ads

Ahad, 21 Ogos 2011

03 di bachok - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di bachok - Google Blog Search


Kerabu Bersuara: Gambar TG Nik Aziz Merasmikan Sebuah Masjid <b>Di Bachok</b>

Posted: 20 Aug 2011 09:00 PM PDT

03 di chiku - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di chiku - Google Blog Search


Blog Felda: felda <b>chiku</b> - Google Blog Search

Posted: 07 Jun 2011 12:00 AM PDT

Blog Felda: <b>felda chiku</b> - Google Blog Search

Posted: 07 Jun 2011 12:00 AM PDT


Blog Felda: <b>felda chiku</b> - Google Blog Search

Posted: 07 Jun 2011 12:00 AM PDT


Blog Felda: <b>felda chiku</b> - Google Blog Search

Posted: 07 Jun 2011 12:00 AM PDT


Blog Felda: <b>felda chiku</b> - Google Blog Search

Posted: 07 Jun 2011 12:00 AM PDT


Blog Felda: <b>felda chiku</b> - Google Blog Search

Posted: 07 Jun 2011 09:02 AM PDT


j-QAF SK <b>CHIKU</b> 03: Asal Usul Sek. Keb. <b>Chiku</b> 03

Posted: 31 May 2011 11:59 PM PDT

Bermulanya pembukaan tanah baru di kawasan hulu negeri Kelantan, telah banyak memberi peluang-peluang pekerjaan dan penempatan baru. Ini termasuklah di kawasan Gugusan Felda Chiku. Dari situlah lahirnya kepentingan memberi pendidikan kepada anak-anak peneroka..

Sekolah ini mula dibuka pada 1.1.1987. Pada awalnya ia merupakan sekolah cawangan di bawah kelolaan Guru Besar Sekolah Kebangsaan Chiku 02. Guru besar yang pertama ialah En. Jaafar B. Yussof. Sekolah ini bermula dengan 10 bilik darjah yang di tempatkan sementara di bangunan lama Pejabat Felda Chiku 03.

Sekolah ini dimerdekakan pada 1.4.1988. Masih berada di lokasi lama tetapi sudah mendapat bangunan tambahan untuk menampung bilangan murid yang bertambah dengan pesat. Tuan Haji Mat Hussain b. Awang Hamat telah dilantik menjadi Guru besar yang pertama selepas dimerdekakan. Beliau bersara secara pilihan pada 31.12.1993.

Satu lokasi baru telah dikenalpasti untuk membina bangunan baru. Sebidang tapak seluas 13.22 ekar di Bandar Baru Chiku dikenal pasti. Bermula dengan detik inilah sekolah ini diberi nama Sekolah Kebangsaan Chiku 03 pada 1.12.1991. Nama ini diberi bertepatan sekali dengan lokasi sekolah ini yang terletak di kawasan Felda Chiku 03.Tambahan pula pada suatu waktu kawasan ini dipenuhi dengan pokok-pokok ciku.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

03 di kuala krai - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di kuala krai - Google Blog Search


omaQ.org » Blog Archive » <b>Kuala Krai</b> : Tren Keretapi Langgar Gajah

Posted: 21 Aug 2011 06:33 PM PDT

Kuala Krai : Tren Keretapi Langgar Gajah

Pendapat omaQ.org :-

Bahaya juga noo bila keretapi langgar gajah.. kesian plak kat gajah tu.. shahid di bulan posa…. semakin pupus la gajah gajah malaysia.. tak daq alternatif lain ke cara tak mau bagi gajah melintas.. kalau melintas pon.. dengan cara selamat.. omaQ rasa.. kalau kat luar negara dah lama depa banci and solve masalah ni…

Artikel :-

KUALA KRAI: Kira-kira 300 penumpang Ekspres Senandung Timuran, Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB) yang dalam perjalanan dari Tumpat ke Johor Bharu cemas selepas tren dinaiki merempuh dua ekor gajah dalam kejadian di Kilometer 407.5, Bukit Abu-Manek Urai, di sini, kelmarin.

Kejadian kira-kira jam 10.40 malam itu, menyebabkan pemandu tren terbabit terpaksa memberhentikan kenderaan secara mengejut sebelum terpaksa melanggar ibu dan anak gajah terbabit yang dilihat sedang melintasi landasan berkenaan.

Pengurus Kanan Unit Komunikasi Korporat KTMB, Fazil Ismail berkata, situasi mencemaskan itu menyebabkan perjalanan tren terbabit tergendala kira-kira enam jam sebelum meneruskan perjalanan kira-kira jam 4.30 pagi sebaik koc digantikan dengan yang lain.

"Kejadian berlaku ketika tren KTM berada antara Bukit Abu ke Manek Urai. Ketika itu, dua ekor gajah berkenaan dilihat sedang melintas jalan menyebabkan tindakan memberhentikan kenderaan terpaksa dilakukan bagi mengelak kejadian tidak diingini.

"Meskipun pemandu lokomotif sudah membunyikan hon, tetapi berikutan jarak terlalu hampir menyebabkan berlaku rempuhan sebelum kedua-dua gajah terbabit maut, termasuk anak gajah terbabit tersepit di bawah koc, manakala ibunya pula tercampak ke dalam gaung," katanya ketika di temui di lokasi kejadian, semalam.

Katanya, berikutan kejadian itu, pihaknya terpaksa menggunakan khidmat lokomotif dari Tumpat untuk membawa keluar tren berkenaan ke Kuala Krai, sebelum perjalanan diteruskan.

"Kami terpaksa menggunakan khidmat jengkaut untuk mengeluarkan anak gajah terbabit selepas tersepit di bawah lokomotif selepas terseret kira-kira 700 meter menyebabkan lokomotif berkenaan mengalami kerosakan sebelum ditunda ke Kuala Krai.

"Sebaik tiba di stesen terbabit, perjalanan kemudian diteruskan seperti biasa, manakala kejadian berkenaan tidak mendatangkan sebarang kecederaan kepada penumpang," katanya.

Penduduk Kampung Slow Pak Long, Norzawawi Mohd Nor, 37, berkata kemalangan membabitkan dua ekor gajah itu diketahui kira-kira jam 9 pagi sebelum dia bergegas ke lokasi kejadian untuk melihat situasi sebenar.

Sumber :- http://www.hmetro.com.my

Related Posts with ThumbnailsShare on Facebook
Posted on August 22nd 2011 in My Artikel, My Info, My Malaysia

03 di pasir puteh - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di pasir puteh - Google Blog Search


Posted:

[unable to retrieve full-text content]

03 di rantau panjang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di rantau panjang - Google Blog Search


GUA - <b>Rantau Panjang</b>, Syurga Beli-Belah <b>di</b> Kelantan

Posted: 20 Aug 2011 09:01 AM PDT

Saat Kementerian Pelancongan rancak dengan kempen melancong di lokasi tempatan, apa kata kamu memilih Pantai Timur sebagai destinasi percutian seterusnya. Seorang teman sentiasa mengikut rombongan ibunya menaiki bas ke Pantai Timur. Katanya bercuti di sana sangat menyeronokkan terutama bab membeli-belah. Selain itu keunikan negeri Cik Siti Wan Kembang itu juga sangat menakjubkan. Katanya seperti berada di sebuah Negara lain.

Pusat tumpuan kala berkunjung ke Kelantan semestinya Rantau Panjang. Tak sah kalau siapa-siapa tak singgah. Pekan bersempadan Malaysia dan Thailand itu berada 39 kilometer di barat daya Kota Bharu iaitu kira-kira 25 kilometer dari Pasir Mas. Sebelah sahaja dengan Sungai Golok, Thailand. Ia merupakan syurga membeli-belah kerana variasi barangan terdapat di sini disamping harganya boleh tahan murah.

Pekan Rantau Panjang terletak di utara Kelantan iaitu di bahagian barat jajahan Pasir Mas. Tiada masalah bagi kamu hendak ke Rantau Panjang dari Kota Bharu kerana banyak pengangkutan disediakan. Rantau Panjang telah diisytiharkan sebagai zon bebas cukai pada 2002 dan kerap dikunjungi pelancong sepanjang tahun. Rantau Panjang juga merupakan pintu masuk ke selatan Thailand.

Tumpuan utama di sini pastinya untuk membeli keperluan keluaga. Ada peralatan dapur, kain ela, aneka tudung, pakaian dewasa dan kanak-kanak, aksesori, tas tangan, kerepek, buah-buahan dan bermacam lagi. Barangan kering atau basah pendek kata boleh didapati dengan harga berpatutan. Boleh dikatakan lebih murah didapati daripada harga ditempat lain. Barangan jualan pula tampak kelainannya kerana kebanyakan produk dipengaruhi dua budaya dari Kelantan dan Siam.

Bagi peminat baju kurung dan tudung boleh menempah sulaman batu dan manik sebagai penambah seri pakaian. Pelbagai corak boleh dipilih tetapi ada juga pakaian dan tudung sudah siap hanya perlu pilih sahaja. Terutama bagi kamu yang tidak lama bercuti di Kelantan kerana tempahan mengambil masa lama.

Terdapat beberapa kedai boleh ditinjau seperti Pasar Besar Rantau Panjang, Pusat Perkedaian Baru dan Kompleks Bazar Abdul Rahman Auf. Sekiranya anda mengidamkan makanan ringan seperti serunding, dodol, keropok, kerepek, sos botol, buah-buahan dan sebagainya bolehlah singgah di Pasar Besar Rantau Panjang. Gerai makanan pula menjual makanan tempatan seperti bihun atau mi sup hidangan cara Siam. Malah sajian Thailand juga boleh didapati di sini seperti somtham, pulut mangga dan pulut ayam.

Pusat Perkedaian baru pula menempatkan kedai komersial termasuk menjual barangan cenderahati. Pelbagai bank boleh didapati di sini memudahkan kamu mengeluarkan wang.  Di sini juga banyak jualan barangan dari Thailand. Berhampiran pasaraya Mydin pula terletak bangunan Bazaar Abdul Rahman Auf yang dipenuhi dengan butik pakaian, kasut, kedai hasil kraftangan, kedai flora dan keperluan perkahwinan.

Seandainya tidak puas sehari berkunjung, kamu boleh memilih untuk tinggal di hotel berdekatan Rantau Panjang. Kamu boleh memilih beberapa pusat penginapan seperti Zainun Palace, Ani Hotel, Yamy Inn atau Nur Inn. Memang ada rombongan yang datang semata-mata mahu ke Rantau Panjang malah mereka bukan pengunjung kali pertama datang.

Apa yang menarik di sekitar Rantau Panjang ialah Masjid Beijing. Bolehlah singgah di Masjid Keputeraan Sultan Ismail Petra ini yang seni binanya bercirikan masjid di Beijing. Masjid ini terletak 2 kilometer dari pekan Rantau Panjang di antara lebuh raya Pasir Mas dan Rantau Panjang. Masjid ini dirasmikan pada Ogos 2009 mampu memuatkan seramai 1000 orang jemaah.

Kiranya kamu sudah mengetahui di mana tempat mahu dituju sekiranya merancang melancong ke Kelantan. Pastikan kamu mengumpul wang secukupnya kerana banyak kamu akan tergoda dengan barangan di sini. Apa yang pasti, kamu akan merancang untuk kembali ke Rantau Panjang pada lain waktu.

Penginapan di Rantau Panjang

ZAINUN PALACE
175, Jalan Lubok Setol, Rantau Panjang, 17200 Pasir Mas, Kelantan.
Tel : 09 – 795 1113              09 – 795 1113       Fax : 09 – 795 1114
Room : 15
Rates : RM 40 – RM 85

ANI HOTEL
273B, Jln Lubok Stol, 17200 Rantau Panjang, Kelantan

TeL: 09-795 0725/09-795 0725/019-960 7513/019-960 7513

YAMY  INN,
1st Floor,Lot 2185,Taman Sri Bayu,
17200 Rantau panjang,Kelantan.
Tel: 017-456 3004              017-456 3004

NUR INN,
1023, Kg. Dangar, 17200 Pasir Mas, Kelantan.
Tel : 09 – 795 0411              09 – 795 0411       / 012 – 962 0072              012 – 962 0072       / 012 – 966 0566              012 – 966 0566     
Room : 18
Rates : RM 20 – RM 65

03 di gaal kelantan - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di gaal kelantan - Google Blog Search


Masjid pun tak mampu bina.., hebat sangat kah PAS <b>di Kelantan</b> <b>...</b>

Posted: 20 Aug 2011 11:13 PM PDT

Di Kelantan, terdapat lebih kurang 1.5 juta orang penduduk.. Kaum Melayu merupakan kaum yang terbesar dengan 95%, diikuti dengan kaum Cina 3.8%, kaum India 0.3% dan lain-lain kaum 0.9%..

Jumlah penduduk Siam di Kelantan pula seramai 13,000 orang yang mendiami 30 kampung. Apa yang saya tahu.., penduduk Siam tinggal di kampung-kampung di daerah Tumpat, Bachok, Pasir Puteh, Tanah Merah, Pasir Mas dan Kota Bharu.

Tapi satu perkara menarik yang patut anda tahu ialah.., di Kelantan terdapat patung Buddha tidur yang kedua terbesar di dunia.. Selain itu, ada juga patung Buddha duduk yang kedua terbesar di Asia Selatan.

Semua itu dibina dibawah pentadbiran Nik Aziz… Hebat tak Kerajaan PAS Kelantan..?

Yang menjadi peliknya.., tak ada satu pun Masjid yang dibina oleh kerajaan PAS sejak mereka memerintah selama 20 tahun lebih di negeri tersebut.. Inilah yang dipersoalkan.., kerajaan PAS di Kelantan itu kerajaan siam atau kerajaan Isle?

Satu-satunya masjid yang dibina kerajaan PAS Kelantan yang saya tahu ialah sebuah Masjid di Rantau Panjang.. Yang bestnya.., Masjid itu masih lagi terbengkalai sejak tiga tahun lepas biarpun duit peruntukan RM 1 juta sudah diluluskan… Ajaib tak?

Jadi…, anda semua mesti hairan.., kenapa Nik Aziz yang mendabik dada kononnya pejuang Islam tapi agak kurang penekananuntu buat Masjid… Saya ada jawapan untuk menjawab kehairanan anda semua..

Pada tahun 2008.., Nik Aziz sendiri mengaku bahawa PAS tidak membina masjid sepanjang 18 tahun pemerintahannya di Kelantan. Ini bukan rekaan sebab kenyataan Nik Aziz ini dinyatakan sendiri dihadapan wartawan

Dia berkata.., kerajaan negeri hanya membina masjid sekiranya penduduk menyediakan tapak atau membinanya terlebih dahulu.

"Kalau beri, kita tak beri semua (peruntukan), kita beri yang padan (mampu) dengan kita saja. Demo (rakyat) buat dulu masjid, beli tanah dulu baru kita beri (peruntukan)," katanya ketika berucap pada Majlis Pemimpin Bersama Rakyat peringkat Dewan Undangan Negeri (DUN) Gaal di Kampung Telosan di Pasir Putih.

Inilah jawapan mengapa Kerajaan negeri PAS Kelantan selama ini mengabaikan pembinaan rumah Allah tersebut.

Jadi.., harap kepada sesiapa yang ada kawan-kawan dikalangan pengikut PAS di Kelantan, ceritakanlah kepada mereka bahawa masjid yang mereka beribadat di Kelantan sekarang ni adalah hasil usaha UMNO/BN..

Tempat sujud dan Mimbar yang menjadi pentas mereka menghentam kerajaan selama ini di masjid Kelantan tu pun adalah hasil jerit perih UMNO/BN…

Kalau nak rasa hasil usaha PAS.., bolehlah "sujud" di Tokong Siam Slepping Buddha atau Sitting Budha di negeri yang sama.. Itu saja lah yang PAS boleh berbangga pun….

03 di jeli kelantan - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di jeli kelantan - Google Blog Search


smkj rock !: Hujung minggu <b>di Jeli</b>, walaupun <b>kelantan</b> kalah kita <b>...</b>

Posted: 12 Jun 2011 01:03 AM PDT

Pertama sekali tahniah buat skuad The Red Warriors..walaupun sekadar naib juara. Tahniah sebab dapat menarik anak kelantan dari ceruk rantau untuk turun pamirkan semangat kesukanan.TRW dah macam besi berani aku tengok.

Tengok rakan kita ni punya semangat..

03 di tanah merah - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di tanah merah - Google Blog Search


Hari Terakhir <b>Di Tanah Merah</b> « myhilmi.com

Posted: 24 Jul 2011 07:16 AM PDT

Assalamualaikum & Salam Sejahtera,

Seperti tajuk diatas, malam ini adalah malam terakhir imi di Tanah Merah kerana akan bertolak ke Cyberjaya untuk melanjutkan pengajian diperingkat Diploma. Imi akan bertolak sekejap menaiki kereta bersama keluarga tersayang. InsyaAllah imi akan updatekan kehidupan imi disana nanti. Jangan lupa yer tolong doakan untuk imi supaya dapat membiasakan diri disana nanti.

Sekian :)

03 di perupok - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di perupok - Google Blog Search


Negara Berkebajikan,! Pas Sibuk Berpolitik, Lupa Kebajikan Untuk <b>...</b>

Posted: 18 Aug 2011 02:17 PM PDT

Sebahagian penerima bantuan pakaian raya sumbangan Puteri UMNO Bachok di Kota Bharu.

Dalam kepenatan menunaikan ibadat puasa, kegembiraan jelas terpancar di raut wajah 41 anak-anak yatim sekitar jajahan Bachok apabila diberi peluang mendapat sepasang baju, songkok, tudung dan kasut menjelang Aidilfitri hujung bulan ini.

Walaupun bersedih teringatkan orang tersayang dan membesar dalam serba kekurangan, wajah kanak-kanak berusia antara tujuh sehingga 12 tahun ini sedikit terubat apabila mereka diraikan dalam suasana meriah.

Sumbangan tersebut diterima daripada pergerakan Puteri UMNO Bachok apabila mereka dibawa untuk membeli-belah keperluan hari raya, di pasar raya Mydin Hypermarket, Kubang Kerian dekat sini.

Bagi Aini Sophia Shaari, 9, dari Kampung Permatang Pasir, Bachok, sumbangan tersebut cukup bermakna buat dirinya menjelang sambutan Aidilfitri yang bakal menjelang tidak lama lagi.

"Saya berterima kasih atas sumbangan ini. Dengan adanya baju ini dapatlah saya menikmati kemeriah sambutan hari raya pada tahun ini. Inilah kali pertama saya menerima sumbangan baju raya," katanya ketika ditemui di sini.

Sementara itu, Ketua Puteri UMNO Bachok, Che Hanani Che Ali berkata, 41 anak-anak yatim itu mewakili tiga kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) di Bachok iaitu Tawang, Perupok dan Jelawat.

Menurutnya, pemilihan anak-anak yatim ini dibuat oleh ahli jawatankuasa Puteri bahagian dan Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung Persekutuan (JKKP).

"Ini merupakan program kali kedua kita adakan. Tujuan kita mengadakan program ini adalah untuk sama-sama berkongsi kemeriahan sambutan Aidilfitri yang bakal tiba nanti," ujarnya.

Turut hadir pada majlis tersebut ialah isteri Penyelaras DUN Perupok, Datin Sakaratul Ainil Che Daud dan Pengurus Mydin Hypermarket, R. Naidu.

03 di kelaboran - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di kelaboran - Google Blog Search


PERANG-PAHLAWAN ERA REVOLUSI ANCAM NEPOTISME GANG: EDISI KHAS-13 <b>...</b>

Posted: 18 Aug 2011 01:14 AM PDT

Angka 13 ini adalah berlaku secara tidak sengaja dan bukannya kepercayaan kepada sesuatu yang bercanggah dengan Islam.Tetapi angka 13 juga yang akan menjadi saksi kejatuhan kerajaan Umno pada PRU 13 nanti, Insyaallah.Di samping itu juga tujuan utama kita adalah untuk menyelesaikan 13 masalah negara yang tak pernah selesai.13 perkara ini pula terbahagi kepada beberapa bahagian.13 perkara pokoknya adalah seperti berikut:
1.) ISLAM - Masalah perpecahan dikalangan Umat Islam,Perbezaan pendapat yang saling menyesatkan,Murtad,Penceraian dan seumpamanya.
2.) KEMISKINAN - Masalah kemiskinan,setinggan,tiada tempat tinggal,Tempat tinggak yang Dhaif dsb
3.) HAK - Masalah hak sesuatu kaum yang dibangkitkan,Tapi ini berpunca dari ketidakadilan dan salah tadbir,Sepatutnya Memberi penerapan nilai menghormati perjanjian yang telah dipersetujui oleh orang terdahulu.Dan panjang hujahnaya.
4.)SALAH GUNAKUASA - Masalah ini berlaku kepada pemerintah dan badan penguatkuasa atau orang yang berkuasa ,penyelewengan ,pecah amanah dan sebagainya.
 5.) PERTAHANAN NEGARA - masalah ini sebenarnya tidak wajar berlaku seperti kecurian barang terpenting dalam menjaga keselamatan negara pembelian barang ketenteraan seperti kapal selam yang melampau sangat tinggi harganya
6.) GEJALA SOSIAL - masalah  muda mudi yang berpeleseran seperti Mat dan Minah Rempit,Dadah,Pelajar Merokok,perlakuan sumbang,Pergaulan yg bebas dsb.
 7.) JENAYAH - Masalah bunuh,rogol,pukul,merompak ,menyamun ,mencuri,meragut dsb.
8.) PERBANKAN - Masalah pinjaman,kadar faedah yang membebankan rakyat,Karenah Birokrasi,Kelembapan sesetengah kakitangan,Pinjaman dari ceti haram dsb.
9.)SISTEM PENDIDIKAN - Masalah pelajar miskin,Biasiswa bukannya pinjaman,mengawal kemasukkan pelajar ke IPTA dengan melihat pasaran kerja,Melahirkan pelajar yang berkualiti bukan berkuantiti.
10.)  PERKHIDMATAN - Masalah perkhidmatan yang tidak mesra dan menyusahkan rakyat,Baik dari pengangkutan atau juga layanan,pengurusan hidup atau juga kesihatan,Infrasturuktur atau juga kemudahan asas dsb
11.) PEMBAZIRAN WANG NEGARA - Masalah sesetengah pemimpin yang tidak bermoral  dengan menggunakan wang kerajaan untuk membuat sesuatu yang membazir dan memberi keuntungan pada diri sendiri serta kroni.
12.) DEMOKRASI & HAK ASASI - Masalah kebebasan bersuara,dizalimi pihak berkuasa, diperlakukan tidak mengikut undang-undang yang bertepatan dengan hak asasi manusia dan juga Islam ISA dsb
13.) KEADILAN - Keadilan semua perkara diatas dengan tidak memihak kepada mana-mana pihak mengikut landasan ISLAM.

Oleh yang demikian andalah yang mampu nilai melalui siri video dibawah ini.Pastikan kesemua 13 Video tersebut anda ikutinya dan dapati membantu anda membuka pemikiran anda pada tahap Terbaekkk

Steady Ust Nasaruddin.Kemas sekali ucapannya yg dipenuhi Dalil dan nas

 Saman lah saman,Try bubuh nama ambo nak tahu saman ke tak.
Husam Musa jawab video bawah
Kemas kemim jawapan Dato' Husam,Ambo nok biar lagu ni belako bila jawab
bersabit fitnah dari puak atas tu...
(9)
Habislah sume tak boleh,Demontrasi pun tak boleh,Doa pun tak boleh.Memang betullah doa
tak boleh kiranya sebut nama mengkhususkan kejahatannya.Tapi yang Tok Guru berdoa       
               ni cara yg betullah,Ambo cuba translate ya..Ya Allah ya tuhanku,sekiranya engkau lihat orang ini(Najib & Zahid)ada bakat lagi untuk menjadi orang baik,maka bukalah pintu hatinya untuk Islam dan Iman,,Sekiranya tiada bakat untuk jadi baik,turunkanlah bala keatasnya supaya menjadi pengajaran/kegerunan untuk dilakukan oleh orang lain seperti apa yg  mereka lakukan.
Kenapalah teruk sangat PM ku skg ni,Dimanakah Kejantanmu selamu ini.Tengok muka
pun macam ada misteri je disebaliknya.Ini bukan perangai sebenar beliau cuba perhatikan betul2.
Guano gak tok guru taknak perpaduan dengan Umno.Walaupun Umno dulu PENIPU BESAR
Tapi Umno skg dah lain dan berbeza.Pemimpin pun lain cuma keturunan sama.Tapi cerdik org tua yg dikatakan nyanyuk ini.Sebenrnya kita yg nyayuk.Cuba fikir balik kalau kita nak kpd seseorang itu dan dia taknak dengan kita,Apa yg kita akan buat,Kita akan buat baik dan tunjukkan kebaikan kita atau kita
memakinya kerana dia menolak kita.Lu pikirlah sendiri.Org berilmu ni dia melihat diatas ilmunya.
Emm tafsir salah dah pulak Ulamak Umno ni..Apa citer ni?Tu pasal bercelaru habis...

                   
PEMBONGKARAN KERJA LAWAK FITNAH JAHAT UMNO OLEH TV AMBO   13,13,13 SIRI 1M 
MOHON SAHABAT AMBO MENDENGAR SEMUA KLIP VIDEO DIATAS UNTUK KEKUATAN PEMAHAMAN KITA BAGI BERDEPAN DENGAN PUAK UMNO DI ALAM MAYA DAN DIKAMPUNG KITA SENDIRI.SEMUA KLIP VIDEO TERSEBUT ORIGINAL DAN AMBO TAK EDIT APA2.TAPI YANG PASTI ADA WARNA....
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

03 di gua musang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di gua musang - Google Blog Search


UMNO Online - Kerajaan BN Tingkatkan Nilai Ekonomi <b>Di Gua Musang</b> <b>...</b>

Posted: 25 May 2011 01:01 AM PDT

Kategori Dari Bahagian

Kerajaan BN Tingkatkan Nilai Ekonomi Di Gua Musang 10 Kali Ganda

GUA MUSANG, 25 Mei – Pembangunan infrastruktur kerajaan pusat seperti jalan raya telah meningkatkan pelaburan dan nilai tanah di kawasan pedalaman Hulu Kelantan iaitu Gua Musang dengan kenaikan hartanah sebanyak 10 kali ganda.

Ahli Parlimen Gua Musang Tengku Razaleigh Hamzah berkata nilai tanah sekitar bandar ini melambung lebih 10 kali ganda daripada nilai tahun 80-an dulu berikutan menjadi rebutan pelbagai pihak untuk dijadikan pusat pelaburan jangka panjang.

"Sebagai contoh harga satu unit kedai yang dahulunya hanya RM50,000, tetapi sekarang meningkat kepada lebih RM300,000 seunit," katanya pada Majlis Perjumpaan Dengan Peserta Program Penempatan Masyarakat Setempat (PPMS) Kesedar Sejahtera di Chin Teck, dekat sini, hari ini.

Berikutan itu, beliau menasihati penduduk agar tidak menjual hartanah mereka walaupun ada menerima tawaran kerana mereka akan rugi jika berbuat demikian kerana beliau menjangkakan nilai tanah di kawasan berkenaan akan meningkat.

Tengku Razaleigh yang juga Ketua UMNO bahagian Gua Musang berkata sejak kebelakangan ini juga semakin banyak permintaan orang luar untuk membeli tanah-tanah di sekitar Gua Musang sama ada untuk gudang perniagaan atau pembukaan ladang.

Sejajar dengan Dasar Keberhasilan Negara (NKRA) dalam meningkatkan taraf  hidup rakyat dan memajukan kawasan pedalaman, Kerajaan Barisan Nasional (BN )telah melaksanakan pembinaan jalan raya menghubungkan Kuala Lipis-Gua Musang-Kuala Krai-Kota Baharu bawah pelan Pembangunan Ekonomi Wilayah PantaiTimur (ECER).

Kerajaan pusat juga melaksanakan Program Perumahan Rakyat Termiskin (PPRT) sebanyak 1,500 unit membabitkan kos pembinaan hampir RM200 juta di Gua Musang yang dijangka siap sepenuhnya dalam masa tiga tahun lagi.

Beliau mengakui dahulu tidak ada siapa yang berminat untuk membuka pelaburan di daerah ini, tetapi selepas kerajaan membina rangkaian jalan dengan kedudukan bandar Gua Musang yang terletak di tengah-tengah Semenanjung Malaysia menjadikan ia lokasi strategik.

"Perkara itu ditambah pula dengan pembukaan jalan baru menghubungkan GuaMusang-Jeli, Gua Musang-Cameron Highland, Perak dan Gua Musang-Kuala Berang di Terengganu menambahkan minat orang ramai datang ke Gua Musang," katanya.

Katanya rumah untuk penempatan penduduk miskin itu juga mempunyai nilai tinggi walaupun kerajaan memberi secara percuma kepada mereka.

"Kita harap penduduk terbabit jangan mengambil kesempatan menjual rumah terbabit dan hargailah sumbangan kerajaan itu untuk terus dimanfaatkan sehinggake anak cucu," katanya.

Berita Bertarikh 25 May 2011 Pada 4:01 PM

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

03 di pulau melaka - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di pulau melaka - Google Blog Search


Qul Amirul Hakim: Gua Yunus <b>di Pulau</b> Besar, <b>Melaka</b>

Posted: 19 Jul 2011 06:58 AM PDT

Pengunjung perlu menuruni lurah ini dengan menggunakan tali yang disediakan
Assalamu'alaikum,
Seperti dalam  tulisan hamba sebelumnya, petang 9 Julai 2011, hamba ke Gua Yunus. Gua ini terletak di sebelah belakang pulau dan perjalanan jalan kaki ke Gua Yunus dari Makam Sultan Arifin mengambil masa 20-30 minit, bergantung kepada kecepatan berjalan.  Sebenarnya hamba sampai ke pantai di belakang pulau dahulu dan tetiba tergerak nak ke Gua Yunus pula. Sememangnya Gua Yunus merupakan 'tempat wajib' hamba jika ke Pulau Besar sebelum ini. Namun begitu, dalam 2 kunjungan sebelum ini, hamba 'tidak tergerak nak ke sana'.  Memandangkan hati dah tergerak, maka kaki pun melangkah pergi. Dari pantai, anda terpaksa meredah sedikit belukar dan denai hutan, mendaki sedikit sebelum bertemu Gua Yunus. Jam 600 petang hamba sampai ke Gua Yunus. Alhamdulillah tak ada orang.
Gua Yunus ini di bahagian atas darat. Kalau tanya orang lama, ada Gua Yunus yang sebenarnya yang dikatakan berada di bawah Gua Yunus ini. Nak masuk ke Gua Yunus yang sebenar perlu menyelam, orang katalah. Hamba sendiri pun tak pernah pergi. Hamba datang ke Pulau Besar bukan untuk membongkar misterinya tetapi untuk tujuan tersendiri.

Pernah beberapa tahun dahulu, ketika Malam Nisfu Syaaban, hamba datang dengan Biras ke sini. Ada dua orang adik-beradik dari Segamat yang telah tiga hari di sini.  Umur mereka dalam 45-50 tahun. Hamba dan Biras duduk beramal di kawasan mulut gua, mereka pun di situ. Mereka suruh kami naik/beramal di atas  batu yang ada tangga tu, hamba tak berminat. Hamba dok di situ juga, mereka tak ada hak menghalau kami. Akhirnya mereka yang keluar dari mulut gua dan naik ke atas gua (bahagian atas). Yang hak dengan yang batil mana boleh bercampur. Malangnya mereka ini di jalan hikmah, sibuk cari batu hikmat dan benda2 macam ini untuk tujuan dunia. Dapatlah adik-beradik tu sebutir batu, 'Puteri bagi, kata mereka'. Hamba memang dah agak, kalau mereka kekal di tempat yang kami ada, tak merasalah 'batu tu'. Tiga hari mereka beramal di situ menantikan batu tu.  Kalau anda di jalan hikmah dan sukakan benda-benda ini, sampai mati tak akan habis 'penemuan anda'.  Ada saja batu, geliga, keris, dan barang2 hikmat yang anda akan temui.......Akhirnya anda leka dengan benda2 ini dan terlupa dengan tujuan anda dihidupkan di dunia ini.  Yang lebih bahaya adalah anda mendekatkan diri dengan kesyirikan dan 'membawa orang lain' ke arah kesyirikan. Iyalah, anda menggunakan batu geliga ini untuk berubat contohnya dan 'hasilnya mujarab'. Lama-lama anda seronok dengan kemujaraban batu geliga ini dan keseronokan mendapat duit/habuan dunia. Lama-lama anda 'taksub' dengan batu geliga anda dan terlupa semua perkara berlaku dalam izin Allah, kerana hakikat yang berkuasa bukan batu geliga dan lain-lain tetapi Allah Taala.
Nasihat hamba untuk diri sendiri dan siapa yang mahu menerima 'Jangan cari yang bersifat baharu'. 'Carilah DIA yang kekal abadi'.

Pengunjung yang tidak bertanggungjawab -  sampah dibiarkan sahaja
Salah satu batu tempat pengunjung beramal. Dulu kena guna tali untuk naik ke atas. Kini tangga besi disediakan.
Pulau terhujung yang menempatkan rumah api dari atas batu tadi (gambar bawah)
Apabila kerajaan negeri mengkomersialkan tempat yang tidak sepatutnya dikomersialkan, maka khurafat pun berleluasa, ini masalahnya (atas batu pun depa tabur bunga)
Batu hampar depan Gua Yunus, banyak kisah tentangnya
Resort terbengkalai dari Gua Yunus

Pulau Hantu di hujung resort, kini dah tak jadi pulau
Anda perhatikanlah, situ pun jadi bagi puak2 Hindu ni.

Batu putih dalam Gua Yunus- disembah, dibuat macam2 oleh orang Hindu. Kalau nak beramal dalam Gua ini, benda2 ni kena 'bersihkan' terlebih dahulu.

Satu lagi sifat tidak bertanggungjawab para pengunjung
Apa yang menariknya adalah mulut Gua ini mengadap kiblat pada umumnya...Setakat 10 orang nak duduk dan beramal boleh lagi

Bila suatu tempat jadi tumpuan pengunjung Hindu, macam2 khurafat dan kerosakan berlaku

Mereka yang di jalan ketuhanan juga datang ke Gua Yunus
Mereka di jalan hikmah juga turut 'beramal di sini'
Apa yang membentuk Gua ini adalah batu-batu yang menahan batu besar di atasnya

Tikar dan plastik ditinggalkan untuk mereka yang nak duduk/beramal di situ

Gua Yunus (http://ms.wikipedia.org/wiki/Pulau_Besar,_Melaka)

Nama Gua Yunus diambil sempena nama orang yang pertama menjumpai dan menjadikan gua ini sebagai tempat pertapaan. Sehingga sekarang gua ini masih lagi digunakan orang sebagai salah satu tempat untuk bertapa. Untuk masuk ke dalam gua ini, ahli pertapaan terpaksa menyelam ke dalam air kerana kedudukan pintu gua ini sebenarnya terletak di dalam air. Dipercayai batu dinding gua ini semuanya berwarna putih.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.
 

BLOG KELANTAN

Copyright 2010 All Rights Reserved