rakyat dan meruntuhkan sistem pemerintah UBN yang zalim dan tidak adil.

Dengan gaya seorang pidato bebas tanpa duduk di restrom dan bergerak ke segenap penjuru pentas Anwar sekali lagi mengulangi komitmen Pakatan Rakyat terhadap nasib dan masa depan rakyat dan negara. Katanya sekiranya Pakatan Rakyat diberi kemenangan, segala keperluan rakyat yang terdesak kini dan tidak dapat diatasi oleh kerajaan UBN seperti masalah kenaikan harga barang, pengangguran akan diatasi.

"InsyaAllah kalau hari ini kita menang, esok juga kita akan turunkan harga petrol", katanya di sambut laungan takbir Allahuakbar.

"Sekiranya kita menang kita akan tuntut royalti minyak supaya dikembalikan ke Kelantan," sambugnya, sekali lagi disambut dengan gemuruh oleh para hadirin. Di celah-celah sambutan itu terdengar jeritan dan pekikkan tumbang kan Umno pengkhinat.

Dalam pidato selama kira-kira 45 minit itu Anwar mengajak rakyat supaya tidak terpengaruh dengan gula-gula atau sogokan kewangan oleh Umno. "Anak muda jangan mudah terpengaruh dengan wang RM50 sehingga menggadaikan maruah negara," pesannya.

Sebelum Anwar, turut menyampai ucapan Pengerusi Perhubungan PKR Kelentan Abdul Aziz Kadir, Setiausaha Agung PKR Saifuddin Nasution Ismail, Speaker Dun Kelantan Nasruddin Daud yang mengganti Tok Guru yang sepatutnya hadir tetapi terpaksa membatalkan kerana kurang sihat.

Semua pemimpin PKR peringkat cabang dan negeri hadir. Turut sama kelihatan di pentas Angoota Exco Kelantan Dr Mohd Fadzli Hasan, Ahli Parlimen Kota Bharu Wan Abdul Rahim Wan Abdulah, Adun Gaal Dr Nik Maziah Nik Mohamad dan lain-lain.

Sebelum tiba di MDM Anwar telah mengadakan pertemuan dan berdialog rengkas dengan para mahasiswa dan juga blogers bertempat di Darul Quran di Labak. Anwar sempat memberi penjelasan kepada beberapa persoalan yang ditimbulkan termasuk mengenai masa depan Pakatan Rakyat sekiranya beliau di penjara.

Kata Anwar tanggapan Pakatan Rakyat akan berpecah dan hancur sekiranya beliau di penjara adalah tidak benar kerana Pakatan Rakyat diwujud atas ikatan perjuangan bersama. "Kita ada ikatan dalam pakatan sebab itu ia tidak mudah untuk dipecahkan," katanya.

Dalam kesempatan itu juga Anwar telah mengujungi veteran Pas Kelantan yang juga bekas pemimpin Kelantan dan Exco kerajaan negeri Ustaz Yahaya Othman yang kini agak keuzuran. Yahya juga merupakan kawan Anwar semasa sama-sama di dalam Abim dan mereka adalah di antara perwakilan dari Malaysia yang sering diundang oleh gerakan dakwah sedunia menghadiri seminar atau forum antarabangsa.

MSO

03 di gaal kelantan - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di gaal kelantan - Google Blog Search


TUKAR buat 22 tuntutan kepada PAS <b>Kelantan</b> - TIN SuSu &#39;87

Posted: 22 Feb 2012 02:07 PM PST

KOTA BHARU: Gerakan Tukar Kerajaan PAS Kelantan Demi Rakyat (TUKAR) membuat 22 tuntutan terhadap kerajaan negeri atas kegagalan membawa sebarang perubahan sepanjang 22 tahun memerintah.

Pengerusinya, Kamarudin Mohd Kasim, berkata 22 tuntutan itu adalah sebahagian besar daripada manifesto yang didakwa gagal ditunaikan selepas berjanji dalam pilihan raya umum 1990, sekali gus menunjukkan rakyat negeri ini sudah disogokkan dengan pelbagai harapan serta janji palsu.
Katanya, sekiranya kerajaan negeri gagal memenuhi tuntutan itu sebelum pilihan raya umum nanti, rakyat Kelantan bersedia untuk menukar kepada kerajaan baru iaitu Barisan Nasional (BN).

"Pada Pilihan Raya Umum 1990, rakyat Kelantan meletakkan harapan tinggi kepada kerajaan PAS untuk mengubah nasib mereka, namun gagal dipenuhi sehingga 22 tahun memerintah negeri ini.

"Kini sudah tiba masanya rakyat Kelantan menolak kerajaan PAS Kelantan dengan memilih kerajaan BN, sekali gus ia juga sebagai pengajaran kepada kerajaan negeri sekarang, yang hanya pandai berjanji. Tuntutan ini akan dihantar kepada kerajaan negeri dalam masa terdekat ini," katanya kepada pemberita di sini, semalam.

Kamarudin berkata, antara 22 tuntutan itu ialah kerajaan negeri perlu bertindak segera dalam menyelesaikan masalah air yang sudah berlarutan sekian lama dan rakyat tidak sanggup menunggu hingga 2027 baru dapat menikmati bekalan air bersih.

Selain itu, katanya Gerakan TUKAR juga meminta supaya anak tempatan diberi keutamaan dalam pentadbiran kerajaan negeri dan semua wakil rakyat juga harus dari kalangan anak jati negeri ini.
"Kerajaan PAS Kelantan harus segera menyediakan peluang pekerjaan khususnya kepada belia di negeri ini yang kini masih ramai menganggur selain menyegerakan bayaran bantuan RM100 kepada seluruh warga tua bermula dari 1990 hingga sekarang.

"Kerajaan negeri juga diminta supaya menghapuskan cukai pintu, bayaran tempat parkir serta sewa tapak operasi kereta sewa seluruh negeri selain cukai kepala bakul yang dikenakan kepada peniaga kecil," katanya.

03 di dabong - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di dabong - Google Blog Search


Gunung Stong &#39;syurga&#39; pencinta alam « Persada

Posted: 21 Feb 2012 07:15 PM PST

KUALA KRAI – Panorama aman dan indah Taman Negeri Gunung Stong di Dabong, Kelantan menawarkan terapi minda bagi warga kota yang sudah lumrah dengan kehidupan penuh tekanan dan hiruk pikuk kota besar.

Taman ini terdiri daripada mukabumi yang berceranggah termasuk Gunung Stong setinggi 1,433 meter yang dianggarkan berusia tujuh juta tahun.

Penulis baru-baru ini berpeluang melawat tempat ini bersama 40 anggota Kelab Peminat Fotografi Keretapi Tanah Melayu (KTMB) dalam ekspedisi tiga hari yang julung kali diadakan bertujuan mempromosi eko-pelancongan melalui perkhidmatan kereta api.

Ekspedisi ini bermula dengan perjalanan 10 jam menggunakan Tren Senandung Wau dari Kuala Lumpur menghala ke Tumpat.

Aturcara ini bertujuan mengeratkan hubungan antara anggota kelab sambil berkongsi kemahiran mengambil gambar menerusi aktiviti riadah di samping menghayati keindahan alam semulajadi yang tinggi nilainya di negara ini, kata timbalan presiden kelab Mohd Jasni Mat Nayan.

BAGAIKAN SYURGA DUNIA

Selepas turun di Stesen Keretapi Dabong, kami dibawa ke Taman Negeri Gunung Stong dengan van yang mengambil masa perjalanan 15 minit.

Dari jauh pemandangan indah Gunung Stong muncul perlahan-lahan dengan puncaknya diliputi kabus dan pemandangan hebat air terjun Jelawang, air terjun tertinggi di Malaysia.

Kesempatan ini digunakan penulis untuk merakam beberapa keping gambar sebagai koleksi peribadi serta bukti penulis telah menjejakkan kaki di Gunung Stong.

Menurut pemandu van Yuzaney Yusoff, 41, Gunung Stong meningkat popular sejak diwartakan sebagai Taman Negeri pada tahun 2004 dan telah menarik perhatian pelancong dari Singapura, Jerman, Korea, Switzerland serta Amerika Syarikat.

"Pelancong asing selalunya ramai ke sini pada bulan Jun dan rata-rata mereka datang selepas singgah di Pulau Perhentian.

"Pelancong tempatan pun suka tempat ini, selalunya resort akan penuh ditempah setiap kali tibanya cuti umum seperti Tahun Baru, Tahun Baru Cina, serta musim cuti sekolah," katanya kepada penulis.

"Apa yang menarik di sini selain keindahan flora dan fauna, pelancong akan terpukau dengan keindahan air terjun Jelawang setinggi 303 meter daripada paras laut," katanya.

Yuzaney berkata Taman Negara Gunung Stong juga adalah habitat semulajadi bagi beberapa haiwan liar termasuk gajah, seladang, tapir, harimau serta burung merak.

TERSIMPAN SERIBU SATU MISTERI

Seorang warga tua yang tinggal di kampung berhampiran Stesen Dabong, Ahmad Said, 66, menjelaskan bahawa air terjun Jelawang pada satu ketika dahulu menjadi sumber air masyarakat setempat serta menyimpan seribu satu kisah tentang Puteri Saadong yang menjadi lagenda negeri "Cik Siti Wan Kembang".

"Di kawasan air terjun itu ada batu berbentuk congkak milik Puteri Saadong, ini bukan lagenda tetapi kisah benar selain beberapa penemuan sejarah seperti pinggan mangkuk," katanya.

Sementara itu, pesara tentera, Arman Salleh, 50, yang menetap di Dabong selama 16 tahun berkata Gunung Stong adalah tempat paling istimewa bagi beliau yang sudah biasa meredah hutan sejak berkhidmat dalam tentera.

Beliau gemar mendekatkan diri dengan alam sekitar dan percaya ianya anugerah Tuhan yang tiada tolok tandingnya.

Bagi generasi muda Dabong, Mohd Izzuan Hafiz Mohd Ibrahim Yong, 17, beliau melahirkan rasa bangga kerana nama Dabong terukir dalam peta destinasi pelancongan negara.

"Saya selalu tolong atuk dan nenek berniaga di kedai makan, jadi ramai pelancong singgah untuk menjamu selera di sini terutama pelancong asing yang tidak kekok dengan makanan orang sini," katanya sambil berkongsi pengalaman.

PELUANG EMAS TINGKAT KEMAHIRAN

Bagi penulis dan jurugambar lain, kami menganggap ini satu peluang keemasan kerana dapat merakamkan keindahan alam menggunakan kamera DSLR selain menggunakan kemahiran dan teknik yang dipelajari serta berkongsi bersama rakan-rakan lain.

Siti Sri Nor Intan Fharis Mohd Ani, 25, berkata ini adalah pengalaman baru beliau kerana baru kali pertama menaiki kereta api serta datang ke negeri Cik Siti Wan Kembang yang kaya dengan flora dan fauna.

"Ekspedisi ini agak mencabar kerana sebelum ini saya hanya mengambil gambar pengantin dan jalanan. "Tetapi hari ini saya banyak mempelajari teknik baru antaranya 'slow-shutter'… ianya ternyata berbeza tetapi saya amat berpuas hati kerana dapat merakamkan banyak gambar di sini yang pastinya akan saya simpan sebagai koleksi peribadi dan rujukan," katanya.

Sementara itu, Abdul Munir Mohd Shukri, 25, pula mengambil peluang ini untuk mempelajari serta berkongsi teknik dan idea bersama rakan jurugambar lain bagi memantapkan lagi kemahiran beliau mengambil gambar.

Beliau juga menyimpan hasrat untuk datang semula ke Gunung Stong bukan setakat untuk aktiviti mengambil gambar malah beliau ingin menawan puncak Gunung Stong dan merasai sendiri pengalaman pahit getir untuk sampai ke puncak.

KEHEBATAN PUNCAK GUNUNG STONG

Walaupun ekspedisi ini tidak berkesempatan mendaki Gunung Stong, pemandu van yang hanya mahu dikenali sebagai Odi sedikit sebanyak memberi penjelasan akan laluan dan pengalaman ke puncak itu.

Pengunjung akan dibawa oleh jurupandu berpengalaman mendaki selama dua jam menuju ke Kem Baha dan bermalam di sana sebelum meneruskan pendakian ke puncak gunung selama empat jam lagi.

"Pengunjung bakal diuji oleh laluan sempit, tebing curam serta licin selain terpaksa memanjat batu yang berbahaya," katanya.

Namun, segala kesukaran dan keletihan akan hilang apabila pengunjung tiba di puncak gunung yang menjanjikan pemandangan menarik serta suasana nyaman dan menenangkan dengan suhu antara 15 dan 18 darjah celsius.

Dari puncak, pengunjung akan menikmati pemandangan mengujakan Taman Negeri Gunung Stong serta dapat melihat puncak gunung Ayam yang diselubungi kabus tebal. – BERNAMA

03 di pengkalan chepa - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di pengkalan chepa - Google Blog Search


Homestay <b>di Pengkalan Chepa</b> : Semua Homestay

Posted: 30 Jan 2012 02:40 AM PST

Kasih Teratai Homestay

Lot 4363 , Taman Sri Setia , Pengkalan ChepaKelantan.

Lengkap dengan peralatan rumah dan perkasasmemasak,setarika dan seliumut serta bantaltambahan disediakan. muat untuk 2-3 keluarga

Terletak di kawa. perumumahan yang berkejirananbaik. Bermpiran dengan kedai makan , kedaiserbanika 7 E, stesen Minyak.

Jarak perjalanan :

5 minit ke UMK & bandar pengkalan Chepa
8 minit ke Airport
15 minit ke kota Bharu
30 minit ke pasar wakaf Che Yeh

kadar sewa :
1 hari 1 malam RM 160

sekiranya melebihi 3 hari penginapan , hargadiskaun akan diberikan.

Contact Mariana Muhammad

03 di jeli kelantan - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di jeli kelantan - Google Blog Search


Kirapu.blogspot: <b>Jeli</b>, <b>Kelantan</b>

Posted: 17 Jan 2012 01:17 PM PST

Dari Sungai Golok, kami bejalan menyebrangi sungai ke Rantau Panjang, Kelantan. Kami berada di Jeli, Kelantan selama 2 malam untuk menghadiri kenduri kahwin kawan baik masa di UM dulu. Kali ni tak jalan sangat la, sibuk dengan persiapan kenduri, bejalan pun di sekitar Jeli je.


Di Jeli kami menginap di Jelita Inn, sebuah hotel bajet yg dimiliki oleh MRSM Jeli. Tempat ni agak strategik terletak di sebelah MRSM, di tingkat bawah ada kedai-kedai ala-ala R&R sementara tingkat atas pula dijadikan hotel. Bilik yg kami duduk rm50 semalam dan biliknya agak luas dan selesa tapi tak ada aircond. Tak perlu aircond tu, kat sini malam-malam sejuk...lagipun orang sponsor, dah ira bagus sangat dah...haha. Satu lagi jenis bilik ada aircond siap dengan ruang tamu yg luas (ala-ala bilik apartment) dan ada tv astro rm90 semalam, satu bilik muat ramai.
Sebahagian masa kat sini lepak rumah kenduri. Tolongnya tak seberapa, makan je banyak...haha


Kat Jeli ni ada satu pekan tempat membeli belah yg agak popular iaitu Bukit Bunga. Barang-barang kat sini seperti toto, teddybear, bantal, kain batik dan makanan sebahagian besar dari Thailand. Harga barang kat sini pun sangat murah, tak payah pgi rantau panajng pun.



Gambar-gambar kahwin...yg lain sibuk tumpang glamer...hahaha ::p

03 di perupok - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di perupok - Google Blog Search


CITY BLOGGER .....ISLAM FOR ALL....ISLAM MEANS PEACE

Posted: 23 Feb 2012 12:57 AM PST

[unable to retrieve full-text content]Monday, February 21, 2011 PHONE SEKS 18 SX - Lagi Gambar Kemaluan Skandal Adun PAS Perupok Di Dedahkan Cincin Kahwin Maaf di atas gambar yang agak keterlaluan ini, namun apa nak di kata ianya telah sedaya ...
 

BLOG KELANTAN

Copyright 2010 All Rights Reserved