ads

Ahad, 2 Oktober 2011

03 di pasir puteh - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di pasir puteh - Google Blog Search


Laman Rasmi Cakna Palestin: Lensa media: Cakna Palestin <b>di</b> <b>...</b>

Posted: 04 Aug 2011 06:19 PM PDT

[unable to retrieve full-text content]Hubungi. Cakna Palestin · Facebook CP · Twitter CP. You are here : Home » Berita, Keratan Akhbar » Lensa media: Cakna Palestin di Pasir Puteh. Berita, Keratan Akhbar » Lensa media: Cakna Palestin di Pasir Puteh ...

03 di mengkebang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di mengkebang - Google Blog Search


shahalamkini.com » Oh Air Kelantan

Posted: 02 Oct 2011 10:30 AM PDT

Kira–kira 30,000 pelajar di Kelantan dilaporkan terjejas teruk akibat beberapa buah sekolah di negeri ini terputus bekalan air bersih yang disalurkan oleh Air Kelantan Sdn Bhd (AKSB) sejak beberapa bulan lalu.
Pengarah Pelajaran Kelantan, Hussain Awang berkata, berikutan itu ada di antara sekolah berkenaan terpaksa menggunakan pam air sebagai alternatif bagi mengelakkan sesi persekolahan terganggu.
Katanya, antara kawasan terjejas teruk ialah sekolah-sekolah di daerah Kota Baharu, Pasir Mas, Kuala Krai, Bachok melibatkan lebih 30 buah sekolah.
"Kita percaya banyak lagi sekolah terlibat dengan masalah terputus bekalan air bersih tetapi tidak dilaporkan kepada pihak kami," katanya kepada pemberita selepas menghadiri Majlis Ramah Mesra Aidilfitri Bersama Warga Pejabat Pelajaran Daerah (PPD) Tumpat di sini, hari ini.
Hussain berkata, keadaan kritikal masalah ketiadaan air ini juga memaksa Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Mengkebang di Kuala Krai menyediakan 18 pam air bagi memastikan bekalan air di sekolah mencukupi untuk keperluan pelajar.
Ekoran masalah itu, ada pelajar yang tinggal di asrama sekolah dilaporkan tidak dapat mandi, sementara proses penyediaan makanan turut terjejas menyebabkan mereka tidak boleh tinggal di asrama.
"Berikutan masalah ini juga pihak sekolah terpaksa menanggung kos bil elektrik yang yang tinggi, jika masalah ini tidak berlaku pihak berkenaan boleh menggunakan sumber kewangan itu untuk tujuan lain," katanya.
Beliau juga kecewa kerana masalah itu turut melibatkan murid yang menghadapi Peperiksaan Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) baru–baru ini.

SEMUT HITAM: KELANTAN TAK DE AIR??? NEGARA KEBAJIKAN!!!

Posted: 02 Oct 2011 06:33 PM PDT

Korang jangan silap. Jangan mudah sangat nak buat dakwaan yang bukan - bukan kalau tak tau apa istilah sebenarnya. Kaji dulu sebelum buat sebarang dakwaan.

Kalau korang nak tau, inilah salah satu istilah sebenar Negara Kebajikan yang hendak dilaksanakan oleh puak - puak Parti Angguk Saja tu.

Bagi diorang, masalah air ni masalah kecik je. Bukan satu masalah besar. Nak pulak kalau masalah tu melibatkan rakyat. Lagi la diorang tak peduli.

Bukan setakat tak de air je yang menjadi istilah Negara Kebajikan PAS ni. Tak de peruntukan untuk menjaga Kebersihan Masjid, tak de pembinaan Masjid baru pun terlibat sama.

Walaupun diorang berdegar - degar dan dengan bangga mendabik dada kata diorang memperjuangkan Islam, tetapi perkara ini hanya dianggap kecil.

Lagi pun, tak de air ni bukan salah Kerajaan PAS Kelantan. Semuanya salah Kerajaan UMNO dan Barisan Nasional. Kita bukan tak tau. Itu je la alasan diorang pun!!!


TUMPAT 2 Okt. - Kira–kira 30,000 pelajar di Kelantan dilaporkan terjejas teruk akibat beberapa buah sekolah di negeri ini terputus bekalan air bersih yang disalurkan oleh Air Kelantan Sdn Bhd (AKSB) sejak beberapa bulan lalu.
Pengarah Pelajaran Kelantan, Hussain Awang berkata, berikutan itu ada di antara sekolah berkenaan terpaksa menggunakan pam air sebagai alternatif bagi mengelakkan sesi persekolahan terganggu.
Katanya, antara kawasan terjejas teruk ialah sekolah-sekolah di daerah Kota Baharu, Pasir Mas, Kuala Krai, Bachok melibatkan lebih 30 buah sekolah.
"Kita percaya banyak lagi sekolah terlibat dengan masalah terputus bekalan air bersih tetapi tidak dilaporkan kepada pihak kami," katanya kepada pemberita selepas menghadiri Majlis Ramah Mesra Aidilfitri Bersama Warga Pejabat Pelajaran Daerah (PPD) Tumpat di sini, hari ini.
Hussain berkata, keadaan kritikal masalah ketiadaan air ini juga memaksa Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Mengkebang di Kuala Krai menyediakan 18 pam air bagi memastikan bekalan air di sekolah mencukupi untuk keperluan pelajar.
Ekoran masalah itu, ada pelajar yang tinggal di asrama sekolah dilaporkan tidak dapat mandi, sementara proses penyediaan makanan turut terjejas menyebabkan mereka tidak boleh tinggal di asrama.
"Berikutan masalah ini juga pihak sekolah terpaksa menanggung kos bil elektrik yang yang tinggi, jika masalah ini tidak berlaku pihak berkenaan boleh menggunakan sumber kewangan itu untuk tujuan lain," katanya.
Beliau juga kecewa kerana masalah itu turut melibatkan murid yang menghadapi Peperiksaan Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) baru–baru ini. - Bernama

Negara Berkebajikan,! Masalah Air “AKSB” Tidak Pernah Selesai <b>...</b>

Posted: 02 Oct 2011 05:06 AM PDT

Kira–kira 30,000 pelajar di Kelantan dilaporkan terjejas teruk akibat beberapa buah sekolah di negeri ini terputus bekalan air bersih yang disalurkan oleh Air Kelantan Sdn Bhd (AKSB) sejak beberapa bulan lalu.

Pengarah Pelajaran Kelantan, Hussain Awang berkata, berikutan itu ada di antara sekolah berkenaan terpaksa menggunakan pam air sebagai alternatif bagi mengelakkan sesi persekolahan terganggu.

Katanya, antara kawasan terjejas teruk ialah sekolah-sekolah di daerah Kota Baharu, Pasir Mas, Kuala Krai, Bachok melibatkan lebih 30 buah sekolah.

"Kita percaya banyak lagi sekolah terlibat dengan masalah terputus bekalan air bersih tetapi tidak dilaporkan kepada pihak kami," katanya selepas menghadiri Majlis Ramah Mesra Aidilfitri Bersama Warga Pejabat Pelajaran Daerah (PPD) Tumpat di sini, hari ini.

Hussain berkata, keadaan kritikal masalah ketiadaan air ini juga memaksa Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Mengkebang di Kuala Krai menyediakan 18 pam air bagi memastikan bekalan air di sekolah mencukupi untuk keperluan pelajar.

Ekoran masalah itu, ada pelajar yang tinggal di asrama sekolah dilaporkan tidak dapat mandi, sementara proses penyediaan makanan turut terjejas menyebabkan mereka tidak boleh tinggal di asrama.

"Berikutan masalah ini juga pihak sekolah terpaksa menanggung kos bil elektrik yang yang tinggi, jika masalah ini tidak berlaku pihak berkenaan boleh menggunakan sumber kewangan itu untuk tujuan lain," katanya.

Beliau juga kecewa kerana masalah itu turut melibatkan murid yang menghadapi Peperiksaan Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) baru–baru ini.

0.000000 0.000000

03 di gaal kelantan - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di gaal kelantan - Google Blog Search


TV3 Stesyen TV Portal Pertama - Nasib 3 Beradik Tanpa Dokumen <b>...</b>

Posted: 02 Oct 2011 05:13 AM PDT

02/10/2011 20:13:00

Tiga beradik berusia 10, 13 dan 16 tahun.

Semuanya perempuan dan tidak bersekolah dan tiada dokumen pengenalan diri.

Ibu bapa mereka juga tidak mempunyai dokumen berkenaan.
 
Bapa mereka pernah mendapat pendidikan sehingga tingkatan tiga di sebuah Sekolah Menengah di Pasir Puteh, Kelantan.

Kini anak bongsu mereka mahu bersekolah namun dinafikan peluang kerana sebab yang sama.

Saksikan laporan berikut.

Keluarga ini menyewa rumah di Kampung Kandis di Gaal, Pasir Putih, Kelantan.

Abdul Rahman Hussin, 43 tahun berkerja mengambil upah menoreh getah.

Manakala isterinya suri rumahtangga sepenuh masa.

Sejak usia tujuh tahun anak bongsu pasangan ini,  Zainab, 10 tahun, hanya duduk dirumah dan tidak ke sekolah.

Kini keinginannya untuk bersekolah semakin berkobar.

Bagi melayan keinginan bersekolahnya, Zainab memiliki sebuah buku latihan dan sebatang pensil untuk berlatih sendirian di rumah.

Beliau akui merasa cemburu melihat kawan kawan ke sekolah setiap hari dan mula rasa bersendirian.

ZAINAB ABDUL RAHMAN
Kalau zainab tanya kawan kawan, apa kata mereka?) dia goyak sekolah sedap, pandai ke apa gitu.(Bj: Sekarang zainab tak pergi sekolah apa rasa?)  rugi la tak pergi sekolah (bj: Apa cita cita zainab?) cikgu. (Bj: Kenapa?) boleh ajar budak budak.

Dua lagi kakak zainab,  afiqah, 13 tahun; dan aishah, 16 tahun, kini sudah memasuki alam perkerjaan walaupun dibawah umur 18 tahun.

Afiqah dikatakan berkerja sebagai pengasuh kanak kanak di Kuala Lumpur.

Manakala Aishah pula berkerja berhampiran kampung mereka.

Abdul Rahman berkata Afiqah sudah lama tidak pulang ke kampung kerana gemar dengan kehidupan dikota.

Hakikatnya, beliau mengawini isterinya di Selatan Thailand dan kembali semula ke kelantan setelah Zainab berusia 2 tahun.

ABDUL RAHMAN HUSSIN.
Sebenarnya benda ini sudah lama diusahakan. Tapi main tepuk jari (mereka yang janji untuk menolong tidak bersungguh sungguh). minta tolong pada mereka yang berkenaan, tiada yang mahu membantu dengan ikhlas. Anak macam mana tak sekolah? Sekolah macam gini lah. Tak sekolah. Tak sekolah pondok ke? Tak ada.

Jabatan Pendaftaran Negara, JPN,  Kelantan kami hubungi yang kemudiannya turun ke kediaman pasangan ini.

Dokumen yang diserahkan kepada kakitangan JPN menunjukan ketiga tiga anak pasangan ini dilahirkan di Selatan Thailand.

Sekaligus taraf kewarganegaraan mereka disangsi.

Kes dirujuk ke Putrajaya untuk ulasan.

Dalam pada itu Jabatan Pelajaran Kelantan juga menyemak status kanak kanak berkenaan untuk menentukan mereka layak memasuki alam persekolahan pada usia yang agak lewat.

Menurut Jabatan Pendidikan Kelantan - kesulitan berdepan tiga beradik berkenaan.

Ini kerana ketiadaan dokumen pengenalan sah menyukarkan mereka di daftar untuk bersekolah.

Dalam hal ini - Jabatan Pelajaran Negeri akan menunggu hasil semakan Jabatan Pendaftaran Negara mengenai status kerakyatan mereka sekeluarga.
 
JPN, pula dalam kenyataan nya menjelaskan keluarga Abdul Rahman Hussin bukan warga negara Malaysia.

Beliau, isteri dan ketiga tiga anaknya adalah warga Thailand yang menetap di Pasir Putih untuk sekian lama.

Justeru, dokumen kelahiran anak anak mereka sepatutnya dikeluarkan oleh pihak berkuasa Thai.

Sekaligus, mereka berstatus pendatang.

Kesudahannya, Zainab, Afiqah dan Aishah tidak boleh memasuki alam persekolahan di negara ini.

Kisah keluarga Abdul Rahman bukan eksklusif.

Ramai lagi yang senasib seperti mereka tanpa dokumen sah.

Sekian, laporan kali ini.

Hantarkan aduan ke aduan rakyat at tv3.com,my.

Dan lengkapkan nya dengan nama, alamat dan nombor telepon.

Sehingga bertemu lagi minggu depan, saya Jaffry Azman, Aduan Rakyat, TV3, ambil berat.

03 di galas kelantan - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di galas kelantan - Google Blog Search


Negara Berkebajikan,! Masalah Air “AKSB” Tidak Pernah Selesai <b>...</b>

Posted: 02 Oct 2011 05:06 AM PDT

Kira–kira 30,000 pelajar di Kelantan dilaporkan terjejas teruk akibat beberapa buah sekolah di negeri ini terputus bekalan air bersih yang disalurkan oleh Air Kelantan Sdn Bhd (AKSB) sejak beberapa bulan lalu.

Pengarah Pelajaran Kelantan, Hussain Awang berkata, berikutan itu ada di antara sekolah berkenaan terpaksa menggunakan pam air sebagai alternatif bagi mengelakkan sesi persekolahan terganggu.

Katanya, antara kawasan terjejas teruk ialah sekolah-sekolah di daerah Kota Baharu, Pasir Mas, Kuala Krai, Bachok melibatkan lebih 30 buah sekolah.

"Kita percaya banyak lagi sekolah terlibat dengan masalah terputus bekalan air bersih tetapi tidak dilaporkan kepada pihak kami," katanya selepas menghadiri Majlis Ramah Mesra Aidilfitri Bersama Warga Pejabat Pelajaran Daerah (PPD) Tumpat di sini, hari ini.

Hussain berkata, keadaan kritikal masalah ketiadaan air ini juga memaksa Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Mengkebang di Kuala Krai menyediakan 18 pam air bagi memastikan bekalan air di sekolah mencukupi untuk keperluan pelajar.

Ekoran masalah itu, ada pelajar yang tinggal di asrama sekolah dilaporkan tidak dapat mandi, sementara proses penyediaan makanan turut terjejas menyebabkan mereka tidak boleh tinggal di asrama.

"Berikutan masalah ini juga pihak sekolah terpaksa menanggung kos bil elektrik yang yang tinggi, jika masalah ini tidak berlaku pihak berkenaan boleh menggunakan sumber kewangan itu untuk tujuan lain," katanya.

Beliau juga kecewa kerana masalah itu turut melibatkan murid yang menghadapi Peperiksaan Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) baru–baru ini.

0.000000 0.000000

03 di pengkalan chepa - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di pengkalan chepa - Google Blog Search


Kerani Pentadbiran | eJawatan

Posted: 24 Sep 2011 07:11 PM PDT

Posted On: September 25th, 2011    Job Type: Admin/Clerical    Job Location:

Aura Roboclean (M) Sdn Bhd merupakan sebuah syarikat mengedar dan membekal Mesin "Hydro Cleaner" yang diimport dari Negara Germany. Beribu pejabat di Cheras, Kuala Lumpur.

Kami ingin menawarkan jawatan sebagai Kerani Pentadbiran di cawangan kami di Pengkalan Chepa, Kelantan.

Syarat-syarat kelayakan :-

1) mempunyai pengalaman kerja dalam pentadbiran pejabat sekurang-kurangnya 1 tahun.

2) mempunyai semangat kerja yang tinggi & mempertingkatkan kemahiran diri.

3) boleh menggunakan sistem komputer spt MS Word, MS Excel, sistem UBS dll.

4) boleh menghadapi bebanan kerja dalam waktu yang ditetapkan, stress pressure.

5) boleh berdikari dalam menjalankan kerja dan menerima arahan daripada Ibu Pejabat (HQ).

Kepada sesiapa yang berminat bolehlah hubungi En Hyder 012-3972193 untuk temujanji temuduga di pejabat Pengkalan Chepa.

___________________________________________________________________________________

Join Facebook Page kami untuk mendapatkan update terkini jawatan kosong setiap hari!

atau

Dapatkan update tekini jawatan kosong setiap hari melalui email anda!

03 di demit kelantan - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di demit kelantan - Google Blog Search


THE FLYING KICK: Benarkan <b>Kelantan</b> Laksana Hudud!

Posted: 30 Sep 2011 02:00 AM PDT

MPP pembangkang tidak akan laksana hukum hudud
29/09/2011 3:34am
KUALA LUMPUR 29 Sept. — Majlis Pimpinan Pakatan (MPP) pembangkang tidak akan melaksanakan hukum hudud seperti yang dicadangkan Pas kerana ia tidak menepati dasar bersama, Perlembagaan Persekutuan dan agenda Buku Jingga.
Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata pakatan pembangkang menghormati pendirian Pas dalam hal itu tetapi pada masa yang sama menerima perbezaan pendirian DAP yang menentang pelaksanaannya.
"Kita tak boleh nafikan hak mana-mana pihak untuk mengemukakan pendirian tetapi kita terikat dengan dasar bersama dan Perlembagaan Persekutuan," katanya selepas mempengerusikan mesyuarat pakatan pembangkang selama tiga jam di sini malam tadi.
Turut hadir Penasihat DAP, Lim Kit Siang, Pengerusi DAP, Karpal Singh, Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang dan Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datin Seri Dr. Wan Azizah Wan Ismail.
Ketika ditanya sama ada isu hudud akan terus diketepikan pada masa akan datang, Anwar yang juga Penasihat PKR berkata, gabungan itu tidak ada masalah untuk membincangkan tentangnya kerana berpegang pada prinsip demokrasi dan kebebasan bersuara. — Bernama
Satu yg tak jelas dlm keputusan yg dibuat..ianya tak sebut Kelantan boleh atau tidak laksanakan hudud..
Sultan dah setuju pun...lama dah!!!
Atas semangat pakatan dan atas semangat kebajikan..PAKATAN kena biorkan Kelantan laksanakan hudud, demi kebaikan dan kebajikan rakyat Kelantan!! sekurang2nya memberi kesempatan kesemua rakyat dapat meihat keberkesanan hudud ni..
Jgn takut..Tok Guru ada tu..masa ada ler kena buat, jgn tunggu beliau mati lak...takut2 nanti diberi alasan bahwa Tok Guru dah tak der maka tak leh laksana hudud..
PAS kena tegas..dan zahirkan iltizam yg sungguh2..PAS kena zahirkan, bahwa PAS benar2 serius dan bukan anggap hudud satu prmainan politik atau helah brpolitik semata2..PAS kena buktikan bahwa selama ni perjuangan PAS adalah kerana ALLAH swt..bukan kerana kerusi dan kuasa..bukan kerana sesapa!!
Kelantan mesti jadi "role m0del".."prototype"..PAS Kelantan kena benar2 serius!!! JANGAN UNDUR!!!! Bior semua negeri cemburu ngan kelantan kerana kebaikan yg besor lahir dari perlaksanaan hudud nanti!!walaupun dikalangan org2 kapir!!
Jgn takbir sekadar kat lidah dan pengeras semangat semasa brkempen politik...tapi dalam hati langsung tiada hakikat takbir yg dilaungkan..apa tah lagi prtbuatan..
KELANTAN MESTI LAKSANAKAN HUDUD!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

GELOMBANG WANGSA MAJU: BREAKING NEWS ... Syed Azidi <b>...</b>

Posted: 01 Oct 2011 07:09 AM PDT

Bagaimana perasaan Syed Azidi Syed Abdul Aziz a.k.a. Kickdefella, ditahan dibawah ISA, di rumahnya di Demit , Kota Bharu, Kelantan pada 17 September 2008 jam 5.00 petang , 2 jam sebelum umat Islam berbuka puasa di bulan Ramadan.

Beliau dikatakan menghasut rakyat Malaysia pada 23 Ogos 2008 agar mengibarkan bendera Malaysia secara terbalik. Polis Bukit Aman merampas laptop ketika beliau berada di rumah bersama isterinya Bariah Ishak.

Waran tangkap tidak ditunjukkan ketika 3 polis berpakaian preman ke rumahnya. Timbalan Ketua Polis Negara Tan Sri Ismail Omar mengesahkan Syed Azidi ditahan dibawah Akta Hasutan.

Soalan Bonus Minggu Ini ...

'Kelainan' bagaimanakah yang boleh dterimapakai dan boleh digunapakai sebagai tidak menyalahi Akta Hasutan?

Membakulsampahkan lagu Negaraku? ...
Menghasilkan video 'Kawan' dimana lagu dan lirik menyatakan 'Melayu balik hutan jadi sakai'? ...
Atau ... video penghinaan seorang Guru besar sebuah sekolah dengan cacian dan makian?

Anda mempunyai jawapan paling tepat? ... kerana GWM langsung tidak mempunyai jawapannya!

SELALU ADA YANG BARU: NIK AZIZ TERNYATA GAGAL

Posted: 10 Sep 2011 05:32 AM PDT

KERANA SIBUK BERPOLITIK DAN SUKA MEMBURUKKAN UMNO - ROGOL KIAN MENINGKAT DI KELANTAN...

JALAN CHE SU – Negeri Serambi Mekah,Kelantan yang sebelum ini dibanggakan Pas sebagai negeri membangun dengan Islam dicemari dengan insiden rogol yang meningkat.

Malahan Menteri Besar Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat dan exconya berbangga telah membawa konsep Islam di negeri itu yang dapat dilihat secara zahir seperti menguatkuasakan pemakaian tudung, menghalang riba dan menutup pusat hiburan.

Namun bagi pembangunan rohani konsep membangun bersama Islam Pas gagal kerana jenayah semakin banyak berlaku dan berleluasa di Kelantan, kata seorang aktivis sosial Wan Rahaman Ibrahim.

"Masalah sosial seperti jenayah rogol kian berleluasa di negeri ini kerana rendahnya nilai moral masyarakat akibat faktor kemiskinan dan menangani kemiskinan adalah tanggungjawab kerajaan negeri," katanya kepada khabar kota bharu.

Beliau berkata menurut dalil dalam hadith dan Quran, manusia akan menjadi kufur jika kemiskinan berleluasa dalam masyarakat.

"Kita lihat betapa Pas gagal meningkatkan ekonomi negeri dengan 200,000 orang muda Kelantan terpaksa berhijrah ke luar negeri mencari pekerjaan kerana tiada infrastruktur yang memangkin pembangunan ekonomi serta membuka peluang pekerjaan baru," katanya.

Katanya, apa yang Pas banggakan hanya luaran sahaja ibarat seorang lelaki memakai baju hijau cantik tetapi dalam hatinya amatlah busuk, penuh dengan kerosakan moral.

Sebelum ini Kelantan mencatatkan peningkatan mendadak bilangan kes rogol membabitkan remaja perempuan berusia 13 hingga 15 tahun dalam musim perayaan ini terutamanya sejak dua minggu lalu.

Lebih malang dalam kebanyakan kes, mangsa dirogol secara bergilir-gilir.

Pemangku Ketua Polis Kelantan, Datuk Mazlan Lazim berkata, dalam tempoh seminggu sebelum dan selepas 1 Syawal lalu jenayah itu bertambah mendadak.

Beliau yang bimbang jenayah rogol secara bergilir-gilir menjadi trend terkini remaja di negeri itu bagaimanapun tidak menyatakan bilangan kes dalam tempoh itu.

"Walaupun kes dicatatkan masih rendah iaitu 197 sepanjang lapan bulan pertama tahun ini berbanding 206 kes dalam tempoh sama tahun lalu, tetapi ia meningkat dalam tempoh dua minggu lalu," katanya.

Mazlan sehubungan itu berharap ibu bapa dan penjaga tidak membenarkan anak gadis mereka sewenang-wenangnya keluar bersama teman lelaki.

"Mungkin sempena musim perayaan, ibu bapa beri kelonggaran untuk anak gadis mereka keluar berjumpa teman lelaki," katanya.

03 di pasir mas - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di pasir mas - Google Blog Search


Kenapa <b>Pasir Mas</b> dianggap bandar paling mewah dan selamat <b>di</b>

Posted: 01 Oct 2011 05:52 PM PDT

Emas kaki lima






AKTIVITI jual beli emas agak unik di Pasir Mas, Kelantan. Ini kerana ia lebih banyak dilakukan di kaki lima kedai berbanding di dalam kedai emas sendiri.

Che Som Ahmad, 47, misalnya sekadar meletakkan sebuah meja di depan sebuah farmasi dan meletakkan papan tanda – 'Di sini ada membeli emas, berlian dan surat pajak gadai'.

"Adik, nak jual emas?," tanyanya dalam dialek Kelantan. Dan pada kebanyakan masa pertanyaannya itu mendapat reaksi positif daripada wanita yang lalu lalang. Mereka tanpa segan silu datang dan bertanyakan harga emas semasa.

Sebaik mereka menunjukkan barang kemas, Che Som yang lebih mesra disapa Kak Som mengeluarkan pula alat penimbang mudah alih miliknya dari dalam laci meja.


RUMAH agam pengusaha dodol dan serunding, Hajah Wan Sabariah yang cukup menarik perhatian.




"Pasir Mas masih selamat berbanding Kuala Lumpur. Tetapi kami sentiasa berjaga-jaga juga," kata Che Som yang sebelum ini sekadar menggunakan kerusi tanpa meja untuk berurus niaga.

Bukan peniaga emas sahaja yang menjadi tarikan di pekan ini. Melewati pasar besar tua Pasir Mas dan Pasar Munduk yang mengapit rel kereta api, cubalah hidangan yang jarang dapat ditemui di tempat lain seperti etak dan cucur sira.

Harga makanan segar atau keringnya lebih murah. Di pasar terbuka itu juga terdapat sebuah gerai yang turut membuat demonstrasi menghasilkan gelang kristal dalam pelbagai corak dan rekaan.

Alang-alang di sini, jangan terlepas melihat sebuah bangunan dua tingkat berwarna hijau bersulam warna emas dan mendapat sentuhan seni bina berunsur Siam.

Itulah kediaman Hajah Wan Sabariah dan Haji Ismail yang memang cukup terkenal di Kelantan sebagai pengusaha serunding dan dodol.


CHE SOM sebelum ini hanya berurus niaga dengan sebuah kerusi dan menimbang emas yang akan dibeli di lantai kaki lima secara terbuka.



Biarpun agak sukar untuk bertemu dengan pemiliknya, pengurus tempat yang turut beroperasi sebagai kilang itu tidak pula menghalang orang ramai untuk melihat sendiri cara dodol dan serunding dihasilkan di kilang mereka.

03 di pulau melaka - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di pulau melaka - Google Blog Search


Tamu <b>Pulau Melaka</b>: NR1 Menyambut Hari Kemerdekaan <b>Di</b> Australia <b>...</b>

Posted: 02 Sep 2011 10:20 PM PDT

Perdana menteri berada di Perth, Australia. Andaiannya berdasarkan jet peribadi yang dikhaskan untuk kegunaan perdana menteri didapati mendarat di sana pada Rabu lalu.

najib private jet 020911Ketika dihubungi, seorang pembantu Najib enggan mendedahkan di mana secara tepatnya perdana menteri berada semasa Hari Kebangsaan, mahupun mengesahkan sama ada bosnya itu sedang berada di luar negara.

"Beliau sedang bercuti dan akan kembali minggu depan, sama seperti orang lain," kata pembantu itu yang enggan mendedahkan kedudukan perdana menteri pada Rabu lalu. ( betulkah begitu...)

Mengikut laman web AviationWA, sebuah pesawat Airbus A319-11X yang memaparkan logo 1Malaysia di ekor pesawat berkenaan mendarat pada jam 5:04 petang hari Rabu.

najib private jet 020911Pesawat itu berlepas dari Lapangan Terbang Antarabangsa Changi, di Singapura dan mempunyai nombor pendaftaran 9M-NAA.

AviationWA melaporkan pesawat itu mendarat semalaman dan menggunakan 'nama panggilan' "November Romeo 1" atau NR1, yang kebetulan sama dengan pangkal nama perdana menteri.

TPM: Merdeka! Merdeka! Merdeka! Barangkali begitulah gegak gempitanya tempikan hati mereka berdua setelah berlepas dari Changi Airport, S'pura menuju destinasi jauh di luar negara 1Malaysia yang semakin mencengkam hati sanubari NR1. Buat apalah berada dalam negara yang rakyatnya tidak 'sporting' dan semakin derhaka terhadap PM dan FLOMnya.

Keunikan mereka berdua mencatatkan sejarah tanah air. PM yang pertama bla...bla...bla.... Isteri PM yang pertama bla...bla...bla..... dan banyak bla-bla-blanya. Fenomena menduga rakyat lagi; mereka berdualah PM dan isteri PM yang pertama tidak menyambut saat 12.01 tengah malam-pagi Hari Kemerdekaan 31 Ogos di Stadium Merdeka, Dataran Merdeka atau sama2 mendongak Jalur Gemilang memanjat tiang.

Terima kasih PM kerana meraikan hari kemerdekaan Malaysia di Australia, ehh macam tak padan je ucap terima kasih pada pemimpin yang tak berterima kasih pada rakyat yang tanggung semua kos cuti dia? kan...kan...kan.

 

BLOG KELANTAN

Copyright 2010 All Rights Reserved