ads

Jumaat, 14 Februari 2014

03 di mengkebang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di mengkebang - Google Blog Search


Adiza saidi: BALIK BERAYA <b>DI MENGKEBANG</b>

Posted: 25 Oct 2012 12:00 AM PDT

macam biasa hari raya haji aka hari raya korban aku misti balik beraya di kampong.
tapi tahun ni lain sikit, kebiasaannya aku balik beraya sekeluarga,isteri anak anak dan
cucu. tapi kali ini aku hanya balik bersama anak menantu dan cucu sahaja, isteri  tak
ikut bersama kerana kurang sihat. untuk mengelak dari kesesakan jalan aku telah bertolak
awal pagi sehari sebelum raya.Sedia maalum hari raya HAJI tahun ini  telah jatuh pada 
jumaat,jadi aku pun mengambil keputusan balik pada hari khamis (hari kemuncak bagi rakyat 
malaysia berketurunan anak kelantan balik kampong). aku mula bergerak atau pun bertolak
dari rumah kira kira pukul 4.30 pagi ia itu  lebih kurang sejam setengah sebelum subuh.
alhamdullillah .....perjalanan bergerak lancar.
seperti yang di rancang......singgah sembahyang subuh di masjid abu bakar raub.
solat subuh telah pun selesai.
bergerak menerus kan perjalanan.
alahai.................nak lari  dari jem, kena jugak jem di merapuh
al hamdulillah.........sampai di rumah selepas zohor
melawat kebun salak di belakang rumah
pokok salak yang baru tanam
singgah sembahyang di masjid sungai pas
melintasi depan rumah untuk ke guchil
bandar kuala krai waktu malam
teman auni (cucu ku) makan kenturki
menunggu kenturki.......tak sabar menunggu dah tepuk tepuk meja.
aaaaaaaaaa...... baru ceria.......order dah sampai
alamak.................geram giler kerana tersalah order
dah tak sabar nak makan.......
pekan guchil waktu malam (malam raya)

03 di chiku - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di chiku - Google Blog Search


felda <b>chiku</b> - Google Blog Search | WARGA FELDA

Posted: 24 Jul 2013 12:00 AM PDT

4 Penjenayah Sempat Sahur Di Rumah Peneroka FELDA

GUA MUSANG – Empat penjenayah sempat bersahur di rumah sebuah keluarga yang dipecah masuk sebelum mereka bertindak melarikan wang tunai dan barangan kemas bernilai kira-kira RM15,000 di Rancangan Felda Chiku 1 di sini awal pagi ini.

Dalam kejadian kira-kira pukul 3 pagi itu, penjenayah berkenaan turut bertindak kejam dengan mengikat tangan lima anggota keluarga berkenaan sebelum meninggalkan mereka.

Menceritakan detik cemas itu, Ab. Hani Mamat, 38, berkata, kejadian berkenaan disedari isterinya, Hasro Mohzin, 34, yang ternampak kelibat penjenayah berkenaan sedang berlegar-legar di ruang tamu ketika mereka sedang tidur di situ.

Kata beliau, isterinya kemudian memaklumkan kepadanya sebelum dia bangun dan pergi ke arah penjenayah berkenaan.

"Tiba-tiba suspek mengeluarkan parang dan mengacukan ke leher saya sebelum mengikat tangan saya, isteri dan seorang adik ipar, Azizul, 21, serta mengarahkan kami duduk di ruang tamu.

"Pada masa sama, dua daripada suspek masuk ke bilik bapa mertua saya, Mohzin Abdullah, 60, yang sedang nyenyak tidur. Dia cuba melawan tetapi tidak berdaya lalu diikat tangannya bersama ibu mertua, Ramlah Arifin, 51, dan seterusnya kami dikumpulkan di ruang tamu," katanya ketika ditemui di rumahnya di sini hari ini.

Menurut Ab. Hani, kesemua suspek kemudian merampas barang kemas dipakai ibu mertua, wang tunai berjumlah RM4,000, beberapa utas rantai emas dan dua buah komputer riba.

"Mereka kemudian pergi ke dapur dan makan juadah yang kami sediakan untuk bersahur sebelum bergegas keluar menerusi pintu dapur.

"Mengikut dialek percakapan, empat penjenayah itu dipercayai warga Indonesia," katanya.

tetapi kami semua bernasib baik tidak diapa-apakan walaupun menerima beberapa kali ugutan jika berbuat bising," katanya.

Mohzin berkata, kejadian itu merupakan kali ketiga melibatkan keluarganya termasuk dua daripadanya berlaku pada tahun ini.

Ketua Polis Daerah, Supritendan Saiful Bahri Abdullah ketika dihubungi mengesahkan mengenai kejadian berkenaan dan siasatan lanjut akan dijalankan. – Utusan Malaysia

Artikel disiar pada July 24, 2013 - 3:51 pm oleh Nor Azlina Shaari

03 di bunut payong - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di bunut payong - Google Blog Search


RAKYAT MARHAEN: Hukum Adun: SPR perlu rujuk kes Kelantan <b>...</b>

Posted: 14 Feb 2014 02:31 AM PST


KOTA BHARU: Pada awal 1990-an Dewan Undangan Negeri Kelantan pernah meluluskan pindaan bagi membolehkan pilihan raya diadakan semula apabila wakil rakyat melompat parti.

Ketika itu Adun Semangat 46 di Sungai Pinang dan Limbongan menyertai Umno. Berikutan pindaan tersebut pilihan raya kecil diadakan.

Pilihan raya tersebut memberi kemenangan kepada calon Angkatan Perpaduan Ummah, iaitu Semangat 46. Namun Umno membawa kes tersebut ke mahkamah. Dan mahkamah mengisytiharkan pilihan raya tersebut tidak sah dan mengembalikan kerusi tersebut kepada penyandang.

Naib Presiden PAS, Datuk Ibrahim Tuan Man berkata, peletakan jawatan sebagai wakil rakyat lebih bermaruah berbanding melompat parti kerana  ia menghina mandat diberi rakyat.

Katanya, Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) perlu melihat contoh yang berlaku di Kelantan pada awal 1990-an sebelum meminda undang-undang bagi mengenakan hukuman lebih berat terhadap wakil rakyat yang meletakkan jawatan tanpa sebab munasabah.

"SPR tidak perlu terpengaruh dengan desakan mana-mana pihak berhubung cadangan tersebut. SPR seharusnya melihat tuntutan keperluan dan bukannya desakan serta kepentingan pihak tertentu," katanya ketika ditemui selepas majlis Maulidur Rasul Dun Bunut Payong di JKR 10 petang semalam.

Hadir sama pada program tersebut Adun Bunut Payong, Dr Ramli Mamat dan Adun Tanjung Mas, Rohani Ibrahim serta jawatankuasa Muslimat Dun terbabit.

Baru-baru ini SPR dilaporkan mahu mengkaji keperluan dan cadangan meminda undang-undang bagi mengenakan hukuman lebih berat terhadap wakil rakyat yang meletak jawatan tanpa sebab munasabah.

Pengerusinya, Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusof berkata, pindaan itu bagi mengelakkan 'penyakit' meletak jawatan tanpa sebab 'merebak' kepada wakil rakyat lain.

Cadangan itu ada kaitan tindakan Lee Chin Chen mengosongkan kerusi Dun Kajang pada 27 Jan lalu, bagi memberi laluan pilihan raya kecil diadakan pada Mac ini.

Tuan Ibrahim juga berkata, contoh yang pernah berlaku di Perak pada 2008 di mana kerajaan Pakatan Rakyat diambil alih melalui kudeta hanya berpunca tiga Adun PKR dan DAP berpaling tadah.

Kata beliau sepatutnya tiga Adun terbabit meletak jawatan seperti dilakukan bekas Adun Kajang bagi mengembalikan semula mandat rakyat dan bukan menukar kerajaan melalui pintu belakang.

"Ini isu yang jauh lebih besar jika dibandingkan seorang Adun mengosongkan kerusinya kerana merasakan tidak mampu lagi untuk berkhidmat kepada rakyat.

"SPR perlu menilai sejarah yang berlaku sebelum ini dan bukannya bertindak kerana ada desakan daripada mana-mana pihak yang berkepentingan," ujarnya.

Katanya juga, adalah lebih bermaruah seseorang Adun itu mengosongkan kerusinya sekiranya tidak mampu lagi berkhidmat kepada rakyat, lagi pun ia dibenarkan oleh perlembagaan.

Selain itu menurutnya juga SPR tidak boleh bersikap double standard terhadap kes Dun Beliangan di Sarawak apabila Adunnya, Tan Seri Taib Mahmood mahu mengosongkan kerusi tersebut.

"Kalau di Kajang kita tekan atau kritik, bagaimana kes yang sama berlaku di Sarawak kita biarkan," ujarnya.

03 di manek urai - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di manek urai - Google Blog Search


BLOG KELANTAN: 03 <b>di manek urai</b> - Google Blog Search

Posted: 29 Jan 2014 09:52 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG KELANTAN: 03 <b>di manek urai</b> - Google Blog Search

Posted: 11 Jan 2014 09:51 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Posted:

[unable to retrieve full-text content]

03 di kota bharu - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di kota bharu - Google Blog Search


Maaf Sebut: Perkembangan Terkini Projek <b>Di Kota Bharu</b> Dan Area <b>...</b>

Posted: 07 Feb 2014 03:31 AM PST

Agak lama jugak aku rasa tak update pasal projek-projek kat Kota Bharu diblog nih. Bukan taknak update tapi nak biarkan dulu. Biar projek-projek terbabit berjalan baru start pegi snap picture lagi.
Ini adalah update pertama untuk tahun 2014. So untuk tahun baru nie, aku nak start dulu dengan projek Al Waqaf yang dulunya lebih famous dikenali sebagai Pavilion Tunjong. sebenarnya aku malas nk snap photo kat sini sebab memang takde sangat perkembangan sangat berbanding dengan tahun sebelumnya.
Ini yang aku maksudkan...



Yang ade pun just mesin piling yang aku pun tak tahu bile nak gerak. Begitu jugak dengan Mydin yang sudah dipenuhi dengan semak samun. Bila nak start pembinaa pun tak tahu lah.
Viana Court kat Wakaf Che Yeh pulak dah tak lama nak siap. Terpampang kat situ ade tulis hotel and service apartment. 
2 pictures nie diambik dalam area mcdonald wakaf che yeh

Yang ni pulak aku drive masuk ke area pembinaan sebab nak ambik gambar dari dekat. Semua orang yang kat situ tengok aku tengah ambik gambar bangunan. Pelik kot bagi diorang...hehe..
Ini pulak kat Lembah Sireh. Kalau korang tengok dari picture kat bawah nih, kerja-kerja pembinaan melibatkan struktur pengukuhan tapak bangunan untuk Platinum Mall sedang rancak berjalan. 

Dan berdekatan dengan Platinum Mall adalah Aeon Mall yang sekarang MPKB letak notice tentang memerlukan pandangan umum sebelum projek Aeon Mall nie bermula

KFC pulak memang rancak menambah cawangan. Salah satunya di Pengkalan Chepa...
Burger King pun tak kurang hebatnya. Membuka cawangan drive thru pertama di Kelantan..

Tak lama lagi Pasir Pekan akan dapat masjid baru, besar dan cantik lagi... 

03 di gaal kelantan - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di gaal kelantan - Google Blog Search


BLOG KELANTAN: 03 <b>di gaal kelantan</b> - Google Blog Search

Posted: 02 Jun 2013 03:22 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG KELANTAN: 03 <b>di gaal kelantan</b> - Google Blog Search

Posted: 12 May 2013 03:17 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG KELANTAN: 03 <b>di gaal kelantan</b> - Google Blog Search

Posted: 05 May 2013 03:05 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG KELANTAN: 03 <b>di gaal kelantan</b> - Google Blog Search

Posted: 29 Jan 2013 03:35 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Bicara <b>Kelantan</b>: PENCINTA KEDAI KOPI WAJIB BACA! 7 JANJI <b>...</b>

Posted: 28 Jan 2013 08:57 PM PST


Dan sekarang seperti skrip yg biasa2 kita dengar di kedai2 kopi. Orang Hijau masih rancak duk perlekeh dan persendakan 7 janji YAB PM yg akan dilaksanakan di Kelantan.

Dan ayahanda tercinta Dato Husam Jamnapuri sekali lg buat kenyataan bodoh..

"Jika royalty Petroleum Kelantan diberikan sebagaimana tuntutan sebanyak RM12 billion, Kerajaan Negeri boleh laksanakan sendiri apa yg dijanjikan"
yg bab royalti minyak tu satu hal, belum masa utk di ulas. bila Kickdefella cabar Presiden ROYALTI berdebat, si Husam ni xkasi debat pasal dia tahu akan kalah. kihkihkih.. maknga punyer org!
ok, berbalik kepade 7 JANJI NAJIB, tlng baca dan ingt dlm kepala.
1. Highway KB - K.Krai (Husam bilang dapat royalti die sendiri blh buat)
 Laporan Audit Negara 2011 menjelaskan peruntukan yg diberi oleh pusat kpd kerajaan negeri utk kerja-kerja jalan pun tak dapat dilaksanakan dgn baik.
Pengauditan yang dijalankan pada bulan September hingga Disember 2011 mendapati secara keseluruhannya, pelaksanaan kerja penyenggaraan jalan negeri adalah tidak memuaskan kerana terdapat beberapa kelemahan seperti yang dijelaskan dalam perenggan-perenggan berikut. Secara ringkasnya, kelemahan yang ditemui adalah seperti di bawah:
· Rancangan membaru muka jalan tidak dilaksanakan.
· Kualiti kerja penurapan kurang memuaskan.
· Kerosakan permukaan dan bahu jalan tidak disenggarakan dengan baik.
· Penyenggaraan perabot jalan tidak dilaksanakan.
· Jambatan dan pembetung tidak disenggarakan serta longkang tersumbat.
· Perbelanjaan tidak mengikut Arahan Amanah.
Dalam tempoh 2009 hingga 2011 Kerajaan Negeri hanya memperuntukkan sejumlah RM111.32 juta atau 42.9% daripada sejumlah RM259.73 juta pemberian Kerajaan Persekutuan untuk penyenggaraan Jalan Negeri kepada JKR, PTJ dan PBT.
- Rujuk Laporan Audit 2011
Macamana?? Peruntukan yg kerajaan pusat beri utk jln negeri pun xdapat buat dgn baik, ni nak buat highway? puii..
2. Stadium Baru bagi menggantikan SSMIV (Husam bilang dapat royalti die sendiri blh buat)
Laporan audit menyebut dalam dalam projek pembangunan Lembah Sireh usahasama antara kerajaan Negeri dgn syarikat Liziz Standaco Sdn. Bhd, syarikat tersebut mesti membina beberapa buah projek fizikal termasuk sebuah Stadium Tertutup Wanita yg sepatutnya siap pd 2007 bernilai RM25 juta sbg timbal balas kpd pajakan tanah seluas tidak melebihi 1000 ekar tetapi masih gagal dilaksanakan. Ini menunjukkan ketidakcekapan kerajaan negeri dlm mengurus tadbir projek.
- Rujuk Laporan Audit 2011
macamana?! nak buat stadium baru konon.. Stadium yg korang pakat dgn Liziz Standaco pun xbuat2 lg. Spatut da siap 2007. sekarang da berapa tahun??! puii..
3. 3000 Perumahan Rakyat (Husam bilang dapat royalti die sendiri blh buat)
Laporan Ketua Audit Negara 2011 menegur kelemahan kerajaan Pas Kelantan dalam projek membina Rumah Awam Kos Rendah (RAKR) biarpun diberi peruntukkan sebanyak RM19 juta di bawah Rancangan Malaysia Kesembilan (RMK-9).
Melalui peruntukan itu kerajaan negeri merancang membina tujuh projek RAKR melibatkan 838 unit rumah. Daripada peruntukkan tersebut sebanyak RM8.33 juta telah dibelanjakan sehingga akhir tahun lalu tetapi projek RAKR masih tidak berjalan sepenuhnya.  
Dalam tempoh RMK-9 tiada langsung projek RAKR dibina sebagaimana yang dirancang malah pembinaan projek sambungan RMK-8 secara usaha sama melibatkan dua blok pangsapuri yang mempunyai 160 RAKR di Wakaf Mek Zainab tidak dapat disiapkan dalam tempoh yang ditetapkan.
Sebanyak 56 daripada 100 unit rumah yang dibina di RAKR Gaal, Pasir Puteh belum dapat dijual walaupun projek tersebut siap tahun 2007. Sehingga akhir tahun 2010, tunggakan ansuran sewa beli dan sewa rumah berjumlah RM9.40 juta. Seramai 56 pembeli belum menjelaskan bayaran pembelian rumah secara terus berjumlah RM2.45 juta walaupun rumah tersebut diduduki/diserah kunci melebihi setahun.
Audit turut memberi pandangan bahawa kelemahan perancangan menyebabkan pelaksanaan projek RAKR di Kelantan tidak dapat dilaksanakan.
Kegagalan Kerajaan Negeri membina rumah sebagaimana yang dirancang menyebabkan rakyat memerlukan rumah kos rendah tidak dapat memilikinya terutama bagi 1,913 pemohon yang berdaftar sehingga akhir tahun 2010.
Laporan itu turut menyatakan sepanjang tempoh perlaksanaan RAKR Kelantan (1976-2010) sebanyak 4,768 unit rumah dibina oleh kerajaan Negeri.
Daripada jumlah itu sebanyak 3,746 unit dibina untuk jualan secara sewa beli, 778 unit untuk jualan terus manakala 244 unit lagi untuk disewa.

 - Rujuk Laporan Audit 2010

Macamana?? Pusat dah salur duit utk buat pun masih xbuat jgk. pastu nak tunggu royati nak baru nak buat?? puii...
4. Masalah Air selesai (Husam bilang dapat royalti die sendiri blh buat)
 Hakikatnya Kerajaan pusat telah menyalurkan kepada Kerajaan negeri hampir RM 600 juta sejak 2000 untuk selesaikan masalah air. Butiran nya seperti berikut :
-  Peruntukkan tersebut diberikan dalam dua bentuk, geran dan pinjaman mudah sebanyak RM597 juta tanpa sebarang faedah
-  Geran disalurkan melalui jabatan dan agensi Kerajaan Pusat yang kemudiannya akan bekerjasama dengan syarikat Air Kelantan Sdn Bhd untuk pelaksanaannya. Sebagai contoh pembinaan loji baru, pemasangan paip dan sebagainya. Setelah siap projek ini, ia akan diserahkan kepada AKSB secara percuma dan AKSB yang dapat hasilnya
-  Berikut adalah pecahan geran yang disalurkan oleh Kerajaan Pusat untuk menyelesaikan isu air di negeri ini :       
-          1. Kementerian Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah
-          i) Bekalan air - RM265 juta.
-          ii) Menaik taraf loji - RM81.5 juta   
-          2. Jabatan Kesihatan
-          Program Bekalan Air Dan Kebersihan Alam Sekeliling  (Bakas) - RM53.4 juta.
-          3. Lembaga Kemajuan Kelantan Selatan (Kesedar) - RM36.2 juta.
-          4. Wilayah Ekonomi Pantai Timur (ECER)
-          Pembinaan dua loji di Gua Musang dan Pasir Puteh - RM22 juta
-          5. Peruntukkan Khas Timbalan Perdana Menteri - RM2.5 juta.

Macamana?? lg skali pusat bantu, tp korang buat apa?! sembang kemaih, cakap xjatuh.. puii...
5. Masjid terbesar sbg mercu tanda Kelantan (Husam bilang dapat royalti die sendiri blh buat)
- 22 tahun perintah PAS hanya mampu buat Masjid Beijing kat Rantau Panjang dgn kos RM 7.5 juta. Ok, kalau diorang kata apa perlu masjid banyak2 tapi xder makmun habis kenapa dibina juga Masjid Beijing? ini bermakna mereka bukan xnak bina masjid, tp xmampu. kenapa xmampu sedangkan dah lebih 20 tahun perintah Kelantan? krn mereka xpandai jana pendapatan negeri. sapa xpandai? Nik Aziz, Husam dan juak2 nya.. apa yg mereka pandai? pandai beri ceramah semata2.. puii..
6. BAS RAPID KOTA BHARU (Husam bilang dapat royalti die sendiri blh buat)
masalah penarik beca di Kota Bharu yg 'sejemput' tu pun UMNO negeri yg tolong setel..
xnapok jale nk arap ko Husam... puii
7. Kampus UiTM bandar (Husam bilang dapat royalti die sendiri blh buat)
-Husam nak bina Universiti sendiri di Kelantan?? cer fikir logik die..
- masalah SAR pun pusat yg bantu..
- tadika PASTI pun mintak yuran. puii..
MORAL OF THE STORY.. HUSAM NI BABUK... PENCACAI DIA DI KEDAI KOPI 2X BABUK..

BLOG KELANTAN: 03 <b>di gaal kelantan</b> - Google Blog Search

Posted: 02 Mar 2013 03:21 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

RM20 Juta Baik Pulih Masjid | Detik Perubahan

Posted: 25 Feb 2013 06:39 AM PST

imagePASIR PUTEH – Kerajaan Persekutuan sudah menyalurkan bantuan lebih RM20 juta dalam tempoh lima tahun kebelakangan untuk membaik pulih masjid di seluruh Kelantan.

Pengerusi Perhubungan Umno Kelantan, Datuk Seri Mustapa Mohamed berkata, bantuan itu menunjukkan komitmen tinggi kerajaan dalam meningkatkan syiar Islam yang menjadi agama rasmi negara.

Kata Mustapa, jumlah tersebut tidak termasuk pembinaan masjid baru di Kelantan ketika kerajaan negeri yang dikatakan lebih islamik tidak memberi perhatian kepada usaha itu.

"Kerajaan Persekutuan tetap menyalurkan bantuan sedemikian demi keselesaan umat Islam untuk menunaikan ibadat walau pun sepatutnya tanggungjawab ini perlu dipikul sama oleh pentadbiran kerajaan negeri," katanya.

Beliau berkata demikian selepas solat Zohor berjemaah di Masjid Mukim Changgai dan menyampaikan cek RM100,000 untuk membaik pulih masjid tersebut dekat sini, kelmarin.

Turut hadir Ketua Umno Bahagian, Zawawi Othman; Penyelaras Umno Dun Gaal, Redzuan Stapa; bekas Ahli Parlimen Pasir Puteh, Datuk Che Min Che Ahmad dan Imam Muda, Mohd Fazli Mohamad.

Masjid itu mengalami kerosakan bahagian atap sejak setahun lalu dengan ruangan yang sempit untuk menampung kira-kira 8,000 anak mukim berjemaah.

Mohd Fazli ketika ditemui berkata, bantuan itu membuktikan keprihatinan Kerajaan Persekutuan dan sikap cakna kepimpinan Umno Kelantan yang sebelum ini menjelajah masjid untuk meninjau keperluan yang diperlukan.

Katanya, permohonan untuk mendapatkan bantuan bagi menukar atap masjid yang bocor itu dikemukakan menerusi sepucuk surat ketika Mustapa berjemaah di masjid ini pada bulan Ramadan tahun lepas.

"Syukurlah bantuan itu sudah diperoleh hari ini di mana pihak yang membantu memberi kepercayaan kepada jawatankuasa masjid mengurus kerja membaiki semula masjid dalam kadar yang segera.

"Saya menganggap usaha ini sebagai membangunkan syiar Islam dengan memberi bantuan untuk keselesaan anak mukim untuk beribadat," katanya. – Sinar Harian

03 di demit kelantan - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di demit kelantan - Google Blog Search


Che Hasrah: Utusan Online - Timur

Posted: 12 Feb 2014 01:16 AM PST

URL Sumber Asal :-

100 pesawah rugi RM1 juta

Posted: 11 Feb 2014 10:50 AM PST

Oleh ROSMIZAN RESDI
utusankelantan@utusan.com.my

Sebahagian daripada petani di enam buah Kampung di kawasan Mukim Marak, Demit melihat keadaan padi serta tanah yang mula merekah ekoran masalah kekurangan air di Kampung Padang Tambak, Kota Bharu, Kelantan, semalam. - UTUSAN/Rosmizan Resdi

KOTA BHARU 11 Feb. - Lebih 100 petani dari enam buah Kampung di kawasan Demit di sini, bakal berdepan dengan kerugian hampir RM1 juta apabila tanaman padi seluas kira-kira 200 hektar yang diusahakan mereka mengalami masalah kekurangan air.

Antara kampung yang mengalami masalah tersebut adalah Kampung Padang Tambak, Padang Mentera, Padang Durian, Kubang Palas, Marak dan Jabi.

Penghulu Mukim Marak, Mohd. Yunan Abas berkata, petani-petani di kawasan terbabit akan berdepan dengan kerugian yang cukup besar sekiranya masalah kekurangan air tidak dapat diatasi dalam tempoh terdekat.

"Masalah kekurangan air ini berlaku kerana sumber air yang disalurkan tidak sampai ke kawasan padi menyebabkan tanaman menjadi semakin layu serta hampir rosak.

"Keadaan ini bertambah teruk dan membimbangkan apabila tanah padi juga mula merekah memandangkan sekarang adalah musim kemarau," katanya kepada pemberita di sini hari ini.

Tambah Mohd. Yunan, masalah tersebut cukup memberi kesan kerana rata-rata petani di kawasan berkenaan mengusahakan tanaman padi seluas 40 hektar dengan nilai modal keseluruhannya RM200,000.

"Saya amat berharap perkara ini dapat diatasi segera oleh pihak yang berkaitan bagi mengelak petani-petani di sini berdepan dengan kerugian.

"Selain itu, sistem perparitan sedia ada juga perlu dikaji semula memandangkan penduduk kampung di sini hanya bergantung kepada hasil jualan padi sejak dahulu lagi," katanya.

Sementara itu, seorang petani dari Kampung Marak, Abdullah Abdul Rahman, 63, berkata, masalah ini akan menjejaskan pendapatan mereka sekeluarga sekiranya ia tidak ditangani dengan segera.

"Sumber pendapatan saya hanya bergantung kepada hasil tanaman ini kerana saya telah mula mengusahakannya sejak daripada dahulu lagi.

"Saya sangat berharap pihak berkaitan dapat turun meninjau keadaan kami di sini dan berusaha menyelesaikannya," katanya.

Abdullah berkata, untuk musim ini, dia telah mengeluarkan modal kira-kira RM2,000 bagi membeli benih serta kos upah membajak.

YPU turun padang pantau kemajuan usahawan kecil

Posted: 11 Feb 2014 10:50 AM PST

Sabri Mohd. Nor (dua dari kanan) menyerahkan kertas pembungkusan kepada Zalida Othman sambil diperhatikan oleh Che Razali Adis (kanan) di Kampung Chalok Kedai, Setiu, Terengganu, semalam.

SETIU 11 Feb. - Yayasan Pembangunan Usahawan (YPU) Negeri Terengganu melalui Majlis Sekretariat Pembangunan Usahawan Negeri akan turun padang ke setiap daerah untuk meninjau perkembangan usahawan kecil secara berperingkat.

Majlis yang baru ditubuhkan awal tahun ini dengan dianggotai 18 agensi kerajaan yang berkaitan dalam usaha membantu para usahawan agar lebih berdaya saing dan menyelaras program dan aktiviti pelbagai agensi keusahawan.

Pengerusinya, Datuk Sabri Mohd. Nor berkata, pihaknya akan turut meneliti permasalahan dan maklumat yang diperoleh boleh dimanfaatkan untuk menentukan hala tuju mereka.

Beliau berkata, pelbagai strategi bakal disusun dan diperkukuh bagi meningkatkan pendapatan serta mengembangkan pemasaran produk para usahawan kecil yang berdepan dengan masalah.

''Kita juga akan memberi khidmat nasihat yang lebih baik selain mengeluarkan pelbagai bantuan seperti kertas pelabelan dan pembungkusan terhadap golongan itu," katanya.

Beliau menyatakan demikian selepas menyerahkan 5,000 kertas pembungkusan kepada seorang pengusaha makanan tradisional, Zalida Othman, 42, dari Kampung Chalok Kedai, dekat sini, semalam.

Zalida, ibu kepada enam orang anak menjalankan perniagaan kuih Benderam itu lebih lima tahun lalu di bawah bimbingan Pergerakan Wanita Pekebun Kecil Risda dan YPU negeri.

Yang turut hadir pada majlis YPU Turun Padang itu ialah Ketua Pegawai Eksekutif YPU, Che Razali Adis.

Sabri yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri Langkap berkata, pihaknya akan mencari jalan yang terbaik agar perusahaan makanan tradisional serta perusahaan lain supaya dapat menembusi pasaran lebih luas termasuk melalui khidmat nasihat dari segi kualiti dan pembungkusan.

''Kita percaya melalui kaedah seumpama itu perniagaan usahawan terbabit akan berdaya saing serta setanding dengan perniagaan lain yang mendapat tempat di kalangan pengguna yang semakin meningkat dari masa ke semasa," katanya.

RM440,000 diperuntuk baik pulih 793 Tabika Kemas

Posted: 11 Feb 2014 10:50 AM PST

Zarina Jazlan (kiri) bersama kanak-kanak ketika melawat Taska Permata Teratak Batu di Gaal, Pasir Puteh, Kelantan, semalam.

PASIR PUTEH 11 Feb. - Kerajaan memperuntukkan sebanyak RM440,000 bagi membaik pulih 793 Taman Bimbingan Kanak-Kanak (Tabika) milik Jabatan Kemajuan Masyarakat (Kemas) yang rosak akibat bencana banjir yang melanda negeri itu baru-baru ini.

Penolong Pengarah Operasi Kemas Kelantan, Zarina Jazlan memberitahu, antara Tabika yang yang akan dibaik pulih itu adalah di Pasir Mas, Pasir Puteh dan Rantau Panjang.

"Terdapat banyak Tabika yang dijadikan kelas pembelajaran mengalami kerosakan teruk akibat banjir baru-baru ini terutama pada bahagian bumbung yang mengalami kebocoran.

"Walau pun peruntukan itu tidak mencukupi keperluan sebenar, ia sekurang-kurangnya dapat mengatasi masalah kebocoran yang boleh menganggu keselesaan kira-kira 19,113 kanak-kanak yang sedang mengikuti proses pembelajaran, terutama ketika musim hujan," katanya.

Beliau berkata demikian pada pemberita selepas majlis mempromosi Taman Asuhan Kanak-Kanak (Taska) Permata di Teratak Batu, Gaal, di sini hari ini.

Sementara itu, dalam perkembangan berkaitan, Zarina memberitahu, sehingga kini, Kemas Kelantan telah mewujudkan 23 buah Tabika baharu di seluruh daerah di negeri ini.

"Pertambahan Tabika baharu itu adalah bagi memenuhi kehendak ibu bapa yang menghantar anak mereka bagi mendapat pendidikan awal," katanya.

Dalam pada itu, katanya, setakat ini sebanyak 40 peratus daripada 793 tenaga pengajar Tabika Kemas di negeri ini sudah pun diberi peluang menyambung pembelajaran di Institut Pendidikan Guru (IPG) ke tahap diploma sebelum meneruskan tugas di Tabika masing-masing.

03 di tumpat - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di tumpat - Google Blog Search


iNFO : Pelajar Perempuan 14 Tahun dicabul Kekasih <b>di Tumpat</b> <b>...</b>

Posted: 09 Feb 2014 08:26 PM PST

Tag : Pelajar Perempuan 14 Tahun dicabul Kekasih di Tumpat

Tumpat Kelantan - Seorang pelajar perempuan berusia 14 tahun menempuh detik hitam apabila dicabul kekasihnya yang baru dikenali dua hari.Pelajar terbabit yang bersekolah di sebuah sekolah menengah di daerah ini dikatakan keluar bersama teman lelakinya itu yang dikenali sebagai Naim, 17.
Dalam kejadian kira-kira jam 4 petang, Jumaat lalu, Naim, telah membawa pelajar tersebut pulang ke rumahnya di Kampung Berangan.Semasa berada di dalam rumah tersebut, pelajar terbabit memberitahu dia melakukan hubungan seks dengan kekasihnya itu.
Kejadian hitam yang menimpa pelajar terbabit terbongkar apabila dia memberitahu kepada kedua ibu bapanya dan satu laporan polis dibuat. - Lapor Sinar Harian

03 di kelaboran - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di kelaboran - Google Blog Search


&#39;Saya akan pertahan Dun <b>Kelaboran</b>&#39; | Berita Tempatan

Posted: 09 Feb 2014 11:03 PM PST

MOHD Zaki Ibrahim menjadi wakil rakyat di Dun Kelaboran sejak tahun 2004 iaitu pada Pilihan Raya Umum ke-11 (PRU11). …read more

Berita Penuh: Terkini Sinar Harian

03 di ketereh - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di ketereh - Google Blog Search


MAJLIS PELANCARAN HIMSAK <b>KETEREH DI</b> NEW HORIZON <b>...</b>

Posted: 30 Aug 2013 11:43 PM PDT

Tarikh : 31 Ogos 2013
Masa : 8.00 malam
Tempat : New Horizon Kota Bharu
Jumlah Penyertaan : 50 orang

Majlis ini adalah bertujuan untuk melancarkan persatuan HIMSAK Parlimen Ketereh yang diadakan di Kota Bharu. Majlis ini telah dihadiri oleh pelajar yang berasal dari Ketereh yang belajar di semua pusat institusi yang ada di seluruh Malaysia. Program ini juga adlah untuk mengeratkan lagi hubungan diantara ahli-ahli HIMSAK Ketereh yang di ketuai oleh saudara Musa Sabri bin Abd. Satar.

Pin it
 

BLOG KELANTAN

Copyright 2010 All Rights Reserved