ads

Jumaat, 17 Februari 2012

03 di chiku - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di chiku - Google Blog Search


Blog Felda: felda <b>chiku</b> - Google Blog Search

Posted: 28 Jan 2012 12:00 AM PST

Xpdc ke Felda Chiku Gua Musang bahagian 1

Kali ini penceritaan agak panjang dan saya terpaksa bahagikan kepada 2 bahagian. Part 1 and part 2. Ini memandangkan banyak hari yang kami lalui dan pelbagai pengalaman yang telah ditempuhi.

Kami bergerak ke Gua Musang bermula dari Kajang, Semenyih dan seterusnya ke Ampang dan Keramat. Namun begitu dalam perjalanan ke Ampang kenderaan kami perlu singggah di Sungai Congkak Hulu Langat untuk mengambil salah seorang ahli kumpulan kami.

Sampai di Sungai Congkak untuk ambil Sani@black

Malam-malam begini takde lagi orang berkelah mandi air sungai di Sungai Congkak.

Kami selesai mengumpulkan ahli di Keramat. Tanpa membuang masa dan pada ketika itu jam menunjukkan pukul 1 pagi, kami meneruskan perjalanan menuju ke Gua Musang dengan bertukar ganti pemandu secara bergilir-gilir.

Perjalanan kami agak tidak berapa selesa kerana terlalu banyak barang dan alatan yang dibawa dan dimuatkan di dalam kenderaan. Kesemua barang dan alatan adalah penting setelah berpandukan kepada check list yang telah disediakan bagi mengelak kekurangan alatan dan membawa alatan yang salah dan tidak berguna.

Dalam xpdc ini kami telah diberikan setiap seorang ahli mempunyai tugas masing-masing. Oleh itu setiap ahli perlu bertanggungjawab kepada tugasan yang diberikan. Bro jimi adalah ketua xpdc, Shahril bertindak sebagai pemandu arah, penyelenggara alatan dan sebagai pegawai perhubungan, Sani @ black sebagai AJK kebajikan ahli dan medic, Shahrul pula urusan pengangkutan dan saya mengurus kewangan perbelanjaan sepanjang xpdc.

Berhenti berehat: Bro Jimi sedang mengeluarkan alat laser beliau untuk dipancarkan ke hutan di hadapannya. Akibatnya sesuatu yang mengerikan berlaku. Kedengaran bunyi yang menakutkan dari hutan tersebut. Bro Jimi dan saya lari bertempiaran menyelamatkan diri. (bunyi ngeri tersebut berjaya dirakam)

Sampai di Gua Musang pada subuh hari...

Sampai di Gua Musang tepat pada waktu Subuh. Kami berehat seketika sebelum memulakan aktiviti selanjutnya pada hari pertama ini. Memang mendebarkan dan menanti-nanti saat-saat apakah aktiviti yang kami akan lakukan nanti. Sementara itu Shahril sibuk berurusan dengan orang tempatan dan beberapa orang yang sudah dibuat temujanji sebelum kami berangkat ke lokasi.

Tengok la muatan barang yang kami bawa ini. Padat dan sesak. Kenderaan ini memang terbaik dan lasak. 

Menanti orang yang dijanjikan untuk berjumpa. Baru lepas sarapan pagi. Perut Kalau kosong nak buat kerja pun semua tak boleh.

Sani dan Jimi sedang berbincang mengenai strategi yang akan digunakan untuk aktitviti hari itu. Kepuasan jelas kelihatan setelah baru makan daging kambing.

Sudah sampai orang yang ditunggu-tunggu. Cuaca agak mendung dan suram. 

Hampir nak ke tengah hari barulah kami dapat pergi ke lokasi. Perjalanan agak mencabar dan berliku-liku. Hanya kenderaan yang lasak dan berani sahaja boleh melalui kawasan tersebut. Alhamdulillah kami selamat sampai di lokasi. Sampai di lokasi, keadaan air sungai agak deras sebab hujan. Tapi kami tetap harungi juga sebab sudah alang-alang sampai.

Ikuti gambar seterusnya ini. Kalau nak cerita panjang rasanya ramai yang malas nak baca. Jadi tengok gambar sambil penerangan sikit-sikit. Itu sudah memadai dan seronok.

Suasana di kawasan Felda Chiku. Ikut perancangan nak pergi ke lokasi gua. Tapi tak jadi disebabkan masa dan kos yang tidak dijangka. Insyaallah akan datang boleh pergi lagi.

Sampai di lokasi. Laluan agak becak. Keadaan selepas hujan turun.

Sani memulakan langkahnya dengan penuh bersemangat.

Keadaan air sungai yang naik dan agak deras. Tapi kami redah juga. Lepas ambil gambar ni saya terus 'gedebuk!' jatuh. Licin. Lepas tu berendam aje dalam sungai tu.

Jimi dan Shahril@Steven sedang memikirkan ape yang perlu dilakukan dengan keadaan sungai yang berarus deras.

Semua alatan penting dibawa turun dan diuji fungsinya. Maaf sebab tiada gambar dirakam semasa aktiviti dijalankan disebabkan keadaan yang tidak mengizinkan dan alatan elektronik seperti kamera tidak kalis air. Dikuatiri rosak sebab terkena air. Perancangan akan datang saya akan usahakan untuk menggunakan kamera tahan lasak dan boleh masuk air.

Kami memperolehi hasil. Walaupun sedikit tapi kami menjumpainya. Kami banyak mengumpulkan pasir dan tanah untuk dibawa balik bagi kerja proses seterusnya menggunakan mesin ayak automatik atau mangkuk biru.

Selepas aktiviti, kami berehat dan makan tengah hari (dah masuk petang) sebelum check in lokasi terusnya. Di sini kami bertukar-tukar cerita dan pengalaman masing-masing.

Lama juga kami bersembang di sini sebab banyak cerita menarik. kami juga membincangkan aktiviti pada keesokan harinya nanti.

Felda Chiku: Perjalanan kami check in di kediaman Brader yang pakai kopiah gambar di atas tadi. Lupe pulak nama dia.

Kuda milik brader tu. Kuda ini pernah mengejar Sani. Mungkin tertarik dengan kemachoan Sani agaknya.

Petang itu kami menggunakan alat ini untuk mengasing emas dengan pasir. Lokasi anak sungai ini tak jauh dari kediaman kami. Hanya 50 meter.

Mengunakan kuasa bateri sahaja. Alat ini beroperasi dangan jayanya sambil diperhatikan secara beramai-ramai. Nampak tak?

Guna bateri kereta. Boleh guna bateri motor juga. Asalkan 12 volt. Jadi ianya selamat dan tiada risiko renjatan elektrik.

Brader tu sedang mandikan kudanya. Kami pun belum mandi lagi. 

Pada sebelah malam kami berpecah tidur di dua kediaman. Shahril, Sani dan Shahrul bermalam di kediaman Brader tu manakala Jimi dan saya bermalam di kediaman ayah Brader tu. Ayah Brader tu dikenali dengan nama Tok Ayah (ingat pulak name).

Berada di kediaman Tok Ayah banyak ilmu yang saya perolehi. Tok Ayah banyak bercerita dan memberikan banyak tips dan ilmu yang berguna yang boleh diamalkan.

Pada keesokan harinya, sebelum bergerak ke kolasi, Jimi dan saya mendengar sedikit taklimat daripada Tok Ayah. Dia banyak memberi petua yang boleh diamalkan dan menunjukkan banyak benda yang kami tidak ketahui.

Tok Ayah bercerita dan menunjukkan sesuatu kepada kami.

Inilah daun pokok limau hantu yang banyak khasiatnya. Tok Ayah berikat sedkit kepada kami untuk dibawa pulang. 

Sudah sarapan pagi tapi masih lagi berhenti minum-minum. Nampak tak air tuak tu? Sani melihat dengan penuh berminat. Tak minum pun. Minum air dalam botol je. Kami menunggu orang yang akan membawa kami ke lokasi lain pula.

Pada hari pertama kami banyak menggunakan alat seperti pam tangan dan mangkuk biru sahaja selain dari dulang plastik. Alat metal detector masih belum digunakan lagi. Pada hari kedua ini alat seperti metal detector dan pin pointer akan digunakan pada lokasi lain yang akan kami redah. 

Sila ikuti sambungan pengalaman kami ini pada post akan datang dengan banyak pengalaman yang lebih menarik lagi....

Full content generated by Get Full RSS.

03 di kuala krai - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di kuala krai - Google Blog Search


PAS SEMBRONG BANGKIT: Highway KB-<b>Kuala Krai di</b> Kelantan <b>di</b> <b>...</b>

Posted: 12 Feb 2012 09:42 AM PST


KOTA BHARU, 12 Feb: Memandangkan Kerajaan Persekutuan masih gagal melaksanakan lebuh raya Kota Bharu-Kuala Krai telah dicadangkan oleh Kerajaan Pusat di bawah Rancangan Malaysia ke 5 (1986-1990), kerajaan negeri terpaksa mengambil insiatifnya sendiri untuk menjayakannya.

Pembinaan lebuh raya sepanjang 73 kilometer yang bertaraf R5 dan R9 persimpangan bertingkat serta 2 buah kawasan Rehat dan Rawat (R & R) dengan tawaran kos sebanyak RM1.5 hingga RM1.8 billion.

Dalam kenyataan media hari ini anggota exco kerajaan negeri, Datuk Husam Musa, berkata Kelantan telah membuka tawaran bagi cadangan projek pembinaan lebuhraya Kota Bharu-Kuala Krai pada 2 Januari lalu dan ditutup pada 9 Februari 2012.

"Alhamdulillah Jawatankuasa Teknikal dan Kewangan Lebuhraya ini telah menerima tawaran dan kertas cadangan dari 5 syarikat.

"Kita terpaksa merancang sendiri pembinaan jalan raya ini berikutan kegagalan Kerajaan Pusat menjalankan tanggungjawabnya hingga ke hari ini walaupun ianya telah diluluskan sekali lagi dalam Rancangan Malaysia ke 9 dan sebuah syarikat pemaju telah dilantik untuk melaksanakan pembinaan projek tersebut.

Sambungnya, kerajaan negeri terpaksa berbuat demikian memandangkan lebuh raya berkenaan amat diperlukan oleh rakyat di negeri ini termasuk pelancong luar terutama waktu menyambut hari raya atau sewaktu musim cuti sekolah.

Tegasnya, pemilihan syarikat yang berjaya akan diputuskan oleh Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri Kelantan selepas Jawatankuasa Teknikal dan Kewangan menilai cadangan-cadangan tersebut dalam masa terdekat.

"Penelitian awal terhadap cadangan-cadangan tersebut pada hari ini iaitu 11 Februari 2012 dan pada umumnya Jawatankuasa ini berkeyakinan cadangan yang dikemukakan adalah berdaya maju.

"Insya Allah harapan rakyat Kelantan untuk mempunyai jaringan pengangkutan yang moden dan selesa akan dapat direalisasikan dalam masa yang terdekat," ujarnya.

03 di jelawat kelantan - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di jelawat kelantan - Google Blog Search


Tanah <b>di</b> bekelam <b>jelawat</b> bachok - <b>Kelantan</b> - Sheryna.com.my

Posted: 07 Nov 2010 12:03 AM PDT

Malaysia » Kelantan » Bachok » Property > Land » Tanah di bekelam jelawat bachok

PRIVATE AD

Property type: Land For Sale

Price: RM 30,000

Size: 1 acres

Tanah ada simpanan jalan dari jalan
besar ke tanah.
kedudukan berdekatan dengan jalan besar.
keluasan 349depa.
tanah segi empat comel.
dah ada rumah banglo jalan ikut masuk ke tanah tu.
berdekatan dengan pasar jelawat.
harga buka Rm30ribu.blh kurang lagi.
tengok tanah dulu baru blh bincang harga.
tanah saya sendiri.

 
Mazlan
Bachok, Kelantan, Malaysia
Sunday, 7 November 2010, 15:03
112551
0148691606 (Mention Sheryna when calling! Thanks.)

Reply to this Ad


REMEMBER:
- Deal locally and meet in-person with buyer/seller (in a public place and take a friend with you).
- Never pay with Western Union or Moneygram.
- Don't accept cashier checks or money orders.
- Sheryna.com.my is NOT involved in any transaction (payment services, shipping, guarantee transactions, etc), does NOT offer "buyer protection" and does NOT offer "seller certification".

Sheryna.com.my does not accept any responsibility for the above classified. The advertiser bear all the responsibility. For any problems, please use Report abuse button!

03 di manek urai - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di manek urai - Google Blog Search


Ulu Kelate: SAH!! PAS <b>MANEK URAI</b> TIDAK AMALKAN SUNNAH <b>...</b>

Posted: 13 Feb 2012 09:36 PM PST

Dalam beberapa edisi yang lepas , ambo pernah menampilkan keadaan betapa pengotornya pengikut-pengikut PAS yang membuang sampah di tepi padang bolasepak Sekolah Rendah Manek Urai Lama yang hanya beberapa meter sahaja dari Markas PAS Manek Urai Lama. Sila KLIK SINI.
Namun setelah sekian lama , ambo tengok bahawa tiada apa-apa tindakan atau rasa bersalah langsung bagi pengikut-pengikut PAS  ini. Mana dia tok wakil PAS Abe Uji? atau sibuk melayan pelanggan ikan di pasar? Kalau nak jadi pemimpin mestilah kena cakna terhadap apa yang di amanahkan. Jangan pandai kecek saja dan tabur janji. Ini keadaan terbaru yang sempat ambo rakam untuk kisah benar ambo.

Bagi ambo sebagai anak jati di sini dan pengundi di sini , ambo tok rela melihat kampung ambo sebegini rupa dan ambo akan tuntut di akhirat nanti,  Pemimpin yang tidak mampu menunaikan amanah Allah baiklah kamu mengundurkan diri demi kebaikan rakyat dan memberi laluan pada yang lebih layak.

Hanya beberapa meter dari markas PAS dan sampah ini berpunca dari majlis kenduri PAS sendiri. Perbuatan yang jauh dari mengamalkan sunnah menjaga kebersihan.
Keadaan sebegini rupa seharusnya di beri perhatian segera bagi pihak Majls Daerah Kuala Krai dan Kementerian Kesihatan Kuala Krai untuk di ambil tindakan bagi mengelakkan keelakaan wabak penyakit berjangkit. Insyaallah


Bantulah kami wahai sekalian agensi sebab memang tak boleh harap lagi pada tok wakil ini. Sememangnya dia tidak mempunyai pengalaman dalam memimpin masyarakat. Untuk jadi pemimpin bukan saja hanya hadir untuk majlis kebumi orang mati saja malah kena jaga orang yang masih hidup ini dengan makan pakainya, kerjanya (ekonomi)  kemudahannya , kebajikannya dan banyak lagilah. harap kena sedar . Pakai baju ikut badan sendiri. Maaf ambo kasar sikit tapi ambo menulis begini atas hak dan demi kampung ambo sendiri.

03 di dabong - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di dabong - Google Blog Search


Gunung Stong Ibarat &#39;Syurga&#39; Bagi Pencinta Alam

Posted: 15 Feb 2012 07:11 PM PST

KUALA KRAI: Panorama aman dan indah Taman Negeri Gunung Stong di Dabong, Kelantan menawarkan terapi minda bagi warga kota yang sudah lumrah dengan kehidupan penuh tekanan dan hiruk pikuk kota besar.

Taman ini terdiri daripada mukabumi yang berceranggah termasuk Gunung Stong setinggi 1,433 meter yang dianggarkan berusia tujuh juta tahun.

Penulis baru-baru ini berpeluang melawat tempat ini bersama 40 anggota Kelab Peminat Fotografi Keretapi Tanah Melayu (KTMB) dalam ekspedisi tiga hari yang julung kali diadakan bertujuan mempromosi eko-pelancongan melalui perkhidmatan kereta api.

Ekspedisi ini bermula dengan perjalanan 10 jam menggunakan Tren Senandung Wau dari Kuala Lumpur menghala ke Tumpat.

Aturcara ini bertujuan mengeratkan hubungan antara anggota kelab sambil berkongsi kemahiran mengambil gambar menerusi aktiviti riadah di samping menghayati keindahan alam semulajadi yang tinggi nilainya di negara ini, kata timbalan presiden kelab Mohd Jasni Mat Nayan.

BAGAIKAN SYURGA DUNIA

Selepas turun di Stesen Keretapi Dabong, kami dibawa ke Taman Negeri Gunung Stong dengan van yang mengambil masa perjalanan 15 minit.

Dari jauh pemandangan indah Gunung Stong muncul perlahan-lahan dengan puncaknya diliputi kabus dan pemandangan hebat air terjun Jelawang, air terjun tertinggi di Malaysia.

Kesempatan ini digunakan penulis untuk merakam beberapa keping gambar sebagai koleksi peribadi serta bukti penulis telah menjejakkan kaki di Gunung Stong.

Menurut pemandu van Yuzaney Yusoff, 41, Gunung Stong meningkat popular sejak diwartakan sebagai Taman Negeri pada tahun 2004 dan telah menarik perhatian pelancong dari Singapura, Jerman, Korea, Switzerland serta Amerika Syarikat.

"Pelancong asing selalunya ramai ke sini pada bulan Jun dan rata-rata mereka datang selepas singgah di Pulau Perhentian.

"Pelancong tempatan pun suka tempat ini, selalunya resort akan penuh ditempah setiap kali tibanya cuti umum seperti Tahun Baru, Tahun Baru Cina, serta musim cuti sekolah," katanya kepada penulis.

"Apa yang menarik di sini selain keindahan flora dan fauna, pelancong akan terpukau dengan keindahan air terjun Jelawang setinggi 303 meter daripada paras laut," katanya.

Yuzaney berkata Taman Negara Gunung Stong juga adalah habitat semulajadi bagi beberapa haiwan liar termasuk gajah, seladang, tapir, harimau serta burung merak.

TERSIMPAN SERIBU SATU MISTERI

Seorang warga tua yang tinggal di kampung berhampiran Stesen Dabong, Ahmad Said, 66, menjelaskan bahawa air terjun Jelawang pada satu ketika dahulu menjadi sumber air masyarakat setempat serta menyimpan seribu satu kisah tentang Puteri Saadong yang menjadi lagenda negeri "Cik Siti Wan Kembang".

"Di kawasan air terjun itu ada batu berbentuk congkak milik Puteri Saadong, ini bukan lagenda tetapi kisah benar selain beberapa penemuan sejarah seperti pinggan mangkuk," katanya.

Sementara itu, pesara tentera, Arman Salleh, 50, yang menetap di Dabong selama 16 tahun berkata Gunung Stong adalah tempat paling istimewa bagi beliau yang sudah biasa meredah hutan sejak berkhidmat dalam tentera.

Beliau gemar mendekatkan diri dengan alam sekitar dan percaya ianya anugerah Tuhan yang tiada tolok tandingnya.

Bagi generasi muda Dabong, Mohd Izzuan Hafiz Mohd Ibrahim Yong, 17, beliau melahirkan rasa bangga kerana nama Dabong terukir dalam peta destinasi pelancongan negara.

"Saya selalu tolong atuk dan nenek berniaga di kedai makan, jadi ramai pelancong singgah untuk menjamu selera di sini terutama pelancong asing yang tidak kekok dengan makanan orang sini," katanya sambil berkongsi pengalaman.

PELUANG EMAS TINGKAT KEMAHIRAN

Bagi penulis dan jurugambar lain, kami menganggap ini satu peluang keemasan kerana dapat merakamkan keindahan alam menggunakan kamera DSLR selain menggunakan kemahiran dan teknik yang dipelajari serta berkongsi bersama rakan-rakan lain.

Siti Sri Nor Intan Fharis Mohd Ani, 25, berkata ini adalah pengalaman baru beliau kerana baru kali pertama menaiki kereta api serta datang ke negeri Cik Siti Wan Kembang yang kaya dengan flora dan fauna.

"Ekspedisi ini agak mencabar kerana sebelum ini saya hanya mengambil gambar pengantin dan jalanan. "Tetapi hari ini saya banyak mempelajari teknik baru antaranya 'slow-shutter'... ianya ternyata berbeza tetapi saya amat berpuas hati kerana dapat merakamkan banyak gambar di sini yang pastinya akan saya simpan sebagai koleksi peribadi dan rujukan," katanya.

Sementara itu, Abdul Munir Mohd Shukri, 25, pula mengambil peluang ini untuk mempelajari serta berkongsi teknik dan idea bersama rakan jurugambar lain bagi memantapkan lagi kemahiran beliau mengambil gambar.

Beliau juga menyimpan hasrat untuk datang semula ke Gunung Stong bukan setakat untuk aktiviti mengambil gambar malah beliau ingin menawan puncak Gunung Stong dan merasai sendiri pengalaman pahit getir untuk sampai ke puncak.

KEHEBATAN PUNCAK GUNUNG STONG

Walaupun ekspedisi ini tidak berkesempatan mendaki Gunung Stong, pemandu van yang hanya mahu dikenali sebagai Odi sedikit sebanyak memberi penjelasan akan laluan dan pengalaman ke puncak itu.

Pengunjung akan dibawa oleh jurupandu berpengalaman mendaki selama dua jam menuju ke Kem Baha dan bermalam di sana sebelum meneruskan pendakian ke puncak gunung selama empat jam lagi.

"Pengunjung bakal diuji oleh laluan sempit, tebing curam serta licin selain terpaksa memanjat batu yang berbahaya," katanya.

Namun, segala kesukaran dan keletihan akan hilang apabila pengunjung tiba di puncak gunung yang menjanjikan pemandangan menarik serta suasana nyaman dan menenangkan dengan suhu antara 15 dan 18 darjah celsius.

Dari puncak, pengunjung akan menikmati pemandangan mengujakan Taman Negeri Gunung Stong serta dapat melihat puncak gunung Ayam yang diselubungi kabus tebal.

03 di galas kelantan - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di galas kelantan - Google Blog Search


Versi Kemaskini : Ketua Penerangan Pemuda PAS <b>Kelantan</b> Nak <b>...</b>

Posted: 04 Feb 2011 02:27 AM PST

[unable to retrieve full-text content]Ini kerana semalam Ustaz Md Noor yang pernah bergaduh dengan Nik Aziz sehingga luar biasa kemarahan Nik Aziz di Galas, dalam laporan Utusan Malaysia sekali lagi mengkritik Nik Aziz. Klik sini untuk berita tersebut ...

di negeri kelantan - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

di negeri kelantan - Google Blog Search


<b>Kelantan</b> dapat banyak pembelaan daripada kerajaan pusat <b>...</b>

Posted: 06 Feb 2012 04:22 PM PST

Posted on February 7, 2012, Tuesday

KOTA BAHARU: Status sebagai pembangkang di Dewan Undangan Negeri Kelantan tidak menghalang Umno dan Barisan Nasional (BN) daripada terus membela rakyat dan membawa pembangunan di negeri ini, kata Pengerusi Badan Perhubungan Umno Kelantan Datuk Seri Mustapa Mohamed.

Beliau berkata, hakikatnya ialah rakyat dapat melihat sumbangan kerajaan pusat kepada Kelantan tetapi fitnah dan pembohongan pihak tertentu mengubah persepsi rakyat bahawa UMNO dan BN menyekat projek pembangunan dibawa ke negeri ini.

"Bagi orang yang memfitnah menyatakan kita menyekat kerajaan pusat…mereka lalu (jambatan dan jalan raya), mereka guna lapangan terbang; tidak nampakkah mereka.

"Rakyat semakin melihat semua sumbangan kerajaan pusat tetapi malangnya fitnah terlalu banyak, maka (wujud) persepsi rakyat Kelantan (bahawa) kita menyekat. Itu tidak benar sama sekali," katanya kepada Bernama.

Mustapa yang juga Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) serta Pengerusi Majlis Tindakan Persekutuan Negeri (MTPN) Kelantan, berkata antara projek untuk kesejahteraan rakyat Kelantan ialah pembinaan 14 masjid baru dan usaha membaik pulih masjid dan surau dengan kos lebih RM40 juta sejak 2005.

Mustapa berkata, pembinaan jambatan kedua Jambatan Sultan Yahya Petra sepanjang 800m berharga hampir RM150 juta menghubungkan Kota Baharu dan Pasir Pekan, Tumpat, yang dijangka siap hujung tahun ini, serta jalan bertingkat Pasir Pekan-Jalan Hamzah-Wakaf Siku, akan dapat mengatasi masalah kesesakan.

Jambatan Tendong yang menghubungkan Tendong di Pasir Mas dan Wakaf Che Yeh di Kota Baharu serta Jambatan Salor yang menghubungkan Salor-Pasir Mas juga merupakan sumbangan kerajaan pusat kepada rakyat Kelantan bagi memudahkan urusan harian mereka.

Selain itu, kerajaan pusat sedang menaik taraf Jalan Kubang Kerian-Sabak dengan kos RM27 juta, yang sekarang dilihat tidak mampu menampung jumlah kenderaan yang semakin bertambah.

Mustapa berkata di Bandar Baru Tunjung dekat sini, kerajaan pusat menempatkan beberapa jabatannya yang akan menjadi pemangkin pertumbuhan ekonomi di situ dan kawasan sekitarnya.

Bangunan kerajaan pusat terlibat ialah Terminal Agrobisnes Negara (TEMAN) berharga RM85.7 juta, Ibu Pejabat Jabatan Bomba dan Penyelamat Negeri Kelantan (RM20 juta), Wisma Audit Negeri Kelantan (RM18 juta) dan Pejabat  Ketua Pengarah Jabatan Tanah dan Galian Negeri Kelantan (RM8.76 juta), Kompleks Mahkamah Syariah (RM22.1 juta) dan Jabatan Pelajaran Negeri Kelantan (RM33.1 juta).

Mustapa berkata: "Tunjung tidak akan ada apa-apa jika tidak ada bangunan yang diwujudkan oleh kerajaan pusat. Bandar Baru Tunjung mungkin inisiatif kerajaan negeri tetapi memenuhkan bangunan di situ, semuanya bangunan kerajaan pusat.

"Kalau ada pembangunan sekitarnya, ia hasil daripada jabatan kerajaan yang ditempatkan di situ. Rakyat harus melihat sumbangan kerajaan pusat."

Mustapa berkata kerajaan pusat juga membelanjakan RM40 juta untuk memanjang dan melebarkan landasan Lapangan Terbang Sultan Ismail Petra, Pengkalan Chepa, bagi membolehkan pesawat lebih besar mendarat dan berlepas dengan selamat.

"Kalau kita pergi ke Hospital Universiti Sains Malaysia di Kubang Kerian di sini, boleh dilihat kerajaan pusat sedang memperbesar dan menambah baik kemudahan dengan kos RM127 juta, begitu juga di Hospital Raja Perempuan Zainab II, yang melibatkan kos RM182.17 juta," katanya.

Menteri itu berkata kerajaan juga sedang membina dewan bedah baru berharga RM9 juta di Hospital Kuala Krai untuk kemudahan penduduk daerah tersebut.

Sehubungan itu, Mustapa berharap rakyat tidak mudah terpengaruh dengan fitnah dan pembohongan pihak tertentu yang semata-mata ingin meraih sokongan menjelang pilihan raya umum akan datang.

Menurutnya, mandat baru rakyat kepada kerajaan BN untuk kembali memerintah Kelantan akan membolehkan lebih banyak kebajikan serta pembangunan terus dilaksanakan di negeri ini.

"Kelantan banyak mendapat pembelaan dan rakyat boleh melihat dan merasai kemajuan pembangunan yang dilaksanakan oleh kerajaan pusat di negeri ini.

"Bukan itu sahaja, kerajaan pusat menghulurkan pelbagai bentuk bantuan kebajikan seperti Bantuan Rakyat 1Malaysia, Baucer Buku 1Malaysia bernilai RM200 dan RM100 untuk setiap murid sekolah," tambahnya. — Bernama

03 di demit kelantan - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di demit kelantan - Google Blog Search


MAJLIS PENYAMPAIAN WANG EHSAN DUN <b>DEMIT</b> 2012

Posted: 16 Feb 2012 08:56 PM PST

"Menggemilangkan Akademik"



JUMAAT 17 FEBRUARI, 2012 - KUBANG KERIAN. Majlis penyampaian bantuan wang ehsan bagi sekolah-sekolah kebangsaan dalam Parlimen Kubang Kerian (Dun Demit) telah diadakan pada hari ini bertempat di Anjung Bestari SK. Kubang Kerian 1. Antara sekolah yang terlibat ialah SK. Kubang Kerian 1, SK. Kubang Kerian 2, SK. Kubang Kerian 3, SK. Gong Dermin, SK. Wakaf Stan, SK. Rajar Bahar, SK. Mentuan, SK. Mentera, SK. Banggu dan SK. Demit 1, yang melibatkan 750 orang penerima. Majlis telah disempurnakan oleh YBhg Dato' Mohd Fauzi b. Ismail (ketua UMNO Bahagian Kubang Kerian). Dalam ucapannya YBhg Dato' Mohd Fauzi b. Ismail  memaklumkan kepada semua yang hadir, pemberian wang ehsan hari ini adalah permohonan yang buat pada tahun 2011 untuk murid-murid yang tidak menerima bantuan KWAPM  atau pendapatan keluarga antara RM 703 - RM 1500 sebulan, maksima 1 keluarga adalah 2 orang adik beradik dalam satu sekolah.Pemberian ini adalah pemberian daripada kerajaan pusat Barisan Nasional kepada semua rakyat untuk meringankan kos sara hidup dengan matlamat utama untuk membantu rakyat. Beliau turut menasihatkan para ibu bapa semua agar dapat menggunakan bantuan yang diberikan untuk keperluan anak masing-masing dan bukan untuk kegunaan peribadi.Majlis  berakhir jam 11.00 pagi.

03 di perupok - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di perupok - Google Blog Search


AMBO ORANG KAMPUNG: ORANG KAMPUNG <b>PERUPOK</b> NAK <b>...</b>

Posted: 09 Jan 2012 09:22 PM PST

Dalam suatu ketika dahulu, telah gempar tentang cerita adun yang gila seks menyimpan  gambar lucah di dalam telefon bimbitnya . Apo nak di kata akhlak pemimpin PAS ni. 
Kalau ada yang nak cuba mengenali adun ini, ni ambo sertakan gambarnya. 
YB Dato Hj Omar bin Mohammed
Adun Perupok N21 dari PAS
Dalam kesibukan rakyat Kelantan menghadapi musim banjir ini,  ambo dapati rata-rata tok wakil daripada PAS sedang sibuk memberi kebajikan pada bang AnuWar Ibrahim. Tahniah !!! perjuangan jihad ahli-ahli PAS sudah menjadi semakin unik dan di hiasi oleh fitnah dan janji-janji palsu.
Selama beberapa tahun lalu, tok wakil Perupok amat jarang sekali turun untuk menjengok bertanyakan khabar permasalahan penduduk Bachok khususnya Perupok. Walhal rakyat merintih sedih dan mengeluh kecewa setelah beberapa lama hujan tidak berhenti di Kelantan telah menyebabkan air bertakung akibat TIDAK ADA sistem perparitan yang sempurna di situ. Hal ini berlaku di kawasan di Masjid Perupok dan di sepanjang jalanrayanya . Amat menyedihkan kerana rakyat terpaksa melalui keadaan ini walaupun sedah beberapa hari negeri Kelantan tidak di landa hujan.  
Perkarangan Masjid Perupok Bachok. 
AOK di sini bukannya berpolitik sangat tapi bagi ambo satu persoalan yang timbul di fikiran  yakni Apakah PAS ini betul-betul menjaga kebajikan rakyat?? . Sedangkan perkataan kebajikan sendiri pun di lacurkan demi penipuan untuk mempertahankan kuasa memerintah negeri Kelantan dan rakyat Malaysia  . Akhlak Islamkah ini? Bila berjanji mungkir ... tidakkah ini merupakan salah satu tanda-tanda orang MUNAFIK. Maaflah ambo tok reti jugak agama ni , ambo bagi tahu ni setakat ambo tahu sahaja. Ko lagu mana?
Apakah orang yang berpolitik sekarang sudah lupa cara orang-orang dulu berpolitik. Apakah orang di namakan tok wakil tu? dan apakah kegunaan dia pada masyarakat? Apakah  fungsi tok wakil sekarang telah berubah dari menjaga rakyat kepada pendebat mantik  pencari skandal dan kesalahan orang lain bagi menutup kelemahan diri sendiri ? Fikir??? Tuhan bagi aqal untuk guna bukan untuk tidor atas jalan.

Dalam keadaan sedemikian rupa apakah kita masih membatukan hati bahawa keadaan ini adalah salah kerajaan Barisan Nasional atau salahkan Allah Taala yang menurunkan air hujan.? Pemimpin PAS hanya pandai bermain kata apatah lagi di saat-saat tibanya plihanraya. Semuanya di janjikan, semuanya di rayu atas nama Islam. Walhal kamu sendiri  adalah pendusta agama yang sebenarnya. Kepada Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat , persoalan ambo apakah pemimpin yang sebegini rupa layak untuk mendapat syurga Allah Taala. Apakah dengan memangkah undi PAS telah menjadikan orang ini berada pada jalan  jihad fisabilillah?

Oleh yang demikian , kita ni selaku orang kampung yang serba kurang amat mengharap jika  kali ini puak-puak kita bersatu hati untuk pilih pemimpin tempatan yang buleh buat kerja. Buleh harap. Tanya khabar sokmo. Buleh buat Imam tapi kalau tak reti sekalipun jadi jong tadah doa pun sudah tidak apa satu yang penting kehadiran. Insyaallah . Rakyat akan buleh senyum sampai ke telinga.

Marilah kita semua orang kampung kali ni pakat berubah . Cukuplah kita selama 21 tahun ini kita di tabur dengan janji kosong dan gagal perlaksanaannya.

 

BLOG KELANTAN

Copyright 2010 All Rights Reserved