ads

Ahad, 9 Oktober 2011

03 di pasir puteh - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di pasir puteh - Google Blog Search


Takut Hilang Undi Melayu, Sekolah Cina <b>Di</b> Kelantan Dizalimi | Sel13

Posted: 05 Oct 2011 04:30 PM PDT

Sekolah Jenis Kebangsaan Kai Chih Di Pasir Puteh bakal berhadapan dengan tindakan undang-undang yang akan dilakukan oleh Pejabat Tanah dan Jajahan Pasir Puteh kerana mengadakan perayaan tanglung di dalam kawasan sekolah. Pejabat Tanah dan Jajahan Pasir Puteh telah mengeluarkan notis ke sekolah tersebut pada 18 September 2011 dan pihak sekolah diberi masa selama tiga hari untuk memberikan surat tunjuk sebab.

Alasannya, pesta tanglung itu disambut dan diadakan di kawasan sekolah tanpa kebenaran dan permit daripada Pejabat Tanah dan Jajahan Pasir Puteh. Dan kesalahannya menurut Pejabat Tanah dan Jajahan Pasir Puteh, adalah di bawah Enakmen Kawalan Hiburan dan Tempat-Tempat Hiburan 1998 yang mana jika disabitkan kesalahan, boleh membawa kepada hukuman denda maksimum RM20,000, penjara selama lima tahun atau kedua-duanya sekali.

Setiausaha PAS Kelantan, Takiyuddin Hassan pula berkata, di bawah Enakmen Hiburan Negeri 1998, tiada sebarang bentuk hiburan yang dibenarkan pada setiap petang Khamis sebagai tanda menghormati waktu solat Jumaat.

Bunyinya macamlah Islamik sangat. Konon-kononnya, macamlah hendak mempertahankan kesucian Islam tetapi sebenarnya ia menunjukkan tentang kebangangan yang terserlah di kalangan para pemimpin PAS yang sedang mencari-cari arah kemenangan di Pasir Puteh. Pasir Puteh sedang menunjukkan isyarat yang sangat jelas penolakan terhadap PAS ekoran gelagat wakil rakyat PAS kawasan tersebut yang kuat berskandal dengan bini orang

Keberanian PAS Kelantan nampaknya terserlah kali ini. Mungkin disebabkan DAP tidak mempunyai kuasa di Pasir Puteh menyebabkan PAS Kelantan berani menganiayai SJKC Kai Chih Pasir Puteh yang mengadakan pesta tanglung di dalam kawasan sekolah. Alasan hiburan yang diberikan oleh pejabat tersebut untuk mengenakan tuduhan undang-undang terhadap SJKC Kai Chih sebenarnya langsung tidak relevan.

Pesta tanglung yang diadakan dan disambut oleh sekolah Cina itu pada 15 September 2011, bukanlah sejenis hiburan, sebaliknya merupakan salah satu perayaan agama. Pemimpin PAS yang kebanyakannya buta perut dan tolol tidak dapat membezakan antara hiburan dan upacara keagamaan. Mereka juga tidak dapat membezakan antara majlis yang dibuat di kawasan terbuka dengan di dalam kawasan sendiri.

Kalau itulah contoh yang boleh diperolehi dan dicontohi untuk perlaksanaan hukuman hudud, ternyata PAS dan perundangan ciptaannya itu tidak lebih daripada sebuah kerajaan zalim yang bukan sahaja jahil dan bodoh tetapi juga sangat membuta tuli. Sedangkan PAS mendakwa perundangan hudud yang mereka ingin laksanakan adalah hudud Allah Taala.

Gulai keladi kenduri kawin <b>di</b> Kg <b>Pasir Puteh</b> Kalumpanf <b>...</b>

Posted: 24 Sep 2011 10:07 PM PDT

03 di kuala krai - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di kuala krai - Google Blog Search


TV3 Stesyen TV Portal Pertama - Masalah Air <b>Kuala Krai</b> Tidak <b>...</b>

Posted: 24 Sep 2011 05:00 AM PDT

24/09/2011 20:00:00

Aduan Rakyat malam ini merakam rasa tidak puas hati penduduk di beberapa kawasan di Kuala Krai, Kelantan yang berdepan dengan masalah bekalan air sekian lama.

Dakwa mereka, Air Kelantan Sendirian Berhad, AKSB, yang diamanah mengurus bekalan air di negeri itu sehingga kini gagal menyelesai masalah yang dihadapi.

Saksikan laporan yang disediakan wartawan Jaffry Azman.

Kehadiran Aduan Rakyat di Taman Bukit Sireh, Kuala Krai, Kelantan, diundang penduduk.

Mereka yang ditemui mendakwa masalah air berlarutan lebih 10 tahun.

Catuan air yang dilakukan tidak menentu.

Yang paling ketara, 30 keluarga yang tinggal di kawasan tinggi perumahan ini.

Pengadu dakwa pelbagai alasan di beri AKSB bila aduan dibuat.

Sehinggakan ia bagai anjing menyalak bukit dan pengadu bosan dengan apa yang dialami selama ini.

Media pernah mengutara masalah mereka kepada AKSB sebelum ini namun tiada perubahan.
 
Malah paparan media mengenai keluhan rakyat gagal menarik perhatian kerajaan.

Pernah keadaan bekalan air berlarutan sehingga media melapurkan penduduk terpaksa makan roti.
 
M. Tangamah, Penduduk Taman Bukit Sireh: "Dobi tak ada sendiri tunggu air hujan. Kita orang mana pergi cari kerja. Pitih tak ada macam mana. (BJ: Baju kotor macam mana?) Tak ada masalah. Simpan 1 bulan, 2 bulan saja (BJ: Tak pergi cuci kat sungai ke?) Nak bawa dengan apa? Kita orang motor ada, kereta ada punya orang bersih sungai. Tak ada tunggu rumah la."

Samsiah Seman, Penduduk Taman Bukit Sireh: "Saya pernah makan hujan, saya pernah mandi air hujan, masalah air. Saya duduk sini bukan 2 tahun. Cucu saya saya sampai kursus lepas tingkatan 5 lagu ini. Goyak Kelantan air, goyak gitu je lah. Buat tawar air liur."

Zamzuri Ismail, Penduduk Taman Bukit Sireh: "Jadi berapa ramai kami perlu tadah air hujan. Kita nak negeri maju. Sekarang dia boleh lepas air. Hari ini you datang sebab dia tahu Aduan Rakyat nak datang, dia da bagi air da sampai atas bukit ada air. Mula Jumaat hari tu. Jumaat, Sabtu, Ahad, Isnin, 4 hari boleh pulak sampai."

Berdekatan perumahan Bukit Sireh, penduduk kampung Che Wal juga merungut masalah sama.

"Air Kelantan dia sampai tu je masuk. Lepas tu tak ada lah. Masuk angin saja.. batang paip ini Air Kelantan lah. Air Kelantan tak boleh masuk mari. angin saja. (BJ: Da berapa lama dan ni?) Eehh bertahun da.

Penduduk di sini membelanja RM1,000 untuk membina telaga bagi memenuhi keperluan air mereka.

Di Pasar Borong Ghucil sama juga ceritanya.

Malah tandas awam juga berdepan dengan masalah kebersihan.
 
"Air tak ada kita tutup la. Tak buka. Ini buka ada air. Pagi sekejap ada, tengahari tak ada. Cuci tak angkut air. Tak cuci la. Esuk ada air baru kita cuci."

"Rumah saya di Kampung Ngah Nyior. Bulan puasa 3 hari je ada. Lepas tu tak ada air. Tiba-tiba bil sampai RM21.60 angin la. Jumpa dia, dia kata, "Bukan masalah saya." Suruh bayar."

Ikuti lapuran lanjut masalah air di Kuala Krai esok di Buletin Utama.

Jaffry Azman, Aduan Rakyat, TV3, ambil berat.

Umno <b>Kuala Krai</b>: KARNIVAL SUKAN AIR <b>DI</b> KUALA NAL

Posted: 30 Jun 2011 11:59 PM PDT

Perasmian Program Karnival Sukan Air Kuala Nal
pada 4hb. Jun 2011
di Dataran Sungai Kuala Nal, Kuala Krai
oleh YBhg.. Dato' Ramzi



03 di mengkebang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di mengkebang - Google Blog Search


shahalamkini.com » Oh Air Kelantan

Posted: 02 Oct 2011 10:30 AM PDT

Kira–kira 30,000 pelajar di Kelantan dilaporkan terjejas teruk akibat beberapa buah sekolah di negeri ini terputus bekalan air bersih yang disalurkan oleh Air Kelantan Sdn Bhd (AKSB) sejak beberapa bulan lalu.
Pengarah Pelajaran Kelantan, Hussain Awang berkata, berikutan itu ada di antara sekolah berkenaan terpaksa menggunakan pam air sebagai alternatif bagi mengelakkan sesi persekolahan terganggu.
Katanya, antara kawasan terjejas teruk ialah sekolah-sekolah di daerah Kota Baharu, Pasir Mas, Kuala Krai, Bachok melibatkan lebih 30 buah sekolah.
"Kita percaya banyak lagi sekolah terlibat dengan masalah terputus bekalan air bersih tetapi tidak dilaporkan kepada pihak kami," katanya kepada pemberita selepas menghadiri Majlis Ramah Mesra Aidilfitri Bersama Warga Pejabat Pelajaran Daerah (PPD) Tumpat di sini, hari ini.
Hussain berkata, keadaan kritikal masalah ketiadaan air ini juga memaksa Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Mengkebang di Kuala Krai menyediakan 18 pam air bagi memastikan bekalan air di sekolah mencukupi untuk keperluan pelajar.
Ekoran masalah itu, ada pelajar yang tinggal di asrama sekolah dilaporkan tidak dapat mandi, sementara proses penyediaan makanan turut terjejas menyebabkan mereka tidak boleh tinggal di asrama.
"Berikutan masalah ini juga pihak sekolah terpaksa menanggung kos bil elektrik yang yang tinggi, jika masalah ini tidak berlaku pihak berkenaan boleh menggunakan sumber kewangan itu untuk tujuan lain," katanya.
Beliau juga kecewa kerana masalah itu turut melibatkan murid yang menghadapi Peperiksaan Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) baru–baru ini.

SEMUT HITAM: KELANTAN TAK DE AIR??? NEGARA KEBAJIKAN!!!

Posted: 02 Oct 2011 06:33 PM PDT

Korang jangan silap. Jangan mudah sangat nak buat dakwaan yang bukan - bukan kalau tak tau apa istilah sebenarnya. Kaji dulu sebelum buat sebarang dakwaan.

Kalau korang nak tau, inilah salah satu istilah sebenar Negara Kebajikan yang hendak dilaksanakan oleh puak - puak Parti Angguk Saja tu.

Bagi diorang, masalah air ni masalah kecik je. Bukan satu masalah besar. Nak pulak kalau masalah tu melibatkan rakyat. Lagi la diorang tak peduli.

Bukan setakat tak de air je yang menjadi istilah Negara Kebajikan PAS ni. Tak de peruntukan untuk menjaga Kebersihan Masjid, tak de pembinaan Masjid baru pun terlibat sama.

Walaupun diorang berdegar - degar dan dengan bangga mendabik dada kata diorang memperjuangkan Islam, tetapi perkara ini hanya dianggap kecil.

Lagi pun, tak de air ni bukan salah Kerajaan PAS Kelantan. Semuanya salah Kerajaan UMNO dan Barisan Nasional. Kita bukan tak tau. Itu je la alasan diorang pun!!!


TUMPAT 2 Okt. - Kira–kira 30,000 pelajar di Kelantan dilaporkan terjejas teruk akibat beberapa buah sekolah di negeri ini terputus bekalan air bersih yang disalurkan oleh Air Kelantan Sdn Bhd (AKSB) sejak beberapa bulan lalu.
Pengarah Pelajaran Kelantan, Hussain Awang berkata, berikutan itu ada di antara sekolah berkenaan terpaksa menggunakan pam air sebagai alternatif bagi mengelakkan sesi persekolahan terganggu.
Katanya, antara kawasan terjejas teruk ialah sekolah-sekolah di daerah Kota Baharu, Pasir Mas, Kuala Krai, Bachok melibatkan lebih 30 buah sekolah.
"Kita percaya banyak lagi sekolah terlibat dengan masalah terputus bekalan air bersih tetapi tidak dilaporkan kepada pihak kami," katanya kepada pemberita selepas menghadiri Majlis Ramah Mesra Aidilfitri Bersama Warga Pejabat Pelajaran Daerah (PPD) Tumpat di sini, hari ini.
Hussain berkata, keadaan kritikal masalah ketiadaan air ini juga memaksa Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Mengkebang di Kuala Krai menyediakan 18 pam air bagi memastikan bekalan air di sekolah mencukupi untuk keperluan pelajar.
Ekoran masalah itu, ada pelajar yang tinggal di asrama sekolah dilaporkan tidak dapat mandi, sementara proses penyediaan makanan turut terjejas menyebabkan mereka tidak boleh tinggal di asrama.
"Berikutan masalah ini juga pihak sekolah terpaksa menanggung kos bil elektrik yang yang tinggi, jika masalah ini tidak berlaku pihak berkenaan boleh menggunakan sumber kewangan itu untuk tujuan lain," katanya.
Beliau juga kecewa kerana masalah itu turut melibatkan murid yang menghadapi Peperiksaan Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) baru–baru ini. - Bernama

03 di bunut payong - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di bunut payong - Google Blog Search


Interaktif <b>Bunut Payong</b>: Bekas pemain disaran tubuh persatuan

Posted: 17 Jul 2011 10:25 AM PDT

KOTA BHARU – Bekas pemain bola sepak negeri disarankan menubuhkan persatuan mereka sendiri bagi membolehkan segala aspek kebajikan dan juga kesusahan hidup yang mereka alami mendapat pembelaan sewajarnya.

Ahli Exco Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM), Datuk Takiyuddin Hassan berkata, di peringkat FAM pun, pihaknya sentiasa berbincang mengenai kebajikan dan pembelaan terhadap nasib bekas pemain yang pernah menyarung jersi pasukan kebangsaan sebelum ini.

"Puncanya kita dapat kenal pasti apabila pemain bola sepak sudah bersara mereka hilang begitu sahaja tanpa khabar berita. Tidak ada satu persatuan pun ditubuhkan dapat menyatukan mereka semua.

"Di peringkat kebangsaan sekalipun tidak ada organisasi yang tersusun dapat membantu mereka. Jadi saya mengalu-alukan sebarang penubuhan persatuan bekas pemain di peringkat negeri supaya mereka boleh menyusun pelbagai program dengan baik.

"Jasa bekas pemain yang pernah menabur bakti mengharum negeri dan negara dalam bidang sukan bola sepak tidak harus dilupakan begitu sahaja. Apabila persatuan ditubuhkan, mudah bagi pihak berwajib untuk menyampaikan bantuan kepada mereka," katanya kepada media pada majlis bertemu bekas pemain bola sepak negeri Kelantan era tahun 60 hingga 70-an, semalam.

Takiyuddin yang juga Presiden Persatuan Bola Sepak Melayu Kelantan (PBSMMK) turut memuji usaha yang dilakukan bekas-bekas pemain bola sepak di negeri ini untuk menubuhkan persatuan bekas pemain dalam masa terdekat.

"Sebenarnya, ramai bekas pemain negeri ini pernah berkhidmat dengan agensi Kerajaan Negeri seperti Perbadanan Kemajuan Iktisad Negeri Kelantan (PKINK) dan Majlis Perbandaran Kota Bharu - Bandaraya Islam (MKPB-BRI). Macam MPKB-BRI dulu pernah menjadi johan Piala FAM, jadi mereka juga boleh menyumbang kepada persatuan.

"Alhamdulillah, malam ini mereka bersetuju menubuhkan jawatankuasa penaja dan saya sudah memberi jaminan untuk menyumbang sebanyak RM10,000 kepada mereka. Jadi dengan duit tersebut mereka boleh menguruskan aktiviti permulaan bagi persatuan mereka," katanya.

Mengenai cadangan pengurniaan anugerah kepada bekas pemain yang pernah mengharumkan nama negeri ini sebagai salah satu pengiktirafan terhadap jasa mereka selama ini, Takiyuddin turut menyokong penuh cadangan tersebut.

"Ini satu cadangan yang baik. Saya akan berbincang dengan Abdul Fattah Mahmood (Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Belia, Insan, Sukan dan NGO Negeri) untuk mengemukakan nama-nama yang difikirkan sesuai dipersembahkan kepada Ke Bawah Duli Yang Maha Mulia, Sultan Kelantan, Sultan Muhammad V," katanya.

SINAR HARIAN Ahad 17 Julai 2011

03 di manek urai - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di manek urai - Google Blog Search


Anak Sungai Derhaka: Gambar UNIK Najib.. TG Nik Aziz pun tak <b>...</b>

Posted: 09 Oct 2011 03:14 AM PDT


Perkara pertama yang timbul dalam kepala aku bila tengok gambar Najib tu ialah.., apa sebenarnya orang tua tu nak tunjuk dengan ambik wudhuk di kolah masjid?


Nak ambik wudhuk tu lain ceritalah.., tapi kenapa perlu Najib sengaja bagi orang ambil gambar dia dan jadikan ia sebagai satu modal politik?

Untuk pengetahuan korang, gambar ni di sebarkan oleh Bernama dan beberapa blog penyokong UMNO tegar, kononnya Najib ni memang zuhud dan berjiwa besar sebab sanggup ambik wudhuk di kolah Masjid tersebut.

Tapi.., maaf cakaplah yee.. Aku berpendapat, Najib tu 2x5 je dengan Ahmad Maslan..

Kalau dulu penyokong Pakatan kata Ahmad Maslan gila publisiti bila bergambar sambil menoreh getah di PRK Manek Urai.., macam tu lah juga Najib yang nak cari glamour dengan ambik wudhuk di kolah masjid.

So.., kalau macam ni punya gayanya.., memang sesuai lah Najib tu di gelar hipokrit .. Semuanya nak dipolitikkkan sampaikan ambik wudhuk pun boleh di jadikan bahan pameran...

Hebat betul Najib.. macam sesumpah perangainya.. berubah-ubah ikut tempat.. ha..ha..ha..


Kat atas ialah gambar TG Nik Aziz sedang mengambil wudhuk yang dipertikaikan keikhlasannya oleh blog-blog pro UMNO..

Kat bawah gambar masa Najib dirakam di dalam majlis Jambatan Persahabatan yang menghubungkan Bukit Bunga yang terletak di Malaysia dan Ban Buketa di selatan Thailand – artikel berkaitan sila baca di SINI

Artikel dan tajuk diatas adalah hasil karya sebuah blog pro UMNO sekawasan Parlimen dengan aku.. aku copy dan modified supaya sesuai dengan ideologi aku.. he..he..

MPP Online: Gambar UNIK Nik Aziz.. Najib pun tak boleh buat <b>...</b>

Posted: 05 Oct 2011 07:27 AM PDT


Perkara pertama yang timbul dalam kepala gua bila tengok gambar Pok Nik tu ialah.., apa sebenarnya orang tua tu nak tunjuk dengan ambik wudhuk di tepi sungai? Kat kawasan tu tak ada bekalan air paip ke?

Nak ambik wudhuk tu lain ceritalah.., tapi kenapa perlu Pok Nik sengaja bagi orang ambil gambar dia dan jadikan ia sebagai satu modal politik?

Untuk pengetahuan korang, gambar ni di sebarkan dalam Fesbuk dan juga beberapa blog tegar PAS, kononnya Pok Nik ni memang zuhud dan berjiwa besar sebab sanggup ambik wudhuk di sungai..

Tapi.., maaf cakaplah yee.. Gua berpendapat, Pok Nik tu 2x5 je dengan Ahmad Maslan..

Kalau dulu puak-puak PAS kata Ahmad Maslan gila publisiti bila bergambar sambil menoreh getah di PRK Manek Urai.., macam tu lah juga Pok Nik yang nak cari glamour dengan ambik wudhuk di tepi sungai..

So.., kalau macam ni punya gayanya.., memang sesuai lah Pok Nik tu di gelar ulamak politik.. Semuanya nak dipolitikkkan sampaikan ambik wudhuk pun boleh di jadikan bahan pameran...

Hebat betul Pok Nik.. Najib pun tak boleh nak buat macam tu.... Hahahaha...

03 di galas kelantan - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di galas kelantan - Google Blog Search


Harussani Sokong Perlaksanaan Hudud <b>Di Kelantan</b>

Posted: 05 Oct 2011 06:52 PM PDT


KUALA LUMPUR, 6 Okt — Tan Sri Harussani Zakaria menasihatkan pentadbiran Najib agar membenarkan undang-undang hudud dilaksanakan di Kelantan sebagai satu "percubaan" selepas kerajaan pusat terus dengan pendiriannya menyekat langkah sedemikian atas alasan peruntukan Perlembagaan Persekutuan.

Menurut Mufti Perak, Putrajaya perlu memberi peluang kepada kerajaan negeri Kelantan pimpinan Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat melaksanakan hudud memandangkan undang-undang jenayah syariah Islam itu sudah digubal pada 1993.

"Kerajaan pusat perlu beri peluang kepada Kelantan untuk laksanakan hudud, Nik Aziz juga kata sudah bersedia... saya setuju dan sokong, cuma dari segi prosedur pelaksanaan perlu lengkap, lagipun nanti kalau kerajaan pusat tak benarkan nanti orang marah.

"Benarkan Kelantan laksanakan hudud, hudud bukan perkara senang nak dilaksanakan kerana banyak perkara perlu dipatuhi... benarkan sebagai percubaan untuk kita yang lihat bagaimana ia dilaksanakan dan kadar jenayah di Kelantan selepas ia dilaksanakan kemudian baru kita nilai," kata beliau ketika dihubungi The Malaysian Insider.

Harussani yang sebelum ini berusaha mewujudkan kerjasama politik antara PAS dan Umno, khususnya sejak selepas pilihan raya umum 2008 menegaskan, hukum hudud adalah tuntutan Islam dan ia perlu dilaksanakan sekiranya sudah bersedia.

"Kita nak kurangkan kadar jenayah, sekarang kalau kita lihat kalau merompak hukuman disebat dan dipenjara, jual dadah juga sama, tapi adakah mereka sudah insaf tapi kalau kudung tangan sudah pasti mereka akan berfikir dua kali... Islam laksana hudud, saya setuju," katanya.

Beliau juga berkata, hukum hudud hanya dilaksanakan ke atas umat Islam dan orang bukan Islam tidak perlu risau sekiranya ia dilaksanakan.

"Bukan Islam tiada kena mengena dalam hukum agama Islam, ia tidak akan dikenakan kepada bukan Islam," katanya.

Ditanya mengenai hukum hudud tiada dalam sistem perundangan negara, Harussani berkata "hal undang-undang saya tidak tahu, saya tak mahu cakap tapi saya setuju dilaksanakan hudud."

Nik Aziz yang juga Mursyidul Am PAS sebelum ini menegaskan untuk menegakkan hukum hudud dan penubuhan negara Islam walaupun mendapat tentangan hebat daripada DAP.

Beliau turut meletakkan harapan hukum hudud dapat dilaksanakan di negara ini sekiranya Pakatan Rakyat memenangi pilihan raya umum ke-13.

Selain itu Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang berkata PAS serius dalam melaksanakan undang-undang hudud dan mengakui orang bukan Islam termasuk DAP mempunyai hak untuk bersuara menyatakan pendirian masing-masing dalam perkara itu.

Pada 24 September lalu, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak menegaskan kerajaan pusat akan tetap menyekat sebarang usaha mahu melaksanakan hukum hudud — penegasan kedua oleh seorang perdana menteri Malaysia ke atas usaha kerajaan negeri Kelantan pimpinan PAS.

Penegasan sedemikian telah diberikan secara hitam putih oleh Tun Dr Mahathir Mohamad kepada Nik Aziz yang juga Mursyidul Am PAS pada 1994.

Najib berkata undang-undang berasaskan hukum hudud tidak akan dilaksanakan di negara ini kerana realiti keseimbangan jumlah masyarakatnya tidak mengizinkan undang-undang sebegitu dikuatkuasakan.

Katanya, kerajaan kini telah pun mengambil kira prinsip "Maqasid Syariah" iaitu matlamat sebenar dalam pentadbiran untuk menyelesaikan permasalahan rakyat.

Ekoran satu kenyataan bekas perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad beberapa hari sebelum respons Najib itu, Nik Aziz memohon Najib agar menarik balik surat 1994 dan membenarkan kerajaan negerinya melaksanakan undang-undang itu jika benar-benar Umno ikhlas berjuang untuk agama.TMI

03 di wakaf che yeh - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di wakaf che yeh - Google Blog Search


Pasar Borong <b>Wakaf Che Yeh</b> | GloryDays

Posted: 24 May 2011 06:55 AM PDT


Wakaf Che Yeh adalah sebuah pasar malam terbuka yang terletak kira-kira 4km di luar bandar Kota Bharu. Mempunyai keluasan suku ekar, ia adalah tempat untuk membeli makanan ringan tempatan, buah-buahan dan sayur-sayuran segar serta makanan laut. Terdapat juga deretan warung peniaga yang menjual aneka pakaian lelaki dan juga pakaian wanita.
Wakaf Che Yeh beroperasi sepanjang masa dengan fungsi yang berbeza-beza ia merupakan pasar borong di waktu pagi, pasar basah diwaktu siang dan berubah menjadi pasar malam pula setelah matahari terbenam. Disini situasi tawar-menawar dan teriakan peniaga-peniaga mempromosikan barangan jualan mereka sambil berbual mesra sesama mereka
Pasar Wakaf Che Yeh menjadi simbol perniagaan dan budaya kehidupan penduduk, menjadikan ia tidak pernah lekang daripada pengunjung. Kemeriahan yang wujud di pasar ini menjadikan ia tempat meluangkan masa bersama keluarga pada waktu malam buat penduduk di negeri ini.Bagi masyarakat tempatan, mereka mungkin sekadar 'mencuci mata' dan berjalan-jalan melihat pelbagai jenis barang jualan yang dipamerkan untuk pilihan.Bagi pengunjung yang jarang datang ke Kota Bharu terutamanya yang luar dari Kelantan, Wakaf Che Yeh adalah tempat yang 'wajib' dilawati. Jika pandai dalam tawar-menawar, barang yang boleh dibeli mungkin banyak berbekalkan modal sedikit.
Keadaan bertambah sesak jika menjelang musim cuti perayaan dan musim cuti persekolahan,memandangkan ramai yang bercuti dan mengambil kesempatan untuk membeli belah.Bagi yang ingin berkunjung ke Kelantan ataupun yang belum sampai ke Kelantan,jadikan Wakaf Che Yeh sebagai tempat yang wajib dilawati.
Wakaf Che Yeh 'Pasar Yang Tak Pernah Tidur'
_________________________________________________________

* <b>Wakaf Che Yeh</b> kelantan..Hotel murah dan happening! | Pinky <b>...</b>

Posted: 26 Jul 2011 01:45 AM PDT

bersambung lagi untuk edisi cuti cuti keluarga kecik ke kelantan :)
encit papa sengaja book kat kawasan Wakaf Che Yeh ni..
sebab malamnye tak perlu keluar menggunakan kete kan..jimat minyak..
hanya turun dari hotel...dah boleh start xtvt bershopping..

pada malamnya sangat happening kawasan ni..macam macam ada untuk dijual..
orang kelantan tau la kan keadaan malam di Wakaf Che Yeh..
kalau tanya diriku..ermm ala ala uptown la Wakaf Che Yeh ni..
tapi dia besaaaaaar sangat..sampai kami tersesat nak pulang ke hotel huhu..
masuk simpang ni..eh tak jumpa lagi..aihh kompius ahkak uols!

kat kawasan ni banyak sangat hotel hotel bajet..jangan risau soal penginapan..
yang ku nampak ada polyland hotel..khalifa inn..ombak inn..korang tinggal pilih jer..
tapi kami memilih Seroja Inn Hotel huhu..tepi jalan je..berdekatan ngan CIMB..
berhadapan hotel, ada deretan kedai makan..soal makan ditanggung bereh..
plus warna merah tu yg senang nak cari muahahaha..

seroja inn hotel ni..dia murah dan soal kebersihan jangan di ragu yer kawan kawan..
untuk bilik deluxe..1 queen bed & 1 single bed dengan view cuma RM100 semalam..
hotel lain dalam RM100++..ni dah survey dulu sebelum check-in..
hotel murah murah sudeh..sebab kata nak berjalan kan..bukan berhornymoon huhu..
saje pilih yang ada tingkap sebab encit papa kata tak lah lemas sangat nanti ;p

kesian cik su kena handle hero kenit sorang ni..huhu..nak merayap jer dia..
almaklum mama dilarang angkat angkat benda benda berat..
masa ni di lobby..tengah tunggu encit papa settlekan urusan check-in :)

ok cukup stakat ari ni dulu ye..esok kite sambung cite shopping di Wakaf Che Yeh..
kak bedah dah penat nak karang citer wahaha..nak blogwalking pulak..
terlepas entry Cuti Cuti Kelantan yang lepas? boleh klik di bawah..

Part 1: Jalan Jalan di Kampung Kraftangan

Part 2: Makan di Nasi Ulam Cikgu

Part 3: Shopping di KB Mall
nak pegi umah mertua sat gi..daa daa~

Sign up HB!Affiliate to enjoy free gift!

**kisah keluarga kecik kami dr bandar ke kampung**


03 di pulau melaka - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di pulau melaka - Google Blog Search


<b>Pulau</b> Besar, <b>Melaka</b> : N9 Kini

Posted: 08 Oct 2011 03:23 AM PDT

Pulau Besar mempunyai keluasan kira-kira 168 hektar dan merupakan pulau yang terbesar sekali di Melaka. Ia merupakan sebuah pulau di luar pantai Melaka. Terletak 15km daripada Bandar Melaka serta dihubungkan melalui pengangkutan air. Terdapat kemudahan feri disediakan di antara Tanah Besar iaitu di Jeti Anjung Batu dan juga kemudahan bot yang boleh disewa di Jeti Umbai, Melaka. Banyak lagenda dikaitkan dengan pulau ini. Pulau Besar dari jauh kelihatan seperti seorang wanita hamil yang sedang berbaring.

Pulau Besar dikatakan penuh dengan sejarahnya yang menjadi daya tarikan pelancong tempatan dan luar negara khususnya bagi mereka daripada keturunan India Muslim Malaysia dan Singapura. Di antara tempat pelancongan yang menjadi tumpuan adalah seperti Makam Sultan Al-Ariffin Syeikh Ismail, Makam Syarifah Rodziah, Makam Saiyid Ibrahim (R.A), Batu Tengkorak, Pokok Disula, Tasik Biawak, Batu Belah, Keramat Masin Tawar, Istana Bunian, Perkampungan Bunian, Gua Yunus, Keramat Ular, Makam Nenek Kebayan, Makam Tok Janggut, Makan Seribu, Makam Tujuh Beradik, Makam Nisan Satu, Tapak Kaki Sultan Arifeen dan sebagainya. Pulau ini dianggap suci oleh orang-orang tempatan dan pelancong dinasihatkan untuk berkelakuan baik apabila berada di pulau ini.

Terdapat chalet dan gerai-gerai yang disediakan bagi pelancong agar mereka dapat menikmati pantai yang cantik dan pemandangan yang indah.

Chalet yang terdapat di sana adalah Hotel D'Puteri Kurnia di No. Tel: +606 – 295 5899 / +606 – 293 8753.

 

BLOG KELANTAN

Copyright 2010 All Rights Reserved