ads

Ahad, 4 Mac 2012

03 di kuala krai - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di kuala krai - Google Blog Search


Malaysia Zoom » RM7.7j BR1M untuk 15494 penduduk <b>di Kuala Krai</b>

Posted: 02 Feb 2012 03:12 PM PST

You are here: Home / Dalam Negeri / RM7.7j BR1M untuk 15,494 penduduk di Kuala Krai

KUALA KRAI 2 Feb. Pas tidak mampu melaksanakan pembangunan sosioekonomi, meskipun sebagai sebuah kerajaan ia bertanggungjawab untuk membangunkan ummah dan Islam.

Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, ia terbukti selepas 20 tahun memerintah Kelantan, nasib rakyat negeri ini masih tidak berubah dan dibelenggu dengan pelbagai masalah seperti bekalan air bersih.

Malah, beliau berkata, janji-janji Pas kepada rakyat sejak 1990 selepas parti itu menawan Kelantan ternyata satu pembohongan dan kerana itu ia perlu ditolak pada pilihan raya umum akan datang.

Selama 20 tahun Pas memerintah Kelantan, saya ikuti keadaan sebenar yang berlaku di sini. Pas tidak mampu melaksanakan segala usaha pembangunan sosial dan ekonomi. Saya rasa amat dukacita.

Kalau berjanji tidak dilaksanakan itu belawok (bohong). Kalau dalam Islam apa hukumnya kalau berbohong? Soal ukhrawi dan duniawi mesti selari, ini tuntutan agama. Kalau tidak ada keupayaan, tuntutan agama ini tidak kesampaian, kita Barisan Nasional (BN) akan buat lebih berkesan daripada Pas bukan bercakap besar atau sombong.

Jadi dalam konteks ini, dibandingkan dengan keupayaan Kerajaan Pusat dan kerajaan negeri, Kerajaan Pusat lebih berupaya, katanya ketika berucap di hadapan lebih 15,000 penduduk pada Majlis Pemimpin Bersama Rakyat Parlimen Kuala Krai di Sekolah Kebangsaan Manek Urai Baru di sini hari ini.

Turut hadir, isteri beliau, Puan Sri Norainee Abdul Rahman; Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Kelantan, Datuk Seri Mustapa Mohamed; Timbalannya, Datuk Dr. Awang Adek Hussin; Ahli Majlis Tertinggi UMNO, Datuk Seri Noh Omar; Setiausaha Agung UMNO, Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor dan Ketua UMNO Bahagian Kuala Krai, Datuk Ramzi Ab. Rahman.

Pada majlis tersebut, Timbalan Perdana Menteri turut menyampaikan replika cek Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) berjumlah RM7.7 juta untuk diagihkan kepada 15,494 penerima yang layak di daerah ini.

Dipetik dari Utusan Malaysia

03 di chiku - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di chiku - Google Blog Search


Blog Felda: felda <b>chiku</b> - Google Blog Search

Posted: 28 Jan 2012 12:00 AM PST

Xpdc ke Felda Chiku Gua Musang bahagian 1

Kali ini penceritaan agak panjang dan saya terpaksa bahagikan kepada 2 bahagian. Part 1 and part 2. Ini memandangkan banyak hari yang kami lalui dan pelbagai pengalaman yang telah ditempuhi.

Kami bergerak ke Gua Musang bermula dari Kajang, Semenyih dan seterusnya ke Ampang dan Keramat. Namun begitu dalam perjalanan ke Ampang kenderaan kami perlu singggah di Sungai Congkak Hulu Langat untuk mengambil salah seorang ahli kumpulan kami.

Sampai di Sungai Congkak untuk ambil Sani@black

Malam-malam begini takde lagi orang berkelah mandi air sungai di Sungai Congkak.

Kami selesai mengumpulkan ahli di Keramat. Tanpa membuang masa dan pada ketika itu jam menunjukkan pukul 1 pagi, kami meneruskan perjalanan menuju ke Gua Musang dengan bertukar ganti pemandu secara bergilir-gilir.

Perjalanan kami agak tidak berapa selesa kerana terlalu banyak barang dan alatan yang dibawa dan dimuatkan di dalam kenderaan. Kesemua barang dan alatan adalah penting setelah berpandukan kepada check list yang telah disediakan bagi mengelak kekurangan alatan dan membawa alatan yang salah dan tidak berguna.

Dalam xpdc ini kami telah diberikan setiap seorang ahli mempunyai tugas masing-masing. Oleh itu setiap ahli perlu bertanggungjawab kepada tugasan yang diberikan. Bro jimi adalah ketua xpdc, Shahril bertindak sebagai pemandu arah, penyelenggara alatan dan sebagai pegawai perhubungan, Sani @ black sebagai AJK kebajikan ahli dan medic, Shahrul pula urusan pengangkutan dan saya mengurus kewangan perbelanjaan sepanjang xpdc.

Berhenti berehat: Bro Jimi sedang mengeluarkan alat laser beliau untuk dipancarkan ke hutan di hadapannya. Akibatnya sesuatu yang mengerikan berlaku. Kedengaran bunyi yang menakutkan dari hutan tersebut. Bro Jimi dan saya lari bertempiaran menyelamatkan diri. (bunyi ngeri tersebut berjaya dirakam)

Sampai di Gua Musang pada subuh hari...

Sampai di Gua Musang tepat pada waktu Subuh. Kami berehat seketika sebelum memulakan aktiviti selanjutnya pada hari pertama ini. Memang mendebarkan dan menanti-nanti saat-saat apakah aktiviti yang kami akan lakukan nanti. Sementara itu Shahril sibuk berurusan dengan orang tempatan dan beberapa orang yang sudah dibuat temujanji sebelum kami berangkat ke lokasi.

Tengok la muatan barang yang kami bawa ini. Padat dan sesak. Kenderaan ini memang terbaik dan lasak. 

Menanti orang yang dijanjikan untuk berjumpa. Baru lepas sarapan pagi. Perut Kalau kosong nak buat kerja pun semua tak boleh.

Sani dan Jimi sedang berbincang mengenai strategi yang akan digunakan untuk aktitviti hari itu. Kepuasan jelas kelihatan setelah baru makan daging kambing.

Sudah sampai orang yang ditunggu-tunggu. Cuaca agak mendung dan suram. 

Hampir nak ke tengah hari barulah kami dapat pergi ke lokasi. Perjalanan agak mencabar dan berliku-liku. Hanya kenderaan yang lasak dan berani sahaja boleh melalui kawasan tersebut. Alhamdulillah kami selamat sampai di lokasi. Sampai di lokasi, keadaan air sungai agak deras sebab hujan. Tapi kami tetap harungi juga sebab sudah alang-alang sampai.

Ikuti gambar seterusnya ini. Kalau nak cerita panjang rasanya ramai yang malas nak baca. Jadi tengok gambar sambil penerangan sikit-sikit. Itu sudah memadai dan seronok.

Suasana di kawasan Felda Chiku. Ikut perancangan nak pergi ke lokasi gua. Tapi tak jadi disebabkan masa dan kos yang tidak dijangka. Insyaallah akan datang boleh pergi lagi.

Sampai di lokasi. Laluan agak becak. Keadaan selepas hujan turun.

Sani memulakan langkahnya dengan penuh bersemangat.

Keadaan air sungai yang naik dan agak deras. Tapi kami redah juga. Lepas ambil gambar ni saya terus 'gedebuk!' jatuh. Licin. Lepas tu berendam aje dalam sungai tu.

Jimi dan Shahril@Steven sedang memikirkan ape yang perlu dilakukan dengan keadaan sungai yang berarus deras.

Semua alatan penting dibawa turun dan diuji fungsinya. Maaf sebab tiada gambar dirakam semasa aktiviti dijalankan disebabkan keadaan yang tidak mengizinkan dan alatan elektronik seperti kamera tidak kalis air. Dikuatiri rosak sebab terkena air. Perancangan akan datang saya akan usahakan untuk menggunakan kamera tahan lasak dan boleh masuk air.

Kami memperolehi hasil. Walaupun sedikit tapi kami menjumpainya. Kami banyak mengumpulkan pasir dan tanah untuk dibawa balik bagi kerja proses seterusnya menggunakan mesin ayak automatik atau mangkuk biru.

Selepas aktiviti, kami berehat dan makan tengah hari (dah masuk petang) sebelum check in lokasi terusnya. Di sini kami bertukar-tukar cerita dan pengalaman masing-masing.

Lama juga kami bersembang di sini sebab banyak cerita menarik. kami juga membincangkan aktiviti pada keesokan harinya nanti.

Felda Chiku: Perjalanan kami check in di kediaman Brader yang pakai kopiah gambar di atas tadi. Lupe pulak nama dia.

Kuda milik brader tu. Kuda ini pernah mengejar Sani. Mungkin tertarik dengan kemachoan Sani agaknya.

Petang itu kami menggunakan alat ini untuk mengasing emas dengan pasir. Lokasi anak sungai ini tak jauh dari kediaman kami. Hanya 50 meter.

Mengunakan kuasa bateri sahaja. Alat ini beroperasi dangan jayanya sambil diperhatikan secara beramai-ramai. Nampak tak?

Guna bateri kereta. Boleh guna bateri motor juga. Asalkan 12 volt. Jadi ianya selamat dan tiada risiko renjatan elektrik.

Brader tu sedang mandikan kudanya. Kami pun belum mandi lagi. 

Pada sebelah malam kami berpecah tidur di dua kediaman. Shahril, Sani dan Shahrul bermalam di kediaman Brader tu manakala Jimi dan saya bermalam di kediaman ayah Brader tu. Ayah Brader tu dikenali dengan nama Tok Ayah (ingat pulak name).

Berada di kediaman Tok Ayah banyak ilmu yang saya perolehi. Tok Ayah banyak bercerita dan memberikan banyak tips dan ilmu yang berguna yang boleh diamalkan.

Pada keesokan harinya, sebelum bergerak ke kolasi, Jimi dan saya mendengar sedikit taklimat daripada Tok Ayah. Dia banyak memberi petua yang boleh diamalkan dan menunjukkan banyak benda yang kami tidak ketahui.

Tok Ayah bercerita dan menunjukkan sesuatu kepada kami.

Inilah daun pokok limau hantu yang banyak khasiatnya. Tok Ayah berikat sedkit kepada kami untuk dibawa pulang. 

Sudah sarapan pagi tapi masih lagi berhenti minum-minum. Nampak tak air tuak tu? Sani melihat dengan penuh berminat. Tak minum pun. Minum air dalam botol je. Kami menunggu orang yang akan membawa kami ke lokasi lain pula.

Pada hari pertama kami banyak menggunakan alat seperti pam tangan dan mangkuk biru sahaja selain dari dulang plastik. Alat metal detector masih belum digunakan lagi. Pada hari kedua ini alat seperti metal detector dan pin pointer akan digunakan pada lokasi lain yang akan kami redah. 

Sila ikuti sambungan pengalaman kami ini pada post akan datang dengan banyak pengalaman yang lebih menarik lagi....

Full content generated by Get Full RSS.

SAINS: Antara keajaiban kejadian ALLAH dalam tubuh kita

Posted: 02 Mar 2012 08:46 PM PST


1. Manusia kehilangan 45-60 helai rambut setiap hari, tetapi kerana manusia memiliki 125.000 helai rambut baru setiap hari kita sebagai manusia tidak menyedari hal tersebut.

2. Otak manusia mempunyai 10 bilion sel saraf, yang mempunyai kemampuan merakam lebih dari 86 juta bit maklumat (lebih kurang 11juta huruf) / perhari atau jika dikalkulasikan memori manusia selama hidupnya mencapai 100 trilion bit maklumat (sekitar 12,5 trilion huruf) Amazing!

3. Sel darah merah di dalam manusia yg mempunyai masa hidup sekitar 4 bulan menempuh perjalanan sekitar 1.600 km di dalam tubuh kita selama masa hidupnya

4. Rangkaian saraf otak manusia yang kini baru sebahagian dipetakan oleh ahli saraf, mempunyai daya kompleks 1400 kali lebih kompleks jika dibandingkan dengan rangkaian telefon saat ini

5. Setiap inci persegi tubuh manusia dihuni rata-rata 32 juta bakteria sehingga bakteria yang ada di seluruh tubuh manusia mencapai 100 bilion bakteria atau 20 kali ganda berbanding dengan jumlah populasi manusia saat ini.

6. Jantung setiap hari menghabiskan tenaga yang besarnya cukup untuk mengangkat beban seberat hampir 1 tan ke ketinggian 13 meter. Maka sebagai contoh, jantung manusia yang telah berumur 50 tahun telah melakukan kerja yang sama dengan mengangkat beban 18.000 tan ke ketinggian 230 km atau boleh dikatakan berat itu sendiri beberapa kali lebih berat berbanding muatan terberat yang pernah ditempatkan di orbit bumi, Subhanallah

7. Pada saat anda berbaring tubuh anda menuntut agar anda menghirup udara sekitar 8 quart (1 quart = 0,9463 Liter) tiap minit. Jika anda bangun dari tidur (sit-up) = 16 quart, berjalan 24 quart, berlari 50 quart. Bayangkan berapa liter banyaknya oksigen yang telah kita hirup setiap hari, bagaimana jika seluruh penduduk dunia? Bagaimana jika dijual? Subhanallah

8. Pada saat ini juga di otak anda setiap detiknya masa kira-kira 100,000 reaksi kimia yang berlainan.

9. Impuls saraf dari saraf ke saraf di dalam otak berkelajuan sampai 400km/jam

10. Jika manusia melakukan aktiviti hubungan badan, setiap pasangan jika ditukar ke dalam tenaga elektrik dapat membangkitkan tenaga tidak kurang dari 3.000 watt yang cukup untuk menyalakan televisyen, peti sejuk, penghawa dingin dan elektronik yang lain.

- sumber dari Buku Pintar karangan H.m. Iwan GayoSort

03 di jelawat kelantan - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di jelawat kelantan - Google Blog Search


Kisah Menarik <b>Di</b> Sebalik BR1M

Posted: 04 Mar 2012 12:36 AM PST

"Hallo! ni rumah(nama aku,xyah sebut la),royat dia gi ambik duit batuan(bantuan) 500.00 di Sekolah Menengah Kubang Telaga, Gunung(dalam daerah Bachok) pada 6 haribulan pukul 2.30 petang,pahtu undi UMNO deh.Ceh memang kurang sopan dan angkuh pemanggil ni main suruh undi Umno pulak,ingat ini duit bapak dia ke,ini perangai orang UMNO gamaknya,dah la tak bersalam cakap kasar pulak.
Pada petang tu dia telefon cakap ada budak nak pergi hantar surat kat kawan aku jadi bagi la budak tu duit air,kawan aku tanya nakbagi berapa,kata penghulu tu ikut suka la berapa.Setelah surat diterima kawan aku bagi RM5 ringgit kat budak tu,tapi lepas tu tak pasal-pasal dia marah kat kawan aku cakap tak pandai bergaul dengan orang,macam -macam kisah puak -puak ni,semuanya nak pakai upah.Semua mungkin tak timbul kalaulah kerajaan hantar terus surat tu pada pemohon berdasarkan alamat,jadi tak la kecoh macam ni.

Kisah ketiga,
Ini kisah berlaku juga dalam daerah Bachok,pasal BR1M juga,ini kisah dari anak sedara aku.Kat kampong dia(malas nak sebut)penghulu ni seolah -olah memaksa pemohon yang dah berjaya dapat duit bantuan rakyat 1 Malaysia supaya bagi kat dia sebanyak RM50,aku cakap kat dia supaya kumpul bukti dan buat aduan kat SPRM kita tunggu dan lihat jika perkara ni betul berlaku.... ~
kgmokkan

KGMOKKAN YANG BERKAT: BR1M PUNYA CERITA....

Posted: 03 Mar 2012 11:51 PM PST

"Hallo! ni rumah(nama aku,xyah sebut la),royat dia gi ambik duit batuan(bantuan) 500.00 di Sekolah Menengah Kubang Telaga, Gunung(dalam daerah Bachok) pada 6 haribulan pukul 2.30 petang,pahtu undi UMNO deh.Ceh memang kurang sopan dan angkuh pemanggil ni main suruh undi Umno pulak,ingat ini duit bapak dia ke,ini perangai orang UMNO gamaknya,dah la tak bersalam cakap kasar pulak.
Bengap betul,nama kampong aku kampong mokkan apa kejadah dihantar ke Kampong Padang Mokkan,tak sekolah ke yang menghantar surat tu,tak pasal -pasal aku kena pergi ambil kat Sekolah Menengah Kubang Telaga...itu kisah pertama.

Kisah kedua.ini kisah kawan aku orang Terengganu tapi sekarang dia menyewa kat Kelantan dalam daerah Bachok.Penghulu telah menelefon dia mengatakan ada surat(BR1M),tapi surat tu sampai di Jelawat Bachok,tanya kawan aku dia kena pergi ambil ke,penghulu tu cakap biar dia pergi ambil.Pada petang tu dia telefon cakap ada budak nak pergi hantar surat kat kawan aku jadi bagi la budak tu duit air,kawan aku tanya nakbagi berapa,kata penghulu tu ikut suka la berapa.Setelah surat diterima kawan aku bagi RM5 ringgit kat budak tu,tapi lepas tu tak pasal-pasal dia marah kat kawan aku cakap tak pandai bergaul dengan orang,macam -macam kisah puak -puak ni,semuanya nak pakai upah.Semua mungkin tak timbul kalaulah kerajaan hantar terus surat tu pada pemohon berdasarkan alamat,jadi tak la kecoh macam ni.

Kisah ketiga,
Ini kisah berlaku juga dalam daerah Bachok,pasal BR1M juga,ini kisah dari anak sedara aku.Kat kampong dia(malas nak sebut)penghulu ni seolah -olah memaksa pemohon yang dah berjaya dapat duit bantuan rakyat 1 Malaysia supaya bagi kat dia sebanyak RM50,aku cakap kat dia supaya kumpul bukti dan buat aduan kat SPRM kita tunggu dan lihat jika perkara ni betul berlaku....

DIALOG RAKYAT: <b>Kelantan</b> tidak ganggu bukan Islam beribadat

Posted: 03 Mar 2012 11:27 PM PST


KOTA BHARU: Menteri Besar Kelantan, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat bersyukur kerana kini ramai dari kalangan kaum Cina dan India menyokong PAS termasuk menubuhkan Kelab Penyokong PAS.

Beliau menyatakan demikian sebagai mengulas sokongan memberangsangkan dari pelbagai kaum dan tokoh agama khasnya terhadap kepimpinan Kelantan diketuainya kini.

"Baru-baru ini beberapa tokoh agama di Malaysia termasuk dari Kristian, Buddha dan lain-lain agama, datang ke Kelantan dan mereka berjumpa saya mengucapkan terima kasih banyak bahawa Kerajaan Kelantan tidak pernah mengganggu mereka termasuk dalam urusan ibadat," katanya ketika berucap pada Majlis Makan Malam PAS Kawasan Bachok di sebuah hotel di sini, malam tadi.

Turut hadir Ahli Parlimen Bachok yang juga Ahli Jawatankuasa Kerja PAS Pusat Nasharuddin Mat Isa, Adun Perupok, Datuk Omar Mohamed, Adun Tawang Hassan Mohamood dan Adun Jelawat Abdul Aziz Kadir, kepimpinan PAS Kawasan Bachok dan para dermawan.

Mengulas peranan ahli dan pemimpin PAS, beliau menyeru semua pihak memainkan peranan masing-masing terutama menjelang Pilihan Raya ke-13.

"Bagi mereka yang ada mulut, bercakap. Ahli yang boleh memanjat pokok, panjat untuk menampal poster parti.

"Mereka yang ada wang, menderma. Yang berkebolehan dalam internet, gunakan internet, semuanya untuk memberikan kemenangan kepada Islam dalam semua segi," ujarnya.

Mursyidul Am PAS itu juga berkata, antara langkah manusia bagi mengelak diri daripada api neraka di akhirat kelak ialah berusaha memperbetulkan urusan pemerintahan negeri dan negara.

Sehubungan itu, ujarnya antara usaha wajib dilakukan para pemikmpin ialah memperbetulkan hal ehwal pemerintahan di Kelantan khasnya dan di Malaysia amnya.

"Ini penting supaya betul sebagaimana kehendak 'tuan punya' iaitu Allah SWT.

"Jadi oleh demikian, wajib kita menggunakan parti, bahkan menolong parti dalam usaha memberi kemenangan kepada dasar Islam, dan ini kita telah buat sungguh-sungguh sejak lama dahulu khususnya sejak 1990," jelasnya.

03 di wakaf bharu - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di wakaf bharu - Google Blog Search


Kemalangan Maut <b>di Wakaf Bharu</b> ~ Kemalangan Jalan Raya

Posted: 12 Nov 2011 09:30 AM PST

Inalillahi wainailaihi rojiun 

TUMPAT - Perjalanan seorang pengurus Pusat Pengajian Jarak Jauh Universiti Putra Malaysia ke tempat kerja di Wakaf Bharu berakhir tragedi apabila motosikal yang ditungganginya terbabas di Jalan Kota Kubang Labu, dekat sini, kelmarin.

Dalam kejadian kira-kira jam 10.15 pagi, mangsa, Nasnudin Mustapha, 47, mati di tempat kejadian selepas mengalami kecederaan parah di kepala.

Isteri mangsa yang enggan dikenali berkata, dia tidak menyangka perubahan sikap suaminya itu beria-ia menggosok bajunya dan anak merupakan petanda dia akan pergi buat selamanya.

"Pagi ini tiba-tiba arwah minta baju saya dan baju sekolah dua anak kami untuk diseterika olehnya, biasanya saya yang minta dia tolong gosokkan baju saya ini kerana arwah suami yang rajin," katanya ketika ditemui di Hospital Tumpat.

Dia yang merupakan seorang guru di sebuah sekolah menengah di Bachok memberitahu jenazah suaminya itu dikebumikan di Kampung Pauh Ganja dekat sini.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Tumpat, Superitendan Khalid Munap ketika dihubungi berkata, kejadian berlaku ketika mangsa menunggang motosikal bersendirian dalam perjalanan dari arah Kota Bharu ke Pengkalan Kubor.

Menurutnya, sebaik tiba di tempat kejadian, siasatan awal mendapati motosikal yang ditunggangi mangsa dipercayai hilang kawalan sebelum terbabas dan mangsa tercampak di bahu jalan.

Katanya, mangsa yang mengalami kecederaan teruk di kepala mati di tempat kejadian.

"Pegawai dan anggota trafik dikejarkan ke tempat kejadian untuk menjalankan siasatan lanjut," katanya.

Khalid berkata, mayat mangsa kemudian dihantar ke Hospital Tumpat (HT) untuk bedah siasat sebelum diserahkan kepada keluarganya.

Katanya, saksi kejadian diminta tampil untuk membantu pihak polis menjalankan siasatan dengan menghubungi Ibu Pejabat Polis Daerah Tumpat 09-7257222.

Menurutnya, siasatan dilakukan mengikut Seksyen 41(1) Akta Pengangkutan Jalan 1987.

Al-Fatihah..

Sumber: Sinar Harian

03 di gaal kelantan - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di gaal kelantan - Google Blog Search


Penyu hambat <b>Kelantan</b> | N9 Kini - Portal Berita Negeri Sembilan

Posted: 03 Mar 2012 05:34 PM PST

Kedah cipta kejutan benam Selangor

  • Foto

    PEMAIN Perak, Lazar Popovic (kiri) dihalang pemain PKNS pada di Stadium Petaling Jaya di sini, malam tadi.

  • Foto

    PEMAIN dari Terengganu, Mohd Ashari (kiri) berjaya merebut bola dari pemain Kuala Lumpur, Muhd Syafiq pada perlawanan Liga Super di Stadium Hang Jebat, Melaka.

  • Foto

    PEMAIN Sabah, Zainizam Marjan dihalang pemain Johor FC, Ahmad Fauzi Saari (kiri) pada perlawanan Liga Super di Stadium Likas, malam tadi.


TERENGGANU terus mengancam pendahulu Liga Super, Kelantan apabila merakamkan kemenangan 1-0 ke atas Kuala Lumpur di gelanggang lawan, malam tadi pada hari yang menyaksikan Kedah bangkit garang mencipta kejutan besar membenam Selangor di Alor Setar.

Apa pun, kemenangan Terengganu gagal membantu mereka memintas The Red Warriors kerana perbezaan jaringan walaupun kedua-dua pasukan pantai Timur itu terikat 17 mata.

Kedah harus ceria dengan gol tunggal pemain import baru, Safi Alfatah menerusi sepakan penalti untuk penyokong Hijau Kuning kembali ceria.

Sabah juga mencari cengkaman selepas bangkit untuk menewaskan Johor 2-1 di Stadium Likas.

Kedah kejut Selangor, Perak sekadar seri
KEDAH yang menduduki tangga kedua tercorot sebelum perlawanan berjaya mencipta kejutan besar menewaskan Selangor 1-0 pada aksi Liga Super di Stadium Darulaman, Alor Setar, malam tadi dengan pelawat terpaksa beraksi 10 pemain pada baki 30 minit terakhir.

Babak pertama terikat tanpa jaringan dengan Kedah memperoleh banyak peluang khususnya menerusi Khyril Muhymeen Zambri yang gagal manfaatkan dua peluang keemasan apabila hanya berdepan penjaga gol Selangor, Norazlan Razali.

Pada minit ke-57, pengadil Maswari Mislan menghadiahkan sepakan penalti kepada Kedah selepas pemain pertahanan dari Lubnan, Ramez Dayoub secara sengaja menampan dengan tangan dan terus dilayangkan kad merah.

Walaupun sepakan itu mahu diambil oleh Safi Alfatah, Badrul Bakhtiar meletakkan bola di tanda penalti dan terus mengambil sepakan yang terkena tiang kiri, lalu terselamat Selangor daripada ketinggalan.

Maswari sekali lagi menghadiahkan sepakan penalti pada minit ke-83 selepas Khyril dijatuhkan dan kali ini sepakan itu diambil Safi yang menendang ke sebelah kanan Norazlan.

Di Stadium MBPJ, Kelana Jaya, hasrat Perak memintas Kelantan sebagai penghuni sementara tangga teratas liga tidak kesampaian apabila mereka sekadar seri 2-2 dengan PKNS.

Perak terpaksa bangkit dua kali menerusi jaringan Fazrul Hazli Kadri (42) dan penalti Michal Kubala (79) selepas mereka ketinggalan hasil jaringan Helmi Remeli (20) dan Fauzan Dzulkifli (56).

Di Stadium Likas, Kota Kinabalu, Sabah berjaya meraih tiga mata penuh di laman sendiri menerusi jaringan Rozaimi Abd Rahman (30) dan Shahrudin Yakup (80) selepas ketinggalan menerusi jaringan Arthur Henrique (28).

BLOG - BLOG WAKIL RAKYAT: Dr Siti Mariah Mahmud

Posted: 03 Mar 2012 03:30 PM PST

Ahli Parlimen Gua Musang sejak 1969 mengingatkan Kerajaan Persekutuan Umno & Barisan Nasional bahawa tuntutan royalti bukan tuntutan Pas, tetapi kebetulan saja Pas mendapat mandat dan menubuhkan kerajaan di negeri Kelantan tetapi ramai juga orang yang menyokong Umno di sana," kata beliau dalam temu bual dengan Astro Awani, yang dirakamkan kira-kira seminggu lalu dan disiarkan hari ini.

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak telah mengadakan lawatan kerja satu hari ke Kelantan semalam, dan antara lain meminta rakyatnya memberi mandat kepada kerajaan BN untuk memerintah negeri ini pada PRU13 bagi membolehkan perikatan itu menyelesaikan masalah dihadapi rakyat selama di bawah pemerintahan Pas.

Perdana Menteri berkata, kerajaan BN mampu menyelesaikan masalah rakyat termasuk masalah bekalan air, ladang rakyat, kemudahan asas dan perumahan rakyat.

Najib berkata, kerajaan BN akan mengubah landskap Kelantan dengan  pelbagai pembangunan yang menjadikan Kelantan membangun dan maju.

Kerajaan negeri Kelantan memulakan tindakan perundangan dengan memfailkan saman terhadap Petronas mendakwa syarikat petroleum nasional itu tidak membayar royalti  dianggarkan RM800 setahun sejak 2005 terhadap hasil minyak diperoleh dari luar pesisir pantai Kelantan.

Menurut kerajaan negeri Kelantan, tindakan Petronas itu bukan sahaja melanggar undang-undang sedia ada, tetapi juga mendakwa bercanggah dengan Perlembagaan Persekutuan.

Tengku Razaleigh berkata, BN perlu menyelesaikan isu tuntutan royalti minyak memandangkan ia sudah sebati dengan rakyat negeri pantai timur itu.

"Itu satu hal kerana begitu..begitu terlekat di hati orang Kelantan.

"Jadi kalau kita tak layan macam mana kita nak cari dia nak sokong kita, jadi ini satu faktor yang besar, kita tak boleh nak ketepikan kepentingan dia dan tiba-tiba kita nak dia sokong kita," kata bekas Menteri Kewangan ini dan juga Pengerusi Petronas semasa perjanjian royalti petroleum ditandatangani dengan Kerajaan Negeri Kelantan pada 1975.

Dalam pada itu, Tengku Razaleigh berpendapat pemimpin Umno perlu mendekati rakyat Kelantan sepanjang masa kalau mahu diterima.

"Jadi kalaulah dekat pilihan raya baru kita nak tunjuk muka saya rasa kita tak laku, apatah lagi ada orang yang berceramah malam siang, selalu dengan mereka, kita hanya datang bermusim susah kita nak mengatasi pengaruh yang ditanam mereka mendekati rakyat umpamanya," kata Ku Li lagi.

03 di pengkalan chepa - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di pengkalan chepa - Google Blog Search


Balai Polis <b>Pengkalan Chepa</b> - blog*spot

Posted: 27 Feb 2012 07:42 AM PST

[unable to retrieve full-text content]Balai Polis Pengkalan Chepa terletak di da... Tiada Dulu Camner nak ADA yg baru. cerita nyer. Balai Polis Pengkalan Chepa. Balai Polis Pengkalan Chepa di Jalan Padang Tembak. Lokasi. dok sembunyi kat cni upernyer yer ...

03 di jeli kelantan - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di jeli kelantan - Google Blog Search


Banner Dari Rakyat <b>Kelantan</b> Sempena Lawatan Najib <b>Di Jeli</b>

Posted: 01 Mar 2012 09:35 PM PST

03 di wakaf che yeh - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di wakaf che yeh - Google Blog Search


DIALOG RAKYAT: Sembilan Kedai <b>Di Wakaf Che Yeh</b> Terbakar

Posted: 03 Feb 2012 12:00 AM PST

Post Pic

ANTARA POS.COM

KOTA BHARU : Sembilan buah rumah kedai sederet, hangus dalam satu kebakaran di Wakaf Che Yeh, di sini lewat petang semalam.

Kejadian yang berlaku pada kira-kira jam 5.45 petang itu, disedari oleh orang ramai yang melihat api menjulang dari sebuah kedai yang dipercayai menjual barangan runcit.
Kedai lain yang musnah antaranya kedai tayar dan kedai kopi.
Pemilik kedai tayar, Tan Choong Siang, 40, berkata dia hanya menyedari mengenai kejadian tersebut selepas mendengar jeritan orang ramai selepas api semakin marak.
"Saya sedang berada di dalam kedai bersama seorang anak, Tan Lee Lian, 5, dan ayah, Tan Cheng Li, 80, serta empat orang pekerja yang ketika itu sedang menutup kedai.
"Sejurus mendengar jeritan tersebut, saya keluar dan melihat api di kedai sebelah dan terus mencapai alat pemadam api bagi memadam kebakaran tersebut, namun gagal berikutan api yang marak," katanya ketika ditemui di tempat kejadian.
Choong Siang berkata, dia kerugian kira-kira RM300,000 apabila 500 biji tayar dalam kedainya hangus.
Katanya, 300 biji dari tayar itu baru dihantar ke kedainya tengah hari tadi, namun bersyukur kerana semua anggota keluarga serta pekerjanya terselamat.
Sementara itu, jurucakap Jabatan Bomba dan Penyelamat Kelantan, Penguasa Bomba Shahrin Yusmar Mat Yusof berkata, operasi memadam kebakaran itu diketuai oleh Pengarah Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia Kelantan, Azmi Osman.
"Kita menerima panggilan 6.05 petang dan berjaya mengawal api kira-kira 35 minit kemudian.
"Seramai 30 anggota dari Balai Bomba Kota Darulnaim, Balai Bomba Kota Baharu, Balai Bomba Pengkalan Chepa dan Bomba Sukarela Pengkalan Chepa dengan enam jentera, datang untuk memadam kebakaran itu," katanya.
Beliau berkata punca kejadian dan jumlah kerugian belum dapat dipastikan.

03 di pulau melaka - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di pulau melaka - Google Blog Search


::::MON MONTANA::::: Disuatu senja <b>di Pulau Melaka</b>

Posted: 28 Dec 2011 03:30 AM PST

dari seraut wajah mencerminkan sebuah kesetiaan.

dari seukir senyuman mencerminkan kejujuran.. 

dari sekeping hati mencerminkan keihklasan.. 
Rindu sangat kat dia......

 

BLOG KELANTAN

Copyright 2010 All Rights Reserved