ads

Selasa, 11 September 2012

03 di kok lanas - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di kok lanas - Google Blog Search


myMetroPolis tahan 114 penagih dadah dalam operasi <b>di Kok</b> <b>...</b>

Posted: 04 Sep 2012 04:44 AM PDT

thumbnail

MELANGKAH era baru penuh cabaran, sektor pendidikan negara juga bergerak seiring bagi menjadikannya lebih proaktif, dinamik, profesional serta menepati standard global.

»

LAGI . BESTARI
  • Dua dalam satu

    ALAM kehidupan pelajar pasti menyeronokkan. Itulah dirasai pelajar Seni Rekaan Fesyen, Kolej Universiti Metropolitan Kuala Lumpur (KLMUC), Kuraisa Banu mengenai kehidupannya di kampus.

  • Sasband kumpul dana

    BERTUJUAN memberi pendedahan kepada pelajar untuk mengaplikasi kemahiran muzik dalam pelbagai bentuk persembahan, satu konsert khas dipersembahkan pasukan Pancaragam SMK Sultanah Asma (SMKSA) (Sasband), baru-baru ini. Konsert bertemakan 'Down the memory lane' itu menarik minat penonton dengan persembahan lagu-lagu klasik pada era 70-an, 80-an, 90-an serta himpunan lagu baru oleh 88 ahli pasukan.

  • Tiga pelajar raih Grand Award

    TIGA pelajar SMK Tanjung Datuk, Pengerang, Johor, iaitu Goh Zheng Yuen,16, Noor Faridah Ali,17, dan Farhan Yahya,16, mencipta kejayaan gemilang apabila mendapat tempat kedua dan membawa pulang anugerah Grand Award dalam Pertandingan Pereka Cipta Muda Peringkat Antarabangsa 2012, baru-baru ini.

thumbnail

LOGO Singa tertera pada model Peugeot memang unik kerana ia mempamerkan kegagahan dan kekuasaan ...

»

LAGI . VROOM
  • Kompak ada tarikan

    INDUSTRI automotif kini berlumba-lumba dalam menghasilkan kenderaan kompak selepas kereta kategori itu mendapat sambutan positif kerana ia dipenuhi karektor pemanduan yang praktikal.

  • Dua model watak baru

    WATAK baru dua model motosikal keluaran Suzuki Assemblers Malaysia Sdn Bhd (Suzuki) memberi gambaran positif mengenai imejnya yang semakin bergaya.

  • Kembali ke era perang

    PERTAMA kali melihatnya, ramai peminat motosikal berkuasa tinggi 'menggaru kepala' kerana langsung tidak menyangka jentera itu jenama tersohor di pasaran dunia sejak 121 tahun lalu.

thumbnail

E-SUKAN atau nama Sukan Elektronik yang dimainkan secara besar-besaran dengan pelbagai segmen ...

»

LAGI . it@METRO
  • Produk Baru: Galaxy Note baru lebih besar

    SAMSUNG memperhebatkan jenama telefon pintarnya dengan memperbaharui Galaxy Note menerusi versi kedua yang bakal diperkenalkan pada suku keempat tahun ini.

  • Produk Baru: Nokia cantik dengan 920

    NOKIA melancarkan gajet panas dengan model terbaru Lumia 920 yang kembali kepada kekuatan mereka iaitu fungsi kamera dengan teknologi PureView dipasang bersama Penstabilan Imej Optikal dan lensa Carl Zeiss.

  • Produk Baru: Kuasa fon telinga

    JENAMA Razer, yang terkemuka di dunia untuk aksessori muzik melancarkan model baru iaitu fon telinga Electra direka untuk menyampaikan kedalaman bunyi bass kuat dan muzik secara langsung dengan lebih jelas.

thumbnail

JOM bercuti! Saat pelawaan itu diberikan, hati pasti berbunga terutama apabila kerja yang bertimbun ...

»

LAGI . SANTAI
  • Singgah sebentar di Rumah Merdeka

    BERKUNJUNG ke bandar raya Alor Star, Kedah, Rumah Merdeka milik Almarhum Tunku Abdul Rahman Putra, Bapa Kemerdekaan yang juga Perdana Menteri pertama adalah destinasi pelancongan yang perlu dilawati.

  • Tawar 4 restoran

    GRAND Dorsett Subang menawarkan bukan saja bilik selesa, tetapi pelbagai kemudahan lain termasuk restoran, pusat kesihatan, spa dan paling menyeronokkan, berhampiran pusat pelancongan terkemuka.

  • Pakej percutian ke Kathmandu

    NEPAL kaya dengan sejarah purba, agama dan budaya malah ia antara negara di dunia yang memiliki pelbagai sumber kerana kedudukan geografi dan latitudnya.

thumbnail

KEMERIAHAN Aidilfitri masih terasa di mana-mana. Hampir setiap minggu, pasti ada jemputan ke rumah ...

»

thumbnail

ALIRAN terkini dalam menghias ruang dalaman sering meletakkan konsep moden dan kontemporari sebagai ...

»

03 di jelawat kelantan - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di jelawat kelantan - Google Blog Search


Azie Kitchen: Masak Lemak Putih Terung

Posted: 26 Aug 2012 02:03 PM PDT

Hari sabtu lepas, saya Masak Lemak Putih Terung yang dibawa dari Kelantan semasa balik beraya baru baru ini. Seperti biasa, setiap kali balik Kelantan, saya pasti singgah di pekan Jelawat membeli sedikit sayur sayuran yang sangat murah di sana untuk dibawa balik. Selain itu, saya juga membeli lada hijau yang memang khas dibuat Solok Lada. Kat Kelantan, cili dipanggil lada. Saya tak pernah jumpa kalau lada ini ada dijual di sini. Memang saya suka sangat lada ini, sedap dimasukkan ke dalam sayur lemak seperti ini atau dimasukkan bersama bawang besar ke dalam ayam atau ikan goreng. Harga sayuran di sana sangat murah, satu ikat besar yang bersaiz dua genggaman orang dewasa, baru RM5, timun batang satu plastik besar baru berharga RM12, begitu juga dengan ubi keledek yang kesemuanya dijual dalam plastik besar.
Terung yang saya beli ini adalah terung berwarna kehijauan kerana rasanya terung ini lebih lembut dan manis. Bila digandingkan dengan lada hijau solok, memang ngam sangat sangat. Apalagi dimakan dengan sambal Kelantan dan ikan kering goreng ke.  Sedap ikan goreng keropok yang dibeli dari Sabah. Dari pagi, hubby sibuk melayan cina yang datang pasang cassette air cond kat bilik tidur saya. Kena panggil Boy menunggu di bilik tidur saya, sementara hubby turun makan. Di ruang menonton bilik saya telah pun dipasang air cond dinding tapi sebab bilik yang terlalu luas, saya rasa macam tak cukup selesa dengan air cond itu. Terima kasih tak terhingga pada my Laling Hubby yang sangat peka dengan apa sahaja yang menyentuh keselesaan saya. 
OK lah dah panjang pula celotehnya, mari kita tengok cara saya membuat Masak Lemak Putih yang memang masakan yang disediakan oleh bonda saya sejak saya kecil kecil lagi. Cuma dulu semasa di kampung, bonda menggunakan ikan rebus yang ditumbuk dengan bawang merah. Kini saya hanya menggunakan ikan bilis sahaja kerana malas nak merebus ikan.
Bahan bahan:
Terung - hiris nipis
3 biji cili hijau
Ikan bilis
3 ulas bawang merah
Santan
Garam
Gula

Cara cara:
Masak santan dengan ikan bilis dan bawang yang dihiris sehingga hampir mendidih. Masukkan terung dan masak sambil terus dikacau sehingga kuah mendidih.

Masukkan sedikit garam dan gula. Sesuaikan rasa. Akhir sekali, baru dimasukkan cili hijau supaya ianya tidak terlalu layu.

Tutup api dan bolehlah dihidangkan dengan nasi putih yang dimakan dengan sambal belacan.

03 di gua musang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di gua musang - Google Blog Search


Sejarah Hitam <b>Gua Musang</b> | Detik Perubahan

Posted: 02 Sep 2012 10:59 PM PDT

GUA MUSANG – Sebelum negara mencatat sejarah kemerdekaan 31 Ogos 1957, pelbagai rintangan dan cabaran getir dihadapi rakyat ketika itu kerana berdepan dengan keganasan komunis hingga ada yang mati dibunuh dengan kejam.

Kebanyakan mereka juga tidak boleh tinggal setempat dan kerap berpindah dari satu tempat ke tempat lain untuk mencari perlindungan dengan berjalan kaki dalam hutan berikutan tidak tahan dengan serangan komunis.

Sejarah hitam serangan komunis juga pernah berlaku di Gua Musang pada 4 Januari 1943, apabila ramai orang Melayu ketika itu mati dibunuh dan hanya seorang pengawal, Allahyarham Nik Jaafar Nik Soh yang berjaya melepaskan diri dari kepungan komunis.

Beliau lari seorang diri untuk meminta perlindungan di Balai Polis Bertam kerana kebanyakan rumah penduduk termasuk kuarters kereta api dan balai polis di Gua Musang dibakar komunis yang mengganas dan merosakkan semua harta benda penduduk.

Berpandukan perjalanan hidup ditulis penggawa terbabit, yang masih disimpan seorang anaknya, adik perempuannya sendiri yang sarat mengandung lapan bulan adalah antara 26 orang Melayu yang dibunuh dalam serangan komunis itu.

Kubur arwah Nik Mah Nik Soh yang mati dibunuh dengan kejam oleh komunis, masih menjadi kenangan sejarah kerana kini berada di tengah-tengah Masjid Razaleigh di bandar ini dan mungkin ramai yang tidak tahu mengenainya.

Hanya jenazah arwah seorang yang sempat ditanam di kawasan masjid tersebut dalam keadaan darurat berikutan kumpulan komunis terus menyerang kawasan Gua Musang yang mana kebanyakan penduduk sudah lari untuk berlindung di Kampung Batu Papan.

Allahyarham Nik Mah yang tidak sempat melarikan diri kerana sarat mengandung, hanya melindung diri dalam longkang besar jalan menghala ke masjid sebelum sekumpulan komunis ternampak lalu menembak hingga mati.

Pembunuhan kejam itu menyebabkan jenazahnya tidak boleh dibawa keluar dari kawasan Gua Musang untuk dikebumikan kerana sentiasa dikawal komunis dan jenazahnya pada ketika itu sempat ditanam di tepi tangga belakang masjid tersebut.

Oleh kerana masjid itu diubah suai dan dibesarkan, berikutan jemaah bertambah ramai menyebabkan kubur Allahyarham Nik Mah berada di tengah-tengah masjid hadapan mimbar hingga timbul tanya tanda kebanyakan jemaah yang datang dari luar daerah ini.

Walaupun Gua Musang telah lama wujud, tetapi bilangan penduduk Orang Melayu tidak ramai dan tumpuan utama komunis berkampung di Kampung Pulai yang selalu memeras ugut orang Melayu termasuk makanan.

Pendapatan utama penduduk ketika itu, hanya mengharapkan kepada hasil tanaman dan kerap meminta bantuan kerajaan menerusi pejabat daerah yang terletak di Kuala Krai.

Selain itu, berlaku juga pertempuran hendap antara askar 3RAMD dengan komunis di Sungai Semor dekat Kampung Pulai tahun 1948 yang meragut 16 nyawa anggota tentera dan mencederakan seorang pegawai berpangkat Leftenan Muda.

Seramai 29 orang Pasukan Komunis Malaya (PKM) turut maut sebelum keadaan di Sungai Semor kembali reda dan kini kawasan tersebut menjadi tempat kenangan serta kajian sejarah peperangan zaman darurat dahulu.

Bekas Pengerusi Persatuan Bekas Tentera Malaysia (PBTM) Cawangan Gua Musang, Abu Bakar Jusoh berkata, Gua Musang penuh dengan sejarah hitam berikutan berlaku peperangan menentang komunis yang harus bagi generasi baru menghargai perjuangan orang zaman dahulu.

Beliau berkata, mereka harus mengetahui sejarah asal wujudnya Gua Musang supaya tidak mudah menerima hasutan yang boleh berlaku kejadian tidak ingini dan menggadai maruah negara yang sekian lama dalam suasana aman.

"Saya sebagai bekas tentera, tidak pernah lupa peristiwa pahit menentang komunis walaupun ketika zaman itu bertugas di merata tempat sebelum menetap di Gua Musang," katanya.

Mat Zain Hassan, 62, pula berkata, walaupun pejuang kemerdekaan negara menentang komunis semakin ramai dimamah usia dan meninggal dunia, tetapi kenangan pahit harus dipahatkan dalam jiwa generasi sekarang.

Katanya, semangat patriotik menyemarakkan kemerdekaan dengan mengibarkan Jalur Gemilang perlu disemai di kalangan mereka kerana dengan cara itu dapat mengenang kesusahan walaupun mereka lahir selepas merdeka.

"Sekurang-kurangnya kita dapat mengingati kembali kesusahan tentera pada ketika itu yang menentang komunis dan ramai penduduk yang tidak berdosa menjadi mangsa pembunuhan kejam," katanya. – Sinar Harian

03 di kelaboran - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di kelaboran - Google Blog Search


Adun <b>Kelaboran</b> Nafi Nikahi Abby, Beri Amaran Tindakan | info

Posted: 02 Aug 2012 04:53 PM PDT

Adun Kelaboran Nafi Nikahi Abby, Beri Amaran Tindakan : Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Kelaboran, Mohd Zaki Ibrahim menafikan beliau bernikah dengan Abby Abadi dan beri amaran untuk ambil tindakan kepada orang yang memfitnah beliau.

Abby yang menyertai PAS pada bulan lalu dengan keanggotaan seumur hidup telah digosipkan bernikah dengan seorang Adun parti PAS.

Adun Kelaboran Nafi Nikahi Abby, Beri Amaran Tindakan

Bagaimanapun, wakil rakyat Pas itu menegaskan segala apa yang diperkatakan menerusi blog dan twitter pro-Umno sejak awal minggu ini adalah satu fitnah dan tohmahan yang tidak benar sama sekali.

Katanya, itu semua adalah permainan politik yang mahu menjatuhkan karier beliau.

"Cerita itu tidak betul, saya pun tidak tahu macam mana  isu ini boleh timbul. Mungkin cerita ini sengaja diada-adakan oleh musuh-musuh politik bertujuan menjatuhkan karier politik saya," katanya ketika dihubungi hari ini.

Ketika ditanya pernahkah beliau berjumpa Abby atau nama sebenarnya Arbaiyah Abd Manan sebelum ini, Mohd Zaki, 41, menjelaskan, beliau hanya baru sekali berjumpa dengan Abby ketika artis itu diundang menjadi penceramah pada sebuah program dianjurkan di kawasan beliau, 3 Julai lalu.

"Saya berharap hentikan segala penyebaran cerita yang tidak benar ini terutama pada bulan Ramadan ini kerana sesungguhnya fitnah itu adalah satu perbuatan buruk dan tolong hormati bulan Ramadan yang penuh barakah ini dengan tidak menyebarkan sebarang fitnah.

"Saya masih memberi masa kepada pihak yang bertanggungjawab menyebarkan cerita ini agar tarik balik kenyataan fitnah itu sempena Ramadan ini dan jika dia enggan berbuat demikian, baru saya akan fikir untuk mengambil  langkah seterusnya, yang dirasakan wajar demi membersihkan nama saya," kata bapa kepada lima cahaya mata ini.

Abby yang telah menjawab dakwaan mengenai perkara itu menggunakan laman sosial twitter menafikan beliau mempunyai sebarang hubungan dengan  Mohd Zaki tetapi tetap meminta peminatnya agar mendoakan semoga jodohnya cepat sampai.

Adun Kelaboran Nafi Nikahi Abby, Beri Amaran Tindakan | Politik @ Forblogger

Connect Facebook

5.0

03 di pulau melaka - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di pulau melaka - Google Blog Search


Sambutan Aidilfitri Tok Guru Nik Aziz <b>Di Pulau Melaka</b>

Posted: 19 Aug 2012 06:47 PM PDT



















KOTA BHARU
: Menteri Besar Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat berkata terdapat anggota masyarakat terpesona dengan 'permainan' Barat menyebabkan terpengaruh dengan dakwaan 'agama lain, politik lain'.
Bahkan Islam dianggap mampu mengawal manusia dalam aspek ibadat dan urusan keluarga saja sedangkan Kerajaan Islam lebih mustahak ditegakkan di muka dunia."Dunia ini bukan Arab yang buat, bukan Melayu yang buat, tetapi diciptakan Allah swt.
"Namun oleh kerana kita lena dengan 'permainan' Inggeris, Peranchis, Itali dan sebagainya, maka ada rakyat biasa atau golongan terpelajar, bahkan di kalangan tuk guru sendiri terasa bahawa dakwaan 'agama suku, politik suku' itu betul," katanya.
Malahan menganggap agama hanya untuk menjaga manusia dalam aspek ibadat dan urusan kekeluargaan saja.
Beliau yang juga Mursyidul Am PAS berkata demikian semasa menyampaikan khutbah Hari Raya Aidilfitri di Masjid Pulau Melaka dekat sini, semalam."Sesungguhnya dalam perkara 'urusan agama' dan 'politik' mestilah selari.
'"Itulah perbezaan di antara hidup 'beragama' dengan hidup 'berdemokrasi' yang tidak disebut Eropah," katanya.
Beliau berkata, kalau komunis ada kerajaan, demokrasi ada kerajaan, maka kenapa 'Islam' tidak boleh ada kerajaan, selaras dengan bumi dan manusia serta segala benda di dunia ini dijadikan Allah.
Justeru, kata Nik Aziz, Kerajaan Islam lebih mustahak didirikan di muka dunia ini.
Bahkan dalam perkara agama, sangat penting bagi manusia mengikuti jalan Nabi-Nabi termasuk dalam urusan rumah tangga, peperangan dan lain-lain.
Beliau menambah terdapat manusia yang sibuk dengan 'kebangsaan' dan 'Melayu'.Justeru secara sinis beliau meminta golongan itu supaya mencari 'Nabi Melayu'.
"Ini kerana Nabi Muhammad bukan orang Melayu tetapi orang Arab."(Oleh itu) carilah Nabi Melayu, jangan cari Nabi Arab.
Mengulas sambutan hari raya Aidilfitri 1433 Hijriah, beliau mencadangkan untuk tahun hadapan, kad ucapan Selamat Hari Raya ditambah 'dunia akhirat' pada rangkaian ucapan 'Selamat Hari Raya, Maaf Zahir Batin'.Ini penting bagi membolehkan semua kaum mengingati apa itu 'akhirat'.
"Melayu baca teringatkan akhirat, Cina baca teringatkan akhirat. Orang putih baca, teringatkan akhirat."Ini membolehkan kita berdakwah apabila mereka bertanya apa itu 'akhirat'," ujarnya.
Tuan Guru menambah, selepas manusia mati dihidupkan semula, mereka akan ditanya diberi Al-Quran sama ada membacanya atau tidak, diberi telinga sama ada mendengar nasihat Al-Quran atau tidak.
Demikian juga diberi kaki sama ada digunakan pergi ke masjid, diberikan tangan sama ada menggunakan untuk mengundi ke arah mendaulatkan Islam atau menjahanamkan manusia.Hrkh

















KOTA BHARU
: Menteri Besar Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat berkata terdapat anggota masyarakat terpesona dengan 'permainan' Barat menyebabkan terpengaruh dengan dakwaan 'agama lain, politik lain'.
Bahkan Islam dianggap mampu mengawal manusia dalam aspek ibadat dan urusan keluarga saja sedangkan Kerajaan Islam lebih mustahak ditegakkan di muka dunia."Dunia ini bukan Arab yang buat, bukan Melayu yang buat, tetapi diciptakan Allah swt.
"Namun oleh kerana kita lena dengan 'permainan' Inggeris, Peranchis, Itali dan sebagainya, maka ada rakyat biasa atau golongan terpelajar, bahkan di kalangan tuk guru sendiri terasa bahawa dakwaan 'agama suku, politik suku' itu betul," katanya.
Malahan menganggap agama hanya untuk menjaga manusia dalam aspek ibadat dan urusan kekeluargaan saja.
Beliau yang juga Mursyidul Am PAS berkata demikian semasa menyampaikan khutbah Hari Raya Aidilfitri di Masjid Pulau Melaka dekat sini, semalam."Sesungguhnya dalam perkara 'urusan agama' dan 'politik' mestilah selari.
'"Itulah perbezaan di antara hidup 'beragama' dengan hidup 'berdemokrasi' yang tidak disebut Eropah," katanya.
Beliau berkata, kalau komunis ada kerajaan, demokrasi ada kerajaan, maka kenapa 'Islam' tidak boleh ada kerajaan, selaras dengan bumi dan manusia serta segala benda di dunia ini dijadikan Allah.
Justeru, kata Nik Aziz, Kerajaan Islam lebih mustahak didirikan di muka dunia ini.
Bahkan dalam perkara agama, sangat penting bagi manusia mengikuti jalan Nabi-Nabi termasuk dalam urusan rumah tangga, peperangan dan lain-lain.
Beliau menambah terdapat manusia yang sibuk dengan 'kebangsaan' dan 'Melayu'.Justeru secara sinis beliau meminta golongan itu supaya mencari 'Nabi Melayu'.
"Ini kerana Nabi Muhammad bukan orang Melayu tetapi orang Arab."(Oleh itu) carilah Nabi Melayu, jangan cari Nabi Arab.
Mengulas sambutan hari raya Aidilfitri 1433 Hijriah, beliau mencadangkan untuk tahun hadapan, kad ucapan Selamat Hari Raya ditambah 'dunia akhirat' pada rangkaian ucapan 'Selamat Hari Raya, Maaf Zahir Batin'.Ini penting bagi membolehkan semua kaum mengingati apa itu 'akhirat'.
"Melayu baca teringatkan akhirat, Cina baca teringatkan akhirat. Orang putih baca, teringatkan akhirat."Ini membolehkan kita berdakwah apabila mereka bertanya apa itu 'akhirat'," ujarnya.
Tuan Guru menambah, selepas manusia mati dihidupkan semula, mereka akan ditanya diberi Al-Quran sama ada membacanya atau tidak, diberi telinga sama ada mendengar nasihat Al-Quran atau tidak.
Demikian juga diberi kaki sama ada digunakan pergi ke masjid, diberikan tangan sama ada menggunakan untuk mengundi ke arah mendaulatkan Islam atau menjahanamkan manusia.Hrkh

RAKYAT MARHAEN: Pagi Aidilfitri <b>di</b> Masjid <b>Pulau Melaka</b>

Posted: 18 Aug 2012 11:11 PM PDT

Para jemaah sedang mendengar khutbah hari raya yang disampaikan oleh YAB Tuan Guru 

Pagi Aidilfitri <b>di</b> Masjid <b>Pulau Melaka</b> - shalehudin

Posted: 12 Aug 2012 05:11 AM PDT

Para jemaah sedang mendengar khutbah hari raya yang disampaikan oleh YAB Tuan Guru di Masjid Pulau Melaka.- FB
 

BLOG KELANTAN

Copyright 2010 All Rights Reserved