ads

Rabu, 17 April 2013

03 di pasir puteh - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di pasir puteh - Google Blog Search


.: Fikirlah Untuk Elakkan Kalah 5 - 0 <b>di Pasir Puteh</b> - MSO

Posted: 15 Apr 2013 06:39 PM PDT

RENUNGAN SUBUH                                                                                                          

Menjelang tengah hari ini Badan Perhubungan PAS Kelantan bermesyuarat untuk mensucikan nama-nama calon PAS seluruhnya sebelum ianya diumumkan malam esok. PAS menghadapi sedikit masalah dalam proses menamakan bakal-bakal calon kali ini. Ada beberapa keputusan tidak 'berlaga angin' dengan pengundi dan pimpinan peringkat kawasan.

Nama-nama yang lebih layak tenggelam terus dan tidak terpandang oleh jawatankuasa pemilih. Setiausaha Badan Perhubungan PAS, Zulkefli Mamat yang mengakui dia hanya jadi tukang tulis, tidak tertulis nama-nama yang berkelayakan sebaliknya 'tertulis' nama lain yang 'ewek' dan boleh membawa kecelakaan.

Manakala Pengarah JPN Wan Nik Wan Yusuf pula seakan berfikir berat sebelah tanpa menimbangkan kelayakan calon dari semua sudut. Kenapa dikatakan demikian, kerana mereka berdualah orang pertama yang membuat laporan atau menyenarai pendekkan nama-nama bakal calon untuk diserahkan kepada Badan Perhubungan atau Jawatankuasa pemilihan calon.

Dalam perhatian saya di era Tokguru Nik Aziz inilah kali pertama PAS Kelantan menghadapi kerumitan untuk memilih calon. Pelek dan anih juga. Sepatutnya di zaman serba canggih dan parti banyak akses maklumat untuk memilih calon berwibawa dan boleh menang, keadaan jadi sebaliknya. Lagi pun PAS memerintah Kelantan sudah lebih 20 tahun, malu sangatlah kalau perkara-perkara begini berlaku. Tampak sangat PAS tidak profesional dan tidak bersistemetik.

Ada beberapa kawasan yang belum beres dan lendek sepenuhnya. Tindakan berani harus dilakukan pagi ini. Pagi ini adalah ruang terakhir untuk PAS menentukan apakah calon yang dipilih itu memberi suntikan kemenangan atau pun kekalahan. Yang penting diperhatikan ialah mengubah atau meminda mana-mana calon yang boleh membungakan kekalahan. Tidak dapat lari dua individu akan bertanggungjawab atau dipertanggungjawab atas apa-apa masalah yang berlaku selepas ini. Mereka ialah Wan Nik Wan Yusuf dan Zulkefli Mamat. Jika tidak mahu berubah dan masih insaf bahana dan cercaan yang pernah menimpa Wan Ismail Wan Jusoh tahun 2004 yang menjadi pencatur calon ketika itu akan menimpa ke atas pundak Zulkefili dan Wan Nik.

Kawasan yang bermasalah ialah Pasir Puteh. Pasir Puteh bakal menjadi gendang kekalahan untuk PAS Kelantan kalau calon yang kononnya sudah diputihkan diperingkat kawasan tidak ditukar ganti. Dengan apa yang berlaku hari ini tidak mustahil kesemua kelima-lima kerusi di Pasir Puteh akan rebah melentang. PAS akan mendapat telor di Pasir Puteh.

Pemilihan calon di kawasan ini ada sedikit tidak telus dan ia masih berakar umbi kepada soal puak atau kronisme. Laporan-laporan mengenai semua calon tidak sampai kepada pengetahuan Badan Perhubungan maupun Tokguru Nik Aziz sendiri sewajarnya. Laporan secara gelap lebih dipercayai daripada laporan berdepan oleh pimpinan peringkat kawasan. Pendekatan bermesyuarat secara terbuka tidak diamalkan. Protes dibuat oleh penghulu, pemimpin kawasan seakan tidak diedahkan. Semacam ada veto yang hendak digunakan di Pasir Puteh.

Walaupun calon-calon PAS termasuk di Pasir Puteh ini sudah diarah mengisi borang penamaan calon dan diarah mengambil gambar untuk poster calon (walaupun belum ada keputusan rasmi) namun masih ada masa untuk memperbaiki keadaan. Matahari belum naik di sebelah Barat. Mudah-mudahan semua akan cerah mata dan mengelakkan gendang kekalahan akan berbunyi di Pasir Puteh.

Tuntutan yang vokal di Pasir Puteh ialah agar tidak mengekalkan Nik Mazian Nik Mohamaed yang diletakkan bertanding dikerusi Parlimen. Majoriti yang mahu dan pemerhati politik melihat orang layak untuk diletakkan di kerusi Parlimen ialah Yuganu Yunus. Pembuangan nama Yuganus bukan atas dasar beliau tidak memapu membawa kemenangan tetapi kerana ada masalah personal lain yang tidak seharusnya dijadikan perkara tetek bengik.

Adalah pelik bin ajaib juga apabila Nik Mazian yang sebelum ini dilihat begitu zuhud, tawaduh dan ikhlas untuk berundur tiba-tiba menerima tawaran untuk menjadi calon Parlimen Pasir Puteh. Alasan selepas Dr Johari Mat menolak tawaran itu, Nik Mazian sepatutnya mencari candidate lain bukannya bersetuju namanya disenaraikan. Kenapa Nik Mazian tidak iklhas di dalam soal ini dan mengukur badan sendiri?

Tanpa mencadangkan Yuganus di mana-mana kerusi PAS telah menghina beliau. Yuganus ialah Timbalan Yang di Pertuan PAS kawasan. Seorang ahli PAS yang setia, rajin. Beliau juga merupakan aktivis. Janganlah kerana dia hanya berlawan merebut jawatan dengan Drs Zainuddin Awang Hamat maka dia dinafikan haknya. Siapa Drs Zainuddin Awang Hamat sehingga beliau semacam tidak boleh diusik? Apakah dia merupakan burung putih bersayap emas di Pasir Puteh?

Apa yang berlaku sekiranya tidak diperbetulkan ia boleh menjejaskan semangat ahli. Ahli PAS akan bercakap di masa depan dan menjadikan takdir yang menimpa Yuganus itu sebagai panduan. Mereka akan bersunggut, kalau pun kuat dan berjawatan di dalam parti belum tentu akan dipilih menjadi calon. Bagi saya penafian Yuganus ini satu tindakan surut ke belakang.

Kalau bayangan ini salah, sorry. Sepatutnya Zainuddin yang sudah berundur dengan ikhlas dan berjanji untuk melihat kemenangan besar, turut melihat akan kecacatan ini. Beliau perlu melupai apa yang berlaku. Implikasi sekiranya Yuganus terus dilupakan, orang PAS di Pasir Puteh akan melihat bahawa Zainuddin tidak boleh menerima kekalahan dan berdendam dengan Yuganu. Dan dalam soal ini sesiapa juga tidak hanya perlu mengambil hati Zainuddin sahaja, tetapi Yuganus saja. Dendam dan isihati tidak sepatutnya wujud dalam jemaah bernama Islam. Bukan kita semua mahukan kain kafan kita diikat kemas semasa pengusungan ke kuburan dan dibuka semula semasa di linag lahad?

Demikian juga untuk kerusi DUN Selising. Saiful Baharin tidak boleh menganggap beliau adalah calon terbaik untuk Selising apabila Tokguru Nik Aziz mengumumkannya sebagai calon. Mantik dan juga sindiran politik Tokguru Nik Aziz harus dimengertikan. Beliau tidak akan menolak sesuatu apa yang tidak diinginnya secara menguis, tetapi dia akan menipu biarlah angin yang menganjakkan. Kena faham? Pengumuman Saiful sebagai calon itu satu pembelaan besar Tokguru yang sepatutnya dibalas oleh Saiful dengan memohon kepada Tokguru berundur dan sedia beri laluan kepada orang lain sebagai membalas jasa kebaikan dan pembelaan Tokguru? Selama mana dan sejauh mana lagi kita hendak memahami ikatan serban dan jahitan jubah tokguru?

Semoleknya Saiful bersikap gentlemen dan membuat teladan terbaik. Beliau tidak harus bertanding dan mohon kepada Tokguru untuk berundur. Saiful kena sedar masalah dan gelombang yang berlaku di Selising hari ini kalau beliau terus menjadi calon. Tindakan yang diambil oleh Setiausaha PAS Danir Timur Ibrahim Ismail, 63 untuk bertanding calon bebas adalah pukulan besar kepada Saiful. Beliau harus sedar tindakan itu adalah tentangan untuknya. Saifu kena fikirkan nasib PAS bukan nasi dirinya.

Begitu juga di Limbongan. Perletakan ketua pemuda kononnya hanya berasaskan kepada pendidikan bukan satu tindakan yang bijak. PAS harus melihat wibawa atau pun keistimewaan lain lagi sebelum memikirkan untuk meletakkan Nazlan di sini. Difahamkan Nazlan mengatasi calon lain, sebelum ini, Zarir Yaacob dan Mat Yudin kerana pendidikan. Nazlan mempunyai pendidikan agama. Pendidikan sahaja tidak mencukupi, tetapi pengalaman dan hubungan dengan masyarakat dan rakyat lebih penting.

Lagi pun Nazlan baru berapa hari aktif di dalam PAS? Dia masih muda dan mentah untuk mengenali politik dalam erti kata sebenarnya. Bumi Pasir Puteh pun belum rata beliau jejak. Tidak terlewat kalau beliau dicicirkan dari senarai calon. Masa dan peluangnya masih ada. Beri peluang kepadanya membentuk diri dalam kloni politik dan membina syaksiah diri sebagai seorang ahli politik. Sekiranya dia akalah di awal game ia memberi kesan buruk juga buat dirinya. Rasa ikhlas juga harus timbul di sudut Nazlan sendiri untuk mengalah dan bukan menjadi pandir yang juga bernafsu besar.

Alasan kouta pemuda? Berapa banyak PAS Kelantan hendak mengtengahkan pemuda? Bukan tidak boleh tetapi apakah perlu ianya 3/4 daripada 38 kerusi untuk PAS. Hari ini kalau dihitung pemuda yang disenaraikan sebagai calon terlalu ramai dan ini memecah tradisi secara ganjil. Antara pemuda yang disearaikan menjadi calon ialah; Ahmad Baihayaqi Atikullah (Pasir Tumbuh sudah dua penggal), Abdul Latif Abdul Rahman (Mengkebang), Rozi Mohamad (Tendong), Marzub Shaari (Bachok), Dr Rosli Akhlani (Bunut Payung), Zamaksari (Bukit Tuku), Nik Mohamad Abduh Nik Abdul Aziz (Rantau Panjang) dan khabarnya pengunting akhbar di pejabat MB Fadzli Ashaari di Pasir Mas.

Mungkin PAS Pasir Puteh ada kriteria dan keyakinan sendiri kenapa mereka memilih Nazlan dan mengekalkan Nik Mazian serta Saiful Baharin. Itu adalah hak mereka. Tetap hak itu dalam konteks politik perlu dikongsi dan boleh dikongsi dengan masyarakat umum. Bagi pemerhati seluruhnya apa yang berlaku itu tidak memberi satu keadaan yang kondusif untuk PAS Pasir Puteh. Apakah keadaan ini tetap juga diteruskan terserah kepada PAS Pasir Puteh.

Cuma saya berani mengatakan sekali lagi dengan memerhatikan nama-nama calon Umno di Pasir Puteh yang disenaraikan ia boleh menghuruharakan PAS Pasir Puteh dan menyebabkan kerusi PAS akan terlepas sekiranya anajan tidak dilakukan. Kalau tiga kerusi tidak dapat dipertahankan, Selising, Limbongan dan Parlimen, maka dua lagi kerusi Gaal dan Semerak juga akan hanyut. Limbongan sangat penting untuk dipertahankan kerana ia umpama empulur kepada parlimen Pasir Puteh dengan kedudukannya di tengah-tengah.

Apa lagi kalau kekuatan dan kesungguhan Umno itu, disokong pula oleh rasa tidak puas hati penyokong dan ahli kepada senarai calon dikemukakan PAS, maka harapan Umno untuk menelan kelima-lima kerusi itu semakin membunga. Jadi adalah diharap mesyuarat pensucian calon hari ini hendaklah memberi tumpuan khas kepada masalah di Pasir Puteh di samping sedikit di Machang, Rantau Panjang dan Pasir Mas.

Catatan khas untuk Zulkefli Mamat, di Pulai Chondong untuk mengelakkan pertempuran di antara kumpulannya dengan kumpulan bakal calon yang 'tidak jadi' Sanusi Othman, elok dicari calon alternatif. Orang paling layak ialah timbalan YDP Ustaz Hamzah. Dengan mengambil Hamzah kedua-dua pihak akan berputih mata tetapi rasa dendam mendendami antara satu sama lain tidak ada lagi. Apapun dan di mana kerusi sekali pun hatta di Gunung Stong, Zulkefli tidak boleh dan perlu bertanding lagi kerana anda sudah menjadi liabiliti kepada pasrti. [wm.kl.9:14 am 16/04/13]

03 di jelawat kelantan - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di jelawat kelantan - Google Blog Search


BLOG KELANTAN: 03 <b>di jelawat kelantan</b> - Google Blog Search

Posted: 01 Jan 2013 11:27 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

PSSKJELAWAT2: Taklimat SPKS

Posted: 01 Jan 2013 04:56 AM PST

Bertempat di Bilik Mesyuarat Utama SK Jelawat 2, 30 Disember 2012, satu taklimat khas Sistem Pengurusan Kualiti Sekolah (SPKS) telah diadakan. Pegawai dari Sektor Jaminan Kualiti JPN Kelantan, iaitu Tuan Haji Zuni bin Mohamed, Penolong Pengarah Bahagian Kualiti, dan Encik Mohd. Ruslam bin Ab. Rahman telah sudi meluangkan masa untuk menyampaikan taklimat tersebut. Puan Hajah Anawiyah bt Abu Samah, selaku Penghulu Nita SK Jelawat 2, merangkap Pegawai Kualiti, PPD Bachok turut sama hadir.
Banyak input berguna yang diperolehi guru-guru berkaitan penyelenggaraan fail secara sistematik merangkumi pengurusan-pengurusan panitia, jadual waktu, pengajaran dan pembelajaran, pencerapan, peperiksaan, hasil kerja murid, mesyuarat, maklum balas pelanggan, PSS, perkembangan staf, perolehan dan pembelian, serta bimbingan dan kaunseling.
Di atas penerangan dan perkongsian yang amat berguna ini warga sekolah merakamkan berbanyak terima kasih. Semoga SK Jelawat 2 terus perkasa dalam pendidikan. Insya Allah.
Pegawai dari Sektor Jaminan Kualiti, JPN Kelantan berkongsi ilmu dan pengalaman bersama guru-guru SK Jelawat 2.

Tuan Guru Besar SK Jelawat 2, Encik C.M. Sabri bin Ibrahim menyampaikan cenderahati sebagai kenangan.

03 di mengkebang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di mengkebang - Google Blog Search


BLOG KELANTAN: 03 <b>di mengkebang</b> - Google Blog Search

Posted: 07 Apr 2013 11:46 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG KELANTAN: 03 <b>di mengkebang</b> - Google Blog Search

Posted: 20 Mar 2013 11:18 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

PAS <b>Mengkebang</b> » Blog Archive » Kaum Cina Tak Pernah <b>Di</b> <b>...</b>

Posted: 13 Apr 2010 09:35 PM PDT

KUALA KRAI - Seorang lagi peserta Takaful Kifalah berketurunan Cina di Dewan Undangan Negeri (DUN) Mengkebang menerima manfaat skim itu apabila seorang warga emas meninggal dunia, tiga hari lalu.

Warga emas terbabit, Shik Kim Sun, menghembus nafas terakhir pada usia 85 tahun di rumahnya di Kampung Batu Jong, dekat sini, kira-kira jam 11 pagi, Sabtu lalu, akibat sakit tua.

Anak keempat mendiang, Chu Eng Sing, 54, berkata, ibunya menghidap penyakit nyanyuk hampir empat tahun lalu namun keadaannya bertambah teruk sejak dua tahun kebelakangan ini.

"Sebelum ini dia boleh berjalan lagi walaupun nyanyuk tetapi sejak setahun dua lepas sampai meninggal, dia hanya terlantar di tempat tidur.

"Sekarang hanya tinggal saya dan ayah saya yang juga sudah uzur akan duduk di rumah ini," katanya pada persiapan upacara pengebumian ibunya, di sini, semalam.

Eng Sing berkata demikian ketika ditemui selepas menerima bayaran manfaat Takaful Kifalah daripada Ahli Dewan Undangan Negeri Mengkebang, Abdul Latiff Abdul Rahman.

Hadir sama, Penghulu Tanpa Mukim Wakil Kaum Parlimen Kuala Krai, Sik Chai Som, Ketua Dewan Pemuda Pas DUN itu, Abdul Hashim Jusoh dan Imam Muda Masjid Mukim Batu Jong, Abdul Kadir Yasim.

Eng Sing berkata, jenazah mendiang ibunya akan disemadikan di Tanah Perkuburan Cina Jelatuk, dekat Tanah Merah petang ini (semalam).

Kim Sun meninggalkan suami, Chu Bang Siang, 84, dan lima anak lelaki berusia antara 52 hingga 63 tahun.

Sementara itu, Abdul Latiff berkata, bayaran kepada waris Kim Sun menjadikannya penyampaian kedua melibatkan peserta Takaful Kifalah berbangsa Cina di DUN berkenaan dalam tempoh 10 hari pertama bulan ini.

Menurutnya, mendiang juga peserta Cina kedua menerima manfaat skim untuk tahun ini selepas penerima pertama, Kua Mek Seng dari Kampung Bukit Langsat, dekat sini, yang meninggal dunia akibat kanser pangkal rahim 1 April lalu.

Katanya, lebih 2,000 penduduk pelbagai kaum di DUN itu kini menyertai Takaful Kifalah sejak skim perlindungan i

BLOG KELANTAN: 03 <b>di mengkebang</b> - Google Blog Search

Posted: 16 Mar 2013 11:22 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

<b>Di</b> Celahan Ruang Waktu: Raya <b>di</b> umah mak batu <b>mengkebang</b>

Posted: 29 Sep 2009 08:01 AM PDT

kami konvoi 4 kete menyerbu umah mak di batu mengkebang kuala krai....tak de lah jauh sangat...tapi masa kecik2 dulu aku cepat mabuk dan merasakan perjalanan ke umah mak begitu jauh sangat...kami sampai dah tengah hari jadi terus ke dapur untuk acara masak-masak. cuaca sangat terik..panas gila.. Ain dan bebudak serta bapak2 semua duk melepak bawah pokok...tak kuasa duk dalam umah yang membahang panas... kaum pompuan memenuhi ruang dapur. tugas aku goreng ayam dua ekor, mak sedara aku duk kari ayam hutan dan kari kepala kijang(sedara dari lebir yang bawakan)..tapikan sedap ayam hutan...kecik je saiznya. daging kijang aku suka yang bakar dan goreng..masak kari biasa aje. landakpun aku pernah makan masa kecik2 dulu...(apa lagi ya aku pernah makan dulu yang loni susah nak dapat...ya..kari burung punai dengan buah setul muda)..sedappppppnya................aku dah lama nak makan tapi manalah ada org tangkap burung punai sekarang ni....
macam orang penuh dengan uban rambut

Sedia Hadapi Banjir Gelombang Kedua | Detik Perubahan

Posted: 03 Jan 2013 11:48 PM PST

imageKUALA KRAI – Hujan berterusan, adakalanya lebat sejak kelmarin menyebabkan beberapa kawasan rendah di daerah ini mula dinaiki air namun sehingga petang semalam, belum ada pusat pemindahan banjir dibuka.

Antara kawasan teruk terjejas adalah beberapa kampung di Mukim Kuala Pertang dan Kampung Pemberian apabila jambatan menghubungkan mereka dengan kawasan luar ditenggelami air.

Penduduk Kampung Bedal dan Kuala Nal di Mengkebang terutama pelajar turut terjejas, apabila jalan utama mereka dinaiki air lebih 0.3 meter dan tidak boleh dilalui kenderaan ringan sejak 8 pagi.

Jambatan tenggelam

Ketua Pas Cawangan Tanjung Kala di Mukim Kuala Pertang, Alwi Hassan berkata, jambatan besi menghubungkan empat kampung iaitu Tanjung Kala; Sungai Tasan; Pasir Jering dan Kebun Pisang dinaiki air sejak lima hari lalu.

"Keadaan bertambah buruk apabila hujan mula turun semula sejak kelmarin dan hari ini (semalam). Nak tunggu air surut, kena tunggu empat lima hari juga," katanya kepada Sinar Harian.

Alwi berkata, empat kampung terbabit kini terputus hubungan selepas bot digunakan untuk membawa penduduk berulang-alik menyeberangi sungai terbalik pada kejadian petang kelmarin.

"Enjin tenggelam dan bot pecah, jadi sekarang penduduk tidak kemudahan untuk berulang-alik. Nak keluar melalui jalan Kampung Chenulang pun tak boleh sebab banjir juga," katanya.

Tinjauan di Tanjung Kala mendapati jambatan besi itu tidak lagi kelihatan kerana ditenggelami banjir, manakala seorang penduduk di pinggir sungai berpindah ke rumah keluarga selepas rumahnya dinaiki air.

Bot bersama enjin sumbangan Adun Mengkebang, Abdul Latiff Abdul Rahman untuk kegunaan penduduk Pasir Jering pula dipinjam sementara untuk kemudahan penduduk Tanjung Kala menyeberangi sungai.

Penduduk diminta bersedia

Ketua Polis Daerah, Superintendan Abdul Rahman Ja'apar pula menasihatkan penduduk supaya siap sedia menghadapi kemungkinan banjir gelombang kedua selepas hujan lebat berterusan sejak beberapa hari lalu.

Menurutnya, orang ramai perlu berjaga-jaga kerana keadaan cuaca tidak menentu itu boleh menyebabkan banjir terutama di kawasan rendah dan tebing sungai.

"Penduduk terpaksa guna jalan sungai seperti dari Bahagia dan Mambong seberang Sungai Kelantan juga dinasihatkan supaya berhati-hati kerana paras air sungai semakin tinggi dan arus deras," katanya.

Abdul Rahman berkata, persediaan awal sebelum banjir seperti menyimpan harta benda dan dokumen penting di tempat selamat perlu untuk memudahkan penduduk berpindah sekiranya diarah berbuat demikian.

"Terutama bagi penduduk tinggal di tempat rendah dan pinggir sungai, saya harap mereka akan segera berpindah ke tempat lebih selamat jika diarah oleh pihak berkuasa," katanya.

Menurutnya, nasihat supaya berhati-hati turut diberikan kepada pengguna jalan raya, berikutan keadaan jalan licin dan pemandangan terhad akibat hujan.

"Jika bertembung dengan jalan ditenggelami air, pastikan keadaan benar-benar selamat untuk dilalui atau cari jalan alternatif lain yang lebih selamat," katanya. – Sinar Harian

PAS <b>Mengkebang</b> » Blog Archive » Kaum Cina Tak Pernah <b>Di</b> <b>...</b>

Posted: 13 Apr 2010 09:35 PM PDT

KUALA KRAI - Seorang lagi peserta Takaful Kifalah berketurunan Cina di Dewan Undangan Negeri (DUN) Mengkebang menerima manfaat skim itu apabila seorang warga emas meninggal dunia, tiga hari lalu.

Warga emas terbabit, Shik Kim Sun, menghembus nafas terakhir pada usia 85 tahun di rumahnya di Kampung Batu Jong, dekat sini, kira-kira jam 11 pagi, Sabtu lalu, akibat sakit tua.

Anak keempat mendiang, Chu Eng Sing, 54, berkata, ibunya menghidap penyakit nyanyuk hampir empat tahun lalu namun keadaannya bertambah teruk sejak dua tahun kebelakangan ini.

"Sebelum ini dia boleh berjalan lagi walaupun nyanyuk tetapi sejak setahun dua lepas sampai meninggal, dia hanya terlantar di tempat tidur.

"Sekarang hanya tinggal saya dan ayah saya yang juga sudah uzur akan duduk di rumah ini," katanya pada persiapan upacara pengebumian ibunya, di sini, semalam.

Eng Sing berkata demikian ketika ditemui selepas menerima bayaran manfaat Takaful Kifalah daripada Ahli Dewan Undangan Negeri Mengkebang, Abdul Latiff Abdul Rahman.

Hadir sama, Penghulu Tanpa Mukim Wakil Kaum Parlimen Kuala Krai, Sik Chai Som, Ketua Dewan Pemuda Pas DUN itu, Abdul Hashim Jusoh dan Imam Muda Masjid Mukim Batu Jong, Abdul Kadir Yasim.

Eng Sing berkata, jenazah mendiang ibunya akan disemadikan di Tanah Perkuburan Cina Jelatuk, dekat Tanah Merah petang ini (semalam).

Kim Sun meninggalkan suami, Chu Bang Siang, 84, dan lima anak lelaki berusia antara 52 hingga 63 tahun.

Sementara itu, Abdul Latiff berkata, bayaran kepada waris Kim Sun menjadikannya penyampaian kedua melibatkan peserta Takaful Kifalah berbangsa Cina di DUN berkenaan dalam tempoh 10 hari pertama bulan ini.

Menurutnya, mendiang juga peserta Cina kedua menerima manfaat skim untuk tahun ini selepas penerima pertama, Kua Mek Seng dari Kampung Bukit Langsat, dekat sini, yang meninggal dunia akibat kanser pangkal rahim 1 April lalu.

Katanya, lebih 2,000 penduduk pelbagai kaum di DUN itu kini menyertai Takaful Kifalah sejak skim perlindungan i

03 di manek urai - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di manek urai - Google Blog Search


BLOG KELANTAN: 03 <b>di manek urai</b> - Google Blog Search

Posted: 12 Apr 2013 09:25 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Selamat "menoreh" UMNO <b>di manek Urai</b> | :: cina islam | 2013 ::

Posted: 30 Jun 2009 11:59 PM PDT

Oleh: WFAUZDIN NS

SELAMAT Datang Umno ke Manek Urai dan selamat juga diucapkan kepada jentera-jentera Umno yang akan menjadi `orang susah serta fakir miskin' di Manek Urai untuk beberapa minggu ini. Kepada yang bakal menjadi `penoreh sambilan' di Manek Urai, kita harap akan dapat bekerja dengan baik, telus dan berdisiplin tanpa melukakan pokok-pokok getah nanti. Jangan lupa kepada penduduk-penduduk di Manek Urai khususnya kepada penoreh-penoreh getah, anda boleh lah mengambil `cuti' tahun untuk beberapa minggu ini kerana anda akan dapat `penoreh' sementara untuk menyara keluarga anda.

Satu lagi strategi terbaik Umno akan dipamerkan di Manek Urai bagi membuktikan Umno sentiasa membela nasib orang-orang Melayu. Saya tidak pasti samada di masa akan datang terutamanya di Sarawak, apakah Umno/Bn akan turun `bercawat' atau memasang tindik besar di telinga sewaktu turun berkempen di kawasan pengundi orang-orang Penan. Begitulah keadaannya jika pemimpin sudah kehabisan idea bagaimana untuk membantu rakyat bawahan sehinggakan sanggup melakukan perbuatan aneh lagi melucukan.

Apakah pengundi-pengundi di Manek Urai akan menjadi `bodoh' selepas melihat aksi lawak antarabangsa Umno nanti? Kembali kita kepada pesanan Tuan Guru Nik Aziz yang juga MB Kelantan, apabila `diberi gula kita ambil, diberi kain kita pakai, diberi kerbau kita seret, tetapi undi PAS". Kini, kita tambah satu lagi ayat tersebut iaitu `apabila diminta pisau toreh, kita asahkan dan beri pada dia dan kita tidor di rumah, tetapi undi tetap PAS". Saya merasa khuatir bila mengingatkan bagaimana keadaan pokok-pokok getah itu nanti bila berebut-rebut puak-puak Umno dari jauh ini datang untuk menunjukkan kebolehannya menoreh. Lebih dikhuatirkan lagi apabila mereka bercadang pula untuk tidor di rumah-rumah penduduk di Manek Urai. Tidak dapat dibayangkan sekiranya tuan rumah mengajak mereka yang tidor di rumahnya itu sembahyang berjemaah dan menyuruh mereka ini menjadi Imam. Kalau sembahyang Zohor atau Asar boleh berkira juga, tetapi kalau sembahyang Maghrib, Isyak atau Subuh kena lah si Imam berkuat sedikit suaranya. Bayangkan jika yang datang menumpang tidor itu tidak pernah menjadi Imam, tentu melucukan.

Apa pun memang baik sangat Umno berbuat demikian. Maklumlah dengan cara apa lagi Umno nak buktikan kepada pengundi-pengundi di Manek Urai bahawa Umno sekarang ini sanggup bersusah payah bersama rakyat walaupun seminggu dua. Biarkan sahaja Umno dengan gelagatnya itu. Itulah kelebihan Ketua Penerangan Umno yang baru dan diharapkan beliau juga akan turut menoreh bersama nanti. Menteri Penerangan pun boleh turun ke Manek Urai untuk menoreh kerana Rais Yatim adalah orang Jelebu yang kawasannya sendiri pun penuh dengan hutan bukit bakau yang tentunya sudah menjadi kebiasaannya.

Kepada pengundi-pengundi di Manek Urai, gunakanlah peluang ini untuk anda melihat sandiwara semasa oleh Umno. Apa yang penting, selepas Umno `menoreh' di kawasan anda, tentukan kita `toreh' pula Umno di peti undi nanti. Selamat `menoreh' Umno di Manek Urai.

Lain-lain artikel sila klik ---> wfauzdin.blogspot.com


03 di kota bharu - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di kota bharu - Google Blog Search


Perkongsian <b>Di Kota Bharu</b> | Dr. Shah Razali

Posted: 11 Apr 2013 02:50 AM PDT

1. Semasa di Kota Bharu, anak buah saya lepasan SPM minta pendapat saya mengenai course apa yang sesuai dengannya.

2. Saya bertanyakan mengenai apa matlamat hidupnya? Apa yang dia minat. Jawapannya adalah dia ingin menjalankan perniagaan selepas universiti nanti. Sekarang ni pun dia sedang menjalankan perniagaan secara online. Dalam pada itu dia juga berhasrat untuk menyambung pelajaran lagi sehingga ke peringkat PhD.

3. Ujar saya, jika bisnes adalah pilihan, adalah bagus untuknya ambil course bisnes. Harus berikan penekanan dalam perakaunan. Ini cukup penting.

4. Hasrat untuk menyambung pelajaran hingga ke peringkat tertinggi merupakan satu hasrat yang cukup murni. Niat perlu betul. Belajar tinggi-tinggi adalah untuk ilmu bukan niat untuk jadi kaya. Sebab itu cukup PENTING sebagai panduan hidup kita.

5. Sijil tidak menjanjikan kita kaya. Tapi usaha dan tindakan kita akan mencoraknya.

6. Kita mungkin pakar dalam satu bidang, tidak mungkin kesemuanya. Oleh itu fokus dan dalam masa yang sama jangan abaikan ilmu agama. Itulah kunci untuk meneroka ilmu-ilmu lain.

7. Jangan mudah mendabik dada. Walau setinggi mana pun ilmu kita, ianya hanyalah ibarat buih dilautan berbanding dengan ilmu Allah.

8. Oleh itu perlu sentiasa belajar tak kiralah ianya bidang kita atau tidak. Harus sentiasa terbuka didalam mencari ilmu.

9. Semoga anak buah saya berjaya didalam bidang yang dipilih dan masa depannya.

- DSR -

To view this post content please Like it on Facebook!

Kiriman Yang Berkaitan:

  1. Nak Mulakan Bisnes Atau Sekadar Melabur?
  2. Tip Bisnes Sendiri #1
  3. Melabur Didalam Hartanah
  4. Diantara Pelabur dan Pelebur
  5. Slogan Bukan Sekadar Hartanah di Thriller Workshop Hartanah

Benarkah Zaid Akan bertanding atas tiket PAS <b>di Kota Bharu</b>

Posted: 15 Apr 2013 02:54 AM PDT

Zaid tanding di Kota Bharu?

WARTAWAN SINAR HARIAN 15 April 2013 KOTA BAHRU - Bekas Presiden Parti Kesejahteraan Insan Tanah Air (Kita), Datuk Zaid Ibrahim kemungkinan besar akan bertanding di kerusi Parlimen Kota Bahru jika diberi ruang oleh Pas.

Difahamkan nama Zaid, bekas wakil rakyat kawasan itu, muncul semula meskipun sebelum ini beliau dilaporkan tidak akan turun gelanggang Pilihan Raya Umum ke-13.

Zaid Sedia Bertanding <b>Di Kota Bharu</b> Guna Tiket PAS

Posted: 15 Apr 2013 07:16 AM PDT

[Bekas ahli Parlimen Kota Bharu, Datuk Zaid Ibrahim menyatakan hasratnya untuk bertanding di kerusi tersebut atas tiket Pas sekiranya ditawarkan oleh pimpinan parti tersebut. Ini ekoran nama beliau turut disebut-sebut dalam pimpinan Pas sebagai calon yang bakal bertanding menentang calon Umno, Datuk Mohamad Fatmi Che Salleh. "Saya tidak menolak kemungkinan untuk bertanding pada Pilihan Raya Umum ke-13. "Saya orang Kota Bharu, dan kalau diberi peluang untuk bertanding, saya akan memilih untuk berada di tempat kelahiran saya," kata Zaid. Sebelum ini kerusi kawasan itu dipegang oleh veteran Pas, Datuk Wan Abdul Rahim Wan Abdullah yang mengumumkan tidak bertanding. Bekas Menteri di Jabatan Perdana Menteri dan juga bekas pemimpin PKR ini berkata, memang ada perbincangan dilakukan namun ia tidak secara bertulis dan dalam keadaan tidak formal. "Walaupun sebelum ini saya pernah menyatakan untuk bersara dalam politik, namun sekiranya bertanding menentang Fatmi, saya sanggup menerima cabaran itu," kata bekas Presiden Parti Kesejahteraan Insan Tanah Air (Kita). Bagaimanapun, Penolong Setiausaha Agong Pas Pusat, Datuk Takiyuddin Hassan menafikan dakwaan itu memandangkan segala senarai nama-nama calon sudah muktamad dan bakal diumumkan menjelang tarikh hari penamaan calon]. sumber

03 di rantau panjang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di rantau panjang - Google Blog Search


Pengedar Shaklee <b>di Rantau Panjang</b>, Selangor ~ Princess Fisya

Posted: 07 Mar 2013 06:39 AM PST

Pengedar Shaklee di Rantau Panjang, Selangor
Nama : Noran Amizah Mohd Yusof 
Alamat :NO 58 Jalan Genting 5/KU4, Taman Kembara 2, Rantau Panjang, 41300 Klang Selangor 
Area pick up : Klang, Shah Alam, Pahang (mana-mana yang berhampiran mengikut permintaan)

03 di gaal kelantan - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di gaal kelantan - Google Blog Search


BLOG KELANTAN: 03 <b>di gaal kelantan</b> - Google Blog Search

Posted: 02 Apr 2013 03:37 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG KELANTAN: 03 <b>di gaal kelantan</b> - Google Blog Search

Posted: 26 Jan 2013 03:16 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Sidang Media R - royalti <b>kelantan</b>.com

Posted: 26 Oct 2012 01:57 AM PDT

Selamat Hari Raya Aidiladha, maaf zahir dan batin buat semua rakan-rakan wartawan yg banyak menolong kami.Jutaan terima kasih diucapkan.

# Gabungan Profesional Menuntut Royalti, Pendaratan Minyak dan Gas ke Kelantan (ROYALTI) atau lebih dikenali dgn R menganjurkan majlis Korban Perdana anjuran R yang dilaksanakan di 7 DUN@ lokasi serentak seluruh Kelantan. Iaitu di Bukit Bunga, Jeli. Limbongan dan Gaal, Pasir Puteh. Tawang, Bachok. Pasir Tumboh, Kubang Kerian. Cempaka, Pengkalan Chepa. Bukit Tuku, Rantau Panjang.

Ia melibatkan seluruh Aktivis-Aktivis R dan rakyat yang memerlukan di lokasi berkenaan.Program ini dianjurkan bagi mengeratkan hubungan silaturahim dikalangan Aktivis-Aktivis R dengan masyarakat setempat.

Disamping itu pihak NGO R juga mengadakan kempen penerangan berkenaan tuntutan Royalti Kelantan yang kini berjumlah lebih RM10.4 billion.Inisiatif ini diambil kerana pada waktu dimana anak-anak perantau balik ke kampung-kampung berjumpa dengan keluarga dan sanak saudara. Moga dengan itu mereka dapat bersama-sama menyertai NGO R.

Program dirasmikan oleh YB Dr Nik Mazian, ADUN Gaal, Pasir Puteh.Pada Raya Aidilfitri yang lepas pihak NGO R telah mengedarkan lebih 200,000 sampul duit raya yang grafiknya menerangkan usaha tuntutan Royalti dan pada masa yang sama pihak kami mencetak kempen bagi membantu sumbangan derma Lebuhraya Rakyat: Kuala Krai – Kota Bharu.

Lebuhraya merupakan indikator penting kepada pembangunan Negeri. Kepentingan Lebuhraya dapat dirasai terutamanya musim perayaan, dimana semua Anak Perantau balik ke kampung-kampung berhari raya.Contoh terbaik jalanraya sedia ada Gua Musang – KB sesak teruk sewaktu perantauan balik berhari raya setiap tahun. Jalan itu adalah yang terburuk, kelas F seperti yang dilaporkan JKR dan capai tahap kapasiti penuh pada tahun 1986 lagi. Pendiskriminasian ini terus berlaku hingga sekarang yang sudah cecah 26 tahun berlalu. Walaupun bajet telah diluluskan pada tahun 1986, RMK 5 dan pada RMK9 tetapi bajet tersebut ditarik balik.

Janji hanya tinggal janji sebab politik sempit Kerajaan Pusat yang mengenepikan aspirasi rakyat Kelantan.Sekiranya bayaran Royalti dapat pada tahun ini, perkara pertama yang NGO R syorkan kepada Kerajaan Negeri ialah membina Lebuhraya Rakyat Kota Bharu-Gua Musang.

Moga dengan tibanya Aidiladha, para pemimpin politik Negara dapat mengenepikan sentimen politik dan utamakan rakyat. Berikan hak kami untuk mendapat ROYALTI dan LEBUHRAYA.Sekian, terima kasih.

ALLAHUAKBAR!

Mohd Asri Abdullah
Zahhari Mohd Sidek
PENGARAH PROGRAM KORBAN PERDANA ANJURAN R 1433H.
Daripada Syam Ghaz Setiausaha R

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

03 di dabong - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di dabong - Google Blog Search


BLOG KELANTAN: 03 <b>di dabong</b> - Google Blog Search

Posted: 23 Mar 2013 03:11 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG KELANTAN: 03 <b>di dabong</b> - Google Blog Search

Posted: 20 Mar 2013 03:21 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

DEPARTURES BY UDEYISMAIL: Sambungan Gemas gie <b>Dabong</b>

Posted: 30 Nov 2010 12:00 AM PST

UDE_6689 Selepas 1 jam kami terkandas di stesen Gemas, keretapi mula bergerak menuju kearah laluan ke pantai timur, melalui Bahau, Negeri sembilan. Disebabkan tersalah membeli tiket, kami terpaksa bersengkang mata sambil layan adik kecik didepan seat kami yang seronok menyanyikan lagu Maher zain, pandai betul budak-budak sekarang nie, menghafal lagu-lagu maher zain dalam english. Bagi yang berniat untuk bawa family, aku cadangan korang memilih gerabak yang ade tempat tido dan jangan ambik tempat duduk macam kitorang, nak pulak bagi yang bawak barang banyak-banyak, laluan memang agak sempit sikit. Disebabkan mata susah untuk lelap, so ke hulu hilir la aku dengan kamera ditangan, kalau perut terasa lapar, berjalan la kami ke cafe yang ade dalam train tu. Waktu perjalanan kami tak semeriah pada musim cuti-cuti, kalau musim cuti rasenya ramai yang sanggup berdiri. Bagi yang berminat dalam photography rasanya memang sesuai untuk korang semua rekodkan apa yang berlaku sepanjang perjalanan, walaupun malam, ini tidak menghalang kita untuk mengambil gambar didalam train. Pukul 3.00 pagi, keretapi yang kami naiki berhenti untuk turunkan penumpang dan mengambil penumpang di mentakab, walaupun waktu 3.00 pagi, masih ramai penumpang di mentakab  yang menaiki keretapi ke kelantan. Masa untuk keretapi berhenti bagi setiap stesen yang dijadualkan pada time table adalah lebih kurang didalam 10-20 minit. Mata mula mengantuk, so kalau dah mengantuk ubatnya adalah tido, walaupun kurang selesa, bagi menyimpan tenaga untuk hari esok, aku terpaksa berehat untuk seketika waktu. Selepas stesen mentakab, keretapi akan berhenti di jerantut, kuala lipis, merapuh. Pukul 7.00 pagi celik mata daripada tido, kami telah pon sampai di Jajahan gua musang,kelantan dan selepas itu, keretapi akan berhenti di Dabong. Untuk pengetahuan am pada semua, Dabong terletak di jajahan kuala krai dan pekan dabong terletak 155 km daripada kota bharu,Dabong terkenal di kalangan pelawat sebagai pintu masuk ke destinasi-destinasi ekopelancongan di Kelantan. Disebabkan kami leka mengambil gambar dalam keretapi, kami terlepas station, sepatutnya kami akan turun di dabong. Ikut pada pelan seterusnya kami terpaksa turun di Kuala Krai dan alhamdulillah kami tak terlepas stesen lagi. UDE_6257 Kenapa kami kena turun di dabong dan Kuala krai ?, Daripada dabong atau kuala krai, kami akan mengambil "shuttle train" ataupun keretapi lompat yang mana keretapi tu akan berhenti di kesemua stesen-stesen kecik, kalau kita lihatkan stesen yang terdapat disepanjang perjalanan, stesen kecik itu merupai tempat menunggu teksi atau bas. Untuk membeli tiket "shuttle train" kami boleh membeli melalui kaunter yang terdapat distesen atau diatas keretapi. Mengikut info "shuttle train ni baru dirasmikan pada 3 mei 2010, mengantikan keretapi lama sebelum nie, rasenya kalau dapat naik keretapi lama sebelum shuttle train yang berair cond, aku rase perjalanan lebih menarik lagi. Apa yang best sangat shuttle train ?, kami memilih untuk menaik shuttle train nie, bagi merasai kehidupan sebenar rakyat kelantan yang menggunakan shuttle train nie sebagai pengangkutan utama. Didalam shuttle train nie, kita boleh tengok macam-macam karenah orang, boleh tengok mak cik-mak cik yang nak berniaga, diorang terpaksa usung semua barang-barang masuk ke dalam keretapi. Bagi pelajar-pelajar sekolah, ade sesetengah daripadanya, diorang ke sekolah terpaksa menggunakan keretapi, ada daripadanya terpaksa tinggal di asrama, bila ditanya adik-adik kita yang belajar dikawasan tu, diorang terpaksa bangun awal pagi untuk mendapatkan pengangkutan keretapi shuttle train, pukul 4.00 pagi lagi dah kena tunggu keretapi datang. Suasana memang meriah didalam train, meriah dengan suara orang-orang tua dan kanak-kanak dan orang kelantan jugak agak peramah. UDE_6476 Shuttle train beroperasi 2 kali sehari, dari arah tumpat ke dabong dan dari Kuala lipis ke Tumpat. Kami tidak dapat meneruskan perjalanan ke tumpat atas sebab perlukan rehat secukupnya dan terpaksa turun di Stesen wakaf baru yang berdekatan dengan kota bharu. Ketibaan kami disambut oleh 2 orang rakan daripada kelantan, iaitu Pok cik dan Ayie. Diikutkan plan sebenar kami akan berehat di bag packer hostel yang berdekatan, tapi atas pelawaan rakan, kami menetap di gegey studio milik pok cik. Terima kasih kerana sudi tumpangkan kami di gegey studio. UDE_6647 Plan perancangan kami belum berakhir, kami menyambungkan perjalanan kami dengan berpatah balik ke Dabong daripada wakaf baru, seawal pukul 3.30 pagi, kami bersiap sedia untuk menyambungkan perjalanan kami ke dabong dengan menaiki keretapi yang paling awal, keretapi yang bertolak daripada tumpang. Seawal pagi distesen keretapi wakaf baru, kami boleh lihat orang ramai mula sibuk dengan mengangkut barang-barang dan ada daripadanya adalah peniaga.Pukul 4.00 pagi keretapi betul-betul datang tepat pada waktu yang ditetapkan. Sepanjang keretapi berhenti di setiap perhentian kami boleh tengok adik-adik yang nak ke sekolah dan untuk makluman, keretapi akan berhenti pada setiap perhentian, walaupun perhentian tersebut tidak ada orang. UDE_6814 UDE_6759 UDE_6770 UDE_6822 UDE_6414 Didalam train macam-macam gambar yang dapat kami ambik, ade diantaranya terpaksa menuaikan solat subuh di atas keretapi, ade yang sempat lelapkan mata sebelum sampai ke destinasi. Pengalaman ini, boleh dikatakan pengalaman yang berharga, yang kami susah untuk dilihat dimana-mana tempat, walaupun tidak sehebat di india atau di pakistan, kami patut berbangga dengan setiap apa yang ada di tanah air kita sendiri, rasa syukur dengan setiap kemudahan yang kita anda, kalau dibandingkan dengan di india, orang terpaksa berebut-rebut untuk menaiki keretapi, ade sesetengahnya terpaksa duduk di kelas paling hujung, iaitu seat atas bumbung keretapi. Aku menyimpan niat, satu hari nanti aku akan ke moscow untuk menaiki pengalaman perjalanan dengan trans siberian atau trans mongolia yang akan menuju ke beijing dan aku banyak membaca buku-buku yang berkaitan dengan travelogue penulis-penulis yang merasai pengalaman penjelajahan daripada moscow ke beijing yang memakan masa yang agak lama untuk sampai. UDE_6405 UDE_6379 UDE_6330 Bagi yang berminat untuk merasai pengalaman sebegini, aku sarankan korang buat la persediaan yang rapi, walaupun kita berada di negara sendiri. Kami menamatkan perjalanan kami sampai ke Dabong dan berpatah balik ke Wakaf baru semula. Perjalanan kami adalah singkat, kami pulang semula ke wakaf baru untuk bersiap sedia untuk pulang semula ke kuala lumpur dengan menggunakan keretapi express. Walaupun tidak sehebat mana cerita ni, sekurang-kurangnya aku dapat berkongsi dengan semua pembaca dan insyallah, nantikan travelogue yang akan datang, mungkin dengan cerita-cerita yang lepas yang akan aku kongsikan semula tentang kisah perjalanan aku selama berada di tanah air sendiri mahupun negara orang, apapun ucapan setinggi-tinggi terima kasih kepada semua rakan-rakan di kelantan, terutama sekali pada Pok cik, ayie & muin, kerana sudi membantu kami selama kami berada dikelantan, jumpa lagi jika ada masa yang diizinkan, terima kasih juga kepada KTMB malaysia

03 di wakaf che yeh - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di wakaf che yeh - Google Blog Search


sayangkuDiDaLish: <b>Wakaf Che Yeh di</b> Kota Bharu

Posted: 09 Apr 2013 05:30 PM PDT

Akhirnya sampai juga disini, masa duk berkampung kat sana 4 malam, sempat juga mai sini... mula2 melilau juga cari tak jumpa... rupanya tepi situ dan dalam tu ja... heheh shopping lah apa yang ada kat situ... sikit2 ja.. hahah kang berhabis tak hingat nak balik nak isi minyak tak lepas pulak.. heheh.. so jom layan.. memang meriah dengan tudung, baju2 jubah, dan lain2 .. wakaf Chek yeh ni betul2 di hadapan Hotel Holiday Villa, dekat juga dengan Butik Humaira dan Ariani.. 




 

BLOG KELANTAN

Copyright 2010 All Rights Reserved