ads

Isnin, 6 Ogos 2012

03 di galas kelantan - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di galas kelantan - Google Blog Search


UMNO Online - Rakyat Sudah Sedar, Mahu Perubahan – Ku Li

Posted: 04 Nov 2010 12:07 PM PDT

Kategori Berita Pilihan

Rakyat Sudah Sedar, Mahu Perubahan – Ku Li

Oleh: Mohd Nasri Zakariah.

GUA MUSANG, 4 Nov – Kemenangan pilihan raya kecil Parlimen Batu Sapi,Sabah dan Dewan Undangan Negeri (DUN) Galas, Kelantan menunjukkan kesedaran rakyat yang ingin perubahan.

Pengarah Pilihan Raya Dun Razaleigh Hamzah menyifatkan kemenangan itu membuktikankan kembalinya sokongan rakyat kepada kepimpinan Barisan Nasional (BN) untuk meneraju negara ini.

"Ini terbukti rakyat ingin kepada perubahan dan kita akan bekerja dengan keras untuk membawa perubahan, saya lihat pada pilihan raya ini ramai di kalangan muda-mudi telah menunjukkan sokongan dan menampakkan mereka hendakkan perubahan.

"Saya percaya ada kesedaran di kalangan mereka (pengundi bukan Melayu) sehingga sanggup memberi sokongan kepada parti kita, itu sebab kita menang,"  katanya kepada media di kediamannya di Bukit Cekati, di sini.

Pada pilihan raya kecil DUN Galas, calon BN, Abdul Aziz Yusoff memperolehi undi sebanyak 5,324 menewaskan calon Pas, Dr Zulkifl Mohamed (4,134) dengan majoriti 1,190.

Menurutnya, pilihan raya kecil ini boleh dijadikan ukuran kepada BN untuk menilai sokongan rakyat tetapi untuk di Galas beliau yakin pengundi di situ telah menunjukkan sokongannya.

"Untuk kawasan DUN Galas jelas, bukan sahaja sudah diberi sokongan yang hebat tetapi telah menampakkan kepada kita, mahukan perubahan tak mahu cara lama yang dirasai oleh mereka bukan sahaja di Galas tetapi mungkin di Kelantan juga," katanya.

Beliau berkeyakinan dengan kemampuan Abdul Aziz Yusoff yang dipilih sebagai wakil rakyat yang baru untuk membawa perubahan dan pembangunan yang amat dinanti-nantikan oleh penduduk Galas.

"Saya percaya Abdul Aziz yang baru dipilih sebagai wakil rakyat DUN Galas akan membawa suara ini ke Dewan Negeri bila bermesyuarat nanti, saya percaya diberi peluang untuk berunding dengan Menteri Besar Kelantan supaya mengemukakan harapan rakyat.

"Saya juga akan memberitahu beliau untuk mengemukakan pandangan lain yng diminta penduduk di kawasan Galas terutama Orang Asli yang ketinggalan walaupun sudah merdeka, mereka antara paling miskin di negara ini dan perlu beri perhatian yang serius," katanya.

Tengku Razaleigh berkata antara yang dipohon oleh orang asli ialah mengekal tanah rizab serta untuk mereka bercucuk tanam kerana itulah sumber mereka untuk menyara keluarga masing-masing.

"Mereka hendak kekalkan rizab Orang Asli dan tanah untuk mereka bercucuk tanam dan menyara keluarga mereka. Mereka juga hendak pendidikan yang lebih baik, saya lihat ramai di antara mereka yang berjaya ke peringkat tinggi," katanya.

Beliau meminta apa yang dijanjikan ketika pilihan raya kecil ini hendaklah ditunaikan kerana kegagalan melaksanakan janji yang dibuat boleh menyebakan hilangnya kepercayaan rakyat kepada BN.  -MediaUMNO

Berita Bertarikh Pada 3:07 AM

Video - Mustapa Mohamad Pejuang Royalti Ibarat Malaysia Tidak <b>...</b>

Posted: 05 Aug 2012 07:22 AM PDT

Perjuangan Husam Musa semakin relevan apabila perjuangannya itu disambung oleh Menteri Umno yang sekarang diangkat menjadi pejuang dalam membuat tuntutan royalti minyak Kelantan melalui proses yang dikatakan perundingan. Ketidak munasabahan Menteri Umno menjadi pejuang royalti itu memberi gambaran seumpama "Malaysia tidak pernah dijajah" sedangkan umum mengetahuinya.
Dibezakan mereka hanyalah 'tuntutan' dan 'perundingan' didalam mendapatkan apa yang disebut sebagai hak rakyat Kelantan iaitu royalti minyak, samada tuntutan ataupun rundingan hakikatnya Menteri Umno itu akur dengan perjuangan yang diperjuangkan oleh segerombolan pemolitik Pas yang diketuai oleh Husam Musa.
Jika royalti itu bukan hak Kelantan, apa perlunya perundingan ?, sebagaimana sekiranya Husam ataupun Pas menuntut bahawa bangunan berkembar Petronas KLCC itu milik mereka apakah perlu Menteri Umno itu untuk membuat perundingan diatas perkara yang jelas bukan hak mereka. Apakah Menteri Umno itu sudah terperangkap dengan kelicikan politik yang ada pada hari ini ?
Isu royalti bukan isu mutlak rakyat Kelantan, ia hanyalah satu isu gimik perancang politik Pas semata-mata, namun apakah yang dapat dibayangkan bilamana isu ini diakui dan turut diperjuangkan oleh Menteri Umno secara terbuka dan dalam masa beberapa hari sahaja perjuangannya beliau dijulang menjadi pejuang utama royalti yang akhirnya akan tertiarap menyembam ketanah  sepertimana seorang tokoh 'bakal' Menteri Besar di Bachok Kelantan. Jika sudah lama berjuang secara ghaib hujah tersebut langsung tidak relevan dengan kenyataan menentang sebelum ini.
Jika dilihat pada keputusan terakhir pilihanraya kecil yang berlaku di Manek Urai dan Galas, ketika mana isu royalti ini dimainkan namun ia bukan satu isu yang boleh memberi kelebihan untuk Pas menang secara mutlak, ringkasannya, jika faktor tumpuan seluruh jentera BN ke PRK diambil kira sebagai faktor kemenangan BN di Galas dan kekalahan tipis 65 undi di Manek Urai, faktor 'cah keting' dan sabotaj juga perlu diambil kira, secara tidak langsung ia membuatkan keadaan itu 50-50 dan jelas  isu royalti itu bukan asasnya.
Jika royalti itu satu isu besar kepada rakyat, ia tidak memungkinkan BN untuk menang dengan apa jua cara sekalipun. Tetapi dengan penglibatan Menteri Umno itu yang ingin menjadi hero royalti, kajian perlu dibuat apakah tanggapan rakyat lebih positif mengenai perkara itu dan BN berpeluang cerah untuk mengambil alih Kelantan atau menambah bilangan kerusi.
Bukan soal hak rakyat itu Gk nak nafikan sekiranya itu adalah benar hak rakyat, sebaliknya kita perlu akur kepada perundangan dan perlu teguh dengan prinsip dan pendirian berlandaskan kebenaran dan apa yang kita faham sebelum ini, atas faktor situasi, untuk kebaikkan politik supaya ia tidak disalah tanggap dan dimanipulasi sebagai penentang kepada tuntutan rakyat adalah wajar dan tidak salah untuk Menteri Umno itu menyokong tapi bukannya memilih untuk dijulang menjadi pejuang utama.
Jika tidak akui saja kejahilan dahulu dan bangkitlah kalau nak jadi hero sekalipun. Sekarang ini ramai yang faham royalti itu adalah benar hak Kelantan dan kini Menteri Umno itu sendiri yang perjuangkannya setelah bertahun-tahun menafikan hak-hak orang miskin di Kelantan.

Rakyat juga beranggapan Menteri Umno itu pun berjuang sekarang ni menjadi 'Pak Turut' setelah Perdana Menteri akur melihat kesungguhan Pas dan gerakan-gerakan rakyat yang bangkit dalam membuat tuntutan tersebut sebelum memanggil untuk dibentuk jawatankuasa khas bagi menyelesaikannya. Jarak kebangkitan rakyat seperti demontrasi dan konvoi itu begitu rapat dengan pengumuman jawatankuasa ini.

Bagi golongan pemikiran kelas atasan mungkin berpandangan agak berbeza, yang menjadi masalahnya pengundi ni bukan hanya dikalangan itu, bahkan majoritinya kebiasaan sahaja. Jadi siapa yang untung ? lagi satu pemimpin Pas ni rapat dan terus kepada rakyat tidak kira dikedai-kedai kopi mahupun disurau, kalau pemimpin Umno pun semacam itu tidak menjadi masalah, segala isu dapat dijelaskan secara langsung kepada rakyat lantas rakyat boleh faham dengan perkara ini.

Kepimpinan Umno perlu ingat jika perundingan yang hendak dilakukan ini tiada helah politik, keputusan kepada perundingan tersebut hanya punyai dua jawapan samada Kelantan berhak ataupun tidak. Kedua-dua jawapan dari keputusan itu punyai impak negatif kepada kerajaan,

Berbeza jika tindakan yang diambil oleh kerajaan pusat itu diluar konteks tadi, melangkaui keadaan itu sekiranya Kelantan berhak, tidak bolehkah kerajaan menyalurkannya dengan pengumuman program seperti membina rumah rakyat, membaikpulih segala perkhidmatan yang gagal dilakukan oleh kerajaan negeri dan seumpamanya, keadaan ini dilihat lebih hero dari menjadi pejuang royalti.

Sebaliknya jika Kelantan tidak layak sepertimana yang tercatat didalam perjanjian itu, difikirkan ada baiknya kerajaan menyerahkan isu ini supaya diputuskan oleh mahkamah memandangkan ianya juga  telahpun dibawa ke mahkamah, dan keputusan mahkamah itu dilihat lebih adil dan salah satu faktor logiknya setelah Anwar Ibrahim bebas dari tuduhan liwat yang dihadapinya sebelum ini.

Adapun perundingan pembentukkan jawatankuasa ini berhubungkait dengan titah Tuanku, sememangnya ia satu perkara yang tidak boleh di ingkari, namun hal itu tidak bererti Menteri Umno itu perlu menjadi pejuang kepada royalti tersebut kerana bahana dari itu punyai isu yang cukup besar untuk dipolitikkan keatasnya.

Lagipun Perdana Menteri baru saja umum nak bentuk jawatankuasa dah terus letak tengkolok nak jadi panglima, apakah keputusan jawatankuasa itu akan berpihak dan akan zahirnya royalti kepada Kelantan ? Jika yang disebut itu berkait dengan undang-undang apakah ianya akan berubah dengan pembentukkan jawatankuasa semata-mata. Lagilah nampak kerajaan yang tolol jika ia berubah tanpa penggubalan undang-undang yang baru...........Anda Mampu Mengubahnya

"Perbezaan pendapat perlu diraih atas pandangan majoriti kebanyakkan rakyat bukan hanya terlena dengan kipasan yang boleh memudaratkan"

03 di dabong - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di dabong - Google Blog Search


BaCk PacKEr <b>Di</b> KeLAntan, ThaILaND, dan <b>DaBOng</b>...

Posted: 23 Dec 2008 06:22 AM PST

'Malaysia is our biggest biology class.Nothing is better then experiencing it live our of the classroom.With 1 world Heritage sites and score of "the big Nature Parks, just follow your desives and Don`t forget to bring you teacher, family and all friend."

mintak maaf kepada kwn2 pengembara psl up lmbt sgt story ni, a lot work to do..erm.story start bl s`org hamba allh ni suggest before 2day the realisasi kn program ni..so smu setuju tnp byk soal plak tu..hu2..on je..
discus2 bl tiket time nk grk, so hr khamis aku dan zapot berlari-lari dlm putra kt k.l sentarl 2 nk beli tiket g wakaf baru nsb baik ade..fuh lega..pas2 abg din plak xsempat nk dtg dr bndr tsk sltn, lg la mslh cuak gak time 2 japg aku n zapot je g..erm hampeh..nsb takdir yg menentukan abg.din tlh ready di kajang..lega..tahniah abg.din..he2..
kt org nek Keretapi Ekspres Wau
koc 42
sit 17d,c.18d
mula la pengembaraan kt org, tido 5 minit bgn,tido bgn mcm 2 la smpi wakaf baru..hu2..tp sblm 2 merat tempat kt org singgah.erm.sp2 yg nek krtpi g kltn jgn lp SINGGAH GEMAS psl nc lmk kt c2 sedap n ssh nk cr jual kt stesen gemas jek, so all backpacker gemas kn singgah br ckp syarat..dr c2 krtpi akn bertukar lndsn mhl k`arh timur plak..krtpi pn bergerak la menuju klntn,, singgah di mentakap,kuala krau,jerantot,merapoh,gua musang,byk ag la aku pn dh x igt psl lm sgt simpan..hu2..bkn ktorg je kaki rekreasi dlm train 2 rmi ag..smpi je gua musang fuh rmi je dk2 trn ktc2 psl nk jelawang.erm.bl dh bosan duduk mula la aku n abg.din wak keje..ha2. dr dpn kepala keretapi smpi lah gerabak blkg skali kt org jalan best mcm2 org dpt tgk, ade yg tido ggt jari la, yg mcm cacing, kepala kt bwh kaki kt ats la,tido dlm selimut sm2 lah..he2..cm la..aku senyum jek time tuh..tp are a personal pny gerabak dhla wangi eksktif plak tu..masyuk tu..RnR kt org kt kafe..he2 ktc2 la masing2 jd peramah ade sj je yg berbual dgn kt org, nmpk plik kot..ha2 whatever..jln pny jln, sembang pny sembang, pejam celik akhirnya tepat kul 1.00 pm smpilah kt org kt wakaf baru..wakaf baru hari jumaat pagi da pasar ktc2 peminat bundle leh p tgk mmg terbaik brg, psl kt k.l or mn2 xde cm kt kltn..psl aku dpt brg mhl tp murah kt klntn..hu2..jgn lp singgah k..
kt org pn jln lah dr stesen krtpi smpi ympt tgu bus..nek bus City Liner KB.naiklah smpi kb trn..kt org pn jln2 la kt klntn tmpt yg kt org g ;-
pasar besar siti khadijah : kt sni msyrkt tmpt2 berdagang hasil bumi sayur,
herba, bhn mentah, cm2 ag la.penjual pn comey2
nk cr jodoh ok kot..he2..
Tambatan Di Raja : ni dl gnrsi tua klntn ckp tmpt pelabuhan kapal
sultan klntn klu nk g mn2..
Muzium Perang ; byk ag muzium yg kt org p, muziam ni ade
peralatan lm, kipas flight, meriam
bank pitis ; tempat org kltn dl simpa wang, thn 1886 xslp la
msyrkt klntn dh da wang sndri..erm..
istana istiadat, pusat kraftangan, padang merdeka..byk ag ha lp plak smbil jln kt org mkn sotong kering yg di bakar dan da sos utk di cicah best tuh..
pas2 perut msng2 dh lapar singgah la kt kdi mamat ni, mkn la pe yg ade, berknlan plak cok cek deal..deal pe tguuuuuuuu...hik2.abs mkn kt org pn merayau la mncr tmpt nk beradu psl mlm ni nk g jln2 ag nih.isi ms jgn x isi..then dptlah kb back packer rmi gile kwn2 kt dr luar ade dr canada, england, australia, ireland, new zealnd so kt org lpk2 la dpn tv, da meja dpn 2 kt org sembang la, tkr2 pendapt. sgt menarik.try la nnt..

tepat jam 6.30pm ktorg pn kuarla g "pcb" pantai cahaya bulan.ktsne klu ptg best gile, anginnye xpnh nk slow,,hu2 pas2 pe ag pekena ketam,hotdog,kopok, udang, fish ball yg disalut tepung.sedap sos die..
then kt org g Wakaf che yeh plak...
abs melancong wakf che yeh cr2 brg...kt org g mkn burger yg dorg kt plg sedap kt area kota bharu..dpt cr n rs..erm..no bad...

sok nye pg2 ag dh kuar dr blk, g cr guide yg nk bwk msk thai golok, tgu2 pny tgu kt 5 jam gak la..igt klu tgu ayam jantan berterlur kuar skit la kot..ha2..whatever..jmp je guide 2 trs je g golok...msk je kn tggl i.c, pas2 cuak beb die pny askar ade je pgg senapang, dlm kpla otak aku, pakdin n pot ni klu kn tembak masak ni..huh2..xtenteram gile..sampai lah dpt kuar..fuh lega.rzki dpt gak la blaja bhs thai skit cthnye...Rok Keng,KOp Kun,Sawadicap,Peh Nain,PAi Kon,Ngen MAipo byk ag lp dh....
lpk2 jap kt rantau then blk g amik train kt pasir mas nk g dabung..tiket abis plak..erm..mcm2 hal..terpaksa la melompat, lompat sni, lompat sne..ha2..smpi la kantoi dgn inspektor train 2..double byr tau...nsb bdn la...
then dlm kul 11pm cm2 smpi lah d dabung dh da guide yg tgu deal dgn penyimpan brg2 klasik dan warisan lama pasir mas ( org ni wk2 pameran keris d muzium negara hr 2 die terlibat )..kwn die pn amik kt org bwk g minum2 n ajk g cr bahan kt gua ikan dlm kul 1 pg cm 2 la ditemankn oleh seorg aji yg muka die pn agak bersih dan bercahaya taw..org tua ni guide sultan naik stong ayam dl..senior pd arwah uncle baha ag...knowledge xcy cite la berkepok dlm poket die, dr dunia luar smpi lah dunia yg dlm2 ni...

ok lah ps2 pak aji ni bwk msk gua pg2 buta, die pn stat la cite sej gua 2..cite pny cite smpi kuar then die ckp nk blk umah..igt nk ajk kt org sm, dn2 plak die suh kt org tido kt c2..pe ag laju gak l ajantung time 2..ha2..abis lenjan jela kn..

sok pg dorg ni dtg blk, bwk kt org g stong ayam..tp kt org malas dan melpak jela kt puncak air terjun kem baha smpi ptg..mmg bestn la kn kt peak of waterfall 2...dh xigt pape dh..ale2 lp plak yg train kt org mlm 2 blk k.l..hu2..
tp sebelum blk Halim dabong ni bwk kt org p bird watching jap nk tau brg pe kt org dt tgk jap ek...
antarnya yela pet ling,serindit,duris lener,merbah tanduk hitam,chandek pipi merah,pipit bukit,murai,murai batu,murai ngri china,mata hitam,putih,merbah haji, tupah puteri dan ade ag aku pn dh xigt lm sgt smpn cite ni..huk2.pas2 kamera leh abis bateri plak...sory...
abs aktiviti 2 halim pn antr kt org g train..

then pulang lah kami ke k.l...

untuk yg berminat nk wat trip cmni kn, gua da wat skit costing la...
k.l-wakaf = rm28 (train)
wakaf-kb = rm1.40
makan = rm50 > 3 pax/3 day
`pcb' = rm30
pengkalan chepa-wakaf = rm20
Kb Backpacker = rm12.00 1pax
teksi rantau - rm32.oo
sampan = rm 2.oo
teksi pasr mas = rm20
pasr mas- dabong =rm7.00 + denda rm10
jelawang = rm2
dabong - k.l - rm25...

da ag tp sudah lp la kwn2...hu2..

ni lah cite aku dan rakan yg sk wat keje2 cmni...
xbyk tp blh la kongsi pengalaman...

yg mn tgk photo ni leh la tggl kn pesana xkire komen,support,cdgn atau pe je..thanks...

 

BLOG KELANTAN

Copyright 2010 All Rights Reserved